DOF hvor bra kan 2021 bli ?

tobben
DOF 10.05.2021 kl 11:25 180287

Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
AlanS
20.05.2021 kl 16:12 4749

Rystand om Latin America https://www.rystadenergy.com/newsevents/news/newsletters/regional/emea2/latinamerica-regional-newsletter-may-2021/
Latin America is set to be one of the fastest growing regions globally in terms of upstream investments in the coming decade. A combination of giant new discoveries such as the ones seen in Guyana and Suriname, coupled with a recovery of brownfield expenditure primarily in Brazil and Argentina, provide the necessary components for sustained investment growth in the region.

Annual brownfield spending in South America is due to recover this year after a dull 2020, with more than half of the expenditure lined up for Argentina and Brazil. Rystad Energy expects purchases worth $27 billion in 2021, around 20% higher than last year. As fields mature across the region, assets will be exposed to increasing brownfield activity levels, with the service categories maintenance & operations and well services & commodities expected to drive spending, which, by 2023, could surpass 2019 levels.
Maintenance & operations and well services & commodities are expected to amount to a cumulative value across the region of $20 billion in 2021.
----
IMR er DOFs sitt levebrød.
suspekt
20.05.2021 kl 16:35 4742

Vi kunne trengt en Solstad nå!!! men ingenting skjer i dof. En god avklaring må snart komme her, da tar dof av!!
kongsberg1
20.05.2021 kl 17:25 4691

Det kommer, tid er vår værste fiende.
xcountry70
20.05.2021 kl 18:51 4622

Market Outlook Eidesvik Offshore:https://newsweb.oslobors.no/message/533832

Market
PSV
• A decent number of term fixtures in the 1st Quarter had an immediate positive effect on the rate levels in
the North Sea spot market.
• Term rates levels lagged, as there are few long-term requirements expected on the NCS for the
remainder of the year.
• Long term outlook is positive for large and environmentally friendly PSVs.
Subsea and Offshore Wind Markets
• Utilisation levels for the North Sea subsea fleet increased to 60% in the end of 1st Quarter (same
utilisation level as 1st Quarter last year).
• The main subsea companies reported multiple contract awards during the 1st Quarter, solid backlogs
and numerous addressable market opportunities. We have a positive market outlook for this segment
for the coming years.
• The activity within offshore wind continues to increase with numerous contract awards in the 1st
Quarter, including the 5-year contract extension for Acergy Viking. We remain positive to this market.
Seismic
• There is still some tendering activity for source vessels for the second half of 2021, and we experience
some tenders for 2022 indicating increased activity in the seismic OBN market beyond 2021
AlanS
20.05.2021 kl 22:06 4498

Tiden jobber for DOF. Selskapet viser evner til å drive butikken i krevende tider. Markedet er i bedring, men det er usikkerhet om hvor fort bedringer kommer.
DOF økte flåteutnyttelsen. Kun få båter er i opplag.

kongsberg1
21.05.2021 kl 06:44 4338

Helt enig i det AlanS, det var tid i investor sine øye jeg mente.
hifidude
21.05.2021 kl 08:11 4298

Her har vi en proff vurdering av DOF fra 2019, noe å tenke på for mange her.

"Analytiker Lauritz Georg Karvel i Carnegie omtaler nå Dof som Oslo Børs’ mest overprisede aksje, ifølge en oppdatering.

– Verdt null
«Dof er et gjeldsberg som burde vært tatt over av bankene for lenge siden, men som har fått blitt holdt kunstig i live ved at nye penger har blitt puttet inn i selskapet av hovedaksjonær i flere omganger. Aksjen er ut ifra alle fornuftige prisingsmetoder verdt null», skriver Karvel.

Analytikeren påpeker at det ikke har blitt slettet noe gjeld av betydning i refinansieringsplanen, kun 60 millioner kroner av obligasjonsgjeld eid av Helge Møgsters Laco as, som indirekte er største Dof-sier, som vil bli konvertert til Dof-aksjer.

