NRK til Ensjø
Skaffer seg 14,39 mål der. Hadde 85 mål på Marienlyst.
Det ligger ca 68 moh.
Inntil en jernbanelinje (Gjøvikbanen). Men denne er mindre trafikert.
Mye grøntområder i nærheten. Kampenparken, Tøyenparken, Botanisk have.
Sportsområder : Jordal Amfi m.m.
Litt pussig salg. Litt pussig kjøp. Ikke så mye de sparer på dette ?
Det ligger ca 68 moh.
Inntil en jernbanelinje (Gjøvikbanen). Men denne er mindre trafikert.
Mye grøntområder i nærheten. Kampenparken, Tøyenparken, Botanisk have.
Sportsområder : Jordal Amfi m.m.
Litt pussig salg. Litt pussig kjøp. Ikke så mye de sparer på dette ?
-
«
- 1
- 2 »
wire1
26.06.2023 kl 14:11
1161
Det denne bydelen mangler er ikke et enormt kontorbygg men et bredere kulturtilbud. Tror det hadde blitt mye bedre med en lavere skala og miks av flere typer bygg med ulike funksjoner. Litt næring, litt offentlig, og litt bolig. Tror et av argumentene har vært at NRK vil bidra til økt aktivitet i området og stimulere tilbud som feks restauranter og cafeer, spesielt på dagtid. Derimot er Fornebu er et utmerket eksempel på at dette ikke vil fungere i praksis. De fleste som jobber på Fornebu mistrives og flere selskaper vurderer å flytte. De færreste som jobber der bruker området aktivt og reiser heller inn til byen for kulturtilbud.
Millennial
26.06.2023 kl 13:59
1183
NRK burde ha gått for Økern etter min mening. Ikke er bare tomta på Ensjø for liten, men det konkrete området er lite egnet for næring. Vi får se hvordan sluttresultatet blir.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/frykter-at-nrk-bygger-flyplass/79613423
Har NRK kjøpt for liten tomt ?
Det siste vi ønsker er nok et terrorarkitektur bygg.
Har NRK kjøpt for liten tomt ?
Det siste vi ønsker er nok et terrorarkitektur bygg.
Tror "folket"/NRK kom godt ut av det. Politikerene / Plan og Bygg / har redusert utnyttelsen av Nrk tomten ganske betydelig. Vente-kostnaden i forhold til investeringen (når du kan sette i gang utbyggingen) blir veldig mye dyrere pga renteøkningene. Ikke sikker på at dette til slutt blir så bra for FERD.
Redigert 28.08.2022 kl 11:48
Du må logge inn for å svare
Inngangen
27.08.2022 kl 21:26
2066
Det er ei enorm tomt, og man ser nå for seg å bygge en helt ny bydel (det var kanskje planen lenge før kjøpet?).
Skal ikke mye fantasi til for å skjønne at verdien her er mye større.
Problemet er at dette er folkets verdier i utgangspunktet, noe de høye herrer sikkert ikke vil snakke om.
Det riktige ville kanskje vært å beholdt det i statlig eie, bygget noe som faktisk ga folket noe reellt tilbake, utover muligheten for å sette seg i gjeld ved et boligkjøp til overpriser...
Skal ikke mye fantasi til for å skjønne at verdien her er mye større.
Problemet er at dette er folkets verdier i utgangspunktet, noe de høye herrer sikkert ikke vil snakke om.
Det riktige ville kanskje vært å beholdt det i statlig eie, bygget noe som faktisk ga folket noe reellt tilbake, utover muligheten for å sette seg i gjeld ved et boligkjøp til overpriser...
Lurer litt på hva du mener er en fair pris - så langt jeg har lest fikk NRK 3.750.000.000 for eiendommen - eller 3.75 mrd NOK. Ville du betalt mer ? Jeg synes det var godt solgt egentlig. Eiendommen på Ensjø kostet 3 mrd mindre.
Inngangen
27.08.2022 kl 19:13
2114
Innlegget er slettet
Tenker på alle lisenspengene det norske folk har "investert" på Marienlyst i to-tre mannsaldre.
Så gis det vekk til en rik og privat spekulant i bytte mot ei løkke på Ensjø, ja "selges" av samme eier som får Marienlyst giganteiendom.
Unnskyld, men jeg må faktisk le høyt her jeg skriver... :)
Så gis det vekk til en rik og privat spekulant i bytte mot ei løkke på Ensjø, ja "selges" av samme eier som får Marienlyst giganteiendom.
Unnskyld, men jeg må faktisk le høyt her jeg skriver... :)
Inngangen
27.08.2022 kl 16:53
2176
"Når NRK flytter til Ensjø skal Ferd skape en ny bydel på Marienlyst. Det blir utvilsomt blant landets aller største byutviklingsprosjekter, ifølge selskapet selv."
https://e24.no/naeringsliv/i/rEvW10/avsloerte-planer-for-milliardtomten-paa-marienlyst
Hvor er kommentarfeltet hos E24....?
https://e24.no/naeringsliv/i/rEvW10/avsloerte-planer-for-milliardtomten-paa-marienlyst
Hvor er kommentarfeltet hos E24....?
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-etter-nrk-storkjop/73781798
Denne historen her er ikke bra. Andresen holdt på i hele 7 år med Jegard i rettsapparatet.
Forteller litt hvordan Andresen opererer. Om vi også ser Marienlyst
og Ensjø i sammenheng, ser ikke dette bra ut. Dette må Andresen
tåle å høre. Det var dom først på bare 25 millioner kroner. Som Jegard hevder burde vært 250 mill. kr.
800 millioner virker å være en kraftig overpris. 14 mål er ikke så mye.
Og det er store hang up med disse 14 mål (T-bane under, jernbane inntil og kraftlinje).
500 mill for det Andresen har solgt (nr. 3 og 5) virker også overproporsjonalt mye.
Denne historen her er ikke bra. Andresen holdt på i hele 7 år med Jegard i rettsapparatet.
Forteller litt hvordan Andresen opererer. Om vi også ser Marienlyst
og Ensjø i sammenheng, ser ikke dette bra ut. Dette må Andresen
tåle å høre. Det var dom først på bare 25 millioner kroner. Som Jegard hevder burde vært 250 mill. kr.
800 millioner virker å være en kraftig overpris. 14 mål er ikke så mye.
Og det er store hang up med disse 14 mål (T-bane under, jernbane inntil og kraftlinje).
500 mill for det Andresen har solgt (nr. 3 og 5) virker også overproporsjonalt mye.
Inngangen
26.05.2021 kl 19:51
3251
Statistikk-pdf'en her (side 22) viser antall passasjerer på Gjøvikbanen fra 2007-2017, og det begynner på 1,1 mill økende til knapt 1,5 mill pr år.
Koronaåret har nok senket dette tallet vesentlig, men det er ikke de reisendes feil.
Tilsvarende tall og periode for Flytoget er 5,3 mill til 6,6 mill pr år.
Fra Oslo S i rush-tid er det typisk 3-4 avganger i timen, men litt vanskelig å oppsummere riktig siden det veksler mellom 4 forskjellige endestopp i nord, Hakadal, Roa, Jaren og Gjøvik.
Den dagen Gjøvikbanen ikke skal gå lender sør enn Roa, vil jeg ikke skjønne noen ting, men den dagen kan naturligvis komme siden det blir gjort merkverdig mye rart i dette landet.
https://www.jernbanedirektoratet.no/contentassets/e71b740c9f5d4583aed0c193c11faec7/jernbanestatistikk_2017.pdf
Ski- og sykkelturister som skal inn i Nordmarka har i alle år brukt alt fra Movatn og Nittedal som stopp, eller Hakadal og Stryken som utgangspunkt, muligens også Roa for den som vil få med seg mesteparten av Nordmarka på vei hjem til Oslogryta.
