Hva Skjer’a ?

BioBull
NEL 12.05.2021 kl 05:59 5674

NEL (NO0010081235)
ACC. SHORT #
35 629 254
ACC. SHORT %
2,43%
LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
10.05.2021
Active positions
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
MARSHALL WACE LLP 14 766 667 1,01% 10.05.2021
ARROWSTREET CAPITAL, LIMITED PARTNERSHIP 11 900 800 0,81% 07.05.2021
HELIKON INVESTMENTS LIMITED 8 961 787 0,61% 09.04.2021
SUM 35 629 254 2,43%
Historical Positions

Enda en emisjon på gang ?
vulkan
12.05.2021 kl 08:55 4231

50 dagers glidende snitt krysset ned 200 dagers igår
Death Cross
Value Investor
12.05.2021 kl 12:12 4091

Det som skjer er vel at NEL steg nesten 2 kr på at brenselscelle-selskapet Plug Power sendte ut en melding om at regnskapet ble forsinket, men de guidet gode tider fremover. Siden mange prøver å komme seg ut av aksjen så faller den likevel tilbake når rusen av denne gode guidingen nå har gitt seg litt. For øyeblikket handles aksjen for 17kr, som er 1kr lavere enn høyeste kurs i går (tradegate) og 70 øre over laveste kurs i går. Veien videre blir vel rolig fall inn i glemselens dal.
Seriøs
12.05.2021 kl 12:12 4090

Er NEl endelig ferdig med sitt forsøk på oppgang i dag?
Mr Erik
12.05.2021 kl 14:50 3969

Hvorfor skriver du dette? Hva er agendaen? Er det for å kjøpe seg inn på enda lavere nivåer, eller hva er greia. Bare skjønner ikke hva du får igjen for å snakke dritt om Nel hele tida.
Seriøs
12.05.2021 kl 14:57 3949

Kjøper mulig på 8-10 kr . Men snakker ikke dritt men fakta. Det dere aksjonærer må bekymre dere for er tørken med Løkke . Han burde forlengst vært ute i media og iallefall støttekjøpt aksjen... Nei , er redd for at DNB får rett i kursmål på 8 kr .. Se på dagens verdi av NEL og hva som er inntekter nå og fremover. Fremover så taper NEL på hver kontrakt og husk det . Jo større kontrakt , jo større tap..
bankersen
12.05.2021 kl 15:02 3938

Den store hode skulder formasjon sier NOK 8 den også, så kanskje får DNB rett. Her er det bare å komme seg ut om en har aksjer.
Seriøs
12.05.2021 kl 15:07 3916

Det er dessverre slik for NEL nå og man må av og til ta fakta innover seg.. DNB er Norges største meglerhus og har de beste analytikerne og er seriøse.. Om det er lønnsomt å gå inn på 8.- er en annen sak jeg vurderer da, men tapene blir ikke mindre ved kurs 8,-. kr . De må bevise at de får ned kostnaden på produksjonen før det kan bli lønnsomt. En annen fare er at det kommer flere på markedet som Røkke og Yara m.fl som er solide og har muskler for vekst. NEL må kjøre veien videre med emisjoner. Slik er det bare..
Redigert 12.05.2021 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Value Investor
12.05.2021 kl 18:56 3804

De kan jo ikke få ned kostnadene til de prisene de gir i dag. I fjerde kvartal hadde de nok inntekter til å dekke råvarer og avskrivinger, men intet til lønn og driftskostnader. I første kvartal hadde de nok inntekter til råvarer, driftskostnader og avskrivinger men ingenting til lønn. Prisene på det de selger må opp 50% og lønnskostnadene må ned. Tror dog at dette bare er en drøm, for hvis de øker prisene med 50% så får de ikke solgt noe som helst, for det er stor overkapasitet i markedet. Og hvis den dagen kommer at prisene øker, ja da vil asia også være med å konkurrere om oppdrag, så lite som man i dag får for en elektrolysør så er ikke kineserene interessert, men de kommer når/hvis prisene øker. Hvordan et selskap i dette meget vanskelige markedet kan være verdt 23 mrd er for meg en gåte, og jeg har som kjent satt penger på at over tid så vil den verdsettingen ikke vedvare.
Mado
12.05.2021 kl 19:01 4056

