Vow et kvalitetsselskap for den langsiktige.

bålfreak
VOW 15.05.2021 kl 10:39 55565

De beste selskapene i ulike bransjer gir uvanlig høy avkastning over tid. Vow er et slikt selskap og skårer høyt på gjennomføringsevne og levering av gode resultater.
Vow tjener penger og med kontant inntjening øker bokført egenkapital over tid.
Gode investeringer som den vi nå ser på Follum med støtte fra Enova kan umiddelbart gi inntrykk av lavere lønnsomhet, men vil gi økt verdiskapning og inntjening.
Det er særdeles viktig å utvise tålmodighet, noe alle de største eierne gjør. Tenk langsiktig og vær villig til å ta risiko.

Med dagens prising av aksjen på 34 ish synes det som altfor lave inntjeningsforventninger er innbakt. Dette vil endre seg over tid.
Dessverre er aksjekursen i Vow også plaget av robothandel av Avanza Bank. Denne banken er inne på eiersiden i svært mange børsnoterte selskaper og er bl.a svært aktive i Norwegian. Oslo børs må gjøre noe med dette. Kanskje vi burde gå sammen og starte en kampanje mot den utstrakte robothandelen. Det faktum at dette får lov til å foregå i så stor skala er ødeleggende for hele børsen og dens framtidige eksistens.
Redigert 15.05.2021 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
Hammers
21.05.2021 kl 15:48 4943

Rimelig sikkert NESTLE.

Med en "haug" fabrikker rundt om i verden. Det har lenge vært stille rundt denne saken.
Tipper de tester ut en forsøkslevering - før man evt går all in.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nestl%C3%A9

Hilsen Hammers
Redigert 21.05.2021 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2021 kl 16:03 4939

Nå har det vært noen rolige dager i både aksjen og her på forum ang Vow. Når man kommer til det punktet er ihvertfall min erfaring at man står ovenfor en oppgang.
Record
21.05.2021 kl 16:06 4949

Stemmer nok det :-)
Det er slike oppdateringer (kurspleie) som en større aktør ville ha større intresse av , verdiene er der ,de visualiseres bare på en lite tilfredstillende måte med tanke på aksjekursen , kanskje de ikke vil betale så høye beløp i formuesskatt :-)

Her er jo flere eksempler som vi kunne hørt noe om

https://www.youtube.com/watch?v=8jpid42ZgIQ

Enkelte aktører er veldig flinke på slik kurspleie , utrolig hva ett brev fra Japan kan gjøre med aksjekursen :-)

JonasKr
21.05.2021 kl 16:43 4956

Har sett dette før. Vow straffes for å være for "konkrete"; de har noe som fungerer, de har avtaler, de har intensjonsavtaler. Det virker som dette blir for kjedelig for spekulantene, de vil heller kaste penger etter selskaper med null inntekter som er basert på drømmer. At f.eks Qfuel er priset høyere enn Vow kan jeg ikke se et eneste rasjonelt argument for. Nå et selskap med driftsinntekter på 1.8 mill prises til 5.5mrd så er vi fortsatt litt i dotcom -Opticom territoriet 😀
Redigert 21.05.2021 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2021 kl 18:57 4874

VOW-kursen klarer seg høvelig bra, dog med rekord på børsindeksen.
Framtia
21.05.2021 kl 21:00 4781

Driftsinntekter på 1,8mill...Hmmm...utdyp, vær så snill...🤔
JonasKr
22.05.2021 kl 00:41 4623

Snakket om Quantafuel Q1 😀. Et selskap med driftsinntekter på 1.8mill som prises til 5.5mrd.

Det er en syk tid. Det "normale" er at investorer tar en sjanse når de investerer i nye selskaper med gode ideer. Det meste blir ikke lønnsomt, men noe blir stort. I disse tider kan hjørnestensinvestorene imidlertid ofte selge videre til flere x inngangssummen i annenhåndsmarkedet med en gang. Større investorer kan altså tjene seg styrtrike lenge før man i det hele tatt ser om selskapene kan levere i det hele tatt. Sist gang vi så dette var under dotcom. Da var det Opticom, Fast, coshopper osv, nå er det Freyr, Qfuel, ACC osv.

