DOF hvor bra kan 2021 bli ?

tobben
DOF 10.05.2021 kl 11:25 180311

Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
AlanS
02.06.2021 kl 17:02 4183

Er endelig i gang med å sette opp en analysemodell. Tenker å bruke tableau.
Så langt har jeg brukt DNV data for å lage en oversikt over flåten, eierskap, og operatørskap.
Om dere gidder se på det er har så langt https://public.tableau.com/app/profile/alan.s5359/viz/DOF_Fleet_16226455245040/Fleet
Dofulf
02.06.2021 kl 17:45 4142

Har bare tatt et raskt blikk over navnene på båtene. Etter Q1 skal de ha 60 skip totalt hvorav 10 on managment. 17 AHTSs, 14 PSVs and 29 Subsea vessels side
4 i 1Q2021 rapport. For at det skal være 17 AHTSer så regner jeg med at Skandi Saigon og Skandi Pacific fortsatt teller med på en eller annen måte. DDW offshore
har jo desse på¨en eller annen form for bareboat kontrakt de neste 26 mnd før senere salg til brasiliansk selskap. Bra jobbet !
AlanS
02.06.2021 kl 18:07 4124

Hei Dofulf,
Nå har jeg bare 57. 60 var i Q1. Etter det ble 2 DDW overlevert til et brasiliansk selskap og 1 solgt. Da stemmer det nok.
DNVs database virker greit og har en del opplysninger blant annet eiere og managers.
https://vesselregister.dnvgl.com/vesselregister/vesselregister.html
Jeg har nettopp begynt med Tableau. Det vil ta litt tid til å sette opp en brukbar modell. Vi må bare begynne en plass.
Redigert 02.06.2021 kl 18:29 Du må logge inn for å svare
Dofulf
02.06.2021 kl 20:05 4056

Det kan jo hende du må legge til denne for et kortere tidsrom.
https://eidesvik.no/stock-notification/contract-for-veritas-viking/
suspekt
02.06.2021 kl 20:15 4052

Redd det blir røde Qkvartall i 2 og 3 kv og, kansje er ca 0 i 4 kv. i 2022 i kan oppgangen begynne med pluss, men det er mye å bruke pengene på. Rentene på lånene er vel lagt til på noen av lånene!
xcountry70
02.06.2021 kl 22:04 3986

Det blir ikke røde tall i Q2 . Urealisert finanskost er nå snart 600 mnok bedre fordi usd brl er mye lavere og usd nok mye bedre. Brasil får bedre kontroll på pandemi nå enn da datoen på q1 var.
AlanS
02.06.2021 kl 22:04 3979

Takk skal du ha. Tableau er ikke et regneark, og det tar litt tid til å sette opp en datamodell. Å legge inn data er neste steg.

AlanS
02.06.2021 kl 22:12 3971

Oljeselskapene er endelig i gang med prosjektene. I tillegg kommer vedlikehold.
Omstillingen er energikrevende og tidskrevende. Vi ser mye sterkere oljepris og sterk etterspørsel etter for olje og gass. Vil ikke spekulere for mye men det er usikkerhet om produksjon i Midøsten.
tobben
03.06.2021 kl 08:15 3791

Ja, det ligger an til et skikkelig kontrast til q1 om valutautviklingen fortsetter like positivt resten av dagene som er igjen av q2. Dollaren var kr 9,74 ved utgangen av q2 2020 og kr 8,53 ved utgangen av q1 2021. 1 Brl er på vei opp og har steget fra kr 1,48 til kr 1,61 fra q1 til nå.
Kongsberg2
03.06.2021 kl 09:18 3716

Potensielt mere jobb nede i Brasil https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/85153
Redigert 03.06.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
xcountry70
03.06.2021 kl 10:51 3635

brl mot usd er i sterk bedring ,det får enorme utslag på balansen til DOF .
AlanS
03.06.2021 kl 11:11 3618

En del kontrakter er i BRL. De nyere koktratene med Petrobras er cr 75% i USD og 25% i BRL. Styrkning av BRL mot USD og NOK er bare bra. Inntekter og kontraktsverdier i NOK og USD økes. Bra for rapportering, backlog, og gjeldsnedbetaling.
Redigert 03.06.2021 kl 12:28 Du må logge inn for å svare
kongsberg1
03.06.2021 kl 22:35 3390

Her er noe dere kan tenke på,
Nå tror Rystad at det økende tempoet i omstillingen av den globale oljesektoren vil få disse skatteinntektene til å minske, og at 2021 vil bli det siste året at disse inntektene er på rundt 1.000 milliarder dollar.
Da er mitt spørsmål.
Markedet er alltid i forkant, dette er kjente nyheter/ scenarier, hvorfor er oljeprisen på det høyeste på to år. Her er det vel en fundamental miss match mellom leveringsevne per i dag og etterspørsel ettersom prisen går opp.. noen som har noe å bidra med her.