Seriøs, du er veldig negativft til NEL, men hvofor du skriver hele tida?
Kansskje du og mange av de som skrriver her, bare holder på kjøp og salg.
Både i går og i dag børsen falt i hele verden, er det ikke vanlig at NEL også faller?
NEL er verd rund 17,- jeg synes det bra å komme inn nå.
Value Investor
12.05.2021 kl 20:16 3954

Ja, 16,37 er hver aksje verdt, altså 23,7 mrd for selskapet. Hvorfor synes du det er en bra inngang? Jeg ville sagt eiendeler er vel ca 5 mrd, så 1 mrd for know how, så kanskje 6 mrd ville vært en bra inngang? Altså 75% ned i forhold til i dag.
Seriøs
12.05.2021 kl 21:08 3872

Da kjøper du «billig» hvis du synes den er det. Nel har falt fra 35 kr og det er et krakk kan man si. Se teknisk på aksjen så er neste bunn rundt 12, så da er ikke 17 kr billig

Småsparere rømmer NEL og det ser vi på kursen og er fakta. Men man må jo kjøpe det man tror på og lykke til
Ondi05
12.05.2021 kl 22:16 3776

Tjener de penger? Nei.
Har de noe sinne tjent penger? Nei.
Priset som et verdiselskap i størrelsesorden Norsk Hydro? Jada.

Virkeligheten innhenter de fleste drømmer til slutt.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 00:25 3643

Forventede inntekter på 600 til 800 mill i 2021, og 1,9 to 2,3 mrd i utgifter gir ingen mening, og kan ikke lenger forsvare en fremtidig prising 20-30 mrd.
Det vil markedet ganske rask få erfare framover.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 00:30 3635

i morgen vil vi få nok et ras i teknologiaksjer, og verst blir det for de som ikke tjener penger, og heller ikke kan forvente å gjøre det på mange, mange år hvis de i det hele tatt overlever.
l morgen blir det slakt i Nel med 2-3 kr ned.
Slettet bruker
13.05.2021 kl 00:33 3625

i morgen vil vi få nok et ras i teknologiaksjer, og verst blir det for de som ikke tjener penger, og heller ikke kan forvente å gjøre det på mange, mange år hvis de i det hele tatt overlever.
l morgen blir det slakt i Nel med + - 15% ned.
Osvaldsen
13.05.2021 kl 00:36 3616

Når og hvordan NEL regner med å drive med overskudd har de vel informert om? Det vet du nok veldig godt. Noe annet ville bare virke merkelig siden du virker å være en del over gjennomsnittet opptatt av NEL :)

Osvaldsen
Slettet bruker
13.05.2021 kl 00:54 3580

Det synes vel mer og mer innlysende at Nel ikke er i nærheten av å kunne tjene penger på nåværende oppdrag.
De må enten effektivisere dramatisk eller høyne prisen på oppdragene.
Jeg kan ikke lenger se at Nel har noen øsom helst fortrinn i konkurransen, heller det motsatte.
Slik det ser ut nå, så setter de prisene alt for lavt i f t kostnadene, og dette kan ikke fortsette i det uendelige.
Redigert 13.05.2021 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
Value Investor
13.05.2021 kl 03:14 3489

