NAS - gjør alt om til fortrinnsrettemisjon.

P.Eksperten
NAS 06.05.2021 kl 09:11 10191

NAS har nå kommet med noen detaljer rundt emien sin. En er utstedelse av obligasjoner, en fortrinnsrett emi for eksisterende aksjonærer og en rettet emi. Jo mer jeg leser rundt denne emien så får jeg følelsen at noe er feil. Antar at i fortrinnrettemisjonen vil det bli omsettlige tegningsretter for aksjonærer som enten velger å ikke være med og/eller det gis mulighet for andre aksjonærer som ikke er ankerinvestorer å kjøpe seg inn. Det er greit nok. Tegningskursen er på 6,26. Mange mener at kursen er lav og dermed lukrativ for spesiellt ankerinvestorene med bla skipsreder John Fredriksen. Flere mener emisjonen kommer til å bli populær og med god respons. Det jeg reagerer på er følgende. En må regne med at kursen synker når¨så mange aksjer trykkes ut. Heller ikke noe unormalt med det. Ramler kursen ned til f.eks 10 kroner og en (ekstern mindre) investor vil ha aksjer så må antageligvis vedkommende kjøp tegningsretter i markedet til rundt 3,74 kroner pr stk slik at prisen på aksjen vil bli 10 kroner uansett. Ankerinvetorene har da mulighet for gevinst øyeblikkelig uten å løfte en finger. Dersom emien er/blir så populær så la alt bli en fortrinnsrettemisjon slik at også hjørneinvestorer som John Fredriksen må ut i markedet å kjøpre t. retter om de oppfatter emien som lukrativ. Ønsker de ikke det så kan JF, mfl. stå som garantist om ikke emien blir fulltegnet. Er emien poulær og attraktiv så blir emien fulltegnet og da slipper garantistene å ta noen aksjer som helst. Igjen skrevet, ønsker garantistene aksjer så får de kjøpe t.retter som alle andre. Da vil en også slippe kivet om hvem som blir forfordelt og ambisjonene til Kjos om ett folkeaksjeselskap blir opprettholdt.
P.Eksperten
12.10.2024 kl 23:17 452

NAS og andre flyselskaper presenterer månedlige passasjertall. Som regel er de et og annet prosentpoeng positive, bortsett fra perioden med COVID - pandemi. Debattantene på dette og andre forum reager med gledesinnlegg, men aksjekursen(e) synker. Hvorfor? En bør lese hele paxmeldingen hvor det også står om økt kapasitet. Flyselskapene er helt desperate etter å opprettholde eller å få større markedsandeler. Derfor kjøper de på seg eller leaser flere fly. Dette koster selvfølgelig. På ett punkt får bransjen de flyene for mye som fører til prispress nedover for billetter og i verste fall negative resultatrapporter. Ta Norwegian som eksempel. De har stor kontantkasse nå, samtidig som de drar på seg økend gjeld ved kjøp av flere fly. Går de minus flere kvartaler så kan kontantkassen forsvinne, men gjelden blir igjen. Da får vi enten kriseemisjon med utvanning for de som ikke kan bli med eller konkurs. Den trussen er stdig reel for alle flyselskaper. Se på SAS. Dersom investorer trodde at økende passasjertall var det samme som garantert bedre resultat ville flyselskapene vært priset som vekstaksjer og hatt markedsverdi mange ganger omsetningen. De har de ikke. Derimot har flyprodusenter som Boeing og Airbus P/S på snitt 1,4, ettersom investorer vet hvor gale flyselskapene er etter fly. Dersom det dukket opp noen som Norwegian med stor kontantkasse og som ikke var helt ville etter å opprettholde markedsandeler, men istedenfor kjøpte opp andre selskaper kontant og samtidig betalte ned gjelden til oppkjøpsobjektene ville de fått en lavere break even og overskuddene ville fortsatt slik at de kunne konsolidere med økende fart og kraft. Nå ville nok ett slikt selskap blitt oppfattet som fiendtlig i flymiljøet. Nei, flyinvestorer er særegne og rike personer med interresse for fly og som er villig til å bidra med i alle emisjoner som dukker opp. Det er ikke tilfeldig at de fleste flyselskap har statlige eiere.
Kåre Grønn
19.03.2024 kl 09:23 889