Er det noen her som tror eller påstår de kan levere mere en de er i stand til.
Redigert 03.06.2021 kl 22:40 Du må logge inn for å svare
AlanS
03.06.2021 kl 23:32 3343

Den grønne omstillingen ser bra på papir, men realiteten kan bli annerledes. Tvilsomt at oljen blir erstattet veldig fort, spesielt når mye kull brukes til og med i USA.
Vi ser snart konsekvenser av manglende investeringer i ny produksjon. Befolkninger økes i rekord fart og energibehovet gjør det også. Pandemien demper etterspørselen, men den kommer for fullt, mens produksjonen ikke er der.
Redigert 03.06.2021 kl 23:37 Du må logge inn for å svare
tobben
04.06.2021 kl 08:36 3208

Det er nok tatt lite hensyn til hvordan situasjonen for «folk flest» i verden er , og som en kommentar jeg leste om amerikansk drivstoffetterspørsel etter pandemien : fattigfolk kjører ikke Tesla . Jeg synes en slik kommentar beskriver godt ,både hvem som har evne til omstilling og litt om hvor lang tid en slik omstilling kan ta. Så kan man jo spørre seg hvor sannsynlig det er med nybygg i bransjen vår ,med en tanke om rask omstilling ? Hvordan vil påvirke ratene til de som er i bransjen om tempoet uteblir ? Mye tyder på at tanken til omstilling er større enn evnen , det er hvertfall min vurdering. Tiden vil vise:-)
AlanS
04.06.2021 kl 10:48 3188

Det som står IEA-rapporten, må tolkes i lys av forutsetninger som ligger i bunn.
Usikker hva slag produksjonsprognoser som ligger bak, men alle med kompetanse i olje vet at produksjonen må erstattes. Dersom investeringer i feltutvikling uteblir, går produksjonen ned ganske fort. Det er bare noen få gigantiske felt som kan levere stabilt over lang tid. De store feltene i Midtøsten begynner å bli gamle og hvis de går i decline, kan oljepris gå til himmels.
Redigert 04.06.2021 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
hifidude
04.06.2021 kl 15:23 3068

At dere gidder sitte i dette tragiske papiret nå vi som kastet kortene for lenge siden snart har tjent inn det tapte i den flotte bølgen vi er inne i er mer enn jeg fatter.
Og på toppen av det hele løpe en stor risiko for å tape praktisk talt alt i DOF.

Skål og god helg!
Slettet bruker
04.06.2021 kl 16:07 3076

Hifidude!
Har ikke du gjentatt deg selv litt mye nå !. Hva er grunnen til at du holder på gang på gang ?. Undres veldig her sammen med mange andre ser det ut som , hva din agenda er her inne . Kan vi få svar og så kutter du ut dette preiket ditt
AlanS
04.06.2021 kl 16:35 3045

Hei Sunnyboy, ikke bruk tid på dude. Nytt sommeren :)
Slettet bruker
04.06.2021 kl 16:39 3045

Det gjør jeg , men foretrekker saklige innlegg da jeg selv har en del aksjer her i Dof . Takk for at du setter deg så mye inn Dof
AlanS
04.06.2021 kl 16:50 3031

Bare hyggelig. Håper at det går den riktige veiene for DOF. Neste uke er det minst 2 milepæl: BNDES avgjørelse og Petrobras PLSV tender.
Ellers er jeg i gang med datamodellering. Håper på at en utkast blir klar i neste uke.
God helg!
Slettet bruker
04.06.2021 kl 16:56 3032

Ble det ikke spurt her for litt siden om oppdatert aksjonærliste . Er det noen her inne som har den tilgjengelig ( topp 50/100 ) som kan legge den ut her ?
AlanS
04.06.2021 kl 17:20 3033

Gullhaugen lovet det for en uke siden, men sikkert glemte om det.
Slettet bruker
04.06.2021 kl 17:23 3035

Har en følelse på at doffen ikke har daua ennå :-).
Dofulf
04.06.2021 kl 17:31 3051

Verre med Gullhaugen, han har nok navigert seg bort i røyken etter Sotrabrannen.
Får vente å se etter at ankerdrammen er satt og at han ikke har kasta den og.
Her er listen fra 18.03
https://finansavisen.no/forum/thread/122969/view/3222554?legacy=0
Redigert 04.06.2021 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
AlanS
04.06.2021 kl 17:31 3090

Mange store og små prosjekter skal besluttes innen kort tid. På toppen av det kommer IMR. Det blir fort travelt. Bare se på containers. Markedet kan endre seg fort.
AlanS
05.06.2021 kl 19:12 2866

