NOL - high risk/high reward kan gå 400-600% fra 6.50.

Davinci_me
NOL 09.05.2021 kl 17:05 99402

NOL - high risk/high reward kan ta femgangen herfra.

Pris publisering 6.50 NOK
Target 12 mnd: 35 NOK - hvis låneforpliktelser blir utsatt og JF stiller garanti.
Target hvis oppkjøp ila 2021: 22 NOK (NAV).


Forutsetninger for at dette caset skal lykkes er at låneforfall blir skyvd på (des21) og deler av gjeld til sdrl ettergis. Risikoen er høy her, la
det ikke være tvil. Men lykkes JF i forhandlingene med bankene og riggmarkedet (HE) blir såpass hett som folk i bransjen mener, kan NOL fint gå mot
30-50 kr pr aksje. Skal forklare under hvordan. En annen faktor er også termination fee fra Wintershall.

NOL eier to rigger West Mira og West Bollsta videre omtalt som (WM og WB) ble i sin tid bestilt av Fred Olsen i 2013. Den gang var ordren på ca. 700 mill.
dollar for West Bollsta - nypris for å bygge tilsvarende i dag vil være omlag 885 mill dollar. Ny pris for West Mira var 650 mill dollar, og ville kostet 800
millioner dollar i dag å bygge. Dette må dere ha i bakhodet videre da det blir stadig mindre tilgjengelige HE rigger i markedet grunnet alder og få nybygg.

John Fredriksen kjøpte disse to riggene for 350 (WM) og 400 (WB) millioner dollar etter konkursen til Fred Olsen. Dette var ansett som 60% rabatt på nypris og Fredriksen ble genierklært. I markedet var dette ansett som en investering som ikke kunne slå feil. NOL ble opprettet og selskapet ble tatt på børs til 49 NOK pr aksje.

I midlertidig var HE (Harsh Environment) markedet i svært dårlig i 2017-18. Men WM og WB fikk rammeavtale med Wintershall DEA og Lundin. Hhv 290.000 og 310.000 dollar pr dag. Helt ok rater. Men HE rigger da dem ble bestilt hadde rater over 650.000 dollar i 2014, justert for inflasjon er dette over 700.000 dollar i dag.

Det var snakk om kurser opp mot 250-300 kr på investeringen på 49 kr ifbm børsnotering av NOL.

Nå har mye skjedd siden den gang - WM og WB har møtt på mange barnesykdommer og kanskje det aller største problemet, elendig operatørskap. Riggene eies av NOL men driftes av sdrl personell. I all hovedsak briter. Det har vært rapportert svært mange uønskede hendelser og Ptil har vært på banen ved flere anledninger.
Dårlige rutiner og forhastede tilvenningsprosedyrer på riggene har vært påpekt som hovedårsak for ulykkene som har skjedd. Sdrl der NOL skylder mye penger
er operatør for NOL, og derved også juridisk økonomisk ansvarlig for uønskede hendelser.

Wintershall DEA kansellerte forrige uke kontrakten med West Mira etter gjentatte uhell og nedetid. Aksjekursen har droppet fra 15 kr siden medio mars (da ulykken
med et juletre skjedde) til 6,50 i dag.

Så hvorfor kjøpe NOL nå? Svaret er enkelt. Riggverdier. Riggverdier trumfer alt på sikt.

På sikt vil riggverdier trumfe kortsiktig støy - det har historien vist gang på gang i NOL. Hadde Odfjell eid disse riggene og vært operatør ville aksjekursen
vært +40 kr og ikke 6.50, det er både jeg og mange i bransjen enig om. Det er ikke riggene det er noe galt med det er operatørskapet. Dette vet Odfjell godt,
og fremstår nå som en løsning, at Odfjell kjøper en eller begge riggene. Kilde 1.

En annen aktør som er på utkikk etter en HE rigg er Dolphin Drilling, personer i bransjen jeg har pratet med anser timingen som perfekt for et kjøp evt.
leasing av WM. Dette vil fjerne emisjonsspøkelse i aksjen betydelig. La det være ingen tvil, fare for emisjon er det. Hadde det ikke vært det, ville ikke man
hatt mulighet til å gjøre 500-600% på et år, kanskje mer. Her handler alt om risk/reward, den mener jeg er god fordi.

