Archer - Børsens billigste aksje?

Slettet bruker
ARCHER 14.05.2021 kl 00:10 13669

I Nordsjøen var Ebitda Q1 på ca Usd 20 mill., hvor ca 5 mill kom fra wireline. I 2018 kom det 15 mill fra wireline, den mener de fra nå økes 2-3 ganger til ca 45 mill., dvs økning med 7,5 mill. pr kvartal. Fra nå i mai 2021. Dette gir samlet ca. 27 mill. pr kvartal. Topaz er da ikke innregnet, som etterhvert kommer i drift den også.

I Argentina kan normal Ebitda være ca 10 mill.+++ som i Q1 2020, dette er driften på full fart mot igjen nå.

Drift fremover vil derfor ligge på Ebitda på ca 37 mill.+++, årlig er dette ca 160 mill. Usd. I nok er dette 1,3 mrd. i Ebitda pr år.

250 mill. går til investeringer, 250 mill. går til renter, dermed kan resterende nok 800 gå til nedbetaling av gjeld/teoretisk utbytte. Dette utgjør hele børsverdien pr år, Nok 5,- pr. Aksje.

ARCHER IS BACK☝️😃

DENNE ER FOR BILLIG TIL Å IGNORERE, Archer er en åpenbar 5 doblingskandidat.

🚀🚀🚀🚀🚀
cheezy
14.05.2021 kl 07:46 7629

Hei GT2RS!
Har du rett så er dette tidoblingskandidat og ikke femdoblingskandidat. Proof of the pudding is in the eating: Q1 var oppløftende, og vi bør se videre bedring i Q2.
SjonkelRolf
14.05.2021 kl 07:57 7621

Archer 🚀
hofa
14.05.2021 kl 08:03 7599

GT2 har ret, det er bare frusterende at andre ikke kan se potentialet i Archer. Det er kun gæld på 4 milla man fokuserer på, gælden er produktions materiale som bliver udnyttet endnu mere i nuværende kvartal og bliver nedbetalt hastigt.
hofa
14.05.2021 kl 09:15 7526

De første 5 min så man tydelig manipulationen af Archer i intervallet 4,60 - 4,85, jeg har lagt mig på 4,60 hvis man vil smide penge ud.
Slettet bruker
14.05.2021 kl 16:20 7348


Enda mulighet til å kjøpe billig.
hofa
14.05.2021 kl 16:27 7703

Mafiabørsen slår til igen, igen, igen hold nu op det er til grin.
SjonkelRolf
14.05.2021 kl 16:39 7678

Tror ikke vi må undervurdere psykologien i dette spillet
Anywhere
14.05.2021 kl 17:38 7587

Det er nok rett, Sjonkel, og vi har vært inne på det; Men det er tatt noen posisjoner her fra større miljø. Selv om det er få aksjer som er i fri omsetning, så vil man likevel i disse miljøene kunne få en solid avkastning når utmatting av aksjonærer går mot sin slutt.

Vi har sett det før, både i Archer og en haug med aksjer, og vil se det i Archer igjen; plutselige og store bevegelser som repriser en aksje. I Archer er den overmoden om man vurderer drift og reell avkastning på kapital man nå investerer.

Dette blir en oppdriftsregel tilsvarende en ball som holdes under vann. Det går en stund, inntil man slipper eller glipper opp.

Aksjen har avtatt i omsetning siste dager og ligger og subber like under støtte. Det er fortsatt et godt kjøpstidspunkt.
suspekt
14.05.2021 kl 18:54 7498

Den er akkurat så dyr som markedet er villig til å betale. Dersom den var en sikker 5 doblingskandidat, så hadde kursen vert en hel annen, Ingenting er sikkert på børsen, 5 dobling er utopi, oljealderen er over topp peak. Kan den stige til 10-12 kr så er ihvertfall jeg ute. Lykke til!!
Rakettrally
14.05.2021 kl 20:35 7394

En liten short i aksjen og den faller i grus. Er ikke særlig med interesse
SjonkelRolf
14.05.2021 kl 21:05 7372

Omsetningen siste måned er omtrent 10 ganger så høy som normalt for archer siden jeg begynte å handle i aksjen.
Tenker da på antall aksjer omsatt. Regner man i kroner er den mye høyere.
Lett å Skylde på interessen når kursen går ned
Slettet bruker
14.05.2021 kl 21:19 7357

Det er klart at når oljeprisen går opp, andre oljerelaterte aksjer går opp, og Archer er på stedet hvil eller til og med går ned, så mister folk tålmodigheten etterhvert. Dermed kan aktører som ønsker billige aksjer snappe opp disse.

