NOL - high risk/high reward kan gå 400-600% fra 6.50.

Davinci_me
NOL 09.05.2021 kl 17:05 99426

NOL - high risk/high reward kan ta femgangen herfra.

Pris publisering 6.50 NOK
Target 12 mnd: 35 NOK - hvis låneforpliktelser blir utsatt og JF stiller garanti.
Target hvis oppkjøp ila 2021: 22 NOK (NAV).


Forutsetninger for at dette caset skal lykkes er at låneforfall blir skyvd på (des21) og deler av gjeld til sdrl ettergis. Risikoen er høy her, la
det ikke være tvil. Men lykkes JF i forhandlingene med bankene og riggmarkedet (HE) blir såpass hett som folk i bransjen mener, kan NOL fint gå mot
30-50 kr pr aksje. Skal forklare under hvordan. En annen faktor er også termination fee fra Wintershall.

NOL eier to rigger West Mira og West Bollsta videre omtalt som (WM og WB) ble i sin tid bestilt av Fred Olsen i 2013. Den gang var ordren på ca. 700 mill.
dollar for West Bollsta - nypris for å bygge tilsvarende i dag vil være omlag 885 mill dollar. Ny pris for West Mira var 650 mill dollar, og ville kostet 800
millioner dollar i dag å bygge. Dette må dere ha i bakhodet videre da det blir stadig mindre tilgjengelige HE rigger i markedet grunnet alder og få nybygg.

John Fredriksen kjøpte disse to riggene for 350 (WM) og 400 (WB) millioner dollar etter konkursen til Fred Olsen. Dette var ansett som 60% rabatt på nypris og Fredriksen ble genierklært. I markedet var dette ansett som en investering som ikke kunne slå feil. NOL ble opprettet og selskapet ble tatt på børs til 49 NOK pr aksje.

I midlertidig var HE (Harsh Environment) markedet i svært dårlig i 2017-18. Men WM og WB fikk rammeavtale med Wintershall DEA og Lundin. Hhv 290.000 og 310.000 dollar pr dag. Helt ok rater. Men HE rigger da dem ble bestilt hadde rater over 650.000 dollar i 2014, justert for inflasjon er dette over 700.000 dollar i dag.

Det var snakk om kurser opp mot 250-300 kr på investeringen på 49 kr ifbm børsnotering av NOL.

Nå har mye skjedd siden den gang - WM og WB har møtt på mange barnesykdommer og kanskje det aller største problemet, elendig operatørskap. Riggene eies av NOL men driftes av sdrl personell. I all hovedsak briter. Det har vært rapportert svært mange uønskede hendelser og Ptil har vært på banen ved flere anledninger.
Dårlige rutiner og forhastede tilvenningsprosedyrer på riggene har vært påpekt som hovedårsak for ulykkene som har skjedd. Sdrl der NOL skylder mye penger
er operatør for NOL, og derved også juridisk økonomisk ansvarlig for uønskede hendelser.

Wintershall DEA kansellerte forrige uke kontrakten med West Mira etter gjentatte uhell og nedetid. Aksjekursen har droppet fra 15 kr siden medio mars (da ulykken
med et juletre skjedde) til 6,50 i dag.

Så hvorfor kjøpe NOL nå? Svaret er enkelt. Riggverdier. Riggverdier trumfer alt på sikt.

På sikt vil riggverdier trumfe kortsiktig støy - det har historien vist gang på gang i NOL. Hadde Odfjell eid disse riggene og vært operatør ville aksjekursen
vært +40 kr og ikke 6.50, det er både jeg og mange i bransjen enig om. Det er ikke riggene det er noe galt med det er operatørskapet. Dette vet Odfjell godt,
og fremstår nå som en løsning, at Odfjell kjøper en eller begge riggene. Kilde 1.

En annen aktør som er på utkikk etter en HE rigg er Dolphin Drilling, personer i bransjen jeg har pratet med anser timingen som perfekt for et kjøp evt.
leasing av WM. Dette vil fjerne emisjonsspøkelse i aksjen betydelig. La det være ingen tvil, fare for emisjon er det. Hadde det ikke vært det, ville ikke man
hatt mulighet til å gjøre 500-600% på et år, kanskje mer. Her handler alt om risk/reward, den mener jeg er god fordi.

- John Fredriksen er største eier og NOL er hans gullkalv.
- Eksisterende topp 20 er stabile og ikke endret posisjoner siden IPO.
- HE markedet forventes å blir knallhett allerede første halvår 2022. (kilder i bransjen)
- Assets kan komme i spill innen kort tid, noe som kan skape kraftige positive kursbevegelser.