- John Fredriksen er største eier og NOL er hans gullkalv.
- Eksisterende topp 20 er stabile og ikke endret posisjoner siden IPO.
- HE markedet forventes å blir knallhett allerede første halvår 2022. (kilder i bransjen)
- Assets kan komme i spill innen kort tid, noe som kan skape kraftige positive kursbevegelser.

Jeg tror etter å ha pratet med flere spesialister på restrukturering at siden HEMEN Holding (JF kontrollert) har 39,54% av aksjen (budplikt på 40%). Det
som utkrystalliserer seg - er at JF som største eier stiller med en garanti ovenfor lenders/lånegivere. i tillegg vil man søke å forskyve forfall som er i
des21 6-9 mnd. Dette skal ifølge rapportene være en formalitet siden aktiviteten er ventet å bli såpass sterk med følgene økte rater og riggverdier inn i 2022.

Melder selskapet at dem får utsatt låneforfall vil aksjen gå 50-60% over natten, det fjerner restruktureringsspøkelset, og selskapet og dets aksjonærer
får tid å være med på festen i HE markedet.

Litt over på tall - riggverdier, selskapet har bokført dem til 1,1 mrd dollar i Q4. (jeg barberer riggverdiene med 30%) Jeg mener realistisk salgsverdi nå er lavere, grunnet støy og selskapet svake økonomiske situasjon. Det er et nøkternt estimat.


WB - anslått salgsverdi i dag 390-450 mill dollar.
WM - anslått salgsverdi i dag 290-350 mill dollar.

Samlet i range salgsverdi 680 - 800 mill dollar, bokførte verdier er 1,1 mrd dollar.

Selskapet har en samlet gjeld på 370 millioner dollar, justert for forventet nedbet i Q1. Derav 190 millioner dollar i kortsiktig gjeld som forfaller som nevnt i
des 21. Dvs. at hvis riggene blir kjøpt for overnevnte sum vil altså ligge igjen mellom 310-430 millioner dollar igjen i selskapet, eller mellom 2,6-3,6 mrd
eller om man vil - 39 kr - 54 kr aksjen, i NAV (net asset value). Selv om man barberer riggverdiene ned til 50% av bokført verdi, vil man sitte igjen med
NAV på 20-25 kr, når gjelden er betalt. Hvorfor i skal JF utradere all aksjonærverdi når de underliggende verdiene i selskapet er såpass bra og har
en så lys fremtid.

PUD 2022 - kok i NS (Nordsjøen)

Jeg har kryssende informasjon på at det koker blant alle oljeselskap nå, EQNR, Aker BP, Lundin. Samtlige jobber på spreng for å få PUD klar før 2022.
Da får man enorme skatteletter som en del av regjerings skattepakke til oljebransjen. H2 -2021 blir etterspørselen og aktiviteten for HE rigger heftig.
Da vil man se høyere slutninger og mindre ledig kapasitet. WM blir enten kjøpt opp eller får dem ny kontrakt innen oktober. Jeg skal overlate detaljer her til en ressursperson som kjenner bransjen godt. Men i all hovedsak så ventes det høyere rater og
knapphet på HE rigger til og med inn i 2024.

Hva skjer da? Jo, riggverdiene som jeg har lagt til grunn normerer seg bokførte verdier. Legger man til grunn bokførte assets NAV - er det over 500 mill
dollar. eller 4,2 mrd (65 kr pr aksje) det er 10 gangen fra dagens nivå i NAV!!!!

Andre triggere fremover er ny og forbedret kontrakt på WB fra Lundin. Lundin meldte på sin hjemmeside 3 mai at WB er tatt midlertidig ut for å installere
NOX rensesystem. (Dette betaler Lundin som har ett år igjen av avtalen).

Axel Kelley, miljøsjef i Lundin Energy Norway, sier 3. mai 2021. Kilde 3.

”I tillegg til en betydelig miljøfordel, er dette også god virksomhet. Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Så langt har vi spart mer enn
5 millioner kroner, så avhengig av hvilken operasjon riggen utfører, forventer vi at disse tiltakene vil ha betalt for seg selv om 2-5 år"

Nå man vet at Lundin har 1 år igjen av kontrakten - kan det for komme ny kontrakt her, en slik kontrakt befester WB sin posisjon som verdens mest miljøvennlige
rigg og ikke minst vil verdien av riggen stige. Kursen kan fort gå 100% på en utvidet og bedret kontakt for WB. Jeg tror det kommer ila kort tid.