Alt handler om psykologi. Norwegian tjener penger så det griner. Norwegian er merkevare både for utlendinger og nordmenn. Norwegian har kontroll og tatt hele det norske og store deler av Skandinavia og Europa. Det viktigste er at nordmenn selv er stinne av gryn og lei av det norske klimaet. Det sier seg selv, dette går så det suser med godeste Geir på toppen. Strawberry er heldige som kan identifisere seg med det norske. Kursene vil i fremtid oppnå helt andre kurser enn dagens nivå med tosifrede tall. De som brant seg på fingra under gamle Norwegian må være klar over at det er ikke en ukontrollert Kjos som styrer lenger, men en type som er klasse og har et svært avbalansert forretningssyn som skaper troverdighet. Dette er bare å sitte å se på framover! Hau hau!
Redigert 19.03.2024 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
19.03.2024 kl 09:02 934

Skal bli spennende å se resultatene fremover i året nå som det kan bli mangel på fly og høyere billetpriser. Om NAS hadde brukt bare en liten prosentandel av forventet bedret resultat til å kjøpe tilbake aksjer så ville det slått mye ut på aksjekursen. De vil fortsatt ha penger til å betale gjeld og konsolidere. Nå kjøper de vel ikke tilbake aksjer så lenge EK pr aksje er lavere enn askjekursen. Setter Norges Bank opp renta med 0,50 prosentpoeng iløpet av året så blir vel NAS aksjen laggendes til EK er høyere enn akjsekursen. Da kan det skje noe.
Redigert 19.03.2024 kl 09:03 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
28.02.2024 kl 08:50 1167

Ryanair forventer høyere billettpriser på opptil 10% i sommer og noe færre passasjerer. Undertegnede forventer omtrent uforandret passasjertall Globalt og billet priser på opptil 14 - 40% høyere enn fjoråret.
Me
22.02.2024 kl 09:27 1820

Støttenivå?
Ransen
22.02.2024 kl 09:23 1835

Tror kanskje JF fortsetter selge helt til støttenivå. Blir han tom før det så er det bra for oss andre aksjonærer. Men husk at han er norges -og kanskje verdens beste trader, så det lønner seg å prøve å trå i hans fotspor
P.Eksperten
22.02.2024 kl 09:17 1857

Gevaran reduserer beholdningen. Hva gjør det? De hadde i overkant av 13%. NAS har penger på bok både til å betale ned mye av gjelden, samt konsolidere. NAS kan kjøpe ett Islandsk eller Dansk flyselskap om de ønsker. NAS regner også med å tjene i overkant av 2,5 mrd kroner i år. Det betyr at de også kan kjøpe tilbake aksjer som de kan slette. Så om Gevaran reduserer ned til 10% eierandel så kan de komme opp i 13% uten å løfte en finger om NAS tilbakekjøper aksjer. Nå vet jeg ikke hva konverterings kursen er på de obligasjonene som staten eier. Uansett, får en aksjekursen høyt opp ved hjelp av gode reultater og tilbakekjøp av aksjer så mulig Staen selger seg ut og NAS står mye friere.
P.Eksperten
19.02.2024 kl 10:18 2149

Bare handle flyaksjer med begge armene. Airbus melder at pga leveransevansker på motorer og komponenter kan det ta flere år før de kan balansere etterspørselen. Blir det passasjervekst i kombi med økte billettpriser? Da kan en vel kjøpe nærmest alle flyselskap. NAS selv har nok cash til å konsolidere bransjen. Mangel på fly og utsikter til økte billetpriser kan føre til at det kan gå an lånefinansiere oppkjøp (gearing).
P.Eksperten
14.11.2023 kl 09:34 2774

NAS er også en oppkjøpskandidat. Cash på 9,4 MRD kroner og markedsverdi på det samme beløpet. En får da gjelden og flåten gratis. Antar flyflåten er mer verdt enn gjelden. Blir det skikkelig manko på fly i forhold til etterspørsel blir vel flåten neppe mindre verdt. Derfor vil en eventuell oppkjøper neppe slakte selskapet med det første. Alt dette her er hypoteser og teoretiske spekulasjoner, men i dagens klima med tørre kapitalmarkeder så kan alt skje.
Redigert 14.11.2023 kl 09:35 Du må logge inn for å svare
P.Eksperten
14.11.2023 kl 09:29 2792

