Strongpoint nr 8-18 /// Q3 Presentation ///

HitIT
STRONG 18.10.2018 kl 16:33 30729

"Presentasjonen holdes på Hotel Continental, Stortingsgaten 24/26 i Oslo, klokken 08:15."
Link til webcast: http://coxit.net/strongpoint/Webcast/index.html

Ut fra kursutviklingen siste tiden blir talla drita dårlig, bare å krysse fingra :p
Redigert 21.01.2021 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.10.2018 kl 09:54 6187

Hva var det jeg sa ift. reduserte kostnader...
HrDuck
19.10.2018 kl 09:55 6171

stemmer det PSI. For å sette det i perspektiv: Om selskapet skal prises til en P/E på 15 så vil besparelsen på 30 millioner bety 10 kroner høyere prising pr aksje.
Og kuttene er nok i boks, de skal være effektive allerede fra 1.1.19 så her trengs det ingen lange briller. Markedet kan sove en stund, men dette vil ikke vare lenge. Jeg blir overrasket om aksjekursen ved juletider ikke er i nærheten av 15 kroner.

Redigert 19.10.2018 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
Krosta
19.10.2018 kl 09:57 6157

Alt annet var ikke likt slik som jeg forsto det. De pengene skulle brukes til større satsning på den kommersielle biten og diverse
HrDuck
19.10.2018 kl 10:00 6128

re Krosta,

men det er on satsing som de gjør for avkastning. De putter ikke penger et sted uten å forvente noe igjen. Så alt annet likt så bør det være en betydelig oppside i kutt.
Slettet bruker
19.10.2018 kl 10:03 6116

Duck: det var kanskje å ta i? Men godt noen er positive istedenfor denne hva om ditt og datt. Nå er det kursøkning som teller og vi bør langt opp, om det blir 1,3,5 eller 10 kroner gjenstår å se. Jeg er nå i alle fall positiv
sulzrox
19.10.2018 kl 10:04 6109

Kostnadbesparelse

Denne skal komme fra :
reduksjon av konsulenter og ansatte innen produktutvikling, e-commerce-synergier og generell reduksjon av administrative kostnader.

Hmm..... reduksjon av konsulenter og ansatte innen produktutvikling?
Ikkje sikker på om eg liker denne utviklingen. Hva seier Jørgen til dette? Kutt i R&D
Føler det er som å pisse i buksa for å holde seg varm
Slettet bruker
19.10.2018 kl 10:04 6104

Duck: det var kanskje å ta i? Men godt noen er positive istedenfor denne hva om ditt og datt. Nå er det kursøkning som teller og vi bør langt opp, om det blir 1,3,5 eller 10 kroner gjenstår å se.
Norviking
19.10.2018 kl 10:06 6084

Som jeg sa i går kveld
Jeg skal ikke selge en eneste aksje
Det skal jeg absolutt ikke gjøre
Kanskje når vi ser kurs 20 men ikke sikkert da heller for Strong med Jacob i førersetet blir en vinner

HitIT
19.10.2018 kl 10:07 6076

Dette blir bra, tenker vi er ferdig med bunnfiske og kan bli en pen kursutvikling fremover.
Vil du værra med så heng på.
HitIT
19.10.2018 kl 10:09 6059

Strong topper forøvrig denne lista:
UNORMAL HØY OMSETNING
Navn Siste Avvik
STRONG 8,80 155,45%
Krosta
19.10.2018 kl 10:11 4889

Jeg er i utgangspunktet enig. Men som du selv har hevdet til gangs på en annen tråd i det siste så betyr ikke en intern satsing på et bestemt område at det skal reflekteres i et positivt kursutslag.

Det å spare 30 millioner er selvsagt bra, men hvis de pengene forsvinner ut igjen har man da spart dem? Om det var en smart ide derimot avhenger selvsagt på hvor pengene skaper best avkastning. Forhåpentligvis er svaret på det den nye satsingen.
HrDuck
19.10.2018 kl 10:11 4884

Har bygget seg fint opp lenge Collin og jeg er svært imponert over presentasjonen til ny CEO. Men den viktige driveren nå er kostnadskutt kombinert med lav prising i utgangspunktet. 30 million høres kanskje ikke så mye ut, men sett i forhold mcap? Helt sykt mye. Spesielt siden selskapet stort sett er gjeldfritt. Skulle et av de store norske børslokomotivene gjort det samme så ville det vært et jordskjelv på OSE.

Miksen av lav Mcap, et gigantisk kostndadskutt (relativt) og en lang periode med lav kurs, interesse og volum i aksjen vil vise seg å være svært så potent.
HrDuck
19.10.2018 kl 10:15 4867

re Krosta,

skjønner ikke hva du mener med at jeg har kommentert noe sånt på en annen tråd, men det får nå være. Om du referer til aksjen som ikke skal nevnes så er den en dog av helt andre grunner.