«De strukturelle problemene har derfor kun har blitt skjøvet frem i tid (mens eiendelene bare blir eldre og eldre etter hvert som tiden går)», noterer analytikeren, ifølge Infront TDN Direkt."



tobben
21.05.2021 kl 08:22 4390

Ja, vi får se hvordan det ser ut på onsdag:-)) Aksjer er fremtid , ikke fortid :-)
Hjelpalaus
21.05.2021 kl 08:25 4383

Ja, denne rapporten kom tilfeldigvis dagen etter at DOF-aksjen hadde mangedoblet seg og Sneve og gutta som Karvel delte kontorlandskap med hadde havnet i en alvorlig shortskvis.
tobben
21.05.2021 kl 08:30 4375

Ja, så "ivrig" HiFi er på Doftrådene, kan man jo undre seg på i hvilket kontorlandskap han sitter :-)) Uten tvil en ganske spennende uke for meg som har kjøpt aksjer omtrent hver måned siden 2019. Synes mye har gått riktig vei, men feilvurderinger gjør man jo fra tid til annen :-)
Redigert 21.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
hifidude
21.05.2021 kl 08:57 4339

Kanskje du burde lese de tingene jeg poengterer, de kommer alle fra åpne kilder som selskapet selv og analytikere.
Du kan komme til å lære noe nyttig for din lommebok.

Å mistenkeliggjøre de som har en annen oppfatning enn deg selv er "the oldest trick in the book".
Jeg har ingen egeninteresse i DOF , verken på kjøper eller selgersiden før selskapet er refinansiert og vi får kortene på bordet.
AlanS
21.05.2021 kl 09:52 4277

Dette vill vært greit å få en oversikt over topp50. Kunne noen med tilgang til VPS bedriftstjenester legge ut listen?
tobben
21.05.2021 kl 09:53 4293

Det er jo en motivasjon det også, da gjelder det å kjempe for en lavest mulig kurs, for å unngå at kapitalutviding skjer til pålydende eller over :-)) Er jo i praksis en form for short det også :-)) Tikk-takk
Redigert 21.05.2021 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
hifidude
21.05.2021 kl 10:51 4214

Takk for tilliten, men å tro at jeg skulle ha noen innflytelse her er jo helt vilt ;-)
Jeg er faktisk svært overrasket over at kusen fortsatt ligger på 0,60 på tross av den massive usikkerheten som råder.
Skulle du ha rett i din "tro" så skal jeg glede meg på dine vegne, og på DOF sine vegne.
Jeg har bare ingen tro på at dette på noen som helst måte kan gå bra for aksjonærene.
AlanS
21.05.2021 kl 11:20 4152

Moody's investor service 26 april 2021 https://www.moodys.com/research/Moodys-Outlook-for-the-global-energy-industry-has-been-revised--PBC_1280317
Moody's: Outlook for the global energy industry has been revised to positive on higher prices, recovery in demand
"The outlook for the global energy industry has been changed to positive from stable, Moody's Investors Service says in research published today. A sustained uptick in commodity prices on the back of a recovering global economy is set to bolster a turnaround in industry fundamentals over the coming 12 to 18 months.
Tepid fundamental conditions point to a stable direction for the oilfield services (OFS) and drilling sector over the next 12 to 18 months amid lukewarm growth in demand for services."
-----
Slike vurderinger legges til grunn for DOFs restrukturering. Kreditorerene vet at DOF er som gåsa som kommer til å legge egg av gull hver dag i mange år.

For de som ikke husker historien om gåsa som la egg av gull (https://toppnorsk.com/2020/01/14/gasa-som-la-gullegg/):
Et ektepar på landet var så heldige å ha ei gås som la et gullegg hver dag. Dette gjorde at de hadde god råd og levde et godt liv. Men etter en stund begynte mannen og kona å bli utålmodige. De tenkte at de kunne bli rike mye fortere og fikk for seg at gåsa kunne være laget av gull innvendig. Paret bestemte seg derfor for å drepe den og ta ut alt gullet på en gang. Men da gåsa var død, så de at den var som en helt vanlig gås. Det var ikke noe gull inni den. Så da ble det ingen flere gullegg på dem, og etter hvert ble det grådige paret like fattige som alle andre.
Redigert 21.05.2021 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
gbulk
21.05.2021 kl 13:05 3998

Fra Offshorewind.biz
DOF Subsea has equipped its multipurpose vessel Skandi Constructor, currently deployed on offshore wind projects in Germany
, with a SMST walk-to-work system.