Ja, de sier de skal effektivisere, men hvis du har null kroner til å dekke lønnskostnad og driftskostnad, så er det litt av en effektivisering du skal gjennom for at du i tillegg skal få et overskudd. Det du fikk av inntekter dekket kun avskriving og råmaterialer, og så er planen å effektivisere. De må jo tro vi er idioter hvis vi skal tro på det. Gratis husleie og strøm, og null ansatte for lik produksjon, det er jo heldigvis helautomatisk. Da er vi i null, men hvor skal vi ta overskuddet fra, vi må jo også tjene noen milliarder for å forsvare prisingen. Det er hele er jo bare latterlig, men kanskje du kan forklare det bedre?
Slettet bruker
13.05.2021 kl 08:44 3337

Helautomatisk produksjon er smart men, men nel har likevel ansatt 100 personer sista året. Kanske trenger de 100 personer at se til at produksjon er automatisk hela tiden
Uansett er det vel 100 miljoner i kostnad med 100 pers
Seriøs
13.05.2021 kl 09:24 3262

Det er ingen hemmelighet at NEL har et krakk og ikke klarer å hente seg inn heller. Fikk en "boost" med Spetalen effekten men den var kortvarig for de som trodde at guruen trodde på NEL tok feil. Spetalen tjener penger der han kan og er en guru ja.. Spetalen har vel siden starten vært lite positiv til NEL og ikke minst hydrogen.. Hydrogen er og blir et dårlig valg fordi det er ineffektivt produkt og koster mye for sluttbruker..Tar man bilparken så ser jeg ikke hvordan hydrogen skal gjøre det bedre enn batterier ? Og igjen drit i ladetiden for det gjør du hjemme i 97% av tilfellene. Også kommer EL biler nå med 60 og 100 mil rekkevidde innen kort tid, 60 mil er allerede i mange biler..Taxiene kjører mer og mer EL fordi det er lønnsomt for de. EL båter kommer for fult og EL ferger kommer for fult. Glem hydrogen som ikke kommer for fult. Ja det vil finnes noen kjipe Mirai biler som må kjøre i radius 30 mil rundt fyllestasjonen men det blir ikke utstrakt bruk av hydrogenbiler, båter og ferger.. . Ja , dere får et fall også på mandag og mitt kursmål på NEL før den butter i et gulv er 8 kr, mulig et stopp på 12 som er teknisk gulv i dag...Kommer den på 8,- kr så må NEL allikevel klare å forsvare så høy kurs der de er nå og med fremtidige tap på alle ordre som er kommet.. De skal bygge giga fabrikker?? Show me the money?? Kjent rop fra en bra film med Tom Cruise :) Det er ingen penger til det og derfor emisjoner fremover og hva blir de på?? Det koster å gire opp og hadde de hatt fornuftig inntekt som gir grunnlag for vekst så ja til emisjon for vekst. Har de ikke inntekt men bare emisjon så se på Thin film og Idex (Opticom) Lykke til for de som tør å sitte inne eller kjøpe i NEL på dagens kurs..
Kane
13.05.2021 kl 10:06 3191

Skulle nesten tro at Seriøs, Value investor, Oppgangen kommer og xyz var samme person.
Så hysterisk opptatt av nel at de sitter oppe midt på natten for å fortelle oss her inne på forumet at Nel er helt bak mål.
Tror dere virkelig at folk er så dumme at de ikke forstår agendaen deres.
Har personlig ingen interesse av å hause Nel, men får litt lyst til å ta til motmæle mot all dritten dere serverer.
Alle vet nå hva dere mener, så dere trenger ikke å gjenta dere selv til det kjedsommelige.
Nikko
13.05.2021 kl 10:13 3174

Helt enig, Kane. Det er helt sykt hvordan de kjører på. Lurer på hva det er som driver de?
Osvaldsen
13.05.2021 kl 11:15 3088

Hva som driver de? Er vel ikke så vanskelig å skjønne... De har alle felles at de har hatt store tap på NEL. De 4 som blir nevnt er nok noen av ytterst få som har prestert å gå med tap i NEL siste årene. De gjentar selv til det kjedsommelige at NEL har jo ingenting å da er det Bear og short som gjelder. Forstår jo at det svir når så mange andre har tjent både sine egne og naboens madrasser full av gryn :)

