DOF hvor bra kan 2021 bli ?

tobben
DOF 10.05.2021 kl 11:25 136132

Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
Dofulf
09.06.2021 kl 15:36 4425

Skipene er vel mer eller mindre spesialtilpasset for å jobbe på Ekofisk. Skandi Hugen har en noe høyere rate enn de andre siden COP valgte å utøve opsjonen
for IMR og ROV tjenester for dette skipet. Kontrakt 5+3 år. Summen er ikke kjent.
(https://e24.no/hav-og-sjoemat/i/GGAmzx/dof-sikrer-seg-langtidskontrakter)
AlanS
09.06.2021 kl 15:54 4404

Takk for hjelpen. Klart at ratene er ukjente. Det er greit med grove estimater i første omgang.
Holder på å lage en datamodell.
Stort sett ferdig med flåteoversikt. Bestemte meg for å bruke 3 segmenter: longterm chartring, projects (project pools), og spot.
Nå går gjennom flåten for å lage en kontraktsoversikt med fokus på langekontrakter. Dagrater er kjekt å kunne noe om. Grove estimater er greit. De vil justeres etter hvert.
Project pools er neste steg.
Redigert 09.06.2021 kl 16:18 Du må logge inn for å svare

Eg har estimater for hver eneste båt . Kan se om kan supplere nor etterhvert.
AlanS
09.06.2021 kl 16:52 4335

Flott! Vi kan se på det seinere. Jeg vil legge ut min oversikt og vi tar det derifra. Høres det greit?
gbulk
09.06.2021 kl 18:25 4302

du gjør en kjempejobb for oss

Fint å se at hifi bidrar
Viro
09.06.2021 kl 20:16 4245

AlanS,

Kjenner for lite til Dof, men kjenner veldig godt til Solstad.
Den oppstillingen din blir vel noe i enkleste laget?
Om du ser på inntektene og om jeg ikke husker feil har Dof et betydelig fall i disse både i q4 og nå i q1.
Når det gjelder Solstad har de minimal nedgang i q4 mens oppgang i q1. Når det gjelder q1 ble det "reddet" inntektsmessig av Saipem forliket, men er dog inntekt, selv uten de 378 mill mener jeg at Dof prosentvis har større nedgang i inntektene enn Soff sammenlignet med samme kvartal året før.
Backlog i Dof er meget stor, ikke overbevist om at det er det desidert smarteste i den tiden vi nå går inn i. Det interessante er hvor god kapasitet selskapet har på CSV flåten. Solstad sin backlog er ca. 50-65% for 2021...
Lars Peder Solstad med flere framhever at innen csv segmentet ser de store muligheter nå framover innen olje&gass men også inne Havvind. Solstad har en åpen kontraktsstruktur ifølge Solstad hva angår CSV flåten som gjør at dem nå er klar for en betydelig sterkere etterspørsel etter disse fartøyene.
Og skal man være ærlig er det ingen tvil om at det er disse fartøyene som virkelig kan dra på hva angår rater.
Uansett blir det spennende å se utviklingen framover når det gjelder alle disse selskapene og ikke minst hvem som trekker de lengste stråene i markedet.
Er ikke sikker på at dem har forutsett dette som kommer nå, men dersom de har avventet og holdt igjen kapasitet på csv flåten nå for å imøtekomme høy etterspørsel vil jeg karakterisere det som en genistrek.
Ikke vet jeg hva ratene for csv'er kan komme til å ligge på framover nå, men det er stor forskjell på NOK 450k/dag versus 750k/dag. Uansett tror jeg det kan bli veldig gode tider for de selskapene med kapasitet på de rette fartøy nå.
Redigert 09.06.2021 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Dofulf
09.06.2021 kl 20:35 4228

mye dill dall. Backloggen til DOF har vært fallende de siste 6 årene minst , ned fra 35 til 14 mrd ( side 17 Q1 rapport) og du snakker om at denne er for stor.!.
hifidude
09.06.2021 kl 20:41 4233

Viro gjør en god analyse, og blir møtt med at det er dill dall, ærre mulig?
AlanS
09.06.2021 kl 20:57 4236

Skandi Sotra var på 21 måneds kontrakt i Australia fra feb 2019. Den er fremdeles der nede. Går den i spot?
AlanS
09.06.2021 kl 21:10 4231

Oppsettet var veldig enkelt. Kun 21Q1 tall. Poenget var å sammenligne SOFF etter refinansieringen med DOF som forhandler om en restrukturering.
Begge selskap har omtrent like mange CSV båter, det eneste at DOF har PLSVene på lange kontrakter som står for en god del av backlogen.

