NOL - high risk/high reward kan gå 400-600% fra 6.50.

Davinci_me
NOL 09.05.2021 kl 17:05 99347

NOL - high risk/high reward kan ta femgangen herfra.

Pris publisering 6.50 NOK
Target 12 mnd: 35 NOK - hvis låneforpliktelser blir utsatt og JF stiller garanti.
Target hvis oppkjøp ila 2021: 22 NOK (NAV).


Forutsetninger for at dette caset skal lykkes er at låneforfall blir skyvd på (des21) og deler av gjeld til sdrl ettergis. Risikoen er høy her, la
det ikke være tvil. Men lykkes JF i forhandlingene med bankene og riggmarkedet (HE) blir såpass hett som folk i bransjen mener, kan NOL fint gå mot
30-50 kr pr aksje. Skal forklare under hvordan. En annen faktor er også termination fee fra Wintershall.

NOL eier to rigger West Mira og West Bollsta videre omtalt som (WM og WB) ble i sin tid bestilt av Fred Olsen i 2013. Den gang var ordren på ca. 700 mill.
dollar for West Bollsta - nypris for å bygge tilsvarende i dag vil være omlag 885 mill dollar. Ny pris for West Mira var 650 mill dollar, og ville kostet 800
millioner dollar i dag å bygge. Dette må dere ha i bakhodet videre da det blir stadig mindre tilgjengelige HE rigger i markedet grunnet alder og få nybygg.

John Fredriksen kjøpte disse to riggene for 350 (WM) og 400 (WB) millioner dollar etter konkursen til Fred Olsen. Dette var ansett som 60% rabatt på nypris og Fredriksen ble genierklært. I markedet var dette ansett som en investering som ikke kunne slå feil. NOL ble opprettet og selskapet ble tatt på børs til 49 NOK pr aksje.

I midlertidig var HE (Harsh Environment) markedet i svært dårlig i 2017-18. Men WM og WB fikk rammeavtale med Wintershall DEA og Lundin. Hhv 290.000 og 310.000 dollar pr dag. Helt ok rater. Men HE rigger da dem ble bestilt hadde rater over 650.000 dollar i 2014, justert for inflasjon er dette over 700.000 dollar i dag.

Det var snakk om kurser opp mot 250-300 kr på investeringen på 49 kr ifbm børsnotering av NOL.

Nå har mye skjedd siden den gang - WM og WB har møtt på mange barnesykdommer og kanskje det aller største problemet, elendig operatørskap. Riggene eies av NOL men driftes av sdrl personell. I all hovedsak briter. Det har vært rapportert svært mange uønskede hendelser og Ptil har vært på banen ved flere anledninger.
Dårlige rutiner og forhastede tilvenningsprosedyrer på riggene har vært påpekt som hovedårsak for ulykkene som har skjedd. Sdrl der NOL skylder mye penger
er operatør for NOL, og derved også juridisk økonomisk ansvarlig for uønskede hendelser.

Wintershall DEA kansellerte forrige uke kontrakten med West Mira etter gjentatte uhell og nedetid. Aksjekursen har droppet fra 15 kr siden medio mars (da ulykken
med et juletre skjedde) til 6,50 i dag.

Så hvorfor kjøpe NOL nå? Svaret er enkelt. Riggverdier. Riggverdier trumfer alt på sikt.

På sikt vil riggverdier trumfe kortsiktig støy - det har historien vist gang på gang i NOL. Hadde Odfjell eid disse riggene og vært operatør ville aksjekursen
vært +40 kr og ikke 6.50, det er både jeg og mange i bransjen enig om. Det er ikke riggene det er noe galt med det er operatørskapet. Dette vet Odfjell godt,
og fremstår nå som en løsning, at Odfjell kjøper en eller begge riggene. Kilde 1.