Osvaldsen
Seriøs
13.05.2021 kl 12:02 3027

Et forum består av hausere ( de som er inne) og baisere ( de som vil inn billig). Ingen av disse påvirker kursen her inne. Men ser vi et år frem så får vi svar på hvem som har rett. Man må kjøpe det man tror på og p.t så er NEL ikke attraktiv for investorer. Snakker da ikke om småsparere


Dere ble advart her

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/10/15/7577287/dyrt-merkur-selskaper-til-100-milliarder-kr.
Redigert 13.05.2021 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
MrBoring
13.05.2021 kl 12:57 2952

Det er et hylekor av dommedagsprofeter i denne tråden nå. Fornybarsektoren har fått en knekk denne våren. Joe Bidens fornybarsatsing er glemt, rentene stiger og valueaksjer er i fokus. Mye av dette er psykologi og realitetene er uendret.

Joe Biden skal fremdeles bruke mye på fornybarsektoren i USA. I tillegg skal storsatsing på en forsømt infrastruktur skape arbeidsplasser. Det er naturlig at denne satsingen har en nullutslipsprofil.
Vi er så til de grader på overtid for å snu global oppvarming. Jeg hørte noen si at vi har ni år på å snu utviklinen. Kan ikke gå god for det, men det er mange ambisiøse mål fram mot 2030. Dette omfatter satsing på hydrogen, karbonfangst, elbiler og fornybar energi.

Et av ankepunktene mot hydrogenbiler er at batterielektriske biler er så effektive og at hydrogenproduksjon sløser med energien. Det er jo riktig, men å ikke utnytte energien er også sløsing. Strømmen må produseres når solen skinner og vinden blåser. Problemet til batterielektriske biler er at de krever en relativt tett infrastruktur av ladestasjoner. Dette igjen krever et robust og dyrt strømnett. Selv i Norge er dette så kostbart at mange kvier seg for å satse. I det store utland er det uaktuelt å bygge opp et slikt strømnett. Nylig leste jeg at de i Sør-Afrika rutinemessig kobler ut deler av strømnettet fordi det ikke er strøm til alle. Jeg har også lest at forbrukere i California bytter ut sine elbiler på grunn av ladeproblemer.

Når det gjelder tungtransport har batterielektriske en betydelig svakhet fordi tunge batterier spiser av nyttelasten for langtransport. I tillegg er det utfordringer knyttet til kraftoverføringen fra ladestasjoner. Det ser ut til å være gjengs oppfatning at bilene kan kjøres om dagen og lades på natten. Jeg ser ikke for meg at det skal finnes parkeringsplasser med ladekapasitet til alle trailere i Norge. Per i dag finnes det knapt nok etablerte parkeringsplasser nok. Igjen tror jeg vi vil være bedre stilt i Norge enn mange andre land. Bruk av hydrogen kan distribueres på en annen måte og er lettere gjennomførbart i stor skala. Når det etableres hydrogen-infrastruktur for tungtransport vil denne også bli tilgjengelig for personbiler. Da er hydrogen plutselig et reelt alternativ. Nord-Norge er landsdelen hydrogenbiler er mest gunstig og samtidig landsdelen det sist blir etablert infrastruktur i. Det er et paradoks Enova burde sett på.

Seriøs skriver at elbåter og elferger kommer for fullt. De kommer, men kommer vel ikke for fullt? Disse fungerer der en har faste anløpssteder med tilhørende ladestruktur. For brukerne er det et problem at avganger må kuttes ved overgang til elferger. Mye av grunnen til at det satses på elferger i Norge er politikk. Politikerne kjører elbil og tror det fungerer over alt. Enn så lenge er det få som skjønner hydrogen og de mulighetene det fører med seg. (Faren er at vi kan miste mye av næringen som kan ta over etter oljebransjen.) Elektrisitet er åpenbart ikke aktuelt for lasteskip fra østen til Europa. Per i dag er amoniakk det mest lovende alternativet.