A contract signed between the two companies for a motion compensated gangway marks SMST’s first delivery of walk-to-work
equipment to the Norwegian company.

DOF is already operating the gangway on board Skandi Constructor at the Global Tech I offshore wind farm, where the
vessel’s crew has also undergone training for operating the SMST Telescopic Access Bridge M-Series (TAB-M) gangway.

The gangway was mobilised at the beginning of April at the Fayard shipyard near Odense in Denmark, where it was installed
on six stacking modules for working at height of over 24 metres.

After the first project in the North Sea for Siemens Gamesa, Skandi Constructor will continue its work in the Baltic Sea,
at the Wikinger offshore wind farm. The SMST commissioning team will remobilise in Bremerhaven for this second project, the company said.

Both Global Tech I and Wikinger offshore wind farms feature turbines manufactured by Adwen (Areva), which was taken over by
Siemens Gamesa in 2017.
Straight flush
21.05.2021 kl 14:22 3949

Da har vi et foreløpig resultat av restruktureringen av SIOFF. Dagens aksjonærer får beholde 4% av aksjekapitalen når 96% går til bankene - etter konvertering av gjeld i nye aksjer á kr. 0,10. Hvis dagens aksjonærer fortsatt kan få en femtiøre for SIOFF bør de selge FORT! .
Redigert 21.05.2021 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
hifidude
21.05.2021 kl 14:54 3930

Enig, og det er ikke sikkert DOF sine aksjonærer for like god tid på seg til å dumpe på dagens nivå.
AlanS
21.05.2021 kl 15:16 3918

Prøver du å argumentere at SIOFF og DOF er likeverdige selskap?
Straight flush
21.05.2021 kl 15:34 3922

Begge har alle typer av offshore-skip, men DOF er mer på subsea. Begge rederier er i kjempeproblemer med gjeldsbyrde i likhet med omtrent alle i offshore. Solstad er ferdig med sitt. Sioff ser ut til kanskje snart å bli klar. DOF kan bli neste..
Redigert 21.05.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
AlanS
21.05.2021 kl 15:55 3902

DOF er et subsea selskap. Det som ikke er subsea, er større enn SIOFF. De fire subsea båter til SIOFF står for det meste av selskapets inntjenning.
Men greit. Som du sier er DOF neste.
Redigert 21.05.2021 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
hstray
21.05.2021 kl 18:58 3771

Til informasjon er Solstad etter refiansiering milevis unna Dof situasjon før refinansiering i negativ forstand.
hstray
21.05.2021 kl 19:01 3852

Obligasjonseiere konventerer, ikke bankene. Kristian Siem eier 1/3 av samlet obligasjonsgjeld og vil opprette deler av sitt eierskap gjennom konventering.
Gullhaugen
21.05.2021 kl 19:39 3881

Jeg tror ikke at dof ønsker en light løsning denne gangen for så å måtte kjøre enda en runde om noen år. Her gjelder det å kvitte seg med så mye gjeld som mulig så selskapet får puste og drive god butikk fremover. 18 milliarder med dagens rater er drepende.De som fornekter dette forstår ikke hva det handler om. Dof som selskap skal reddes ikke aksjonærene.Hwr blir det garantert konvertert 10 milliarder i gjeld og en løsning på resten.
viva1
21.05.2021 kl 20:59 3848

Bankene konverterer omtrent akkurat like mye som obligasjonseierne. Etter konvertering har SIOFF en NIBD/EBITDA på 8 etter mine beregninger.
xcountry70
21.05.2021 kl 21:04 3857

