DOF hvor bra kan 2021 bli ?

tobben
DOF 10.05.2021 kl 11:25 135828

Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare

ATLANTIC KESTREL med bare BHP 16094 fikk 28000GBP x 12NOK/GBP= 336 000NOK/dag. Halleluja, endelig begynner det å lukte av oppgang i rater og nå kan det bli duket for økning i skipsverdier og reversering av alt for store ekstraordinære milliardnedskrivninger.
Kontur
10.07.2021 kl 12:07 2419

Er det mulig
Peker pilene opp?
Egard
10.07.2021 kl 12:59 2466

Tar du den raten for en av DOF sine båter og regner inn utgiftene til drift vil det ta ca 360 år og betale ned gjelden til DOF så kan du regne selv at dette er håpløst med den situasjonen de er i i dag. Og da har ikke aksjonærene fått noe utbytte på den tiden. Og ja jeg vet at de har mange båter og at det er andre båter men opplegget er fullstendig håpløst med den gjelds situasjonen.
tobben
10.07.2021 kl 12:59 2475

Egentlig en godt varslet oppgang, men noen måneder senere enn mange av oss trodde. Dof vil synliggjøre en solid kontantstrøm fremover ved q2 er mitt synspunkt
Redigert 10.07.2021 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2021 kl 13:01 2568

Spotmarkedet har strammet seg til i det siste. La oss håpe på at aktiviteten øker og markedet bedres i 2H2021 og videre .
tobben
10.07.2021 kl 13:11 2559

Vi får vel et bra hint om markedsforholdene av Subsea7 med deres q2 i slutten av juli ?
AlanS
10.07.2021 kl 13:17 2544

Egard.
DOFs flåte består ikke av bare AHTSer og PSVer. DOF har 4 PLSVer(DNVs 655 type), 15 MPSVer (DNVs type 639), 2 båter av 640 type, osv... Dise går på mye høyere rater en AHTSer og PSVer. PLSVer - +/- USD 200k, MPSVer - +/- USD 150k...
I Brasil er AHTS rater mellom USD 35-60k.
AHTSer og PSVer står for cr 15% av DOFs inntekter.
Dersom rater styrkes med 25+% og flåteutnyttelsen til 80+%, vil DOFs inntekter bli over 9 mlrd per år.
Dofulf
10.07.2021 kl 13:19 2548

Noen som vet hvilken kontrakt AHTSen Skandi Atlantic er på. Den har vel vært ute av opplag og jobbet i Australia siste 1-2 mnd.
hifidude
10.07.2021 kl 14:28 2514

Egard, her inne gjelder ikke fakta, kun tro.
At alle rederier beskriver markedet som vanskelig når ikke inn hos disse folka.
Når spotmarkedet får en liten topp hver annen måned tar det helt av, og når det ligger på det vanlige lave nivået blir du møtt med at spotmarkedet er uvesentlig for DOF.

Nesten som å diskutere med en hyper-relgiøs person.

De bare lukker øyne og ører for virkeligheten.

At ingen seriøse aktører rører aksjen, at volumet er totalt uttørket, at alle rederiene er børstapere og at egenkapitalen er tapt vil de ikke innse.

At selskapet selv varsler utvanning er uvesentlig.

At de ikke klarer å betjene den gigantiske gjelden er uvesentlig.

Men sverdet faller snart og ha taper de alt

Neppe vesentlig det heller, viktig å holde den positive tonen....
Sunnyboy
10.07.2021 kl 15:04 2495

Den var litt morsom ….:-).
AlanS
10.07.2021 kl 15:25 2470

DOFs juvel - shorturl.at/amwBE
AlanS
10.07.2021 kl 16:19 2440

Det stemmer at hifidude ikke får sove godt når andre gjør det. 🤣😆🤣
AlanS
10.07.2021 kl 16:23 2439

Skandi Niteroi er ute på sjøen igjen. Jobber den eller tester?
Redigert 10.07.2021 kl 16:29 Du må logge inn for å svare

Får Møkster & Co. lov til å bruke noe av milliarden DOF nå har stående i banken til å kjøpe tilbake obligasjonsgjeld (med kjemperabatt, naturligvis) eller blir det da ramaskrik fra bankene og andre håpefulle? Nei, regnet med den muligheten er utesluttet...Men hva med ham selv (privat) eller rike "venner" og stråmenn?
Egard
10.07.2021 kl 18:05 2373

Bare husk at utgiftene på de båtene med høyere rater også er mye større så inntjeningen er for dårlig der også. De nyeste og største båtene som går i Brasil skulle betales ned på 6 år ble det sagt . Er vel snart 6 år siden så hvorfor er de full I gjeld enda?
tobben
10.07.2021 kl 18:53 2330