Mye av motforestillingen mot hydrogen kommer med argumenter fra privatbilismen. Dette er området som har minst å si for det fornybare hydrogenmarkedet. Viktige områder er stålindustrien og gjødselproduksjon. Dette er mye større markeder enn transportbransjen, men tar lengre tid å etablere. SSAB utvikler teknologi der karbon byttes ut med hydrogen i stålproduksjonen. Dette alene kan redusere CO2 utslipp med 10% i Sverige og 7% i Finland. Andre aktører ser på lignende løsninger. Yara har uttalte mål om å lage 500 000 tonn fosilfri amoniakk årlig på Hærøya. De har sammen med NEL testet en trykksatt elektrolysør og det er for meg naturlig at denne blir basis for satsingen. En annen lokasjon av interesse er Pilbara i Australia.

Investeringskostnader har selvfølgelig betydning på ethvert prosjekt. NEL har vært tydelig på at den automatiserte fabrikken på Hærøya halverer produksjonskostnadene fra dagens nivå. Nye linjer etter dette forventes i tillegg å oppnå en ny halvering. Da snakker vi elektrolysørkost på 25% av dagens nivå. Når det kommer til industrisektoren er spiller to andre forhold også inn. Effektivitet og oppetid/levetid. 1% forbedring her utgjør 1% på bunnlinjen. Her er NEL best i klassen.

Jeg skriver ikke dette for å overbevise de negative på denne tråden. Jeg tror egentlig disse kjenner fakta godt, men ser nytte i å argumentere slik de gjør. Det er ikke umulig at de ønsker å forsterke sentimentet i markedet. Mitt mål er å være motvekt slik at leserne kan danne seg sitt eget bilde. Hydrogensatsingen blir nok ikke borte av en ruglete vår i 2021.

For øvrig, NEL hadde ved utgangen av Q1 3,2 milliarder kroner på bok. Det er ingenting som tilsier at de skulle ha problemer med å dekke utviklingskostnader. Det er heller ingen grunn til å kjøre emisjon på dagens kurs. Tvert i mot har NEL gjerne tatt muligheten og kjørt emisjoner på høye kurser. Noe som selvfølgelig har ført til mer cash on mindre utvanning.

Kilder:
https://www.nrk.no/vestland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-eg-trudde-det-var-ein-feil-1.14641915
https://www.nrk.no/vestland/ladeproblem-har-fort-til-over-700-kanselleringar-1.14744951
https://www.ssab.com/company/sustainability/sustainable-operations/hybrit
https://www.nrk.no/urix/strombruddene-som-morklegger-sor-afrika-1.15452745
https://www.tu.no/artikler/hver-femte-elbileier-i-california-har-gatt-tilbake-til-fossildrevet/510006
Greven05
13.05.2021 kl 13:52 2872

Takker for ett meget godt og realistisk innlegg MrBoring. Mht. biler tenker at jeg at hydrogenbiler av alle typer har en kjempefordel i kulda. De mister minimalt med rekkevidde om vinteren ift. sommeren. Det må jo være mye sløsing med strøm med en elbil om vinteren.
Seriøs
13.05.2021 kl 13:58 2862

Bra innlegg faktisk. Men igjen må vi se på hva som er realitet. Nel kursen har gått bananas på luft og den får svi nå. Det er realitet
Value Investor
13.05.2021 kl 14:24 2829

Hei, Mr boring

Ser du skriver: Det er et hylekor av dommedagsprofeter i denne tråden nå. Fornybarsektoren har fått en knekk denne våren. Joe Bidens fornybarsatsing er glemt, rentene stiger og valueaksjer er i fokus. Mye av dette er psykologi og realitetene er uendret.

