NRK til Ensjø

Slettet bruker
18.05.2021 kl 12:39 9526

Skaffer seg 14,39 mål der. Hadde 85 mål på Marienlyst.
Det ligger ca 68 moh.
Inntil en jernbanelinje (Gjøvikbanen). Men denne er mindre trafikert.
Mye grøntområder i nærheten. Kampenparken, Tøyenparken, Botanisk have.
Sportsområder : Jordal Amfi m.m.

Litt pussig salg. Litt pussig kjøp. Ikke så mye de sparer på dette ?
Slettet bruker
18.05.2021 kl 12:49 6227

Opp i Groruddalen nektet de å flytte....Ble vel litt for mye virkelighet for de..
Slettet bruker
18.05.2021 kl 12:57 6197

jeg har sakt opp det abonnementet så dette har jeg ikke noe med.
wire1
18.05.2021 kl 12:59 6191

Blir vanskelig å bedømme om dette er et fornuftig valg eller ikke uten å kjenne til detaljer, økonomi, politiske beslutninger osv. Så vidt jeg kan se sitter de igjen med 2,95 milliarder kun etter kjøp og salg, så kommer naturligvis byggekostnader, flytting osv. Jeg trodde uansett den største grunnen til flytting var etterslep på vedlikehold på Marienlyst, og at det var et lite effektivt bygg mtp. planløsning, dårlig brutto/netto-forhold osv. Totalrehabilitering av gamle bygg er dyrere enn nybygg, da var det vel like greit å selge det til boligformål og heller bygge nytt og mindre et annet sted.
Redigert 18.05.2021 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
18.05.2021 kl 13:07 6158

Hmmmmm. Er ikke lisens lenger. Du betaler over skatteseddelen hvis du ikke har veldig lav inntekt. Uansett om du ser på eller ikke. 😁
Slettet bruker
18.05.2021 kl 13:11 6127

nei nei😎abonementet er sagd opp

jeg har heller ikke Aftenposten og Norsk ukeblad
Redigert 18.05.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2021 kl 13:12 6121

Og dette skal vi skattebetalere betale for ! Vi blir tvunget til å betale for dårlige Nrk over skatteseddelen og nå skal de vel trekke enda mer pga flyttingen, heia Noreg ! Og kanskje vi får Støre og CO til høsten, dette blir bra 🤮
Slettet bruker
18.05.2021 kl 13:18 6081

Spesielt billig synes jeg ikke dette kjøpet var. Noe av bygningsmassen virker sliten. De skal vel rive alt.
Det koster også litt penger. Rart de ikke kjøpte nr. 9, 11 og 13 i samme slengen. hhv. 1,81 - 1,93 og 1,70 mål.
Kanskje 15 a og 15 b også.

Sitter med en følelse av at tabbe å ikke sikre seg nr. 9 - 13 samtidig, dvs. 5,44 mål til. Noe dyrt innkjøp hele greia.
På Marienlyst var visst tema at en del skal bevares. Og i tillegg det du sier.

Litt kjipt å måtte se rett ned på baksiden av "muren" barcode. Sperrer fjordutsikten.
Redigert 18.05.2021 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
wire1
18.05.2021 kl 14:09 5995

Kan vel være så enkelt som at de ikke trenger mer plass. Det er jo nettopp derfor de flytter siden digitaliseringen har medført behov for mindre areal. Det er dessuten dyre tomter siden de allerede er regulert til boligformål, så å kjøpe de andre tomtene hadde rett og slett blitt for dyrt. Tror det uansett er bra for Ensjø som bydel at ikke NRK sikret alle tomtene og dermed tilgjengeliggjør tomtenen til annet formål.

Det at Marienlyst er vernet er jo hele problemet til NRK, som betyr transformasjon av gammelt bygg og dermed for dyrt. Ferd har derimot råd til dette da de også skal oppføre x antall boliger på tomten.

