Hva skjer??

J.B.007
ETH 16.05.2021 kl 18:54 3793

Jeg er helt fersk for å handle kryptovaluta. Har kjøpt noe ETH aksjer og prisen var pr aksje litt over 4100 $. Er det lurt å selge nå pga prisen har gått kraftig ned eller bare vente tålmodig, og hvorfor?
d12m
16.05.2021 kl 20:26 3723

Det aller første en kryptofersking må lære seg er at krypto er mye mer volatilt enn standard finansverden. Investerer man i krypto så -må- man ha mage som tåler svingninger.
J.B.007
16.05.2021 kl 21:28 3637

Ingen problemer å tåle. Bare vil vite erfaringer fra andre. Takk for svaret.
Dr_Eval
16.05.2021 kl 21:31 3631

Jeg pleier å kjøpe når prisen har gått kraftig ned, så selger jeg når prisen har gått kraftig opp. Det har fungert bra til nå.
Ecf93
16.05.2021 kl 22:32 3552

Sikker greit å være klar over at eth er krypto å ikke aksje... det er en form for «valuta» det er en ether du har kjøpt som er en coin basert på etherumnetverket, mens f eks doge er token.. å yara osv er aksje... greit å vite hva en bruker pengene på.
J.B.007
17.05.2021 kl 00:17 3436

Takk. Det er valuta jeg kjøpte og ikke aksje.
JonasKr
17.05.2021 kl 07:17 3276

Om Crypto er en valuta er høyst diskutabelt. Den har ikke sin verdi ut fra en nasjons varer og tjenester. Ta for eksempel norsk krone; om verden plutselig imorgen ikke ville ha olje lenger, ville norsk krone kollapset. Crypto er ene og alene basert på tillitt. Jeg har alltid vært superskeptisk, ikke pga blokkjede, men fordi alle jeg vet om som kjøper det skal bli rike, det ender aldri godt.
Redigert 17.05.2021 kl 07:23 Du må logge inn for å svare
tynnidioten
17.05.2021 kl 08:32 3195

Bitcoin er som gull - begrenset mengde.
Lagring av verdier.
Dr_Eval
17.05.2021 kl 08:43 3172

Crypto er IHVERTFALL ikke aksjer. Det gir deg ikke eierandel i et selskap, og kan kun brukes til overføring av penger.
JonasKr
17.05.2021 kl 08:43 3168

Det er hvertfall en bedre sammenligning enn valuta. Forskjellen med gull er 5000års historie vs 15år. Om Crypto vil bestå tidens tann er kanskje litt tidlig å si?
JonasKr
17.05.2021 kl 08:46 3157

Det er jeg helt enig i :-).

Hvis Crypto ender godt blir jeg svært overrasket- i verken negativ eller positiv forstand. Problemet med Crypto (hvertfall pr dagens dato) slik jeg ser det, er at 99% kjøper det pga drømmen om lettjente penger. De kommer med alle slags mer eller mindre gode argumenter, men kjøper det egentlig bare for å tjene penger. Man må bare forstå at ikke alle kan bli rike, det har vært forsøkt før, med pyramidespill 😀.

Jeg ville hatt betraktelig mer tillitt til Crypto om det var mer stabilt, og ikke først og fremst et medium for spekulater og tradere.
Redigert 17.05.2021 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
OldNick
17.05.2021 kl 08:56 3135

SELG - ASAP!
J.B.007
17.05.2021 kl 09:36 3066

Takk for konstruktive diskusjoner. Kan noen skrive om Ethereum ? Dvs hvorfor den kommer til å være? Takk.
Dr_Eval
17.05.2021 kl 11:22 2961

Bruksverdien slik jeg ser det, er at overføringen av penger skjer raskt. I dag bruker bankene SWIFT, og det er allment kjent at bankoverføring tar tid. Enkelt forklart, har bankene gjerne 4-5 faste tidspunkt daglig i bankens åpningstider, og pengene blir satt til å vente til neste tidspunkt avhengig av hvilken dag det er. Vanligvis tar det 1-2 dager, og overføringer til utlandet tar enda lengre tid, og da snakker vi 1-2 uker.

Med bitcoin kan overføringen skje i løpet av minutter, men det koster mye energi å verifisere fordi teknologien er utdatert. ETH er i ferd med å bli oppgradert til den nye verifiseringsmetoden "proof of stake", slik at en overføring ikke lenger krever uhorvelige mengder datakraft, som gjerne i tillegg forsynes av kullkraft.

Om ETH kommer til å vare lenger enn BTC er et godt spørsmål, fordi det finnes allerede en rekke andre kryptovaluta som kan gjøre jobben enda raskere og mer energieffektivt. XRP kan overføre på sekunder og flere banker i Asia og Oceania har allerede begynt å ta det i bruk.
J.B.007
17.05.2021 kl 12:59 2881

Takk for svaret. Er noen vil skrive om hva de tenker om TRON(Trx) ?
JonasKr
17.05.2021 kl 16:36 2765

Så hvis bankene tar i bruk blokkjede eller annen bedre og raskere teknologi ved overføringer av vanlig valuta, så blir dagens Crypto verdiløs? 😀.

Vanligvis argumenterer menigheten med økningen av pengemengde (inflasjon) og/eller desentralisering. Hvis effektive overføringer var problemet kunne bankene lett bedret dette uten å opprette nye "valutaer".