En periode på 80-90-tallet gikk det tog fra Oslo til Hønefoss via Roa. Enten 1 eller 2 avganger hver vei pr dag. Da kunne man bo på Hønefoss eller Jevnaker og komme seg fornuftig på jobb i Oslo med tog - uten å bytte, hvis man var morrafugl. Men det var en historisk opplysning.
Koronaåret har nok senket dette tallet vesentlig, men det er ikke de reisendes feil.
Tilsvarende tall og periode for Flytoget er 5,3 mill til 6,6 mill pr år.
Fra Oslo S i rush-tid er det typisk 3-4 avganger i timen, men litt vanskelig å oppsummere riktig siden det veksler mellom 4 forskjellige endestopp i nord, Hakadal, Roa, Jaren og Gjøvik.
Den dagen Gjøvikbanen ikke skal gå lender sør enn Roa, vil jeg ikke skjønne noen ting, men den dagen kan naturligvis komme siden det blir gjort merkverdig mye rart i dette landet.
https://www.jernbanedirektoratet.no/contentassets/e71b740c9f5d4583aed0c193c11faec7/jernbanestatistikk_2017.pdf
Ski- og sykkelturister som skal inn i Nordmarka har i alle år brukt alt fra Movatn og Nittedal som stopp, eller Hakadal og Stryken som utgangspunkt, muligens også Roa for den som vil få med seg mesteparten av Nordmarka på vei hjem til Oslogryta.
En periode på 80-90-tallet gikk det tog fra Oslo til Hønefoss via Roa. Enten 1 eller 2 avganger hver vei pr dag. Da kunne man bo på Hønefoss eller Jevnaker og komme seg fornuftig på jobb i Oslo med tog - uten å bytte, hvis man var morrafugl. Men det var en historisk opplysning.
Redigert 26.05.2021 kl 19:55
Du må logge inn for å svare
Hvorvidt Ringerikstunnelen til 29 mrd. kr inkl. noe skinner i dagen (og vil dette budsjettet holde ?)(og hvorfor så lang
byggetid ?) , skal bygges, behandles nå i stortinget. (Etter min mening sniker prosjektet i køen, men er "gryteferdig" i
forhold til andre prosjekter. I tillegg må utbyggingsplaner på andre deler av Bergensbanen sees i sammenheng. Hva
er det egentlig man setter i gang nå ? Noe til over 50 mrd. kr. ? Og hva er samfunnsnytten av dette ? Det er mye penger).
Inngangen,
Jeg tenkte den dagen det evt. fins en Ringeriksbane dimensjonert for 250 km/t. At Gjøvikbanen da eventuelt
legges om via Hønefoss isteden ? Hvis man gjør det, kan jo både person- og godstog gå via Hønefoss.
Kan ikke se at denne problemstilling har vært fremme i debatten.
Det går godspor fra Alnabru til Sinsen. Jeg vil tippe at det ikke er allverden persontrafikk Oslo S - Roa, når
en holder trafikk til Bergen utenfor.
Og dette med Oslo S - Roa bør jo inngå som en del av den enorme investeringsdominoen man nå er i ferd
med å kanskje sette igang. Vi risikerer jo en nesten unødvendig bane ekstra kanskje ?
Videre er traseen Vålerenga - Sinsen eller Vålerenga - Kjelsås utvilsomt en barriere i Oslo. At det ligger
et spor i Nordmarka har ikke så mye å si.
Norges jernbanenett i fremtiden vil nok gå ut på å måtte sanere noe som er gammelt og ukurant. (Mye i
stilen "150 år" gammelt). Mens nye moderne linjer tilkommer isteden.
Vi kan evt. få persontranport avganger fra Kjelsås å nordover. Skitog ? Det vil kunne gå mye raskere
via Hønefoss og Jevnaker til Hadeland og Gjøvik sannsynligvis. Men Nittedal kan kanskje bli litt amputert
togmessig. Men hvor mye folk reiser med tog der egentlig ?
For å si det rett ut, så synes jeg en undersjøisk veiforbindelse fra E 6 ved Moss til Borre på Vestfoldsiden
er ufattelig mye mer samfunnsøkonomisk lønnsom enn en Ringerikstunnel. Og IKKE MINST : Med en
slik E 6 Østfold - E 18 Vestforld FORBINDELSE, så vil den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til EN DIGER
PORTEFØLJE med andre samferdselsinfrastrukturanlegg i sum STIGE BETYDELIG. Dvs. allerede nedlagte investeringer
og investeringer som er i ferd med å bli nedlagt, for tilsammen hundrevis av milliarder kroner, vil få sin lønnsomhet økt.
Summen av dette er ikke småtterier. Mens nytten av Ringerikstunnelen direkte og indirekte synes å være temmelig
tamme greier i forhold. (Og hva blir skjebnen til Roa - Oslo via Nittedal ? Og Hokksund - Hønefoss ?) Her virker
politikerne å ha for dårlig tid til rådighet, til å vite hva de driver med. Disse konsekvenser i hundrevis av milliarder
kroners klassen, er ikke diskutert særlig offentlig. (Får hive meg over NTP)
Å få skikk på en 25 min. forkortet E 134 fra Holstad i Ås til Lier i Buskerud, vil også kunne gi god samfunnsøkonomisk
lønnsomhet. En forutsetning for en haug med andre prosjekter.
byggetid ?) , skal bygges, behandles nå i stortinget. (Etter min mening sniker prosjektet i køen, men er "gryteferdig" i
forhold til andre prosjekter. I tillegg må utbyggingsplaner på andre deler av Bergensbanen sees i sammenheng. Hva
er det egentlig man setter i gang nå ? Noe til over 50 mrd. kr. ? Og hva er samfunnsnytten av dette ? Det er mye penger).
Inngangen,
Jeg tenkte den dagen det evt. fins en Ringeriksbane dimensjonert for 250 km/t. At Gjøvikbanen da eventuelt
legges om via Hønefoss isteden ? Hvis man gjør det, kan jo både person- og godstog gå via Hønefoss.
Kan ikke se at denne problemstilling har vært fremme i debatten.
Det går godspor fra Alnabru til Sinsen. Jeg vil tippe at det ikke er allverden persontrafikk Oslo S - Roa, når
en holder trafikk til Bergen utenfor.
Og dette med Oslo S - Roa bør jo inngå som en del av den enorme investeringsdominoen man nå er i ferd
med å kanskje sette igang. Vi risikerer jo en nesten unødvendig bane ekstra kanskje ?
Videre er traseen Vålerenga - Sinsen eller Vålerenga - Kjelsås utvilsomt en barriere i Oslo. At det ligger
et spor i Nordmarka har ikke så mye å si.
Norges jernbanenett i fremtiden vil nok gå ut på å måtte sanere noe som er gammelt og ukurant. (Mye i
stilen "150 år" gammelt). Mens nye moderne linjer tilkommer isteden.
Vi kan evt. få persontranport avganger fra Kjelsås å nordover. Skitog ? Det vil kunne gå mye raskere
via Hønefoss og Jevnaker til Hadeland og Gjøvik sannsynligvis. Men Nittedal kan kanskje bli litt amputert
togmessig. Men hvor mye folk reiser med tog der egentlig ?