Joe Biden skal fremdeles bruke mye på fornybarsektoren i USA. I tillegg skal storsatsing på en forsømt infrastruktur skape arbeidsplasser. Det er naturlig at denne satsingen har en nullutslipsprofil.
Vi er så til de grader på overtid for å snu global oppvarming. Jeg hørte noen si at vi har ni år på å snu utviklinen. Kan ikke gå god for det, men det er mange ambisiøse mål fram mot 2030. Dette omfatter satsing på hydrogen, karbonfangst, elbiler og fornybar energi.

Mitt svar:

Min kommentar er at hydrogen er en energibærer og ikke en kilde. Således ikke fornybar, fordi det ikke er en kilde. Hydrogen produsert med strøm fra nettet er 60% effektivt, kanskje 65 på en god dag, men det kullkraftverket som må stå på mange år ekstra pga alle elektrolysørene, det er bare ca 33% effektivt. Som du ser er denne produksjonen veldig ineffektiv, og ØKER co2 utslippet i forhold til dagens metode. En metode som virker er blå h2 produksjon med co2 lagring. For mellomlagring av strøm er det pumpekraftverk som gjelder, og de funker fint.

Du skriver videre:

Et av ankepunktene mot hydrogenbiler er at batterielektriske biler er så effektive og at hydrogenproduksjon sløser med energien. Det er jo riktig, men å ikke utnytte energien er også sløsing. Strømmen må produseres når solen skinner og vinden blåser. Problemet til batterielektriske biler er at de krever en relativt tett infrastruktur av ladestasjoner. Dette igjen krever et robust og dyrt strømnett. Selv i Norge er dette så kostbart at mange kvier seg for å satse. I det store utland er det uaktuelt å bygge opp et slikt strømnett. Nylig leste jeg at de i Sør-Afrika rutinemessig kobler ut deler av strømnettet fordi det ikke er strøm til alle. Jeg har også lest at forbrukere i California bytter ut sine elbiler på grunn av ladeproblemer.

Min kommentar; hydrogenbiler trodde jeg vi var ferdig med.

Når det gjelder tungtransport har batterielektriske en betydelig svakhet fordi tunge batterier spiser av nyttelasten for langtransport. I tillegg er det utfordringer knyttet til kraftoverføringen fra ladestasjoner. Det ser ut til å være gjengs oppfatning at bilene kan kjøres om dagen og lades på natten. Jeg ser ikke for meg at det skal finnes parkeringsplasser med ladekapasitet til alle trailere i Norge. Per i dag finnes det knapt nok etablerte parkeringsplasser nok. Igjen tror jeg vi vil være bedre stilt i Norge enn mange andre land. Bruk av hydrogen kan distribueres på en annen måte og er lettere gjennomførbart i stor skala. Når det etableres hydrogen-infrastruktur for tungtransport vil denne også bli tilgjengelig for personbiler. Da er hydrogen plutselig et reelt alternativ. Nord-Norge er landsdelen hydrogenbiler er mest gunstig og samtidig landsdelen det sist blir etablert infrastruktur i. Det er et paradoks Enova burde sett på.

Min kommentar: det går fint å lage ladepunkt for lastebiler også

Seriøs skriver at elbåter og elferger kommer for fullt. De kommer, men kommer vel ikke for fullt? Disse fungerer der en har faste anløpssteder med tilhørende ladestruktur. For brukerne er det et problem at avganger må kuttes ved overgang til elferger. Mye av grunnen til at det satses på elferger i Norge er politikk. Politikerne kjører elbil og tror det fungerer over alt. Enn så lenge er det få som skjønner hydrogen og de mulighetene det fører med seg. (Faren er at vi kan miste mye av næringen som kan ta over etter oljebransjen.) Elektrisitet er åpenbart ikke aktuelt for lasteskip fra østen til Europa. Per i dag er amoniakk det mest lovende alternativet.

Mye av motforestillingen mot hydrogen kommer med argumenter fra privatbilismen. Dette er området som har minst å si for det fornybare hydrogenmarkedet.