Barcode ser jeg ikke problemet med. Jeg synes faktisk Barcode/Bjørvika har blitt veldig fint og viser at Oslo kan by på annet en kun lav tradisjonell bebyggelse, men også tettere og mer moderne bysentrum. Sånn er det i nesten alle storbyer, og gir en økt variasjon fra bydel til bydel. Man vil knapt se Barcode fra Ensjø uansett, med mindre man er i 6 etg.
Redigert 18.05.2021 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2021 kl 14:44 5977

Jeg tror ikke det akkurat var kø i markedet blant boligutviklere for å kjøpe de 14 målene for 800 millioner.
Og attpåtil måtte betale x antall millioner for riving.
Ferd er forøvrig selger av deler av det NRK har kjøpt på Ensjø.
Tror den nye tomten tåler litt høyde. Men håper den modereres til 5 el. 6 etj. som maksimum.
Ferd bør ikke få bygge fryktelig mye på Marienlyst.

Jeg er skuffet over det utviklingen i Bjørvika - Bispevika - Sørenga ble. Det kunne blitt så mye bedre.
Og Grønlia kunne vært med. Fornebu er jeg heller ikke fornøyd med. Vestbanen er en katastrofe. Grusomt.
Reinspikka terrorarkitektur.

Såvidt jeg forstår skal over 2000 ansatte inn på NRK-Ensjø. Det er kanskje en fordel for oss at vi får krympet NRK.
Over 2000 ansatte høres imidlertid ikke så lite ut. Og i tillegg er det ca 1200 andre steder. Ikke så lite det heller.
Burde ikke antall ansatte krympes mer ?
__________________________________________________

NRK fikk ikke 5 øre i godt kjøp rabatt her. Tvert imot. Selgerne gjorde en god handel.
https://www.dn.no/eiendom/nrk/ferd/johan-h-andresen/investorer-tjener-450-millioner-kroner-pa-nrk-handel/2-1-1011824

NRK burde fått det billigere enn 800.
______________________________________
T-banen går under tomten. Dette burde jo ha vært betydelig prisreduserende. Det legger jo begrensninger på kjellermulighetene.
Og kanskje noe dirring i bygget ovenpå ?
Fikk eierne av tomten kompensasjon for dette i sin tid ? Det må de nesten ha fått.

Man snakker beredskap, og så er det en T-bane tunnel 5 - 10 - 15 meter under tomten. Nesten midt på tomten
på langs. Denne delen av kjøpsinnholdet virker underlig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ensj%C3%B8_stasjon
Banenor tenker ikke å flytte Tøyen jernbanestasjon til Ensjø T-banestasjon.
Tøyen T- bane stasjon ligger 22,2 meter over havet. Ensjø T-bane st. 70 moh.
Så det kan ikke være all verden med fjell over tunnelhimlingen under NRK tomten.
Dette må de tidligere eierne ha fått kompensasjon for.
Redigert 19.05.2021 kl 02:24 Du må logge inn for å svare
wire1
18.05.2021 kl 15:13 5941

Dette blir bare spekulasjoner. Ingen av oss kjenner detaljene og blir dermed vanskelig å ha en seriøs diskusjon rundt det, må isåfall bli en synsing om hvorvidt det er riktig plassering for NRK, noe jeg mener det er mtp. sentraliteten til Ensjø og at NRK kan være med på å generere mer aktivitet rundt Ensjø, noe jeg synes Ensjø trenger sårt. I dag opplever jeg Ensjø som veldig innholdsløst kun bestående av boliger.

Høyde har jeg ikke så veldig mye meninger om. Jeg er ikke prinsippiellt imot høyhus, og i mange tilfeller vil jeg heller foretrekker noen få høyhus som kan ta unna det meste av arealet enn at alt er konsekvent 5-7 etg, noe det allerede er på Ensjø. Da er det bedre med generelt lavere bebyggelser og færre høyhus på feks 20-30 etg. Det ser også mer sammenhengende ut med flere høyhus som som står sammen og kan danne sentrum, enn kun et par kjedelige som står helt alene, ref postgirobygget og Oslo Plaza. Der er det allerede planlagt flere høyhus, noe som gir et bedre helthetsinntrykk.