Årets kontrakter har allerede passert fjorårets i omsetning. EBITDA blir på linje med fjorårets . Med en tilpasset avdragsprofil 3-4 år frem over, krymper gjelden til helt OK NIBD/EBITDA forhold. Da vil også PSLV være såpass nedbetalt at vi må forvente innril 1 milliard netto inn til fordeling mellom kreditorer og DOF istedet for gjeldsnedbetaling til JV med Technip. DOF s 100% andel i Dofsubsea har forbedret EBITDA kraftig. Det DOF trenger er Covenants og handlingsrom til å investere i fornybar. Det eneste regnskapstekniske er den negative balansen . Det er handlingsrom til å få den positiv i en restrukturing av gjelden avtale pluss en begrenset emisjon. Denne løsningen må nok DOF leve med . Inntjeningen er for god og markedet er der fremover.
AlanS
21.05.2021 kl 21:16 3868

NIBD/EBITDA på 8 er omtrent det som DOF har nå før restrukturering.
Redigert 21.05.2021 kl 21:17 Du må logge inn for å svare
hstray
21.05.2021 kl 21:23 3870

Fungerer ikke slik at DOF og Helge møgster bestemmer vilkår i restruktering. Det gjør sikrede kreditorer, bankene.
Bank adferd tilsier at bankene venter til markedsbedring

NIBD/EBITDA hos Dof i Covid året 2020 er 6,5. Til sammenligning er NIBD/EBITDA hos Soff etter refinansiering i 2020  15.
hstray
21.05.2021 kl 21:25 3862

Stemmer, hva tenker du som obligasjonseier om situasjonen i Dof?
viva1
21.05.2021 kl 22:37 3783

DOF er tre selskapet pakket i ett skall. DOFCON JV (Brasil) som får som en klokke og har ingen problemer og sikkert er ett hett salgsobjekt dersom dette selskapet blir lagt ut på markedet. DOF Subsea AS går relativt greit i ett marked som har hatt det vanskelig i 6 år nå, og på toppen DOF ASA som har aht og psv og en gjeld som overstiger underliggende skipsverdier meg ganske god margin. DOF ASA har dog nogenlunde inntjening som dekker løpende kostander og sikkert rentebetjening.

Problemene i DOF strukturen er i toppen av strukturen, med altfor stor gjeld i forhold til inntjening. DOF Subsea AS har en nibd på 7,8 mrd og en ebita på 1,66 mrd i 2020. Helt normale forholdstall for selskaper med god kontraktsbacklogg. DOFCON JV har en NIBD/EBITDA på 3,39 med 5-6 års orderbacklog.

Jeg har den siste tiden kjøpt flere obligasjoner rundt 30, da jeg er av den oppfatning at markedet feilpriser denne ganske så voldsomt. Disse obligasjonene står bedre sikret enn markedet oppfatter de.

Jeg tror det kommer en refinansiering som ligner på den som var fremme i fjor, men kanskje noe konvertering av utestående til aksjer i DOFSUB (ikke DOF ASA). Jeg tror også at det er ulik kvalitet på den sikrede gjelden i DOF Subsea strukturen som også kommer til å konvertere deler av sine krav til like vilkår som obligasjonseierne. Dette skjedde i SIOFF. Kreditorene i DOF Subsea og nedover vil ikke har aksjer i DOF ASA da det ligger ett uløst problem i toppen av strukturen som gjøre aksjene der til, i best case, en opsjon. Jeg anser DOF aksjen som en opsjon som mest sannsynlig går til 0, eller kan går 3000% dersom kreditorene på toppen er veldig tålmodige og gir selskapet den tiden de trenger til å reparere balansen ved å bruke løpende inntjening til å redusere gjelden i de to datterselskapene i DOFSUB som henholdsvis går godt og veldig godt. Det som er sikkert er at obligasjonseiere og kreditorer i bunnen av strukturen ikke er med på veldighet for å skape "ONEDOF" drømmen til Møgster, og at Møgster ikke ofrer sine medaksjonærer i DOF en tanke i denne prosessen. For at opsjonen skal gå inn er DOF aksjonærene avhengig av at kreditorene mener at nåværende struktur gir størst sannsynlighet for 100% recovery på utestående gjeld.
kongsberg1
21.05.2021 kl 23:39 3763