En annen aktør som er på utkikk etter en HE rigg er Dolphin Drilling, personer i bransjen jeg har pratet med anser timingen som perfekt for et kjøp evt.
leasing av WM. Dette vil fjerne emisjonsspøkelse i aksjen betydelig. La det være ingen tvil, fare for emisjon er det. Hadde det ikke vært det, ville ikke man
hatt mulighet til å gjøre 500-600% på et år, kanskje mer. Her handler alt om risk/reward, den mener jeg er god fordi.

- John Fredriksen er største eier og NOL er hans gullkalv.
- Eksisterende topp 20 er stabile og ikke endret posisjoner siden IPO.
- HE markedet forventes å blir knallhett allerede første halvår 2022. (kilder i bransjen)
- Assets kan komme i spill innen kort tid, noe som kan skape kraftige positive kursbevegelser.

Jeg tror etter å ha pratet med flere spesialister på restrukturering at siden HEMEN Holding (JF kontrollert) har 39,54% av aksjen (budplikt på 40%). Det
som utkrystalliserer seg - er at JF som største eier stiller med en garanti ovenfor lenders/lånegivere. i tillegg vil man søke å forskyve forfall som er i
des21 6-9 mnd. Dette skal ifølge rapportene være en formalitet siden aktiviteten er ventet å bli såpass sterk med følgene økte rater og riggverdier inn i 2022.

Melder selskapet at dem får utsatt låneforfall vil aksjen gå 50-60% over natten, det fjerner restruktureringsspøkelset, og selskapet og dets aksjonærer
får tid å være med på festen i HE markedet.

Litt over på tall - riggverdier, selskapet har bokført dem til 1,1 mrd dollar i Q4. (jeg barberer riggverdiene med 30%) Jeg mener realistisk salgsverdi nå er lavere, grunnet støy og selskapet svake økonomiske situasjon. Det er et nøkternt estimat.


WB - anslått salgsverdi i dag 390-450 mill dollar.
WM - anslått salgsverdi i dag 290-350 mill dollar.

Samlet i range salgsverdi 680 - 800 mill dollar, bokførte verdier er 1,1 mrd dollar.

Selskapet har en samlet gjeld på 370 millioner dollar, justert for forventet nedbet i Q1. Derav 190 millioner dollar i kortsiktig gjeld som forfaller som nevnt i
des 21. Dvs. at hvis riggene blir kjøpt for overnevnte sum vil altså ligge igjen mellom 310-430 millioner dollar igjen i selskapet, eller mellom 2,6-3,6 mrd
eller om man vil - 39 kr - 54 kr aksjen, i NAV (net asset value). Selv om man barberer riggverdiene ned til 50% av bokført verdi, vil man sitte igjen med
NAV på 20-25 kr, når gjelden er betalt. Hvorfor i skal JF utradere all aksjonærverdi når de underliggende verdiene i selskapet er såpass bra og har
en så lys fremtid.

PUD 2022 - kok i NS (Nordsjøen)

Jeg har kryssende informasjon på at det koker blant alle oljeselskap nå, EQNR, Aker BP, Lundin. Samtlige jobber på spreng for å få PUD klar før 2022.
Da får man enorme skatteletter som en del av regjerings skattepakke til oljebransjen. H2 -2021 blir etterspørselen og aktiviteten for HE rigger heftig.
Da vil man se høyere slutninger og mindre ledig kapasitet. WM blir enten kjøpt opp eller får dem ny kontrakt innen oktober. Jeg skal overlate detaljer her til en ressursperson som kjenner bransjen godt. Men i all hovedsak så ventes det høyere rater og
knapphet på HE rigger til og med inn i 2024.

Hva skjer da? Jo, riggverdiene som jeg har lagt til grunn normerer seg bokførte verdier. Legger man til grunn bokførte assets NAV - er det over 500 mill
dollar. eller 4,2 mrd (65 kr pr aksje) det er 10 gangen fra dagens nivå i NAV!!!!

Andre triggere fremover er ny og forbedret kontrakt på WB fra Lundin. Lundin meldte på sin hjemmeside 3 mai at WB er tatt midlertidig ut for å installere
NOX rensesystem. (Dette betaler Lundin som har ett år igjen av avtalen).