Vow leverer jo overskudd og det virker det som de straffes for. Selskaper med vage svevende ideer prises høyere.
Redigert 22.05.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.05.2021 kl 02:59 4592

ACC hadde 60 millioner i inntekter i Q1. Hvor mange andre grønne har klart det etter 8 måneders drift?

Aker har drevet med karbonfangst siden 1996.

https://www.akercarboncapture.com/about/history/

https://www.tu.no/artikler/equinor-har-lagret-co2-pa-norsk-sokkel-i-25-ar-disse-erfaringene-tar-de-med-fra-sleipner-og-snohvit/505490
Redigert 22.05.2021 kl 03:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 05:56 4582

He he he at du sidestiller ACC og Qfuel og definerer begge som DOT-com bobler, tyder på at du har resist inn i fremtiden og fått tak i denne informasjonen...? Du må også ha funnet ut at struktur, eierskap og markedet begge opererer i er helt like?
Slettet bruker
22.05.2021 kl 05:56 4613

He he he at du sidestiller ACC og Qfuel og definerer begge som DOT-com bobler, tyder på at du har resist inn i fremtiden og fått tak i denne informasjonen...? Du må også ha funnet ut at struktur, eierskap og markedet begge opererer i er helt like?
JonasKr
22.05.2021 kl 08:21 4546

At selskaper med henholdsvis 1.8mill og 60mill i inntekter og negativ cashflow prises til 5.5mrd og 8.7mrd er definitivt i dotcom-land ja.

Poenget er ikke om jeg har reist inn i fremtiden eller ikke, poenget er at det er galskap at omtrent alle selskaper prises som knallsuksesser 10år i forveien. Det samme skjedde under dotcom. De fleste selskapene gikk konk, alle raste under dotcom-krakket. Selv Amazon raste over 90% og brukte vel nærmere 10 år på å gjenvinne samme kurs.
Redigert 22.05.2021 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Sundancer
22.05.2021 kl 08:55 4521

Jeg synes ikke sammenligningen med dotcom-boblen holder mål. Både QFuel og ACC har unik teknologi som har tatt mange år å utvikle. De løser også problemer som nesten truer vår eksistens på planeten. Hvilken unik teknologi hadde Pets.com? Hvilket stort problem var det de skulle løse? Billigere hundemat? Synes sammenligningen blir absurd.
Redigert 22.05.2021 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
JonasKr
22.05.2021 kl 09:08 4546

Helt greit å være uenig. Arne Fredly snakker litt om dette i et intervju på Hegnar TV. Drøssevis av selskaper eksploderte med lovnader om "unik teknologi" under dotcom også, Opticom det mest kjente. Uten at jeg er verken kjemiker eller ingeniør, så tror jeg ikke et sekund på at Norske selskaper skal få verdensherredømme med sin "unike teknologi". Det være seg Freyr og batterier, Qfuel og plast, eller ACC og karbonfangst.

Pets en en søkt sammenligning. Internett ble jo minst like stort som man trodde under dotcom, det var en stund likevel alt for mange selskaper i alle land som jaget etter det samme. Vi bor i Norge og ser det norske, men det finnes uendelig med selskaper i verden som ønsker å tjene penger på batterier, karbon og plast, som også reklamerer med unik teknologi. Vi får helt sikkert grønne versjoner av Amazon og Google, men det aller meste vil sannsynligvis gå konk, akkurat nå prises nesten alt som suksesser, til tross for at mye allerede har falt 40-70%
Redigert 22.05.2021 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Sundancer
22.05.2021 kl 09:47 4541

1. Du snakker om dotcom-boble da kan du ikke trekke frem Opticom som et eksempel. Opticom var ikke et dotcom-selskap. De skulle ikke tjene penger på internett.

2. Pets.com var et typisk dotcom-selskap som fikk penger kastet etter seg selv om de ikke hadde noen unik teknologi. Men de er ikke relevante? Hallo??

