RECSI - Report supportive of long-term outlook (buy 25 repeated)

Sa2ri
RECSI 11.05.2021 kl 21:14 23391

PAS er ute med en oppdatering etter dagens resultatfremleggelse. De skriver blant annet følgende:

"Report supportive of long-term outlook

Although the market reacted negatively to REC Silicon’s report, we found it supportive for our current thesis. While the market might have expected a restart of ML sooner, the 2023 indication was relatively in line with our mid-Q4’22 expectation. As such, we keep our long-term estimates unchanged and restate Buy and NOK 25 TP.

Q1’21 report in line with expectations
REC Silicon reported a Q1’21 EBITDA of USD 4m, slightly ahead of our estimates. Good margins from Butte and lower HQ costs were the main drivers. The company commented that the underlying market development in all its markets are strong and mostly reiterated outlook comments in line with our current view.

Keep our long-term estimates – slight changes to 2021-22E
The company expects to restart ML during 2023. While the market might have expected it to be restarted sooner, this was relatively in line with our estimate of a mid-Q4’22 re-opening. We push our restart expectation into Q1’23 from Q4’22, which lowers 2022E EBITDA by USD 20m, but we stress that this has no material effect to the overall business case. We also push up-front costs one quarter further out in time, while the expected total long-term volumes produced are the same. Slight changes are made to 2021E driven by seasonal effects on Butte product sales, in sum impacting 2021E EBITDA positively by 4%.

Buy - TP NOK 25 reiterated
As we make no revisions to our long-term estimates, we keep our TP and reiterate Buy. Cleantech shares have been weak lately, but we argue that we reflect the time to meaningful EBITDA well in our current TP, and see meaningful upside also considering current risks.

Analyst(s):
Gard Aarvik
Kari Eide Hartvedt"
Donald_Duck
22.05.2021 kl 13:44 6674

Regner med at REC ikke bløffer om at de forhandler med flere batteri produsenter ?
Hva forhandler de om da Nemi, hvis ikke Silan skal brukes?
nemi's
22.05.2021 kl 13:48 6651

Slapp av. Ingen grunn til å være sur selv om Q1 gikk heller dårlig. Å kalle andre idiot når man selv ikke har kunnskap - det er ikke pent av deg. Se om du skjønner:

TT sier at REC er confident på at ML skal kunne restarte å produsere i 2023. REC sier slettes ikke at ML da kommer til å drives lønnsomt... Men i alle fall - nå er hele verden enige og confident om at ML starter opp i 2023. Som du skjønner priser derfor markedet et restartet ML til snaut 15,- aksjen.

Det er ikke konspirasjon. Det er fakta.

Intravenøs skrev dette på denne tråden kl 18:25 i går: "Du må gjerne hoste opp alternativer som ikke involverer bruk av silangass løpet av helgen Nemi."

Det har jeg gjort i fullt monn. Det var ikke vanskelig. Selv om det er overraskende og stessende for mange av dere å høre om batterier til EV'er fremfor earbud.

Tesla skal produsere 100% rene Si-anoder til sin $25.000 entry model EV i 2022. Det er behørig annonsert og forklart av Elon Musk. Spill bare opp videoen fra linken jeg har oppgitt her på tråden.

Som alt annet jeg skriver, er heller ikke det konspirasjonsteorier eller falsk info. Det er derimot fakta.

Se og lær.
Redigert 22.05.2021 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
22.05.2021 kl 13:56 6604

sitat fra posten min "Tabloid vinkling å snakke om hvorvidt Si er mangelvare, det er snakk om riktig type Si som vil bli mangelvare, enten det er nanowire eller nanopartikler med størrelse under 150Nm, og gjerne med liten variasjon i størrelse på partiklene.

Group14 lager partikler med størrelse 5-7Nm ved hjelp av CVD


Du må gjerne hoste opp alternativer som ikke involverer bruk av silangass løpet av helgen Nemi.”