For å si det rett ut, så synes jeg en undersjøisk veiforbindelse fra E 6 ved Moss til Borre på Vestfoldsiden
er ufattelig mye mer samfunnsøkonomisk lønnsom enn en Ringerikstunnel. Og IKKE MINST : Med en
slik E 6 Østfold - E 18 Vestforld FORBINDELSE, så vil den samfunnsøkonomiske lønnsomheten til EN DIGER
PORTEFØLJE med andre samferdselsinfrastrukturanlegg i sum STIGE BETYDELIG. Dvs. allerede nedlagte investeringer
og investeringer som er i ferd med å bli nedlagt, for tilsammen hundrevis av milliarder kroner, vil få sin lønnsomhet økt.
Summen av dette er ikke småtterier. Mens nytten av Ringerikstunnelen direkte og indirekte synes å være temmelig
tamme greier i forhold. (Og hva blir skjebnen til Roa - Oslo via Nittedal ? Og Hokksund - Hønefoss ?) Her virker
politikerne å ha for dårlig tid til rådighet, til å vite hva de driver med. Disse konsekvenser i hundrevis av milliarder
kroners klassen, er ikke diskutert særlig offentlig. (Får hive meg over NTP)
Å få skikk på en 25 min. forkortet E 134 fra Holstad i Ås til Lier i Buskerud, vil også kunne gi god samfunnsøkonomisk
lønnsomhet. En forutsetning for en haug med andre prosjekter.
Redigert 26.05.2021 kl 19:02
Du må logge inn for å svare
Inngangen
26.05.2021 kl 11:51
3375
Å fjerne skinnegang Vålerenga-Kjelsås tror jeg passer dårlig med Banenors planer for Gjøvikbanen.
Stasjonsområdet ved Nittedal stasjon oppgraderes og det bygges for tiden lengre krysningsspor for godstog som flere ganger i døgnet går mellom Oslo og Bergen via Roa.
Godstrafikken inn mot Oslo går vel av mellom Grefsen og Tøyen der det går spor mot Alna på Hovedbanen, så hvis skinnegangen fjernes fra Tøyen og inn kan det fortsatt gå gods, men persontrafikken blir da lobotomert for alle som reiser mellom Oslo og Gjøvik, Jaren, Roa, Hakadal...
Stasjonsområdet ved Nittedal stasjon oppgraderes og det bygges for tiden lengre krysningsspor for godstog som flere ganger i døgnet går mellom Oslo og Bergen via Roa.
Godstrafikken inn mot Oslo går vel av mellom Grefsen og Tøyen der det går spor mot Alna på Hovedbanen, så hvis skinnegangen fjernes fra Tøyen og inn kan det fortsatt gå gods, men persontrafikken blir da lobotomert for alle som reiser mellom Oslo og Gjøvik, Jaren, Roa, Hakadal...
Redigert 26.05.2021 kl 14:54
Du må logge inn for å svare
Inngangen
26.05.2021 kl 10:56
3404
Er vel sjelden de som forvalter andres penger (skattepengene) gjør noe som gagner de som er opphav til skattekronene (befolkningen).
At regnestykket er vanskelig å få opp er dermed helt naturlig.
Det måtte vel være mye bedre å solgt halve eiendommen på Marienlyst, så rive eller leie ut halve bygningsmassen, og pusse opp et av de gamle byggene. Det er jo sjelden noen feil på velkonstruerte gamle statlige bygninger, annet enn maling og puss. Det ble sjelden spart på noe under bygging av slikt.
Men tenker man sånn blir det vel langt mindre fortjeneste til gutteklubbens rike venner.
At regnestykket er vanskelig å få opp er dermed helt naturlig.
Det måtte vel være mye bedre å solgt halve eiendommen på Marienlyst, så rive eller leie ut halve bygningsmassen, og pusse opp et av de gamle byggene. Det er jo sjelden noen feil på velkonstruerte gamle statlige bygninger, annet enn maling og puss. Det ble sjelden spart på noe under bygging av slikt.
Men tenker man sånn blir det vel langt mindre fortjeneste til gutteklubbens rike venner.
Redigert 26.05.2021 kl 10:57
Du må logge inn for å svare
wire1
24.05.2021 kl 14:20
3636
Jeg skjønner det blir vanskelig og "infantilt" for deg hvis du kun har dine egne meninger som argumentasjon.
Manglerud er drabantby: https://snl.no/Manglerud
Drabantbyer ble bygget etter 2.verdenskrig fordi det var akutt boligmangel pga. sentralisering. De ble bygget kjapt, billig og enkelt for å møte etterspørsel. De ble bygget etter idealer som i dag ikke er særlige attraktive, ref Sveriges sterkt kritiserte boligpolitikk i etterkrigstiden.
"Selv om fellesskapsideen lå til grunn, klarte man ikke alltid å fullføre disse bomiljøene slik man ønsket. Mangel på arbeidskraft og materialer førte til at det var boliger som måtte prioriteres. Samfunnshus, butikker og kulturelle møteplasser ble nedprioritert. Boligspekulasjon førte også til at det ble satt opp mange blokker på samme område. For stor tetthet førte til at kvalitetene ved slike bomiljøer ble forringet."
https://ndla.no/subject:9/topic:1:182163/topic:1:160606/resource:1:160623?filters=urn:filter:9132d125-4d8f-41a6-b61d-77741662d5a9
Det er dessuten en grunn til at det foreligger mye stimga og fordommer mot disse drabantbyene, da mange av de er belastet, som Skullerud, Stovner og Søndre Nordstrand. Hvordan ellers vil du forklare hvorfor kvm-prisene er lavere der enn ellers i byen, fordi de er så veldig attraktive fordi de har så mye grøntareal? Men alt er selvfølgelig relativt. Manglerud er sikkert populært sammenlignet med ander tilsvarende områder i perifere østkanten, men mindre i Oslo-sammenheng.
For øvrig er jeg født og oppvokst i Oslo, og bor på "feil" side av byen, så jeg ser ikke hvilken relevans det har til diskusjonen.
Manglerud er drabantby: https://snl.no/Manglerud
Drabantbyer ble bygget etter 2.verdenskrig fordi det var akutt boligmangel pga. sentralisering. De ble bygget kjapt, billig og enkelt for å møte etterspørsel. De ble bygget etter idealer som i dag ikke er særlige attraktive, ref Sveriges sterkt kritiserte boligpolitikk i etterkrigstiden.
"Selv om fellesskapsideen lå til grunn, klarte man ikke alltid å fullføre disse bomiljøene slik man ønsket. Mangel på arbeidskraft og materialer førte til at det var boliger som måtte prioriteres. Samfunnshus, butikker og kulturelle møteplasser ble nedprioritert. Boligspekulasjon førte også til at det ble satt opp mange blokker på samme område. For stor tetthet førte til at kvalitetene ved slike bomiljøer ble forringet."
https://ndla.no/subject:9/topic:1:182163/topic:1:160606/resource:1:160623?filters=urn:filter:9132d125-4d8f-41a6-b61d-77741662d5a9
Det er dessuten en grunn til at det foreligger mye stimga og fordommer mot disse drabantbyene, da mange av de er belastet, som Skullerud, Stovner og Søndre Nordstrand. Hvordan ellers vil du forklare hvorfor kvm-prisene er lavere der enn ellers i byen, fordi de er så veldig attraktive fordi de har så mye grøntareal? Men alt er selvfølgelig relativt. Manglerud er sikkert populært sammenlignet med ander tilsvarende områder i perifere østkanten, men mindre i Oslo-sammenheng.
For øvrig er jeg født og oppvokst i Oslo, og bor på "feil" side av byen, så jeg ser ikke hvilken relevans det har til diskusjonen.
Redigert 24.05.2021 kl 14:36
Du må logge inn for å svare
det at tomta var ekstrem dyr er vel de aller fleste enige om. det første de kommer til å gjøre er å rive alle bygninger på tomta. får bare håpe at ikke staten må betale ENDA mer penger utover det de fikk for Marienlyst.
