QEC - Verdsettelse av verdiene i selskapet

Frodon
QEC 17.10.2018 kl 21:43 31263

I følge Sparebank 1 Markets har de satt pris på verdiene til Qec på følgende måte:

Produserende områder:
Montney (Alberta) kr 3,59 pr aksje (sannsynlighet 100%)
Antler (Saskatchewan) kr 0,15 pr aksje (sannsynlighet 100%)
British Columbia kr 0,10 pr aksje (sannsynlighet 100%)
Sum produserende felt kr 3,84 pr aksje

Funn:
Lowlands (Quebec), contingent resources kr 0,28 pr aksje (sannsynlighet 15%)
Montney (Alberta) kr 1,64 pr aksje (sannsynlighet 70%)
Oil shale Red Leaf (Utah) kr 0,02 pr aksje (sannsynlighet 10%)
Oil shale Jordan kr 0,06 pr aksje (sannsynlighet 10%)
Sum funn: kr 2,00 pr aksje

Utforskning:
Montney (Alberta) kr 0,16 pr aksje (sannsynlighet 20%)
Lowlands (Quebec) prospective resources kr 0,30 pr aksje (sannsynlighet 5%)
Sum utforskning kr 0,46 pr aksje

Overhead minus kr 0,55 pr aksje

Brutto verdier kr 5,75 pr aksje
Netto kontantstrøm (gjeld) kr 0,11 pr aksje
Finansielle eiendeler kr 0 pr aksje
Netto verdier kr 5,86 pr aksje.
Dagens aksje kurs kr 2,978 pr aksje.

Montney(oil/gas production in Alberta)
Montney play is approximately 500 km long by 200 km wide
One of the largest oil and gas fields in world
449 TCF of marketable gas,14.5 billion barrels of NGLs and 1.12 billion barrels of oil

Kurs i QEC (Questerre Energy Corporation) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
2.978 -0.022 -0.73% 2.98 2.98 3.000 3.014 2.972 3.000 1 028 236 3 073 918 220
Redigert 21.01.2021 kl 06:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.10.2018 kl 23:42 4692

Uptrade
Du får leve i trua.
Det gjorde du også da Couillard regjerte. Når skal det gå opp for deg at Quebec bygger sin fremtid på fornybar energi og har begynt å fase ut fossil energi i henhold til 2030 energy policy?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Z00L
21.10.2018 kl 00:28 4621

Hele den vestlige verden går for utfasing, det innebærer at oljeverdier må nedskrives tilnærmet mot null innen 50 år. Det blir derfor økonomisk svært viktig å få utnyttet ressursene raskt, som også er årsaken til at Norge blant mange andre ønsker å utvinne så mye som mulig så bærekraftig som mulig og med så lave kostnader som mulig.
Equinor er ledende innen konvensjonell utvinning, Questerre vil bli ledende innen frakturert utvinning når de får muligheten, de har teknologien.
Questerre energy har i likhet med Equinor et foretaksnavn som tillater fremtidig overgang til utvinning av andre energikilder.
CAQ har nå utnevnt 26 ministre som alle har bakgrunn fra økonomi og teknologi.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
ketle homeowner
21.10.2018 kl 00:33 4599

Interessant nok. Det grunnleggende spørsmålet er. Er det fornuftig å kjøpe aksjer i QEC i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Z00L
21.10.2018 kl 00:51 4567

Kommer an på, et generelt råd er å sette seg inn i ting så man ikke handler på impuls og er klar over at på forum vil mange skråle kjøp/styr unna slik at råd ikke kan være av stolbar kvalitet. Er man usikker så er det kanskje tryggere å kjøpe på nyheter og ikke på antakelser.
Ellers innlysende at det ikke er fornuftig å kjøpe aksjer i dag er at det er lørdag kveld.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 02:14 4475

Nå skal de stenge alle kullkraftverk og heller eksportere kullet. Det kan kanskje være en bedre ide å eksportere gass og la kullet ligge?
Hvor skal energien fra kullkraften og økt forbruk komme fra?
Så lenge kull brukes rundt omkring i verden vil dette mer milljøvennlig å bruke renere kortreist gass.
Eller skal Canada gjøre som Norge? Importere kullkraft?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 08:20 4360

