Scana - Q1 2021 đŸ”„

Muffe
SCANA 07.05.2021 kl 08:05 10457

Rapport for 1.kvartal 2021
Topplinjevekst og Ăžkt EBITDA for Scana.

Selskapet starter 2021 med en lavere kostnadsbase enn for fjorÄret og leverer bÄde omsetnings- og inntjeningsvekst i forhold til fÞrste kvartal 2020. Konsoliderte inntekter for konsernet ble i fÞrste kvartal 2021 NOK 91,9 millioner som er 21 % hÞyere enn samme periode i 2020. EBITDA i kvartalet ble NOK 6,8 millioner mot NOK 2,4 millioner for samme periode i 2020(+183%).

Sterkt operasjonelt fokus i portefÞljeselskapene der flere prosjekter skal ferdigstilles de neste kvartalene. Herunder forankringskomponenter til Equinors nye havvindanlegg Hywind Tampen, med levering til KvÊrner, og oppgradering av ventilstyresystemet til produksjonsskipet «Jotun»,
med levering til Rosenberg Worley-verftet i Stavanger.

https://newsweb.oslobors.no/message/532510
Redigert 07.05.2021 kl 08:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
    «
  • 1
  • 2
  • »
Begriffenfeldt
11.05.2021 kl 09:55 3697

Ikke misforstÄ meg. Jeg hÄper definitivt at trenden snur. Har ikke handlet masse aksjer for ingenting. Det har bare vÊrt en veldig tung tid siden jeg gikk inn i januar.
Muffe
11.05.2021 kl 09:50 3685

Er det sÄ mange selskap i dag som ikke nevner at fremtiden er usikker i norsk industri med denne pandemien pÄgÄende? Det ville jo vÊrt idioti Ä si noe annet... Men det er min mening.
Alt blir bra, men hÄper det ikke er lenge til.
Investman
11.05.2021 kl 09:37 3662

Dem er bokstavelig talt nÞdt til Ä lande noen oppdrag fremover, sÄ det kan vi vel vÊre helt enige om ;)
Begriffenfeldt
11.05.2021 kl 09:30 3675

Er den egentlig sÄ irrasjonell? Et selskap som uttaler pÄ GF at de er usikre pÄ fremtiden og som med dagens ordrereserve egentlig bare har to kvartal med jobb foran seg med Q1-omsetning. Med mindre det kommer noen veldig gode nyheter i lÞpet av kort tid kommer denne aksjen til Ä stupe enda lengre ned. Virker som panikken har begynt.
Werner
10.05.2021 kl 22:29 3981

Werner skrev Jeg er ny her
Jeg er ny her . Er det noen som kan forklare meg hvorfor den bare faller og faller for hver dag som gÄr og sÊrlig nÄr det stÄr sÄ bra med Scana
murpy
10.05.2021 kl 10:11 4182

BĂžrsgruppen Nord har siden 17. desember Ăžkt sin kapital med 22,1 prosent, mer enn noen annen deltager i Nordnets portefĂžljekonkurranse.
I de seneste tre ukene ble det bÄde kjÞpt og solgt aksjer i 13 selskaper, mens fire nye ble inkludert i portefÞljen, og to posisjoner ble dumpet.

Nykommerne er poLightPLT, Borr DrillingBORR, ArcherARCH og ScanaSCANA
fastinvest
10.05.2021 kl 09:32 4255

Alle selskaper skriver at det er risiko rundt Corona situasjonen. De er vel mer eller mindre pliktig til Ä skrive det og ja selvklart om corona ikke forsvinner sÄ kan nye kontrakter drÞye og det samme gjelder eksisterende som blir satt pÄ vent.

NÄ vet vi jo at verden er pÄ full fart fremover igjen og da kan vi forvente nye kontrakter spesielt fra Aker og Equinor.
Selskapet har snudd skuta, har kostnadskontroll og viser at de kan tjene penger.