Lurer på om noen kan hjelpe litt med analyse av Petrobras kontrakter.
La oss se på Skandi Olinda. Det er 2 kontrakter mellom DOFCon og Petrobras: en i BRL og en i USD. Helt greit.
ID from to Duration Owner Counterpaty DOFsShare Currency ContractValue
4600424383 13/02/2019 10/02/2027 2920 DOFCON NAVEGAÇÃO LTDA Petróleo Brasileiro S.A. 50% BRL 624680104.44
4600424384 13/02/2019 10/02/2027 2920 DOFCON NAVEGAÇÃO LTDA Petróleo Brasileiro S.A. 50% USD 375792687.64
Men det er en kontrakt til mellom Norskan og Peterobras for CHARTER OG DRIFT AV PLSV TYPE FARTØY
4600424382 13/02/2019 10/02/2027 2920 NORSKAN OFFSHORE LTDA Petróleo Brasileiro S.A. 100% BRL R$ 215.972.157,02
Er det riktig å si at Petrobras har bareboat kontrakt med DOFCON og driftsavtale med NORSKAN?

Skandi Urca:
Det er 4 aktive kontrakter: 4600327987 og 4600327988 fra 04/09/2013 til 01/09/2021, og 4600614172 og 4600614173 fra 24/09/2020 til 23/09/2022.
for 4600327987 er det igjen US$ 59.247.301,42. Merkelig at så mye er igjen siden kontrakten avsluttes om 4 måneder.
Det er umulig å regne dagrate til Skandi Urca. Er det noen tanker hva dette innebærer?
Redigert 05.06.2021 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
Dofulf
05.06.2021 kl 20:47 2817

Vanskelig å få vite nøyaktig sum for dagrater for hvert skip.
Bedre å bruke en utarbeidet snittverdi for hver skipstype
AHTSene er gjerne bedre betalt i søramerica enn northsea.
JV PLVSER FORTJENESTE DELES I 2.
eksempelrater
8,3 USD/DAY NOK
PSVer 11000 91300
AHTSer 22000 182600
CSVSubs 115000 954500
PLVS 215000 1784500
AlanS
05.06.2021 kl 22:23 2773

Dofulf, takk for tilbakemeldingen.
Jeg prøver å se på kontraktsdekning og rater.
PLSVer: det er mulig at bareboat kontrakten splittes opp, men driften (cr 10000USD) gåt trolig til DOF. DOFCON og TECHDOF er ingen driftsselskap.
De to siste Recife og Olinda har lavere rater. Cr 175k USD, Norskan får litt mer for disse enn for Acu og Buzios.
Gamle kontrakter til AHTSer i Brasil har bedre rater. Rundt 50k USD. Rio har cr 39kUSD, dersom ROV tjenester tas med.
Når det gjelder Skandi Urca, er det store utestående beløpet på den første kontrakten er uforståelig. Blir den utbetalt ved kontraktsavslutning eller hva? Er det noen grunn til at båten er på en ny kontrakt før den er ferdig med den gamle? Er de mulig at den gikk over på den nyere kontrakten og den første henger bare igjen uten betaling?
Dofulf
05.06.2021 kl 23:16 2759

Forstår det, men nøyaktig kontraktsinfo vil nok forsatt være hemmelig vil jeg tro men lykke til.
Dof_commissioned_reserch_290119 har en del nyttig info.
SCENARIO 1: ASSUMPTIONS
DOF Supply: 2019 2020 2021→
Utilisation:
Large AHTS, Brazil 85% 85% 85%
Large AHTS, NS 56% 64% 64%
Large PSV, Brazil 85% 85% 85%
Large PSV, NS 81% 83% 86%
Avg. day rates (NOK per day)
Large AHTS, Brazil 190,750 217,000 300,000
Large AHTS, NS 162,500 181,250 187,500
Large PSV, Brazil 159,425 177,500 200,000
Large PSV, NS 107,500 122,500 127,500
DOF Subsea 2019 2020 2021→
Project fleet, avg. day rates (NOK per day) 925,000 1,237,500 1,600,000
Project EBITDA margin 8.4% 11.6% 12.0%
Project utilisation 71% 75% 75%
Source: Company data and Nordea estimates page 21

16 juni 2020:Contract awards in Brazil DOF subsea ansvarlig for ROV resten Norskan.
The DOF Group is pleased to announce several contract awards for its fleet in Brazil for Petróleo Brasileiro S.A. ("Petrobras") supporting Petrobras' exploration and production activities on the Brazilian continental shelf. The vessels are owned and operated by Norskan and DOF Subsea Brasil will be responsible for the ROV operations on the vessels. Both companies are 100 % owned subsidiaries of DOF ASA.

