NAS -tanker rundt 3.kvartal hvis man sammenligner med 2.kvartal

sindi
NAS 18.10.2018 kl 10:39 5055

Her er noen tanker rundt 3.kvartalet som NAS legger frem om en uke.
De største bekymringene virker å være:
- Oljeprisen
Her kan man se fort på hva gjennomsnittlig oljepris var i 2.kvartal kontra 3.kvartal.
April 72,11
Mai 76,98
Juni 74,4
Sum snitt for 2.kvartal lå på 74,49

Juli 74,25
Aug 72,53
Sep 78,89
Sum snitt for 3.kvartal lå på 75,22
Her er det nesten 1% høyere oljepris for 3.kvartalet enn 2.kvartalet.
Så hvor store utslag kan dette gi?

- Trafikktall
Juni 3.497.285
Mai 3.421.460
April 3.049.249
Sum snitt er 3.322.664 passasjerer for 2.kvartal

Sep 3.446.854
Aug 3.615.319
Juli 3.796.283
Sum snitt er 3.619.485 passasjerer for 3.kvartal. Dette er nesten 10% flere passasjerer i vekst fra 2.kvartal til 3.kvartal
Hvor mye kan dette utgjøre i inntekter for Norwegian?

- Fyllingsgrad
Juni 90,5
Mai 86,5
April 83
Sum snitt er 86,6

Sep 88,8
Aug 90
Juli 93
Sum snitt er 90,6. Dette utgjør en økning på 4 når det gjelder fyllingsgraden for 3.kvartal.
Hvor mye kan økt fyllingsgrad utgjøre når det gjelder sete per kilometer og redusere kostnadene?

Vet at det helt sikkert er andre faktorer som spiller inn, men tanken er å få til en god diskusjon siden det er litt panikktilstander om dagen.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
vestlandsfugl
18.10.2018 kl 13:48 4913

3. kvartal blir vel bedre enn 2, ut fra tallene. Problemet er 4/18 og 1/19. Usikkerhet om Argentina, som kan bli kjempebra eller kjempefiasko, men som nå såvidt er begynt. IAG blir undersøkt av konkurransemyndighetene i UK, hva har det å si for viljen til nytt bud? Salg av fly, som skulle slanke balansen har omtrent stoppet opp. SAS faser inn 320neo, med like god fuel-økonomi som NAS, der forsvinner det argumentet.
Norwegian har gjort en kjempejobb, tatt risiko og vunnet slik at det blir lagt merke til. Men selskapet tåler lite motgang, og en ny emisjon til vinteren kan bli vrient å få til. Og gribbene sitter i tretoppene....
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
2bi
18.10.2018 kl 14:17 4857

Hei sindi!

Bra innlegg :)
Vet du hvordan fuel hedgingen var Q2 mot Q3?
Det avgjør vel hvilken pris de rent faktisk har betalt for fuel?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
18.10.2018 kl 15:10 4753

Om Q4 18 og Q1 19 blir noe problem får vi se etter cask tallene i Q3.

Argentina satsingen er på hele 1 737-800 fly og utgjør pr nå ingen forskjell. Skulle det vise seg at satsingen ikke er lønnsom vil den avvikles uten at det blir noe kjempefiasko rent økonomisk.

Oppkjøp/bud situasjonen er uviss. Om undersøkelsen av Km har noen betydning eller ikke er ikke lett å si.

Salg av fly foregår i beste velgående og vil lette balansen vesentlig. Det at en slik prosess tar litt tid er naturlig, spesielt med Airbus ordren da Airbus selv er involvert i denne.

Det vil ta flere år før SAS får faset inn flyene sine og fortrinnet til god fuel- økonomi er fortsatt tilstede en stund til. SAS skal fase inn 27 fly i 2019-2020 og med en flåte som er større enn Nas så er det fortsatt en vei og gå.

At selskapet tåler lite motgang grunnet presset økonomi (fri kapital) er jeg helt enig i.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.10.2018 kl 15:24 3754

Når jeg går inn på hjemmesiden til Norwegian.no hvor bl.a regnskapstall, aksjonærliste og finanskalender kan hentes frem,
får jeg beskjed om siden finner vi ikke. Jeg brukt den i flere år.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
18.10.2018 kl 15:44 4653

Og poenget ditt er?

https://www.norwegian.no/om-oss/selskapet2/investor-relations/
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
18.10.2018 kl 15:48 3686

Den fikk jeg inn.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 16:48 4533

Drivstoffkostnadene i 3. kvartal er det ingen som bekymrer seg for, det er fjerde kvartal og de kommende to årene som blir problematisk her.