Det er også verd å nevne at i Q4 hadde WM oppetid på 97% så riggen fungerer, men i Q1 har det vært for mye uhell på kort tid.

Så tiggere i selskapet er nå klart at assets play kan komme i spill. Jeg tror at Odfjell byr på en eller begge riggene ila året. Det kan godt være JF ikke vil selge
riggene på målstreken før det forventede trøkket i NS tar til, men et bud vil uansett reprise aksjen til opp mot 20 kr og da kan evt. selskapet hente penger
på langt høyere kurser enn dagens. Hvis JF skal sette en emisjon vil dem ha alle incentiver å få opp aksjekursen fra dagens.

Som en digresjon er nå NOL verdsatt til 417 mill NOK det tilsvarer ekstrautstyret som er installert på WM.

Jeg gjentar - dette er et risikobet, men har man en aggressiv investeringsprofil mener jeg at en inngang under 10 kr her er en gavepakke.

NOL og Petronor er mine største investeringer i porteføljen nå - der NOL er en "must have" aksje.

Jeg har i tillegg bedt om en kommentar fra Yngve Bolstad Johansen som jobber i AKER BP - han uttaler seg som privatperson men følger aktiviteten i bransjen
tett. Han er i tillegg en meget habil privatinvestor.

"Oljeselskapene kommer til å levere PUD i hopetall neste halvåret frem mot fristen 31.12.21. Når man leverer en PUD så er det jo søknad om utvikling av felt.
Kan innebære mye boring. Og arbeid for flere år, og anbudsprosessen vil tilta neste halvåret. Dette for å ha rett på skatteordningen som ble innført for et
år siden. Næringen selv, med LO i ryggen, har bedt om en skattepakke der man får fulle avskrivninger for investeringer som gjøres og som besluttes i 2020 og 2021,
fremfor at man må skrive de av over seks år i dagens system, videre nevner Johansen at NOL og vil vil nyte veldig godt av dette. Og følgelig kan dagens kurs være
en mulighet for billig inngang. Sitat slutt.

Dette betyr i praksis at oljeselskapene kjemper om tilgjengelige rigger i HE segmentet for boreprogram. Det underbygger og styrker tesen ovenfor om oppkjøp
og eller ny kontrakt til West Mira innen kort tid.

Jeg tror Lundin melder om forlenget kontrakt med West Bollsta innen 2-6 uker. Det vil sette fyr på aksjekursen. De har egentlig forsnakket seg kilde 3.

Kilde 1. https://e24.no/boers-og-finans/i/R95PKO/ny-analytiker-oeyner-stoerre-oppside-i-riggaksje-eneste-alternativet

Kilde 2. https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2021/02/NOL-Q4-2020.pdf

Kilde 3. https://seawanderer.org/lundin-energy-installs-new-emissions-treatment-technology-on-all-west-bollstas-engines?fbclid=IwAR0Aqrx_ee7inG3VhMzOiD7hYve_qFfwpmq0SChVZSKFOE6WPzICxM7HRlE

For mer info se: https://www.facebook.com/groups/784050842474579

Redigert 09.05.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
HAS
13.05.2021 kl 12:56 4475

Helt enig i at det er mange utfordringer. Det store spørsmålet er hvor mye av belastningen ved hendelsene som Seadrill vil ta. Dersom tapte inntekter for en stor del kompenseres ved nedskrivning av gjeld, vil situasjonen være en helt annen. Dersom riggen i tillegg er i stabil drift igjen på ny kontrakt, vil utsiktene være meget gode. Det kan sjølsagt være at Fredriksen har andre planer for selskapet, og han vil nok ivareta aksjonærenes interesser uansett.
Bolster
13.05.2021 kl 12:42 4495

Hvordan skal selskapet gjøre opp for seg mtp ballongene som forfaller des 2021 og juni 2022?
Refinansiering er ikke like lett nå med kun en rigg på kontrakt. Det var fra nå og framover selskapets inntjeningsevne skulle komme fram i lyset. I stede har WM mistet kontrakten, og selskapet taper penger hver dag slik det er nå.
Bemanning og vedlikeholdsarbeid ombord WM er heller ikke gratis, men nødvendig for potensielle nye kontrakter. Etterhvert vil bemanningen reduseres kraftig. Inntil da fortsetter pengene å renne ut. Lånene skal også betjenes.