Jeg tror etter å ha pratet med flere spesialister på restrukturering at siden HEMEN Holding (JF kontrollert) har 39,54% av aksjen (budplikt på 40%). Det
som utkrystalliserer seg - er at JF som største eier stiller med en garanti ovenfor lenders/lånegivere. i tillegg vil man søke å forskyve forfall som er i
des21 6-9 mnd. Dette skal ifølge rapportene være en formalitet siden aktiviteten er ventet å bli såpass sterk med følgene økte rater og riggverdier inn i 2022.

Melder selskapet at dem får utsatt låneforfall vil aksjen gå 50-60% over natten, det fjerner restruktureringsspøkelset, og selskapet og dets aksjonærer
får tid å være med på festen i HE markedet.

Litt over på tall - riggverdier, selskapet har bokført dem til 1,1 mrd dollar i Q4. (jeg barberer riggverdiene med 30%) Jeg mener realistisk salgsverdi nå er lavere, grunnet støy og selskapet svake økonomiske situasjon. Det er et nøkternt estimat.


WB - anslått salgsverdi i dag 390-450 mill dollar.
WM - anslått salgsverdi i dag 290-350 mill dollar.

Samlet i range salgsverdi 680 - 800 mill dollar, bokførte verdier er 1,1 mrd dollar.

Selskapet har en samlet gjeld på 370 millioner dollar, justert for forventet nedbet i Q1. Derav 190 millioner dollar i kortsiktig gjeld som forfaller som nevnt i
des 21. Dvs. at hvis riggene blir kjøpt for overnevnte sum vil altså ligge igjen mellom 310-430 millioner dollar igjen i selskapet, eller mellom 2,6-3,6 mrd
eller om man vil - 39 kr - 54 kr aksjen, i NAV (net asset value). Selv om man barberer riggverdiene ned til 50% av bokført verdi, vil man sitte igjen med
NAV på 20-25 kr, når gjelden er betalt. Hvorfor i skal JF utradere all aksjonærverdi når de underliggende verdiene i selskapet er såpass bra og har
en så lys fremtid.

PUD 2022 - kok i NS (Nordsjøen)

Jeg har kryssende informasjon på at det koker blant alle oljeselskap nå, EQNR, Aker BP, Lundin. Samtlige jobber på spreng for å få PUD klar før 2022.
Da får man enorme skatteletter som en del av regjerings skattepakke til oljebransjen. H2 -2021 blir etterspørselen og aktiviteten for HE rigger heftig.
Da vil man se høyere slutninger og mindre ledig kapasitet. WM blir enten kjøpt opp eller får dem ny kontrakt innen oktober. Jeg skal overlate detaljer her til en ressursperson som kjenner bransjen godt. Men i all hovedsak så ventes det høyere rater og
knapphet på HE rigger til og med inn i 2024.

Hva skjer da? Jo, riggverdiene som jeg har lagt til grunn normerer seg bokførte verdier. Legger man til grunn bokførte assets NAV - er det over 500 mill
dollar. eller 4,2 mrd (65 kr pr aksje) det er 10 gangen fra dagens nivå i NAV!!!!

Andre triggere fremover er ny og forbedret kontrakt på WB fra Lundin. Lundin meldte på sin hjemmeside 3 mai at WB er tatt midlertidig ut for å installere
NOX rensesystem. (Dette betaler Lundin som har ett år igjen av avtalen).

Axel Kelley, miljøsjef i Lundin Energy Norway, sier 3. mai 2021. Kilde 3.

”I tillegg til en betydelig miljøfordel, er dette også god virksomhet. Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Så langt har vi spart mer enn
5 millioner kroner, så avhengig av hvilken operasjon riggen utfører, forventer vi at disse tiltakene vil ha betalt for seg selv om 2-5 år"

Nå man vet at Lundin har 1 år igjen av kontrakten - kan det for komme ny kontrakt her, en slik kontrakt befester WB sin posisjon som verdens mest miljøvennlige
rigg og ikke minst vil verdien av riggen stige. Kursen kan fort gå 100% på en utvidet og bedret kontakt for WB. Jeg tror det kommer ila kort tid.

Det er også verd å nevne at i Q4 hadde WM oppetid på 97% så riggen fungerer, men i Q1 har det vært for mye uhell på kort tid.

