DOF hvor bra kan 2021 bli ?
Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31
Du må logge inn for å svare
hypotetic
19.07.2021 kl 11:43
2811
Hele sektoren har hatt etterslep og det er jo først etter ferien når alle er tilbake og skal inn at det virkelige oppsvinget kommer. Flertallet er jo ikke like oppdatert som de her inne som har fulgt båtene og sektoren fra dag til dag. Om man kjøper på 0,5kr eller 3kr vil ikke ha mye å si for dette selskapet kan godt forsvare prising over 30 milliarder hvis vi igjen får høye rater som det fundamentalt sett ser ut som vi får nå i kommende år. Da skal aksjekursen opp til over 100kr/stk uten gjeldskonvertering for det er jo bare 320mill aksjer i selskapet. Jeg tror mest på at refinansieringen nå blir noe tilsvarende planene fra 2019 der bankene utsetter/gir avdragsutsettelser og selskapet foretar en liten emisjon med salgbare tegningsretter og fortrinnsrett for eksisterende aksjonærer. Aksjonærmassen er trofaste og langsiktige og består og storaksjonærene består av ledelsen i selskapet og sambygdinger som hovedaksjonær vet at er bra å ha med videre i fremtidige stormer og bølgedaler. Helge Møgster sitter ikke på Kypros og han er tjent med godt ettermæle for barn og barnebarn derfor er han mer tjent med langsiktig goodwill og ettermæle enn mange andre i bransjen. Han har kun meldt mulighet for emisjon med salgbare fortrinnsretter for eksisterende aksjonærer i 2019 og det har kun vært snakk om fortrinnsrettet emisjon. Ledelsen forhandler fortsatt med banker om lånebetingelser og har gitt beskjed om at det ikke har vært tema å fravike fortrinnsretten fortrinnsrett og salgbare tegningsretter kun for eksisterende aksjonærer. Jeg tror ikke det blir behov for noen emisjon da ratene som alle ser allerede har steget mange hundre prosent og skip som ikke tjente penger har nå enorm inntjening og siste tids skipssalg signaliserer at verdien på skipene vil måtte skrives opp mye tilsvarende de for store tapsavsetningene bankene nylig har gitt beskjed om at har vært for høye. Se http://westshore.no/
hifidude
19.07.2021 kl 12:05
2740
Dette må være det mest hinsidige vrøvlet jeg jar lest, selv på DOF tråder.
30 mrd markedsverdi? Hallo, selskapet har tapt egenkapitalen, betaler ikke gjeld og beskriver sin egen situasjon som ikke bærekraftig.
Hvilke rater har steget flere hundre prosent? Rørleggerprisene? Prisen på impregnerte terrassebord?
Dette er jo bare tatt ut av luften.
30 mrd markedsverdi? Hallo, selskapet har tapt egenkapitalen, betaler ikke gjeld og beskriver sin egen situasjon som ikke bærekraftig.
Hvilke rater har steget flere hundre prosent? Rørleggerprisene? Prisen på impregnerte terrassebord?
Dette er jo bare tatt ut av luften.
An OSV company gone subsea DOF is an OSV company that has turned into a subsea company. Through several recently delivered newbuilds against long-term contracts in Brazil, we find the main exposure to be against an improvement in the subsea market (subsea is ~60% of our GAV vs OSV at ~35%). Through a strong backlog and increased subsea exposure, DOF has been able to navigate through the downturn while maintaining EBITDA margins, while peers have suffered. Focus on refinancing We find the next big task for the company to be to address the balance sheet. While high leverage provides upside in a recovery scenario, a refinancing of near-term maturities might need new capital. For the Subsea fleet, we argue that the high margin backlog provides visibility and that a refinancing without new capital is likely. However, for the OSV fleet, we see limited earnings potential near-term and NIBD/EBITDA of ~13x potentially leading to a need for new capital. High valuation upside due to high leverage We estimate NAV in DOF to NOK16 per share, but highlight that MCAP is only 6% of the EV, implying option pricing. Thus, the equity is highly sensitive to changes in asset values, and a 10% change gives us a range of NOK8-24 per share. On multiples, we find that the current pricing implies NOK3bn in EBITDA, corresponding to our 2021 estimates. We fear that the market will not be willing to fully discount a recovery this far into the future, in light of a potential refinancing, and hence initiate coverage with a Neutral recommendation and NOK5 per share target price
AlanS
19.07.2021 kl 12:15
2712
Kunne du henvise til kilden? Det ser ut som Nordeas analyse fra 2018 eller liknende. Synes at det ikke er greit å lime inn noe uten henvisning til kilde. Dette er misvisende og, egentlig, straffbart.