Det er mange utfordringer...
HAS
13.05.2021 kl 10:24 4624

Det er mye usikkerhet omkring begge selskapene. Boreskipene har ligget uvirksomme i flere år, og det det er et stort spørsmål hva som skal til for å få dem i operasjonell stand. Det som kan overraske positivt er at rekylen i markedet kan bli både tidligere og kraftigere enn antatt.

For NOL handler det først og fremst om å få WM i drift igjen. Det ser ut til at den i dag er på vei til land. Det er også usikkert hvordan forhandlingene med Seadrill vil ende. Jeg tar det for gitt at Seadrill tar en stor del av ansvaret for at WM nå er uten rate. Dersom dette kompenseres med avskrivning av gjeld, trenger ikke situasjonen å bli så ille for NOL. Med redusert gjeld og ny kontrakt på bedre rater kan det bli rett så bra. Dette vil også være i Fredriksens interesse.
Redigert 13.05.2021 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
ullebusten
13.05.2021 kl 09:52 4633

NODL ligger 2-3 år bak NOL (inkludert alle utfordringene som nesten har sendt NOL til skifteretten). NODL må hente masse penger og oppgangen er ren spekulasjon, samt at det kun er 16mill aksjer så lett å pumpe opp. Det kan også hende at SDRl sluker et eller begge selskapene. Personlig foretrekker jeg NOL på disse nivåene, men så langt har ikke det gitt særlig god avkastning 😉

NOL er solid men er priset lavt pga risk knyttet til de operasjonelle utfordringene Seadrill har stelt i stand (og finansielle utfordringer som følger litt frem i tid pga det operasjonelle).

Ikke veldig analytisk, men om du gjør en detaljert markeds- regnskaps og investeringsanalyse er det kun NOL som kan forsvares.

Lykke til 😊
Bullfight
13.05.2021 kl 08:35 4716

NOL/NODL hvem av de har det største potensialet i 2021 ?
HAS
13.05.2021 kl 07:17 4770

Da får Wintershall finne seg en gammel rigg og presse på tempo og rater, og heller bruke pengene på co2 avgift:)
Riggslusk
13.05.2021 kl 00:52 4843

For et idiotisk utsagn. Hvor tror du avgjørelsen om snarveier tas? Hos arbeiderne? Eller ledelsen? INGEN tar snarveier uten at det presses frem ovenfra…og til slutt får de vanlige arbeiderne svi for det.
5198
12.05.2021 kl 18:48 4963

Hm må vi vente helt til 26 eller 28 mai før vi får noe info rundt situasjonen? Blir spennende å se hva markedet sier fremover nå når det verste har lagt seg. Blir spennende å se om prisingen kan nå gamle høyder bare på forventning av salg. Et sannsynlig utfall er at Seadrill må betale ganske mye for å få fortsette å drifte denne riggen og samtidig ha mulighet til å kjøpe den senere slik at mye av tapet til NOL blir borte frem til ny kontrakt om ikke salget kommer først.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 16:03 5117

Redde for å miste jobben. De burde de tenkt på før de tok snarveier
ullebusten
12.05.2021 kl 11:44 5320

Det sier ingenting om troen på riggen, i alle dager. Det viser bare at de ansatte (i SDRL), på WM, er redd for å miste jobben. Med god grunn!

Det sier for øvrig ingenting om hvordan NOL skal/vil synliggjøre verdier for sine aksjonærer, ut over at situsjonen for sdrl er alvorlig. For oss i NOL er situasjonen alvorlig pga likviditet og låneforfall i desember.

Les PTIL sin rapport. Det er på grensen til straffbart det SDRL har gjort(rapportert inn at krav til utbedring ifm utstedelse av SUT har blitt utbedret, uten at det er gjort!??). Noe dramatisk var nødt til å skje (konsekvensen for NOL var kansellert kontrakt av WD - på en rigg de har satset penger og prestisje i). At livet på riggen går videre uten konsekvenser for dem ga ingen mening. Dette viser bare at noe skjer. At noe av mannskapet blir mannskap igjen på WM er ganske sikkert (men under nye rammer/operatør).