Selskapet har vist seg å være dyktige på drift tidligere. At de nå får en sjef med fokus på salg og kostnader er som jeg ser det svært bra. At han skal kutte 30 mill i kostnader for å reallokere penger til et sted der de ikke gir noe tilbake? Vel om man vil at glasset skal være heltomt så kan man kanskje tenke sånn.

Men jeg er sikker på at det ikke vil skje og jeg har en sterk følelse av at vi står foran en umiddelbar og betydelig reprising.
sulzrox
19.10.2018 kl 10:17 4864

Får håpe ikkje. Grunnen er hva som blir sagt 28:40 ut i webcast
Kan være innside info på gang :)
http://coxit.net/strongpoint/Webcast/live_webcast.html
HrDuck
19.10.2018 kl 10:21 4852

re sulzrox

Kutt i konsulenter og adminstrative kostnader er jo bare positivt så antar det er kun R&D du er bekymret for. Men du skal huske at selskapet har hatt samme leder i mange år nå og et styre som (mitt inntrykk) ikke alltid har vært like framoverlent. I et sånt klima så bygger det seg ofte opp ekstra kapasitet og en litt avslappet holdning til kostnader. Ingen kritikk av Waaler, men verden er nå en gang slik. Jeg hadde håpet at den nye CEO ville ta slike grep, men dette var mer offensivt enn jeg hadde trodd.
bernes
19.10.2018 kl 10:22 4842

Et stort bidrag til cost-cut er vel bruk av RoadRunners?
Det gjør vel bra utslag i KL hvis det blir nedlagt som Skandivavisk kontor?
Fint at vi er på vinnerlista pga positiv nyhet.
Tidligere har vi stort sett vært innom lista i kortere perioder pga lav likvitet.
sulzrox
19.10.2018 kl 10:33 4791

Ja R&D.
Eg leser det som dei skal kutte i konsulenter og ansatte innen produktutvikling. Det er jo det som faktisk er skrevet. ( side 15 http://hugin.info/135219/R/2221157/869363.pdf) Håper eg misforstår her.

Og så synergier i E-commerce. Flott!
Og generell reduksjon av administrative kostnader. Flott!

Kun kutt i konsulenter og ansatte innen produktutvikling. Ikkje i andre avdelinger slik eg les det.
HrDuck
19.10.2018 kl 10:39 4770

Neste år bør de legge frem rapporter på engelsk, bokmål og nynorsk slik at det blir lettere for sulzrox å forstå :)

Neida, sulz jeg vet ikke. Konsulenter og adm. kostnader er bare å kutte i vei er min erfaring. Det er sunt med "house-cleaning" en gang i blant.

Og det var bare en spøk det om språket, jeg setter stor pris på at du holder oppe nynorskprosenten her inne.
sulzrox
19.10.2018 kl 10:47 4746

Ja muligens eg må møtte opp på kvartalpresentasjonene neste gang og spør dei direkte. Er nok einaste måtten å få riktig og gode svar på.
JosMag
19.10.2018 kl 10:55 4708

Synd at man ikke benytter anledningen til å stille spørsmål i salen. Skal stille neste gang med en hel liste hvis det er behov.
Skjer mye spennende i Spania om dagen. De skulle satse på utleie konseptet også på mikro nivå. Forventer økt salg der.
Norviking
19.10.2018 kl 10:58 4689

Jeg tenker det samme Sulzrox

Jeg fikk ikke svar på alle mine spørsmål og det var skuffende at ingen i salen hadde et eneste spørsmål
Tenk det
Ikke ett eneste !!

"Hvor interessert kan man egentlig bli !"
sulzrox
19.10.2018 kl 11:03 4662

**************
Jeg fikk ikke svar på alle mine spørsmål og det var skuffende at ingen i salen hadde et eneste spørsmål
Tenk det
Ikke ett eneste !!
****************************

Trur noe av årsaken ligg i at dei kan spør etter webcast er avslutta. Er 100% sikker på at dei får spørsmål etter på
LeifH
19.10.2018 kl 11:08 4621

Syns dere har klaget en god stund angående spørsmål, men er ikke med på Q. Herregud.
HitIT
19.10.2018 kl 11:11 4591

Bye bye til Budvilaitis 1 januar ser det ut til.
sulzrox
19.10.2018 kl 11:12 4570

Ikkje alle som har anledning til å reise for å være med på Q
LeifH
19.10.2018 kl 11:40 4479