Hva spesifikt er det du ikke liker med Bjørvika? Jeg synes det er helt fint til å være nytt, og et av de bedre og hyggelige stedene av nyere byutvikling i Oslo. I mine øyne bedre enn både Kværnerbyen og Skøyen, som er ansett som de bedre, uten at de er helt sammenlignbare bydeler. Almenningen med Vannkunsten, Munch Brygge, og Operaen som utmerker seg spesielt.

Vestbanen er jeg enig i er dårlig. Grusom, nei, men det kunne vært løst mye bedre på gatenivå rundt bygget.
Fornebu er jeg helt enig er dårlig. Her kan man dog klandre det gamle Televerket og ledelsen som var gode kompiser med Bærum og klarte å deale seg til de mest attraktive tomtene, der den ene etter den andre fikk karret til seg de beste strandtomtene. Håpet var vel å tiltrekke seg mye folk for å få fart på utviklingen på Fornebu.

Antall ansatte hos NRK kan jeg ikke noe om. Jeg har ingen formening om hvor mange mennesker det kreves for å drive en statskanal, men jeg synes såpass at det er viktig å opprettholde en "nøytral kvalitetskanal" i en tid der kildekritikk er nesten helt fraværende, fake news, og regelrett søppeltv dominerer de meste.
Men det er en annen diskusjon...
donkeykong
18.05.2021 kl 16:35 5867

Den nye tomten har faktisk en mer sentral beliggenhet enn Marienlyst. Kortere avstand til Oslo S og kortere avstand til nærmeste T-banestasjon.

Fantastisk nyhet for Ensjø. Forhåpentligvis kan dette være med på å gi litt mer innhold til bydelen, slik som wire1 skriver. At infrastrukturen vil bli ytterligere forbedret eller heller ikke en umulighet. Kanskje kan man vurdere en stasjon på Gjøvikbanen der den passerer rett ved Ensjø-T/sentrum? Kanskje vil man oppgradere (den nylig oppgraderte) T-banestasjonen slik at t-banen legges under lokk hele veien gjennom sentrum?

Når det gjelder antall ansatte melder NRK at rundt to tredjedeler av kringkasterens 3250 ansatte få det nye hovedkontoret på Ensjø som arbeidsplass.
Redigert 18.05.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Hytteværingen
18.05.2021 kl 18:20 5797

Jeg synes Bjørvika er i ferd med å bli en perle i byen. Rett og slett et utrolig spennede området.
aklm
18.05.2021 kl 19:06 5777

Jeg trodde de ville flytte til Gazastripen.
Traktor94
18.05.2021 kl 19:39 5842

Mener å ha hørt det skal være ledig tomt der fra tidligere medievirksomhet.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 20:00 5809

Det fins allerede jernbanestasjon i området : Tøyen stasjon.
https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8yen_stasjon_(jernbane)

Denne tomten kunne egne seg til virkelig flott arkitektur. Den ligger oppå en haug. Og kan bli synlig.
Jeg håper man er veldig forsiktig med byggehøyden.

Området er preget av mye firkantede byggekloss leilighetsbygg. Nå kunne noe fancy med buede
former innføres. Arkitektur i verdensklasse. Og kanskje spennende farge eller spennende materialer i kledningen.

Et bygg eller bygningskompleks som skiller seg ut ved at det er enestående i sitt slag. Sånn at det blir et
landemerke.


Syns det passer bedre med Golanhøydene enn Gaza.

Redigert 18.05.2021 kl 20:02 Du må logge inn for å svare
wire1
18.05.2021 kl 21:23 5729

Veldig enig at nesten all moderne boligarkitektur er utrolig kjedelig, noe Ensjø lider veldig av. Derfor veldig viktig å få NRK dit, som forhåpentligvis har krefter, ønske og kapital til å føre opp noe annet enn generisk kontor- eller boligarkitektur, og har som offentlig institusjon, også et større ansvar der.