Min kommentar; Som sagt å bruke hydrogen er så inneffektivt at det er bedre å bare bruke diesel, det er opp til 50% effektivt.

Du skriver videre:

Viktige områder er stålindustrien og gjødselproduksjon. Dette er mye større markeder enn transportbransjen, men tar lengre tid å etablere. SSAB utvikler teknologi der karbon byttes ut med hydrogen i stålproduksjonen. Dette alene kan redusere CO2 utslipp med 10% i Sverige og 7% i Finland. Andre aktører ser på lignende løsninger. Yara har uttalte mål om å lage 500 000 tonn fosilfri amoniakk årlig på Hærøya. De har sammen med NEL testet en trykksatt elektrolysør og det er for meg naturlig at denne blir basis for satsingen. En annen lokasjon av interesse er Pilbara i Australia.

Min kommentar: Som sagt blått hydrogen er bedre, og dagen metode er bedre

Du skriver videre:

Investeringskostnader har selvfølgelig betydning på ethvert prosjekt. NEL har vært tydelig på at den automatiserte fabrikken på Hærøya halverer produksjonskostnadene fra dagens nivå. Nye linjer etter dette forventes i tillegg å oppnå en ny halvering. Da snakker vi elektrolysørkost på 25% av dagens nivå. Når det kommer til industrisektoren er spiller to andre forhold også inn. Effektivitet og oppetid/levetid. 1% forbedring her utgjør 1% på bunnlinjen. Her er NEL best i klassen.

Min kommentar: Det å lage en slik container består av mange komponenter det er masse pumper, kompressorer, tanker, selve elektrolysøren, varmevekslere, strømforsyninger, styresystemer og så videre. Alt dette blir montert av elektrikere, mekanikere, malere, automatikere og rørleggere. Nel har kanskje rundt hundre modeller de selger, og de selger kanskje en av hver type hver måned. Dette kan ikke bli som en bilfabrikk. Forklar meg hvordan dette kan automatiseres. At noen av prosessene kan gjøres mer strømlinjeformet, ja, men at du skal ta kostnad ned med 75%. I dag dekker jo ikke salgsinntekten mer enn innkjøp av varer og avskriving, og i et heldig kvartal også driftskostnadene, men null av lønnskost. Det er jo dessuten sinnsykt å øke produksjonen i et marked som har stor overkapasitet, og hvor ingen vet riktig hva dette kan brukes til.

Du skriver videre:

Jeg skriver ikke dette for å overbevise de negative på denne tråden. Jeg tror egentlig disse kjenner fakta godt, men ser nytte i å argumentere slik de gjør. Det er ikke umulig at de ønsker å forsterke sentimentet i markedet. Mitt mål er å være motvekt slik at leserne kan danne seg sitt eget bilde. Hydrogensatsingen blir nok ikke borte av en ruglete vår i 2021.

Min kommentar :Jo, grønt hydrogen er og blir et nisjeprodukt.

For øvrig, NEL hadde ved utgangen av Q1 3,2 milliarder kroner på bok. Det er ingenting som tilsier at de skulle ha problemer med å dekke utviklingskostnader. Det er heller ingen grunn til å kjøre emisjon på dagens kurs. Tvert i mot har NEL gjerne tatt muligheten og kjørt emisjoner på høye kurser. Noe som selvfølgelig har ført til mer cash on mindre utvanning.