Du bør kanskje se på Dof som tre forskjellige selskap og ta vurderingen ut fra det. En beskrivelse som et egg synes jeg var ganske bra , med Brasildelen som "plomma"
AlanS
10.07.2021 kl 19:33 2283

Dette er et godt spørsmål. Det som føres i DOFs regnskap, er ikke DOFs andel av gjelden til DOFCON (og Tech DOF?), men DOFs garanti (se årsrapport 2020).
Den faktiske gjelden kan faktisk bli lavere enn garantien, men dette bør nok undersøkes nærmere.
Videre er det ingen grunn til å ikke tro at båtene nedbetales slik DOF antydet. Den første båten ble levert i 2016 og den siste i 2019.
Når det gjelder fortjeneste, vil gjerne henvise til DOF rapportering. I følge 1Q2021 presentasjon er EBITDA margin til disse båtene 76% (Side 13 http://www.dof.no/Files/PDF/DOF%20ASA/IR/2021/Q1%20Financial%20Presentation%202021.pdf)
Redigert 10.07.2021 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2021 kl 20:39 2243

https://www.hartenergy.com/exclusives/technipfmc-ceo-upbeat-subsea-market-conditions-improve-194813
TechnipFMC CEO Upbeat on Subsea as Market Conditions Improve
The subsea technology powerhouse, which offers integrated products and services, sees its inbound orders surpassing $4 billion by year-end.

https://www.upstreamonline.com/focus/next-wave-of-subsea-projects-set-to-make-a-splash/2-1-1034223
"Next wave of subsea projects set to make a splash
The Brazilian subsea market has been experiencing an unprecedented level of activity lately, but the most recent awards offer only a glimpse of the myriad"

Allikevel sier våre eksperter at dette er irrelevant for DOF som ikke har livsrett. Punktum.
Realiteten kan bli annerledes: stigende rater og flåteutnyttelse...
Redigert 10.07.2021 kl 21:30 Du må logge inn for å svare

Hørte no rykter om en som panikk solgte seg ut fra Dof på 0,44 og kjøpte Bitcoin på 496K, han har ikke sovet på leenge😂, tror Nicknamet var StereoanleggTypen eller no sånt😂🤣Go doffer-sommer☀️🏝
Dofulf
10.07.2021 kl 20:53 2237

Tallene er hentet fra
Presentation in connection with refinancing
DOF Subsea Group 5 des 2019 side 6-7
Pr 30 Sept 2019
DOFCON Brasil AS (Pro-rata)
Total TECHDOF BRASIL AS
Debt Asset value
1,899 2,806
Total DOFCON NAVEGACAO Ltda
Debt Asset value
2,807 4,788
in NOKm

PS
https://www.offshore-energy.biz/technipfmc-halliburton-to-provide-subsea-fiber-optic-solution-for-payara-field/
https://www.offshore-energy.biz/technipfmc-lands-another-subsea-contract-with-petrobras/
https://www.offshore-energy.biz/technipfmc-wins-first-iepci-contract-offshore-brazil/
https://www.offshore-energy.biz/technipfmc-wins-epci-contract-for-kristin-sor-field/

AlanS
10.07.2021 kl 21:48 2193

Takk for det, Dofulf.
TechnipFMC viser veien. Det er god grunn til å tro på at samarbeidet mellom TechnipFMC og DOF vil fortsette og blir enda tettere :)

AHTS og PSV er de rimelige båtene til DOF og gjelden er nedbetalt i mange år frem til helt nylig. Kan du forklare hvordan du har kommet frem til 360år? mine beregninger viser at denne type båter nedbetaler all restgjelden på noen få år med de ratene vi nå har fått. DOF sin siste AHTS fikk 30 000GBP/dag dvs 360 000 NOK/dag. Med driftsutgifter 150 000NOK er det 260 000 kr igjen til gjeldsbetjening . Med 250 fartøysdøgn snakker vi 65 000 000NOK til gjeldsbetjening per år. Noen av de eldre skipene er vel ikke bokført til så mye mer enn 65 Mill.

Hvorfor argumentere noen med at all gjeld må nedbetales. Dette er jo galskap. Er det noen i eiendomsbransjen som snakker om at all gjeld må nedbetales hvis man skal drive med eiendom? Disse båtene er allerede nedskrevet 70-90% som er helt absurd mye. Det vil ikke bli bygd slike båter i fremtiden så de som er i markedet vil få monopol og bli brukt i veldig mange flere år enn tidligere. Vi vil få samme situasjonen som Cuba sin bilpark. Om noen år vil de mest trolig ha mye høyere verdi enn i dag fordi stålprisene allerede har steget 60% og alt av elektronikk og kobber har steget langt over 100%. Det er kun snakk om kort tid før de ekstraordinære for høye nedskrivningen som er gjort må reverseres som oppskrivning.
tobben
11.07.2021 kl 00:20 2222

Enig, og Dof er vel eneste offshorerederi som har bokført gevinst ved skipssalg i det siste? 15- 20 millioner , mens andre skriver "ubetydelige regnskapsmessige konsekvenser". Viser vel at Dof har tatt kraftig i på nedskrivninger ? Hva med 20 mill opp i verdi på hver båt ?:-))
gbulk
11.07.2021 kl 00:23 2220

Man får dessverre ikke hyre på nok 360´i 360 dager basert på 60-70pct beskeftigelse per år. Hyren vil variere gjennom hele året.
Heldigvis så er Dof´s inntekter mere fra Dofsubsea enn AHTS/PSV

Hva med en sammenslåing av DOF og Subsea7? Vil de komplimentere hverandre?
tobben
11.07.2021 kl 00:32 2220

Samtidig er nok manglende inntekter på AHTS/PSV noe av problemet .
Sunnyboy
11.07.2021 kl 01:26 2199

Edgard !
Kom med dine tall i forhold til hva du sier her . Vil gjerne se konkrete tall på hva du prøver å si her ….!?. Dof er ikke bare et selskap og det er grunnen til det jeg sier .
Redigert 11.07.2021 kl 01:28 Du må logge inn for å svare

Enig at det har vært helt elendig men når oljeprisen har steget mye mer enn noen gang historisk endrer mye seg. Det har vært for mye utsettelser så nå kommer alt på en gang de kommende år. Aktivitetsnivået og ratene vil bli vesentlig høyere fremover og den økte etterspørselen vil føre til at vi ikke får perioder med ratefall og heller ikke lenger perioder der det stopper opp kraftig.
Jeg synes de bør fokusere på arbeidsro og utsette av refinansiering. En refinansiering nå vil bli kraftig kritisert i ettertid. Ratene og fremtidsutsiktene ser ut til å endre seg såpass mye at det er rett og slett dumskap å gjennomføre refinansieringen nå før det er mulig å foreta nogenlunde fornuftige nåverdiberegninger av fremtidig kontantstrøm. Salg nå vil føre til at tunge aktører utnytter situasjonen slik dividende blir minimalt også for långivere. Verdiene bevares best nå ved å gi ledelsen arbeidsro frem til mer tallmateriale kommer. Allerede ved 1 kvartal presentasjon var det klart at 2 kvartal ville bli minst 10-20% bedre. Det mange sikkert frykter er at ekstraordinære nedskrivninger fortsette,r men det tviler jeg sterkt på at de kan fortsette med, så der kan vi få enn positiv endring og vendepunkt. Når markedet bedrer seg og investorinteressen tar seg opp kan nok en børsnotering av DOF Subsea være fornuftig og sammenslåing med Subsea 7. Det er vel opplagt at Subsea 7 eller andre aktører kan være interessert i å overta DOF Subsea men da må kursen opp betydelig over dagens nivåer og blir nok da oppkjøp ikke sammenslåing hvis dette skulle skje nå med det første..

Det å kjøpe Subsea 7 blir som å kjøpe en gjeldfri leilighet mens å kjøpe DOF blir som å kjøpe en leilighet der markedet tror at belåningen fortsatt er 99% selv om oljeprisen har tredoblet seg. Jeg tror ingen av selskapene har fullt ut fått priset inn de bedrede utsiktene. Fair pris Subsea 7 er etter min mening med utsiktene vi har nå ca 130kr/aksje. Dof Subsea har med dagens utsikter og oppjusterte skipsverdier 60% gjeld ikke 99%.
hifidude
11.07.2021 kl 06:54 2153

Å tro at skipsverdiene blir skrevet opp blir som å tro på julenissen, fullstendig latterlig.
Om gjelden er 60% eller 99% , de klarer jo ikke å betjene den.....hva sier det deg?
tobben
11.07.2021 kl 08:45 2107

Når Dofs økonomiske situasjon er bedre før refi , enn Solstads er etter deres refi , så blir dette meget bra. Så enkelt HiFi.
hifidude
11.07.2021 kl 09:18 2077

DOF sin økonomi er en katastrofe, og Q2 blir nok en skuffelse, nummer ørten i rekken.
tobben
11.07.2021 kl 09:52 2056

Nå er jo mange av faktorene som har påvirket resultatet negativt i flere år nokså klare for kvartalet. Vi vet at omsetningen blir omkring 2 milliarder , vi vet at valutaen ikke har utviklet seg negativt (BRL opp ca 15% siden q1) Er det videre store nedskrivninger på en flåte som åpenbart er under markedsverdi du forventer ? ( 3 siste skipssalg har gitt bokført gevinst)