Er det noen her som tror verden klarer seg uten en enorm oljeproduksjon de neste 40 årene? Det meste vi handler idag, trenger olje i produksjonen. Til og med produksjonen av el biler trenger olje ;) Og hvor blir det av robotene alle har snakket om i årevis, som skulle ta over jobbene og skape vekst? Er robotene på konferanser enda?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Overogut
21.10.2018 kl 09:32 4269

Godt innlegg Frodon!??
Kan supplere med at hvis noen fortsatt tror at stearinlysene er lagd av stearin, så tar de feil! 99% av «stearinlys» er Olje baserte, nærmere bestemt Parafin-lys?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Bombibitt
21.10.2018 kl 10:42 4159

Varje dag föds 365 000 människor. Samtidigt dör cirka 155 000.
Tar vi bort 60% som inte har el eller bilar så har vi 146 000 som föds varje dag, det blir 53 miljoner på ett år, de ska ha bilar, el, värme m.m.
Även om det fossilfria resurserna ökade (förutom kärnkraft) så tar det massor av år innan det kan konkurrera med kärnkraft, naturgas och olja.
Det är bara de rikaste i västvärlden som har råd med fossilfritt och de är en försvinnande liten del.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 10:58 4111

Se for dere CAQ tape en rettsak mot industrien i en sak de selv støtter. De kommer aldri til å kjempe for et fracking forbud og risikere å tape. Betale flere hundre millioner i erstatning i en sak som Liberals deres erkefiende i valgkampen skapte vil vi aldri se CAQ risikere. Et parti som sier de er buisness vennelig og ønsker å gjøre Quebec økonomisk uavhengi. Smarte investorer plasserer seg nå fremover. Fremtiden ser ennå mer lys for Qec nå!
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
6710
21.10.2018 kl 11:53 3990

Efter hvad jeg forstår, behøver Quebec ikke inv i projekt, St.Lawrence, Lowlands.
Industrien(QEC) vil gerne stå for investeringen.
Det er én af mange gode augmenter for(pro) at udvinde af tørgas i nærmiljøet kan
blive win-win for alle, samtidig kan Quebec bruge det sparede kapital i andre områder.

6710
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 12:00 3966

Hehe ;) Er det noen her som husker forrige olje krise eller vet hva som skjedde da?

Har alle sett denne dokumentaren? Den er verdt å se hvis du har et snev av bekymring for at verden ikke skal trenge olje de neste 50 årene ;)

World Without Oil - What If All The Oil Ran Out?
https://www.youtube.com/watch?v=WiNtrOS88rs
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 12:26 3918

Propaganda, fake news.
Vi har jo solceller og vindmøller.
Dessuten går jo mange biler på El nå.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 12:44 3940

Jeg tviler på at du er seriøs, men kan sikkert svare deg just for fun. Jeg sjekket ut solceller til oppvarming av huset. Det tok 17 år å tjene inn investeringen siden det koster så mye, antatt levetid på solcellene er 15 år.

For å lage el bil trenger du MASSE olje, loool.

Det finnes ikke nok litium i verden til å drive alt på batteri som drives på olje pr dags dato.

Som jeg har skrevet tidligere, er jeg i Qec hovedsakelig pga Montney feltet, som lett kan forsvare en kurs alene på kr 7 til kr 9 på 2-3 års sikt.
Men siden fokuset til de fleste på dette forumet er Quebec, har noen tenkt på hvordan befolkningen vil se på fracking hvis oljeprisen går opp til usd 100? Usd 120? Usd 150? Hvis olje prisen stiger nok vil sannsynligvis befolkningen i Quebec godkjenne fracking i sin egen hage, bare utgiftene blir høye nok på å importere olje ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 13:06 3892

"Why is oil so resilient? Because demand growth for oil in sectors like petrochemicals, heavy industry, aviation and other heavy transport keeps expanding significantly. And these segments are largely insulated from fuel switching.