Det er da selvsagt alternativer for å lage tilsvarende partikler/nanowire som blir beskrevet
og jeg gjentar

"nanopartikler med størrelse under 150Nm, og gjerne med liten variasjon i størrelse på partiklene.

Group14 lager partikler med størrelse 5-7Nm ved hjelp av CVD”


Redigert 22.05.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
nemi's
22.05.2021 kl 13:58 6588

Tips: gå heller gjennom videoen der Enovix presenterer hallene i produksjonsanlegget sitt. Det skjer etter 35 minutter. Se om du ser gasstankene med silangass, eller gassbeholderne til REC. Se om du ser dine omtalte CVD reaktorer, eller i det minste hører Enovix forklare hvor de står plassert.
Intravenøsiu
22.05.2021 kl 13:59 6580

Starter en egen tråd, dette blir of topic her.
Stonks_
22.05.2021 kl 14:02 6557

Se og lær. Nemi du kan ikke si at q1 gikk dårlig det blir for dumt, q2 kommer til være plus kvartal for recsi. Og nemi vi snakkes om noen år når rec er gått 3-4 ganger dagens pris så ser vi om du fremdeles sitter her og prøver å drite på rec, jeg vedder på at det er noe han kommer til å gjøre
Redigert 22.05.2021 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 14:05 6533

Bruker du så mye tid på å granske ett selskap du aldri kommer til å investere i?
Jeg har en del fri på kvelder, men jeg rekker ikke lese om alt og alle selskap som jeg ikke er interessert i 😂
Intravenøsiu
22.05.2021 kl 14:15 6474

Jeg har startet egen tråd, post gjerne link der. Fint at alle steiner snus.
questi
22.05.2021 kl 14:44 6359

Hvis hensikten hadde vært å gjenstarte MosesLake, og ikke å gjenstarte det lønnsomt, kunne man gjenstarte når som helst :)
Gjenstart i 2023 er underforstått 'gjenstart med lønnsomhet' :)

Du er for pessimistisk mht til utsiktene for REC å kunne forsyne verden med silan for batteriproduksjon...

Tesla Battery Day 2020: Big Elon Musk EV Announcements Expected On September 22:
“Developed on a patented technology platform that includes a 100% silicon nanowire anode, Amprius Technologies batteries provide significantly more energy and power with less weight and volume than any other lithium-ion battery technology. Amprius Technologies batteries provide up to 50% higher energy density than standard lithium ion batteries with carbon anodes”
https://electrek.co/2020/08/24/tesla-teases-nanowire-technology-battery-day/

Silicon nanowire anode teknologien til Amprius (og andre nanowireanode-teknologier) bruker nok silan som innsatsfaktor :) At Tesla/Amprius ikke bruker REC som silanleverandør i mai 2021, betyr ikke at de ikke vil bruke REC (+ flere for å ha forsyningsbackup) i fremtiden da :)
Redigert 22.05.2021 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
nemi's
22.05.2021 kl 15:01 6276

Questi, du helt ute av det. Du har vært borte ett år. Som du selv skriver her; dette var EXPECTED. Men det var ikke det som skjedde da battery day 22.9 inntraff...

Visste du ikke det?!

På battery-day annonserte Tesla at de ettertrykkelig vraket silicon nanowire. Og begrunnet hvorfor. Tesla skal produsere sine egne Si-anoder. HElt uten silan eller solar polysil. Alle vet det. Spill opp hva Elon Musk in person viser og forklarer om nettopp det.

For øvrig viser historien at REC har lang erfaring med å drifte ML med underskudd. For ikke å la "asseten" ruste i stykker helt til null.

... forsyne verden med med silan for batteriproduksjon, skriver du.

