Hva forventer dere i 1Q i morgen?

Mado
NEL 03.05.2021 kl 09:24 9440

Det er 10 meglere anbefaler kjøp, 3 hold og 2 til selg. Sbanken kom med ny kjøpe anbefaling i dag.
Value Investor
04.05.2021 kl 23:43 757

Dagens omsetning endte på utrolige 1,8 mrd i NEL, inkludert Tyskland. For 30 år siden var omsetningen på Oslo børs 0,5 mrd på en god dag. Tredje mest omsatte i dag var Telenor med 0,36 mrd.
Seriøs
04.05.2021 kl 18:32 1967

Tror Q1 var begeret for tålmodige investorer. Nå rømmer de NEL og det er det jeg fryktet da det ikke er store eiere men kun en gjeng med bjellesauer.
Atomvinter
04.05.2021 kl 17:19 2178

Ja, det er irriterende med innlegg som ikke betingelsesløst og hodeløst hausser dette tapssluket av en høyrisikoaksje med argumentasjon ala "sky is the limit".
Redigert 05.05.2021 kl 16:27 Du må logge inn for å svare
omans
04.05.2021 kl 17:15 2199

Kan ikke si at en har fasit, selv om det er en teknisk vurdering, TA er ikke eksakt sannhets prediksjon, men en viss sannsynlighets kalkulasjon.
Basert på evt HS (venstre skulder er litt vag), kan en si 8 kroner, ved bruddet ned av 21.50 halslinje.
Men, om en skal snakke om neste stopp etc, burde man se på støttenivåer definert først, 18.8

Ser Ballard også krakker ikveld, ned 20%
velkjent
04.05.2021 kl 17:10 2226

Uansett, med så høye kostnader og ditto priser som trengs for å gå i balanse, er slike hydrogenprosjekt en blindvei hva enten en lokker med overskuddskraft til gi-bort-pris, eller ikke, for slike scenarier kan en ikke basere industriell energiproduksjon på. Dessuten er det mye som tyder på at klimaproblemet er oppkonstruert og bare finnes i hodene til noen fantaster. Så behovet for hydrogenbrensel finnes egentlig ikke.
Value Investor
04.05.2021 kl 16:51 2319

og det som er hovedproblemet til nel er at de ikke egentlig er grønne fordi disse elektrolysørene bruker enormt med strøm, som kommer fra et kullkraftverk med 32 prosent effektivitet, og når elektrolysøren har 70% effektivitet, i beste fall, så er det bedre bare bruke gass for å lage h2, det blir mindre co2 utslipp av det.
Value Investor
04.05.2021 kl 16:37 2379

ITM er et mindre selskap enn NEL, de hadde inntekter på ca 50 mill i 2019 og ca 40 mill i 2020, og tap på utrolige 400 mill kr i 2020. Mcap er også mindre. Vil tro det er kollapsen i NEL som driver kursen i ITM, og ikke motsatt. Nei, vi ser ikke 22 i morgen, i morgen er det 19 tallet som gjelder, og på onsdag 18 tallet, og så blir vi der en stund, tipper jeg.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 16:35 2395

Gedigen hode skulder på kjempe volum.
12 kr next
Value Investor
04.05.2021 kl 16:16 2473

Jeg tror ikke de gidder kjøre flere emier, hvorfor skulle de det, de har 3500 mill på konto, og taper "bare" 500 mill i året, tror ikke markedet er med på flere emier da, med mindre det gis enorm rabatt.
Collo
04.05.2021 kl 16:14 2483

Interessant at ITM faller vel så mye som NEL i dag. Power Cell ned i samme dimensjon. Fallet i NEL har trolig ikke bare med NELs kvartalsmelding å gjøre.
Sørøya
04.05.2021 kl 15:40 2637

Løkke gjorde en bra jobb for NEL da han dro ii land siste emisjon på 24,75.
Han må regne med et vesentlig mer kritisk marked fremover.
Dagens kursfall burde gi et relativt klart signal fra markedet til Løkke.
Redigert 04.05.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Value Investor
04.05.2021 kl 15:39 2642

Ca 20 prosent vekst per år er ikke en vekst som burde gå nevneverdig ut over muligheten til å generere overskudd, eller i alle fall gå i balanse. Når de nå går ned i salg med 9% y/y for elektrolysører, så kan man jo også stile spørsmål ved om den nye fabrikken virkelig er nødvendig.
Atomvinter
04.05.2021 kl 15:34 2678