Så tiggere i selskapet er nå klart at assets play kan komme i spill. Jeg tror at Odfjell byr på en eller begge riggene ila året. Det kan godt være JF ikke vil selge
riggene på målstreken før det forventede trøkket i NS tar til, men et bud vil uansett reprise aksjen til opp mot 20 kr og da kan evt. selskapet hente penger
på langt høyere kurser enn dagens. Hvis JF skal sette en emisjon vil dem ha alle incentiver å få opp aksjekursen fra dagens.

Som en digresjon er nå NOL verdsatt til 417 mill NOK det tilsvarer ekstrautstyret som er installert på WM.

Jeg gjentar - dette er et risikobet, men har man en aggressiv investeringsprofil mener jeg at en inngang under 10 kr her er en gavepakke.

NOL og Petronor er mine største investeringer i porteføljen nå - der NOL er en "must have" aksje.

Jeg har i tillegg bedt om en kommentar fra Yngve Bolstad Johansen som jobber i AKER BP - han uttaler seg som privatperson men følger aktiviteten i bransjen
tett. Han er i tillegg en meget habil privatinvestor.

"Oljeselskapene kommer til å levere PUD i hopetall neste halvåret frem mot fristen 31.12.21. Når man leverer en PUD så er det jo søknad om utvikling av felt.
Kan innebære mye boring. Og arbeid for flere år, og anbudsprosessen vil tilta neste halvåret. Dette for å ha rett på skatteordningen som ble innført for et
år siden. Næringen selv, med LO i ryggen, har bedt om en skattepakke der man får fulle avskrivninger for investeringer som gjøres og som besluttes i 2020 og 2021,
fremfor at man må skrive de av over seks år i dagens system, videre nevner Johansen at NOL og vil vil nyte veldig godt av dette. Og følgelig kan dagens kurs være
en mulighet for billig inngang. Sitat slutt.

Dette betyr i praksis at oljeselskapene kjemper om tilgjengelige rigger i HE segmentet for boreprogram. Det underbygger og styrker tesen ovenfor om oppkjøp
og eller ny kontrakt til West Mira innen kort tid.

Jeg tror Lundin melder om forlenget kontrakt med West Bollsta innen 2-6 uker. Det vil sette fyr på aksjekursen. De har egentlig forsnakket seg kilde 3.

Kilde 1. https://e24.no/boers-og-finans/i/R95PKO/ny-analytiker-oeyner-stoerre-oppside-i-riggaksje-eneste-alternativet

Kilde 2. https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2021/02/NOL-Q4-2020.pdf

Kilde 3. https://seawanderer.org/lundin-energy-installs-new-emissions-treatment-technology-on-all-west-bollstas-engines?fbclid=IwAR0Aqrx_ee7inG3VhMzOiD7hYve_qFfwpmq0SChVZSKFOE6WPzICxM7HRlE

For mer info se: https://www.facebook.com/groups/784050842474579

Redigert 09.05.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
GearUp
18.05.2021 kl 23:10 4533

På W.Mira var det Nol som hadde kontrakten mot winthershall DA.
Å det er vel Nol som har bestemt budsjett som Seadrill skal bruke på W.M

På W.B så er det Seadrill som har kontrakten
GearUp
18.05.2021 kl 23:10 4538

På W.Mira var det Nol som hadde kontrakten mot winthershall DA.
Å det er vel Nol som har bestemt budsjett som Seadrill skal bruke på W.M

På W.B så er det Seadrill som har kontrakten
5198
18.05.2021 kl 22:17 4623

Ja Seadrill har jo i utgangspunktet leid denne riggen for kontraktens levetid slik jeg forstår det, det er Seadrill som har kontrakten. Så at det kommer en økonomisk kompensasjon er jeg overbevist om. Sletting av restgjeld ser jeg nesten på som en selvfølge nå, spørsmålet er jo om Seadrill tar kosten med å holde riggen varm frem til neste oppdrag eller salg/fusjon.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 21:17 4714

De holder på å avslutte og demobilisere riggen så vil nok gå til land om ikke lenge. Bør helst komme en avklaring fra ledelsen men de venter vel til kvartalstallene skal presenteres. Det er jo ikke noe nytt, WH har terminert og det er offentlig info så når riggen går til land har ikke stor betydning. Det som blir interessant er hvor mye Seadrill må dekke av dette, i mine øyner burde de ta en stor regning.
Bolster
18.05.2021 kl 21:12 4725

