Designet inn i smarttelefon - endelig!

Myrabakk
PLT 08.05.2021 kl 18:07 3705

poLight presenterte Q1 fredag 7.mai. Dette har mange ventet på, og stor var særlig forventningen om framgang i smartphonemarkedet. Endelig er Tlens designet inn i smartphone, et konkret produkt som skal lanseres av en ikke offentliggjort produsent. Leveranser starter senest i Q4, bestilling må komme i god tid før det. Det eneste vi får vite er at det er en top player. Da er det ikke mange å velge mellom, så nyheten er stor. Likevel falt poLight på børs. Det er interessant.

Dette er å finne i Q-rapporten, og jeg har lånt utklippet fra @Kramzz:

"Tuneable optics, such as TLens, are attracting more and more attention in the smartphone market. The new camera
module concept, based on add-in TLens design, is attracting attention. This camera module concept has the potential
to become the mainstream solution for selfie cameras. Testing and design optimisation has been continuing during the
quarter, with the OEM, camera module supplier and poLight working in close cooperation. ##################################################The promising results have
led to the commencement of market release discussions. New camera module suppliers, motivated by other OEMs and
market information in general, are starting to prepare themselves for similar designs based on TLens.############################################# In the longer
term, efforts are underway to use poLight’s technology platform to realise new products for improved back-camera
solutions, such as making a TLens with larger aperture, improved telephoto/folded camera systems, etc."

Aksjonærer har i lengre tid bedt om en økonomisk guiding fra poLight, og det er vanskelig. Det ble satt opp en enkel guiding med svært stor usikkerhet. Det som er mest usikkert er hvor bratt leveransepresset kan bli etter lansering i smartphone, og siden selskapet setter opp en svært forsiktig guiding så var det en del som mente dette var for dårlig. Det som da er interessant, er hvor mange av de som nå står i kø for å prosjektere den nye kameraløsningen inn i sine smartphones. Da ryker i alle fall guidingen på en positiv smell!

Anbefaler alle å gå inn og se Q1-presentasjonen. poLight er nå noen uker eller måneder unna å få sin første ordre til smarttelefon, og opprampingen er startet opp i følge CEO.
Redigert 11.05.2021 kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Moonstone
08.05.2021 kl 19:19 3643

Flott oppsummering og fantastisk Q1. Her er det bare å vente på bestillinger til smartphone og AR. Lurer litt på hvor enkelt det er for andre smartphone OEMs å ta i bruk utviklet modul, vil tro at "pushing smartphone OEM" har noen fortrinn, men så vil vel gjerne også camera modul supplier selge så mye som mulig av utviklet modul også, og gjerne også til andre smartphone leverandører. Uansett er det Oneplus/BKK vi snakker om så er det endel merker og modeller å kunne ta modulen inn i :-)
Myrabakk
09.05.2021 kl 15:59 3328

Ja, det er nok et godt poeng. R&D-prosjektet for å utvikle fremtidens selfiekamera har kostet mye for samarbeidspartnerne, og jeg tenker det er snakk om en avtale mellom kamerasupplier og smartphonevendor om at smartphoneaktøren får bruke denne først. Likevel er det nok et press fra modulprodusenten på å få pushe dette til flere. Det er tross alt de som eier kamerakonseptet.

Dette med størrelse på prosjekt kan si oss litt om seriøsitet og alvor i dette. Isaksens beskrivelse av utgifter viser at det er et enormt prosjekt. poLight har sine lønnskostnader å dekke, og når hele poLight har vært i arbeid med dette arbeidet i over et halvår så er det titalls millioner som har gått med fra poLight sin side. PoLight koster 40 mill å drifte i halvåret, og vi vet dette startet for mer enn et halvt år siden. Samarbeidspartnernes utgifter er så store at Isaksen kaller poLights utgifter for neglisjerbare i forhold til de andres. Det at poLights titalls millioner blir forsvinnende lite i forhold til kamera- og telefon-aktøren viser at det er et seriøst R&D-prosjekt av dimensjoner. Tall på hvor stort det er vet vi ikke, men vi vet det er bygd tusener av prototypetelefoner for testing, forbedring og så videre. Tlens er også forbedret i prosessen, deriblant med ekstra vanntetting og bedre OIS.

Hadde ikke kameramodulsupplieren hatt tro på at dette vil bli en løsning som mange telefoner vil implementere i fremtiden, så ville de stoppet det før det kostet for mye.