Tror du undervurder Helge Møgster sin rolle i selskapet her MR Gullhaugen å alle som eiere aksjer å jobber i Dof systemet. Alle de som har hvert med å bygget opp dette selskapet.. Dette er nok med i vurdering for beslutninger på långivers sin side. Så er jo ca 90% av disse interessert at de skal bestå som en melkeku på sikt. Da er du avhengig av de rette folka. Tikk Takk
God helg fra Raje/ Kongsberg.
AlanS
21.05.2021 kl 23:44 3773

Takk skal du ha, viva1.
Hvor mye av gjelden i DOS Subsea tenker du er aktuell for konvertering?
Hvis konverteringen er veien det går for, er det noen tanker om hvordan den blir gjennomført?
med andre ord: hvor stor andel av DOF Subsea vil kreditorene overta som følge av konverteringen?
Hva er poenget med konvertering til aksjer i DOF Subsea?
Redigert 22.05.2021 kl 00:06 Du må logge inn for å svare
viva1
22.05.2021 kl 00:10 3743

Hva som skjer over DOF Subsea AS har jeg ingen tanker om, jeg fokuserer kun på DOF Subsea og nedover. Jeg tror at et kompromiss kan være at inntil 25% av obligasjonsgjelden, tilsvarende 625 mnok konverteres til aksjer i DOF Subsea AS. Jeg tror også at det er deler av gjeld som er sikret i gammel tonnasje som ikke er på kontrakt, som dermed kan sidestilles med obligasjonsgjeld og konverteres til DOF Subsea AS aksjer til samme vilkår som obligasjonsgjelden. Totalt 1,3 mrd nok i dofsub konverteres. I lånevilkårene til gjelden i DOF ASA står det flere steder at DOF ASA skal eie minst 50,1% av DOF Subsea AS, så dette er nok en magisk grense. Frem til 2017 og 2019 eide DOF kun 51% av DOF Subsea AS, så jeg tror at rundt 1,3 mrd nok i bond og bankgjeld kan konverters mot 49% av aksjene i DOF Subsea. Disse aksjene børsnoteres og kreditorene får en likvid papir som den omsette når de vil. Dette kan være akseptabelt for alle parter. I emisjonen i DOF Subsea i 2017 der det ble hentet inn 500 mnok, og DOF økte fra 51% til 65%, ble egenkapitalen i DOF Subsea AS priset til 3,5 mrd nok. Kreditorene ser nok at det kan være realistisk å få en prising på 2-2,5 mrd på ett selskap med 6,5 mrd i NIBD og EBITDA på 1,66, som gir NIBD/EBITDA på 3,91.

Her gir dog DOF ASA fra seg 49% av den kontantstrømmen som kan bidra til å fikse balansen nedenfra og opp over tid. Jeg tror derfor at Møgster heller prøver å kjøpe seg 4-5 år mot en emisjon på 3-600 mnok som injiseres i DOF og deretter ned i DOF Subsea. Min teori er at Møgster ville bruke covid til å få en bedre deal enn han hadde på hånden, men pandemien hadde en kortere effekt på markedet enn noen kunne tro. Og at dermed nå nærmer seg en løsning som ligger ganske nært det som lå på bordet for 14-15 mnd siden.
Kongsberg2
22.05.2021 kl 00:22 3733

👍Vi må satse på en bra slutt på 2021&2022 med fulle ordrebøker og lånegivere med is i magen.
"Kysten er klar"

God hælj. Fra Raumyr
AlanS
22.05.2021 kl 00:54 3700

Å overta 49% av DOF Subsea for 1,3 mlrd virker altfor dramastisk, spesielt når vi snakker om de få kreditorer som går mot flertallet.
Det er flere andre alternativer til å betale ned 1,3 mlrd dersem det er det som står i veien for den langsiktige restruktureringen. DOF hadde 2.33 mlrd i cash and cash equivalents per 1.1.2021. En emisjon opp till 500 mill er mulig. Det vil være nok til å betale ned 1.3 mlrd.
De som ønsker seg ut må regne med å gi noe. 1.3 kan bli redusert til 1 mlrd.
Covid kunne påvirke forhandlinger indirekte. Det at rentene falt dramastisk er trolig mer relevant.

