Oppdateringer fra meglerverden

Paddefar
KAHOOT 12.05.2021 kl 06:53 5640

« Tross kursfallet har meglerhusene som dekker aksjen i liten grad justert sine estimater, og alle tror aksjen skal mer enn dobles igjen»

Dnb - kursmål 135
Sparebanken 1 - kursmål 150
Arctic Securities - kursmål 140
ABG Sundal - kursmål 150

Kilde DN+
Paddefar
12.05.2021 kl 06:56 5622

Så får vi se da om «hele» meglerbransjen tar feil og jeg går på min største smell hittil. All Inn med 9200 aksjer til snitt på 72.
Investor 33
12.05.2021 kl 07:06 5549

Det er inntjening i fremtiden som avgjør Kahoot. Synes Kahoot er noe høyt priset i forhold til hva man kan forvente av lønnsomhet dessverre. Til og med de store investorer har i dag latt være å investere mer i Kahoot.
Winter is Here
12.05.2021 kl 07:17 5472

Vi må nesten sette opp statistikken på de diverse meglerhusene om hvorvidt dems estimater stemmer med virkelighet noe tid senere etter de kom ut, spesielt når det er snakk vekstaksjer. Jeg tror det blir en vekker for mange.


Litt lesestoff:

1. https://e24.no/boers-og-finans/i/vAJ8Ow/arctics-nye-analysesjef-kjoepte-aksjer-rett-foer-positiv-analyse

2. https://e24.no/boers-og-finans/i/VqmpRW/forvalter-om-ny-trend-gjoer-aksjeanalyse-mindre-verdifullt
Redigert 12.05.2021 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Znabel
12.05.2021 kl 07:17 5471

Kursestimat fra meglerhus er omtrent like nyttig som digitalt toalettpapir.
Paddefar
12.05.2021 kl 07:22 5433

Skandaleoverskrifter fra FA etter at Hegnar solgte seg ut har det ikke vært mangel på. At Haudemann og Eilert ikke tegner seg er selvfølgelig ikke ideelt men har ingen stor betydning etter mitt syn. Det er Softbank som er viktig i denne sammenhengen. At de ikke lot seg «vanne» ut er svært positivt.

Jeg er heller ikke enig i at inntjeningen i fremtiden alene avgjør kursen til Kahoot per nå. Det Eilert å selskapet må bevise over alt annet nå er fortsatt frisk vekst i nye brukere, både betalende og gratis (spesielt Asia) samt at oppkjøp for tilsammen rundt 5 milliarder det siste året gir selskapet et så stort konkurransefortrinn at de blir verdensledende innen e-læringsmarkedet for privatpersoner, studenter, elever og bedrifter.

Btw, jeg savner er markedsoppdatering ang. satsningen i Asia, en ting er å avholde intervjuer i Tyskland og Taiwan der temaet blir tatt opp, noe annet er å komme med en konkret plan vi som aksjonærer kan forholde oss til.
Investor 33
12.05.2021 kl 07:36 5341

Softbank har investert stort i andre selskaper også. Disse selskapene er i vekst og har i dag lønnsomhet. Softbank tar selvsagt høyde for at noen investeringer ikke kommer til å bli det som de har tenkt seg. Kahoot har en god ide og er et flott selskap, men hvordan tjene store penger fremover? Ser store utfordringer rund det med inntjening og lønnsomhet. Mulig jeg tar feil............... men etterlyser mer analyse rundt det med inntjening.
Paddefar
12.05.2021 kl 07:54 5232

Jeg tror det koker ned til et par kjernespørsmål..

Nr. 1: Er e-læring fremtidens utdanningsformat?
Nr. 2: Kan Kahoot bli lengst fremme i dette segmentet?
Nr. 3: Er Kahoot finansielt rustet (langsiktige investorer)
Nr. 4: Klarer Kahoot å levere stor nok organisk vekst?
Nr. 5: Klarer Kahoot å konvertere bruker til betalende kunder

Jeg ble «solgt» da Softbank gikk tungt inn kombinert med at min datter på 10 og alle vennene hennes elsker produktene til selskapet som de bruker daglig både hjemme og på skolen

Høy risiko? Ja, hevet over enhver tvil men oppsiden er formidabel dersom selskapet nå klarer å kapitalisere på det enorme markedspotensialet som her foreligger. Da mener jeg kahoot kan bli et selskap med svært høy inntjening.
Redigert 12.05.2021 kl 07:56 Du må logge inn for å svare
Investor 33
12.05.2021 kl 08:04 5140

Spør studenter og skoleelever hvordan de opplever e-læring i disse korona tidene? Det jeg hører er at de er lei av e-læring og ønsker tilbake til vanlig skoleundervisning. At det blir noe digitalt er jeg ikke i tvil om, men vil det generere penger. Det er det som jeg tviler noe på par idag. Mange brukere, men er det vilje til å betale for tjenesten nå som den er gratis? At Kahoot vokser er man ikke i tvil om, men lønnsomheten er noe annet... Hva tenker du/dere vil generere penger for Kahoot.?
Winter is Here
12.05.2021 kl 08:07 5107

Punkt 2 kan kanskje utdypes mer:

-Klarer Kahoot å begrense seg til 1 emisjon per år eller minst 2-3 emisjoner er standarden nå ?

De har kjøpt flere apper/selskaper og Kahoot må vise at de kan vokse videre som en del av Kahoot. De må vedlikeholdes/utvikles videre og i tillegg må alt kobles sammen på tvers av plattformer så de har en universell løsning så de øker eksponeringen av alle tilbudene de har å ofre. Fokuset blir satt et annet sted når man hele tiden kjøper noe nytt. Det gir inntrykk at man må kjøpe mer og mer ellers så får man ingen/liten vekst.
Redigert 12.05.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Paddefar
12.05.2021 kl 08:12 5058

Det er to veier Kahoot kan gå, Facebook-veien (gratis) som krever en hel haug med brukere, ref. milliarder eller Netflix-veien (betalingssperre) som krever konvertering fra dagens gratiskunder til betalende kunder i form av abonnement.