Axel Kelley, miljøsjef i Lundin Energy Norway, sier 3. mai 2021. Kilde 3.

”I tillegg til en betydelig miljøfordel, er dette også god virksomhet. Reduserte utslipp betyr også redusert NOx-avgift. Så langt har vi spart mer enn
5 millioner kroner, så avhengig av hvilken operasjon riggen utfører, forventer vi at disse tiltakene vil ha betalt for seg selv om 2-5 år"

Nå man vet at Lundin har 1 år igjen av kontrakten - kan det for komme ny kontrakt her, en slik kontrakt befester WB sin posisjon som verdens mest miljøvennlige
rigg og ikke minst vil verdien av riggen stige. Kursen kan fort gå 100% på en utvidet og bedret kontakt for WB. Jeg tror det kommer ila kort tid.

Det er også verd å nevne at i Q4 hadde WM oppetid på 97% så riggen fungerer, men i Q1 har det vært for mye uhell på kort tid.

Så tiggere i selskapet er nå klart at assets play kan komme i spill. Jeg tror at Odfjell byr på en eller begge riggene ila året. Det kan godt være JF ikke vil selge
riggene på målstreken før det forventede trøkket i NS tar til, men et bud vil uansett reprise aksjen til opp mot 20 kr og da kan evt. selskapet hente penger
på langt høyere kurser enn dagens. Hvis JF skal sette en emisjon vil dem ha alle incentiver å få opp aksjekursen fra dagens.

Som en digresjon er nå NOL verdsatt til 417 mill NOK det tilsvarer ekstrautstyret som er installert på WM.

Jeg gjentar - dette er et risikobet, men har man en aggressiv investeringsprofil mener jeg at en inngang under 10 kr her er en gavepakke.

NOL og Petronor er mine største investeringer i porteføljen nå - der NOL er en "must have" aksje.

Jeg har i tillegg bedt om en kommentar fra Yngve Bolstad Johansen som jobber i AKER BP - han uttaler seg som privatperson men følger aktiviteten i bransjen
tett. Han er i tillegg en meget habil privatinvestor.

"Oljeselskapene kommer til å levere PUD i hopetall neste halvåret frem mot fristen 31.12.21. Når man leverer en PUD så er det jo søknad om utvikling av felt.
Kan innebære mye boring. Og arbeid for flere år, og anbudsprosessen vil tilta neste halvåret. Dette for å ha rett på skatteordningen som ble innført for et
år siden. Næringen selv, med LO i ryggen, har bedt om en skattepakke der man får fulle avskrivninger for investeringer som gjøres og som besluttes i 2020 og 2021,
fremfor at man må skrive de av over seks år i dagens system, videre nevner Johansen at NOL og vil vil nyte veldig godt av dette. Og følgelig kan dagens kurs være
en mulighet for billig inngang. Sitat slutt.

Dette betyr i praksis at oljeselskapene kjemper om tilgjengelige rigger i HE segmentet for boreprogram. Det underbygger og styrker tesen ovenfor om oppkjøp
og eller ny kontrakt til West Mira innen kort tid.

Jeg tror Lundin melder om forlenget kontrakt med West Bollsta innen 2-6 uker. Det vil sette fyr på aksjekursen. De har egentlig forsnakket seg kilde 3.

Kilde 1. https://e24.no/boers-og-finans/i/R95PKO/ny-analytiker-oeyner-stoerre-oppside-i-riggaksje-eneste-alternativet

Kilde 2. https://www.northernocean.no/wp-content/uploads/2021/02/NOL-Q4-2020.pdf

Kilde 3. https://seawanderer.org/lundin-energy-installs-new-emissions-treatment-technology-on-all-west-bollstas-engines?fbclid=IwAR0Aqrx_ee7inG3VhMzOiD7hYve_qFfwpmq0SChVZSKFOE6WPzICxM7HRlE

For mer info se: https://www.facebook.com/groups/784050842474579

Redigert 09.05.2021 kl 17:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2021 kl 15:37 5009

