BWE 2022 - Q4 gir føringene

gunnarius
BWE 11.05.2021 kl 10:17 255766

Tillater meg å opprette en ny tråd. Ble vel lang den gamle.

Atter en "utenom børs handel". Her om dagen gikk det en post på 200.000 aksjer, i dag en ny post på 250.000 aksjer. Kan være greit å vite, så forstår man bedre øretrillingens sanne ansikt.

BWE omsettes NOK 2.55 under emikurs på NOK 27 og som en digresjon - PEN omsettes for NOK 1.6 over emikursen.

BWE har sånn omtrent dobbelt opp til kursmål. Mye å gå på altså.

Selskapet er lite villig til å kommentere om det forventet hydrokarboner i Dentale formasjonen før boring. Jeg tar dette til etterretning og skjønner at etter Gamba fiaskoen så holder BWE meget tett vedr. den pågående boringen ned til Dentale. Svar får vi trolig i denne uke. Brønnen var estimert til 30 dager og da antar jeg samlet boretid for både Gamba og Dentale. Det er opplyst at boringen ligger foran skjema, så da er det meldingstid i disse dager - gitt jeg tar utgangspunkt i borestart medio april.

Blir uansett interessant å vite hva Dentale formasjonen viser, slik at aksjonærene på Q1 får en bedre samlet redegjørelse.

Det er i det store og hele at etter Q1 jeg tror det kan være bedre beslutningsgrunnlag i aksjen. For ledelsen burde ha en del å berette og si oss hvordan skape gode aksjonærverdier.

Noen som kan bekrefte, ligger Norve fremdeles på samme lokasjon?
Redigert 15.02.2022 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
20.05.2021 kl 18:46 6166

Økt produskjson fremover med netto 60000 bbl/day i begynnnelsen av 2025.
Planlagt utbytte, mest sannsynligvis fra 2024.
Skal borre 8 nye brønner på Hibiscus
Cash ca 184,8 mill USD
"Business model" med meget rask tid fra FID til første olje på Maromba resp. Hibiscus,
Olje som ikke blir produsert i 2020/2021 pga. C-vid 19, blir produsert seinere.
2 "liftings" i Q2 vs 1 lifting i Q1.
Har funnet hydrokarboner i 5 av 6 brønner.
Null gjeld.

https://www.bwenergy.no/docs/default-source/reports-and-presentations/2021-q1-presentation.pdf?sfvrsn=9561adc0_0

Har forvørig også aksjer i MPCC. Markedet er litt meir tilgivende i denne bransje uansett resultater... Personlig er jeg litt skeptisk til container markedet om 2 år.. Det bygges mange nye skip Tror Bwe også kommer seg oppover igjen.
Redigert 20.05.2021 kl 18:52 Du må logge inn for å svare
Gasman
20.05.2021 kl 19:05 6148

Ser uansett ikke ut til at markedet er ferdige med å dumpe olja.
Knallgrønn børs og sterke arbeidsmarkedstall hjelper ikke.
Tror dette har lite med den omtalte "lagerbyggingen" å gjøre. Olja går ikke ned 5 USD på en marginal økning (som var mindre enn forecast).
Iran? Mer sannsynlig, men det er et stykke frem før Irans olje kommer på markedet, ut over det som allerede smugles ut bakdøra, og innen det har økonomiene sannsynligvis åpnet så mye at de kan absorbere dette. Oljeprisen er fortsatt bra, alt tatt i betraktning, og understøtter en mye høyere prising av BWE, men teknisk ser det kritisk ut. Har ikke lyst til å dukke ned på 60 eller under...
PS: Heldigvis tar jeg absolutt alltid feil når jeg skal tippe hvilken vei olja går, så det får være en trøst.
Løkkøye
20.05.2021 kl 19:18 6114

La oss håpe på utbytte i 2024 da, produksjon både på Dussafu og Maromba.
50 000 bbl/ day i 2024.
Oljepris USD 60, driftsutgifter USD 35.
USD 25 x 50 000 x 360 = USD 450 mill
Skulle bli ca. USD 1,75 pr aksje.
50% blir i selskapet, 50% utbetales til aksjonærene.
Ca kr. 7,25 i utbytte pr aksje med dagens dollarkurs.