Jeg tror ikke Ensjø burde få en togstasjon. Er egentlig Tøyen i det hele tatt i bruk? Jeg synes det ligger for nære Oslo S til å være et fornuftig stopp, og med så god forbindelse med t-banen gir det ikke så veldig mye mening heller.
Slettet bruker
18.05.2021 kl 22:40 5645

Jeg aner ikke om stasjonen er i bruk. Men tog KAN stoppe der om togselskapet vil.
Det som er en litt artig tanke : Du kommer deg fort opp i Nordmarka fra den togstasjoen.
Så NRK kan jo f.eks. ha skidag om vinteren og få VY eller hvem det er, til å sette opp ekstraordinært tog.

VY får sette opp egne NRK-tog. Mer ut i naturen program kanskje ?
Slettet bruker
18.05.2021 kl 23:36 5589

https://www.google.no/search?q=pictures+of+the+shed,+new+york&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=grg7bchg06KjFM%252CiY5BpR0iHYHJiM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQC81qlhLrHWen6-1O-devrsR3KSw&sa=X&ved=2ahUKEwiOndiYl9TwAhXfAxAIHQe8AOUQ9QF6BAgNEAE#imgrc=grg7bchg06KjFM

Her litt inspirasjon. Det kan jo minne litt om store studio.

Gjøre et anderledes og uvanlig bygg. Som samtidig fyller de funksjoner NRK trenger. Et bygg som tar seg ut
på avstand og om kvelden.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 00:40 5537

Her mer inspirasjon.

Mobilitetspaviljongen Dubai Expo 2020 Campus (som mulig åpner okt 2021 ?) :
https://www.expo2020dubai.com/en/understanding-expo/participants/special-pavilions/mobility
sees kl 0.58
https://www.youtube.com/watch?v=LZQsMSaeLO8
kl 2.23
https://www.youtube.com/watch?v=pDOpoPX0zrQ
Redigert 19.05.2021 kl 00:59 Du må logge inn for å svare
Joppe84
19.05.2021 kl 07:46 5585

Kjekt for oss med eiendom i hovinbyen. Bra verdistigning.

I utgangspunktet er vel Ensjø bra location, men overrasket at det tillates. Skulle ikke dette egentlig bli regulert til boligområder? Er industri og næringsliv noe annet dersom staten er eieren?
wire1
19.05.2021 kl 11:27 5488

Hvem som helst kan vel søke om å regulere hva som helst, man trenger bare sin velsignelse fra byrådet. Det var jo opprinnelig regulert som industri, så det er jo bare å søke om omregulering igjen. Det tar bare lang tid.
Redigert 19.05.2021 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Zorin
19.05.2021 kl 11:46 5469

Det mediehuset ble bombet av terrorister. NRK frykter vel at terroristene skal slå til igjen.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 11:51 5636

her for en del år siden sa jeg opp Aftenposten, Norsk Ukeblad, Allers, Familien og NRK. Syntes det går greit jeg.
Joppe84
19.05.2021 kl 11:56 5621

Pornget er at det har vært politisk styrt at ensjø skulle omreguleres til bolig.
donkeykong
19.05.2021 kl 12:06 5608

Joppe84:
Visjonen om boligbygging på Ensjø er jo mer enn gjennomført. Det er oppført tusenvis av boliger de siste årene og det er vel minst 10 store boligprosjekter under bygging akkurat nå. Flere kommer for salg.

Det Ensjø trenger nå er tilbud som gjør de oppførte boligene attraktive. Da er byggingen av NRK sitt nye hovedkvarter et godt steg på veien. Enda godt at bystyret forstår dette.

Når det gjelder infrastruktur så stopper lokaltoget på Gjøvikbanen på Tøyen stasjon. Min tanke er at toget bør stoppe på Ensjø istedenfor Tøyen, men jeg er enig i at man kan diskutere nytten.

Det er nok viktigere å få bygd ut Ensjøsvingen slik at t-banen kan ha avganger direkte til Carl Berner. Dette tror jeg kan komme som en direkte konsekvens av økt fokus mot Ensjø/Oslo Øst etter nyheten om NRK-byggingen.

