Hva Skjer’a ?

BioBull
RECSI 12.05.2021 kl 06:34 2808

Go back to start..

DN: Rec Silicon er blitt en av de store folkeaksjene, men kursen har falt over 40 prosent og analytikerne er uenige

Bare ett selskap har fått flere nye aksjonærer hittil i år, men Rec Silicon taper fortsatt penger og aksjekursen stuper.

Aksjene i det Kjell Inge Røkke-dominerte solcelleselskapet Rec Silicon har gitt god fortjeneste til mange det siste året, og DN beregnet nylig Aker-systemets gevinst til å være rundt en milliard kroner.
Men de siste tre månedene har kursen stupt over 40 prosent, og analytikerne spriker nå i sine oppfatninger om hvor Rec-aksjen skal videre.

Etter at selskapet tirsdag morgen presenterte sin førstekvartalsrapport, som fortsatt viste røde tall, falt aksjen hele 13,05 prosent i løpet av dagen.
Nedturen kom på en dag med bredt børsfall verden over, særlig blant vekstaksjer som er priset på fremtidig inntjening. Hovedindeksen på Oslo Børs falt samtidig 1,64 prosent.

Til tross for hard medfart på Børsen er Rec-aksjen blitt den mest populære aksjen i DNs aksjespill Fantasyfond, der det er siste frist denne uken for å melde seg på.
Aksjen finnes i porteføljen til mer enn en fjerdedel av spillets nesten 25.000 deltagere.
Også i virkelighetens aksjemarked er Rec Silicon blant de aller mest populære.
Statistikk fra AksjeNorge viser at det bare er fem tungvektere på Børsen som har flere aksjonærer enn Rec Silicon. Solcelleaksjen hadde dessuten en tilstrømming av nesten 16.000 nye aksjonærer i årets første kvartal, kun marginalt slått av sitt eget morselskap Aker Horizons.

Historien har mye å si
Hos nettmeglertjenesten Nordnet eies Rec Silicon-aksjen av totalt 25.095 kunder, hvorav hele 19.500 er mellom 22–40 år, opplyser selskapets investeringsøkonom Mads Johannesen. Han sier at til tross for et kraftig fall i grønne aksjer siden årsskiftet har investorer i Rec Silicon faktisk økt sitt innehav, både i antall aksjer og i antall nye aksjonærer.
– Per i dag eier Nordnets kunder aksjer for over en milliard norske kroner i Rec Silicon, og det er den femte mest eide aksjen målt i antall aksjonærer.

Har du noen tanker om hvorfor akkurat Rec Silicon er blitt en «folkeaksje»?
– Jeg tror historien har mye å si. På toppen var selskapet verdt over 148 milliarder kroner og det var på et tidspunkt i 2007 Børsens tredje største selskap. Dette er «kun» 14 år siden og mange av de samme aktørene er fremdeles aktive i markedet. Historien etterpå sier sitt og selskapet er i dag verdt seks milliarder kroner, etter et kursfall på 97 prosent.
Johannesen tror oppmerksomheten på grønn energi, i kombinasjon med at Kjell Inge Røkkes Aker Horizons er inne i aksjen, bidrar til at nyhetsstrømmen har økt kraftig og oppmerksomheten rundt selskapet spres i større grad.

Han har også lagt merke til at Rec er hyppig diskutert på diverse forum, og at selskapet ofte bringes opp i forbindelse med handelskrigen mellom USA og Kina, men også innenfor råvarer og det grønne skiftet.
– Kort fortalt tror jeg historien til selskapet og dets evne til å ubevisst bli dratt inn som eksempel innenfor både politiske og selskapsspesifikke hendelser bidrar til at det er enorm interesse for selskapet. Så skal man heller ikke glemme at det helt sikkert er mange der ute som ønsker at selskapet skal tilbake til den gamle storhetstiden, selv om dette ser noe mindre sannsynlig ut.
Johannesen mener en folkeaksje kan beskrives som et selskap som flere knytter seg til og har en relasjon til.
– I Rec sitt tilfelle tror jeg dette går på historien til selskapet, fra Goliat til David og om man fremover klarer å vri seg om til å bli et profitabelt og lønnsomt selskap igjen. Akers inntog tror jeg også gjorde at markedet fikk ny tillit til at dette faktisk kunne skje. Dette ser man på kursen som er opp 3–400 prosent siste året. Ved en så stor kursoppgang blir det naturlig at det tilflyter mange nye aksjonærer som vil være med på ferden, sier han.