Joppe84
24.05.2021 kl 13:23
3676
"Manglerud er drabantby, og de har aldri vært populære. "
Det er direkte feil, Manglerud har vært veldig populært, i lang tid.
Blir for infantilt for meg dette med slik feilinformasjon og tastaturkriging, så du for holde på alene.
At Manglerud er populært nettopp pga. dette som nevnes er velkjent blant alle som vokser opp i Oslo.
Så klart når man uttaler seg etter å ha bodd 5 minutter på feil side av elven, da blir det fort mye feil.
Det er direkte feil, Manglerud har vært veldig populært, i lang tid.
Blir for infantilt for meg dette med slik feilinformasjon og tastaturkriging, så du for holde på alene.
At Manglerud er populært nettopp pga. dette som nevnes er velkjent blant alle som vokser opp i Oslo.
Så klart når man uttaler seg etter å ha bodd 5 minutter på feil side av elven, da blir det fort mye feil.
Redigert 24.05.2021 kl 13:25
Du må logge inn for å svare
wire1
24.05.2021 kl 11:49
3724
Jeg synes det blir useriøst når du bare skriver "det blir så dumt og er så mye å adressere at jeg ikke orker", når jeg faktisk bygger opp med argumentasjon, som du bare avfeier med synsing. Hva jeg liker eller ikke liker kan ikke du vite, jeg inviterer bare til saklig diskusjon enn enda en subjektiv debatt med nedlatenhet som det allerede finnes tusenvis av på facebook og andre steder.
Og igjen, vi er faktisk enige om at Ensjø, Hovinbyen og nye bydeler for øvrig, er dårlig planlagt. Jeg savner bare en erkjennelse om at Ensjø faktisk er en av de bedre enn å bare si at alt er like stygt, for man kan ihvertfall lære _noe_ selv av de dårligste bydelene.
At Manglerud er kjent for å være et av de best utbygde områdene i Oslo mht. livskvalitet er ikke mitt inntrykk, kanskje ift. prisnivå, men ellers ikke. Kom gjerne med en link som backer opp dette. Jeg ser ikke hva som er så flott med ghettotypologien på Manglerud. Manglerud, Romsås, Grorud, Haugerud, Tveita, Oppsal, Bøler, Abildsø, og Hellerud, alle typiske blokklandskaper, rike på grøntareal, dog svært lite attraktive. Tror jeg aldri har hørt om noen som drømmer om å bo disse områdene, med mindre de ikke har råd andre steder. Manglerud er drabantby, og de har aldri vært populære. Det er bare å følge pengene så ser man hvor de mest attraktive områdene i Oslo er, og der kommer ikke Manglerud høyt med sine 61k (2019-priser).
Skjønner ikke helt hvorfor du trekke inn Manglerud uansett. Det er en forstad og overhodet ikke relevant for tett byplanlegging. Hvis man synes det er så flott med enorme grøntareal mellom byggene kan man studere Brasilia, en katastrofe byplanmessig.
Og igjen, vi er faktisk enige om at Ensjø, Hovinbyen og nye bydeler for øvrig, er dårlig planlagt. Jeg savner bare en erkjennelse om at Ensjø faktisk er en av de bedre enn å bare si at alt er like stygt, for man kan ihvertfall lære _noe_ selv av de dårligste bydelene.
At Manglerud er kjent for å være et av de best utbygde områdene i Oslo mht. livskvalitet er ikke mitt inntrykk, kanskje ift. prisnivå, men ellers ikke. Kom gjerne med en link som backer opp dette. Jeg ser ikke hva som er så flott med ghettotypologien på Manglerud. Manglerud, Romsås, Grorud, Haugerud, Tveita, Oppsal, Bøler, Abildsø, og Hellerud, alle typiske blokklandskaper, rike på grøntareal, dog svært lite attraktive. Tror jeg aldri har hørt om noen som drømmer om å bo disse områdene, med mindre de ikke har råd andre steder. Manglerud er drabantby, og de har aldri vært populære. Det er bare å følge pengene så ser man hvor de mest attraktive områdene i Oslo er, og der kommer ikke Manglerud høyt med sine 61k (2019-priser).
Skjønner ikke helt hvorfor du trekke inn Manglerud uansett. Det er en forstad og overhodet ikke relevant for tett byplanlegging. Hvis man synes det er så flott med enorme grøntareal mellom byggene kan man studere Brasilia, en katastrofe byplanmessig.
Joppe84
24.05.2021 kl 11:14
3749
Det er et seriøst svar, du bare liker det ikke.
Manglerud er videns kjent for å være et av de best utbygde områdene i Oslo mht. livskvalitet. Det er ekstremt fint å bo der og grøntområdene rundt borettslagene skaper fine lunger som blir benyttet selv av turgåere fra Hovinbyen. Det du kaller bortkastet er nettopp det folk ønsker.
Jeg er helt enig store parker kan være et alternativ til måten det er bygget ut på Manglerud, men i Hovinbyen har du stort sett endt opp med ingen av delene. Du har ikke store parker og de grønne områdene rundt asfalt- og betongbyen er knøttsmå. Ikke bare lite estetisk og lavt på livskvalitet, men også klaustrofobisk og dessverre en byplanlegging vi nå må leve med i 100 år.
Hovinbyen er fantastisk for investeringer, men det er ikke et sted folk kommer til å bosette seg for lenger tid. Ikke et sted man vil oppdra barn. Det er prima eksempel på profittdrevet byutvikling. Betong og asfalt uten sjel.
Men hver til sitt.
Manglerud er videns kjent for å være et av de best utbygde områdene i Oslo mht. livskvalitet. Det er ekstremt fint å bo der og grøntområdene rundt borettslagene skaper fine lunger som blir benyttet selv av turgåere fra Hovinbyen. Det du kaller bortkastet er nettopp det folk ønsker.
Jeg er helt enig store parker kan være et alternativ til måten det er bygget ut på Manglerud, men i Hovinbyen har du stort sett endt opp med ingen av delene. Du har ikke store parker og de grønne områdene rundt asfalt- og betongbyen er knøttsmå. Ikke bare lite estetisk og lavt på livskvalitet, men også klaustrofobisk og dessverre en byplanlegging vi nå må leve med i 100 år.
Hovinbyen er fantastisk for investeringer, men det er ikke et sted folk kommer til å bosette seg for lenger tid. Ikke et sted man vil oppdra barn. Det er prima eksempel på profittdrevet byutvikling. Betong og asfalt uten sjel.
Men hver til sitt.
Cutter
23.05.2021 kl 23:21
3847
Bare rør av de som mener NRK kan flytte ut av Oslo. All kompetansen er her, hvorfor flytte ut? NRK har fått ei glimrende tomt på Ensjø. Samtidi får Ensjø inn annet enn bare boliger.
pengex
23.05.2021 kl 22:10
3876
Grunnen er vel at de som jobber på huset bor i Oslo.
Hadde nok mistet mange dersom de flyttet til Eidsvoll.
Hadde nok mistet mange dersom de flyttet til Eidsvoll.
wire1
23.05.2021 kl 17:17
3943
Hva er vitsen med å kommentere hvis du ikke har et saklig og seriøst svar? Jeg hører bare "dumt, elendig utført, amatører, inkompetanse og udugelige" og masse annet subjektivt oppgulp uten at du engang bygger opp med saklig argumentasjon.
Jeg skrev aldri at det var bra med park på Ensjø, bare _bedre_ enn andre _nye_ bydeler i Oslo. Jeg sammenligner heller ikke Sofienbergparken og Ensjø, men arealet for å få et bilde av størrelsene.