Det ligger maaaange år med utvikling bak teknologien til f.eks. ACC. Ja det finnes en håndful andre selskaper med tilsvarende teknologi på verdensbasis. Men det er absolutt ingen hyllevare på samme måte som man kunne handle en server og sette opp en internettbutikk på to dager i 1999.
oivindl
22.05.2021 kl 10:05 4578

"Opticom var ikke et dotcom-selskap. De skulle ikke tjene penger på internett."
-Sundancer

Er du sikker på at du vet hva dot com handlet om?
"Norges strøste dotcom-selskap, Opticom."
https://www.dn.no/teknologi/hva-skjedde-med-alle-de-store/1-1-1448378

"Opticom ASA var et norsk selskap notert på Oslo Børs, og en av de største børsboblene under den såkalte IT-boblen rundt årtusenskiftet."
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Opticom
Redigert 22.05.2021 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
JonasKr
22.05.2021 kl 10:21 4564

Hvis du mener Opticom ikke var en del av IT-boblen (eller dotcom) så har du et svært originalt syn på det.

Jeg angriper ikke ACC konkret. Det kan hodt hende et eller flere av de norske grønne selskapene lykkes, jeg sier bare at alt prises som suksesser, og det er galskap. Ta f.eks Hydrogen. Bare se på hvor mange som satser på Hydrogen bare i Norge! Tør ikke tenke på hvor mange det er på verdensbasis. Det store flertallet vil aldri tjene penger, konkurransen innen Hydrogen vil være beinhard.
Redigert 22.05.2021 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.05.2021 kl 11:27 4490

Bare for å få et innblikk i kunnskapsnivået ditt på området.
Hvem er i forhandlinger med ACC om bruk av deres teknologi til karbonfangst?
Bubleslurp
22.05.2021 kl 12:35 4418

Er dette en VOW-tråd mon tro?
JonasKr
22.05.2021 kl 12:55 4453

Som tidligere nevnt, jeg er verken kjemiker eller ingeniør, lest mye av presentasjonene til ACC og vet hvem de samarbeider med. Mulig de blir store, men la oss være ærlige, ingen vet pr idag hva fremtiden innen karbonfangst er. Det er høy risiko involvert med så og si alle selskaper innen det grønne segmentet; det er enormt med aktører, de har foreløpig svært lave inntekter og lønnsomhet, og det foregår et ekstremt teknologikappløp. Det må vel kanskje være lov å hinte frempå at samlet mcap for grønne selskaper er i overkant luftig?

https://twitter.com/TihoBrkan/status/1395791394757828611?s=19
upsidedown
22.05.2021 kl 14:02 4389

Ja, men det gjelder også VOW - ikke glem det!
VOW skal nå inn i landbasert marked der per definisjon ACC har tjue års forsprang med fysiske anlegg i drift.
JonasKr
22.05.2021 kl 14:24 4378

Helt enig, gjelder også Vow, særlig den landbaserte delen. Cruise er rimelig trygg og med gode utsikter fremover, bør kunne gi hvertfall 500-600mill i inntekter (m/aftersales) årlig med en ganske bra EBITDA-margin. Vow er den eneste ESG-aksjen jeg eier for tiden og har lagt den litt i en skuff. Jeg synes nå det er rart at mange av de grønne aksjene nærmest uten inntekter er priset høyere enn Vow, men men.
pingvinen
22.05.2021 kl 15:06 4343

Den må du nesten forklare - trodde det var nettopp den lange erfaringen til ETIA som gjorde dette til et så bra kjøp......
royroy
22.05.2021 kl 15:26 4322

Det ér det. Og så har jeg inntrykket av at ETIAs karbonfangst er mer fleksibel og anvendelig enn ACCs. Og mer energieffektiv. ETIAs karbonfangst kan komme i mange former og tilby skreddersydde løsninger til forskjellige industrier
Hammers
22.05.2021 kl 16:44 4238

- VOW's opplegg for karbonfangst koster ca 1/5 av ACC's opplegg (VOW's beregninger).
- VOW's opplegg er basert på vel utprøvde systemer via pyrolyse.
- Man UTNYTTER det verdifulle karbonet aktivt - bl.a. som tilsettingsstoff for metallurgisk industri (som dermed faser ut fossilt kull).