Tror du ML hadde vært stengt da?! Tesla produserer 100% jo rene Si-anoder nå.
questi
22.05.2021 kl 15:04 6255

Det visste jeg ikke :)) Prøvde å google på "Tesla 100% silicon anode" og finner ikke helt noe relevant... hjelper meg litt? :)
nemi's
22.05.2021 kl 15:10 6217

1 time 4 min ut i Teslas' battery day:

https://www.youtube.com/watch?v=l6T9xIeZTds
Slettet bruker
22.05.2021 kl 15:29 6100

Denne er bra, særlig fra minutt 8
https://youtu.be/YTW_Q63bEEY
questi
22.05.2021 kl 15:42 6031

Klok beslutning av Tesla. Pris er absolutt en viktig beslutning ved masseproduksjon og ikke kun ytelse... særlig når teknologien ikke er helt moden enda. Løsningen til Tesla med polymercoating gir 20% økning i kapasitet for anoden og ca 5% billigere batteripakke. Coatingen teller med, så 100% silisiumanode er nok ikke helt korrekt fremstilt. Hadde de fått 100% silisiumanode hadde nok økning i kapasitet vært +900%...

Han batteriansvarlige i snutten kommenterte at 'nanowire' er 'kinda for space right now' (altså at det er for fremtiden eller top-notch og uegnet for Electriv Vehicle akkurat for øyeblikket)...

Hvis jeg skal få lov til å komme en noe konspiratorisk tolkning av 'stemningen' fra 1t.5min...
Elon synes veldig lite entusiastisk og det er han batteri-ansvarlige som har føringen og Elon nikker for å stemmer med for å gi autoritet til hva han fremfører. Nesten så man tror Elon ønsker seg vekk fra scenen for å slippe å være der fordi de tekniske optimale resultatene ikke er der og han må stå der og fremsnakke små ytelsesøkninger på 20% og vektlegge billigere pris... Se særlig på etter at Elon sa 'But wait there is more...' som en innøvd frase og hvordan han måtte snurpe munnen i avsmak etter å ha måttet fremføre en løgn og rose noe han ikke er egentlig fornøyd med.. Se 1:04:46

Se også 1:07:39 der Elon måtte kommentere 'Yeah.. cheaper and longer range'.. og måtte ta et innpust i frustrasjon og oppgitthet.

Jeg spekulerer i at Elon er skuffet over hva batteriavdelingen har klart å komme med..
Redigert 22.05.2021 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 15:53 5980

Etter hvert blir det et batterimarked fra minst hundre produsenter på verdensbasis, og derav hundrevis underleverandører. Blir f.eks. REC "med på" bare et par % av denne utviklingen, så blir jo det enormt. Klart det blir forskjellige konfigurasjoner, og at utviklingen går videre og videre.
økon
22.05.2021 kl 16:38 5802

Ha, ha, der satte du ord på den følelsen jeg hadde da jeg så direktesendingen av Teslas show! 20% økning virket puslete, de ville så mye mer, men det var det beste de kunne komme opp med på det tidspunktet.
questi
22.05.2021 kl 16:53 5737

*haha* Elon sendte han fyren noen virkelig giftige blikk noen ganger... som om han tenkte "Stå der og skryte over din egen udugelighet!" :D
nemi's
22.05.2021 kl 16:57 5712

Som Tesla sier, Si-nanowires lar seg ikke skalere til ytelsen Tesla trenger til EV'er. Ellers hadde Tesla for lengst kjøpt opp noen som produserer composite particles (som G14 gjør). Du trenger ikke spekulere i om Musk er skuffet. Sånn er det slettes ikke. Tesla gjennomfører nå noe som er helt brilliant - de ligger lang foran andre EV-batteriprodusenter, som vanlig - og som setter standard for hva andre Si-anode produsenter må kunne lage for å konkurrere i fremtiden.

Og der inngår definitivt ikke silangass. Derfor holde G14 på med å prøve å finne kunder til anoder for earbuds fra garasjeloftet sitt i Woodingville, mens de samtidig sier at i "an ideal world" så håper de å finne noen som vil finansiere dem videre med earbuds'ene.