Det begynner å nærme seg ny emisjon igjen. Det vanvittige pengesluket øker og øker, og noen må finansiere drift og millionlønninger. Dette betyr i praksis aksjonærene bortsett fra noen få skattekroner i form av subsidier. Jeg vil personlig bli overrasket hvis emisjonene de neste årene vil løpe like knirkefritt som de har gjort hittil, og tror ikke at det er mange emisjoner før NEL må tilby en betydelig rabatt for å få de fulltegnet.
Redigert 04.05.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Anywhere
04.05.2021 kl 15:26 2718

En stund siden den sannsynlig OHS som var under utvikling ble sannsynliggjort, så dette overrasker egentlig ikke.
Men merk at potensialet teknisk er rundt 10 kroner på ganske kort sikt. Og fundamentalt er det også høyt, så det vil på ingen måte overraske om markedet nå kjører aksjen på selg en god stund, før man får sikkerht for at selskapet kan levere på prosjektbasis. Det er det som alltid har manglet. Selvsagt er det underskudd når man vokser, men det er også underskudd i alle prosjekter, så man klarer ikke få opp marginen. Det burde bekymre de fleste...
velkjent
04.05.2021 kl 15:26 2722

På tide at markdet begynner å bli mer realistisk. Neddiskontering av fremtidige overskudd gir neppe høye kurser. Det er vel mer et spørsmål når ledelsen kommer og ber om mer penger.
Sørøya
04.05.2021 kl 15:15 2780

Enig med deg. Rapporten var helt som forventet. Noen analytikere hadde kommet frem til litt høyere forventet omsetning, men i det store og hele som forventet.
At kursnivået lå relativt høyt er vel de fleste klar over, men at vi skulle få et 15% drop på denne meldingen var litt overraskende.
Value Investor
04.05.2021 kl 15:06 2819

Ja, at folk spyyyyyler ut er det ingen tvil om, ca 1,5 mrd i omsetning i dag. Nærmest på listen er Equinor med 0,5 og Nordic semiconductor med 0,2. Er det noe i rapporten som ikke var ventet? Jeg ble ikke overrasket av noe av det som stod der. Alt var jo ihht konsensus fra analytikerene.
Value Investor
04.05.2021 kl 14:44 2907

Nei Seriøs, du tippet 21, og det er ca der vi er nå. Kurs nå 20,80.
Gullhaugen
04.05.2021 kl 14:37 2937

Drømme dag for short som nok dekker inn...snakk om flaks og folk spyyyyler ut. halleluja
Seriøs
04.05.2021 kl 14:26 2984

Tippet kurs 20 men ser ut som krakk. Løp å selg for boblen sprekker nå
Sann
04.05.2021 kl 14:23 3003

Da fikk jeg rett og aksjen falt til 20 som jeg skrev i første omgang. Rart at den glimrende nyheten du peker på ga så stort fall?
Value Investor
04.05.2021 kl 14:06 3095

Omsatt aksjer i NEL til nå i dag for utrolige 1,15 mrd og mcap er nå "bare" 29 mrd, så nå er NEL igjen mindre enn Nikola, med god margin.
Value Investor
04.05.2021 kl 13:41 3235

Akkurat nå ser det mer ut som om det blir på 19 tallet en plass, men NEL er jo fryktelig uforutsigbar. Kurs nå er 20,10
Redigert 04.05.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Hirsh
04.05.2021 kl 13:21 3330

Jeg sier ikke at det skjer raskt. Det tar 2-3år fra kontrakt til skip er levert. Jeg snakker ikke om taubåter. Foreløpig er det stort sett FOU fase og kun få prototyper som er i gang eller på tegnebrett. Maritim verden krever regelverk som gjelder hele verden og det går sakte. Det tok flere år å vedta krav for ballast water management eller low sulphur drivstoff. Ellers blir det som alltid at gamle skip skal registreres i billigere land og skal utkonkurrere alt annet.
Value Investor
04.05.2021 kl 12:57 3427

Hvis man lar skipene gå på diesel inntil man har lagt ned alle kullkraftverk, så er jeg enig i at hydrogen er et alternativ, men det er en stund til, gitt.
Hirsh
04.05.2021 kl 12:47 3474

Jeg jobber selv med skips kraftsystemer. Batterier er mer energi effektivt, ingen tvil om det men hydrogen og brenncelle er den mest aktuelle alternativ per i dag til hydrokarbon drivstoff og diesel motorer i maritim verden som kan sikre passering gjennom havet. Batteri er greit nok til ferge fra Moss til Horten eller som en del av hybridsystem. Foreløpig er det dyrt i forhold til diesel og olje. Fortsatt billig olje gjør hydrogen ikke særlig konkurransedyktig. Det kommer sikkert flere miljøkatastrofer til før politikere begynner å ta det på alvor at verden må endre seg raskere. Olje er gjeld.
Value Investor
04.05.2021 kl 12:39 3512

Sist gang kursen var så "lav" var 18 nov.
Value Investor
04.05.2021 kl 12:36 3527

De var på 21 nå nettopp, er på 21,05 nå. Kanskje får du rett.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 12:36 3535

Problemet er ikke at nel var tidlig ute problemet med nel er at de aldrig hunnit gå med vinst innan konkurrens nå kommer. Rec gjorde ju en miljard i vinst en gång det tror jeg inte nel får till
Value Investor
04.05.2021 kl 12:26 3579

Det er ikke litt tap med å bruke hydrogen, det er ca 70% tap, mens det med batterier er 10% tap. Så det er LITT bedre å ta den strømmen fra solcellene og lagre på batterier. Men du har også rett i at solceller ikke er nok, derfor er diesel best for båter i overskuelig framtid.
Value Investor
04.05.2021 kl 12:21 3614

Artig at de skriver i rapporten at de har tatt med "ramp up costs", så skriver de litt senere at ramp up er i q3. Også litt rart at de trenger den fabrikken siden produksjonen av elektrolysører er NED 9% y/y. Skulle ikke hydrogen fra elektrolysører være OPP?
Previse
04.05.2021 kl 12:11 3656

Hydrogen burde satses på i havet. kontainer/Fraktbåter og lignende. Rett og slett fordi det er mulig og skape hydrogen via elektrolyse i havet. Det er mange svært tekniske utfordringer og mange variabler som kan påvirke produksjon av hydrogen i havet. Derimot tenk hvis en båt brukte hydrogen som drivstoff samtidig klarte og produsere mer underveis. Båter kunne potensielt sett reist helt synsykt langt. Det eneste problemet ville vært opphopningen av salter og klorin som avfallstoff i elektrolysern (hvis jeg ikke tar feil, det her er ikke mitt fagområdet for å si det sånn) og at det er en nokså energikrevende prosess. Siden det er en energikrevende prosess, så måtte båten da hatt en metode for å skape denne energien og siden solceller ikke mestrer å produsere noe særllig mer en 22% av energien den får fra lyset/sola, så er jeg usikker på om det hadde vært tilstrekkelig. Samtidig plasseringen av solceller på en container båt er nokså vrient for man har jo ikke akkuratt et tak over kontainerne.
Greit jeg tenker sikkert på noe som ikke er gjenomførbart med dagens teknologi, men havet og hydrogen gir bare så mye mer mening, enn logistikk kjøretøy på land.

Hva dette angår Nel er egentlig bare at de burde forsket mer på potensialet i havet og glemt lastebil løsningen. En stor kontainer båt er estimert og forurense helt sykt mye. https://www.nature.com/news/pollution-three-steps-to-a-green-shipping-industry-1.19369 Grønn shipping er mye mye mer verdt en grønnne lastebiler og lignende.
Dette er skrevet på ganske kort tid, så beklager for kvaliteten.
Redigert 04.05.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Value Investor
04.05.2021 kl 11:54 3723

Jeg har nå vært her hele tiden, og er fremdeles i minus på min short.
Value Investor
04.05.2021 kl 11:52 3738

Ser at de forsetter å tape litt over 60 øre per omsatt krone, nærmere bestemt 62 øre mot 64 øre tap forrige kvartal. Det positive er at de dette kvartalet klarer å dekke både råvarer, driftskostnader og avskrivinger med inntektene, så kun lønnskost som må dekkes med tap denne gangen. Veksten ble 24% y/y som er bedre enn det har vært, de har lagt på 18% i snitt de siste årene. Ellers hadde jo analytikerene svært så rett i sine analyser før q1. Jeg trodde det vi nå ser ville bli fasit, men trodde aksjonærene ville være fornøyd med det. Det var de ikke.
neztn
04.05.2021 kl 11:50 3753

Sittet i BEAR nel og BULL rec over en periode. Litt inn og ut. Nel var en sikringspost i forhold til evt skifte fra vekst til sykliske aksjer. Så langt har sikringsposten vært en langt bedre investering enn Bull rec. Men det er jo ganske likt mønster som rec ble offer for, for en del år siden. De var for tidlig ute og ble straffet for det. Nå ser det ut som Nel også kan være for tidlig ute og skal et stykke ned. De taper for mye og klarer ikke tjene penger.
golf`ern
04.05.2021 kl 11:49 3767

Selvfølgelig, når Nel tryner dukker "shorterne" frem...
haha
Value Investor
04.05.2021 kl 11:38 3808

Vi er jo mange som er short, eier Bear NEL osv, skal ikke vi få fryde oss over å få rett?