Mangeårig Rec-storeier Jens Ulltveit-Moe solgte i desember 2019 alle aksjene sine til Kjell Inge Røkkes Aker til en saftig rabatt på 38 prosent. Total kjøpesum var 85 millioner kroner.
Ulltveit-Moe uttalte seg nylig til DN om salget av aksjene.
– For meg var salget av Rec forferdelig. Rec gikk galt på grunn av Trumps handelskrig, og er nå snudd dramatisk uten meg. Det er det som har slått meg hardest, sa han.😩


Redigert 12.05.2021 kl 06:42 Du må logge inn for å svare
Investor 33
12.05.2021 kl 07:00 2644

Hva skal man si? Hva skal man gjøre? Selge eller kjøpe mer? Hva kan Røkke gjøre for å få Rec på beina igjen. Nyheter fremover? Mange ubesvarte spørsmål.....
Slettet bruker
12.05.2021 kl 07:29 2410

Selskapet ER på beina igjen. Hvorfor det ikke gjenspeiles i kursen er ikke godt å si. Men ikke trenger de egentlig penger. Ikke er de gjeldstynget. De går nesten på tomgang men har fortsatt driftsoverskudd.

Det er ikke lenger "hvis" ML åpner, men "når". Og i løpet av den tid skal Butte ha utvidet. Fordi det er sterk etterspørsel etter produktene deres.

Problemet er at det er altfor mange unge aksjonærer, som har en drøm om å bli rike fort. REC er nok ikke det dummeste selskapet å satse på for slike, for man vet aldri når det snur opp. Men tar det for lang tid, blir de utålmodige. Unge aksjonærer har heller ikke den nødvendige isen i magen til å stå stormen ut.

Som jeg ser det er det ingenting galt med driften av selskapet, ei heller mangel på fremtidsutsikter. Tvert imot.

Jeg vet ikke helt hva Røkke kan gjøre bedre her.

Dette er også en industri hvor yrkeshemmeligheter er svært viktig, så det er også begrenset hva man kan si til aksjonærene "mellom slagene".
Stonks_
12.05.2021 kl 07:40 2270

21 år her går under nikket sander200400 på sharville:

Jeg kjøpte meg inn på 16 i januar, har sittet godt i ro og 3 doblet antall aksjer siden den tid, har både økt og senket gav. Men det som skal sies til de andre ungdommene som er her å leser, ikke selg til tap grunnet det faktum at du ikke gidd å vente et halvt år 1 år lengre. Gi rec 5 år da kan du begynne å tenke på æ ta gevinst men da med flere 100 prosent opp fra dagens kurs, jeg kommer personlig til å sitte 5-10 år for å la aksjen virkelig få vise sin verdi.

Hvis du faktisk regner på det så vil selskapet kunne faktisk forsvare en kurs godt over 100kr etter mitt regnestykke. Men regn på det selv så ser du kor mye recsi burde vært med sånn og sånn fortjeneste etter så og så stor bruk av deres fabrikker. Kan godt være at det kommer andre inntekts bringende deler til selskapet snart, som yulin og kansje til og med group 14. Det med group 14 blir synsing men linjene er der, evt så kan de bestemme seg for å bygge ny fabrikk eller utvide eksisterende ml. Kort fortalt så er muligheten stor og nedsiden liten, lykke til og smør dere med tålmodighet

Sitt stille folkens oppgangen kommer før eller siden, er ikke snakk om den kommer men nær
Redigert 12.05.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
Investor 33
12.05.2021 kl 07:51 2121

Må si meg enig👍 Det å invester er langsiktighet, å spekulere er kortsiktighet. Så tror man på selskapet, så må man regne med noen nedturer til tider. Rec er langsiktig investering. Skal være glad for at Røkke og Aker har investert i Rec. De ser potensialet og vil løfte selskapet mot lønnsomhet. Legg aksjen i skuffen. Slå av PCèn og kom dere på jobb. Om et til to års tid er Rec et annet selskap enn det er i dag. Tro meg 😊👍
BioBull
13.05.2021 kl 15:52 1442

Synd for Jens Ulltveit Moe at du ikke jobbet for ham...men at kursen skal i 100kr før år 2500 tviler jeg på... 🤣💦
Stonks_
13.05.2021 kl 17:01 1185

Hva sier regne stykket ditt da?