Dere er i earbuds-verden.

BETTER, FASTER, CHEAPER. Med større Si particles, uten composite. Dette blir industristandard til EV-industrien. Det er det bred enighet om, og det har jeg skjønt lenge. Det ligger videoserier på #battchat der verdens fremste batterijournalister og verdens beste batterinvestorer følger (som meg):

Part #7 Tesla Silicon is Disrupting Silicon Disruption
Oppsummering fra 18 min. Sjekk ut:
https://www.youtube.com/watch?v=AL6xp4fLdFw
Intravenøsiu
22.05.2021 kl 17:05 5666

Kjører litt duo tråd her, alle eksemplene inneholder trolig et materiale med silangass som innsatsfaktor (Thin film laget ved hjelp av PECVD), i det eksempelet jeg siterte så er det i tillegg festet nanowire ved hjelp av CVD med silangass som innsatsfaktor.

"wafer på rull", finnes det noe alternativ til thin film?
questi
22.05.2021 kl 17:13 5613

Disruption'en argumenteres i den snutten #7 om at Tesla har på elegant måte har løst eller hoppet bukk over utfordringene i anodedesign mht ytelse, skalering og særlig pris.

Jeg tror disruptionen etter disruptionen vil være en der ytelsen vil være mer enn 20-30%, og/eller dramatisk økning i antall ladesykluser til mange ganger over 2000... Her vil silan bli brukt.

Jeg tror teknologien man ser i earbuds (som kan regnes som å ligge et sted midt mellom laboratorie-skala og industriellskala) vil kunne bli skalert opp til bilbatterier med tiden...
Redigert 22.05.2021 kl 17:17 Du må logge inn for å svare
nemi's
22.05.2021 kl 17:33 5508

Jeg sa at det ikke kom til å være noen som ville være villig til å finansiere noe så sprøtt som en solar-panel fabrikk i ML. Mens det var flust av dere som i fullt alvor ventet på dagen i januar da TT skulle guide president Biden rundt på tomta, mens Violet Power stakk spaden i jorda. Sjekket kalenderen til Biden gjorde dere, også. He, he.

Ingen investorer vil investere i noe som blir utkonkurrert på ytelse, skalering og pris. Der taper ikke Tesla, men de fleste andre. Veien fra earbuds til EV'er er lang og bratt. Med mange nye REC-investorer som har kommet fra odds-tipping det siste året, kan jo dette fungere som en påminnelse:

Sila Nano CEO and co-founder Gene Berdichevsky said in a statement. “For any new technology to make an impact in the real-world, it has to scale, which will cost billions of dollars."

De pengene er det ingen som ser i ML. Og dere har grundig blitt forklart hvorfor.

Redigert 22.05.2021 kl 17:35 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
22.05.2021 kl 17:34 5495

"This type of thin-film cell is mostly fabricated by a technique called plasma-enhanced chemical vapor deposition. It uses a gaseous mixture of silane (SiH4) and hydrogen to deposit a very thin layer of only 1 micrometre (µm) of silicon on a substrate, such as glass, plastic or metal”

https://en.wikipedia.org/wiki/Thin-film_solar_cell

Enovix produksjonsmetode:

Silangass —PECVD--- thinfilm (silisium festet til fleksibel men ikke elastisk polymer), denne thinfilm wafer rullen behandles med et middel for å gjøre den mer porøs, eventuelt så fester man nanowire på thinfilm wafer rullen ved hjelp av CVD-----fraktes til fabrikk på rull——katode/anode/seperator ruller festes til et apparat som trekker de ut under en laser som deler det opp i bittesmå biter som plasseres inn i enspesiell beholder av rustfritt stål, de blir stående på høykant


Beholderen i rustfritt stål motstår ekspansjonskreftene i batteriet når anode materialet ekspanderer ved lading.