- Jeg kjenner ikke ACC's opplegg i detalj, men altså ca 5x så dyrt som VOW's.
- Så vidt jeg vet skal man først "fange" karbon - deretter laste det på spesialskip - for så å sende det ned i et hull i bakken.
- En ny industri (trolig noe Røkke skal tjene ekstra EKSTRA på) må bygges opp for å få til dette.
- Om man lykkes er det INGEN som vet - for (så vidt jeg vet) dette er noe nytt som skal etableres.

- Kanskje det blir som Stoltenbergs berømte Månelanding med fullskala CO2 renseanlegg på Mongstad.
- Forferdelig dyrt - før man til slutt heiste hvitt flagg og innså at man ikke fikk det til.
- Prosjektet hadde kostet skattebetalerne mer en EN skjorte! Alt til ingen nytte.
- Mange privatpersoner ble likevel kjemperike ved å utnytte statens sløseri med felles midler.

Her litt fra den gang;
https://www.aftenbladet.no/aenergi/i/kQ1vQ/den-glemte-maanelandingen

Hilsen Hammers
Redigert 22.05.2021 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.05.2021 kl 16:51 4232

ACC og VOW er ikke konkurrenter. De retter seg mot to ulike markeder. For øyeblikket produserer verden 10 ganger mer CO2 enn vi kan nyttiggjøre oss til væsker og materialer. Så lenge energi hentes fra kull, olje og gass må overskuddet av CO2 håndteres på en adekvat måte, og klokere folk enn meg har konkludert med at fangst og lagring er eneste utvei i de 40-50 årene det tar å erstatte kull, olje og gass med fornybare grønne løsninger.

https://gemini.no/2021/05/slik-kan-vi-bruke-klimaverstingen-co2-til-noe-smart/
Redigert 22.05.2021 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
upsidedown
22.05.2021 kl 17:33 4185

Her er hva Bellona mener om karbonlagring i dag. De har snudd 180 grader siden månelandingen på Mongstad. Mulig Stoltenberg var en større profet på klima enn Hauge.

https://bellona.no/nyheter/co2-fangst-og-lagring/2020-05-co2-fangst-og-lagring-er-ikke-dyrt

Problemet med Mongstad var at svært få ønsket gasskraftverk i Norge - med eller uten rensing av CO2.
Redigert 22.05.2021 kl 17:52 Du må logge inn for å svare
royroy
22.05.2021 kl 22:29 4001

Jeg ser ikke på de som konkurrenter, jeg er helt enig med deg: de retter seg mot ulike markeder, som du sier. Jeg snakker ikke ACC ned, men at min oppfatning er at ETIAs løsninger er fleksible og kan nå ut til flere forskjellige industrier. Sleng det i spirajoulen og så få ut det som er ønsket
Slettet bruker
23.05.2021 kl 02:43 3855

Hvorfor ble det ingen 1. kvartalsrapport 29. april med resultat og resultat per aksje..? Jeg kunne i alle fall ikke se noe om dette, men om ingen kan fortelle meg at et hus har lista seg stille forbi, hvorfor skulle de utelate dette..?

https://newsweb.oslobors.no/message/531569
Redigert 23.05.2021 kl 02:45 Du må logge inn for å svare
Record
23.05.2021 kl 09:04 3726

Var vel ingen som overså den , kanskje ikke så mye oppmerksomhet da resultatet ikke var det store, aftersales lider under pandemien .
Aktiviteten innen landbasert var høy også på comisioning , dette vil vises på 1/2 års rapporten .
Jeg ser på ordrebøkene , økende å i tillegg flere interessante større aktører som vil gi uttelling etterhvert .
Dette vil nok bli bra selv på relativ kort sikt ☺️
upsidedown
23.05.2021 kl 09:13 7051

Jeg sitter i begge. For øyeblikket er det mest spennende Follum. Lykkes VOW med dette prosjektet er det et viktig steg for fremtiden da man erstatter kull med biokull.