Selskapet har ingenting å komme med? Kontrakten er terminert. Riggen skal til kai i varmt opplag. Ny kontrakt er langt fram i tid, tror jeg.
5198
18.05.2021 kl 20:57 4774

NOL er høy risk ikke noen tvil om det, skulle gjerne hørt noe fra selskapet selv. Men vil nok ta litt tid før de har noe håndfast å komme med.
Redigert 18.05.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Qkost
18.05.2021 kl 20:10 4852

Det er no to veker siden forrige oppdatering... Begynner å tro at enkelte her inne får rett i sine spådommer. Hadde forventet bedre kommunikasjon på fremtidsutsikter når selskapet fekk en så alvorlig melding som terminering av kontrakt. Dette ble for høg risiko for min del. Solgte alt idag. Kjøper gjerne igjen litt dyrerer om det kommer en positiv melding, men er redd kursen fortsetter ned på lav omsetning framover, og flere kaster kortene.
Kiss
16.05.2021 kl 21:38 5408

DS Atlantic tar Wisting etter Johan Sverderup fase II. Den har også fått batteripakke for å redusere utslipp.
5198
16.05.2021 kl 21:34 5435

Ikke meget sannsynlig muligens men fremdeles en mulighet, det som har skjedd på WM er helt spesielt og at WM hadde overtatt en kontrakt ville løst floken for Seadrill. Poenget er at Seadrill nå må finne på noe for å beholde partnerskapet med NOL så at vi kan se noen utradisjonelle løsninger skal du ikke se bort ifra. De neste månedene kommer svarene på hva som blir avtalen mellom NOL og Seadrill. At gjelden blir slettet er vel mest sannsynlige løsningen på problemet som har oppstått. Da står NOL igjen med en rigg på kontrakt og 270 Musd i gjeld pr rigg. NOL vil da være i en presset situasjon men skulle det komme en kontrakt og de skyver på gjelden i desember er de faktisk i stand til å klare seg som selvstendig selskap frem til riggprisene er ennå høyere. I vesrste fall må Seadrill fusjonere med NOL med en gang de kommer ut av chapter 11.

Husk at ved en fusjon er det normalt at NAV brukes i det minste i Fredriksens selskap, da er dagens kurs en gavepakke.

Ser ut til at Seadrill Partners er på vei ut av chapter 11 nå, får håpe Seadrill driver et taktisk spill slik at de også er ute om kort tid og ikke i desember.
Redigert 17.05.2021 kl 16:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2021 kl 21:02 5496

Equinor har god erfaring med bruk av Cat D riggene i Barentshavet, skal ikke se bort fra at de ender opp med en av de. Alternativt West Hercules som også har boret mye i Barentshavet. Wisting har vel uansett ikke borestart før ca 2024 tidligst.
HAS
16.05.2021 kl 20:50 5501

Du har helt rett, jeg kjenner ikke detaljene for boreplanene til Lundin neste år. De har imidlertid ved oppkjøp styrket sin posisjon i Barentshavet, og sjøl om de ikke er operatør på et felt kan det vel hende de har innflytelse. Det jaktes i alle fall miljøvennlige rigger til området.
Redigert 16.05.2021 kl 20:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.05.2021 kl 20:46 5506

Bare til info: for at en rigg skal kunne ta over brønnene til en annen rigg, så må det godkjennes av partnerskapet (lisensen) for de brønnene det gjelder. Hvorfor i all verden skulle de si ja til det? Helt utrolig så mye ønsketenking det er på disse NOL trådene.
Slettet bruker
16.05.2021 kl 20:42 5526

Hvilke brønner er det Lundin skal bore neste år som de ikke får boret med WB (4 opsjoner) eller DSS (6 opsjoner)? Fint å dagdrømme , men virkeligheten har en tendens til å bli desto mer brutal. Gjør litt research, så finner du kanskje ut hvilke operatører som faktisk trenger rigg neste år.
5198
16.05.2021 kl 17:27 5645

Ja har også tenkt mye rundt dette, hva er grunnen til at WM har blitt offshore så lenge. Blir jo bare spekulasjoner men kan det være at WM tar over noen av brønnene til WB? Eller at det er andre muligheter som har åpnet seg slik at den skal i drift nå nesten umiddelbart. Kan det være at Seadrill vil bruke denne på en kontrakt som var tiltenkt en annen rigg? WP gjøres klar for jobb kan det være WM har tatt denne jobben så venter WP på en kontrakt lenger frem i tid.

Blir bare spekulasjoner men må være en grunn til at ting er som de er.