Redigert 19.05.2021 kl 12:47 Du må logge inn for å svare
wire1
19.05.2021 kl 12:32 5586

Det er vel umulig å legge t-banen sånn at Ensjø blir en del av ringen, eller mener du bare at det går en tunnel rett fra Ensjø til CB og at man da får en bane alá ringen/Vestli avhengig av hvor den kommer fra? Kunne jo isfåll fungert mtp. hvor mange baner som går rett til sentrum fra Ensjø.
donkeykong
19.05.2021 kl 12:44 5567

Det går allerede en tunnel rett fra Ensjø til Carl Berner, men denne brukes ikke til ordinær trafikk da det bare er ett spor og dårlig med rømningsveier. Sporet bør utbedres til dobbeltspor og bli en del av ordinær drift.

Se kart her:
https://www.ensjo.org/ensjosvingen-t-bane-tunnel-er-ikke-sa-hemmelig-som-enkelte-vil-ha-det-til-men-det-kan-vaere-en-god-ide-a-vurdere-om-den-skal-oppgraderes/

Joppe84
19.05.2021 kl 12:51 5546

Uenig.

For det første er det ikke nok boliger. Det er et faktum.

For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser. Hadde de arealutviklet mht. å øke gjøre det attraktivt å bo der, så hadde de startet med park og lekeplass. På Ensjø har kommunen tillatt at utearealer og lekeplasser inkluderte arealer på taket av blokkene, så dette hadde vært en opplagt forebedring. Mer enn noe et NRK-bygg kan bidra med.

For det tredje endrer det premissene for hva tidligere industri og næringsliv har blitt fortalt mht. utvikling av Hovinbyen og Ensjøbyen. Det er ikke rimelig at det er ett sett regler for NRK og ett annet sett regler for andre aktører.
Redigert 19.05.2021 kl 12:53 Du må logge inn for å svare
wire1
19.05.2021 kl 13:56 5491

Kanskje ikke nok boliger i Oslo, men Ensjø begynner å nærme seg veldig høy utnyttelse synes jeg. Nå som det har kommet så mange boliger der er det desto viktigere å få annet kulturtilbud på plass. Boliger medfører en veldig homogen, generisk og kjedelig arkitektur, da er det et sårt behov for variasjon noe et NRK-bygg kan gi der.

Det at Ensjø trenger mer uteoppholdsareal har ikke noe med uteoppholdsareal på tak å gjøre (som uansett er en liten del av det). Det Ensjø trenger er sammenhengende parker, og det er en egen regulering og ikke hva som er bestemt i detaljreguleringen til de enkelte boligprosjektene. Nå er det allerede et parkdrag der, og så vidt jeg vet er det planlagt to til. Det ene er allerede under oppføring forbi Petersborgparken. Den andre er planlagt borte ved Malerhaugveien. Jeg synes Ensjø er ganske rik på grøntareal, mye mer sammenlignet med både Hasle og Løren.

Når du sier "For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser" motsier du jo bare deg selv. Først sier du at det trengs flere boliger, men ikke flere betongklosser. Paradokset er at moderne boligbygging er det fremste eksempelet på betongklosser. Med kontor og næringsbygg har du ihvertfall mye større frihet til å form og uttrykk på bygget. Du sier også at det trengs flere boliger, men det får man ikke hvis man etablerer park istedet?

Og hva er det _egentlig_ industri og næringsliv er blitt fortalt? De regulerer og bygger da kun det de får mest penger for, og hva det er mest politisk vilje for. Her har det vært størst politisk interesse for boliger, noe jeg også tror det er mest penger i, og derfor også blitt bygget dette.
Redigert 19.05.2021 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
pengex
19.05.2021 kl 14:42 5440

Kontorer og bolig. That's it. Alt annet blir skvisa ut av byen med høye tomtepriser.
Det fører til at arbeidsfolk i Oslo stort sett er kontorfolk.
Hvem bor i sentrum og jobber på jessheim. ?
Vi trenger fabrikker og arbeidsplasser for alle i byen.
Joppe84
19.05.2021 kl 15:53 5407

Dersom argumentet er arktitekturen så har man valgt en ganske merkelig fanesak med NRK-bygget. Det er ekstremt mange måter man kan løfte Ensjø på som er bedre enn en enorm journalistisk betongklump.