Føler meg ganske sikker på at Fredriksen gir opp Seadrill ja.
Sevryba
21.05.2021 kl 15:32 5014

Ordene opp?? Han gjør ingenting som han ikke tjener på. Mener du tournelon at JF gir opp seadrill og nol??
Slettet bruker
21.05.2021 kl 15:14 5032

Fascinerende hvor mye folk setter sin lit til at JF skal ordne opp for dem... Kallenavnet storeulv kom vel ikke fordi han er så snill med småaksjonærer...?
Sevryba
21.05.2021 kl 14:00 5098

Er ingen her inne på forumet så veit hva JF sitter på av gjeld og i hvilket selskap han sitter på gjelda i. Er ingen logikk i å gi opp selskapet/ selskapene nå når ting begynner å se lysere ut og oppturen står for tur.
Sevryba
21.05.2021 kl 13:34 5143

Utfallet med nol blir slikt JF er best tjent med, gjelda til seadrill blir mest sannsynlig kraftig redusert. Hva som skjer med ballongene kan man jo diskutere. Kanskje en fro2012??
Sevryba
21.05.2021 kl 13:26 5158

Er naivt å tro at JF mister kontroll over seadrill, han har garantert kjøpt opp gjeld.
Bolster
21.05.2021 kl 13:22 5155

I CH 11 har JF liten makt.
Den utestående balansen tror jeg NOL må ut med.
Redigert 21.05.2021 kl 13:22 Du må logge inn for å svare
paskar
21.05.2021 kl 13:03 5182

‘…nedskriving av gjeld til Seadrill ‘
Seadrill er et konkursbo under administrasjon og kommer ikke til å godta at gjeld til som andre skylder Seadrill blir redusert eller utsatt. Jeg tror at hvis Seadrill sine gjeldseierene kan overta NOL sine rigger via en konkurs i NOL så kommer de til å gjøre det uten å nøle og uten omtanke for NOL aksjonærer .
Sevryba
21.05.2021 kl 13:02 5179

Det du nevner her gjenspeiler seg i kursen. Nol er en risiko aksje, men oppsiden er stor om ting løser seg
HAS
21.05.2021 kl 12:02 5250

Ingen god situasjon i dag, men ny kontrakt er alt som skal til for å snu bildet. Med nedskrivning av gjeld til Seadrill kan det hele bli rett så bra. Men det fordrer litt optimisme:-)
Bolster
21.05.2021 kl 11:25 5296

Ja?
Terminert kontrakt. WM til kai i opplag.
Ballong forfaller desember 2021.
Ny ballong juni 2022.
Skylder Sdrl penger.
Selskapet taper penger hver dag nå med kun en rigg i drift.
Å tro at JF skal garantere for alt dette er naivt.

Å du ser bare positive triggere?
Redigert 21.05.2021 kl 11:32 Du må logge inn for å svare
Jabbefly
21.05.2021 kl 11:14 5302

Bolster skrev Hvilke triggere?
Hvilke triggere?? Seriøst?
HAS
21.05.2021 kl 10:35 5329

Bolster skrev Hvilke triggere?
Det går glimrende for Fredriksen i de fleste av hans selskaper, så han tar nok tak i NOL snart:-)
5198
21.05.2021 kl 10:00 2855

Ja drifta har frem til nå vært elendig, men virker som WB nå er ferdig med barnesykdommene. NOL er selvfølgelig høy risiko aksje men her betaler man 15-20% av underliggende verdier så får man realisert vil gevinsten bli formidabel. Nå venter vel egentlig alle på info om veien videre. Kan fort komme mange triggere her
ullebusten
21.05.2021 kl 08:45 2936

Så sant, og så langt har den isen kun gitt magesyre!