Redigert 19.07.2021 kl 12:29
Du må logge inn for å svare
hypotetic
19.07.2021 kl 12:17
2713
Vi ser alle på tråden din at du anbefalte DOF aksjen kraftig ned til langt over 6kr da utsiktene var ekstremt mye dårligere de neste årene enn de er i dag. Jeg var litt tvilende den gangen men nå har jo oljeprisen mangedoblet seg sammen med stålpriser, rater og skipsverdier. Er du ikke i stand til å tilegne deg endrede forutsetninger? Egentlig litt trist at du ikke får med deg den ekstreme oppgangen men vi har prøvd etter beste evne å forklare deg hva vi andre ser......
X-43 scramjet
19.07.2021 kl 12:19
2732
Tror det bare er spørsmål om tid før folk forstår hvor verdifull denne aksjen er. Omsetning over 20 mill. er veldig sjeldent. Oppturen kommer. Bør vel gå fort opp denne fremover.
Hadde ikke OSE gått ned 2% så hadde vi gått over 1kr fort.
AlanS
19.07.2021 kl 13:43
2535
Volumet nærmer seg 10% av DOFs aksjer (316,46 mill).
Skyldes dette lekkasjer om refien, opkjøp, eller bare spekulasjon?
Skyldes dette lekkasjer om refien, opkjøp, eller bare spekulasjon?
Redigert 19.07.2021 kl 13:45
Du må logge inn for å svare
hifidude skrev Enkelt spørsmål: hvilke rater har mangedoblet seg?
Tror nok du har mer å svare for her inne til din info . Ingen agenda og ingen aksjer i Dof …. !!???
Nå snakker vi litt mer interesse …!?
AlanS
19.07.2021 kl 13:48
2652
Sitter rolig, men lurer på det som skjer. Markedet støvsuges for aksjer og det må være en grunn til det.
X-43 scramjet
19.07.2021 kl 14:41
2564
Har snitt på 0.73, er jo veldig sterk DOF 20% opp på rød børs.
True
19.07.2021 kl 14:43
2559
Bare tenk hvor sterk den er på en grønn børs da. Får bare håpe denne positive trenden fortsetter og ikke er kortvarig slik som i fjor desember.
SDRL, PRS og DOF..
Enjoy it whilst it lasts, get out in time....
Enjoy it whilst it lasts, get out in time....
Den går snart over 1kr.
Rekyl til 3kr ventes nå.
Kontrakter. Gjeld er blitt til aksjer.
Mega bull.🌞🌞
Rekyl til 3kr ventes nå.
Kontrakter. Gjeld er blitt til aksjer.
Mega bull.🌞🌞
Sitter rolig å observerer her inne ….tenk om de får tilslag i sitt anbud til petrobas ….. ! Da kan denne gå videre opp tenker jeg ..:-).. rød børs og grønn farge på Dof …:-).
X-43 scramjet skrev Har snitt på 0.73, er jo veldig sterk DOF 20% opp på rød børs.
Heldig du som har pluss …:-).kommer dit vi andre etterhvert håper jeg. Positivt for oss dof aksjonærer at pila går oppover .
JanOrge
19.07.2021 kl 15:12
2466
Det er spekulasjonsdrevet oppgang. Se hva som skjedde seadrill. Den faller nå tilbake til utgangspunktet. Volumet drives opp av daytradere. Det er ikke slik at 30 mill aksjer er i omløp.
tobben
19.07.2021 kl 15:19
2429
Vel, FM solgte omtrent 50 millioner. Vi får nok sett på onsdag eller torsdag om det dukker opp noen nye navn på topp 20. Men sikkert en stor del tradere ja
AlanS
19.07.2021 kl 16:16
2334
seadrill og prosafe er spekulative favoritter. Begge klarer ikke å dekke driftskostnader og spørs om de vil være lønnsomt framover.
DOF er annerledes. Kan ikke huske at selskapet var attraktivt for tradere slik sdrl og prs er.