Som nevnt flere ganger før, Archer er et long case. De er avhengig av å slanke gjelda en del, samt vise til høyere marginer over lengre tid før andre enn spesielt interesserte begynner å vise interesse. Selvfølgelig "ingen" i Norge som tror på oljeaksjer lenger, og spesielt ikke oljeservice. Den grønne bølgen er på vei osv... Men Archer er et selskap som er veldig godt posisjonert selv i en verden der man skal fokusere mer på grønt. De har veldig mye tjenester rettet mot opprettholdelse av produksjon og mot P&A. Dette er områder som vil ha mye fokus i mange år fremover, uavhengig av det grønne skiftet.

Disse svingningene i kursen er bare støy, men har ingen praktisk betydning hvis man tror på det lange caset. Jeg vil påstå at det nesten utelukkende er en kjøpsmulighet hvis man har midler.

Hva er egentlig nedsiden i Archer på sikt? Selv om de mister PAE kontrakten, ligger de an til å ha gode marginer i 2022/2023. P/S og P/E for Archer begynner å nærme seg latterlig (selv gjelden tatt i betraktning).

Selv håper jeg kursen holder seg lav en stund til (alt annet uendret).
SjonkelRolf
14.05.2021 kl 21:33 7326

Iforhold til potensiell nedside i aksjen, er det iallfall betryggende at selskapet leverer som de sier de skal.
Det kan man ikke si gjelder alle selskaper på børs.
De leverte sist kvartal. Skal visstnok levere enda bedre i de neste. Jeg har trua hvertfall
Fevang
15.05.2021 kl 12:40 7049

Jeg liker å se på chart. Slik jeg ser det ligger Archer i en langsiktig stigende trend, men i det korte bilde ser det ikke helt bra ut. Burde være betongstøtte rundt 4,00 hvis ikke verden raser helt sammen.
Jeg er en forsiktig mann og har derfor ikke så imponerende mange aksjer. Strengt tatt har jeg vel få i forhold til mange andre. Den siste tiden har jeg kjørt beinhardt på å legge meg svært lavt på kjøp siden den ofte får en knekk ned i løpet av dagen. Det kommer jeg til å fortsette med.

Jeg kommer ikke til å selge meg helt ut samme rakkern hva som skjer - da får jeg heller tape pengene. Jeg har en langsiktig tro på olje og oljeservice - i motsetning til mange andre.
markie
15.05.2021 kl 15:17 6934

Fredagen var relativ slapp omsetning. Fredriksen ønsker garantert dividende her når dette blir mulig. Burde være interessant long posisjon for flere..
SjonkelRolf
15.05.2021 kl 15:48 6895

Ja takk til utbytte. 30 øre i kvartalet hadde vært ok...
Når gjelden etterhvert kommer ned på komfortabelt nivå.
Økende lønnsomhet i Argentina burde være mulig med en stabil oljepris over eller rundt 60 $.
markie
18.05.2021 kl 09:51 6476

Oljen er over 70$ fatet. Samt to store 5 års kontrakter i Nordsjøen. Så oppkjøp av største konkurrent i området Litt pussig at vi fremdeles er mitt på 4 tallet.
danmark1
18.05.2021 kl 10:06 6461

Investorerne skal se i øjnene, at situationen er vendt rundt og produktionen må op, for at klare efterspørgslen. Det gøres ikke, uden nye boringer og efterforskning.
markie
18.05.2021 kl 10:28 6400

Nye bringer og efterforskning?? 😊 Du må sette deg mere inn i selskapet. De opererer til stor del i brownfield. Oljeforekomstene er enorme I Argentina. Neppe etterforskningen som etterlyses.
Alt virker ordne seg for Archer. Helt klart at selskapet er veldrevet. Greia med børsen er kjøpe billig.))
Redigert 18.05.2021 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
danmark1
18.05.2021 kl 10:44 6357

Archer er andet end Argentina. Udtalelsen var også mere generel.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 11:23 6290

Det vil komme et sektorskifte, og jeg vil påstå at det allerede er begynt over dammen.