Må ta det en regnværsdag . Mye å gjøre for tiden og må parkere DOF litt . Lagde meg en oversikt med estimater for samtlige båter. Har også estimat på verdi og gjeld og hva eg tror båten må ha av intjening , samt utnyttelsefaktor m.m. Det var mye jobb og all respekt for det du gjør nå . Måtte gjette en del. Så er det litt slik at en manns regneark er en annen manns helvete , men se hva vi får til :).
AlanS
09.06.2021 kl 22:18 4205

Det er mye styr med regneark. Derfor prøver jeg med Tableau. Analyse og visualisering er mye enklere, samt deling med. Men data må nok føres i regneark.
Det blir kjekt å se på dette sammen:)
AlanS
09.06.2021 kl 22:20 4210

Takk for hjelpen, Dofulf. Jeg går gjennom DOFs meldinger. Det er mye rom for tolkninger i disse :)))

Mente du at Skandi Barra og Skandi Foula skal til Guyana i august? Seabrokes skriver at det blir Skandi Foula og Skandi Rona (https://www.seabrokers.no/wp-content/uploads/Seabreeze-March92.pdf side 5).
Redigert 09.06.2021 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Dofulf
09.06.2021 kl 23:50 4168

Det kan godt hende at Seabrokers har rett. Ser at Skandi Rona kommer inn 15.6 og neste jobb er Saipem i Guyana (Hagland Spotlist). Jeg har tidligere satt opp
Skandi Faula og Skandi Barra fra August på jobb i Guyana i mitt regneark. Det er jo andre enn Saipem som opererer i Guyana. Dof har tidligere hatt arbeide for
Esso der. Det er jo en mulighet at alle 3 skal nedover. Skandi Barra driver jo med testing i Bergens området i øyeblikket så den er nok ute av opplag og klar for fight.

http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?Action=1&NewsId=5153&currentPage=1&M=Ne
Redigert 10.06.2021 kl 00:19 Du må logge inn for å svare
hstray
10.06.2021 kl 00:38 4212

Det mange glemmer når man ukritisk sammenligner Soff og Dof er prosjekt organisasjonen Dof Sub har på 1200 stk. Prosjekt organisasjonen representerer en stor verdi til å generere fremtidig kontantstrøm og inntjening.
Er prosjekt organisasjonen som representerer den store verdien i selskaper som Subsea7 og TechnipFMC.
AlanS
10.06.2021 kl 01:01 4220

Takk for et godt poeng, hstray!
DOFs prosjektkompetanse er spisset mot IMR prosjekter, mens Subsea7 og TechnipFMC mot EPC.
Vil bare gjenta at poenget med sammenligning var at begge selskap har like mye i gjeld og DOF virker sterkere enn SOFF etter restruktureringen. Med andre ord kan det stilles spørsmål ved påstander om at DOF treger en kraftig gjeldsreduksjon.
Viro
10.06.2021 kl 09:29 4107

Ja, måtte sjekke CSV flåten til Dof, omtrent jevnstor med Soff sin.

Poenget mitt var ikke annet enn å forsøke å få fram at spotmarkedet vil ikke sprudle i 2021 hverken her eller der, men flere hevder at det kan borge for stor etterspørsel etter CSV'er.
Dersom Dof sine CSV's i all hovedsak er bundet opp på langtidskontrakter(antar det siden backlog er så høy) så vil ikke selskapet kunne ta del i dette på samme måte som eksempelvis Solstad.
Jeg har ingenting personlig imot hverken Dof eller andre selskaper ei heller skribenter her, prøvde bare å argumentere for hvordan og hvorfra de større inntektene kan komme fra den kommende tiden.
AlanS
10.06.2021 kl 10:05 4092

Det ser ut at vi er enige i at utviklingen i Subsea eller CSV segmentet har stor betydning for begge selskap.
Når det gjelder gjeldsnivået, tyder mye på at restruktureringen i DOF handler om andre ting enn betydelig gjeldsreduksjon.
Både SOFF og DOF har like mye i gjeld. Dette betyr at bankene er ok med SOFFs gjeldsnivå i forhold til forventninger om markedsutvikling.
Det er lett å se at samme gjelder DOF. Det vil være nok med forlengelse av gjeldsavtaler og noen lettelser fram til markedet er opp og går.
Planen fra 2019/2020 kan fremdeles være aktuell.
Redigert 10.06.2021 kl 11:00 Du må logge inn for å svare
Dofulf
10.06.2021 kl 10:26 4239

Vil bare nevne at Skandi Foula har forlatt opplag på Radøy og ligger i øyeblikket i Skuteviken, Bergen. Da er bare Skandi Captain igjenn i opplaga av PSVene til DOF
https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:313984/mmsi:259408000/imo:9250749/vessel:SKANDI_FOULA

Skandi Barra reactivating from Lay up 12.06. jfr Westshore
Redigert 10.06.2021 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.06.2021 kl 10:26 4278

Dofulf skrev Innlegget er slettet
Flott! Reaktivering koster penger, men der er bra at nesten helle flåten er i jobb.
Redigert 10.06.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
hifidude
10.06.2021 kl 10:43 4259

Kan jeg spørre hva du bygger dette på?