Min kommentar: OK
Nikko
13.05.2021 kl 14:26 2826

Gud bedre!
Value Investor
13.05.2021 kl 14:36 2806

Jeg har hatt store tap på min short, men er nå i pluss, så ingen grunn til å synes synd på meg, Osvaldsen.
Kane
13.05.2021 kl 14:48 2772

Må bare si som Nikko. Gud bedre! 😊
Alt dette har du ligget og tenkt ut siden din siste post rundt kl 0300 . Få deg litt søvn nå.!
Mr Erik
13.05.2021 kl 15:09 2723

Fin opptur på tradegate i dag i alle fall.
Osvaldsen
13.05.2021 kl 15:18 2710

Skal ikke holde på å kommentere her støtt og stadig, men vi må vel holde oss til det som det skal satses på i fremtiden. Blått hydrogen er ikke noe det kommer til å bli satset på, det er derimot grønn hydrogen prod. som skal utvikles. Av EU kommer blått hydrogen bare til å aksepteres i en overgangsfase.... Limer inn litt fra TU:

Prioriterer grønt
EU-kommisjonen gjør det samtidig klart at fornybart hydrogen – såkalt grønt hydrogen – vil bli prioritert..
Det blir dermed begrenset rom for såkalt blått hydrogen, det vil si hydrogen som er framstilt fra naturgass, men der man fanger og lagrer det meste av CO2-en som frigjøres i produksjonen.
Hydrogen fra naturgass vil bli tålt i en overgangsfase, men etter hvert må fornybart hydrogen ta over, kommer det fram.

Etter det jeg har fått med meg har vel NEL inngått en del intensjonsavtaler de siste mnd? For å utvikle produksjon av grønt hydrogen fra vind og sol, samt grønn amoniakk og metanol?

Men hvor kommer dette kullkraftverket ditt inn i bildet vedr. prod. av grønt hydrogen? Det tar du jo opp innimellom, ser ikke helt hvor det passer inn i grønt hydrogen...? Men i blått hydrogen derimot, der har det jo en nøkkelposisjon.... Det har vel lite for seg å produsere blått hydrogen om det grønne hydrogenet skal velges før blått?

Osvaldsen
Value Investor
13.05.2021 kl 15:50 2667

Slik det funker er at man i dag har mange gasskraftverk (55% effektive) og kullkraftverk (33% effektive), disse fases ut av fornybar produksjon, først fases kullkraft ut, så gasskraft. Hvis man bruker mer strøm, feks til elbiler eller elektrolysører, da blir utfasingen utsatt, fordi det er behov for mer strøm, og det er begrenset hvor fort man kan bygge fornybar kapasitet. Forstår du nå, Osvaldsen? For selve reguleringen av markedet brukes pumpekraftverk. Ja når man en gang i en fjern framtid har så mye fornybar at alt fossilt er faset ut, ja da kan muligens grønt hydrogen være aktuellt, men det er om 30 år, og i den overgangsfasen på 30 år så er blått best, etter det er sikkert grønt bra.
Redigert 13.05.2021 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Kane
13.05.2021 kl 16:08 2640

Det er noen fantastiske evner du har Value :-) som kan spå hva som skal skje om 30 år.
Skjønner ikke at du orker å drive med aksjer. Lotto hadde vært mer passende for deg.
”Forstår du Value Investor” 😅
Value Investor
13.05.2021 kl 16:13 2630

Jeg forstår i alle fall at det er en god stund til, og at man derved har god tid på seg til å bygge opp kapasitet innen elektrolysører, om det blir om 20, 30 eller 40 år er ikke så farlig, men det er lenge til, det er poenget.
Kane
13.05.2021 kl 16:23 2605

Du kommer med spekulasjoner og utsagn du aldri vil vedde penger på.
Utviklingen går i rekordfart nå, godt hjulpet av klimahysteriet. Skjønner godt at du ikke har vært med på oppturen i Nel og vil inn på et lavere nivå, men alle spekulasjonene dine blir for tamme.
Value Investor
13.05.2021 kl 16:36 2585

Jeg har satt penger på det, jeg er short i NEL, med 3000 aksjer. Ikke all verdens posisjon, ca 2 milliondeler av selskapet.
Kane
13.05.2021 kl 16:50 2559

Det er greit at du er short. Har skjønt det, men du ville ikke satt penger på hva som skjer om 20,30, 40 år.