BUTTE

Slettet bruker
RECSI 06.05.2021 kl 20:50 36475

Hva kan vi forvente av Butte?

Jeg tok en kikk i arkivene til RECsi.
Butte leverer mellom 40-100 millioner dollar/ebitda seneste år. Semiconductor er på vei rett opp.

1 kvartal 2018 leverte Butte/semiconductor ebidta/overskudd på 17,5 millioner dollar. Det tilsvarer 70 millioner dollar/år.

Jeg vil anta vi kan forvente slike tall tirsdag 11.mai (Q1 2021). Dersom det blir rundt der, kan vi tenke oss at Butte lander ca 70 millioner dollar ebidta i år (markedet i sterk vekst).

En slik omsetning bør prise Butte til 70 millioner dollar x 18 (snitt på Oslo børs). Gitt vanvittig vekst, kan også høyere multippel forsvares.

Dollarkurs: 8,3 gir pris på Butte til 10 milliarder og 458 millioner kroner.

Så får vi se på tirsdag hva Butte leverer.

Nedsiden i RECsi (for dem som ikke handler etter følelser og selger på dupper 👁) bør være minimal. Oppsiden derimot, svært stor.
Redigert 06.05.2021 kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2021 kl 14:36 6152

Graver frem denne da jeg lurer på om Rec har planer om og bygge egen Wafer fabrikk? Pakkene som skal deles ut i USA er giga store.
Sitter rett og slett Rec og venter på at pakkene skal signeres før de formidler nyhetene? Her skal mye politisk avgjøres snart og vi vet at USA ønsker og bli selv forkynte .

Opportunist1
28.04.2021 kl 15:20
12004
For å henge meg på det manman01 skriver - limer jeg inn et innlegg jeg skrev på en av de andre trådene. Beklager gjentagelsen, men tror det er viktig å se på disse i sammenheng. De artiklene manman01 viser til bare understøtter hvor sterke krefter det er som jobber for å få satt opp verdikjeder for PV utenfor Kina, og det har betydning for oss som er aksjonærer i REC.

Fra et verdiperspektiv, er det kun en ting som er interessant for oss som aksjonær i REC. Og det er om verden vil trenge de fabrikker som REC eier. For hvis svaret på det spørsmålet er JA - vil REC prises opp til replacement value (kostverdien) av sine fabrikker, og det er et sted mellom 50 og 70 kroner aksjen - litt avhengig av hvor mye du må slå av for slitasje og elde. Ingen andre problemstillinger er interessante. Alt annet blir bare støy.

For å åpne ML, trenger REC wafer kunder. I dag finnes kunder bare i Kina. Det betyr at for at ML skal åpne må Kina enten fjerne toll på polysilicon, eller så må det bygges/åpnes nye wafer fabrikker utenfor Kina. Spørsmåler blir derfor, hvor sannsynlig er det?

Kina fjerner neppe toll med det første tror jeg. De burde gjøre det, men det er for mye prestige i dette, så det skjer neppe.

Jeg har brukt flere måneder på å analyse tilbuds- og etterspørsels balansen i PV markedet. Og jeg prater kun om PV, ikke batterier. Etter mine beregninger vil verden før 2030 trenge 20-30 nye wafer fabrikker som kan ta unna hele kapasiteten til ML. Dette hvis alle de planlagte PV prosjektene i verden skal realiseres. Altså 20-30 nye fabrikker. Det vil også være behov for mange nye polysilicon fabrikker men la oss se bort i fra det for nå.

Hvis du ser på USA isolert sett, trengs det i dag 20GW wafer kapasitet for alle planlagte prosjekter og dette vil øke til 50GW i 2030. Alle disse GW med wafere kommer fra Kina idag. ML kan levere varer til ca. 5GW wafer produksjon. Altså det REC trenger for å få avsetning for hele produksjonen fra ML er en wafer kunde i USA med 5 GW wafer kapasitet. Altså 25% av dagens etterspørsel for wafere i USA. 8% av etterspørselen etter wafere i 2030.