De klarer jo ikke å betjene gjelden, og sier selv at den må ned. Vet du mer enn selskapet?

Dette fremstår som drømmerier.
Selskapet er i brudd med lånebetingelsene, har negativ egenkapital og leverer dundrende underskudd kvartal etter kvartal, men i din verden går det så det suser.
Dette er jo fullstendig vilt!
AlanS
10.06.2021 kl 11:20 4218

Skandi Patagonia fikk en 15år kontrakt fra 1.1.2011. Kontraktsverdien var cr 1,5 billion Nok, noe som gir dagrate på cr 275ooo Nok. Er den fremdeles på kontrakten?

http://www.dof.no/en-GB/Media-Center/Story?M=NewsV2&PID=22144&NewsID=1383
DOF REDERI AS, A SUBSIDIARY OF DOF ASA (DOF) ENTERS INTO A NEW MEMORANDUM OF UNDERSTANDING FOR A LONG TERM CONTRACT WITH TOTAL IN ARGENTINA.​
DOF is pleased to announce that its subsidiary DOF Rederi AS has entered into a new Memorandum of Understanding for a long term time charter contract with Total Austral S.A. in Argentina (Total) in respect of the vessel “SKANDI PATAGONIA”. The vessel is currently on time charter with Total since the year 2000. The new time charter contract has a duration of 15 years from 1 January, 2011. Mohn Drilling AS of Bergen, Norway, will act as provider of Diving and ROV services onboard the vessel, as it has for the past ten years.
Estimated total contract value is approx. NOK 1,5 billion.
Redigert 11.06.2021 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Dofulf
10.06.2021 kl 11:32 4218

Litt usikker men sikkert samme kontrakt som gjelder. Jeg har kontrakt 5 år fremover med total Argentina fra des 20.
Redigert 10.06.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.06.2021 kl 12:43 4196

Det er ikke så mange DSV båter i verden og dagrater ligger rundt USD 200k.
hifidude: den 10 års gamle kontrakten er en av de beste i DOFs portefølje.
Redigert 10.06.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare

Jeg har gjort den ryddejobben som du gjør nå. Det er mange bunnsolide kontrakter og skip spesialtilpasset felt. Mye kvalitet .

Q4 var positivt . Q2 har allerede minst 600 Mnok i valuta gevinst bare på BRL/usd. avskrivingsmetode på båtene er worst case. Ebitda på vei opp. 90 % av kreditorer har tidligere godkjent en refinansieringplan. Dette er ikke vilt.
AlanS
10.06.2021 kl 17:13 4151

xcountry70, Q1 er typisk et svakt kvartal. Båtene trenger vedlikehold, klassing og liknende. BRL var også ganske svak mot NOK og USD. Q2 blir mye bedre.
Analytikere gidder ikke å bruke sin tid på DOF og andre upopulære selskap. Derfor er det vårt ansvar å gjøre jobben :)

suspekt
10.06.2021 kl 20:46 4067

Å være aksjonær i dof er en tolmodighetsprøve av de store. Det er jo bare å erkjenne at det var en gedigen feilinvistering når en ser i bakspeilet. Heldigvis har mange andre aksjer gitt solid avkastning de siste året, som veier opp for tapet.
Jeg nekter imidlertid å gi opp nå når jeg har ventet så lenge.
Har mange lignende aksjer som det har lønt seg med tolmodighet, foreks Golden ocean, rec, avance, etc. her er det blitt god uttelling for ventetiden.
Om ikke det samme skjer i dof så får en trøste seg med skattefradraget.
Vanskelig å vinne hver gang på børs, det er tross alt ett element av gambling her.
Klandrer ikke dof her, men de har fått mye motvind, slik som mange andre har fått.
Redigert 10.06.2021 kl 21:21 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.06.2021 kl 21:42 4079

Takk for en finn oppsummering, suspekt.
Offshore service er en syklisk bransje, men denne gangen er motgang uvanlig lang og dyp. Mange ting ting som slo feil vei: skiferolje, pandemien, overkastet, og ukritiske investeringer i nybygg, spesielt i PSV og AHTS segmenter. Bransjen er i krise, ikke bare DOF. Det store spørsmålet er om bunnen er nådd. Hvis ja, kan oppgangen starte når som helst og bli heftig. Flere piller peker nordover. Oljen over 70, stabil produksjon i USA, stadig økende etterspørsel (OPEC oppjusterer jevnt), god disiplin blant OPEC+, vaksinering, osv. Dette kan problematisering videre, men jeg stopper her.
Det ser ut at DOF bør lande en løsning før oppgangen starter for alvor, ellers blir det minimalt med lettelser.
Redigert 10.06.2021 kl 21:45 Du må logge inn for å svare
gbulk
10.06.2021 kl 22:41 4058

