Seadrill-datter fikk godkjent gjeldsplan

Slettet bruker
SDRL 16.05.2021 kl 23:46 3152


Seadrill fikk fredag godkjent plan for Seadrill Partners’ gjeld på 23 milliarder kroner, og fikk samtidig utsatt frist for å komme i mål med kreditorene.

Det var konkursdomstolen i Houston, Texas, som fredag godkjente begjæringen fra Seadrill Partners.

Med 48 milliarder kroner i samlet gjeld, søkte det John Fredriksen-kontrollerte riggselskapet Seadrill med datterselskaper konkursbeskyttelse i USA i februar i år. Siden har det pågått en beinhard dragkamp om verdiene i selskapet.

Datterselskapet Seadrill Partner har i praksis vært overtatt av kreditorene. Fredag godkjente konkursdomstolen planene for restrukturering, som åpner for at det kommer ut av konkursbehandling, den såkalte Chapter 11 i USA. Planen innebærer at långivere med såkalte «super senior lånekrav» vil få rundt 32 prosent av kapitalen som gjenstår etter konkursbehandling, mens långivere med sikrede krav får 68 prosent.

Parallelt med at datterselskapet har fått sin restruktureringsplan godkjent av retten, ba morselskapet om mer tid til å fullføre sin. I praksis vil det bety at Seadrill ønsker å ha til desember for å fullføre prosessen.

Seadrill viste i sin begjæring til at prosessen for å nå en løsning er usedvanlig omfattende med kompliserte forhandlinger hvori inngår:

Långivere med 5,6 milliarder utestående, delt i 12 enheter, hver med sikkerhet i «sine» rigger,
Virksomhet og drift over hele verden,
Forpliktelser til et utall interessenter over hele verden, inklusive 3100 ansatte, tusenvis av kunder, leverandører, kontraktsmotparter og myndigheter.
Seadrill viste til at det har gjort betydelig fremgang i forhandlingene med kreditorene, og at det er under fire måneder siden det fikk konkursbeskyttelse og at det er første gang det ber om utsettelse
Slettet bruker
17.05.2021 kl 04:57 3063

Hva vil dette bety for SDRL ( morselskapet) på Tirsdag ?

Bybonden ( fikk en liten post her på 2,04 før helgen !)

PS : ( sorry, men mavefølelsen ticet inn )
Bullfight
17.05.2021 kl 16:34 2805

Det går nordover for sdrl i usa i dag
MMM2
17.05.2021 kl 18:38 2700

Har I et link til kursen på Seadrill på US-børsen?
Slettet bruker
17.05.2021 kl 19:01 2657

Ja, det går nordover på en små investor som handlet aksjer for 140 000 kroner.
Slettet bruker
17.05.2021 kl 19:05 2641

Har bare denne jeg da .

https://www.tradingview.com/chart/?symbol=OTC%3ASDRLF

Bybonden..
MMM2
17.05.2021 kl 19:06 2633

super, tak, urban farmer:)
Aksjemeglern
18.05.2021 kl 09:16 2337

Ser ingen grunn til at denne skulle gå nordover selvom partners har fått en godkjent plan, dette ville jo igrunn ha utløst salg sørover. Men ser i starten idag, denne holder seg stabil, og de fleste smører seg med tålmodighet. Men at det kom en mld med nok en enighet om avtaleutsettelse, det spørs nok om ikke setter kursen litt nordover ila dagen idag.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 09:28 2317

Ja, ganske stabil denne
Stabil negativ
Redigert 18.05.2021 kl 09:28 Du må logge inn for å svare
Dr.Money
18.05.2021 kl 14:56 2204

Det hagler inn med kontrakter, likevel er kursen ned 7 % når nesten alt som kan krype og gå på OBX går opp.
Aksjemeglern
18.05.2021 kl 16:07 2147

Ja det er et eller annet med denne at den skal holdes nede på +-2kr.
Tviler på det er folk som selger seg ned her.
Er nok robotene til Seadrill som kjøper og selger av hverandre.
Ikke er det registrert noe shorting på aksjen heller.


ullebusten
18.05.2021 kl 16:50 2094

Hei,

hva mener du med "skal holdes nede"? Har dere regnet Mcap på SDRL 3.0 ut fra 2kroner pr SDRL 2.0?

Opplysningene i ch 11 saken tilsier at dagens aksjonærene blir sittende med 1% av det nye selskapet. Altså medfører dagens prising (2kr a 100m aksjer, ca 25M USD) MCap på 2500M USD - grovt regnet. Om man sammenligner prisingen (2500M USD ex ch. 11) med Noble og Valeris fremstår det som dyrt.