Hva spesifikt mener du er så bra på Manglerud? Manglerud er i mine øyne et av Oslos styggeste områder preget av enkle bygg, tårn og repetetiv arkitektur, noe vi nettopp kritiserer nyere bydeler som Enjsø for å være, bare at Manglerud er enda mer homogent. Jeg synes heller ikke byggene er spesielt vakre med innglassede balkonger, merkelig blanding av tegl og mur, og stygge arker. Befolkningstettheten er også mye lavere på Manglerud og i mine øyne ikke tett by, og dermed ikke sammenlignbart overhodet med f.eks Ensjø. Jeg synes uansett grøntareal er løst på en mindre tilfredsstillende måte på Manglerud der det er mye bortkastet grøntareal rundt bygningene som egentlig ikke har så mye kvaliteter. Da er det bedre å heller bygge lavere og tettere, og heller konsentrere grøntarealt i en større samlet park, noe man også burde gjort på Ensjø. Det er det som i mine øyne skaper gode bymiljøer på f.eks Frogner, St. Hans og Grünerløkka, der man bor lavt og tett med lite grønt, men med større gode parker. Litt det Jane Jacobs også snakker om i The Death and Life of Great American Cities.
Jeg skrev aldri at det var bra med park på Ensjø, bare _bedre_ enn andre _nye_ bydeler i Oslo. Jeg sammenligner heller ikke Sofienbergparken og Ensjø, men arealet for å få et bilde av størrelsene.
Hva spesifikt mener du er så bra på Manglerud? Manglerud er i mine øyne et av Oslos styggeste områder preget av enkle bygg, tårn og repetetiv arkitektur, noe vi nettopp kritiserer nyere bydeler som Enjsø for å være, bare at Manglerud er enda mer homogent. Jeg synes heller ikke byggene er spesielt vakre med innglassede balkonger, merkelig blanding av tegl og mur, og stygge arker. Befolkningstettheten er også mye lavere på Manglerud og i mine øyne ikke tett by, og dermed ikke sammenlignbart overhodet med f.eks Ensjø. Jeg synes uansett grøntareal er løst på en mindre tilfredsstillende måte på Manglerud der det er mye bortkastet grøntareal rundt bygningene som egentlig ikke har så mye kvaliteter. Da er det bedre å heller bygge lavere og tettere, og heller konsentrere grøntarealt i en større samlet park, noe man også burde gjort på Ensjø. Det er det som i mine øyne skaper gode bymiljøer på f.eks Frogner, St. Hans og Grünerløkka, der man bor lavt og tett med lite grønt, men med større gode parker. Litt det Jane Jacobs også snakker om i The Death and Life of Great American Cities.
Traktor94
22.05.2021 kl 21:32
4059
Og ikke minst ville det bidratt til å senke prispresset i Oslo. Men der offentlige fortsetter bare som vanlig og legger "alt" til Oslo.
Det finnes ingen gode grunner til at ikke NRK kan flyttes til Eidsvoll, mye billigere tomter utenfor Oslo, så kunne heller det som spares på billigere tomt brukes på å kjøpe sportsutstyr til barn med foreldre som verken har råd til å gi barna sine sportsutstyr eller å sende barna på fellestreninger i idrettslagene.
Redigert 22.05.2021 kl 21:15
Du må logge inn for å svare
De er vel knapt folkevalgte, heller partivalgte slik stortingspolitikere er.
https://e24.no/naeringsliv/i/dly7RJ/nrk-bruker-32-millioner-paa-eurovision-deltagelsen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Og NRK strør om seg med våre penger.
https://e24.no/naeringsliv/i/dly7RJ/nrk-bruker-32-millioner-paa-eurovision-deltagelsen?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Og NRK strør om seg med våre penger.
Joppe84
22.05.2021 kl 20:54
5286
Sammenligne alt parkareal på Ensjø med Sofienberg parken, som er en faktisk park. Det blir så dumt og er så mye å adressere at jeg ikke orker.
Mangelen på grøntområder er gjennomgående og elendig utført i hele Hovinbyen. Samtlige som har vært involvert i kommunen er de komplette amatører. Selvsagt vi utbyggere utnytte inkompetansen, da de kun er ute etter kroner og sedler, men historien vil peke på alle involverte for å ha ødelagt en potensielt fin del av byen.
Ta en kikk på Manglerud. Slik bygget man når man bygget for folk og ikke lommebøker.
Dessverre er dette de folkevalgte vi har. Udugelige og inkompentente uavhengig av partitilhørighet. Pinlig for de store entreprenørene og å ha navnet sitt assosiert med Hovinbyen.
Mangelen på grøntområder er gjennomgående og elendig utført i hele Hovinbyen. Samtlige som har vært involvert i kommunen er de komplette amatører. Selvsagt vi utbyggere utnytte inkompetansen, da de kun er ute etter kroner og sedler, men historien vil peke på alle involverte for å ha ødelagt en potensielt fin del av byen.
Ta en kikk på Manglerud. Slik bygget man når man bygget for folk og ikke lommebøker.
Dessverre er dette de folkevalgte vi har. Udugelige og inkompentente uavhengig av partitilhørighet. Pinlig for de store entreprenørene og å ha navnet sitt assosiert med Hovinbyen.
Redigert 22.05.2021 kl 20:55
Du må logge inn for å svare
"En bydel blir fort kjedelig med kun beboere. "
Dette er jeg enig i.
Ofte er det da gjerne et senter i nærheten i det minste.
Men ofte er det vellykkede både boliger, kontorarbeidsplasser i nærheten, og butikker, institusjoner m.m.
Dette er jeg enig i.
Ofte er det da gjerne et senter i nærheten i det minste.
Men ofte er det vellykkede både boliger, kontorarbeidsplasser i nærheten, og butikker, institusjoner m.m.
Tøyen og Carl Berner ligger på T-baneringen. Trafikanter fra Ensjø kommer seg på Ringen via Tøyen. Kan i
fremtiden muligens også komme seg på T-baneringen via direktespor Ensjø - Carl Berner.
Jernbanen har ikke noe å si i dette bildet. Jernbanesporet kan til og med bli tatt vekk mellom Vålerenga og
Kjelsås (eller Vålerenga og Sinsen)(Behov for godslinje inn i Nordmarka ?), om Gjøvikbanen legges via Jevnaker,
Hønefoss og Ringerikstunnelen. (Ganske mye å spare i tid. Men spørsmål om når Ringerikstunnelen blir prioritert).
fremtiden muligens også komme seg på T-baneringen via direktespor Ensjø - Carl Berner.
Jernbanen har ikke noe å si i dette bildet. Jernbanesporet kan til og med bli tatt vekk mellom Vålerenga og
Kjelsås (eller Vålerenga og Sinsen)(Behov for godslinje inn i Nordmarka ?), om Gjøvikbanen legges via Jevnaker,
Hønefoss og Ringerikstunnelen. (Ganske mye å spare i tid. Men spørsmål om når Ringerikstunnelen blir prioritert).
https://www.nrk.no/osloogviken/regjeringen-med-en-halv-milliard-til-majorstuen-stasjon-i-ntp-1.15419602
Det er forbausende å lese at Majorstuen stasjon er tenkt å bli så dyr.
For en god tid tilbake har vi berørt dette med en såkalt ny sentrumlinje. Best da å lage en strategi for
hele T-baneringens "innmat" først. Og så bygge ut den strategien stegvis.
Var den første som tok opp at dette med ny sentrumslinjen bør transformeres til å dreie seg om noe
helt annet enn en linje som ligger nære Majorstuen - Grønland. Den bør heller søke ordentlig ut i
"innmatsområde".