It’s not just Big Oil that believes this to be true. The International Energy Agency (IEA), the watchdog for large, developed energy-consuming economies, agrees. According to the IEA, an estimated 50 million electric vehicles will be in operation by 2025, and 300 million by 2040, compared to about 2 million vehicles currently on the road. That growth is expected to reduce global oil demand by 2.5 million barrels a day or about 2%. A factor of 6-to-1 easily offsets that reduction with increased demand from petrochemicals, trucks, shipping and aviation – areas the IEA says could lead to net demand growth of up to 14 million barrels a day.

All told, the IEA expects net oil demand to be 12 million barrels a day higher in 2040 compared to 2016, pouring water on the new “peak demand” movement that has sprung up among industry watchers and is as misguided as the “peak oil” supply predictions of a decade ago"

https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/GlobalEVOutlook2017.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Jensi
21.10.2018 kl 13:26 3844

*Sjovt nok er det KUN Nordmænd som Kører EL !
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
SebCoe
21.10.2018 kl 13:27 3847

Denne «dokumentaren» er fin, men gir et pluselig katastrofe-bilde av situasjonen. Den hensyntar i liten grad at verden er inne i et grønt skifte. Den viser først og fremst hvor mange produkter som idag benytter olje som råstoff. Det kreves massiv innovasjon på mange områder for å erstatte slike produkter med tilsvarende basert på andre råvarer.

Når det er sagt - dette er jo nettopp derfor det ikke er naturlig å tenke seg et grønt skifte uten å utnytte de fossile ressursene som fortsatt finnes (og er utvinnbare). Ved å utnytte olje- og gass-ressursene nå kan man (og bør man) finansiere det grønne skiftet. Dette tror jeg alle ønsker - men hardbarkede miljøvernere hopper nærmest bukk over at vi skal leve også de mange 10-årene det tar å komme dit. Miljøvern handler selvfølgelig om mer enn dette, men ved å motivere til å bruke ny teknologi og forbedrede metoder for utvinning av ikke fornybare ressurser bidrar man til det grønne skiftet og mer bærekraftige energiløsninger. Det pågår naturlig nok utvikling av disse nye energiløsningene parallellt.

Jeg mener QEC er perfekt posisjonert i forhold til dette ved at de har tilgang på ny teknologi/metoder, har lete- og utvinningsrettigheter i attraktive områder (dog med forbehold om at prosessen i Quebec reverseres og kommer på rett spor igjen), og at det er et geopolitisk klima for å utnytte olje og gass-ressursene på denne måten nå. Det er nærmest helt utenkelig at man kan komme tilbake til dette om 30-40 år - det MÅ skje nå.

Basert delvis på fakta og delvis på min egen «synsing» har jeg en veldig positiv innstilling til QEC. Jeg har også kjøpt jevnt og trutt med aksjer fra i sommer og gjennom hele høsten. Ikke solgt en eneste aksje. Jeg tror ikke bare aksjen skal opp, jeg tror den skal reprises. Selvfølgelig er det risiko, men jeg synes aksjen i et risk/reward-bilde ser veldig attraktiv ut.

Jeg kunne vel egentlig skrevet mye mer om dette, men er helt ny på dette forumet. Hovedgrunnen til at jeg er litt tilbakeholden er at det fremstår som ikke alle er like seriøst opptatt av å bidra til å belyse forholdene som kan påvirke aksjen. Det er fint med meninger og greit med synsing - det hadde vært enda bedre hvis man kunne legge litt mer argumentasjon bak. Og for ordens skyld - jeg har ikke ment å støte noen med dette innlegget. Håper bare de som har investert eller vurderer å investere i QEC kan utveksle relevante synspunkter og meninger.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Overogut
21.10.2018 kl 13:53 3796

Godt og fornuftig innlegg SebCoe??
Her helt enig at det er liten risiko på nedsiden! Ser bare 3 triggere som kan være negativ for aksjen...
1. Krakk; I dette tilfellet er det bare å kjøpe mer når krakket bunner ut..Det går jo alltid opp igjen..
2. Ingen Fracking tillatelse... Blir gjerne litt negativ fokus og laver kurs enn nå.. Bunnen her ligger rundt 2,50. Men husk at dagens «verdi» på selskapet er 6-7 kroner aksjen.. Og vil nok krype oppover igjen til 4-5 kroner på litt sikt.
3. Olje og Gass pris kollaps... Minimal risiko for dette så langt jeg kan se! Men her kan man gå på en smell hvis kollapsen skulle bli langvarig..
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 14:02 3775

