NOM : BUY - Target Price 5.0 NOK

Limetree
NOM 11.05.2021 kl 11:01 6378

SP1M
Nordic Mining
Recommendation Buy
Target price 5.0
Conclusion
Nordic Mining released Q1-21 results that were in line with SB1Me, but more importantly it published the expected Updated Feasibility Study for the flagship Engebø project. Ahead of the release the company had guided a capex reduction of some USD100m, citing reduced footprint and reduced initial garnet output as key contributors to the reduced capital intensity. In the updated FS, the project capex is indeed reduced by USD93m (from USD311m to USD218m). Of course, such a capex reduction also reduces the estimated project NPV8% (to think otherwise would be the pretense of knowledge). The project NPV is now estimated to USD260m, or NOK9.6/sh on a 100% basis without adjusting for project risk/financing. This means, surprisingly, that the post-tax project IRR is maintained at 19.8%(!). Following the update, Engebø should be: 1) more robust (lower capital intensity), 2) easier to finance (30% capex reduction), but 3) equally economical as before. We currently have a Buy recommendation and a NOK5/sh target price on Nordic Mining
Limetree
11.05.2021 kl 11:55 6213

Vi er i starten av en råvareboom, og NOM er perfekt plassert for å gi investorene god avkastning i et moderne og klimavennlig gruveprosjekt i mange år fremover. Oppsiden fra dagens kurs er nesten 100%, der usikkerheten er kalkulert til ca 45%. Kursmål 9,6 NOK uten å justere for risiko. Denne risikoen vil gradvis reduseres over de neste 6 - 24 månedene.
For den langsiktige - løp og kjøp!
Safeman
11.05.2021 kl 14:44 5951

Det var en utrolig presentasjon i dag. Etter å ha fulgt NOM et par år er jeg imponert over utviklingen. Engebø blir en gullgruve! Utviklingen av prosjektet er imponerende, og det må bli en enkel sak og få med investorer og finansiere dette.
Boss 99
11.05.2021 kl 15:34 5826

Hva tror du Fryktløs. Emisjon shortet eller noe annet, sørover går det ihvertfall. Spes er den ihvertfall Nom.
Daniel_Tiger
11.05.2021 kl 19:13 5519

Mon tro om ikke han ble kicka ut, etter det patetiske innlegget her en kveld. Da sank han, om mulig, enda dypere.
Jeg savner forøvrig den positive brisen fra Vestavind. Solgte han seg ut og så seg aldri tilbake...!?
Boss 99
12.05.2021 kl 09:47 5112

Jaja slik kan skje. Våkna for tusan taskan i propellen. Desse aksjene blir ikke billiere. Løp å kjøp..
Audietron
12.05.2021 kl 09:54 5083

veldig bra presentasjon igår, så dette går veien framover. Godt gjort at nokon klarer å selge under emi enda ein dag. Tar vel av når svaret rundt AMR kjem.
Boss 99
12.05.2021 kl 10:05 5033

Får da håpe på det.
Oljeoptimisten
12.05.2021 kl 10:18 4988

Rana Gruber går med et enormt overskudd. De betaler ut 2.90 per aksje i utbytte. Med den inntjeningen som rapporten som ble lagt frem i går viste med betydelig redusert investeringsbehov/Capex og en fortjeneste/dekningsbidrag på 68 prosent, hvilket er enormt bra, så kan jeg ikke se noe annet enn at NOM kommer til å utbetale like mye i utbytte på sikt det vil si at NOM blir en utbytte maskin. Finansieringen tror jeg blir enkelt med en slik fantastisk bra DFS.
Redigert 12.05.2021 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Tiur11
12.05.2021 kl 10:49 4910

Spesifisert så er utbyttet no 2,9 kroner pr.aksje for første kvartal 2021. Det skal visst betalast ut utbytte dei resterande kvartala i 2021 og åra framover.
investorK
12.05.2021 kl 16:38 4639

Etter positive nyheter denne uken vurderte jeg nesten, bare nesten, om jeg burde kjøpe inn mer før kursen tok av.