Var vel heller ingen som trodde på ny kontrakt med det første? Men det betyr ikke at riggen legges kaldt uten vedlikehold og fokus på klargjøring for ny kontrakt i fremtiden.
Redigert 12.05.2021 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 11:43 5323

Dette er nok i praksis det eneste reelle alternativet. Kaldt opplag eller "smart stacked" vil gjøre veien tilbake til markedet vesentlig mer krevende, og gjør riggen langt mindre attraktiv for potensielt interesserte operatører.

Når det gjelder mulige kjøpere, så tror jeg man kan se langt etter ODL. Det har vært vondt blod mellom Fredriksen og Odfjell helt siden 2008 da Fredriksen forsøkte å kjøpe Odfjell, men ble avvist. Det hjelper ikke at han har tapt hele riggformuen i mellomtiden...
Slettet bruker
12.05.2021 kl 10:51 5409

Og der blir den nok til seadrill er ferdig med restrukturering eller den blir solgt.
Redigert 12.05.2021 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
Sevryba
12.05.2021 kl 10:49 5403

Jeg har hørt og at riggen skal i varmt opplag.
Bolster
12.05.2021 kl 10:43 5386

Jeg har hørt at riggen skal i varmt opplag med minimums bemanning.
HAS
12.05.2021 kl 10:20 5412

Et annet problem med en slik melding er at uttalelser fra fagforening sauses sammen med tanker fra journalistens eget hode. Det brukes til og med begrep som "kaldt opplag". Det er lite sannsynlig at dette er sitat fra fagforeningen, og like lite sannsynlig at dette er et aktuelt alternativ. Det er på tide selskapet kommer med ei melding som rydder opp i disse forholdene.
Aksjeamatøren
12.05.2021 kl 09:16 28753

Haha long sa ikke du at du solgte alt på 15tallet? Og så solgte du alt ved hodeskulder formasjonen på 11 tallet og solgte alt igjen på 7tallet. Jeg er imponert over at du selger alt og aldri trenger å kjøpe. Lurer på hva av det du skriver som er sant. At du er trader vet alle, men finnes grenser for pessimist.

Gikk selv ut på 10tallet med hodeskulder formasjonen, men er inne igjen og tror dette blir bra. Bare vent til markedet åpner. Riggverdien i seg selv må man ikke glemme ;)

ullebusten
12.05.2021 kl 09:13 28767

At fagforeningen er på banen er fordi ledelsen ønsker å kvitte seg med mannskapet, da er det lettest å skvise ut alle og holde på de som man mener er bra. Dette er helt naturlig del av å rydde opp etter fadesen som Seadrill har stelt i stand. Ukulturen som ptil belyser er ikke BARE landbasert. Helt som forventet.
Richter
12.05.2021 kl 08:53 28816

Kursmål fra dec. 2020

Pareto Securities nedjusterer kursmålet på Northern Ocean til 16 kroner fra 23 kroner samtidig som kjøpsanbefalingen opprettholdes,
5198
12.05.2021 kl 08:49 28838

Ja får håpe selskapet tar til fornuft å finner en løsning raskt, om en snur litt på det kan jo en runde med oppsigelser på WM også bety at det er en ny operatør inne i bildet. Tror egentlig ikke det men alt er mulig.
Beste scenario og det jeg er 90 % sikker på vil skje er at de selger riggene eller fusjonerer i løpet av 2021. Det verste som kan skje er at de kjører en emisjon og fortsetter slik de nå har gjort i 1-2 år til før de fusjonerer med et annet selskap. Da er jeg redd de blåser mye penger på veien. Viser seg i ettertid at et selskap med få asset som prøver å drifte fort kan bli risikabelt. Selv med et av de største selskapene på laget, Fredriksen må nå på banen fort å få det klart i markedet at her blir det en form for salg/fusjon i løpet av 2021.
Richter
12.05.2021 kl 08:45 28844

Har Pareto kursmål på NOL på 190?
Slettet bruker
12.05.2021 kl 08:40 28870

Problemet med en slik melding er at den viser at selskapet har liten tro på at man skal få ny kontrakt på Mira med det første. Klart det jobbes med ny kontrakt, men dersom man mente at det var ok muligheter for ny kontrakt, så ville man valgt å permittere folk midlertidig istedet for å sparke folk. Nå blir det i hovedsak ansiennitetsprinsippet som bestemmer hvem som må gå, og det vil samtidig medføre at folk blir spredt rundt på eksisterende Seadrill rigger. Når Mira omsider får en ny kontrakt, så vil man ha mistet absolutt alt av kontinuitet og erfaring som man har bygget opp det siste året.