40something
20.05.2021 kl 19:31 6122

Annonsere utbytte i 2024 er jo ingen trigger. Plenty av tid å gå inn i aksjen. Bedre å gi utbytte til oss som har vært i front og tatt tapet enn andre beilere som bare dukker opp for å skumme fløten. BWE har masse pæng og har mulighet å belønne de som har sittet ut stormen.
Gasman
20.05.2021 kl 21:30 5948

Om jeg skal tippe noe om oljeprisen (selv med en ekstremt dårlig track record for dette faget), vil jeg tro en avtale, om den kommer i morgen som er deadline eller i løpet av helgen/ neste uke vil markere et bunnpunkt. Tror en avtale snart er priset inn, og det er tross alt et stykke frem at olja faktisk kommer ut. Det overordnede bildet er jo egentlig bullish, med gjenåpning av økonomier, særlig Europa, i månedene som kommer. Om markedet går tilbake til å fokusere på det økonomiske bildet, vaksiner og nært forestående kjøresesong, kan vi forhåpentlig se at det snur oppover igjen.
Reflect
20.05.2021 kl 21:43 5916

Jeg har i dag solgt mine 10k utover stop-loss. Trodde BWE ville levere, - i hvertt fall komunisere oppsiden. Rask utbygging er flott,- men gammel kjent profil. Det er noe altfor traust - for meg vil det være aktuelt å gå inn etter lederbytte, eller vesentlug endring i eiersits både i BWE og BWO, der BNP har en fundametal gevinstmulighet på aksjonærer, en situasjon som jeg også tror påvirker BWE.
BWE burde ha muliighet til å gå bedre.
gunnarius
20.05.2021 kl 21:44 5908

BWE kan rimeligvis ikke lastes direkte for denne tørrboringen. Denne litt sleivete uttalelsen og håndteringen i forkant Gamba-meldingen kunne helt klart selskapet, markedet og aksjonærene ha vært for uten. Denne barnslige, skal «trege deg igjen» mentaliteten, vil uansett medføre kortsiktig effekt. Jeg forventer en korreksjon oppover etter hvert. De som mener at aksjen er mer verdt enn dagens kurs, vil investere i BWE.

Aksjekursen har falt rundt NOK 10. Er det virkelig noen som tror at aksjekursen ville ha økt med samme beløp, altså NOK 10 per aksje - gitt det ble suksess som forventet?

Aldri verden om markedet hadde vært villig til å belønne aksjen med samme kursmåløkning som analytikerne opererte med - kanskje halvdelen. Markedet synes ikke bry seg særlig om analytiker kursmål dobbelt av dagens kurs, så hvorfor skulle det bry seg om økning (større Hibiscus) og tilsvarende verdi som analytikerne mente?

Basis for min tankegang på børs er normalt: Money talks.

I den forbindelse er det to triggere som skiller seg ut.

Den første allerede om ca. 4 mnd. hvor Tortue Fase 2 ferdigstillelse, med 6 brønner online vil gi free cash flow for BWE ~USD 45-50 mill. per Q med dagens oljepris.

Den andre triggeren angår Hibiscus/Ruche Fase 1 om ca. 16 mnd., som samlet fra Dussafu vil gi et platå på gross ~40.000 f/d, dvs. netto BWE basert på 35.000 f/d over tid som mest realistisk på ~26.000 f/d. Samme betingelser vs. free cash flow som Tortue Fase 2 på rundt USD 70 mill. per Q. Alt dette netto BWE per Q!

Selv med lavere oljepris vil regneeksemplene mine kunne gi bedre fri kontantstrøm, ettersom koronaen er ventet vil slippe taket og ved høyere produksjon - det blir flere fat å fordele faste kostnader (lavere OPEX).

Investorer som skjønner at å vente i rundt 4 mnd. for første trigger og ca. 16 mnd. for den største triggeren - ser konturene av den frie kontantstrøm-utviklingen.

Basert på stabile markedsforhold gjelder for BWE -money talks. Investorene vil enten vurdere at 4 mnd. frem i tid eller ca. 16 mnd., som et fristende scenario til å plassere sine penger – gitt man har tro på at selskapet leverer inntekter - så det griner - i løpet av d.å. og ved Q4 2022.