For de av dere som ønsker å sammenligne tilsvarende selskaper så er Liberty Oilfield Services Inc. (LBRT) på NYSE et greit utgangspunkt.
Selskapet prises til 2,2 over bokført verdi mot Archer som prises til 0,75. Dvs at dersom de skulle vært priset likt mot EK, så må Archer opp mot 15kr.
På price to sales har de faktor på ca 1,5 mot Archer som har 0,1!!!

Det som er verdt å merke seg er at Morgan Stanley opprettholdt sin outperform på aksjen i slutten av mars og Goldman Sachs tok opp dekning på torsdag 13.05 med en kjøpsanbefaling.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 12:49 6142

Oslo børs har nok dessverre gått fra å være en bra børs for oljerelaterte aksjer til å bli børs der "alle" skal ha grønne aksjer. Det viktigste selskapene kan gjøre for å motvirke den negative effekten er å komme i utbytteposisjon. Da vil man få synliggjort verdiene i mye større grad. Jeg vil tro at dette er noe Archer har som langsiktig mål. I mellomtiden kan man jo akkumulere litt aksjer til veldig attraktive priser.

Som du skriver, en P/S på 0,1 er helt latterlig. Og dette for et selskap som faktisk betjener gjelden sin helt greit? Vanligvis ser man bare slike multipler blant selskaper som ikke har mulighet til å betjene gjelden sin, selv med kraftig bedring av markedet de opererer i.

Ellers kan man jo også se på selskaper som NEL som har en P/S på hele 40... Altså 400 ganger mer enn Archer. Sier vel egentlig mye om investeringsklimaet på Oslo børs om dagen...
happi67
18.05.2021 kl 13:07 6097

Derfor er det bare å finne roen og vente til tall blir fremlagt. Ser kun posetive ting hvis man har litt tid på seg.
Anywhere
18.05.2021 kl 14:04 6001

Bra relasjon, Kjosmund!

Aksjen har danset rundt støttenivåe 4,7 siste dager på avtagende volum, og beholder sin solide positive volumbalanse.
Slik jeg ser det har vi et konvergerende triangel i aksjen. Fortsetter volum slik vi har nå, så slår aksjen frem og tilbake rundt 4,75 med pluss minus 10 øre maks to uker til før den bryter opp for alvor, og ut av konsolideringen.
Redigert 18.05.2021 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Tingebri
18.05.2021 kl 18:03 5849

Hvordan er gjeldsnivået til dette selskapet? Marginer etc.?
Slettet bruker
18.05.2021 kl 18:51 5779

Det den rake motsetning, ingen rentebærende gjeld. Marginer har vært på ca 15% på bruttofortjeneste i tidligere år.
Tingebri
18.05.2021 kl 18:55 5768

Da blir vel den sammenligningen mellom de to selskapene ikke helt naturlig
Anywhere
18.05.2021 kl 20:44 5622

Den sier litt om hvor vi er på vei...
Slettet bruker
18.05.2021 kl 22:12 5485

Nei, dersom man liker risiko så er Archer langt bedre. Avkastning skal deles på langt færre aksjonærer😜i
markie
19.05.2021 kl 08:18 5225

Hvor høy anser du risikoen i selskapet.? De jeg har snakker med forteller at selskapet er veldrevet. Det bekreftes av siste tids selskaps utvikling. . En meget spennende long investment. Priset I dag som en opsjon. Hvor lenge vill denne situasjonen fortsette. Vi har ligget på samme nivå siden nyttår. I mellomtiden har oljepris løftet seg betydelig.
cheezy
19.05.2021 kl 09:32 5104