Det at løsningen nå virker klar, og er designet inn i første mobil er et kjempesprang i utviklingen. Men før vi får bestillinger til mange modeller og andre brands så tror jeg denne smartphonevendoren som har vært med hele veien i prosjektet må få komme ut med modellen sin først.

Flere er interesserte, men jeg tror som du at denne pusjøhing OEM skal ut med sin først. Så får vi se om Isaksen treffer på muligheten for at det kan bli en "steap" oppramping, og dertil endret guiding.
Myrabakk
10.05.2021 kl 07:48 2994

En kort morgenrepetisjon med litt attåt;
Fredag fikk vi altså meldingen om at TLens endelig har blitt valgt ut til en smartphonemodell, og har fått sin aller første "design-in" i nytt segment.

Det betyr at OEM har tenkt å lansere en smarttelefon med Tlens. poLight har fått beskjed om å gjøre klart for produksjon, og levering av linser er tenkt å starte SENEST i Q4 i år. For at poLight skal kunne levere linser allerede i Q4 så må de starte produksjonen ganske snart, og da må det nok en bindende avtale til. Når kommer den? Det vet vi ikke, men det bør i alle fall være i svært god tid FØR levering skal skje. I dag er det fire og en halv måned til Q4 starter, så jeg vil anta at bestilling kommer om ikke så lenge.

Hvorfor ble det ikke børsmeldt "design-in" da? Dette ble jo børsmeldt både når det kom så langt i klokker og i barcode... Jo, det er ikke pliktig å melde, så lenge man rapporterer utviklingen i Q-presentasjoner. Det er i alle fall ikke haussing fra poLights side!

Det ble også meldt at den økonomiske guidingen på Q1 er høyst usikker. Flere OEMs har begynt å jobbe med å utvikle løsninger som tar i bruk add-in-designet, så poLight vet ikke hvor mange som kommer til å gå for denne løsningen. De sier derfor at 100M$ er et fint tall, men det kan bli mer og det kan bli mindre. Utviklingen etter første innpass kan plutselig gi en bratt oppramping, men det vet ikke selskapet enda. Det at de guider 800-900 millioner kr i omsetning om få år tyder i alle fall på at de er sikre på at løsningene blir brukt!

De som har sett kvartalspresentasjonen har altså mer info enn bare det som sto i børsmeldingen som kom ut på fredag.

Det som er sikkert, er i alle fall at trendene for kamera i smartphonemarkedet er i ferd med å endre seg, og vi ser at VCM blir utsatt for konkurranse. Siste Xiaomi-nytt; dette er bare rykte, men likevel sier det noe om retningen; smartphone som skal ut i Q4 har 3 liquid lenses👀

https://www.igeekphone.com/xiaomi-folding-screen-will-use-108mp-main-camera-3x-liquid-lens/

Ønsker alle en riktig god uke!
happi67
10.05.2021 kl 08:07 2928

Tror ikke markedet forstår hvor stort dette er. Ser også at man finner nye samarbeidspartnere hele tiden i andre segmenter. Det kommer også hyppige artikler om AR/VR briller. Så for oss amatører er dette en aksje som Kan bli veldig bra på sikt. Lykke til
Moonstone
10.05.2021 kl 21:48 2314

Takk for gode betraktninger Myrabakk og fortsett den gode jobben som du og andre gjør:-)
Myrabakk
10.05.2021 kl 22:44 2193

Den der er interessant! TLens er designet inn i mange forskjellige måter å løse fotografering på, men den der har jeg ikke sett. Takk for deling!
Jeg tror jeg må sjekke Xiaomi-patentet som den bygger på direkte for å se hvilken tech de foreslår for å løse dette. Spennende!!
abbos
11.05.2021 kl 08:58 1996

Har ikke sett noen grønne smarttelefoner 🤓
Hører inn under topic ikt/ tech 😄
Myrabakk
11.05.2021 kl 11:57 1876

Kan kanskje ro meg i land med å si at Oppo, som er en del av BKk-konsernet som vurderer TLens i sine brands Oppo, OnePlus, Vivo og Realme, også går under navnet "green factory"🙂?

Eller kanskje jeg bare må innrømme at jeg bommet på kategori og fikse saken... Takk for beskjed👌
Redigert 11.05.2021 kl 11:59 Du må logge inn for å svare