I tillegg fortsetter BWE med å bore og utvikle Dussafu, samt Maromba.

BWE har med null gjeld, mulighet for RBL lånefasilitet og cash USD 185 mill – og selv ved dette Q1 leverer overskudd i driften - alle muligheter til å lykkes. Da spiller det liten rolle om markedet inkl. traderne for en stakket stund agerer i strid med hva analytikerne mener og fundamentale forhold tilsier - nedgrusingen av aksjen er for omfattende – money talks!
Redigert 20.05.2021 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
keane
21.05.2021 kl 07:49 5689

Godt siste innlegg. Aksjen har etter min mening falt alt for mye. Puttet på 10k ekstra aksjer i går og er langsiktig.
Foreigner
21.05.2021 kl 08:22 5625

Good write up. But to be honest I believe BWE is right now correctly priced based on how market prices small oil companies. Like it or not... Q1 profit USD 7.8 m i.e. 65mNOK. mCap 6000 mNOK. So.. if you take the Q1 profit pro rata for whole year it is 260 mNOK. And so PE 23..... So please nobody go mad about this. I do not agree with this pricing but market is market and ce la vie.... once the numbers gunnarius is talking about are recorded on Q reports this idiotic pricing will change. Until then....

BUT.... what will be interesting to see is when these Q reports are starting to hit markets is will it have a spill over effect? What I mean is for years and years all the small caps in Oslo have been taking and talking about future profits but nothing has ever materialised. Yet... I mean PEN, PNOR, BWE, QEC, IOX etc So when first one comes with very good Q results will the following repricing of that particular company spill over to others? Particularly I am waiting how the upcoming events in BWE, PEN and PNOR will change the pricing mechanism of ALL companies... We shall see.... until then forget about NAV, does not really matter at the moment..

Kingiscash
21.05.2021 kl 08:34 5604

SEB kutter kursmålet fra 36 til 32
keane
21.05.2021 kl 08:38 5610

Langt opp fra 23 til 32 kr. Bør komme en fin rekyl her.
40something
21.05.2021 kl 09:08 5553

Det har gått over 2 uker og ingen rekyl, hvilket er meget merkelig. Gunnarius har en poeng med at 10 kr ned grunnet vann i brønn for et selskap med andre asset er urimelig. Jeg kan ikke tro at oppgangen kun var Dussafu. Men det er tydelig at emi og bommert i boring skal betales dyrere for BWE enn andre selskaper. Vi er jo på nivå som legemiddelselskap som ikke lykkes i utvikling av ny medisin, men der er jo ofte verdiene blåst opp enda mer i forkant.
Bwe2021
21.05.2021 kl 09:28 5499

Foreigner har et godt poeng. De leverer ikke som guidet på resultatsiden. OPEX er høyere enn forventet, reservene mindre enn forventet, de mistet tillit når CFO hausset brønnen, så jeg kan godt se at aksjekursen blir liggende å vake mellom 20 og 25 en stund fremover. Hvorfor skulle den være høyere?
40something
21.05.2021 kl 09:49 5450

Hvordan alle selskaper på børs er priset består av så mange variabler og tidsaspekter at analytikerbransjen slik meteorologer kun kan forespeile i store trekk og enkelte sektorer men ikke for hver aksje.
1 av variablene er det både logiske og ulogiske at når en aksje har gått nedover for lenge så må den opp noen gang. Så har vi disse algoene som kun er der for å skape dynamikk. Alle kan ikke sitte long samtidig hvis vi ikke kun skal eie aksjer for utbyttet sin skyld. Da kan vi legge ned børs
gunnarius
21.05.2021 kl 09:55 5451

Rimeligvis må selskapet følge opp guiding. Samsvarer guiding med progresjonen, så vil BWE fremover bli priset på forventninger i første omgang, dernest ved at selskapet leverer den økte frie kontantstrømmen som er varslet ved Q3/Q4 og Q4 2022. Noen investorer vil basert på nevnte begrunnelse ta plass i aksjen, mens andre vil sitte på gjerdet og se det an.