Når man ser planene for Majorstuen, er det nærliggende å tenke seg at noe lignende kan det bli
behov for ved Tøyen T-bane stasjon om noen år. Fordi Tøyen kan bli utgangspunkt for en ny
T-banelinje gjennom T-baneringen.
F.eks. Tøyen - Birkelunden - Bislett - Majorstuen. Man kunne brukt Olaf Ryes plass eller Schous
plass istedenfor Birkelunden. Men Birkelunden er mer i tjukkeste Grünerløkka, og ligger ikke så
nærme f.eks. Grønland T-bane stasjon som f.eks. Schous plass. Godt å ha litt avstand.
For Bisletts del bør stasjonen ligge i Theresesgate og nær stadion.
Dette kan bli en fin linje, som avlaster den sterkt trafikerte eksisterende trasë Majorstuen - Tøyen.
Og både Bislett og Birkelunden kan få betydelig trafikk. Kan bli meget populære stasjoner. Vil ha et
betydelig tilfang av trafikanter. De kommer seg raskt til andre nøkkelstasjoner som dekker alle trafikkretninger
og destinasjoner.
Det er forbausende å lese at Majorstuen stasjon er tenkt å bli så dyr.
For en god tid tilbake har vi berørt dette med en såkalt ny sentrumlinje. Best da å lage en strategi for
hele T-baneringens "innmat" først. Og så bygge ut den strategien stegvis.
Var den første som tok opp at dette med ny sentrumslinjen bør transformeres til å dreie seg om noe
helt annet enn en linje som ligger nære Majorstuen - Grønland. Den bør heller søke ordentlig ut i
"innmatsområde".
Når man ser planene for Majorstuen, er det nærliggende å tenke seg at noe lignende kan det bli
behov for ved Tøyen T-bane stasjon om noen år. Fordi Tøyen kan bli utgangspunkt for en ny
T-banelinje gjennom T-baneringen.
F.eks. Tøyen - Birkelunden - Bislett - Majorstuen. Man kunne brukt Olaf Ryes plass eller Schous
plass istedenfor Birkelunden. Men Birkelunden er mer i tjukkeste Grünerløkka, og ligger ikke så
nærme f.eks. Grønland T-bane stasjon som f.eks. Schous plass. Godt å ha litt avstand.
For Bisletts del bør stasjonen ligge i Theresesgate og nær stadion.
Dette kan bli en fin linje, som avlaster den sterkt trafikerte eksisterende trasë Majorstuen - Tøyen.
Og både Bislett og Birkelunden kan få betydelig trafikk. Kan bli meget populære stasjoner. Vil ha et
betydelig tilfang av trafikanter. De kommer seg raskt til andre nøkkelstasjoner som dekker alle trafikkretninger
og destinasjoner.
wire1
19.05.2021 kl 16:45
5828
Bedre enn flere boliger mener nå jeg. Ikke det beste alternativet, men bedre enn flere boliger. Selvfølgelig hadde det vært flottere med en ny Opera eller ishockeyhall a lá Jordal, men det får vel ikke vi bestemme.
Det jeg mener er ikke at mangel på parker er en direkte konsekvens av uteoppholdsareal på tak. Kommunen setter av areal til parker, og de har ikke plutselig bestemt at det ikke skal være park på Ensjø fordi utbyggere tilfredsstiller MUA på tak. Men jeg sier heller ikke at det er bra, men _langt_ bedre enn samtlige andre nyere byutviklingsprosjekter i Oslo der grøntareal er nesten helt fraværende. Skøyen, Kværnerbyen, Hasle, Løren, Bjørvika, Sørenga, jeg kommer nesten ikke på et eneste sted der det er større grøntareal.
Vet ikke hvor åpent det må være jeg. Klart, Frognerparken er fin, men ikke alltid man får plass til så store parker. En kjapp oppmåling på reguleringskartet viser at det er regulert 67 000 m2 park/grøntareal på Ensjø. Til sammenligning er Sofienbergparken 65 000 m2. Det mener jeg er ganske bra.
Oslo vil alltid ha boligmangel på sentrumsnære boliger, derav vil det alltid være det mest fornuftige valget. Skal man da alltid bygge boliger? Da blir jo byen utrolig lite meningsfylt og fattig på innhold. Det burde være en god miks mellom kultur, kontor, og bolig, der alle har sin egen topologi. Jeg er ganske lei av utrolig kjedelige bydeler som kun består av samme typologi, ref feks. Løren, Ensjø og Sørenga. Der synes jeg Skøyen er løst godt med en god miks.
NRK-bygget kommer også til å:
1) Tiltrekke langt flere arbeidere som er mer interessert i restaurant, kafétilbud og kulturtilbud i området. Jeg savner Ensjø som et sentrum på samme måte som Skøyen er. Skøyen ville aldri blitt det lille sentrum det er i dag uten alle arbeidsplassene.
2) Heve kollektivtilbudet. Flere tilreisende, forhåpentligvis flere avganger/ruter.
3) Skape en mer diversifisert befolkning. En bydel blir fort kjedelig med kun beboere.
4) Større variasjon i bebyggelsen.
Det jeg mener er ikke at mangel på parker er en direkte konsekvens av uteoppholdsareal på tak. Kommunen setter av areal til parker, og de har ikke plutselig bestemt at det ikke skal være park på Ensjø fordi utbyggere tilfredsstiller MUA på tak. Men jeg sier heller ikke at det er bra, men _langt_ bedre enn samtlige andre nyere byutviklingsprosjekter i Oslo der grøntareal er nesten helt fraværende. Skøyen, Kværnerbyen, Hasle, Løren, Bjørvika, Sørenga, jeg kommer nesten ikke på et eneste sted der det er større grøntareal.
Vet ikke hvor åpent det må være jeg. Klart, Frognerparken er fin, men ikke alltid man får plass til så store parker. En kjapp oppmåling på reguleringskartet viser at det er regulert 67 000 m2 park/grøntareal på Ensjø. Til sammenligning er Sofienbergparken 65 000 m2. Det mener jeg er ganske bra.
Oslo vil alltid ha boligmangel på sentrumsnære boliger, derav vil det alltid være det mest fornuftige valget. Skal man da alltid bygge boliger? Da blir jo byen utrolig lite meningsfylt og fattig på innhold. Det burde være en god miks mellom kultur, kontor, og bolig, der alle har sin egen topologi. Jeg er ganske lei av utrolig kjedelige bydeler som kun består av samme typologi, ref feks. Løren, Ensjø og Sørenga. Der synes jeg Skøyen er løst godt med en god miks.
NRK-bygget kommer også til å:
1) Tiltrekke langt flere arbeidere som er mer interessert i restaurant, kafétilbud og kulturtilbud i området. Jeg savner Ensjø som et sentrum på samme måte som Skøyen er. Skøyen ville aldri blitt det lille sentrum det er i dag uten alle arbeidsplassene.
2) Heve kollektivtilbudet. Flere tilreisende, forhåpentligvis flere avganger/ruter.
3) Skape en mer diversifisert befolkning. En bydel blir fort kjedelig med kun beboere.
4) Større variasjon i bebyggelsen.
Redigert 19.05.2021 kl 16:47
Du må logge inn for å svare
Joppe84
19.05.2021 kl 15:53
5881
Dersom argumentet er arktitekturen så har man valgt en ganske merkelig fanesak med NRK-bygget. Det er ekstremt mange måter man kan løfte Ensjø på som er bedre enn en enorm journalistisk betongklump.