Hvis Scanship kommer opp med noe som tar hånd om den verste forurensingen fra cruiseindustrien ville det ha vært et megaskritt. Men foreløpig har jeg ikke sett at deres teknologi er solgt for rensing av eksos.

Ikke misforstå; det er en viktig jobb de har gjort på de øvrige områdene, men NOX og CO2-utslipp er på verstinglista og burde ha prioritet.
bålfreak
23.05.2021 kl 11:07 6918

Det er vel ikke slik at Vow skal drive med absolutt alt. Rensing av eksos på skip foregår bl.a med bruk av scrubbere.
Det må nok andre selskaper ta seg av.
upsidedown
23.05.2021 kl 12:02 6931

Det er ikke undertegnede som drar inn ACC i sammenlikning med VOW. Men i følge Hammers kan VOW rense CO2 til 1/5 del av prisen til ACC. Så hvorfor ikke starte der man har en fot innenfor.

Scrubbere på motorer som går på tungolje er et alternativ til diesel/gass. Det er fortsatt mye å hente før det kommer grønn steam opp av skorsteinene.
Redigert 23.05.2021 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Record
23.05.2021 kl 14:38 6846

VoW er inne også der, men med en andel i ett annet selskap(husker ikke i farten hva det heter)
Slettet bruker
23.05.2021 kl 15:28 6798

Tenkte noe i den dur ja, og så er vel ikke børsnoterte selskaper lengre pliktige til å komme med fulle kvartalsrapporter, om jeg er «up to date» på det. Men nei da, VOW ser ut til å ha noe å fare med. Ikke noe luftslott, syns jeg.
pingvinen
23.05.2021 kl 18:49 6646

Ikke det at det er så veldig viktig hvem som drar inn hva, men for ordens skyld - jo, det var du som tok opp ACC først. Mitt svar til deg var bl.a. fordi du påpekte at ACC hadde så mye lenger erfaring enn VOW - ETTER kom Hammers uttalelsene om 5x osv.

"upsidedown
I går kl 02:59 1679
ACC hadde 60 millioner i inntekter i Q1. Hvor mange andre grønne har klart det etter 8 måneders drift?

Aker har drevet med karbonfangst siden 1996.

https://www.akercarboncapture.com/about/history/

https://www.tu.no/artikler/equinor-har-lagret-co2-pa-norsk-sokkel-i-25-ar-disse-erfaringene-tar-de-med-fra-sleipner-og-snohvit/505490"

Som en annen sa her inne - la oss være uenige om fremtiden, men historien kan vi gjengi ganske korrekt :-)
Redigert 23.05.2021 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
pingvinen
23.05.2021 kl 18:51 6651

VOW rapporterer halvårlig. Første og tredjekvartal er bare markedsoppdateringer.
Slettet bruker
23.05.2021 kl 20:08 6566

Ok ja. Thanks..:)-
upsidedown
23.05.2021 kl 21:22 6460

Det var et svar til et innlegg som påsto at ACC og flere andre ikke hadde inntekter. Realiteten er at ACC hadde 60 millioner etter 8 måneders drift og VOW hadde i samme periode rundt 90 om jeg husker rett. Så NEI! Det var ikke jeg som brakte ACC inn på tråden først.

Det er heller ingen hjørnesteinsinvestorer som har solgt seg ut av ACC, dermed er også den påstanden feil!

Her er innlegget jeg svarte på:
JonasKr
I går kl 00:41
1811
Framtia skrev
Driftsinntekter på 1,8mill...Hmmm...utdyp, vær så snill...🤔
Snakket om Quantafuel Q1 😀. Et selskap med driftsinntekter på 1.8mill som prises til 5.5mrd.

Det er en syk tid. Det "normale" er at investorer tar en sjanse når de investerer i nye selskaper med gode ideer. Det meste blir ikke lønnsomt, men noe blir stort. I disse tider kan hjørnestensinvestorene imidlertid ofte selge videre til flere x inngangssummen i annenhåndsmarkedet med en gang. Større investorer kan altså tjene seg styrtrike lenge før man i det hele tatt ser om selskapene kan levere i det hele tatt. Sist gang vi så dette var under dotcom. Da var det Opticom, Fast, coshopper osv, nå er det Freyr, Qfuel, ACC osv.