DOF Subsea is pleased to announce the on-hire of Skandi Salvador today, marking the start-up of a 3-year contract, which was awarded by Petrobras for the Libra Consortium in October 2020 (referenced contract award is available on our website www.dofsubsea.com). MPSV Skandi Salvador will operate two WROVs around the clock, providing inspection, maintenance, repair, subsea interventions and commissioning services in water depths of up to 2,500m for the Mero field in Brazilian waters. Both wholly owned subsidiaries of DOF ASA, DOF Subsea Brasil will be responsible for the ROV operations and Norskan will be responsible for marine operations. From all of us at DOF we wish our Brazilian colleagues the greatest success!
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6808834712598020096/?lipi=urn:li:page:d_flagship3_feed;StktotFVTaeLNPwYXT0Jcw==
AlanS
10.06.2021 kl 23:42 4010

Bra det. Kontrakten ble meldt 7 måneder før oppstart. Greit å vite at det kan ta so mye tid.
suspekt
11.06.2021 kl 00:27 3987

Takk for alle gode innlegg, og din gode innsikt som du deler med oss doffere. Du har tydeligvis mer kunnskap enn mange her på forumet.
Jeg har ikke mistet trua på dof, men er redd en større emisjon og utvanning. Time will show!!!
hifidude
11.06.2021 kl 07:50 3862

AlanS har sikkert mye kunnskap, men han velger KUN å se det fra sin portoføljes vinkel.
Totalt ukritisk til realitetene i markedet, det vil koste han meget dyrt.

Den positiviteten han prøver å markedsføre, finnes i langt mindre grad i den virkelige verden.

Lytt til AlanS du, men da går pengene dine og tapt.

Det finnes ett utall av andre selskaper på OSE hvor du kan tjene penger til en BETYDELIG mindre risiko.
Og oppsiden i DOF, ja den eksisterer rett og slett ikke.

Utvanning er uunngåelig, gjelden KAN ikke betjenes, uansett om valuta går hit eller dit (og det gjør den jo gjerne).
DOF sitter med en fin backlog, men man kan jo mistenke at endel av den er priset for lavt i ett dårlig marked, siden de ikke evner å tjene nok til å betjene gjelden. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om tilbakebetaling....
All fremtidig fortjeneste vil bli "inndratt" til betjening av avdrag, i beste fall.
Det har vært snakket om utbytte, det er absolutt det drøyeste de har påstått så langt.
Innen gjelden er betalt er skipene bortimot verdiløse, og en ny standard etablert i en verden som elsker å fremstå som grønn.

Your call....
tobben
11.06.2021 kl 08:39 3833

Alan viser med tall ganske greit hvordan gjelden kan betjenes. Sammenligningen med Solstad var et godt eksempel på det. I forhold til valuta , så gir den nå etterhvert et svært positivt bidrag etter flere år med motsatt fortegn. Q2 2021 blir litt av en kontrast til q2 2020 er min påstand. 1Brl har gått fra 1,48 til 1,65 og dollar fra 8,53 til 8,27 så langt i kvartalet
Redigert 11.06.2021 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
hifidude
11.06.2021 kl 09:06 3798

Det han viser er jo bare tullball, tror du man har forhandlet om refinansiering kjempelenge for morro skyld?
Hvor naiv kan man bli?

Selskapet er helt på felgen, og du hører på en glad amatør, og baserer dine investeringer på dette?
tobben
11.06.2021 kl 09:15 3773

Nei , jeg leser tallene selv og gjør egne vurderinger. Hvorfor det tar lang tid kan vel forklares med strukturen i selskapet og at tiden jobber for alle parter ?
AlanS
11.06.2021 kl 10:17 3739

Kontraktsoversikten som den er per i dag: https://public.tableau.com/app/profile/alan.s5359/viz/ContractPetrobras/Sheet1
Alle innspill om kontrakter og dagrater er velkommen.
Neste steg er å dele listen i to: en for long-term chartring og en for projects. Projects er krevende siden flere båter er på med varierende bidrag. Må finne en måte å håndtere dette på. Prosjektet i Nordsjøen med Skandi Acergy, Hera og Iceman er ikke med på listen.
Dette er bare datagrunnlaget. Målet er å ha gode visualiseringer på kvartalsbasis og scenario analyse (etter hvert).

Når det gjelder hifidudes påstander, bør disse vurderes kritisk. Han er den eneste som kommer med direkte råd om salg.
Det er helt greit å ha saklige diskusjoner om beslutningsgrunnlag som kontrakter, analyse, osv. Allikevel må alle gjøre egne vurderinger og ta 100% ansvar for sine investeringer.
Redigert 11.06.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare