Krakk i grønne aksjer.Hva gjør du?

Slettet bruker
GRøNN 04.05.2021 kl 23:09 2486

SGTPCLEN og SGTPCLEE samt GWE/ CELS ( verdensindekser på grønne aksjer) har falt betydelig og sammenhengende i 6 handledager på rad. Store og små selskaper har hittil ikke møtt investorenes forventninger. Media har fokusert mye på en korreksjon, økende renter, skatter og bobleprisete grønne aksjer osv.
Foreløpig er det ikke noe korreksjon i TECH, men korreksjon nr2. i grønn sektor er i full gang. Store tunge aktører har falt 30% på 6 handledager og snittet på nedgangen er nær 15%. for verdens grønne aksjer, uansett om de har levert eller ikke.
Snur man på det hele har mange selskaper hatt en eventyrlig utvikling og mer enn en dobling på kun ett år.
NEL har steget nær 80 % og SCATEC fikk du for rund 70 kroner for 2 år siden. Er glasset halvfullt eller halvtomt?
Har boblen sprukket, eller er nedgangen en sunn korreksjon?

Skal man selge/ kjøpe eller sitte stille.
Som oftest hører man at « jeg er langsiktig» når folk går på en smell. Er du en av de eller tar/ tok du tap/ gevinst?
Redigert 04.05.2021 kl 23:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2021 kl 23:39 2308

Lurer på å ta gevinst i mitt kjære aow. Er noe med å ikke forelske seg og se seg blind i en aksje også. Vært med hele veien, men kjenner at en runde nr 2 ned ikke frister. Men trenger jo ikke pengene så om de skal opp igjen over tid, så er det ikke så farlig om de går ned til 3 kr eller lavere, kan sitte rolig. Spørsmålet blir hvor lang tid de bruker på å krabbe seg oppover igjen. Det er så mye hvis og om med mange grønne. Hvis det slår an, hvis den teknologien innfrir, hvis verden velger den løsningen. En ting er sikkert, alle selskap kan ikke vinne. Føler meg sikker på at aow vil få litt av kaka, men er jo lenge til 2025. Hadde gjort seg med noe konkret snart.

Forstår godt at markedet gir grønne aksjer en smekk. Her hjemme spys det jo ut flere i mnd på børs. Langt flere enn ellers i Europa. Nei, det er vanskelige beslutninger som må tas fremover. Får bruke de neste dagene til å ta et valg.

Hva med deg selv, er du involvert i noen grønne aksjer?
Slettet bruker
04.05.2021 kl 23:44 2267

Grønne enkeltaksjer er solgt forlengst, har noen prosent i bransje fond ennå, forhåpentligvis har forvaltere der styring på hva de gjør. Men regner ikke med snarlig bedring.
Slettet bruker
04.05.2021 kl 23:44 2267

For meg koker alt alltid ned til risk/reward, og når hele verden pøser ut grønne aksjer, især idag, så solgte jeg mesteparten, for å berge gevinst, men beholdt aksjene i et grønt fond, som bare eier ledende selskaper worldwide, fordi de er ment som en langsiktig investering. Dessverre så " finansierer" jeg tapet i fondet med gevinstgivende trades i noen få ( bare grønne) aksjer, og er bare noen få prosenter i pluss for året inkludert dagens massakre.
Har dog fortsatt en krigskasse på 1/3 del av investerbar kapital til trading. Jeg er veldig usikker hvilken vei det går i nær fremtid med de grønne aksjer. Jeg tror at småaksjonærer er nettoselgere worldwide, også gjennom fond ( switching), og at vi ser at det blir en selvforsterkende prosess, hvor det tas gevinst, samt tar tap..Mange store aktører forlot grønne aksjer senest for en uke siden....
Ingen penger blir liggende igjen på bordet, så jeg tror at nedgangen blir voldsomt og kortvarig.
Jeg tror også at neste fase vil være at de " gode" grønne aksjer ikke lengre vil falle etterhvert, men at de som taper store beløp/ ikke vil tjene penger på lenge vil fortsette å falle.
Hvilke norske aksjer som blir på " billigsalg" er en vanskelig øvelse...
Skal man kjøpe må en aksje bli tydelig oversolgt når sentimentet er så dårlig.
Da svarte jeg uvitende om det du lurte på til deg da Veim....

Redigert 04.05.2021 kl 23:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2021 kl 00:05 2185

Langsiktig i grønt ( selvom jeg var for tidlig/ for sent ute), fordi switchen til grønt politisk og utfra hva vi mener er riktig er etablert og uungåelig. Det vil medføre store subsidier, og " verden" blir pålagt/ pålegger seg i større og større grad å investere grønt. Det går selvsagt veldig sakte, men man er igang i EU, USA og Kina. Mange selskaper vil gå konkurs i denne prosessen, men mange av de som " skjønte" dette tidlig vil bli store.
I Norge har vi få selskaper som kan nå til tops, men å se på de med størst verdisettelse er ikke en dum strategi.
Min holdning er vel at du enten skal være trader eller veldig langsiktig og risikovillig om man satser på grønne norske aksjer.
Totalavkastningen over tid er muligens bedre i gamle trauste selskaper beskyttet av politikere....men jeg begrenser mine avkastningsmuligheter, fordi jeg kun satser etisk.
Redigert 05.05.2021 kl 00:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2021 kl 00:15 2128

Jeg har vært innom AOW, HEX, HPUR, CADL, og ANDF siden 16/12. ifjor. All involvering gikk i pluss, men så gikk nesten alt til å finansiere tap i et grønt fond. Jeg er tydeligvis bedre enn verdens grønne overbetalte fondsforvaltere, som lopper meg for penger🙈
Redigert 05.05.2021 kl 00:34 Du må logge inn for å svare
Dr_Eval
05.05.2021 kl 05:29 1941

Jeg kjøper mer. Buy the dip!
2030kommer
05.05.2021 kl 08:13 1672

Har Aker wind, carbon og hydrogen. Før eller siden må Røkke få i gang disse.

her tenker jeg langsiktig. Selger helst ikke på bunnen :)
Sjekk kursen igjen til høsten!
Hellhammer
05.05.2021 kl 08:24 1630

To av dei kom nå i gang for lenge siden...
Hellhammer
05.05.2021 kl 08:29 1595

Anbefaler deg å da prøver Magnora.

I motsetning til AOW der pengene renner ut med titalls millioner kvartal etter kvartal og skryter på seg lisenser, så har faktisk Magnora resultater/inntekter og ein faktisk utviklingsportefølje å vise til.
Og med både blandt annet solarteknologi som er den "next big thing" så har selskapet flere bein å stå på og står langt friere i eventuelle investeringer enn AOW.
Prisingen er jo og langt under AOW og om en kjøper i dag så får man (som med mange andre grønne såklart) MGN til en rimelig pris.

Dagens kurs ligger ca 25,- og man har innsidekjøp av fire stk i ledelsen til rundt 27-28,- siste par ukene.
Slettet bruker
05.05.2021 kl 08:58 1495

Takk for godt tips. Ja, nettopp det må ha litt inntjening er det jeg ser etter. Gjeldfrie også står det på hjemmesiden 👍
Hellhammer
05.05.2021 kl 10:02 1424

Gjeldfrie.
Skattefordel for både selskap og ved utbytter til aksjonærer (ingen skatt ved utbytte/tilbakebetaling av kapital).
20-50 mill i årlige lisensinntekter i potensielt flere tiår fremover + 160 mill ca i utbetalinger neste 1-1,5 år fra annet prosjekt.
Avtale med giganten TechnipFMC om å utvikle flytende havvindparker gjennom selskapet Magnora Floating Wind (+bruk av bølgekraft).
2030kommer
05.05.2021 kl 10:30 1379

joa, har hatt de to fra starten. Var vel opp 300 % på det meste på carcon i den grønne euforien, som varte til januar.
Redigert 05.05.2021 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2021 kl 16:05 1198

Vi er vel i en fase hvor investorer er mer selektive i valget av grønne aksjer. Hele sektoren er betydelig ned, og har også dratt meg seg aksjer som har fått for mye juling.
En må dog regne med at man må betale premium for grønne kvalitetsaksjer. Subsidier, skattefordeler osv. vil tilfalle de istedenfor fossilt. Flere land pålegger sine pensjonsfond å kjøpe grønt, og også for privatpersoner finnes det nå statlige ordninger, hvor du får skattefordeler den dagen du investerer grønt. Dette vil selvsagt fortsette.
De som er ledende vil ha en fordel overfor startups.
Slettet bruker
06.05.2021 kl 16:35 1107

På tide! X antall hydrogen selskap, absurd. Lille Norge skal ha de største. Innen både vind, carbon, hydrogen, plastbensin, rensing av dritt. Sunn fornuft tilsier at ikke alt dette kan gå like godt. Survival of the fittest.