Topp 20 sitter stille og det samme velger jeg Ă„ gjĂžre. Kun 307k aksjer men forventer at de vil gi meg veldig bra avkastning.
Skal ikke se bort fra at det kommer bud pÄ Scana fra endure
Muffe
09.05.2021 kl 13:26 4662

Ordrereserven her er nydelig. Ordreinngangen kommer med en gang samfunnet er tilbake mot normalt.
Flere prosjekter ferdigstilles de kommende kvartal. Det er ikke mange selskap pÄ bÞrs i dag som leverer slik Scana gjÞr nÄ etter en formidabel snuoperasjon. De kan jobbe litt med kommunikasjon, men sÄ lenge tallene er grÞnne og hÞye sÄ er jeg fornÞyd. KjÞp og hold!!
Furuen
07.05.2021 kl 15:22 5056

Eg synest det er spesielt ein setning i kvartalsrapporten som har komme lite fram i lyset, og det er den siste setningen i fĂžlgjande sitat om Seasystems ordrereserve:
«Ordrereserven ved utgangen av fÞrste kvartal 2021 var NOK 101,7 millioner sammenlignet med NOK 39,0 millioner i fÞrste kvartal 2020 (+161 %). Selskapet jobber med flere interessante potensielle kontrakter knyttet til havvind, havfarm og offshore.»
hill
07.05.2021 kl 14:18 5182

I disse Coronatider er dette meget bra, at selskapet klarer Ă„ levere posetive tall.
Selv om ordreinngangen, siste kvartal, har vĂŠrt noe lavere enn samme kvartal Ă„ret fĂžr,
sÄ er ordrereserven Þkt til NOK 182 millioner ved utgangen av kvartalet, fra NOK 161 i Q1 2020, en Þkning pÄ +13%.

Dette betyr at selskapet har arbeid, kan beholde sysselsettingen og kan fortsette Ă„ tjene penger.
Etter hvert som coronaen begynner Ä avta, sÄ ser vi nok en Þkende aktivitet i hele dette markedet.
I AKSO ser vi helt samme utvikling.
Redigert 07.05.2021 kl 17:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
Norbo
07.05.2021 kl 13:01 5292

Vi som kjenner Scana og handels mĂžnstret der tar dette med knusende ro. Ligger helt etter den lett forutsigbare gjentagende strategien til enkelte.
swansea
07.05.2021 kl 11:41 5421

Dette er jo imponerende. Scana er ett av veldig fÄ som faktisk tjener penger, mens andre selskaper i samme sektoren taper penger.
At de i tillegg har betalt en en meget stor del av lÄnet er meget bra. NÄr kontraktene lÞsner i sektoren til sommeren/hÞsten vil kursen komme.
Gullkrokodille
07.05.2021 kl 11:34 5447

NÄ skjÞnner jeg hva du mener. Innlegget ditt var litt dÄrlig formulert. Du skrev at det var de samme aksjene han kjÞpte pÄ 20 som han solgte pÄ 2.
"Spetalen kjÞpte siste dager tilbake NEL aksjer til kurser tett pÄ 20 kroner. Som han solgte med kjempegevinst for 2 kroner stykket."
Gordon Ekko
07.05.2021 kl 11:24 5494

Du finner svaret i artikler i finanspressen som omtaler hans siste inntreden besrkrevet i gÄr og i dag. Han solgte med enorm fortjeneste til 2 kroner aksjen i 2016 (ca. Är og min husk, du mÄ selv sjekke artikkelen). NÄ har han kjÞpt pÄ kurser tett pÄ 20 siste dagene. For Ä sjekke om Nel har tjent penger i disse Ärene kan du sjekke regnskapsrapporter. All info. er offentlig tilgjengelig.
Gullkrokodille
07.05.2021 kl 11:18 5528

Det innlegget der skjÞnte jeg ingen ting av. KjÞpte han pÄ 20 og solgte pÄ 2 med god gevinst?
Muffe
07.05.2021 kl 11:07 5572

Takk :)

Han spetalen har tjent seg rik pÄ slike artikler.
Du skal se han serverer sine kjÞpte aksjer pÄ ett sÞlvfat i dag til sine trofaste fÞlgesvenner.
Vips sÄ har han en 5-7% gevinst;)
Gordon Ekko
07.05.2021 kl 11:04 5589

Morsomt Ă„ lese at noen dĂžmmer resultatet ut fra kursen;).
Alltid gĂžy Ă„ se at alt er til salgs for riktig pris.
En kjent herremann som Spetalen kjÞpte siste dager tilbake NEL aksjer til kurser tett pÄ 20 kroner. Som han solgte med kjempegevinst for 2 kroner stykket. Siden har selskapet levert kun underskudd. Lykke til enten det er Polfarer1 eller Muffe!
Spetalen imponerer likevel nesten alltid med timing
Muffe
07.05.2021 kl 10:38 5668

Det er jo rift om Ä fÄ minst for aksjene sine.. Strategi!
fastinvest
07.05.2021 kl 09:54 5770