Jo det har faktisk det. Dette har til og med vært en ganske stor sak, for det er første gang første sted hvor de fikk aksept på nettopp det. Dersom de hadde hatt mer utearealer så hadde de ikke gjort det på den måten, dvs. hele VPOR har vært utformet annerledes. Det er vel omtrent ikke grøntarealer på Ensjø så det skjønner jeg ikke hvordan du kan mene. Det er noen små hageflekker de har frekkhetens nådegave å kalle park. Med unntak av Tidemannsparken, som også er lilleputt, er det ganske patetisk tilbud. Inneklemte hageflekker har aldri vært og kommer aldri til å bli parker. Parker forutsetter åpne lunger.
Nja, egentlig ingen motsigelse, men skjønner den er vrien. Oslo trenger boliger og det er et faktum. Så boliger vil være et mer fornuftig valg enn et nytt NRK-bygg. Men dersom man faktisk velger fornuftig, så velger man ingen av delene. Dersom målet faktisk er å gjøre boligene "attraktive" som er dine ord. Så bygger man parker. Derav poenget.
For meg som sitter med eiendom er det fint med at boligene blir mer verdt i hovinbyen, men fra et byutviklingsperspektiv..så er NRK-bygget en fallitt. Det er ikke det barnefamiliene på Ensjø, Hasle og Tøyen trenger eller ønsker.
Det eneste NRK-bygget kommer til å medføre er 1) alt for mye folk på t-banen. 2) Prisene på eiendom I Hovinbyen kommer til å øke.
Jo det har faktisk det. Dette har til og med vært en ganske stor sak, for det er første gang første sted hvor de fikk aksept på nettopp det. Dersom de hadde hatt mer utearealer så hadde de ikke gjort det på den måten, dvs. hele VPOR har vært utformet annerledes. Det er vel omtrent ikke grøntarealer på Ensjø så det skjønner jeg ikke hvordan du kan mene. Det er noen små hageflekker de har frekkhetens nådegave å kalle park. Med unntak av Tidemannsparken, som også er lilleputt, er det ganske patetisk tilbud. Inneklemte hageflekker har aldri vært og kommer aldri til å bli parker. Parker forutsetter åpne lunger.
Nja, egentlig ingen motsigelse, men skjønner den er vrien. Oslo trenger boliger og det er et faktum. Så boliger vil være et mer fornuftig valg enn et nytt NRK-bygg. Men dersom man faktisk velger fornuftig, så velger man ingen av delene. Dersom målet faktisk er å gjøre boligene "attraktive" som er dine ord. Så bygger man parker. Derav poenget.
For meg som sitter med eiendom er det fint med at boligene blir mer verdt i hovinbyen, men fra et byutviklingsperspektiv..så er NRK-bygget en fallitt. Det er ikke det barnefamiliene på Ensjø, Hasle og Tøyen trenger eller ønsker.
Det eneste NRK-bygget kommer til å medføre er 1) alt for mye folk på t-banen. 2) Prisene på eiendom I Hovinbyen kommer til å øke.
pengex
19.05.2021 kl 14:42
5914
Kontorer og bolig. That's it. Alt annet blir skvisa ut av byen med høye tomtepriser.
Det fører til at arbeidsfolk i Oslo stort sett er kontorfolk.
Hvem bor i sentrum og jobber på jessheim. ?
Vi trenger fabrikker og arbeidsplasser for alle i byen.
Det fører til at arbeidsfolk i Oslo stort sett er kontorfolk.
Hvem bor i sentrum og jobber på jessheim. ?
Vi trenger fabrikker og arbeidsplasser for alle i byen.
wire1
19.05.2021 kl 13:56
5965
Kanskje ikke nok boliger i Oslo, men Ensjø begynner å nærme seg veldig høy utnyttelse synes jeg. Nå som det har kommet så mange boliger der er det desto viktigere å få annet kulturtilbud på plass. Boliger medfører en veldig homogen, generisk og kjedelig arkitektur, da er det et sårt behov for variasjon noe et NRK-bygg kan gi der.
Det at Ensjø trenger mer uteoppholdsareal har ikke noe med uteoppholdsareal på tak å gjøre (som uansett er en liten del av det). Det Ensjø trenger er sammenhengende parker, og det er en egen regulering og ikke hva som er bestemt i detaljreguleringen til de enkelte boligprosjektene. Nå er det allerede et parkdrag der, og så vidt jeg vet er det planlagt to til. Det ene er allerede under oppføring forbi Petersborgparken. Den andre er planlagt borte ved Malerhaugveien. Jeg synes Ensjø er ganske rik på grøntareal, mye mer sammenlignet med både Hasle og Løren.
Når du sier "For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser" motsier du jo bare deg selv. Først sier du at det trengs flere boliger, men ikke flere betongklosser. Paradokset er at moderne boligbygging er det fremste eksempelet på betongklosser. Med kontor og næringsbygg har du ihvertfall mye større frihet til å form og uttrykk på bygget. Du sier også at det trengs flere boliger, men det får man ikke hvis man etablerer park istedet?
Og hva er det _egentlig_ industri og næringsliv er blitt fortalt? De regulerer og bygger da kun det de får mest penger for, og hva det er mest politisk vilje for. Her har det vært størst politisk interesse for boliger, noe jeg også tror det er mest penger i, og derfor også blitt bygget dette.
Det at Ensjø trenger mer uteoppholdsareal har ikke noe med uteoppholdsareal på tak å gjøre (som uansett er en liten del av det). Det Ensjø trenger er sammenhengende parker, og det er en egen regulering og ikke hva som er bestemt i detaljreguleringen til de enkelte boligprosjektene. Nå er det allerede et parkdrag der, og så vidt jeg vet er det planlagt to til. Det ene er allerede under oppføring forbi Petersborgparken. Den andre er planlagt borte ved Malerhaugveien. Jeg synes Ensjø er ganske rik på grøntareal, mye mer sammenlignet med både Hasle og Løren.
Når du sier "For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser" motsier du jo bare deg selv. Først sier du at det trengs flere boliger, men ikke flere betongklosser. Paradokset er at moderne boligbygging er det fremste eksempelet på betongklosser. Med kontor og næringsbygg har du ihvertfall mye større frihet til å form og uttrykk på bygget. Du sier også at det trengs flere boliger, men det får man ikke hvis man etablerer park istedet?
Og hva er det _egentlig_ industri og næringsliv er blitt fortalt? De regulerer og bygger da kun det de får mest penger for, og hva det er mest politisk vilje for. Her har det vært størst politisk interesse for boliger, noe jeg også tror det er mest penger i, og derfor også blitt bygget dette.
Redigert 19.05.2021 kl 13:58
Du må logge inn for å svare
Joppe84
19.05.2021 kl 12:51
6020
Uenig.
For det første er det ikke nok boliger. Det er et faktum.
For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser. Hadde de arealutviklet mht. å øke gjøre det attraktivt å bo der, så hadde de startet med park og lekeplass. På Ensjø har kommunen tillatt at utearealer og lekeplasser inkluderte arealer på taket av blokkene, så dette hadde vært en opplagt forebedring. Mer enn noe et NRK-bygg kan bidra med.
For det tredje endrer det premissene for hva tidligere industri og næringsliv har blitt fortalt mht. utvikling av Hovinbyen og Ensjøbyen. Det er ikke rimelig at det er ett sett regler for NRK og ett annet sett regler for andre aktører.
For det første er det ikke nok boliger. Det er et faktum.
For det andre trenger Hovinbyen flere parker ikke flere betongklosser. Hadde de arealutviklet mht. å øke gjøre det attraktivt å bo der, så hadde de startet med park og lekeplass. På Ensjø har kommunen tillatt at utearealer og lekeplasser inkluderte arealer på taket av blokkene, så dette hadde vært en opplagt forebedring. Mer enn noe et NRK-bygg kan bidra med.