Dette er bare tragisk. Skal Seadrill da starte mer eller mindre fra scratch med West Mira enda en gang? Det beste alternativet må være å selge riggen. Da kan en annen riggkontraktør gjenopprette tilliten i markedet til riggen.
Sevryba
12.05.2021 kl 01:17 29148

Går bra dette skal du se lonsit. Lastet opp ytterligere 43000 aksjer. Ser ikke for meg at alt skal gå til helvete. Er da ikke en vernet bedrift vi har å gjøre med.
sober-minded
12.05.2021 kl 00:50 29171

Her var vel ingen som forventet at du skulle klare å holde på aksjene dine så mange dager Long :-))
Artikkelen du viser til er jo ikke annet enn du forventet.
Forhåpentligvis vil Seadrill nå bruke dette "avbrekket" til effektivt få lukket noen avvik, og foretatt nødvendig vedlikehold. Slik at WM snart er i ship-shape til å konkurrere om nye kontrakter. Og sannsynligvis vil ny kontrakt bli bedre enn den de inngikk med WD for 3 år siden.
Redigert 12.05.2021 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.05.2021 kl 23:07 29242

Alt er trist med dette selskapet- absolutt alt
dumpet med 1,1 krone gevinst i dag, et under at noen ville ha aksjene.

200 oljejobber kan ryke når oljerigg går i opplag
Etter at «West Mira» ikke fikk fornyet tillit av WinthershallDea kjemper nå fagforeningen i Seadrill for at flest mulig oljearbeidere får fortsette i oljejobben sin
Redigert 11.05.2021 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Qkost
11.05.2021 kl 19:49 29460

Tatt fra artikkelenen på E24 idag, uttalelse fra lederen i offshoreforeningen til Seadrill.

– "Hvordan vurderer du situasjonen i riggmarkedet for nye oppdrag for «West Mira»?"

– Det er behov for topp moderne borerigger slik som «West Mira». Vi håper nå at vi får brukt nødvendig tid til vedlikehold og ha riggen varm og klar for nye oppdrag snarlig, sier Drageide.
ullebusten
11.05.2021 kl 19:19 29528

Helt enig. Om de tar inn West Aquarius og har tid til å vente på SUT så er det ikke rart de har kansellert WM. Da har WD lang levering på nye deler før de kan fortsette boreprogrammet.. Det gir liten mening iom at de tviholder på ferdigstillelse som planlagt i andre halvdel av 2022.

Fant vi noen gang ut av skadeomfang på ramma og evt hva som må byttes ut?
Redigert 11.05.2021 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
5198
11.05.2021 kl 17:34 29674

Beste løsning for aksjonærene er jo helt klart å fusjonere inn i et annet selskap slik at man kan være med på oppgangen i det nye selskapet. Eneste som er kjedelig er at det er 3-4 mnd til Seadrill kommer ut av chapter 11. Men her venter den store premien for aksjonærene, å få greit betalt for riggene for så å bli med å ri oppgangen i bransjen kan bli meget bra.
Slettet bruker
11.05.2021 kl 17:31 29681

Selv om Odfjell er gode på rigginntak og SUT prosesser, så ville det overrasket om denne riggen tar Mira kontrakten. Er nok heller TO Norge, Scarabeo 8 eller Cosl Promoter som får den. Ikke så mange andre aktuelle kandidater akkurat nå, og Wintershall ønsker nok å komme i gang så fort som mulig.
GearUp
11.05.2021 kl 17:23 29709

Det skal du ikkje se bort I fra , Den skal vel til Norge å klargjøres for Norsk sokkel
Sevryba
11.05.2021 kl 17:09 29741

Går rykter om at West aquarius tar over kontrakten fra Mira, dette synest jeg virker rart siden den ligger i Canada i kald opplag
cold
11.05.2021 kl 17:00 29756