Har ikke regnet på det, men det hadde vært fint med noen tall (forventet omsetning /EBIDA fra 2022 og fremover) når man påstår at denne holdes nede. For all del det kan godt være at 2kroner er en helt ok inngang, men jeg ville sagt at den burde en del ned før den fremstår som "veldig" billig - ut fra mitt enkle utgangspunkt.
Aksjemeglern
19.05.2021 kl 00:54 1916

Det som menes med at den skal holdes nede, er at SDRL selv ønsker å holde denne lavest mulig gjennom forhandlingene så "tilbakekjøp" vil være billigere når man selv vet tilnærmet utfall av prosesessen før utfalles publiseres til offentligheten, hvis den ikke skulle bli så ille som først forespeilet.
Hvis aksjen hadde fulgt markedsutviklingen generelt etter korona (+meldte kontrakter) så ville det bli selv dyr inngang i "nye seadrill" via gamle seadrill for innsiden før utfall av prosessen for offentligheten foreligger.

Gjelden og egenkapitalen til Seadrill var ikke "ukjent" for aksjemarkedet før korona, og da lå denne og vaglet på 10-12, så kom Korona og grusla hele aksjemarkedet generelt med usikkerheten hvordan koronapandemien ville påvirke verdensøkonomien fremover.

Så reiser markedet seg sakte men sikkert, samme med oljeprisen etter noen lys i tunellen vedr korona og vaksinenytt. Men igjen på perrongen står Seadrill, og melder om noen nyvunnede kontrakter i tillegg, uten at kursen påvirkes noe spesiellt. Og handelstrenden vi har sett de forutgående måneder, samsvarer heller ikke med børsmarkedet forøvrig "etter" korona.

Om vi ser på teoretisk EBITDA for Seadrill i tiden som vil komme, så vil ikke situasjonen væer uholdbar for Seadrill som varslet når en tenker på allerede to kontrakter, og en kontrakt for datterselskapet med intervallet som har vært på kontraktspubliseringene. Da kan også fort tenkes det jobbes med landing av flere kontrakter i tiden som kommer.

Med dette til grunn, så ville ikke kursen teoretisk ha ligget på +-2.
Sier heller ikke den ville ha vært grisehøy, men at fulgt litt med markedet ellers, ville den nok ha gjort. Så det Dr. Money sier her, er veldig relevant og intressant vil jeg påstå.



Redigert 19.05.2021 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 08:53 1757

Seadrill har ikke lov til å handle egne aksjer mens Chapter 11 prosessen pågår. Det ville tatt seg ut om de manipulerte kursen for å holde den nede mens prosessen pågår. Ganske sikker på at konkursdomstolen i Houston ville reagert mildt sagt negativt hvis noe slikt foregikk.

Kan godt hende at noen manipulerer kursen. Men da er det nok eksterne aktører som ønsker å tjene raske penger på småsparere som ikke forstår hvordan aksjemarkedet fungerer.
mimer
19.05.2021 kl 09:01 1732

Enig, blir for konspiratorisk for meg å spekulere i at selskapet selv er aktive i aksjen. Nå er det vel ikke det som skrives rett ut, men lett å tenke dithen. Selskapset selv er jo ute og advarer mot høy risiko.

Godt mulig noen forsøker å holde kursen på / rundt visse nivåer, men tror jeg heller det kan være noen fra långiversiden, men blir veldig spekulativt det også! 🤠
Aksjemeglern
19.05.2021 kl 09:29 1687

Vel, det er vel på børs man spekulerer i aksjer :-)
Dr.Money
19.05.2021 kl 10:00 1624

Hva er det som har endret seg fundamentalt den siste uken som kan forsvare kursfall på > 20 %? Ser ikke annet enn at selskapet har blitt tildelt flere kontrakter, samt at restruktureringsprosessen er utsatt. Dvs. mer tid til å forhandle om bedre vilkår i prosessen, som igjen kan bety at aksjonærer kan sitte igjen med mer enn 1 %.