Jeg liker Archer fordi de etter mange ekstraordinære nedskrivinger har mye assets som ikke er reflektert i balansen. Det betyr at i et stigende marked kan de øke kapasitet uten å gjøre store investeringer. Dessuten opererer de i et marked som er mye mindre "asset play" enn rigg, seismikk og supply/AHTS. Det betyr at det ikke er så enkelt for nye spillere å komme inn, og man må anta at eksisterende spillere har marginkrav de skal ha oppfylt før de gjør nye investeringer.
markie
19.05.2021 kl 10:20 5007

Den pan America kontrakten blir ikke noe hastverk jobb. Produksjonen fungerer tydelig like bra uten kontrakt.
Anywhere
19.05.2021 kl 10:29 4966

Pan Am er kontinuert under forhandlinger i alle fall ut juni foreløpig. Så man er ikke kontraktsløs.
markie
19.05.2021 kl 10:37 4927

Så vi kan forvente melding alt fra nå til ut juni.

Utviklingen i aksjen gikk ikke akkurat som de mest optimistiske av oss tenkte. Du har forlengst fått mere på 4,94
SjonkelRolf
19.05.2021 kl 10:46 4891

Meget spesiell handel for tiden.
Er nok noen aktører på fisketur her.
Får bare ta frem den store boksen med tolmodighet.
Sjappa leverer, resten er støy.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 11:44 4795

Litt synd at man ikke kan se megler ID på handler lenger. Tror det kunne vært interessant i Archer om dagen.
nafa
19.05.2021 kl 11:53 4764

I dette gemet så er det nok til de grader "bukken som passer havresekken".
Så da nytter det nok ikke for oss vanlige dødelige å få ordning på det.
markie
19.05.2021 kl 11:56 4752

Fullstendig robotisert handel vel. Virker nærmest som de kan kjøre kursen akkurat dit de vill. Ingen som kommer til unnsetning heller. Når vill dette lande, slik at noen større oppfatter caset som grise billig. Alle spådommer på tråden hittil har vist seg feil. Bortsett fra den sedvanlige om mai.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 12:07 4710

Om man ser bort fra den systematiske risiko, så er det gjeldssituasjonen til Archer som gir en gearing på 6x som av mange vil være å anse som den største risikoen. Dersom selskapet fortsetter å levere positive tall samtidig som de har en positiv kontantstrøm, så er denne gearing positiv for aksjonærene. Det vil også være en risiko forbundet med forlengelse av lån når de forfaller, hvor Archer kan risikere at det ikke er stemning for å forlenge og de må gjøre en emisjon. Sjansen for dette tror jeg er relativt liten basert på nåværende forhold, ref positive cashflow, positive tall, lav rente osv. Innenfor det markedet som Archer er representert så er det aktiviteten rundt produksjon og ikke oljepris som er det viktigste. Høyere oljepris gir riktignok i de fleste scenarioer en høyere aktivitet, men tror det er vel så viktig at oljeprisen er mindre volatil slik at operatørene har en bedre forutsigbarhet på sin revenue.

Er uenig med deg på at aksjen har ligget på samme nivå siden nyttår. Den startet året på rett over 3kr, og ligger nå 50% opp fra det nivået. Hva jeg og flere antar er at Archer vil fortsette å øke topplinjen og bedre marginene, som igjen vil gi positive resultater. Overskuddet vil alltid tilfalle aksjonærene, enten i form av utbytte, nedbetaling av gjeld, investeringer, for det formål å maksimere aksjonærenes verdier.
markie
19.05.2021 kl 12:21 4679

Vedr aksjekurs i januar, vi var over 5 kr da equinor kontrakten kom.
Ellers takk for svar. Bildet er vel som vi har snakket om hele siste år.
Kan savne litt bedre uttelling på aksjekursen for selskapets kontrakter i år. Det kommer sikkert etterhvert. Eller vi får et krakk først.
Redigert 19.05.2021 kl 12:22 Du må logge inn for å svare