Jeg er mest spent på hvordan en reforhandlet avtale med Seadrill blir seende ut - satser på at det snart kommuniseres en plan om ikke annet. Jeg er ikke nødvendigvis negativ til en stor emisjon (50-70MUSD), noen ganger må man handle og ikke bare vente på bedre tider. Det er de underliggende verdiene jeg håper kan bli synliggjort i et bedrende marker. Fortsatt en lang vei å gå..
Odium
20.05.2021 kl 23:01 3126

Det er da like sannsynlig at det kommer en kjempeemisjon enn at de finner kontrakt til mira.
Odium
20.05.2021 kl 23:00 3110

Vi får se, jeg har mer tro på shlf en nol, men kanskje det kan skje noe her også. Men jeg tror det er svært stor mulighet for at mye penger går tapt også. Usikker på om is i magen er veien å gå med NOL
5198
20.05.2021 kl 17:22 3357

Med tanke på at det ennå ikke har kommet noen nyheter fra selskapet syns jeg kursen holder seg godt. Når selskapet har noe å komme med er det bare å regne på caset, ligger et enormt potensial i denne. Men fremdeles usikkert hvor høyt den kan gå før løsningen ligger på bordet.
HAS
20.05.2021 kl 14:14 3472

Det ble gjort et grundig arbeid med WB ved Hammerfest, og siden det har riggen fungert godt for Lundin. Håper vi nå får en tilsvarende grundig gjennomgang av WM, slik at den snarest kan komme på ny kontrakt. Lundin hadde vært drømmen, og på anstendige rater som gjør det unødvendig å presse rigg og mannskap på marginene.
Redigert 20.05.2021 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Odium
20.05.2021 kl 12:27 3559

Den kan lige gjerne bli lagt i kaldt opplag.
Vi har fortsatt ikke fått avklart om det er selve riggen som har mangler.
HAS
20.05.2021 kl 12:04 3585

Da er Mira snart på plass ved Hauglandshella, og som vanlig har den brukt langt under estimert tid. Opp med hodet, folkens; dette tar snart ei positiv vending. HAS er forkortelse for "Hausser'n" :-)
Redigert 20.05.2021 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
5198
20.05.2021 kl 09:25 3704

Ja dette selskapet er selvfølgelig høy risk, men oppsiden er også formidabel. Det alle venter på nå er en løsning på problemet med WM. Kommer det rette meldingen kan denne doble seg over natta.
Odium
20.05.2021 kl 08:31 3768

NOL er et tomt selskap, de kan ikke ta ansvar for noe som helst.
Jeg har kjøpt meg inn igjen i nol, men jeg er på ingen måte lurt meg selv til å tro at dette ikke kan bli mye verre og at NOL ikke en megarisky investering akkurat nå.
HAS
20.05.2021 kl 08:21 3804

Riggen har vært i effektiv drift i flere måneder og utløsende årsak til dagens situasjon er brudd i en wire. Den må imidlertid sølsagt holdes vedlike, og manglene må utbedres. At Seadrill ikke har tatt tilstrekkelig på alvor Ptils krav, betyr at NOL nå i større grad må ta styring for å få ting på plass. Jeg venter en redegjørelse fra selskapet.
Slettet bruker
20.05.2021 kl 08:04 3824

Riggen er på ingen måte ny, den ble opprinnelig bygget i 2014. Selv om den har ligget på verft frem til 2019, så har mye utstyr rukket å bli gammelt. Maling flasser av, stål ruster, slanger blir morkne, pakninger sprekker, osv... Mener du virkelig at den nå kan ligge i opplag uten vedlikehold fordi riggen er "ny"?
HAS
20.05.2021 kl 08:03 3740

Wintershall har tidligere uttrykt stor tilfredshet med riggen. Dette handler om at Seadrill ikke har etterkommet krav fra Ptil både når det gjelder utbedring av mangler, og forhold ved selve drifta. Seadrill må derfor bære det meste av ansvaret for dagens situasjon. De grunnleggende kvalitetene ved riggen er på alle måter på plass, men de påpekte manglene må utbedres. Markedet tilsier at denne riggen vil bli attraktiv igjen når disse forholdene er avklart.
Slettet bruker
20.05.2021 kl 07:30 3608

Å antyde at Ptil har presset Wintershall til å terminere kontrakten med West Mira må være noe noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet. Hvor tar dere det fra?!
sober-minded
20.05.2021 kl 01:00 3670

Selvfølgelig blir det gjort minimalt med vedlikehold. Riggen er jo ny.
Men å erstatte deler fra den fatale vinsjen, som har hovedansvar for fadesen med juletreet, blir jo selvfølgelig utbedra. Og ellers claims fra Ptil er jo en selvfølge. Det er jo betryggende at de kjører ned bemanningen/ og driftsutgiftene til det minimale, er det ikke...?