Jo det har faktisk det. Dette har til og med vært en ganske stor sak, for det er første gang første sted hvor de fikk aksept på nettopp det. Dersom de hadde hatt mer utearealer så hadde de ikke gjort det på den måten, dvs. hele VPOR har vært utformet annerledes. Det er vel omtrent ikke grøntarealer på Ensjø så det skjønner jeg ikke hvordan du kan mene. Det er noen små hageflekker de har frekkhetens nådegave å kalle park. Med unntak av Tidemannsparken, som også er lilleputt, er det ganske patetisk tilbud. Inneklemte hageflekker har aldri vært og kommer aldri til å bli parker. Parker forutsetter åpne lunger.

Nja, egentlig ingen motsigelse, men skjønner den er vrien. Oslo trenger boliger og det er et faktum. Så boliger vil være et mer fornuftig valg enn et nytt NRK-bygg. Men dersom man faktisk velger fornuftig, så velger man ingen av delene. Dersom målet faktisk er å gjøre boligene "attraktive" som er dine ord. Så bygger man parker. Derav poenget.
For meg som sitter med eiendom er det fint med at boligene blir mer verdt i hovinbyen, men fra et byutviklingsperspektiv..så er NRK-bygget en fallitt. Det er ikke det barnefamiliene på Ensjø, Hasle og Tøyen trenger eller ønsker.

Det eneste NRK-bygget kommer til å medføre er 1) alt for mye folk på t-banen. 2) Prisene på eiendom I Hovinbyen kommer til å øke.

wire1
19.05.2021 kl 16:45 5354

Bedre enn flere boliger mener nå jeg. Ikke det beste alternativet, men bedre enn flere boliger. Selvfølgelig hadde det vært flottere med en ny Opera eller ishockeyhall a lá Jordal, men det får vel ikke vi bestemme.

Det jeg mener er ikke at mangel på parker er en direkte konsekvens av uteoppholdsareal på tak. Kommunen setter av areal til parker, og de har ikke plutselig bestemt at det ikke skal være park på Ensjø fordi utbyggere tilfredsstiller MUA på tak. Men jeg sier heller ikke at det er bra, men _langt_ bedre enn samtlige andre nyere byutviklingsprosjekter i Oslo der grøntareal er nesten helt fraværende. Skøyen, Kværnerbyen, Hasle, Løren, Bjørvika, Sørenga, jeg kommer nesten ikke på et eneste sted der det er større grøntareal.

Vet ikke hvor åpent det må være jeg. Klart, Frognerparken er fin, men ikke alltid man får plass til så store parker. En kjapp oppmåling på reguleringskartet viser at det er regulert 67 000 m2 park/grøntareal på Ensjø. Til sammenligning er Sofienbergparken 65 000 m2. Det mener jeg er ganske bra.

Oslo vil alltid ha boligmangel på sentrumsnære boliger, derav vil det alltid være det mest fornuftige valget. Skal man da alltid bygge boliger? Da blir jo byen utrolig lite meningsfylt og fattig på innhold. Det burde være en god miks mellom kultur, kontor, og bolig, der alle har sin egen topologi. Jeg er ganske lei av utrolig kjedelige bydeler som kun består av samme typologi, ref feks. Løren, Ensjø og Sørenga. Der synes jeg Skøyen er løst godt med en god miks.