Ser for øvrig at dommedagsprofeten Kvale er ute med budskap i krigsbokstaver i E24:

https://e24.no/boers-og-finans/i/BlOObv/trosser-klokkeklar-seadrill-advarsel-ekstremt-spekulativt

Selskapet har ikke lov til å si noe annet enn at de ikke anbefaler å investere i selskapet da de på papiret er i Chapter 11. Det sier seg selv og er ikke noe nytt. Personlig tror jeg ikke utvanningen blir så stor som først antatt og at 2 kr vil være en ekstremt bra inngang. HOLD
Aksjemeglern
19.05.2021 kl 10:16 1586

Folk vet jo risikoen og galskapen med å kjøpe Seadrill om dagen, og generelt for selskaper i restruktureringsprosess.
Skulle det da være nødvendig med den artikkelen i E24? Tviler på det.
Spørs om den ikke er kjøpt og betalt, og det er en agenda bakom den og.
Det er skyhøy risiko og komplett galskap å kjøpe i denne nå, på lik linje som det også er å selge seg ut.
Og jeg synes vektingen for galskapen/risiko i aksjen VS mulig oppside, begynner å falle mer og mer over på oppsidetur, ettersom det kommer bare mer og artikler rundt noe som er nevnt og skrevet flere ganger tidligere.

Pessimisten; Det kan ikke bli verre enn hva det er nå!
Optimisten: Å joda!
mimer
19.05.2021 kl 10:50 1542

Hehe, visste ikke at denne Kvale er en dommedagsprofet 😎

Det framkom ikke noe nytt i den artikkelen så sånn sett kan man vel si den var overflødig spaltefyll.

Det er litt veien er målet, som en ikke ukjent fotballtrener uttalte, med Chapter 11. Ting kan skje underveis, og nå er mållinjen flyttet fram (i tid).
hypotetic
19.05.2021 kl 11:05 1520

år man handler i Fredriksen selskaper er det viktig å være klar over at Fredriksen og systemet rundt ham ofte er motparten. Fredriksenmetoden er forklart gang på gang i en rekke artikler blant annet denne:
https://e24.no/boers-og-finans/i/g7oqBL/naar-seadrill-skal-i-gjeldsforhandlinger-igjen-snakker-vi-egentlig-om-fredriksens-metode
DNB anbefalte aksjen den gangen den sto i 1400kr og etter forrige restrukturering der Fredriksen gikk inn med milliardbeløp på kurs godt over 200kr i et marked som så vesentlig dårligere ut enn nå. Denne gangen har Fredriksen aksjer og ikke lån i selskapet. Jeg vil tro han ikke ønsker å gå inn påny med veldig mange nye milliarder når døtrene ikke ønsker dette. Han vil heller ikke tape verdens mest verdifulle riggselskap for noen få år siden nå helt på bånn. Det er enorme verdier som går tapt ved en konkurs så bankene er ikke tjent med konkurs selv om hedgefond selvfølgelig gambler og vil ha gearing i EK. Nedsiden var 1400kr for aksjonærene men er nå 1,83 øre dvs. bare 183mill for hele selskapet dvs 1 stk eksklusiv bolig i Oslo. Risikoen er høy for å tape det mikroskopiske som er igjen. Jeg vil si oppsiden kan være ekstremt høy hvis Fredriksen klarer å bevare noe av verdien han har i aksjene sine, får tak i en del nye og ikke ønsker ekstremt stor utvanning nå men klarer å skyve på gjelden. Dette har jeg faktisk mest tro på denne gangen. Oljemarkedet har steget veldig mye det siste halvåret og den dippen vi ser nå tror jeg blir kortvarig for det vil snart komme positive resultattall og ekstremt positive utsikter fra mange oljerelaterte selskaper. Det er naturlig å tenke seg oppsiden og hva som vil skje også med oljerelaterte aksjer som har falt over 99% og som akkurat overlever med ekstremt høy gearing. Sånne ekstreme tilbakefall selv etter at oljeprisen har snudd opp kraftig og stikk i strid med utsiktene til behov for mye mer olje når samfunnene åpner opp om noen måneder har vi alltid tidligere også sett når markedet er usikkert etter en brutal nedtur.
paskar
19.05.2021 kl 11:20 1502

En ting som har endret seg siden er: Mislighold CHAPTER 11 !
Selskapet har misligholdt sine forpliktelser og det er eierene av gjelden som bestemmer hva som skal skje. At selskapet har lyse utsikter er bra for nye aksjonærer, de som deltar i emisjonen, og gjeldseierene som kan konvertere gjeld til aksjer for en billig penge. Dagens aksjonærer får bare en svært liten del av fremtiden.

Hvis dagens aksjonærer skal få noe så må selskapet skrape sammen tilstrekkelig med penger slik at de kan betale all gjeld i løpet av chapter 11 perioden, dette synes jeg er lite sansynlig.
paskar
19.05.2021 kl 11:22 1494

Jeg svarer meg slv, det automatiske sitatet ble galt. Jeg vet det er lenge siden Chapter 11, svaret mitt skal være til en tidliger post hvor det ble sammenlignet med kursen før chapter 11.