Jeg sier heller ikke at argumentene er dårlige, det bare skinner så gjennom at det egentlig er håpet om snabba cash som er grunnen til at 99% av de som kjøper crypto gjør det 😀
Weihenstephan
17.05.2021 kl 19:15 2692

Du skriver "Hvis effektive overføringer var problemet kunne bankene lett bedret dette...". Hvis dette var så "lett" som du påstår, hvorfor er det da ingen banker som har gjort nettopp det? Det ville jo gitt dem et massivt konkurransefortrinn. 1 - 2 uker ventetid for en internasjonal bankoverføring i 2021??? Min påstand er at ditt utsagn er direkte BS! Du kan tydeligvis ikke ha sett denne "snutten" :

https://youtu.be/u63cqE5LigE

Gjør det, og se om du fortsatt står ved ditt ord! Legg spesielt merke til det Kain Warwick sier fra ca 22:30 og utover der han rett ut sier at de teknologiske løsningene som videreutvikles (av fintech selskapene for bankene) er direkte galskap (craziness). Men se HELE snutten!
Redigert 17.05.2021 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.05.2021 kl 19:57 2639

Du vurderte ikke å gjøre noen form for research før du kjøpte?
JonasKr
17.05.2021 kl 20:11 2603

Jeg benekter ikke at bankoverføringer er håpløst utdatert, men det var ikke bakgrunnen for Crypto. Blokk-kjede kunne vel enkelt blitt tatt i bruk av sentralbanker og banker til allerede eksisterende nasjonale valutaer? Hovedpoenget var jo pengetrykking og desentralisering.
Slettet bruker
17.05.2021 kl 20:43 2550

Sitat: Blokk-kjede kunne vel enkelt blitt tatt i bruk av sentralbanker og banker til allerede eksisterende nasjonale valutaer?

Banker og organisasjoner vil ikke ha noe med blokkjeder å gjøre fordi de mister sin posisjon til å kontrollere eller manipulere avtaler. Med blokkjede så får vi åpne, demokratiske og direkte løsninger som på mange måter vil avskaffe unødvendige mellomledd.
Redigert 17.05.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
JanH
17.05.2021 kl 21:18 2495

ETH er fremtiden. Den kan gå enormt mange ganger. Og et forsiktig anslag er at ETH vil gå opp 4 gangeren fra i dag og ut året.
Jeg går inn med noen hundre tusen nå. Og selger alt fra Oslo Børs. Jeg skjønner faktisk ikke at folk fortsatt vil holde seg til Oslo Børs - det er INGEN aksjer der som kan gå hundrevis av ganger! Det er mange som mener at krypto er riski! Til dere vil jeg si: Det er hundrevis av millioner mennekser rundt om i verden som følger med på ETH - og som er klare på kjøp-knappen! Det er en enorm likvititet her. Dersom verdien går ned, så vil det komme enorme beløp inn som er klare til å kjøpe. Toppene blir høyere og høyere. Vi slipper også disse uheldige kvartalsrapportene som vi har på Oslo Børs. Det har jo blitt lotto nå for tiden, om man skal sitte til over en kartalsrapport eller ikke.
En ting til: ETH holder seg delvis under radaren - enn så lenge. Dermed er potensialet enorm stor!
JonasKr
17.05.2021 kl 21:44 2437

Er ikke svenske riksbankens e-krona basert på blokkjede?
Krækknissen
17.05.2021 kl 21:55 2407

Er positiv til krypto som spekulasjonsobjekt men blir sjokka av noen av kommentarene. Minner mer om en sekt enn noe annet
Slettet bruker
18.05.2021 kl 00:10 2270

Jo, det er flere sentralbanker/banker som nå begynner å bli desperate da de ser at kundene er i ferd med å velge effektive plattformer. Så det er riktig at de ser etter løsninger som er "basert" på blokkjedeteknologien, men samtidig gjør dem skaperen av denne teknologien til konkurrenter, noe som vil resultere i at bankene kommer til å bli maltraktert.
Dette er ikke innført men det er altså et pilotprosjekt som skal vedtas av politikere som elsker byråkratiet.

Hele poenget med blokkjedeteknologien er at den skal drepe byråkratiets styringsformer ved å innføre avtaler som avslører og fjerner unødvendige mellommenn og meningsløse avgifter. Den kommer til å endre måten demokratiet fungerer på i dag ved å skape tillit mellom menneskene i motsetning til dagens løsning hvor vi ikke har annet valg enn å stole på bankene, organisasjoner og stat som manipulerer tall og avtaler vi skjønner noe av.
Meningen med desentraliseringen er at du og jeg skal få et større eierskap til den tjenestene vi betaler for.

Hverken banken din, mottakerens bank eller betalingssentraler kan kreve en del av kaka, ikke før du vil konvertere det til andre valutaer. Transaksjonene skjer direkte fra person til person, og man kan stole på at pengene ikke er forfalsket på grunn av blokkjedens innebygde sikkerhet.

Det er jo en grunn til noen gjør seg rike på en teknologi når folk flest ikke har fått med seg hva som egentlig skjer, og jeg forstår ikke helt hva du mener med pyramidespill da hvem som helst kan gå inn og investere i en teknologi som er i fremmarsj.
Redigert 18.05.2021 kl 00:24 Du må logge inn for å svare