Beklager, ble litt farget av grønnevenstrevriddefakenews briller når jeg leste at AUF bestemte seg for at norsk olje skulle avvikles innen 2035 LOOOL.
Faktum er fortsatt at det eneste som har lidd en død innen transport/energi overførsel i historien er hest og kjerre og damp.
Kull ble fks dømt den sikre død etter innovasjon bringte gass, jordvarme og atomkraft til markedet.
Sannheten i 2018 er at det utvinnes mer kull enn noen gang og verden er mer avhengig av kull kraft enn noen gang.
Å tro at solceller, vann kraft og vindkraft vil utgjøre en forskjell på olje og gass industrien er rett og slett idiotisk.
Vi har jo egentlig løsningen i atomkraft, men bruker den ikke.
Min spådom er at man vil utvinne hver eneste gram kull og hver eneste liter olje og gass som finnes.
Forbyr vi kull vil ihvertfall hver dråpe olje og gass utvinnes.
Politisk aspekt.
For de som ikke vet om oljekrisa på 1970 tallet bør sette seg inn i den raskt, det samme politiske spillet utspiller seg nå, spenningen mellom Saudi og Usa er allerede utløst, men har pågått lenge. Som starten på 1 verdenskrig var det ikke skuddene i Sarajevo som var årsaken, men det var de som utløste spenningen.
I det store spillet og med USA mindre uavhengig av olje fra Saudi, russland og Iran vil det være ett stort politisk ønske fra Usa å øke produksjon i hele Amerika, USA, Canada, Argentina og Chile spesielt.
For Qec er dette politiske spillet positivt.
Miljøaspektet er en vits og symbol politikk som man aldri kommer bort fra, vi burde gjort noe, men det som eventuelt kreves for å endre fremtiden vil aldri levende mennesker akseptere.
Vi i vesten ville måtte akseptert å gå tilbake til ca 1920 tallet når det gjelder velstand, er du og meg interessert i det.

Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 14:11 3767

Takker for ett MEGET godt, seriøst og bra skrevet innlegg.
Som du er inne blir det litt idiotisk å forby å utvinne gass mens man lader sin nye Tesla i Quebec med kullkraft fra kullkraftverket like ved :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 14:48 5765

SebCoe, det var hele poenget mitt, å vise hvor avhengig verden er av olje på de fleste områder. På et tidspunkt blir verden tvunget til å finne nye løsninger som fungerer uten olje, alternativet er å gå ned på levestandaren...noe jeg tviler menneskeheten er villig til ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
SebCoe
21.10.2018 kl 14:51 5777

Vi er helt på linje. Prøvde bare å tilføye litt argumentasjon ;-)
Har forøvrig sett at du har bidratt positivt til dette i tidligere innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 14:55 5762

Enig i det. Det ser ofte ut på fokuset i media, at de tror Norge og vår teknologi er verdens navle. Vi er kun en liten del av de heldige på denne planeten. Det er ikke lenge siden en landsby i Peru fikk strøm for første gang! Nå kan de endelig lese etter det blir mørkt, mens vi drikker olje til frokost og tenner på sigaren med 1000 lapper ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
SebCoe
21.10.2018 kl 15:31 5707

Det blir i alle fall spennende å høre de første relevante signalene fra ny energiminister i Quebec, nyheter om eventuelle samtaler ledelsen i QEC har med myndighetene der, og oppdateringen ifbm Q3 resultatene 9.nov. Makroforholdene som kan påvirke kursene er det ikke så mye å gjøre med, så jeg håper de kan vise til noe positivt i det operasjonelle. Quebec-prosessen får gå sin gang...
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 15:49 5679

-:-

Sætre ser begynnelsen på oljealderens slutt allerede innen fem år

Elektriske biler har begynt å utgjøre en alvorlig trussel mot oljeselskapene.


Artikkel av: Helene Kleppe
21. oktober 2016 - 12:45

Statoils konsernsjef Eldar Sætre mener at industrien vil begynne å krympe de allerede fem år, melder nyhetsbyrået TT ifølge DI.se.