Produksjon av thinfilm på rull med silangass som innsatsfaktor kan gjøres av tredjepart.

Redigert 22.05.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 17:35 5488

Hehe markedet også reagerte da det var hausset opp i forkant av denne dagen. Elon prøvde desperat og dysse det ned like før dagen::)) å det hadde han jaggu rett i, de kom ikke med noe nytt i det hele tatt og forestillingen var tam:))
Redigert 22.05.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 17:40 5449

Ingen kan si Elon ikke har peiling på batterier i alle fall.

https://www.google.com/amp/s/www.cars.com/amp/articles/electric-vehicles-with-the-longest-range-422227/
Slettet bruker
22.05.2021 kl 17:49 5394

De andre kommer sakte med sikkert etter på batteri fronten:) og bygger i tillegg ordentlige biler:-)) kjører rundt med e-tron selv:)) men de skal ha for lade stasjonen sine. Så får vi se hvor lenge de får lov til ha det forspranget::))når det exploderer nå overalt på batterier og elbiler selv Toyota må begynne å satse:))
Redigert 22.05.2021 kl 18:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 19:05 5151

https://twitter.com/LimitingThe/status/1394792116782460928?s=19

Gleder meg til nevnte intervju
questi
23.05.2021 kl 00:38 4645

Slik jeg forstår Elon, er han som person ikke primært ute etter inntjening eller kortsiktig pragmatikk, men heller mer mot å realisere visjonære ideer med lengre perspektiv. Original-modellen til Tesla satset ikke å være billig, men å være utmerket. Mars-prosjektene er ikke fordi de er lønnsomme men fordi de skal sikre menneskeheten videre utvikling. Dette spekulerer jeg er grunnen til at han ikke er helt fornøyd med +20% økning, når teoretisk kapasitetsøkning kan være +900% dersom man kan løse strukturproblemene og 'plassere atomene der man vil'.

Etterhvert som Tesla får flere eiere, ser det ut som at Elon får tøyler på seg og må sette demper på sine visjoner og uttalselser etter hva som lønner seg heller enn hva han selv ønsker.

https://www.visualcapitalist.com/electric-vehicle-battery-prices-fall/#:~:text=The%20battery%20pack%20is%20the,make%20as%20gas%2Dpowered%20cars.
Et batteri koster ca 10.000 norske kroner og kan i ca 2025 falle ned mot 1000 NOK, mens hele bilen koster kanskje 200.000 NOK ... Et design som kan gjøre bilbatteriet 5% billigere vil ha marginal effekt på 'verdiøkningen' av bilen. Derimot vil et batteri som gir dobling eller 3-dobling av kjørelengde, ladehastighet eller antall sykluser være virkelig verdifull... Dette ville være noe Elon synes er verdt å satse på, uavhengig av økt pris.

Jeg vet hva han ville ha valgt mellom +20% og 5% billigere batteri vs +100% og dobbelt så dyrt batteri.
Redigert 23.05.2021 kl 01:00 Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
28.06.2021 kl 14:15 2743

Her tolker du nok grafen feil.

Det er ikke 10 000kr for et batteri, idag er det ca 140$ pr kw/h i et bilbatteri , dvs ca 60 000.- for et 50 kw/h bil batteri.

Uavhengig av det, enig i tankene rundt el bil, her blir det eksponentiell vekst.



Slettet bruker
28.06.2021 kl 14:39 2592

Såklart blir det eksponentiell vekst, hvilket TT viste med sliden sin på forrige "møte".

Ifølge sliden starter "hockey-sticken" med eksponentiell vekst i 2026. Tanker om det?
Intravenøsiu
28.06.2021 kl 18:35 2055

Har ikke noe tilføre det som står på side 14 i q1 presentasjonen

https://www.globenewswire.com/news-release/2021/05/11/2226796/0/en/REC-Silicon-First-quarter-2021-results.html

PS, det begynner vesentlig før 2027.