HE riggmarkedet er i balanse (eller bortimot) på tilbud/etterspørsel. Å selge WB og WM i starten på et bull marked er vel ikke veien å gå?
Selskapet er i spill men det er JF som holder hånden på rattet. NOL må bli en del av en større aktør og Dolphin er bare en av mange spennende kandidater.
ODL er ikke jeg særlig gira på da men.
Kiss
11.05.2021 kl 15:53 29837

Raskest måte å få riggen på kontrakt igjen er å gi driftsoperatør jobben til Odfjell. Fantastisk rigg som trenger noen som kan bruke den.
MEN er redd det sitter langt inne for Seadrill å innrømme at de har feilet.
5198
11.05.2021 kl 15:43 29859

Denne artikkelen skal ikke bety noe for NOL, det som nå kommer til å bety noe er uttalelsene selskapet kommer med nå når de har fått riggen til land og tenkt seg nøye om på hva fremtiden bringer. Fredriksen har garantert vært i tenkeboksen siden hendelsen fant sted og dette vil vi få hint om i løpet av de nærmeste ukene. At Awilco 2 nå starter opp igjen tar jeg som et tegn på at det er selskaper som er villige til å betale opp mot 500 Musd for en ny “ ready to drill rig “.

Kunne egentlig ønske at Fredriksen slapp opp litt og i det minste slapp ODL og Dolphin inn døren slik at en kunne diskutere mulige løsninger. En ny operatør på riggen er vel akkurat det som skal til for å få den fort ut igjen, samt en litt høy obsjon på å kjøpe riggen etter et vist antall år. Det hadde vært en skikkelig vinn vinn for alle parter.
HAS
11.05.2021 kl 14:38 29971

Selskapet har i tidligere børsmelding opplyst at det jobbes for å få riggen snarest mulig i sikker drift. Når fagforeningen nå har vært på banen med uttalelser som skaper usikkerhet i markedet, forventer jeg at ledelsen i selskapet i melding nå gjør rede for hvilke konkrete planer som foreligger for riggen.
gogl mannen
11.05.2021 kl 13:54 30043

– Vi kjemper det vi kan for å unngå nedbemanninger, sier Kenneth Drageide, leder i Offshoreforeningen i Seadrill.

Etter flere hendelser med «West Mira» ble det nylig klart at WintershallDea ikke forlenger kontrakten med riggen. «West Mira» eies av selskapet Northern Ocean, mens de ansatte om bord tilhører Seadrill. Begge selskapene er under konglomeratet til John Fredriksen-gruppen.

Kjemper for å beholde flest mulig
For de 200 oljearbeiderne som har gått i rotasjon på «West Mira» er framtiden nå usikker. Drageide håper i det lengste på at riggen blir lagt i varmt opplag, da vil den trenge en god del oljearbeidere for å holde hjulene delvis i gang. Går riggen derimot i kaldt opplag, er situasjonen langt mer alvorlig vil kreve mye mindre mannskap på riggen.

– Vi håper at vi skal kunne beholde en god del ansatte dersom riggen går i varmt opplag, samtidig som vi får overført personell til andre rigger, sier Drageide.

https://e24.no/olje-og-energi/i/vAMjxj/200-oljejobber-kan-ryke-naar-oljerigg-gaar-i-opplag?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenbladet.no
HAS
11.05.2021 kl 13:50 30046

Dette går mot en grundig gjennomgang, en rigg i topp shape og ny kontrakt til langt bedre rater. Et godt oppgjør med Seadrill så er det tapte fort innhentet. Jeg tror ikke det blir salg.
5198
11.05.2021 kl 13:01 30124

Ja helt klart at det er aktører der ute som er på jakt etter rigger Awilco 2 starter nå opp igjen arbeidet på riggen dette sier meg at de har en kjøper. Virker som veldig mange av de frie aksjene i selskapet nå har byttet hender.
Redigert 11.05.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
sober-minded
11.05.2021 kl 08:56 30313

Mange variabler du legger inn, 5198 :-) ...og det er helt klart at det er aktuelle tanker alle sammen. Jeg tror NOL, kanskje enda mer enn tidligere, er i spill. Vi ser daglig aktører som er interessert i å kjøpe rigger, vi ser daglig oljeselskap som vil hyre inn rigger. Ja kanskje fremstår NOL enda mer sexy, når den så tydelig kan bli satt i spill ;-)