Eric
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
undrende
18.10.2018 kl 17:57 4445

Det er klart, en oljepris på 80$ + er ikke gunstig for NAS om konkurentene har hedga, Det snakkes for øvrig om 100$, eller mer, men er nå det så åpenbart? Trumps støtte til Iran boikott er lunken, ikke minst blant allierte. Det har vært spekulasjoner om at Iran kan stenge Hormuz. Det kan jeg aldri tenke meg, de ønsker ikke å frempovosere en militær konfrontasjon. Usa på sin side er nok enda mer lunken til et nytt scenario i midt østen. Olje vil bli punpa opp i stor stil med dagens pris kan jeg tenke meg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
18.10.2018 kl 18:29 4399

Den "gunstige" hedgingen til de fleste andre selskapene kommer til å gå ut etterhvert og da vil de ikke ha noen fordel der lengre og prisene vil justeres deretter. Ulempen til Nas er naturligvis at de ikke har like fyldige bankkonto som mange av de andre. Men noe sier meg at heller ikke de ønsker å tape på billettene så prisene vil nok justeres fortløpende.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
undrende
18.10.2018 kl 18:41 4373

Rart om det ikke er noen lekkager rundt de to avviste budene fra IAG i vår. Kursen steg over 300 på forventninger, budet var åpenbart for lavt for hovedaksjonærene, men hva vil det si? Var budet mellom 300-350 ? Ville vært rart om det var på 250, under forventningskursen.
I ettertid har NAS fortsatt å vokse, de har passert B.A med US flyvninger, de er sårbare likviditesmessig, men det var de absoltt i viner/vår også.
Føler meg ganske trygg på at dagens aksjekurs på rundt 190 er et bra bet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
netrom84
18.10.2018 kl 23:04 4168

Joda. Det vil nok være økende priser også på de andre selskapene. Spørsmålet er om hvem som takler en prisoppgang best. Hvilke kunder er det som er mest prisbeviste og følsomme for en prisoppgang. Er det Norwegian sine kunder som først dropper å fly kontra de som i dag heller reiser med andre flyselskap? Får man en nedgang i flyreisende/lavere vekst slik at alle flyselskap får dårligere fyllingsgrad?

Høyere driftstoffpriser vil gi høyere prosent (lavere i antall kroner) stigning i billettprisen for Norwegian enn andre selskaper som tar høyere pris. Kan det gjøre at prisforskjellen føles mindre? Forskjellen mellom 100nok og 200nok føles betydelig mer ut enn forskjellen mellom 1000 og 1150.. Tallene er bare for å illustrere poenget med hvordan prisforskjeller kan føles.

Jeg aner ikke hvordan prismekanismene i fly-markedet slår til. Jeg vil tippe at bedriftsmarkedet er mindre prissensitiv enn markedet for privatreiser. Vil også tru at priselastisiteten er størst på de rimeligste prisene. Mao at det er de som reiser på de laveste prisene som er mest følsom for prisoppgang.

Selv om Norwegian er de som får lavest kostnadsøke på grunn av høyere oljepris er jeg ikke så sikker på at høyere oljepriser er en fordel for Norwegian. Jeg trur at Norwegian sine kunder er mer prissensitive og at det derfor er vanskeligere for Norwegian å hente inn den økte kostnaden i høyere billettpriser. enn andre flyselskap.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.10.2018 kl 23:15 4150

Om det ikke snur så før eller senere vil Kjos & Co bli tvunget til å godta et bud. Får håpe det skjer mens de fortsatt er i en god forhandlingsposisjon. Skape aksjonærverdier er noe de ikke har klart så langt, og innvirkningen av oljepris viser hvor sårbart Norwegian egentlig er, selv med kostnadsreduksjoner de tilsynelatende vil klare å overholde vil prisen på drivstoff viske ut dette og mer til. Når det gjelder Q3 så tror jeg nok det vil være et lyspunkt i alt det mørke, men det endrer ikke en forferdelig yield i september som vil fortsette ut vintermånedene og tidlig vår.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
undrende
19.10.2018 kl 00:04 4098

man må jo forvente det, ellers at selskapet kan være av interesse for flere enn IAG, og ikke minst at oljeprisen ikke blir så skyhøy som mange liker å tro. Det siste tviler jeg på, men 80 +++ $ er nok ille nok
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
undrende
19.10.2018 kl 00:14 4074

grunnprisene må opp, det nytter ikke å bare basere seg på tillegsvalg. Hadde en snodig opplevelse her, selv for en drøy mnd siden, da jeg skulle ordne meg enveisbilett fra Oslo til tr.heim mandag 3 desember rundt 12.00. Prisene, oppdaget jeg var over 2000 nok hele søndag og mandag, mot 499 elr så resten av uka. Joda, cupfinalehelg, og RBK aktuell fortsatt vettu. Vel tenkte jeg, i år ryker de for VIF igjen, men det hjalp ikke. Siste hinder er Start, så jeg tok fri fra jobb og kjøpte NSB billett iil 299 i stedet.
vel, poenget er, de følger med på alle potensielle ekstra inntekts kilder, så også med SAS.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
19.10.2018 kl 08:46 3950

Jeg lurer på om vi den 25.10 får noe informasjon fra Kjos om hvordan NAS har tenkt å håndtere
Q4 2018 og Q1 2019 rent økonomisk. Status eventuelt bud og flysalg ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
disippelen
19.10.2018 kl 09:58 3848

Følte meg flink som ventet helt til kr 212 for inngang.. Jadda..
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
19.10.2018 kl 10:25 3807

TomW ! Hvis du ser på aksjekursen og bunnlinjen, mener du fortsatt at Kjos har levert ? Jeg leste også at
du påstod at Hammers ikke har greie på drift. Er det noe du ser som vi andre ikke ser ?