Når jeg snakker om Kahoot i skolen så snakker jeg ikke om hjemmeundervisning. Kahoot brukes nå både i matte, engelsk og samfunnsfagundervisningen på skolen til min datter. De får også lekser gjennom kahoot og skolen betaler for abonnementet.
Paddefar
12.05.2021 kl 08:15 5028

Det er jeg helt enig i, oppkjøp må skape merverdi og synergieffekter. Se på Facebook, de kjøpte over 100 selskaper de første 3 årene etter børsnotering. Noe av dette var for å hindre konkurranse men mye genererte synergieffekter og gjorde Facebook til det produktet det er i dag.

Så er det selvfølgelig en hel haug med fallgruver Kahoot kan gå i, overmot, likviditetsproblemer, synkende antall brukere osv. men for meg er risken verdt evt reward.

Jeg for min del har størst troen på Facebook-modellen og det å ha et produkt som er markedsledende og brukt av milliarder, og det er her jeg tror Softbank kommer inn i bildet
Redigert 12.05.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Runerune
12.05.2021 kl 08:33 4894

Det er lidt komisk at folk kun tror på høje kursmål. Var der kommet et kursmål på 50 kr ville i sige at de ikke ved hvad de taler om... Det kalder man ludomani
Frontman
12.05.2021 kl 09:42 4594

Ja tenker 30 i første omgang og det kommer fort. Deretter 20 kanskje helt ned til 10-15
Gasman
12.05.2021 kl 10:41 4374

Går motstrøms her og kjøper en liten post på 1000 aksjer.
Det tilsvarer litt under det jeg har i gevinst i Kahoot! fra før, så om alt gikk i 0 har jeg på en måte ikke tapt noe:-)
Tror mye av nedgangen skyldes at Clever selger/ har solgt sine aksjer. De fikk jo disse på forskudd fra Haud, etter det jeg forstår.
Unaturlig at aksjen skal fyke så langt under emisjonskurs ellers. Det har ikke skjedd noe som tilsier at markedet har mista troa på Kahoot. Rentefrykten duger ikke som forklaringsmodell. 10-åringen har tross alt falt litt tilbake i det siste og utviklingen i Kahoot har vært massivt mye værre enn i sammenlignbare selskap.
Slettet bruker
12.05.2021 kl 10:57 4272

Topp på volum både igår med grusing og idag fortsatt kraftig ned, det kan umulig være noe kjøpssignal.
Cobraper
12.05.2021 kl 11:03 4245

Hvorfor akkurat 10 - 15? Hvorfor ikke 5?
Meglerhusene har jo begrunnet sine kursmål med fremtidig vekst, etterspørsel, skalerbarhet gjennom SaaS gjennom en omfattende produktportefølje. "Analyser" som kun inneholder teksten "Kursen skal til 135kr." ville jeg vært skeptisk til. Mao lytter jeg gjerne til kursmålene fra frontman, runerune m.fl. men jeg trenger bedre å forstå. Analysen er noe tynn. Komer gjerne noe mer enn dagens P/E da den ikke er så relevant mtp at det er et selskap med en noe annerledes modell enn Storebrand, Yara og Equinor :) Ta også gjerne høyde for at Kahoot ikke bare er en quiz platform, samt at digital læring ikke utelukkende brukes remote, men som en del av undervisning på skoler og universiteter.

Denne artikelen kan være et ok utgangspunkt https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/education-technology-market

"The global education technology market size was valued at USD 89.49 billion in 2020 and is expected to witness a compound annual growth rate (CAGR) of 19.9% from 2021 to 2028."
Slettet bruker
12.05.2021 kl 11:33 4123

Når den siste opptimist ble pessimist er det på tide å kjøpe.
60 kr på denne er vel ikke gæli?
Er ikke kursmålene her 200-300 kroner da?
Gasman
12.05.2021 kl 11:45 4054

Ha ha! Du her også Stinky😂
Zolly
12.05.2021 kl 16:16 3581

Kursmålene til meglerstanden tror jeg man skal ta med en kype salt. MEN når det er sagt så har Kahoot mistet nesten 60% av markedsverdien fra høyeste omsatte i januar på kr 137 og til nå idag på kr 57. Nå skriker folk om 40-20 kr fordi aksjen fortsatt er høyt priset. NEI, den er faktisk ikke høyt priset når den sammenliknes med andre teknologiaksjer i sterk vekst.

Om Kahoot lykkes i det lange løp er en annen ting.

Redigert 12.05.2021 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
Charlie Freak
12.05.2021 kl 16:31 3495

Det er nok mange grunner til at elevene ønsker seg tilbake til en normal skolehverdag, og da er det jo også naturlig at man blir litt lei e-læring/fjernundervisning. Blitt lei Teams møter jeg også, og savner vanlige møter. Men vi skal helt sikkert ikke tilbake til hvordan det var før korona. Det man også skal huske på er at Kahoot ønsker å gjøre læring morsomt. Det er ikke noe som elevene/arbeidstakerne skal tvinges inn i. Men velger Kahoot fordi man lærer bedre og det er morsomt (to sider av samme sak). Og for øvrig Paddefar (gode spørsmål): JA JA JA JA JA :)
Redigert 12.05.2021 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2021 kl 17:18 3356

De tok vel grundig feil om Opticom, alle som en
pengex
12.05.2021 kl 20:08 3094

6,85usd på otc markedet nå. Ca 56kr.