- Fra da av vil vi se en krympende oljebransjen, sier Eldar Sætre ifølge nyhetsbyrået under konferansen Oil & Money i London.

Transportsektoren står for mer enn halvparten av verdens oljeforbruk.

Tidligere i år anslo analytikerne i Bloomberg New Energy Finance at elektriske biler kan representere 35 prosent av alle nyregistrerte personbiler innen 2040. Innen den tid, vil en fjerdedel av alle biler være elektriske.

Eldar Sætre får støtte av flere aktører utenfor oljesektoren: Ratingbyrået Fitch Ratings har advart mot en «dødsspiral» der investorer selger seg ut av oljesektoren, noe som vil gjøre oljegigantene gjeld dyrere.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/10/Saetre-ser-begynnelsen-paa-oljealderens-slutt-allerede-innen-fem-aar
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 16:09 5631

Jauda.
https://www.norskoljeoggass.no/om-oss/nyheter/2016/11/stort-behov-for-olje-og-gass-i-2040/
Så har vi økonomisk vekst, økt velstand, fremvoksende markeder osv.
Om grønn energi øker 10-15 % i året vil det kun ta imot økt forbruk.
Norges El bil park er jo en stor vits i dag.
Man lader bilen på 100% kull
Og som sagt det er kull som må forsvinne først.
Men det vil aldri forsvinne pga sin egenverdi.
Det skaper arbeidsplasser og det er en naturressurs ett hvert land vil selge eller produsere selv kontra import av energi.
En av hoved årsakene til USA sitt økonomiske oppsving nå er bla at de er selv forsynt med olje, Kan selge isteden for å kjøpe.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
uptrade
21.10.2018 kl 17:56 5499

Jepp.
Norge tilsvarer verden med sin andel av el biler ??
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 18:40 5438

«Begynnelsen på oljealderens slutt» kan bety at det er slutt om 100 år eller 200 år, bra diffust svar ;)

Transportsektoren det henviser til inkluderer eks fly og skip. Hvilket år har du tenkt å ta deg en flytur på batteri drevet motor...? Elektriske biler er ingen trussel mot oljeselskaper pr dags dato, det er tull. Det er bare 3 år til Sætre må innrømme at han tok feil her, på lik linje som IBM sjefen som påsto at det var et verdensmarked for 5 pc’er
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 18:46 5436

Frodon
Tror du misforstår litt. Det er ikke jeg som har holdt dette foredraget, men jeg antar at konsernsjefen vet hva han snakker om. Interessant at han også får støtte fra flere aktører utenfor oljebransjen.
Apropos fly og skip som du nevner. Det er ikke så mange måneder siden at vår energiminister tok en liten flytur i et elektrifisert fly, og du bør også ha fått med deg at eleketrifiserte ferger produseres på norske verft. Sist hørte jeg at Yara hadde tatt en slik ferge i bruk.
Det sier seg selv at med dagens sterkt økende forurensningsproblemer i våre storbyer, er elektrifisert transport eneste gangbare løsning med mindre man vil total forby all biltrafikk, som jo er umulig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 19:16 5356

Hva er det jeg har misforstått? Jeg har ikke skrevet at du har kommet med foredraget eller kommet med et diffust svar, jeg skrev at det var et bra diffust svar. Det var en grunn til at jeg tok opp det med fly, for den flyturen du henviser til beviste godt at batteridrevne fly ikke vil klare noe annet enn veldig korte turer. Jada, jeg følger med på alt dette, det er til og med bygget en by hvor det meste er batteridrevet av transport i byen og hvis du også følger godt med, vet du like godt som meg at det er vanvittig lenge til verden klarer seg uten olje. Det er ca 15 år siden Sør-Korea bygget fremtidsby med sensorer i bakken som plukket opp om det lå en person på bakken som trengte hjelp, for så å sende ut sykebil for å sjekke dette ut. Det endret heller ikke det faktumet at en by i Peru fikk elektrisitet for første gang i byen sin for kort tid siden.