Det er en fattig trøst at hvis det går på dunken ryker vel også Kjos.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
19.10.2018 kl 11:15 3727

Søndre
I dag kl 10:25
129
TomW ! Hvis du ser på aksjekursen og bunnlinjen, mener du fortsatt at Kjos har levert ? Jeg leste også at
du påstod at Hammers ikke har greie på drift. Er det noe du ser som vi andre ikke ser ?

Det er en fattig trøst at hvis det går på dunken ryker vel også Kjos.

.......................................................................................................................................

Nå vet jeg ikke hvor du er i løypa lengre for du plukker opp diskusjoner som har vært for lenge siden, for så og slette dine egne kommentarer.

Men ja det gjør jeg for jeg jeg er ikke så mye vekt i aksjekursen/bunnlinja pr nå. Jeg er opptatt av veksten og hvordan den har gått. Og den har de levert 100 % på.
Nå som veksten avtar og fokus skiftes over mot resultater på bunnlinjen så gjenstår det og se at de leverer her også. 2016-2018 har alltid blitt omtalt som vekst år og hvis man ikke har forstått dette så forstår jeg at alt ser håpløst ut.

Ja det stemmer, Hammers var også ganske klar på at han ikke brydde seg noe særlig om drift eller det fundamentale i Nas eller generelt. Hans fokus var på TA.

Så regner med at kommentaren din nå blir slettet igjen ila noen dager slik at mitt svar står igjen i løse luften, så limer inn din post her jeg :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
19.10.2018 kl 14:00 3593

Jeg som de fleste er opptatt av inntjening og aksjekurs. Jeg trodde det var poenget med drive forretning.
Du har påstått NAS har levert. Volumvekst er for min del ikke nok. SAS med flere har også hatt volumvekst.
Forøvrig, er det du som bestemmer agendaen på forumet ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
19.10.2018 kl 14:14 3562

Det er klart, men folk har forskjellig tidsperspektiv på sine investeringer. For meg spiller det vel liten rolle hva kursen står i nå hvis jeg har en tro om at kursen vil stå i x+x om noen år? Min investering er jo da gjort i en forventning om at den gir gevinst på sikt. Om disse forventningene vil innfris eller ikke gjenstår og se.

Du må jo gjerne ha en annen strategi. Det at du sammenligner veksten til Sas med Nas sier vel sitt og jeg forstår ikke helt hvorfor du gidder og henge deg så mye opp i et selskap du tydeligvis ikke har noe tro på.

"Forøvrig er det du som bestemmer agendaen på forumet ?"?

Forøvrig så handler denne tråden om "tanker rundt 3.kvartal hvis man sammenligner med 2.kvartal" så greit om vi legger denne død nå og går videre!
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
19.10.2018 kl 14:27 3539

Jeg har mange aksjer, og jeg hadde tro på NAS.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
TomW
19.10.2018 kl 14:36 3516

Da ville jeg solgt. Å sitte med mange aksjer i et selskap man har null tro om er jo bare galskap og gir ingen mening!
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Søndre
19.10.2018 kl 14:44 3504

Jeg trenger ikke råd fra deg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Record
19.10.2018 kl 15:52 3436

Q3 blir nok greit , de sa jo at de satte opp prisene for å oompangsere for økt oljepris , så er det jo advokater med økonomi som styrer dette , de har nok kontroll på salg av nok fly til ikke å komme i en situasjon som de var i når de måtte gjøre en Memmi til 170.- , det var nok langt fra alle som fikk dekket sine possisjoner på den , derfor disse kursene vi ser i dag :-)
Jeg er happy , fikk til under 185,- å vi ender sansynligvis i pluss i dag , grei butikk å trade NAS , vurdere å beholde en del , kan komme nyheter fra AIG når som helst nå , de har vel klarert støyet på hjemmebanen nå :-)
Uansett posisjon , god helg :-) ( Husk uten shorterne hadde vi aldri kunne kjøpt på disse nivåene :-) )
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
disippelen
22.10.2018 kl 10:27 2965

Hva i h..... skjer nå da?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2018 kl 10:30 2955

Er en reaksjon på Ryanair sine resultater pluss nedadgående trend fra før. De fleste burde ha sett dette før åpning og solgt i auksjonen eller innen 5 min etter handelen startet.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Record
22.10.2018 kl 11:39 2849

Selge nå ?
Tror ikke det , plutselig er den 250 + igjen , det kan komme raskere enn vi aner :-)
Her er det bare å handle , finns aksjer med verre risk i enn NAS , spesielt på disse nivåene :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.10.2018 kl 11:49 2825

Nei, ikke selge nå, kjøpe nå. Selge hadde man muligheten til i dag tidlig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
bokaj70
22.10.2018 kl 12:05 2801

Plus Oleary spår NAS (og SAS) konkurs i løbet af vinteren endnu engang :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31 Du må logge inn for å svare