Ja svaret kan selvfølgelig være så enkelt som at de fremdeles er på rate en stund ennå frem til alt er demobilisert. Dette gir i det minste selskapet tid til å komme med en plan og jobbe med interessenter.

Igjen må det nevnes at det blir spennende å høre neste utalelser fra selskapet, kommer vel uansett frem noen opplysninger i slutten av mai. Da tenker jeg de siste uker operasjon av WM gir mening.

Awilco 2 har nå startet opp så det er selskaper der ute som er villige til å bruke 500 Musd på rigger av grei klasse, WM og WB er rigger med spec langt over dette men det sier litt om hva markedet er villig til å gi for riggene.

Et annet positivt element om man satser på fusjon med Seadrill er at dette vil garantert være notert i USA og Norge. Prisingen har en tendens til å være mye friskere over dammen.

PS. Har ingen tro på at Fredriksen gir fra seg kontrollen i Seadrill hans plan er garantert å eie litt under 40% i det nyenselskapet når NOL og muligens NODL er fusjoner inn. Men tror han trår varsomt og prøver å skape et selskap med så lite gjeld som mulig, slik at dette kan bli et solid selskap med gode utbytter fremover. Der er Fredriksen rå tipper ikke det tar lang tid fra Seadrill kommer ut av chapter 11 og frem til fusjoner oppkjøp skjer, Fredriksen er jo en mester i å skape de største selskapene i verden dette er jo også målet med Seadrill. Så er det utbytte men på et litt annet nivå en med Trøim.

Tror faktisk vi kan gå inn i en periode med fine rater over tid da det er rensket opp og skrapet mye samtidig som terskelen for å bygge nytt er høy.
Redigert 16.05.2021 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Bolster
16.05.2021 kl 16:40 5705

Riggen er snart på tur til land. Julenissen kommer ikke med noen kontrakt til Mira nå. Riggen demobliserer. Er vel på rate til alt utstyret er tatt av riggen og tanker rengjort. Seadrill tyner noen siste dollar ut av Wintershall. Er tid krevende arbeid å demobilisere en rigg.
Redigert 16.05.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
HAS
16.05.2021 kl 16:05 3243

WM og WB på langsiktig kontrakt med Lundin på gode rater hadde gjort susen:)
Redigert 16.05.2021 kl 16:06 Du må logge inn for å svare
SAL
16.05.2021 kl 15:58 3236

Ikke bare at det er kostbart å drifte WM ute i havet men det koster nok minst en 2-3 ganger mer med reparerasjoner også når en er offshore med tanke på kvalifisert personell/leverandører og tilgang til utstyr/deler. Vil tro de har en plan som innebærer at WM får en kontrakt der ute, ellers hadde den vert i land for lenge siden.
HAS
16.05.2021 kl 15:30 3242

Regner med at Fredriksen har en plan der både NOL og NODL inngår. Ved opprettelse av selskapene ble det tilbudt å bytte NODL mot NOL i forholdet 2 til 1. Grunnet skakkjøring av NOL er nå bytteforholdet snudd på hodet og vel så det. Jeg kan ikke tro annet enn at Fredriksen på en eller annen måte vil rette opp dette forholdet. Blir gjerne med på en videre klatretur med et restrukturert Seadrill, men dagens havarerte kurs i NOL kan ikke legges til grunn når aksjer skal fordeles.
Redigert 16.05.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Kiss
16.05.2021 kl 15:09 3274

Vil Fredriksen ende opp med å ha aksjemajoriteten i nye Seadrill? Han må ha kontroll på begge selskapene for en fusjon.
5198
16.05.2021 kl 14:39 3270

Ja var det jeg også leste at de søkte om 3 mnd utsettelse i chapter 11 prosessen, det beste for NOL hadde vært om de kom så raskt som mulig tilbake fra chapter 11. Fusjon med Seadrill er jo det mest sannsynlige scenario jo før jo bedre med mindre ledelsen nå peilet ut en ny kurs. Stykkevis salg av asset ville nok p.d.d gitt mest for aksjonærene.
HAS
16.05.2021 kl 14:26 3280

McReaken uttalte vel at markedet vil bli orientert når tiden er moden for det, så vi satser på at du har rett i at de har spennende ting på gang. Så at Seadrill har søkt forlengelse av prosessen til utpå vinteren, men her kan det vel komme ting som lyn fra klar himmel.
5198
16.05.2021 kl 14:17 3265

Jobbes nok med mye i kulissene nå, etter ulykken har selskapet måttet tenke helt nytt det er jeg sikker på. Før ulykken var egentlig planen klar betale Seadrill og fortsette som eget selskap frem til verdien på riggene var så bra at et salg til Seadrill kunne gi NOL aksjonærene valuta for pengene. Nå blir det spennende å se hva som skjer fremover. Har noen tenkt tanken på at WM kan overta en av kontraktene Seadrill har for sine egne rigger for å bøte på skaden?