Siter å tenke på ulike scenario, blant annet sammenslåing av DOF med SOFF. AKSO er en total leverandør som mangler bare en moderne high-end OCV flåte. Med eksploderende aktivitet, blant annet innen vind, kan det være aktuelt å tette hullet i verdikjeden og styrke IMR biten. Dette er bare mine tanker basert på synergier, behov, og gode relasjoner mellom Røkke og Møgster.
DOF er annerledes. Kan ikke huske at selskapet var attraktivt for tradere slik sdrl og prs er.
Siter å tenke på ulike scenario, blant annet sammenslåing av DOF med SOFF. AKSO er en total leverandør som mangler bare en moderne high-end OCV flåte. Med eksploderende aktivitet, blant annet innen vind, kan det være aktuelt å tette hullet i verdikjeden og styrke IMR biten. Dette er bare mine tanker basert på synergier, behov, og gode relasjoner mellom Røkke og Møgster.
Redigert 19.07.2021 kl 16:23
Du må logge inn for å svare
tobben
19.07.2021 kl 16:22
2318
Ja her er det muligens noen som ser en mulighet, men det må jo flagges ved 5% , så det er ikke spesielt enkelt å snike seg inn.
X-43 scramjet
19.07.2021 kl 16:28
2305
DOF holder seg bra. Selv om olje dollaren er ned 5%. Er veldig godt tegn. På grønn børs hadde vært over kronen. Får håpe de får ny kontrakt igjen så den holder seg, kanskje vi får et trykk opp mot 1.25 neste gang.
True
19.07.2021 kl 16:33
2293
Helt utrolig, volum på over 30.000 mill og stopper trolig på 0.84 kr i dag. Dette på årets verste dag på børsen. Åpning i morgen burde være minst 0.9 kr og fortsette oppturen, spesielt dersom det blir en grønn dag. Det eneste jeg er lei meg for, er å ikke ha kommet meg inn på denne tidligere.
hypotetic
19.07.2021 kl 16:52
2238
Hvis langsiktige oljeprisforveninger holder seg over 60$/fat blir det full fart uansett. Kan ikke vente mer med vedlikehold og oljeselskapene har utsatt boring alt for lenge samtidig som havvind kommer for fullt på toppen.
X-43 scramjet
19.07.2021 kl 17:02
2236
Får håpe de blir en av vinnerne av tildelt havvind kontrakt snart, hvis de har veldig moderne flåte er det sjans. Med mindre OHT går et steg foran med sin nye Alfalift. Offshore skip har stort potensiale med havvind. Her har DOF fordel.
AlanS
19.07.2021 kl 17:09
2206
Det stemmer. Det fundamentale virker meget sterkt. Omtrent 1/3 del av den totale offshore flåten er for gammel og utdatert, spesielt miljømessig. Ingen av de vestlige selskap vil hyre båter som forurenser for mye. OCV kapasiteten blir fort flaskehalsen i verdikjeden. Dette vil medføre eksplosive etterspørsel etter båter og til slutt reprising av subsea/OCV selskaper.
Redigert 19.07.2021 kl 17:41
Du må logge inn for å svare
JanOrge !
Ikke for å være slem og vet du har mye kunnskap . Enig at det er tradere her inne . Hvordan vet du at denne skal tilbake til utgangspunktet …!?. Regner med at dette er noe du tror ……! Vi vet jo også at du ønsker å kjøpe Dof etterhvert …!?
Ikke for å være slem og vet du har mye kunnskap . Enig at det er tradere her inne . Hvordan vet du at denne skal tilbake til utgangspunktet …!?. Regner med at dette er noe du tror ……! Vi vet jo også at du ønsker å kjøpe Dof etterhvert …!?
Redigert 19.07.2021 kl 17:45
Du må logge inn for å svare
hifidude skrev Enkelt spørsmål: hvilke rater har mangedoblet seg?
Baisser hifidude !
Hvor er du ….!? . Du har noe du burde svare på her inne på tråden …fra meg. Husker du ikke så hjelper jeg deg å finne det …..Det er også et enkelt spørsmål ..
Hvor er du ….!? . Du har noe du burde svare på her inne på tråden …fra meg. Husker du ikke så hjelper jeg deg å finne det …..Det er også et enkelt spørsmål ..
Redigert 19.07.2021 kl 17:48
Du må logge inn for å svare
Straight flush
19.07.2021 kl 18:45
3171
PSV ca. 80000 kr/dag, AHTS ca. 400.000 kr/dag. Ingen tjener vel penger på disse ratene i Nordsjøen. Hva ratene er i Brasil vet vel ingen godt nok. Mangedoblet er de neppe..
Redigert 19.07.2021 kl 19:57
Du må logge inn for å svare
AlanS
19.07.2021 kl 18:50
3171
PSV rater var rundt 150k i det siste. Er du sikker at AHTS ikke er lønnsomt på 400k dagen? Deler du kontor med hifidude?
AlanS !
Dette er noen som har venner på finans forumet ,blir stoppet i mitt innlegg ….
Dette er noen som har venner på finans forumet ,blir stoppet i mitt innlegg ….
Straight flush
19.07.2021 kl 19:31
3062
LATEST FIXTURE RATES
PSV
Westshore Shipbrokers
REM SUPPLIER
12/07/21
Chrysoar
9000 GBP
AHTS
Westshore Shipbrokers
KL SANDEFJORD
13/07/21
Well Expertise
41487 GBP
PSV
Westshore Shipbrokers
REM SUPPLIER
12/07/21
Chrysoar
9000 GBP
AHTS
Westshore Shipbrokers
KL SANDEFJORD
13/07/21
Well Expertise
41487 GBP
Redigert 19.07.2021 kl 20:46
Du må logge inn for å svare
Straight flush !
Hva er din agenda her inne i Dof ..!? Hva prøver du å vise meg ..? Gikk inn i profilen din og tittet tilbake til 2019 . Hadde du rett da ….. no….husker du dårlig så titt selv …
Alle her inne burde gå inn på den enkeltes profil så vet dere mer om hensikten bak det de sier ….
Hva er din agenda her inne i Dof ..!? Hva prøver du å vise meg ..? Gikk inn i profilen din og tittet tilbake til 2019 . Hadde du rett da ….. no….husker du dårlig så titt selv …
Alle her inne burde gå inn på den enkeltes profil så vet dere mer om hensikten bak det de sier ….
Redigert 19.07.2021 kl 19:44
Du må logge inn for å svare
Straight flush
19.07.2021 kl 19:44
3021
Ratene for PSV har falt fra ca. 15000 pund for 3 uker siden til sist f.eks. 8435 pund for Eldborg. (Equinor, som betaler godt) Men de fleste ratene oppgis ikke.
400.000 kroner dekker vel faste utgifter for de fleste AHTSer (ikke de største), men neppe noe på bunnlinjen. Her er ratene opp 100% i løpet av siste tre uker..
Det spørs om det varer, mange blir snart ledige igjen. Ingen agenda for min del. Bare litt kaldt vann på de verste hausserne. Ja, jeg hadde DOF-aksjer i 2019, men solgte meg ut, ca 3 kr. tror jeg.
400.000 kroner dekker vel faste utgifter for de fleste AHTSer (ikke de største), men neppe noe på bunnlinjen. Her er ratene opp 100% i løpet av siste tre uker..
Det spørs om det varer, mange blir snart ledige igjen. Ingen agenda for min del. Bare litt kaldt vann på de verste hausserne. Ja, jeg hadde DOF-aksjer i 2019, men solgte meg ut, ca 3 kr. tror jeg.
Redigert 19.07.2021 kl 19:48
Du må logge inn for å svare
Svar heller på hva din agenda er !? …. Holder mer enn nok for meg . Tittet på din profil og i andre aksjer du snakker i . Det forteller meg ganske mye til din info ….
Hva om du tar feil…? . Hva med utsatte oppdrag !!. Du kommer bare med fakta du eller ….!?. Jeg har skrevet lenger innlegg til den største klovnen ( hifidude ) på denne tråden og blitt stoppet . Det var faktisk et rett på innlegg og hadde det samme til deg her . Ble stoppet ….!?
Redigert 19.07.2021 kl 19:51
Du må logge inn for å svare
thsnek
19.07.2021 kl 19:50
3087
Hei sunnyboy
«Tommelfinger» regel er vel at 50k er break even på PSV. Altså kun driftskostnader. 120k på AHTS. Så skal lån og vedlikehold dekkes.. 400k for ATHS er meget bra! Da dekkes alt samt en pluss i regnskapet. For PSV så er 100-150k meget bra. Utfordringen i Nordsjøen de siste årene er at disse ratene kommer kun i små perioder i høysesong. Det er ikke bærekraftig for noen rederier. PSV markedet før covid var bra en god periode. AHTS markedet har vært dårlig siden 2014.
«Tommelfinger» regel er vel at 50k er break even på PSV. Altså kun driftskostnader. 120k på AHTS. Så skal lån og vedlikehold dekkes.. 400k for ATHS er meget bra! Da dekkes alt samt en pluss i regnskapet. For PSV så er 100-150k meget bra. Utfordringen i Nordsjøen de siste årene er at disse ratene kommer kun i små perioder i høysesong. Det er ikke bærekraftig for noen rederier. PSV markedet før covid var bra en god periode. AHTS markedet har vært dårlig siden 2014.
JanOrge
19.07.2021 kl 19:52
3085
Du mener at selskapet skal opp på fundamentale forhold. Hvorfor hisser du deg opp over det du mener er innholdsløse kommentarer da? Det er vanskelig for andre å se det fundamentale du mener er på plass. Seadrill viser ikke vei. Hva er det som viser vei nå?
JanOrge !
Du får stå for dine kommentarer som jeg gjør . Er direkte på noen og det kan virke for nært for andre . Du har snakket selv om fakta her inne , så trenger inne dra den…. Rater går ned og de kan også gå opp . Tråden her har belyst det mange ganger minus og pluss . Vi vet at Dof har utfordringer som må løses ….Seadrill er vel bare konkurs beskyttet men har vel fortsatt ikke sin restrukturering iorden …. Tar sikkert feil !. Jeg vet ikke hva som viser vei , kansje du gjør det …?
PS : janOrge ! Du klarte ikke svare på dette spørsmålet og det sier mye om deg til din info….!?.
Du får stå for dine kommentarer som jeg gjør . Er direkte på noen og det kan virke for nært for andre . Du har snakket selv om fakta her inne , så trenger inne dra den…. Rater går ned og de kan også gå opp . Tråden her har belyst det mange ganger minus og pluss . Vi vet at Dof har utfordringer som må løses ….Seadrill er vel bare konkurs beskyttet men har vel fortsatt ikke sin restrukturering iorden …. Tar sikkert feil !. Jeg vet ikke hva som viser vei , kansje du gjør det …?
PS : janOrge ! Du klarte ikke svare på dette spørsmålet og det sier mye om deg til din info….!?.
Redigert 24.07.2021 kl 20:04
Du må logge inn for å svare
xcountry70
19.07.2021 kl 20:37
2966
Det ble godt over 4 timer i fjellet her vest. Var litt tidlig ute med moltespannet. Moltene var ikke modne nok og trenger en uke , i år blir det bra. Hvorfor nevner jeg dette ? Pandemien drar markedet ned nå . Deltafrykt. Gjenåpning blir tregere enn vi trodde . Det samme skjer i vår bransje. Driftskostnader blir høyere , plattformene drives med minimum bemanning og kun kritisk vedlikehold gjøres. Fjorårets lave nivå på solgte xmas tre indikerer at dette året vil bli ett tøft år med tanke på jobber. Ha derfor ikke for store forhåpninger om dette året . Allikevel greier DOF driften uten tilførsel av kapital. Men vi vet at pfeizer tar knekken på Delta,en , Derfor vil dette snu , Dette fallet er er kjøpsmulighet for investorer i oljebransjen, Ser vi gjennom og fremover nå for DOF vil det komme ett godt marked på subsea . Det viser prognosene fra analysefirmaene. Det som er vanskelig er å si når . I tillegg åpnes nye markedsmuligheter som krever DOF sine båter . Se på siste måneders kontrakter , subseaskip på vind , node seismikk og dekommissioning av oljefelt. På vind har turbinstørrelsen blitt doblet på 2 år . Dette krever større båter og etterhvert mer spesialiserte skip , men nå må du bruke det som fins og det er subseaskip . Jeg kan ikke forstå annet enn at det blir trøkk i etterspørsel etter disse skipene . Så fort plattformene åpner opp igjen etter pandemi , vil PSV flåten komme tilbake der den var før pandemi. Det er mye som skal gjøres på plattformenr. Hoveddelen av AHTS flåten til DOF ligger i Brasil med priveligier i det beste markedet i verden for slike skip . Så tilbake til molteturen . Ved å utsette en uke blir moltene modne . Risikoen jeg tar er at andre har plukket de før jeg kommer til fjells igjen .
AlanS
19.07.2021 kl 20:37
2974
Takk for en saklig avklaring, thsnek. DOF har 3 båter i spot. Greit at de går på gode rater, men det er utrolig lite i det store bildet hvor Subsea flåte står for mer enn 80% av inntekter.
xcountry70, takk for et fantastisk innlegg! Helt enig med deg at det er best å plukke modne mølter. I aksjemarkedet er det annerledes. Det er best å plukke aksjer før markedet tror at tiden er inne for kjøp))) Kjekt å være lit tidlig ute:) Neste som bananer og andre frukt som kan modnes hjemme:))) Tomater gjør det også)
xcountry70, takk for et fantastisk innlegg! Helt enig med deg at det er best å plukke modne mølter. I aksjemarkedet er det annerledes. Det er best å plukke aksjer før markedet tror at tiden er inne for kjøp))) Kjekt å være lit tidlig ute:) Neste som bananer og andre frukt som kan modnes hjemme:))) Tomater gjør det også)
Redigert 19.07.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
19.07.2021 kl 21:02
2911
Står ikke utenfor denne nå. 7 år med nedgang i offshore smeltes vekk med nytt håp og solskinn. DOF aksjen har rast og rast i de siste årene, på tide at vi får en solid reprising.
thsnek !
Takker for utdypende info , og veldig takknemlig for det .
Takker for utdypende info , og veldig takknemlig for det .
AlanS
19.07.2021 kl 21:43
2830
Ship recycling breaks the US$600/ldt level (https://www.rivieramm.com/news-content-hub/ship-recycling-breaks-the-us600--ldt-level-66608)
AlanS !
Den kontrakten Aker solution vant idag med havvind . Kan denne være noe for Dof ? Ser at Siemens er inne i bildet også …!
Den kontrakten Aker solution vant idag med havvind . Kan denne være noe for Dof ? Ser at Siemens er inne i bildet også …!
Redigert 19.07.2021 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
AlanS
19.07.2021 kl 22:06
2790
Godt spørsmål, Sunnyboy. Som sagt tidligere har ikke Aker egne båter og båtene må hyres inn for å gjøre jobben. SOFF er en kandidat pga tilknytning, men der er ikke gitt at SOFF blir benyttet.
xcountry70
19.07.2021 kl 22:28
2757
Får hjelpe dere litt . Dette er en jscket (stålunderstell )med en omformer oppå . Kabler må kobles til og fra.
Før en plattform installeres må jo grunnen sjekkes . ( ingen med vettet i behold setter 3 mrd kroner på dårlig grunn..,,) Dette kan være jobb for DOF prosjekt organsisasjon og båter , grunne prøver av jorda må taes. Men de solgte jo Geographh , men kan leie inn andre . Så må jacketen transporteres ut og settes på sjøbunn. Dette kan DOF. gjøre. Omformere må installeres. Dette er jobb for tungløft fartøy. Så må kabler koblrs til . Dette kan DOF gjøre eller kabelleverandør om de har egne skip . Kjenner ikke i detalj om kablene legges med oppheng under vann . Da må forankring og oppdrift innstalleres og dette krever i ingenjørkompetanse. Dvs DOF prosjektorganisasjon . Men dette er ingen stor DOF jobb, men SOFF har ikke ingeniører som kan prosjektere dette (tror jeg) og DOF er nok foretrukket pga det. Men tror dette blir en begrenset jobb .
Før en plattform installeres må jo grunnen sjekkes . ( ingen med vettet i behold setter 3 mrd kroner på dårlig grunn..,,) Dette kan være jobb for DOF prosjekt organsisasjon og båter , grunne prøver av jorda må taes. Men de solgte jo Geographh , men kan leie inn andre . Så må jacketen transporteres ut og settes på sjøbunn. Dette kan DOF. gjøre. Omformere må installeres. Dette er jobb for tungløft fartøy. Så må kabler koblrs til . Dette kan DOF gjøre eller kabelleverandør om de har egne skip . Kjenner ikke i detalj om kablene legges med oppheng under vann . Da må forankring og oppdrift innstalleres og dette krever i ingenjørkompetanse. Dvs DOF prosjektorganisasjon . Men dette er ingen stor DOF jobb, men SOFF har ikke ingeniører som kan prosjektere dette (tror jeg) og DOF er nok foretrukket pga det. Men tror dette blir en begrenset jobb .