NÄr det gjelder corvid delen er det vel noe de fleste selskaper nevner. Jeg er svÊrt positivt overrasket over resultatet som er svÊrt bra i en krevende tid. NÄ vet vi at det skal satses kraftig fremover og Scana vil nok vinne mange kontakter. Eksempel er equinor. Med lav verdi pÄ selskapet skal vi ikke se bort fra at de blir kjÞpt opp. Topp 20 Þker ogsÄ sÄ dette ser bra ut
Slettet bruker
07.05.2021 kl 09:48 5800

Rapporten var sÄ lite festlig at vi er nede pÄ 1 tallet. Vanskelig Ä se spesielt lyst pÄ dette.
murpy
07.05.2021 kl 09:28 5878

Helt enig, god Ăžkonomi og et typisk selskap man skal investere i for videre vekst.
Nebelstreif
07.05.2021 kl 09:22 5927

Tykkjer begge syna som vert framlagt her er valide. PĂ„ den eine sida leverer dei nok eit kvartal med overskot pĂ„ sjĂžlve drifta. Det er sĂŠrs gledelig! Dei har klart det dei siste fire kvartala etter Ă„ ha gĂ„tt i minus i Ă„resvis. Samstundes er det litt lite tempo i kontraktsfornyingane, noko som er skuffande. Det er midlertidig kommuniisert at "det ligg meir i pipelinen". Dette kjem nok til Ă„ materialisere seg dĂ„ det er tunge operatĂžrar som er oppdragsgjevarar. Det er gjort eit godt arbeid med Ă„ skape ein meir fleksibel organisasjon, der utgiftene har minska ganske bra i det siste (bl.a. lĂžn), sĂ„ det virker som ein har god kontroll. Året i Ă„r kjem nok til Ă„ vĂŠre ganske positivt reint Ăžkonomisk sett. Eg er uenig med 0,15 i resultat pr. aksje i Ă„r, dĂ„ det er mykje leveranse resten av Ă„ret, berre les note 13 i reknskapen. Elles er jo 0,15 tilsvarande ca 14 i P/E ut frĂ„ dagens kurs, noko som ikkje er fantastisk, men absolutt ikkje ille i forhold til dei fleste andre aksjer pĂ„ bĂžrs. Trur dog at vi kan rekne med ganske mykje hĂžgare inntekter i Ă„r. I tillegg er det framleis ganske stor utsatt skattefordel, som ein no faktisk ser ut til Ă„ kunne nytte (note 9 i reknskapen). Ein kan derfor fĂ„ ein meget hyggelig tilleggseffekt, og selskapet vil ant. vĂŠre gjeldfrie om eit Ă„r dersom dei fĂ„r benytta denne skattefordelen.

Oppsummert er eg veldig imponert at ein har klart Ä gjere selskapet lÞnnsomt, samt Ä ha meir eller mindre kvitta seg med den enorme gjelda. Framtida avhenger sjÞlvsagt av kontrakter, men det ser ut som om ein har fÄtt bygd opp ein fleksibel, men solid organisasjon no, der det faktisk er kontroll pÄ det ein held pÄ med. Derfor ganske sÄ positiv til vidare framgang.
Redigert 07.05.2021 kl 09:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
Muffe
07.05.2021 kl 08:57 6044

Er jo artig at fÞr sÄ har Scana blitt kritisert tidligere drift. NÄr de nÄ leverer sÄ skal de bli kritisert for at det kanskje kan gÄ dÄrlig i fremtiden. Jeg ler.,.. ;)
Muffe
07.05.2021 kl 08:52 6104

De neste kvartalene ser jo ganske bra ut mtp hva som skal bli levert...i fĂžlge dem selv.

Sterkt operasjonelt fokus i portefÞljeselskapene der flere prosjekter skal ferdigstilles de neste kvartalene. Herunder forankringskomponenter til Equinors nye havvindanlegg Hywind Tampen, med levering til KvÊrner, og oppgradering av ventilstyresystemet til produksjonsskipet «Jotun»,
med levering til Rosenberg Worley-verftet i Stavanger.
murpy
07.05.2021 kl 08:49 6127