Det er store avgjørelser som nå må tas, de fleste av de i samråd med Seadrill så noe tid må man nok beregne før ledelsen kan si noe sikkert. På en eller annen måte må Seadrill rette opp skaden om de skal fortsette å ha mannskap på disse riggene tipper de er villig til å strekke seg langt. Ellers må Fredriksen se etter andre samarbeidspartnere, noe han truet med under reforhandlingen av gjelden til Seadrill. Skal bli meget spennende å se resultatet av alt som nå skjer vi har jo sett det tidligere har Fredriksen kan være knallhard mot Seadrill på vegne av NOL.

Noen som har noe oppdatert info om ca når Seadrill kommer ut av chapter 11?

Kan komme mange triggere her som drar i positiv retning utsettelse av gjeld som skal betales i desember, overtakelse eller ny kontrakt, rykter om eller konkrete bud fra andre selskap i bransjen, erstatning fra Seadrill eller nyheter om at de tar kostnadene med riggen frem til ny kontrakt. Utøvelsen av obsjoner for WB. Alle nyheter som bekrefter at de klarer seg frem til begge rigger er i drift eller selskapet blir solgt kan dobble kursen over natten.


Eneste som kan ødelegge dette caset er en dumping emisjon eller at WB får lang nedetid. Dumpingemisjon er ingen tjent med og det ser virkelig ut til at WB gjør en bra jobb.
Redigert 16.05.2021 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
HAS
16.05.2021 kl 14:01 3287

Neida, men er litt undrende over tempo i prosessen. WB har nå ligget i ukevis på samme flekken. En dag var det ikke mindre enn 4 supplybåter med destinasjon West Mira som oppholdt seg ved riggen. Nå ligger Normand Falnes standby uten mye synlig aktivitet. Alt dette må da etterhvert begynne å bli kostbart, så jeg håper de bruker all denne tida til å etterkomme noen av kravene fra Ptil. En del forhold så ut til å være ting som burde kunne fikses på feltet. Synes det snart er påkrevd at ledelsen gir lyd fra seg, og håper de kommer med ei oppløftende melding.
Redigert 16.05.2021 kl 14:02 Du må logge inn for å svare
Kiss
16.05.2021 kl 13:41 3292

Ingen NOL diskusjoner denne helgen, har alle gitt opp?
5198
14.05.2021 kl 07:09 3951

Mulig jeg er altfor optimistisk og etter de siste ukers tragiske reise må man være det. Men viktig å se litt lenger en neste sving. Dette er et selskap som man nå betaler 20-30 % for kontra virkelige reelle verdier. Mye som kan skje her fort men skal ikke gjenta meg selv flere ganger nå.

Kortversjonen er realisere dette selskapet, bli tildelt aksjer i Seadrill 3 så bli med på reisen i et riggmarkedet som vil generere mye cash de neste 10 årene.

Virker som aksjen finner fotfeste rundt 7 kr.
Redigert 14.05.2021 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
ullebusten
13.05.2021 kl 22:23 4149

Kortsiktig støy og lite troverdig etter som du skriver om «olja opp» når du selv sitter long. Skjønner ikke at du gidder. Du er jo fra tid til annen flink til å beslutte. Du må vise litt ryggrad..
ullebusten
13.05.2021 kl 22:18 4155

Joda, jeg har det. Og 10-12kroner pr aksje vil styret avslå som fiendtlig. Uansett vil aksjekursen sprette. Ved et faktisk salg er jeg enig at vi må opp på det nivået du skisserer.