Nå er det enkelte økonomer som diskuterer hva det den stor kontantbeholdningen bør brukes til. En vil ha ned gjeld, den andre ikke. Uansett, mindre gjeld kan gi lavere break-even nivå om en reduserer finanskost. Det trenger ikke bety at en senker billettprisene om etterspørselen er god. På den annen side, så mye cash kan også friste til konsolidasjon av flybransjen. Det økende rentenivået har ført til at noterte flyselskaper med gjeld har fått en svært lav markedsverdi i forhold til substans. Antageligvis er det nå rimeligere å kjøpe fly over børs enn i markedet. Er det iferd med å bli mangel på fly i forhold til etterspørselen så kan jo det bli svært aktuellt og attraktivt. Ser på American Airlines som har dratt på seg endel gjeld. Markedsverdien har sunket betydelig. Selskapet prises nå til 16 USCent pr omsetningsdollar. Markedsverdien er fortsatt over 70 MRD kroner, så det er nok ikke noe NAS får gjort der. Kan ta en finansiell plassering og håpe på opptur om mangelen på fly slår ut i en krise.
Kåre Grønn
04.11.2023 kl 13:28 3218

https://e24.no/boers-og-finans/i/zEBEn9/begynner-aa-haste-dersom-du-planlegger-aa-fly-hjem-til-jul

Nå er det for få fly og mindre antall reiser på grunn av de siste seks års psyko- grønn politikk.. kanskje folk begynner å forstå at frihet innskrenkes når man ikke får plass pga fullbookinger. Norwegian gjør det skarpt og bedre blir det når de nå går i takt med å tilpasse seg miljøhensyn med lavutslipp og etterhvert el fly innlands
Strategi
04.11.2023 kl 12:52 3252


Luftfart
Norwegian-toppenes hodepine: Vil betale utbytte – får ikke lov
Staten ga Norwegian skattefinansiert milliardhjelp under korona, men et forbud mot utbytte fulgte med. Både styret og toppsjef Geir Karlsen prøver å overtale regjeringen.
https://www.dn.no/luftfart/norwegian-toppenes-hodepine-vil-betale-utbytte-far-ikke-lov/2-1-1547461?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr
Redigert 04.11.2023 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
Puffen
04.11.2023 kl 11:19 3329

Er vel staten som sitter med nøkkelen til hvordan dette kan gjennomføres ? Og der er det normal handlingslammelse å spore. De kan få tilbakebetalt hele lånet sitt i morgen om de ønsker. Eller bidra til å få opp kursen mot 13 kr, og gå med overskudd på hele greia. At dette er noe de bør agere på, siden de forvalter verdiene for det Norske folk virker det ikke som de helt forstår. Angsten for at de gjør noe som en eller flere privatpersoner kan tjene på, lammer all handlingsevne hos den gjengen.
P.Eksperten
04.11.2023 kl 10:20 3406

Norwegian renner over av cash? Start tilbakekjøp av aksjer og slett de etterhvert som de kjøpes inn. La aksjemengden komme ned mot 80- 130 mill aksjer eller endog mindre. Kan bidra til å få Staten ut av eierlisten. Geveran og Sundt må også redusere, men da har de vel så gode fortjenester at de gråter ikke for det. De har vel nok av øvrige investeringsprosjekter i dagen kapitaltørre klima.
P.Eksperten
02.11.2022 kl 09:43 4067

Nå har NAS begynt å gå noe bedre, tydeligvis nok til at de "fyller kassen" ifølge Finansavisen. Som skrevet ovenfor så kan de jo gradvis kjøpe tilbake aksjer og slette dem suksessivt. Sett gjerne ett mål om å komme tilbake til en aksjemengde på kanskje 105 mill aksjer. Underveis må nok Geveran og Sundt redusere beholdningen sin, men kursen er vel da på ett nivå slik at de ikke har noe imot det.
P.Eksperten
28.02.2022 kl 08:32 4634

Begynner NAS å tjene penger igjen så håper jeg de starter med tilbakekjøp av aksjer og sletter dem. De kan jo gå tilbake til ca 100 mill aksjer. Kursen kan da bli veldig høy og de største aksjonærene må de reduser noe. Om noen snakker om mangel på likvide aksjer så kan en jo referer til nettbaserte selskaper i USA hvor de driter i likviditeten og prisen på aksjen kan bli både flere hunder dollar eller tusenvis av dollar.
Frodon
28.10.2021 kl 21:09 5230

Hva hjelper det når de taper penger på flyene i luften? Hvordan tenker du at NAS skal gjøre med besetningen? De har en jobb og inntekt når et fly går, utover det er de arbeidsløse uten inntekt? Hvis du går inn å bestiller din ferie for familien, som du betaler der og da. Når får du beskjed om flyet går eller ei? Hvem dekker alle de andre kostnadene ved ferien din, som du taper hvis NAS flyet plutselig ikke flyr pga for lite bestillinger?