NRK-bygget kommer også til å:

1) Tiltrekke langt flere arbeidere som er mer interessert i restaurant, kafétilbud og kulturtilbud i området. Jeg savner Ensjø som et sentrum på samme måte som Skøyen er. Skøyen ville aldri blitt det lille sentrum det er i dag uten alle arbeidsplassene.
2) Heve kollektivtilbudet. Flere tilreisende, forhåpentligvis flere avganger/ruter.
3) Skape en mer diversifisert befolkning. En bydel blir fort kjedelig med kun beboere.
4) Større variasjon i bebyggelsen.
Redigert 19.05.2021 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 13:08 4986

https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-med-en-halv-milliard-til-majorstuen-stasjon-i-ntp-1.15419602

Det er forbausende å lese at Majorstuen stasjon er tenkt å bli så dyr.

For en god tid tilbake har vi berørt dette med en såkalt ny sentrumlinje. Best da å lage en strategi for
hele T-baneringens "innmat" først. Og så bygge ut den strategien stegvis.
Var den første som tok opp at dette med ny sentrumslinjen bør transformeres til å dreie seg om noe
helt annet enn en linje som ligger nære Majorstuen - Grønland. Den bør heller søke ordentlig ut i
"innmatsområde".

Når man ser planene for Majorstuen, er det nærliggende å tenke seg at noe lignende kan det bli
behov for ved Tøyen T-bane stasjon om noen år. Fordi Tøyen kan bli utgangspunkt for en ny
T-banelinje gjennom T-baneringen.

F.eks. Tøyen - Birkelunden - Bislett - Majorstuen. Man kunne brukt Olaf Ryes plass eller Schous
plass istedenfor Birkelunden. Men Birkelunden er mer i tjukkeste Grünerløkka, og ligger ikke så
nærme f.eks. Grønland T-bane stasjon som f.eks. Schous plass. Godt å ha litt avstand.
For Bisletts del bør stasjonen ligge i Theresesgate og nær stadion.
Dette kan bli en fin linje, som avlaster den sterkt trafikerte eksisterende trasë Majorstuen - Tøyen.
Og både Bislett og Birkelunden kan få betydelig trafikk. Kan bli meget populære stasjoner. Vil ha et
betydelig tilfang av trafikanter. De kommer seg raskt til andre nøkkelstasjoner som dekker alle trafikkretninger
og destinasjoner.
Slettet bruker
22.05.2021 kl 13:22 4975

Tøyen og Carl Berner ligger på T-baneringen. Trafikanter fra Ensjø kommer seg på Ringen via Tøyen. Kan i
fremtiden muligens også komme seg på T-baneringen via direktespor Ensjø - Carl Berner.
Jernbanen har ikke noe å si i dette bildet. Jernbanesporet kan til og med bli tatt vekk mellom Vålerenga og
Kjelsås (eller Vålerenga og Sinsen)(Behov for godslinje inn i Nordmarka ?), om Gjøvikbanen legges via Jevnaker,
Hønefoss og Ringerikstunnelen. (Ganske mye å spare i tid. Men spørsmål om når Ringerikstunnelen blir prioritert).
Slettet bruker
22.05.2021 kl 13:39 4961

"En bydel blir fort kjedelig med kun beboere. "
Dette er jeg enig i.

Ofte er det da gjerne et senter i nærheten i det minste.
Men ofte er det vellykkede både boliger, kontorarbeidsplasser i nærheten, og butikker, institusjoner m.m.
Joppe84
22.05.2021 kl 20:54 4812

Sammenligne alt parkareal på Ensjø med Sofienberg parken, som er en faktisk park. Det blir så dumt og er så mye å adressere at jeg ikke orker.

Mangelen på grøntområder er gjennomgående og elendig utført i hele Hovinbyen. Samtlige som har vært involvert i kommunen er de komplette amatører. Selvsagt vi utbyggere utnytte inkompetansen, da de kun er ute etter kroner og sedler, men historien vil peke på alle involverte for å ha ødelagt en potensielt fin del av byen.

Ta en kikk på Manglerud. Slik bygget man når man bygget for folk og ikke lommebøker.

Dessverre er dette de folkevalgte vi har. Udugelige og inkompentente uavhengig av partitilhørighet. Pinlig for de store entreprenørene og å ha navnet sitt assosiert med Hovinbyen.
Redigert 22.05.2021 kl 20:55 Du må logge inn for å svare