Har du begynt å kjøpe aksjer i Qec nå Pick Up, eller venter du med å kjøpe til aksjen kanskje har falt til kr 2,40?
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 19:30 5312

Frodon
Du stiller spørsmål til meg som om jeg har holdt dette foredraget. Som nevnt går jeg ut fra at konsernsjefen vet hva han snakker om. Som nevnt også interessant at han får støtte fra aktører utenfor oljebransjen.
Flytur? Jeg skrev som du kanskje ikke så " en liten flytur". Så ingen vits i å gjøre et poeng av det. Men bare for et par år siden ville en slik elektrifisert liten flytur fortonet seg som et miraklel. Det forteller hvor fort utviklingen går.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
uptrade
21.10.2018 kl 19:31 5308

PU:
Jeg har en Campingvogn på 1900 kg som jeg bruker 4 uker rundt om i Europa (anbefales på det sterkeste)
Nipper til vin i Moseldalen med fantastiske utsikter til Koblenz borgen og lange flotte vinranker som elvene svinger rundt, til bading i lokale elver midt i Frankrike.

Problemet er at jeg har ikke råd til Tesla X til 1,5 mill og har ei tid til å lade hver 30 mil (i 20 minutter) .
Så jeg må ha dieselbil i mange mange år til.

Det er mange av oss.
Nedover Europa finnes det nesten ingen el bil stasjon langs Autobahn, enda Europa ligger langt foran Afrika, Asia og Sør Amerika.

Derfor tror jeg oljealderen vil vare i minst 20-30 år til, før behovet vil falle mot evt ren strøm.

Husker du avisnotaten fra 90 tallet, internett vil dø ut om få år? ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 19:44 5281

Uptrade
I første omgang vil elektrifisert transportl bare i løpet av noen år tvinge seg frem i storbyene som den eneste måten å løse et voksende forurensningsproblem på. Små rimelige biler klarer i dag å kjøre 30 til 40 mil på 1 ladning.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 19:49 5266

Det finnes flere veteranbiler enn el biler i verden, tror du bil gale folk kommer til å bytte ut kjøregleden med en el bil? ;) Det vil være både el biler og fosilbiler i minst 100 år til. Kina er det landet som er lengst frem i tankegangen med å bytte ut bilpaken, mulig de bestemmer seg innen 2025. Det vil heller ikke påvirke oljemarkedet nevneverdig, da kineserne øker levestandaren opp mot europeisk nivå. Jeg tipper jorden vil bli overbefolket og mangle mat lenge før vi har stoppet å bruke olje. Gleder meg til å se verdens første batteridrevne romrakett!
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 19:50 5257

Hmmmmmm.
Elektrofisering løser alt.
Hvor i all verden kommer denne elektronene fra, lufta?
Sannheten er vell heller kull.
Hvorfor kull?
Jo fordi det er Europas batteri.
Med andre ord det er ikke nok annen kraft.
Hvor skal strømmen komme fra når all transport elektrifiseres, Lufta?

Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 19:57 5232

Dette berømte foredraget du refererer til.
Om 5 år har oljeindustrien økt sine investeringer med ca 40 mer inn i dag.
Om man går ned 1% hvert år i de neste 50 årene er man da nede på dagens nivå.
Hva betyr det da om nedturen begynte i 2022?
Vi hadde peak oil i 2007 men det betyr ikke at det er tomt enda.
Jeg røykte 50 sigaretter PR dag for 3 år siden, trapper gradvis ned og er nede på 47,5 PR dag nå.
Har ikke gjort utslag på humøret til verken kone, unger, lege eller kondisjon.
Jeg har jo nedgang så venter krakk i tobakkindustrien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 20:00 5231

Man behøver ikke å være raktettforsker på HO for å skjønne at Equinor sjefen er en idiot som hevder at transportsektoren vil bli elektrifisert. Det verste er at det finnes enda flere idioter utenfor oljebransjen som støtter hans synspunkt.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.10.2018 kl 20:14 5188

Det er kun du som misforstår hva det står i artikkelen. Jeg prøvde å forklare det til deg, men det skjønte du heller ingenting av. Da er det relativt enkelt å skjønne hvorfor du er den med mest skriverier på Qec trådene og har minst innhold å komme med ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.10.2018 kl 20:19 5183

Spot on ?
Om man er redd for olje og gassindustrien bør man jo spørre seg hvorfor kull fortsatt lever.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare