DOF hvor bra kan 2021 bli ?

tobben
DOF 10.05.2021 kl 11:25 179844

Mye tyder på at 2021 kan bli første år uten røde tall på lang tid. Vi nærmer oss 1q-tallene som kan bli vår første gledelige overraskelse . Hvor bra kan tallene bli? Kanskje presenteres en finansieringsplan sammen med tallene ?
Redigert 04.09.2021 kl 01:31 Du må logge inn for å svare
tobben
03.08.2021 kl 10:38 3559

Robothandel er det vel i alle aksjer og er fullt lovlig , men er "usynlig" pga fjerningen av meglerID
omac
03.08.2021 kl 10:45 3528

Var egentlig en kommentar til alle som er overbevist om at roboter styrer kursen. Roboter er lov ja, men klursmanipulasjon er ikke lov. DOF handles nok til den verdien markedet ser er riktig i forhold til risiko. Hadde noen tenkt noe annet hadde de kjøpt på disse prisene. I dag er det totalt handlet for 40.000,-. Neppe mer enn Spetalen bruker på vin i helgen. Hadde det vært en kurs "manipulert" ned så hadde alle som vil tjene penger kjøpt.
drekkapilsen
03.08.2021 kl 10:46 3533

Hvis det ikke konverteres gjeld til egenkapital denne gangen heller er fortsatt DOF helt uinvesterbar. Å skyve gjelden fremfor seg løser ingen ting. De må få orden på økonomien og få slettet en del gjeld. Kanskje oppmot 5 mrd skal det være noe som helst vits. Da kan vi snakke om grønne tall igjen.
tobben
03.08.2021 kl 11:05 3496

Da må du gjerne forklare avtalen som lå på bordet i 2019 og Solstad som er fornøyd med samme gjeldsnivå etter sin restrukturering. Nå kommer jo begge straks med tall, så vi kan jo se hva de sier
AlanS
03.08.2021 kl 14:22 3342

Olje- eller energiselskaper leverer sterke tall bortsett fra ressursgrunnlag som faller som stein hos de fleste. Oljeservice er utbombet og delvis for gammel.
Verden går mot neste oljesupersykkel som blir eksepsjonell god og langvarig. DOF er godt porsjonert til å bli med på festen.
tobben
03.08.2021 kl 17:40 3182

Jepp, vi har de kuleste båtene for slik jobbing :-))
JanOrge
03.08.2021 kl 19:54 3098

Subsea7 er nå verdsatt til 20 mrd. De er netto cash-positive med nesen 2 mrd (4 mrd cash minus 2 mrd i gjeld). De har fire ganger omsetningen til DOF, 4 ganger asset-value ifht DOF. Hvis DOF skal være verdt 18 mrd, som nå er netto gjelden deres, burde ikke da Subsea7 være verdt 80 mrd?
tobben
03.08.2021 kl 20:13 3069

Det holder nok med å oppsummere at det er en skikkelig upopulær bransje. Selv de store oljeselskapene hvor pengene nå renner inn ,har flat kursutvikling . Egentlig ikke så dumt for oss med de nyeste og beste båtene. Det bygges ikke nytt, og etterspørselen vil stige kraftig fremover. Kjenner lite til Subsea 7 , men i praksis hjelper det ikke å være gjeldfri om ikke skipene er tilpasset markedet som kommer. Liten verdi i å være gjeldfritt seilskuterederi , når dampbåtene kom inn i markedet .Ellers guidet Subsea 7 overskudd for året og et positivt marked fremover. Er nok mulig det er mest "allergi " mot alt som har med olje å gjøre.
Redigert 03.08.2021 kl 20:24 Du må logge inn for å svare
xcountry70
03.08.2021 kl 21:02 3015

Best break even er dypvannsfelt og miljøvennlig olje . Der brukes de største og dyreste riggene. Da må du støtte de med båter som leverer tilsvarende og holder det siste innenfor DP klasser etc. Det gjøres ingen kompromiss på HMS på dette området . Videre krever en effektiv feltutvikling solide subseabåter for å jobbe på disse dypene Eksempelvis er det nå så mange FPSO under bygging at det er kø på verftene ifølge en rapport jeg leste. Alt koker ned til hvilken EBITDA skal man legge til grunn fremover . Hva er lav scenario og kommer det ett sterkere marked ? Tror man EBITDA blir stor nok til å betale gjeld og renter uten å slette gjeld eller må man slette for tilpasse seg en lavere EBITDA ?
kongsberg1
03.08.2021 kl 21:04 3015

Fikk nå mine 37500 aksjer i dag. Som sagt i går, det blir borte noe fra sirkulasjon i dag.
Slettet bruker
03.08.2021 kl 21:12 3007

Kongsberg1 !
Jeg tok 42500 aksjer idag , og det ble noen prosent av omsetningen det ….
suspekt
03.08.2021 kl 21:26 3092

Håper virkelig dof lykkes, og at vi kan se en langt høyere kurs i 2022. Godt du er med på laget Alan med saklig og gode innlegg. Kjøpte siste ladning på 60 øre og trodde det var bunnen, slik det så ut en stund.
Har nå ca, ca en dagsomsetning av aksjer i dof.
Det er 2 faktorer som ødelegger for dof, det ene er corona, og det andre er klimahysteriet, ellers ville vi vert på et helt annet kursleie. Kommer nok bedre tider, oljealderen er ikke over!!!
JanOrge
03.08.2021 kl 22:09 3023

Mons Aase liker å betegne Dof som et "mini Subsea7". Flåten til Subsea7 står ikke tilbake for Dofs får. Derav inntjeningen som er 4x Dofs... Så da er jo fortsatt spørsmålet hvorfor DOF og Subsea7 prises likt nå...
AlanS
03.08.2021 kl 22:21 2996

Takk for din positiv tilbakemelding.
Helt enig med deg i at klimapolitikk slår feil for olje og gass. Det er mye mer å hente på energieffektivisering på forbrukssiden og etablering av et system for avgifter basert på miljøavtrykk for energiforsyning. Det er store forskjeller mellom oljefeltene. Sand- og skiferolje kan ikke sammenlignes med felt som Johan Sverdrup eller liknende.
Når det gjelder korona tror jeg at effekten er negativ kun på kort sikt. På lengre sikt kan den bli positiv. Med andre ord - supply siden kan rammet hard og vil ikke være i stand til å imøtekomme økende etterspørsel. Her er bildet som viser forbruke fra 2006 og prognose fram til 2026 https://www.statista.com/statistics/271823/daily-global-crude-oil-demand-since-2006/
Etterspørselen i 2022 er tilbake til 2019 nivået og forsetter oppover.
Pris vil følge etter. Bare for illustrere poenget; oljepris i 1998 var godt under USD 20, i 2001 - rundt 20 og over 140 i 2008. Vil ikke bli overrasket om 2008 prisrekorden vil falle i 2022 eller 2023.
Etter min oppfatning skyldes den langvarige nedgangen i offshore av den amerikanske skiferrevolusjonen. Allikevel begynte de store amerikanske selskapene å skifte fokus fra skifer til offshore. Regner med at skiferproduksjon i USA kommer til å avta innen 2-3 år. Dette vil forsterke aktiviteten offshore.
AlanS
03.08.2021 kl 22:38 2964

Det var et godt spørsmål, JanOrge.
Jeg tror ikke at Subsea7 og DOF ikke er helt sammenlignbar. Subsea7 fokuseres på store prosjekter som feltutvikling og store modifikasjoner, mens DOF på IMR. Subsea7 vil sannsynlig trenge flere båter enn de har når offshore tar av og arbeidsmengden øker. Det kan tenkes at Subsea7 vil leie inn DOFs båter igjen.
Dessuten kan den økende eksponeringen mot det grønne vise seg å være mindre attraktivt hvis Subsea7 må hyre andres båter til høye rater.
Kort sagt: dersom markedet bedrer seg og rater styrkes er det bedre å ha båter til chartring (dvs DOF) enn å hyre båter til å gjøre jobben (dvs Subsea7).
Redigert 04.08.2021 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
xcountry70
03.08.2021 kl 22:51 2941

Exxon finner 9 milliarder fat i Guyana og har 10 FPSO på gang der og bare så vidt har kommet i gang.... Hva skal de med skifer?.De har jo ett nytt Saudia Arabia på gang der. Petrobas har ryddet porteføljen sin og sitter med en pipeline av feltutbygginger med break even på 21 dollar og løftekost på det som er bygd på 2 dollar fatet. 40 prosent av all investering i olje og gass kommer i denne regionen de neste årene.
Dofulf
04.08.2021 kl 10:06 2770

Nordnet Bank +1000
Nordnet Livsforsikring -1000
Avanza Bank - 14000
0,00 % forandring, delay 3 dager
AlanS
04.08.2021 kl 13:49 2604

Flott at DOF fyller verktøykassen sin med spennende utstyr. Allikevel er det viktigst å fylle backloggen med gode kontrakter og selskapskassen med penger. Kommunikasjonen med markedet bør også forbedres.
AlanS
04.08.2021 kl 18:12 2437

Indian firms plan to invest $27 bln to boost refining capacity by 2025 (kilden: reut.rs/3AfRSkF).
NEW DELHI, Aug 4 (Reuters) - "India state refiners are set to invest 2 trillion rupees ($26.96 billion) to boost oil refining capacity by 20% in Asia's third-largest economy by 2025, junior oil minister, Rameswar Teli, told lawmakers on Wednesday.
India, the world's third-biggest oil importer and consumer has refining capacity of about 249 million tonnes a year, equivalent to about 5 million barrels per day (bpd). Refining capacity is expected to climb to 298 million tonnes a year by 2025, Teli said in a written reply.
"The refining industry has been modernized and upgraded continuously with the indigenous and imported technologies for refining cost reduction" and product upgrading, he said.
The country's top refiner, Indian Oil Corp (IOC.NS), in its latest annual report said it would boost its annual oil refining capacity to 87.55 million tonnes by 2024/25 from the current 70.05 million tonnes to meet growing demand for petroleum products.
India will be the main driver of rising demand for energy over the next two decades, accounting for 25% of global growth, and is set to overtake the European Union as the world's third-biggest energy consumer by 2030, the International Energy Agency said in a report earlier this year. "
Kontur
04.08.2021 kl 19:14 2386

Mange gode oljeår framfor oss det er sikkert
tobben
04.08.2021 kl 19:58 2348

Nå kommer riggaktiviteten for fullt , på toppen av stort vedlikeholdsetterslep . Så at det var en kjempe subsea ryddejobb i Brasil , så her er det mye annet enn nye felt :-))
Dofulf
05.08.2021 kl 09:11 2103

Bjarte Brønmo +4800
Nordnet Bank +12000
Nordnet Livsforsikring -21800
Danske Bank +20000
Forandring 0,00 %, delay 3 dager, alså sist mandag
TurboFisker
05.08.2021 kl 10:04 2028

Hat mista litt troen på den aksjen her 🤔 venter og venter, men skjer svært lite.
tobben
05.08.2021 kl 10:17 2016

Skjer nok lite frem til q2 om 19 dager
kongsberg1
05.08.2021 kl 10:33 1975

Se på Seadrill, de kjemper som bare det for å beholde riggene sine. De vet hva som kommer nå, etterspørsel etter rigger som må dekkes. Hvem skal serve de riggene ?
TurboFisker
05.08.2021 kl 10:38 1966

Pump og dump som skjer i seadrill.
Mdg1
05.08.2021 kl 10:38 1966

Pandemien kommer nok til å prege hele 2021 også. Det er altfor få personer globalt som er fullvaksinert og nye nedstenginger kommer til å prege også høsten og starten på 2022. Desverre
AlanS
05.08.2021 kl 10:42 1949

Ikke minst hva riggene skal brukes til: feltutbygging og IOR eller linkende. Offshore kommer sterkt tilbake. Det er bare å posisjonere seg før det tar skikkelig av.
tobben
05.08.2021 kl 10:50 1931

Ja, man skal ikke se seg så veldig rundt for å se hva som kommer :-))
Mdg1
05.08.2021 kl 10:56 1925

Verden har allerede for mye olje. De stor produsentene holder igjen og etterspørselen blir preget av covid langt inn i 2022. Ha er det som kommer? Enda en refinansiering?
tobben
05.08.2021 kl 11:10 1895

Vi har nok vidt forskjellig syn , mulig nicet ditt påvirker synet mitt på videre diskusjon :-)) Transocean med flere er nokså klare på utviklingen fremover. Brasil skal nær øke produksjonen sin med 100% frem mot 2030.
AlanS
05.08.2021 kl 11:13 1892

Mye olje?
1) Skiferbrønner mister cr 2/3 av produksjon innen ett år siden oppstart. Dersom drillingen ikke tar av og DUC reserven er spisset opp, vil olje produksjon falle bratt. Antallet av DUC faller med 270 stk per måned. Med dette tempo vil DUC reserven holde i cr 3 år. Regner med at de beste brønner tas i bruk nå og ikke alle DUC er like gode. Her snakker vi om vr 6 Mbbld som kan forsvinne rimelig fort.
2) Manglende oppstrømsinvesteringer andre plasser gjør at produksjon ikke kommer tilbake til gamle høyder. Flere OPEC land klarer ikke å fylle sine kvoter av denne grunnen. Oljeproduksjon er ikke noe som kan skrus ned og opp like lett som vannkranen.
3) Produksjonsøkning er en krevende prosess som tar både tid og resurser.
tobben
05.08.2021 kl 11:18 1892

Et 4. punkt du kunne tatt med AlanS er reserveoversikten til de store oljeselskapene.
AlanS
05.08.2021 kl 11:25 1876

Dette er et viktig poeng, tobben. Takk for det.
For noen dager siden snakket vi om at de totale reservene faller og "majors" sitter med rekord lave reserver som sikrer produksjon i cr 10 år. Det er også verdt å nevne at utfordringer baller seg på når feltene går av av plato og produksjon faller.
Redigert 05.08.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Mdg1
05.08.2021 kl 11:29 1874

Nå har Saudi Arabia ganske mye å gå på. Iran kan komme tilbake for fult. Dette kan vel utgjøre så mye som 4-10 mill fat. Så begynner det grønne skifte å ta fart nå. De tyske bilprodusentene skal bli helt elektrifisert innen 2025 og solenergi er billigere enn noen gang. Regjeringer subsidierer grønn energi. Flytrafikken kommer aldri tilbake på pre covid nivåer og skipsfarten blir mer energieffektiv. Det er vanskelig å spå når oljetoppen treffer eller om den faktisk var pre covid. På toppen av dette har Kina bygget opp et lager med olje som er helt enormt. Ingen utenfor kina vet egentlig hvor stort det er.
hifidude
05.08.2021 kl 11:39 1858

Det mest interessante spørsmålet er vel egentlig: Gitt markedets innebygde grådighet, hvorfor benytter ikke profesjonelle investorer anledningen til å fylle på med aksjer på dette svært lave nivået?
Jeg venter i spenning på svar.