Skandi Urca and Skandi Fluminense have been awarded 2+2 year contracts with commencement in September 2020 and Skandi Paraty has been awarded a one-year contract that commenced at the beginning of June. All vessels are Brazilian built AHTS vessels and all equipped with Work Class ROV's for operations down to 3.000m water depth.
Redigert 05.06.2021 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.06.2021 kl 01:23 2700

Dofulf, Takk for den. Fant rapporten og skal se på den. Spennende trenden for Large AHTS i Brasil som Nordea tenkte på. Fra 190 til 300. Håper på at scenaro er bare utsatt med ett eller to år.
Hensikten med Petrobras transparency portalen er å gi all opplysning om kontrakter. Det er ikke enkelt å regne seg fram til dagrater, men greit nok til å skape innsikt i situasjonen.
Redigert 06.06.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.06.2021 kl 18:24 2483

Vil sette pris på hjelp med segmentering:
1. DOF bruker flere segmenter: Longterm chartering, project vessel, spot. Er det noen bedre forslag til segmentering?
2. i 2017 var disse Subsea innen Long-term chartering:
Skandi Africa, Skandi Niterói, Skandi Vitória, Skandi Açu, Skandi Buzios, Skandi Olinda, Skandi Recife, Skandi Patagonia.
Er det noen endringer?
3. En del Norske er på lange kontrakter med Equinor, ConocoPhillips, osv.
Redigert 06.06.2021 kl 18:32 Du må logge inn for å svare
AlanS
06.06.2021 kl 18:32 2495

I følge DOF presentasjon fra 2017 (http://www.dofman.no/Files/PDF/DOF%20ASA/News/2017/11275553.pdf) er Skandi Recife og Skandi Olinda har 6 års payback.
" The two remaining newbuild to be delivered in 2018 and 2019 are committed on firm 8-year contracts with Petrobras – 6-years payback " side 19.
Det er masse andre spennende ting i presentajonen.
hifidude
07.06.2021 kl 07:07 2307

I det enkelte mener er ett fantastisk marked dro Normand Drott 75K NOK for ett AHTS oppdrag.
Nå må man begynne å se på fakta, og slutte å drømme.
Nok en AHTS kommer snart ut i spot'n.
Rederne selv beskriver et dårlig marked, med MULIGHET for forbedring neste år.
Her inne skinner solen.....
Viro
07.06.2021 kl 07:55 2263

Samtidig er det ingen som helst tvil om at snittratene i spotten er høyere i 2021 enn de siste årene om man ser på average prisene hos westshore, men ahts markedet i Nordsjøen er relativt tungt ja.
Men, det vil nok bedre seg Hifidude.
Men, for de selskaper med en stor CSV flåte og hvor ikke alt er bundet opp i åresvis kan det bli en fin reise. Alle selskapene sier at det er tegn til betydelig større etterspørsel etter de fartøyene. Her ligger det store muligheter hvertfall for Solstad framover grunnet deres åpne kontraktsstruktur for csv'ene slik at dem skal kunne møte nettopp det voksende markedet innen havvind framover nå.
Men, raten på Drott var til å gråte av, heldigvis bare et 2 dagers oppdrag.

http://westshore.no/
Redigert 07.06.2021 kl 08:02 Du må logge inn for å svare
Hjelpalaus
07.06.2021 kl 08:23 2238

Hva har DOF av AHTS i Nordsjøen? En halv båt?
hifidude
07.06.2021 kl 08:35 2220

Det er ikke mye som skiller de 4 siste årene når det gjelder snittrate/år.
Det viser seg at nivået ikke er bærekraftig for noen av rederiene, de har måttet refinansiere i tur og orden.
Her inne hyles det høyt når man får ett par bra sluttninger, men en svale gjør som kjent ingen sommer, og det er hverdagen de skal leve av.
Ser noen analytikere mener det skal stramme seg noe til, og det er godt mulig, men vi er ikke "ute av skogen" ennå, på langt nær.

Nå er ikke DOF tungt eksponert i Nordsjøen, men man kan se spotratene som ett barometer på den generelle tilstanden, båter flyter gjerne dit prisen er best.
Brasil er unntaket, da det er ett relativt lukket marked, i og med at man må betale import-toll ved flagging til brasil-flagg, hvis man ikke har bygget båter der.
Brasil er og ett høykost land å drive i, og politisk risikabelt, det så vi ved siste korrupsjons-krise.
tobben
07.06.2021 kl 08:40 2220

Er bare HiFi som ikke liker positive tendenser. 6 years payback f.eks :-)) Det vil nok bli et kjempetrøkk i Brasil fremover med god hjelp av en oljepris på vei mot 80 dollar. Gode kontrakter i Brasil ,med en valuta som beveger seg I riktig retning er jo virkelig gledelig :-))