Dette er like lite gjennomtenkt av deg som det er av NAS. Og i tillegg går dere rundt å skryter av avtalen og tror den er bra for selskapet? Helt utrolig…
Strategi
28.10.2021 kl 19:29 5297

Viktig å få med seg at Norwegian hat leasing pr time i lufta de to kommende vintersesongene.
Dette betyr at når flyene står på bakken koster de ingen ting.
Det er kun Norwegian som hittil har fremforhandlet denne avtalen.
Norwegian kan fritt ned og oppskalere etter etterspørsel, så jeg tror de 2 neste vintersesongene vil bli ok.
Frodon
28.10.2021 kl 19:03 5332

Vet ikke helt hvor du får infoen din, men regner med at du er klar over eks dette?

«As of September 2021, 77% of companies have cancelled or suspended most or all international business trips, while 38% have cancelled or suspended most or all domestic business trips»

Det største markedet til fly bransjen er mest sannsynligvis borte for alltid pga digitaliseringen. Men du tenker på veksten fra tiden under pandemien?

Hvor mye har dere tapt i NAS til nå? Når NAS taper penger i høy sesongen, tror dere de klarer å tjene penger i lav sesongen? (ja, seff tror dere det, loool)
Gla-tronder
28.10.2021 kl 08:12 5546

Skjønner ikke helt hvorfor dette er supert heller, de brenner av over en kvart milliard på driften, at det i det hele tatt varsles "overskudd" skyldes kjente trekk fra restrukturering av gjeld.

Nå går de dyrere tider i møte med høyere driftskostnader på bensin og de skaffer seg eldre 737-800 fly med 15% dårligere forbruk.
Strategi
28.10.2021 kl 07:59 5605

Norwegian kommer til å fly høyt i dag og fremover.
Nå kommer et nytt meget sterkt kvartal.
Med julebords trafikk, hjem fra ferie og transport av jule og nyttårstrafikken som er mega sterk.

Kise har lastet opp til ripa med aksjer, dette er et sterkt kjøpssignal.
16-18 kr bær være innen rekkevidde på kort sikt.

Norwegian kommer til å dundre oppover i lang tid.
De nye leasing avtalene er kjempegode med leasing pr. time i lufta vintermånedene de 2 neste åra.

Full fest .

Overskudd og
milliarder på bok
https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2021/10/28/7760076/norwegian-har-7-6-millarder-i-cash

Med en forestående "meget sannsynlig" erstatning fra Boeing kan kursen eksplodere, NAS er nå i gang med forhandlinger med Boeing og Airbus og man må anta at erstatning er et sterkt tema her.
Redigert 28.10.2021 kl 08:10 Du må logge inn for å svare
garve
28.10.2021 kl 07:44 5668

Q3-resultatet bør vel ihvertfall ikke være negativt for kursen?
P.Eksperten
28.10.2021 kl 05:57 5822

Frodon, du flirte av innlegget mitt om potensiellt mangel på fly. Det har du jo lov til. Tydeligvis at NAS ikke har nok ubrukte fly som støver ned ettersom de også må ta inn 13 fly eksternt. Googlet meg også frem til at passasjerrekorden til NAS var 3,8 mill passasjerer på en måned. Tror det var 2018. Det var vel da de hadde flere og mulig langdistanse og. 3,8 mill PAX er det ett stykke opp til, men i ett marked i vekst kan rekorder fortsatt slåes. Begynner NAS å gå i pluss kan de starte tilbakekjøp av aksjer. Tror JF også synes det.
Frodon
17.09.2021 kl 22:04 6220

Da kan de jo ringe NAS, som har masse fly stående ubrukt på bakken og støve ned. Har du sett oversikten over antall ubrukte fly som står på bakken world wide, loool
P.Eksperten
17.09.2021 kl 19:20 6311