Korona problematikken og andre forstyrrelser påvirker også aksjekursen, men må anses som forbigående. Dvs. ikke en permanent hindring, men høyst relevant, da den sinker og begrenser fremdriften iht. plan, jf. FPSO og at Tortue Fase 2 ferdigstillelse blir noe forsinket, dvs. reduserer produksjonen en smule for H2..
Redigert 21.05.2021 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
tuja
21.05.2021 kl 10:37 5374

Ser at PEN rekylerer 3-4% i dag. Kun BWE som fortsatt holdes nede.
gunnarius
21.05.2021 kl 10:46 5375

Er det noe livet og børs har lært meg, så er det at ingenting er statisk. I denne setting betyr det for BWE at så lenge kruttet er tørt og selskapet har krigskassen tilgjengelig, kan alt skje - og det uten forvarsel.

Nå er vi gjort kjent med guiding, så får selskapets opsjoner i markedet avgjøre resten.

Har ikke full tillit til noen oljeaksjer før Iran-problematikken er endelig avgjort og implementert. Sånn sett kunne denne happening med BWE kommet på et verre tidspunkt. Fra dette hold sitter man rolig i båten eller plukker.
solb
21.05.2021 kl 10:52 5383

Vet du noe om når de nyervervede riggene er klare for borreoppdrag?
gunnarius
21.05.2021 kl 11:18 5365

Ombygges:

BW said the plan would involve a converted jack-up, to cut costs and time to first oil. Equipment will be converted rather than the construction of a new wellhead platform.

Også hentet fra nettet:

Oil and gas company BW Energy has bought two jack-up drilling rigs from Borr Drilling. The company will use a converted rig for the development of the Hibiscus/Ruche satellite field in the Dussafu license offshore Gabon.

BW said that using a converted jack-up rig would reduce investments and time to first oil.

BW Energy has acquired two jack-up drilling rigs, the 2003-built sister-units “Atla” and “Balder”, from Borr Drilling for $14.5 million for the two units.

“A jack-up conversion will enable us to reduce capital investments by about USD 100 million compared to our previous development plan,” said Carl Krogh Arnet, the CEO of BW Energy. “We are benefitting from the availability of high-quality jack-up units at very attractive prices due to the current drilling market slump. By re-using facilities we will also achieve a substantial reduction in field development related CO2 emissions compared to a newbuild platform.”
Redigert 21.05.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
solb
21.05.2021 kl 11:26 5364

Takker for info, men jeg er fortsatt usikker på hva disse riggene skal bedrive hvis det ikke er "drilling"?
Fluefiskeren
21.05.2021 kl 11:31 5359

De skal ikke bore noe, men ombygges til noe tilsvarende en brønnhodeplattform. Altså at brønnhodene fra de forskjellige brønnen plasseres på dekk. Brønnhodene består av forskjellige ventiler som bl. a. kontrollerer strømmen fra brønnene. Det kan være en drøss brønnhoder på en rigg og flowen fra den samles og sendes i rør til Adolo. På Tortue ble det valgt tilsvarende subsea brønnhoder.
solb
21.05.2021 kl 12:04 5310

Dette blei bra. Tilstrekkelig opplyst nå.
solb
21.05.2021 kl 13:01 5251

Får vi se NORVE borre opp på rekord tid denne gangen også? Godt foran "schedule"!
gunnarius
23.05.2021 kl 17:38 4794

Så fikk vi en våpenhvile, men dette var ikke noe israel uten videre innrømmet. Min oppfatning av det hele er at Israel ga Biden en innrømmelse, mot at USA fortsetter med å støtte landet. Underforstått, vi (USA) slipper ikke Iran til med å videreutvikle atomvåpen eller letter på sanksjonene sånn uten videre.

Biden i går:

“There is no shift my commitment to the security of Israel, period, no shift not at all”

Inspektøerene forhandler nå desperat med Iran om at IAEA avtalen skal forlenges. Ser ut til at dette kan bli virent nok. Har jeg forstått det riktig fortsetter 5 runde med forhandlingene i Wien i neste ukem, men basert på hvilke forutsetninger?

Ser i mine øyne håpløst ut å få til en deal mellom Iran og USA før presidentvalget i Iran 18. juni. Faktisk synes jeg det ser meget vanskelig ut å få til en deal med Iran i det hele tatt. kanskje på sikt, men trolig ikke med det første. På den annen side, Biden er under enormt press.