Vow leverer jo overskudd og det virker det som de straffes for. Selskaper med vage svevende ideer prises høyere.
Redigert 23.05.2021 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
JonasKr
25.05.2021 kl 13:30 5981

Er det noe nytt rundt karbonpriser eller lignende idag? Ser både ACC, Qfuel og Vow går idag, uten spesielle nyheter.
Redigert 25.05.2021 kl 13:30 Du må logge inn for å svare
Record
25.05.2021 kl 14:47 5858

Tror nok denne samt noe lignende som på Cruiseskipene for landsiden kommer frem i lyset etterhvert , hvorfor ikke rense avfall og vann fra en kommune med 5K,50K eller 500K når det går så fint på ett skip med 5K ?
Ligger mange egg i rugekassa , om noen av de klekker å blir gullfugler holder det for meg :-)
nolast
25.05.2021 kl 19:38 5551

Nå skal vi kanskje få betalt for cruise aktiviteter! Aftersales gir penger i kassa.
https://finansavisen.no/nyheter/markedskommentarer/2021/05/25/7678642/gjenapningsaksjer-i-medvind

nolast
25.05.2021 kl 21:30 5363

Noen som vet hvilket anlegg som er filmet. Ca 1,13-19 i filmen. Er det et test anlegg?
Hammers
26.05.2021 kl 00:07 5138

Hvilket anlegg som er filmet spiller i grunnen ikke noen rolle i det store bildet.
Poenget er at tiden for de store nyhetene nærmer seg for hver eneste dag.

- ENOVA har gitt sin støtte til VOW Green Metals - og det litt i overkant av forventningene.
- BETULA mottar trolig SIN støtte ila relativt kort tid. Da blir kontrakten på 200 mill raskt aktivisert.
- Så kommer aksjene i VGM kort tid etter den 25. juni.
- Hva som ellers blir rapportert ang kontrakter innen den tid er det ingen som vet.
- Bare husk; ca hver mnd rapporteres nye (ILA APR kom det hele 3 stk). Nå er det snart på tide igjen.....!

Hilsen Hammers
Record
26.05.2021 kl 05:31 5013

Slik jeg har forstått er det flere slike anlegg rundt om, teknologien er der, bare den når markedene så blir det veldig bra . Der ligger flere slike videoer på nettet ,ETIA er ett kupp for VoW , veldig allsidig phyrolyseteknikk som er testet i større/mindre skala og patentert.
Dette kan bli minst like stort som VGM , utrolig mange områder som dette kan anvendes på , ikke bare plast men det aller meste kan gjøres om til verdier .
De fleste narturværn organisasjonene er imponerte , skalerbare og kan benyttes i områder med forskjellig populasjoner ,ganske enkelt genialt .

https://www.youtube.com/results?sp=mAEB&search_query=ETIA-VOW
Redigert 26.05.2021 kl 06:00 Du må logge inn for å svare
JonasKr
26.05.2021 kl 08:06 4831

Påstanden min er at man ser en tendens i ESG-aksjene til at dess vanskeligere det er å regne frem noen fornuftig prising, dess mer svimlende er prisingen. Etter all logikk skulle Vow vært priset høyere enn Qfuel og ACC. Jeg mener også å huske at brorparten (om ikke alle) av inntektene til ACC ikke kommer fra operativ drift? Mulig dette endret seg Q1, går ikke helt klartnfrem av kvartalsrapporten. Er vel heller ikke helt riktig å si at ACC er 8mnd gammelt, karbonfangst hsr de drevet med lenge, men det var da de ble skilt ut som eget selskap.
Slettet bruker
26.05.2021 kl 10:44 4679

Litt slapp omsetning i det siste. Blir spennende å se opptakten i juni. Jeg handla litt, selv om jeg egentlig er forsynt. Tut og kjør!