Blir mer og mer overbevist at det kan bli mangel på fly. Markedet har vokst under pandemien tross store dødsfall. Nå er det også oppstått mangel på mikrochips som kan forsinke byggingen av nye fly. Går rykter om at ett større Europeisk flyselskap leier og leaser flere fly enn behovet for den nærmeste tiden for å ta unna det som kan komme.
P.Eksperten
27.07.2021 kl 09:06 6719

Kan det skje med flybransjen det samme som skjer innen containerskipsbransjen? Både fly og containerskipsbransjen har vært preget av kontinuerlig overkapsitet heiet frem av lånevillige finansierer. Inne container så reduserte de aktiviteten og resultate nå er en boom med mangel på skip og utstyr etc. Innen fly har det også vært kontinuerlig overkapasitet. Der også er finansinstitusjonene i ferd med å gå lei av å bygge store flyflåter og vedvarende prispress på biletter selv om passasjertallene øker fra måned til måned. Nå får flyselskapene kun hjelp til å overleve, ikke bygge fler fly. Så jeg tror det kan bli en periode med mangel på fly litt lenger frem.
P.Eksperten
29.06.2021 kl 10:38 7004

Blir det mangel på fly? Tydelig at det er iferd med å bygge seg opp ett voldsomt trykk innen booking av flyreiser.
suspekt
25.05.2021 kl 10:15 7615

Fikk ingen aksjer av overtegning! Åpner vel på 14-15 snart!!
Mange som gjør noen raske kr her!
Holymoses25
25.05.2021 kl 09:54 7762

Det var en LAAAAAAANG pause. Slipp loss så at vi får ltt Action Jackson
MASTERCLASS
25.05.2021 kl 09:43 7848


I private placement-delen av emisjonen (ca 800 millioner kroner til kurs 6,26 som var igjen etter at Fredriksen & co tok sitt) måttte man tegne for minst 10 millioner kr for å få tildelt aksjer.

Minimumstegning her var 2,5 millioner kr, og det vil si at alle tegninger fra 2,5 til 9,99 mill ble strøket.

P.Eksperten
25.05.2021 kl 09:27 7972

Emisjonen ble kraftig overtegnet, nærmest som forventet. Ledelsen i NAS ville prioritere støttespille. Nå viser det seg at også at eksisterende investorer, både små og store var/er støttespillerer. De vil antageligvis føle seg forfordelt nå som nærmest "ukjente" aksjonærer som ikke har vært med tidligere kommer inn til en latterlig lav pris. Tror ikke de som initierte emisjonen bør være for kry ovenfor eksisterende aksjonærmasse.
P.Eksperten
10.05.2021 kl 11:09 8402

Leste noe av prospektinfoen i helga. Bet meg merke i det som sto om utvanning i kortprospektet. Nåværende aksjonærer vannes ut med 94%!! Eksisterende aksjonærer får 1,5 tegningsrett for hver aksje de har. De som er med i den rettede emien trenger ingen.Slik det ser ut nå så kunne eksisterende aksjonærer fått både 5 og 10 t.retter for hver aksje de har. Legg også merke at de som er med i den rettede emien er Utenlandsregistrerte investorer. Holder aksjekursen til NAS seg på ett høyt nivå kan de ta ut store gevinster uten å skatte til Norge. Nåværende (Norske) investorer får vel ikke så mye å hente. Myndighetene bør merke seg dette. Skulle mot formodning NAS behøve å gå på tiggerferd til Staten igjen, så bør Staten lukke døra og peke mot Frankfurt eller London istedet.
Garmis
06.05.2021 kl 23:07 8799

Det må du selv avgjøre. For min egen del skal jeg aldri, aldri mer prøve å leke med de som får lov til å gjøre som de ønsker!.
Slettet bruker
06.05.2021 kl 22:17 8863

Når får jeg kjøpe aksjer under 5 kr?
Før eller etter sankthans?

Når er JF helt ute før eller etter 17 mai?
Redigert 06.05.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
undrende
06.05.2021 kl 19:45 9028

Forundret over at Spetalen ikke ble invitert.
Kan det tenkes at han fant 6.26 for dyrt?
FunTrade
06.05.2021 kl 17:34 9136

Vært god underholdning i et års tid dette nå, dog med en del færre "bull-eksperter" her inne ettersom tapene har rent på.:-) .
Single Malt
06.05.2021 kl 12:59 9262

Sjekka nettopp NAS kursen, den er faktisk fortsatt over 10.00-.