Topplinjevekst og Ăžkt EBITDA
Inntektene for kvartalet ble NOK 92 millioner som er en oppgang pÄ 21% fra fjorÄret.
EBITDA ble NOK 7 millioner i kvartalet, en oppgang fra fjorÄret som var pÄ NOK 2 millioner.
Økningen i EBITDA pÄ 183% kommer som fÞlge av redusert kostnadsbase og bedre produktmiks.
Ordrereserven er pÄ NOK 182 millioner ved utgangen av kvartalet mot NOK 161 i Q1 2020 (+13%).
Skarpenord har i kvartalet etablert strategisk lokasjon pÄ Vestlandet for Ä komme tettere pÄ den
maritime klyngen. NĂŠrhet til kunder og hĂžykompetent rekrutteringsbase forventes Ă„ bidra til Ăžkt
vekst og inntjening pÄ sikt.
Sterkt operasjonelt fokus i portefĂžljeselskapene der flere prosjekter skal ferdigstilles de neste
kvartalene. Herunder forankringskomponenter til Equinors nye havvindanlegg Hywind Tampen, med
levering til KvÊrner, og oppgradering av ventilstyresystemet til produksjonsskipet «Jotun»,
med levering til Rosenberg Worley-verftet i Stavanger
Slettet bruker
07.05.2021 kl 08:43 6204

Scana viser at de tjener penger ogsĂ„ uten salg av eiendom. Skuta er snudd! đŸ‘đŸœ
Muffe
07.05.2021 kl 08:39 6244

Dette har stÄtt i rapportene siden midten av 2020. Dette kan enen og alene skyldes usikkerheten pandemien drar med seg.
SÄ fÄr vi hÄpe vi kan fÄ bukt med den sÄ snart som mulig, slik at Scana kan realiserer ordrereserven sin :)


Redigert 07.05.2021 kl 08:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
Investman
07.05.2021 kl 08:37 6274

Er nok den usikkerheten mange mÄ leve med fremover. Tenker ting vil lÞsne litt med tanke pÄ en generell Äpning over hele linja etter Covid. Problemet er vel at man kanskje forventer at aksjemarkedet kommer til Ä fÄ seg en knekk pÄ et eller annet tidspunkt i nÊrmeste fremtid.

Dette som gjĂžr bĂžrs spennende ;)
Redigert 07.05.2021 kl 08:38 Du mÄ logge inn for Ä svare
dellamorte
07.05.2021 kl 08:37 6287

Sannheten er vel snarere at det fortsatt er store utfordringer i Scana-konsernet. Ordreinngangen har vÊrt minimal de siste to kvartalene, og ordrereserven er nÄ pÄ et sÄ pass lavt nivÄ at det lover dÄrlig for inntektene resten av Äret. Det er vel heller tvilsomt om de klarer en EPS sÊrlig hÞyere enn 0,15 i Är, og i sÄ fall er det betydelig nedside pÄ nÄvÊrende kursnivÄ.
Redigert 07.05.2021 kl 08:39 Du mÄ logge inn for Ä svare
murpy
07.05.2021 kl 08:32 6332

Etter rapporten Ä dÞmme sÄ ser det ut for at det er noe pÄ gang i nÊr fremtid.
thief
07.05.2021 kl 08:30 6361

Virker jo ikke som tiden fremover ser spesielt solid ut.

Selskapet opplyser at det er knyttet usikkerhet til utviklingen i deres markeder og hos flere av deres kunder og leverandÞrer, noe som ogsÄ vil kunne pÄvirke Scana sin aktivitet og Þkonomiske situasjon.

- Til tross for sterk pipeline i flere av portefÞljeselskapene ser vi at prosjekter knyttet til nybygging og konverteringer skyves ut i tid. Selskapet overvÄker utviklingen tett og vurderer lÞpende nÞdvendige kostnadstilpasninger og tiltak for Ä sikre lÞnnsomhet og drift av konsernet, skriver selskapet.

Muffe
07.05.2021 kl 08:24 6414

Jeg mÄ si meg imponert!
NĂ„ har de meldt bedre tider siden Q3 2020. Kan ikke si annet enn de leverer kvartall etter kvartall!

FINANSIELL SITUASJON
Scana sin likviditetsreserve var ved utgangen av kvartalet NOK 57,6 millioner. Bankinnskudd utgjorde
NOK 17,8 millioner og ikke benyttet trekkfasilitet utgjorde NOK 39,8 millioner. Netto rentebĂŠrende
gjeld var ved utgangen av kvartalet NOK 26,5 millioner mot NOK 79,0 millioner pÄ samme tidspunkt
i fjor. Positivt resultat i kvartalet medfĂžrer at egenkapitalen har Ăžkt til NOK 78,2 millioner ved
kvartalsslutt.
Redigert 07.05.2021 kl 08:29 Du mÄ logge inn for Ä svare
solid1
07.05.2021 kl 08:16 6486


Antar det blir en kraftig reisning opp i dag. 😊

Det er jo «freddan» đŸ„‚
Lykke til.
Blygen
07.05.2021 kl 08:13 6518

Vil nok reagere litt i tiden fremover...:)
    «
  • 1
  • 2
  • »