Oljeprisen i natt vil gi oss et signal.

Utenriksminister Blinken viser ikke samme entusiasme som Iran i forhandlingene:

https://www.reuters.com/world/middle-east/no-sign-yet-iran-will-take-steps-needed-remove-sanctions-uss-blinken-2021-05-23/
Gasman
24.05.2021 kl 22:49 4280

Du fikk signalet ditt, Gunnarius:-)
2 USD opp foreløpig siden OSE tok helg.
Med dertil kraftig børsoppgang på verdens børser i mellomtiden, må det vel være lov å håpe på en god dag for BWE i morgen?
gunnarius
25.05.2021 kl 02:49 4114

Jeg tror nå oljeprisen stort sett er er friskmeldt, uansett om Iran kommer på banen med mer export eller ikke. Oljeprisen kommer neppe til å kræsje, selv med Iran tilbake. Etterspørselen etter olje ligger i stigende trend. Oljeaksjene og BWE skal opp.

Iran sanctions

At the same time, however, oil markets are second-guessing the impact of an expected lifting of US sanctions on Iran this year as talks continue to reinstate the UN-backed nuclear deal. With Iran sitting on some 1.5 million b/d of sidelined production capacity, speculation of a prompt return to the market of Iran's oil has dented the global oil price in recent days. Brent futures stood at around $67.30/b in midday European trading May 24, up from a dip below $65/b on May 21 but down from breaching $70/b on May 18.

But, even if additional supplies from Iran start to hit the market from July, Goldman Sachs said it would only delay rather than sink its forecast for spot Brent hitting $80/b during the third quarter of 2021 as demand recovers.

"The case for higher oil prices remains intact given the large vaccine-driven increase in demand in the face of inelastic supply," Goldman's oil analysts said in May 23 note. "This leaves the path to higher prices as the key uncertainty," it said adding a July restart in Iran exports would only delay its Brent price forecast by one quarter.

Japan's MUFG is also bullish on the oil price momentum in the coming months on the basis that additional Iranian supplies will not disrupt the swift demand-led market rebalancing.

"We expect a significant ramp-up in global oil demand in the next six months, owing to both vaccines and mobility trends increasingly becoming more resilient to virus waves. This is central to our thesis as to why we expect oil prices to 'overshoot' in Q2," the bank said in a May 20 note adding it sees Brent 'in the $70/b' over the summer.

https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/oil/052421-global-oil-demand-rebound-seen-eclipsing-india-iran-uncertainty
ErikNordnet
25.05.2021 kl 11:32 3878

Ikke noe videre respond på oljeprisen.
En ny løfting planlagt i Juni.
Redigert 25.05.2021 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Gasman
25.05.2021 kl 11:49 3842

Jeg kjøper i alle fall ikke. Billig er den, men markedet sier dessverre nei...
Uhyggelig at den faller med så positiv oljepris...
solb
25.05.2021 kl 12:06 3807

Det er varslet om 2 lifts i 2.Q. Må bli et meget sterkt kvartal. Med snarlig oppkobling av de to brønnene, DTM-6H and DTM-7H, blir vel 2 lifts i kvartalet det vanlige?
"Tie-in of Tortue phase 2 wells DTM-6H and DTM-7H
and First Oil from these wells is expected Q3/Q4 2021"
ErikNordnet
25.05.2021 kl 13:50 3708

Ja, hm.
Det frister å øke litt nå.
gunnarius
25.05.2021 kl 14:31 3632

Uansett tørr brønn eller ei, denne aksjen går ikke fra å være et top-pick til å bli uinteressant.