At Ptil har "pressa" WD her, til å gå ut av kontrakten, skinner jo litt igjennom... ...når WD selv er ansvarlige for å ha senket juletre rett over template.. (...dette skulle jo liksom være fordel med akkurat denne type vinsj...) ...Uansett løsning for Wintershall, vil dette nå bli en mye dyrere løsning enn å fortsette med West Mira... ;-)
WD har jo inntil ganske nylig vært svært fornøyd med effektiviteten til Seadrill/West Mira:
"– Vi arbeider hele tiden med å gjøre borekampanjene våre sikrere, mer effektive og med lavere utslipp. Siden vi også denne gangen har jobbet som «One Team» med alle involverte leverandører, har vi klart å levere den første delen av Nova-kampanjen sikkert og to uker tidligere enn planlagt"
https://wintershalldea.no/nb/presse-og-media/ferdig-med-boringen-av-topphull-pa-nova-feltet

Så kan vi atter en gang spør Bolster: "hva er dine bånd til Ptil ? "
Redigert 20.05.2021 kl 02:11 Du må logge inn for å svare
HAS
19.05.2021 kl 22:38 3747

Da høres det ut til at det blir å vente på at aktuelle forhold i avtalen til WH og Seadrill er avklart. Det jobbes vel med å forhandle riggen inn på ny kontrakt. Det kan også komme overraskelser i den pågående kap.11 prosessen i Seadrill. Regner med det kommer en oppdatering av situasjonen fra selskapet.
Redigert 19.05.2021 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
Bolster
19.05.2021 kl 22:23 3778

Riggen skal til kai med minimums bemanning. Det vil bli gjort minimalt med vedlikehold.
HAS
19.05.2021 kl 21:02 3880

Har vi fått bekreftet at de har etterkommet alle krav fra Ptil? Fikk inntrykk av at lista var lang, om enn en god del av manglene av bagatellmessig karakter. Regner med at en ny kontrakt vil kreve at riggen er i topp stand. Det vil jo også være betryggende.
Redigert 19.05.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
5198
19.05.2021 kl 20:51 3888

Hva skal de klargjøre? Fått inntrykk av at det meste er i orden på WM nå. De rettet jo opp i feilene Ptil belyste. Blir vel ikke noe klargjøring før eventuell ny kontrakt.
HAS
19.05.2021 kl 18:44 4011

WM er på vei til Hanøytangen.

Vi satser på at den har ventet på plass for klargjøring ved Semco Maritime?
Redigert 19.05.2021 kl 19:50 Du må logge inn for å svare
5198
19.05.2021 kl 07:55 4269

Jeg syns også det har tatt utrolig lang tid å demobiliserte WM, men mulig vi legger litt for mye i det. Svirrer noen rykter om at Seadrill legger ned eller får andre til å overta managementet i Europa men får ikke dette til å stemme helt heller. Mye rykter og mye som skjer i bransjen om dagen.

Får nok noen nyheter mot slutten av mai, kan ikke helt se hvilket nyheter som skal kunne trekke denne ennå lenger ned. Finner de en løsning på floken med WM eller signaliserer et salg eller fusjon dobler denne seg over natta.
Redigert 19.05.2021 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
HAS
19.05.2021 kl 07:05 4321

WM har ligget nok et døgn i ro, med supplybåt som går i ring noen hundre meter unna. Hva venter vi på? Generalforsamlinga 26.? Gjeldsforhandlingene i Seadrill som har frist til 28.?