Redigert 22.05.2021 kl 01:01 Du må logge inn for å svare
viva1
22.05.2021 kl 01:47 3680

I det selskapet eller selskapets økonomiske situasjon krever konvertering av gjeld så implisere det at ek er tapt eller tilnærmet tapt, dermed er 1,3 mrd konvertering for 49% av aksjene i selskapet en gavepakke til DOF. Jeg har ikke noe videre tanker rundt tallet 1.3 mrd, utover at det er ett mulig scenario som tilnød kan være akseptabelt for en kreditor i DOF Subsea. En restrukturering som innebærer konvertering, må etter min mening, måtte kunne skissere en realistisk vei for kreditorene å kunne få 100% recovery. Det vil en kreditor kreve med de nøkkeltallene som er i DOF Subsea AS og DOFCON JV. For at en skulle akseptere konvertering så må det være til aksjer i DOF Subsea AS. Der vil en kunne ta del i inntjeningen i DOF Subsea AS, og unngå den altfor store gjelden i toppen av DOF strukturen. Jeg er dog sikker på at Møgster det sist året har prøvd å få kreditorene i DOF Subsea AS til å aksepter aksjer i DOF ASA i bytte mot konvertering av gjeld i DOF Subsea AS, for å kunne skape OneDof som han ønsker. Noe som ingen fornuftige kreditorer bør akseptere før eventuelt det er ryddet kraftig i gjelden i toppen av strukturen.

Merk at DOF ASA ikke hadde 2,33 mrd i cash 1.1.2021. Dette er konsoliderte tall som inkluderer alle datterselskapene. DOF ASA og DOF Rederi AS hadde i underkant av 1 mrd i cash, DOF Subsea AS hadde 1,35 mrd i cash. Disse pengene kan ikke gå oppover i systemet sålenge selskapet driver på kreditors regning slik som de gjør nå ved å fryse betjeningen av sine finansielle forpliktelser. Jeg anbefaler alle som invester i DOF aksjen å begynne å se selskapet fra bunn til topp, ikke fra topp til bunn. Da verdiene ligger i bunnen av strukturen, og det ligger gjeld med sikkerhet og rettigheter i disse verdiene som skal betjenes før en får glede av denne inntjeningen i form av positive utslag på aksjekursen.
hifidude
22.05.2021 kl 08:53 3603

Interessant lesning der ja.
Så må jeg spørre deg: ville du kjøpt DOF aksjer på kurs 0,60?
tobben
22.05.2021 kl 09:05 3584

Utrolig mange gode betraktninger av Dof. Å se på selskapet som et egg var en nyttig vinkling , og skjønner godt at Møgsters drøm er onedof. ( Hvem hadde ikke hatt en slik drøm) Så er det nok slik , at om denne drømmen skal bli noe av, må det legges på bordet en realistisk plan for at kreditorene får alle pengene sine tilbake. Da er nok kontraktsdekning og verdi inn i 2022 ekstremt viktig for å synliggjøre det. Kanskje er vi veldig nær å kunne synliggjøre en slik betalingsevne ? Kanskje en verdijustering på båtene er en del av løsningen for å få en balanse med positiv EK ?
tobben
22.05.2021 kl 09:08 3582

Det er vel den litt interessante vinklingen mellom null og 3000% som gjelder da Hifi ? Med avtalen som lå på bordet for 15 mnd siden som den mest realistiske løsningen slik det står nå?Vi får vente i spenning:-)
Redigert 22.05.2021 kl 09:29 Du må logge inn for å svare