Oljeprisen nå rundt $68 og opp et par dollar siden stengetid sist fredag. Aksjekursen i minus. Dette harmonerer ikke og skyldes meget lavt volum i handelen og denne såkalte øretrillingen. Verre er det ikke. For det er oljeprisen videre det nå står om i første runde.
Redigert 25.05.2021 kl 14:49 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
25.05.2021 kl 14:42 3620

Veldig enig!
Gasman
25.05.2021 kl 19:15 3404

Alt av oljeaksjer i rødt i dag. Selv PEN måtte bite i det sure eplet til slutt. EQNR faller videre i USA med olja på vei nordover. Svært uventet, gitt det kraftige bykset i oljeprisen og børsen i USA. Noen med en god forklaring på dette? Er stigningen i oljeprisen styrt av tradere (shortinndekning) og derfor kortvarig?
Redigert 25.05.2021 kl 19:16 Du må logge inn for å svare
Gasman
25.05.2021 kl 19:25 3424

Jeg tror kanskje markedet venter på en avklaring i Iran-avtalen. Olja falt voldsomt på rykter om en avtale, og steg kraftig på rykter om at ting hadde gått litt i stå. Hva skjer når (hvis) de blir enige til slutt? Det kan gå begge veier, men den første reaksjonen vil nok være ned.
undrende
25.05.2021 kl 21:33 3354

Syns gunnarius har en grei forklaring på dette.
Jødene er vel svært lite interessert i å få Iran oppe å gå igjen, øke våpeneksporten inn til Gaza, og Libanon.
Ligger mest sannsynlig en våpenhvile avtale inne mot at USA holder tilbake atomavtaler, og gjenåpning av iransk oljeeksport.
Kingiscash
26.05.2021 kl 09:51 3200

Man må virkelig hate olje-aksjer når man dumper BWE på 23,25. Brent-en vaker rundt 69, forstår ikke hvorfor man investerer i olje når har et sånt hastverk med å komme seg ut. Fikk forøvrig tid til å lytte på casten-en i weekenden. Som forventet er ledelsen nå på den forsiktige siden, er mye hyggeligere å overraske positivt enn
å skuffe markedet. Nedgangen i produksjonen er bare en utsettelse, ikke noe knyttet selve brønnene. Også på OPEX tror jeg man har lagt inn en ekstra USD per fat for å være på den sikre siden. Tipper man også i tidslinjen for økt produksjon har lagt inn godt med slakk. Er ganske sikker på vi ser oppkobling i q3. Eneste usikkerheten er den potensielle avtalen med Iran. Men uansett er 69 per fat ikke i nærheten av å være priset inn i BWE. Som Gunnarius skulle jeg gjerne sett litt mer opportunistisk M&A-strategi. Egentlig burde Røkke og Sohmen snakke sammen: Aker BP/Aker Energy/BWE/Ocean Yield/BWO/Aker OffshoreWind/BW Ideol. Kunne blitt et svært spennende (fornybar)energi og shiplease-selskap.
gunnarius
26.05.2021 kl 10:12 3168

Spot on ....

For ar oljeprisen nå skal bli satt under nytt press må koronaen og vaksineringen slå vesentlig feil i fortsettelsen. Men det ser ikke slik ut, vakisneringen skaper håp og etterspørselen etter olje øker som forventet. Dette betyr at det både er rom for OPEC+ og Iran. Tror folk misforstår Irans export muligheter og omfang. Iran exporterer i dag under radaren (bl.a. Kina) og det vil ta tid før landet igjen når exportnivå som før sanksjonene.

Egentlig skjønner jeg ikke helt disse rundene i Wien, hvor partene nå i denne uke er inne i 5. runde.

Iran forsøker seg på "pose og sekk" mentalitet. Fordi Iran vet at selv med å finne tilbake til krav og bestemmelser i atomavtalen av 2015, vil landet i fortsettelsen sitte med en så høy grad anriktet uran (60), som faktisk er nivå for mulighet til å fremskaffe atomvåpen. Iran har økt de to siste årene fra over 5.000 sentrifuger til nå over 7.000. Hvordan har Biden tenkt å løse denne settingen og hva med Iran som proxy part. Dvs. bl.a. understøtter palestinerne og Hamas, som igjen er Israels største trussel.

Kan godt være at Biden tiltrer atomavtale med Iran, men dette sitter enda langt inne og selv med en slik avtale er mye allerede bakt inn i oljeprisen. Det er tross alt ikke mer olje Iran kan tilby enn markedet kan absorbere, og fremdeles sørge for en oljepris >$60. Hvor er risken enkelte frykter så tungt og hva begrunner en eventuell aversjon mot oljesegmentet?
Redigert 26.05.2021 kl 10:14 Du må logge inn for å svare