At de som møter opp får skylda for at deres spørsmål ikke blir svart, det reagerer jeg på. Ellers får man ta seg tid.
Ols123
19.10.2018 kl 11:46 4452

Jag lyssnar på alla Strongpoint presentationer o aldrig har jag hört ngn som är på plats som ställt en fråga...????? Varför är det en kultur fråga att man inte gör det i Norge????varför gå man då dit??? Gratis kaffe :)???
tunktee
19.10.2018 kl 11:52 4422

Mornings, jeg koster på meg en liten gratulasjon!
Kaffen har glidd fint ned i magen, og jeg syns dagens tall er bra tatt i betraktning senere tids usikkerhet og ikke minst signalene fra aksjemarkedet.

Kommentarer til rapporten og presentasjonen fra mitt syn:

Omsetningen var god, og i det høyere sjiktet av hva jeg turte å håpe på.
Lønn og sos. kost samt ADK var nøyaktig som jeg forventet, takk for at du poengterte det Sulzrox!
Det betyr at disse igjen er normalisert, og vi kan anse de unormalt høye kostnadene i Q2 som ekstraordinære. Vi kan også med relativt stor nøyaktighet forutsi kostnadene i Q4 til å bli +/- 80 mill i Lønn/sos, og 38 mill i ADK. Det som kan avvike dette er eventuelle kostander i forbindelse med ansettelse av SVP People & Organization.

Vi har de siste årene sett en betydelig bedring i dekningsbidraget, og det har vært så godt som 53%. Jeg er derfor litt forbauset over de store varekostnadene og at dekningsbidraget i Q3 kun var 48,5%. Det kan ha en sammenheng med CUB, men samtidig burde da både Q1 og Q2 ha vist tilsvarende.
Uansett håper jeg at deler av det store avviket mellom Q3 og tidligere kvartaler kan forklares med tilfeldigheter/noe ekstraordinært, og at vi på sikt vil ligge på minst 50% dekningsbidrag.

Når man studerer Cashflow-chartet ser man noe interessant. Working Capital er opp med hele 50 mill kroner ila. året. WC er under konstant endring i alle bedrifter, men vil normalt kun stige i det lange løpet hvis bedriften vokser. (WC består blant annet av varelager.)
Det er to ting som er interessante ved overnevnte.
1. Disse 50 mill ville stått på konto dersom der ikke var endring fra årsskiftet.
2. Endringen indikerer veldig høyt aktivitetsnivå og at bedriften vokser. Nilsen poengerter også dette og viser til blant annet høyt aktivitetsnivå i Spania og Norge. Han sier også at han håper at WC vil normalisere seg ila. året, eller senest innen utgangen av 1. kvartal. Det betyr at deler av disse 50 millionene vil omgjort til kontanter. (Men selvfølgelig/forhåpentligvis ikke hele summen, ettersom vi er en bedrift i vekst.)
Summa summarum tør jeg påstå at vi kan være sikker på minst 50 øre i utbytte under forutsetning av at bedriften ikke gjør større investeringer/oppkjøp, og ønsker å finansiere disse med egne midler.

Kvinneandel.
Vi har nå gjennomgått en omstrukturering og av en ledelse på 12 er der 12 menn.
Dette forundrer meg, og enkelte vil kanskje reagerer kraftig. Jeg vet ikke om det også kan stride mot regler/retningslinjer for et ASA.
Jeg anser det ikke som spesielt innovativt å kun ansette menn; Det i en bedrift som lever av nettopp innovasjon….
Når vi nå skal ansette «SVP People & Organization» bør kvotering vurderes.

Avslutningsvis vil jeg si at vi kan sove veldig godt om natten som deleiere i dette fantastiske selskapet.
Jeg spanderer ikke Champagne i dag, men en god Prosecco er på sin plass.

God helg kjære Strong-medeiere!
sulzrox
19.10.2018 kl 11:54 4393

Den er eg enig i.
Men spørsmål som ble sendt inn til Strongpoint til Q3 ble ikkje besvart/tatt opp. Det er litt synd.