Det koster rundt 500MUSD å bygge en wafer fabrikk som er stor nok til å ta unna hele produksjonskapasiteten til ML. Med dagens poly priser ville det ha betydd 300-350 MUSD i EBITDA på ML, rundt 400MUSD for hele REC. Gang det med 8, så har du 25 mrd for hele REC, eller 60-70 kroner aksjen. Så hvis jeg var KIR, hva ville jeg brukt tiden min på? Jeg ville jobbet dag og natt for å få stablet på bena en wafer produsent med 5GW kapasitet i USA. REC kan lett investere 2 mrd kroner for at en slik fabrikk kan se dagens lys. 1 mrd fra en medinvesor og 2 mrd i gjeld, så har du det. Det ville ha skapt 20 mrd i verdier for REC sine aksjonærer. REC kunne nesten ha bygget fabrikken selv og gitt den bort gratis til noen fordi denne fabrikken hadde ført til en reprising av REC på 20 mrd. God avkastning spør du meg.

Med hjelp fra politikerne som kan gjøre kjøp av wafere fra Kina mindre attraktivt, enten ved å innføre miljøavgifter på forurensende wafere eller straffetoll på grunn av tvangsarbeid, bør det være mulig å finne en panelprodusent som ville kjøpe wafere fra en amerikansk (eller europeisk) waferprodusent. Grunnen til at dette ikke har skjedd enda, er fordi det ikke finnes alternativer til Kinesisk waferproduksjon. Og du trenger en «relevant» panelprodusent som kunde. Det er ikke noe vits i å kaste bort tid på irrelevante liksom panelprodusenter som VP.

Jeg er villig til å vedde på at det er dette KIR og ledelsen i REC bruker mye av sin tid på. Så her er det jeg tror kommer til å skje fremover, ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen
1. REC styret sikrer seg en emisjonsfullmakt til å utstede 20% flere aksjer

2. Følgende annonseres samtidig:
a. REC annonserer at de gjør en emisjon
b. REC annonserer at de bygger en waferfabrikk i samarbeid med noen - REC går inn med egenkapital
c. REC annonserer hvem som blir kundene til den nye wafer fabrikken
d. REC annonserer at de begynner forberedelsene for åpning av ML

3. Når wafer fabrikken annonseres, vil et være mulig for politikerne å vedta miljøavgifter o.l. på uren wafer produksjon, det være seg fra Kina eller andre steder. Det hele starter i USA, men vil spre seg til Europa også. ESG toget går det ikke an å stoppe. Det blir som å slåss mot tyngdekraften. Den vinner alltid til slutt.

Jeg tipper at emisjonen settes på mellom 25-30 kroner, for I det øyeblikk dette meldes vil kursen fyke til værs.
Kall det spekulasjon om dere vil, men hvis du vet at du kan realisere 20 mrd ved å investere 1-2 mrd i en waferfabrikk – er det noe enhver idiot ville ha gjort. Det er en no brainer.

Og så til slutt og bare for å nevne det baserer jeg alt jeg skrev her på verdien av REC sin PV virksomhet. På toppen av dette kommer eventuelle utvidelser av Butte på grunn av økt etterspørsel fra semiconductor industrien og opsjonsverdien av batterisatsingen en gang frem i tid. Alt dette bør også gjøre REC til en interessant oppkjøpskandidat.
Bob Macahan
24.08.2021 kl 22:04 5697

👍🏼
Ingen kommer offentliggöra några investeringar i PV förrän de känner till förutsättningarna. KIR och alla med möjligheter i sektorn väntar på att detta lagförslaget ska hanteras av kongressen. S. 2140: Solar Energy Manufacturing for America Act

Det kommer göras innan årsskiftet och man kan följa processen här https://www.govtrack.us/congress/bills/117/s2140
Bob Macahan
02.02.2022 kl 14:08 3824

Vi ska inte glömma bort all potential i Butte och med den expansion Butte kan göra tillsammans med Intel, TSCM, Samsung mfl.

Expansionen är i full gång! 🚀

We're hiring in Butte, MT. Current openings include:
Control System Engineer
Mechanical Integrity Engineer
Maintenance Manager
Mechanical Supervisor (Module Maintenance)
Sales & Production Planning Manager
Chemical Operator
Apply here: https://lnkd.in/gj2qrHfr
Redigert 02.02.2022 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2022 kl 15:19 3564

Jeg la også merke til dette. Det var vel bare som ventet at de måtte ansette flere, men fint at det skjer....
Slettet bruker
06.04.2022 kl 12:10 3023

Tensions with Beijing throw spotlight on Taiwan's unique role in global tech
By Eric Cheung, CNN Business
Updated 4:12 AM EDT, Wed April 06, 2022

Taipei, Taiwan(CNN Business) Taiwan plays a crucial role in making sure the world gets its cutting-edge technology devices, from laptops to advanced weapons, on time. That's because the self-governed democratic island of 24 million people is a global leader in the supply of semiconductor chips.

But as tensions escalate between Taipei and Beijing, the fate of that industry has become a global concern. Experts have warned that any disruption to Taiwan's chip supply could paralyze production of key equipment, impacting almost everyone in the world.

The island has been facing growing military aggression from China in recent months. In response, Taiwan has stepped up its own military training, and committed a record amount of defense spending this year.


The advanced chips Taiwan makes are an indispensable part of everything from smartphones to washing machines.

If conflict were to happen on the Taiwan Strait, "it will be disastrous not only for Taiwan, not only for China, but also for the US, EU, and everyone else," said Roy Lee, a deputy executive director at Taiwan's Chung-hua Institution for Economic Research.

The chaos in global automaking triggered by a pandemic-related shortage of chips over the past year gives a sense of just how bad it could get.

"With the auto shortage, now you have to wait for six months for European made cars," he added. "If Taiwan stopped supplying chips for other products, then probably you have to wait for over 12 months for a new mobile phone, or even longer for a laptop."

Taiwan's 'sacred mountain'

One Taiwanese company in particular — Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) — is the world's largest contract manufacturer of chips and plays a critical role in powering products designed by tech companies like Apple, Qualcomm and Nvidia.

With a market cap of nearly $500 billion, TSMC is one of Asia's most valuable companies, and accounts for 90% of the world's super-advanced chips, Reuters said in a recent report citing industry estimates.

The firm — widely dubbed in Taiwan as its "sacred mountain" — is so important to the island that its employees can apply to be exempted from military reservist training — even if they are called upon, the defense ministry has said.

The company did not respond to a request for comment by CNN Business.

Super-advanced semiconductor chips — like the ones produced by TSMC — are difficult to make because of the high cost of development and the level of knowledge required, meaning much of the production is concentrated in just a handful of suppliers.

Employees work at the entrance of the Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) Museum of Innovation in Hsinchu. Photographer: I-Hwa Cheng/Bloomberg via Getty Images
Employees work at the entrance of the Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC) Museum of Innovation in Hsinchu. Photographer: I-Hwa Cheng/Bloomberg via Getty Images
The global semiconductor industry has already been under pressure because of a growing supply shortage, with many technology companies reporting delays in securing chips for their production activities. This makes Taiwan even more important, especially as the United States and China engage in a bitter rivalry over developing advanced technologies of the future, such as artificial intelligence and 5G.

If Taiwan were to fall to the Communist authorities in Beijing, Western nations could potentially lose access to the island's valuable semiconductor chips.

Growing concerns

Russia's invasion of Ukraine has heightened concerns about the risk that China could increase its military force against Taiwan. The Communist leadership in Beijing has long claimed the island as part of its territory, despite having never ruled over it.

In recent months, China has stepped up its military pressure on Taiwan, including sending a record number of warplanes near it last October. Chinese President Xi Jinping has refused to rule out the use of force to achieve what he called "national reunification."

But as comparisons are being drawn between Kyiv and Taipei, the Taiwanese government has repeatedly emphasized the strategic role of its semiconductor industry.

"Taiwan and Ukraine are fundamentally different in geopolitics, geography and the importance to international supply chains," President Tsai Ing-wen said as she condemned Russia's invasion of Ukraine last month.

Last month, Taiwan announced it had begun imposing economic sanctions against Russia. Authorities said major Taiwanese chipmakers, which account for more than half of the world's output of semiconductor chips, have all pledged to comply with the move.

When asked about the differences between Taiwan and Ukraine, J. Michael Cole, a Taipei-based senior fellow with Global Institute Taiwan said that the island's indispensable role in global supply chains, "changes how countries — the international community — will calculate their response to the threat of, or the invasion against Taiwan."

China's Taiwan Affairs Office did not respond to a request for comment.

Challenges ahead

While Taiwan's role as a leading semiconductor hub may be indispensable to the world right now, experts believe there are challenges for the island to keep up its advantage.

The global supply shortage of chips has already prompted many countries to take steps to break their dependency on Taiwan.

Last week, the US Senate passed a $52 billion plan to invest in the research, design and manufacturing of semiconductor chips in the United States.

China's largest chip maker Semiconductor Manufacturing International Corp (SMIC) has pledged to invest $5 billion in extra capacity this year.

"Right now, China, US and the European Union are all pursuing the so-called next generation semiconductor technologies," Lee said.

"We understand the challenges are coming, and we need to keep our leadership in semiconductors through research and development, and most importantly, cultivating qualified talents that support Taiwan's success," he added.

In response to the challenges, Taiwan recently committed $300 million to chip-focused graduate programs to train the next generation of semiconductor engineers. Last month, it also passed new legislation that requires those working in key tech roles to seek permission from authorities before visiting mainland China.

As discussions about the future of Taiwan grow, Lee believes the best way to keep the island safe is via powering a combination of military and economic strength.

"That strength comes not only from military strength, but also economic strength."

https://amp.cnn.com/cnn/2022/04/06/tech/taiwan-china-conflict-impact-tsmc-chips-hnk-intl/index.html
Slettet bruker
06.04.2022 kl 18:40 2794

https://www.reuters.com/world/us/white-house-warns-escalating-vulnerabilities-us-semiconductor-issue-2022-04-06/

The White House has been pushing Congress to approve $52 billion in U.S. subsidies for semiconductor chips manufacturing after months of discussions.

The Senate first passed chips legislation in June that also authorized $190 billion to strengthen U.S. technology and research to compete with China, while the House of Representatives passed its version in early February. Deese said he hopes both the Senate and House will appoint negotiators this week to "quickly" begin a formal process to finalize a compromise bill.

"The risks are profound," Deese said of what would the U.S. economy face with a severe disruption. Deese cited "economic moves by key competitors -- most notably China around the escalating vulnerabilities we have from the semiconductor issue."

A persistent industry-wide shortage of chips has disrupted production in the automotive and electronics industries, forcing some firms to scale back production, and there have been growing calls to decrease reliance on other countries for semiconductors.

The bills take different approaches to addressing U.S. competitiveness with China on a wide range of issues, as well on trade and some climate provisions.

The Biden administration notes the United States produced nearly 40% of all chips in 1990 while today it accounts for only 12% of global production.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 20:21 2465

Når det gjelder Butte, vil det vel her sannsynligvis vise et overskudd i Q1-22. Vi får se 11.5.22. Mai kan virkelig bli veldig heit.
Slettet bruker
06.04.2022 kl 21:31 2197

Det får vi håpe, selv om q1 normalt er lavsesong. Q1-2022 forcast var i alle fall klart opp fra q1-2021, både for silan gas og semiconductor grade polysilicon. DCS expantion project nærmer vel også ferdigstillelse. Det betyr 200MT ekstra kapasitet. Butte blir lett litt 'glemt', men den er god som gull.