Så kom jeg på at det er NOM det er snakk om.
Boss 99
12.05.2021 kl 18:17 4491

Flott at du ble reddet i siste liten. Ingen vits å kjøpe mere da.
Audietron
14.05.2021 kl 10:35 4090

Langt opp til 5 kr. Må være same aksjene som går i ein evig rundgang. No må departementet på banen og avklare denne klagen fra AMR, det er langt på overtid. Dyr gjeng den AMR klanen.
Boss 99
14.05.2021 kl 11:22 3989

Et skritt fremover og fem tilbake. Kommer ikke av flekken.
Brusselgeren
14.05.2021 kl 14:00 3805

Kun litt startproblemer før take-off, bare å holde seg fast her.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 15:18 3678

Take-off har vært sagt i årevis, men siden du startet som brusselger i dag så kjenner du kanskje ikke historikken. Hyggelig at noen tar over hausinga for "fryktløs" blir vel bra når retten har sagt sitt, var det ikke snakk om rundt årsskiftet ?
Daniel_Tiger
14.05.2021 kl 22:09 3438

Lett å være eplekjekk før det smeller. Når det smeller der i mot, så kommer du til å holde greit kjeft😂 time will show. Du forsvinner vel, som fryktløs... var det du som fikk ham fjernet?
Slettet bruker
14.05.2021 kl 23:06 3380

Mine tanker går til de som har fulgt fryktløs, og kjøpt alt for dyrt i årenes løp. Jeg har ingen planer om å forsvinne, skal følge nøye med på smellet.
Daniel_Tiger
14.05.2021 kl 23:58 3331

Tror du overvurderer vedkommende og undervurderer resten...
Audietron
09.06.2021 kl 10:58 2166

Signerer med Nordic Mining – får del av milliardpott

Finn Ove Øen er dagleg leiar i Åsen & Øvrelid AS.
SIGNERER AVTALE: Åsen & Øvrelid AS er ein av fire bedrifter som har singert intensjonsavtale med Nordic Mining for å realisere gruveprosjektet i Engebøfjellet. Dagleg leiar Finn Ove Øen har trua på at dei skal kome i mål. Foto: Geir Ivar L. Ramsli
Sunniva Knutsen
09.06.21 10:45
Åpne deleknapper for artikkelen
Nordic Mining har gjort avtale med to Førde-bedrifter om gruveutbygginga. Det betyr at Åsen & Øvrelid kan få ein del av potten på 1,26 milliardar.

For abonnentar
– Ein kontrakt med Nordic Mining betyr i første omgang at vi sikrar arbeidsplassar til neste år. Om det kan føre til vekst, vil vise seg.

Det seier Finn Ove Øen, dagleg leiar i Åsen og Øvrelid AS.

Tysdag morgon melde Nordic Mining i ei børsmelding at dei har signert ein intensjonsavtale med fire vestlandsbedrifter. To av desse held til i Førde.

Litt fram i tid
Ein intensjonsavtale betyr i praksis at Nordic Mining og dei fire bedriftene skal jobbe saman for å realisere prosjektet.

Åsen & Øvrelid skal bygge alle bygningane ved anlegget, både administrasjonsbygg, verkstad og bygningane i produksjonslokala. Etter planen startar bygginga i haust, men for Åsen & Øvrelid ligg arbeidet litt lenger fram i tid.

– For vår del ligg denne jobben litt fram i tid. Viss prosjektet blir realisert, blir første steg grunnarbeid med SIPA. Vi kjem først inn i prosjektet i mars – april 2022, seier han.



LES OGSÅ
Nordic Mining har signert to Førde-bedrifter. No manglar berre resten av pengane
Klare til å setje i gang
Nordic Mining har finansiert ein større del av prosjektet, men skal fram mot hausten jobbe for å skaffe resten av pengane. Parallelt blir det jobba med å spikre detaljane for prosjektet.

Her blir dei fire selskapa i intensjonsavtalen knytt inn.

Øen seier det har vore ein god prosess:

– Vi har vore involvert i sikkert snart eit år. Eg synest den siste perioden har vore ein veldig god prosess. Vi har jobba i lag med Nordic Mining og dei andre aktørane for å optimalisere prosjektet og finne dei beste løysingane for å få det beste prosjektet.

Han seier han har trua på å få prosjektet i mål:

– Eg har trua. Når det er klart for å trykke på knappen er vi klare.