Kommer til å spør om dei kan opne før spørsmål over tlf på webcast. Det fins flere andre som bruker dette. Da har vi ikkje unnskyldning for å ikkje stille spørsmål.
Norviking
19.10.2018 kl 11:54 4383

Nå må du ikke si at de som er der får skylda da leifern.
Det jeg sier er at det er merkelig at ingen har spørsmål

Men
Jeg tar konsekvensen av det
Jeg skal forøke å stille neste gang
Og da skal det bli stilt spørsmål


PS
Fikk du mye på 7 tallet ? :)
Redigert 19.10.2018 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
JosMag
19.10.2018 kl 12:57 4266

Cashguard salget i EMEA øker jevnt og trutt og kompenserer nå for manglende salg i hjemmemarkedet Norge/Sverige (har stupt de siste 3 årene). 813 fakturerte enheter i EMEA i 2015 sammenlignet med 1480 solgte enheter pr. 3. kvartal lar seg høre. Regner med at vi lander på ca. 2000 solgte enheter ved årets slutt. At de virker å gire ytterligere opp bl.a. i Spania og Østen lover godt:-)
LeifH
19.10.2018 kl 13:01 4292

7 tallet kommer.. sitter å venter:D
HrDuck
19.10.2018 kl 13:09 4259

Hyggelig å se tunktee også er våken nå. Da er alle mann på dekk.

Jeg har tenkt litt på det med mulighet for tilbakekjøp. Selskapet er i dag svært solid finansiert og kunne med fordel økt gjelden noe. Å fått en lånefasilitet rundt 50 millioner øremerket tilbakekjøp vil være uproblematisk. Rentenivået er lavt - utbyttene er høye. Om vi antar en rentekostnad på 5% og et utbytte på 50 øre vil alle kjøp under 10 kroner være innvannende for eps (earnings pr share). Resultat bedres altså ved å låne penger og gjøre tilbakekjøp. Dette kan også være nyttig om selskapet vil benytte aksjer som en del av sin strategi om oppkjøp.

Her håper jeg styre og ledelse vil være på ballen fremover.
sulzrox
19.10.2018 kl 13:38 4204

Hør fra 27:15
Her får vi egentlig ikkje noe svar. Trur ikkje du skal stole på at ledelsen og styre tar ballen. Her må vi aksjonær ta ballen. Og da må enn vel ta kontakt med topp 20 aksjonær.
Bruk 50% av utbytte til tilbake kjøp! Lov å drømme
sulzrox
19.10.2018 kl 13:47 4170

Du fått med deg at Strongpoint estimere med 1700 for 2018? (2018E)
Dei har invoice 1480 per Q3.

Men flott økning som vi satser på skal akselererende. Det ser jo slik ut
stifinner
19.10.2018 kl 14:30 4092

Glem tilbakekjøp av aksjer, det har ikke vært selskapets policy på lenge, og jeg ser heller ingen grunn til at det skal skje. Og jeg ønsker utbytte, dess større dess bedre.
Lykke til!
HitIT
19.10.2018 kl 14:33 4072

Var vel egentlig ingen virkelig store prosjekter / leveranser i Q3, allikevel tikker å går butikken bra.
Tenk når det blir fullklaff og store utrullinger innen C&C, Vensafe, Cashguard, SQS og hele sulamitten på likt ;)
Redigert 19.10.2018 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
HrDuck
19.10.2018 kl 14:44 4043

re stifinner

med mitt forslag vil evnen til utbytte øke.
Norviking
19.10.2018 kl 14:50 4030

Send inn forslaget til styret HrDuck
Alt som kan skape vekst for oss er positivt
Få det frem i lyset
JosMag
19.10.2018 kl 14:54 4009

Har i dag gjort min aller første netthandel av matvarer. Var nysgjerrig på hentestasjonen hos Meny Strømmen, men den ligger for langt unna. Bestilte varer på nett hos Meny i Østfoldhallen i stedet. Ble gjort oppmerksom på at alle handler under kr 1000 ble fakturert ekstra for plukking med ca 50 kroner. La på noen 6 pakker med div. øl og kom da enkelt over kr. 1000:-) Hentet varene i Østfoldhallen som var plassert i poser i en handlevogn ferdig pakket. Varene var forhåndsbetalt så det var bare å trille vognen forbi reolkunder og kassakøen og ut i bilen. Fikk tatt en prat med en som hadde ansvaret for netthandel og plukking. Han kunne ikke få fullrost Pricer systemet nok!! Fantastiske greier. Lyste opp på prisetiketten på varene han skulle hente, noe som eliminerte feilplukking, samt reduserte tiden det tok å fylle vognene betydelig. Enorme besparelser mao. Vogna så ut til å være spesialdesignet for formålet (mye lengre og inndelt med flere soner slik at han kunne plukke til flere kunder samtidig). Regner med at CUB har vært på banen her. Mener at Jacob også nevnte det på presentasjonen. Vedkommende fortalte videre at de testet ut skap med forskjellig temperatursoner også og at dette var fremtiden. Også med tanke på flere hentestasjoner bedre plassert rent geografisk. For min del så vil Meny oppnå en fordel da de kommer til å få mine fremtidige ukentlige matbestillinger inntil det foreligger et tilbud enda nærmere bostedet.