Samtidig har jeg investert litt for mye og må innrømme at driften til SDRL har holdt meg våken fra tid til annen. Jeg mener at det er verdier for 40-50kroner pr aksje litt frem i tid, kanskje opp mot 100,- om vi ser rater på 450-500kUSD pr dag(+300kusd i driftsresultat pr dag). Problemet er at JF ikke slipper til et kompetent driftsselskap (ODL), da nytter det ikke at jeg tviholder på hva caset var ment å være, for det er nå tett på ødelagt. Tror ikke på et mirakel 😉

Alt har bleknet med alle utfordringene og hendelsene som har rammet oss. Uansett, jeg har landet valget om å legge aksje e i skuffa og sover godt med å ikke selge på 6-7kroner.
Redigert 13.05.2021 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2021 kl 22:09 4175

Du er alt for optimistisk, alt du kommer med er positivt, Pr nå er i gen ting positivt, glem ny kontrakt fort, glem oppkjøp, glem forskyving av gjeld hvis ikke nye friske penger skaffes først, og at Sdrl skal ettergi mye krav blir jo bare et skudd i blinde fra deg.
Hvem skal ha denne denne opp nå, når alt av olje og servise virker til å ta en dukkert igjen, tradere e tjente ei krone forrige uke og er ganske sikkert på full fart ut igjen så lenge det er litt gevinst.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 22:04 4175

Oljeprisen faller ganske stygt i kveld, at av rigg ned i Usa.
Jeg tipper hode skulder formasjonen skal fullbyrdes og det tilsier Atl som er umder 4,8 kr
5198
13.05.2021 kl 21:03 4260

Trodde du hadde mer tro på caset en 10-12 kr, ser ingen mulighet for at Fredriksen godtar en pris som er under det han har gitt pluss "ready to drill" kostnader. Da er vi på 30-40 kr. Dette er faktisk utrolig rimelige rigger om NOL går for 30-40 kr.
ullebusten
13.05.2021 kl 20:55 4261

Takk for informativt og godt innlegg. Tydelig at du besitter mye kunnskap om rigg/riggbransjen(e.g ODL tråder). På generell basis er det lite av det du belyser jeg ikke er enig i. Også enig i at en grønn rigg kan være så mangt, men langt fra det viktigste. Som aksjonær i NOL er jeg nok bare kommet dit hen at jeg ønsker en transaksjon/exit-mulighet og ser på salg/avvikling som eneste mulighet.

For øvrig tror jeg at verdiene vil komme noe bedre frem på 6-12mnd kontra dagens prisnivå. Det kan inkluderer en stor emisjon om så trengs for å holde NOL flytende inntil tiden/markedet er modent. Kanskje skjer det også noe tidligere. «Alle snakker med alle», og nå er det krise i NOL. Jeg tenker at kanskje noen vil prøve seg på et skambud og det kan gi en kortsiktig boost. Kanskje ville jeg tatt en exit allerede på en slik børsmelding (10-12kroner).

Som du avslutter med så dreier det seg om potensialet til riggene. Det har jeg ikke lengre tro på vil komme godt frem i dagens form. Jeg tror også at riggene er attraktive for andre aktører, slik som ODL, RIG, og gamle FOE. Kombinasjonen gjør at jeg har vektet meg opp etter at kanselleringen var et faktum og kursen falt tilbake til ~6.5-7. Det er en ganske dyster fremtid som er priset inn, men vi kan godt se ytterligere fall på kort sikt, og jeg må være forberedt på 12-18mnd horisont.
Redigert 13.05.2021 kl 20:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2021 kl 20:03 4309

Det er klart at hvis man skal ligge og bore året rundt i Barentshavet, så er WB bedre enn Cosl riggene. Jeg brukte bare Cosl som et eksempel fordi man har klart å presse ned fuel forbruket veldig mye på disse riggene (20 m3 per døgn i operasjon: https://www.cosl.no/news/energycontrol ). Til sammenligning bruker West Bollsta og Mira ca 45-50 m3 fuel per dag. De fleste DP3 rigger på norsk sokkel er ankret opp såfremt havdypet ikke er godt over ~400 m. De ligger da i Posmoor ATA, altså en kombinasjon av thrustere og ankere. Det er riktig at Cosl riggene ikke kan ligge i Barentshavet om vinteren, men nå var ikke Mira kontrakten i Barentshavet heller. Cosl Promoter har f.eks ligget på Haltenbanken og boret året rundt på Troll for Equinor uten nevneverdige problemer. Det er faktisk mer krevende å bore i Norskehavet enn Barentshavet. Det eneste som gjør Barentshavet mer krevende er lavere temperatur, som gjør at riggene må ha vinterklasse for å få lov til å bore der om vinteren.

GVA 7500 designet til Odfjell sine superrigger er vesentlig mer fuel effektivt av den enkle grunn at riggene er en god del mindre, samt at de også kun har 4 søyler. Deepsea Nordkapp som også er en CS60 rigg forbruker nok omtrent like mye som WB og WM, men den har til gjengjeld vist at den borer langt mer effektivt, og dermed bruker den også mindre fuel per brønn. Det er vel det som teller tross alt?

Når det gjelder fuel forbruket ved kai, så er dette noe jeg har hørt fra folk som jobber opp mot riggen, jeg kan dessverre ikke vise til noen artikkel. Da ble det sagt at forbruket når riggen ligger til kai (og kjører det meste av maskineri som normalt eks thrustere og borepakke), ligger på mellom 25 og 30 m3 per dag. Det skyldes primært størrelse på riggen, mye heat tracing ombord, og generelt store systemer (sammenlignet med en Cosl rigg som bokstavelig talt er halvparten så stor).

Det er bra at riggene har introdusert miljøtiltak, men la oss kalle en spade for en spade? Disse riggene er veldig gode på papiret, nesten like gode som Deepsea Nordkapp. Da synes jeg det er merkelig at det stadig vekk er miljø aspektet som trekkes frem. Dere burde jo heller snakke om potensialet til riggene i hendene på en riggkontraktør som vet hva de holder på med. Hvis oljeselskapene virkelig var opptatt av å minimere utslipp, så ville ingen CS60 rigger hatt jobb...!
Redigert 13.05.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
ullebusten
13.05.2021 kl 17:53 4391

Trodde de fleste var enig om at slike rigger som COSL I. ikke kan brukes på lik linje/i mange av områdene som er aktuelle i Norge - året gjennom. Feks boring i Barents på vinterstid er vel en del tryggere med designet til WB?

Og disse superriggene til ODL som du sverger til (bestrider ikke kompentanse/formeningen om at de er «super» rigger, for det er de helt sikkert) bruker da mye mindre enn WM/WB?

At WB er IMO tier III complient kan vel neppe være negativt, eller at WM har hybrid pakke for den del, men klart at en DP3 rigg bruker mer diesel enn en rigg som ligger på anker. Ingen rigg har spec som vinner på alle områder. Jeg tenker at caset NOL nå dreier seg om noe helt annet en dieselforbruk eller hvor grønne de er. Det dreier seg om å navigere gjennom en vanskelig periode for å synliggjøre verdiene på to stykk nye og attraktive rigger (Moss 60 som er norsk AOC conplieny er ettertraktede eiendeler). Drifting og utbytte strategien til NOL er historie med stor H!
Slettet bruker
13.05.2021 kl 17:45 4378

Godt det ikke ble presses frem ovenfra att hele mannskapet skulle hoppe til sjøs da?
Slettet bruker
13.05.2021 kl 17:44 4369

Kom gjerne med kilde eller utregning på dette (mira vs innovator). Eller prater du bare vissvass?
HAS
13.05.2021 kl 17:36 4364

De får vel god tid til å finregne litt på det. Synd for Wintershall eller NOL eller begge at det skulle ende slik uansett.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 17:08 4350

De fleste riggene på norsk sokkel har lavere forbruk av fuel enn West Mira (selv med batteripakke). Men det er klart det høres fint ut at man har en "grønn" rigg... West Mira bruker mer fuel når den ligger til kai enn Cosl Innovator bruker når den er i operasjon. Go figure...
5198
13.05.2021 kl 13:02 4511

Det er utfordringer i fleng for selskapet fremover det er helt sant. Skal jeg tippe på hvordan disse blir løst er det som følger. Gjelden mot Seadrill slettes kosten for å holde riggen klar til neste oppdrag belastes Seadrill. Lån i desember skyves på, dette vil skje uansett om Seadrill kjøper selskapet eller ikke i år. Tipper egentlig at Fredriksen fusjonerer selskapene så fort det lar seg gjøre dette vil forenkle mye for han. I fusjonen mot Seadrill regner jeg med at en litt rimelig NAV brukes for å sette verdien uansett vil oppsiden i det nye selskapet Seadrill 3 være formidabel om markedet nå tar seg opp.

Ser også en mulighet for en slags obsjon på å kjøpe riggene, slik at Seadrill kan sikre seg disse i fremtiden dette vil være nok garantier til å kunne skyve på lånene.

Faren i denne er en lav emisjon men kan ikke se hvem som er tjent med dette, uansett klarer nok Fredriksen å sette en emisjon over dagens kurs. Men jeg mener det fins mange andre bedre løsninger som blir benyttet før dette.

Potensialet her er enormt ved et oppkjøp, da snakker vi for 3-6 ganger kursen ennå mer om det blir lenger frem i tid.