For det tredje endrer det premissene for hva tidligere industri og næringsliv har blitt fortalt mht. utvikling av Hovinbyen og Ensjøbyen. Det er ikke rimelig at det er ett sett regler for NRK og ett annet sett regler for andre aktører.
Redigert 19.05.2021 kl 12:53
Du må logge inn for å svare
donkeykong
19.05.2021 kl 12:44
6041
Det går allerede en tunnel rett fra Ensjø til Carl Berner, men denne brukes ikke til ordinær trafikk da det bare er ett spor og dårlig med rømningsveier. Sporet bør utbedres til dobbeltspor og bli en del av ordinær drift.
Se kart her:
https://www.ensjo.org/ensjosvingen-t-bane-tunnel-er-ikke-sa-hemmelig-som-enkelte-vil-ha-det-til-men-det-kan-vaere-en-god-ide-a-vurdere-om-den-skal-oppgraderes/
Se kart her:
https://www.ensjo.org/ensjosvingen-t-bane-tunnel-er-ikke-sa-hemmelig-som-enkelte-vil-ha-det-til-men-det-kan-vaere-en-god-ide-a-vurdere-om-den-skal-oppgraderes/
wire1
19.05.2021 kl 12:32
6060
Det er vel umulig å legge t-banen sånn at Ensjø blir en del av ringen, eller mener du bare at det går en tunnel rett fra Ensjø til CB og at man da får en bane alá ringen/Vestli avhengig av hvor den kommer fra? Kunne jo isfåll fungert mtp. hvor mange baner som går rett til sentrum fra Ensjø.
donkeykong
19.05.2021 kl 12:06
6082
Joppe84:
Visjonen om boligbygging på Ensjø er jo mer enn gjennomført. Det er oppført tusenvis av boliger de siste årene og det er vel minst 10 store boligprosjekter under bygging akkurat nå. Flere kommer for salg.
Det Ensjø trenger nå er tilbud som gjør de oppførte boligene attraktive. Da er byggingen av NRK sitt nye hovedkvarter et godt steg på veien. Enda godt at bystyret forstår dette.
Når det gjelder infrastruktur så stopper lokaltoget på Gjøvikbanen på Tøyen stasjon. Min tanke er at toget bør stoppe på Ensjø istedenfor Tøyen, men jeg er enig i at man kan diskutere nytten.
Det er nok viktigere å få bygd ut Ensjøsvingen slik at t-banen kan ha avganger direkte til Carl Berner. Dette tror jeg kan komme som en direkte konsekvens av økt fokus mot Ensjø/Oslo Øst etter nyheten om NRK-byggingen.
Visjonen om boligbygging på Ensjø er jo mer enn gjennomført. Det er oppført tusenvis av boliger de siste årene og det er vel minst 10 store boligprosjekter under bygging akkurat nå. Flere kommer for salg.
Det Ensjø trenger nå er tilbud som gjør de oppførte boligene attraktive. Da er byggingen av NRK sitt nye hovedkvarter et godt steg på veien. Enda godt at bystyret forstår dette.
Når det gjelder infrastruktur så stopper lokaltoget på Gjøvikbanen på Tøyen stasjon. Min tanke er at toget bør stoppe på Ensjø istedenfor Tøyen, men jeg er enig i at man kan diskutere nytten.
Det er nok viktigere å få bygd ut Ensjøsvingen slik at t-banen kan ha avganger direkte til Carl Berner. Dette tror jeg kan komme som en direkte konsekvens av økt fokus mot Ensjø/Oslo Øst etter nyheten om NRK-byggingen.
Redigert 19.05.2021 kl 12:47
Du må logge inn for å svare
Joppe84
19.05.2021 kl 11:56
6095
Pornget er at det har vært politisk styrt at ensjø skulle omreguleres til bolig.
her for en del år siden sa jeg opp Aftenposten, Norsk Ukeblad, Allers, Familien og NRK. Syntes det går greit jeg.
Zorin
19.05.2021 kl 11:46
5897
Det mediehuset ble bombet av terrorister. NRK frykter vel at terroristene skal slå til igjen.
wire1
19.05.2021 kl 11:27
5916
Hvem som helst kan vel søke om å regulere hva som helst, man trenger bare sin velsignelse fra byrådet. Det var jo opprinnelig regulert som industri, så det er jo bare å søke om omregulering igjen. Det tar bare lang tid.
Redigert 19.05.2021 kl 11:28
Du må logge inn for å svare
Joppe84
19.05.2021 kl 07:46
6013
Kjekt for oss med eiendom i hovinbyen. Bra verdistigning.
I utgangspunktet er vel Ensjø bra location, men overrasket at det tillates. Skulle ikke dette egentlig bli regulert til boligområder? Er industri og næringsliv noe annet dersom staten er eieren?
I utgangspunktet er vel Ensjø bra location, men overrasket at det tillates. Skulle ikke dette egentlig bli regulert til boligområder? Er industri og næringsliv noe annet dersom staten er eieren?
Her mer inspirasjon.
Mobilitetspaviljongen Dubai Expo 2020 Campus (som mulig åpner okt 2021 ?) :
https://www.expo2020dubai.com/en/understanding-expo/participants/special-pavilions/mobility
sees kl 0.58
https://www.youtube.com/watch?v=LZQsMSaeLO8
kl 2.23
https://www.youtube.com/watch?v=pDOpoPX0zrQ
Mobilitetspaviljongen Dubai Expo 2020 Campus (som mulig åpner okt 2021 ?) :
https://www.expo2020dubai.com/en/understanding-expo/participants/special-pavilions/mobility
sees kl 0.58
https://www.youtube.com/watch?v=LZQsMSaeLO8
kl 2.23
https://www.youtube.com/watch?v=pDOpoPX0zrQ
Redigert 19.05.2021 kl 00:59
Du må logge inn for å svare
https://www.google.no/search?q=pictures+of+the+shed,+new+york&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=grg7bchg06KjFM%252CiY5BpR0iHYHJiM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQC81qlhLrHWen6-1O-devrsR3KSw&sa=X&ved=2ahUKEwiOndiYl9TwAhXfAxAIHQe8AOUQ9QF6BAgNEAE#imgrc=grg7bchg06KjFM
Her litt inspirasjon. Det kan jo minne litt om store studio.
Gjøre et anderledes og uvanlig bygg. Som samtidig fyller de funksjoner NRK trenger. Et bygg som tar seg ut
på avstand og om kvelden.
Her litt inspirasjon. Det kan jo minne litt om store studio.
Gjøre et anderledes og uvanlig bygg. Som samtidig fyller de funksjoner NRK trenger. Et bygg som tar seg ut
på avstand og om kvelden.
Jeg aner ikke om stasjonen er i bruk. Men tog KAN stoppe der om togselskapet vil.
Det som er en litt artig tanke : Du kommer deg fort opp i Nordmarka fra den togstasjoen.
Så NRK kan jo f.eks. ha skidag om vinteren og få VY eller hvem det er, til å sette opp ekstraordinært tog.
VY får sette opp egne NRK-tog. Mer ut i naturen program kanskje ?
Det som er en litt artig tanke : Du kommer deg fort opp i Nordmarka fra den togstasjoen.
Så NRK kan jo f.eks. ha skidag om vinteren og få VY eller hvem det er, til å sette opp ekstraordinært tog.
VY får sette opp egne NRK-tog. Mer ut i naturen program kanskje ?
wire1
18.05.2021 kl 21:23
6157
Veldig enig at nesten all moderne boligarkitektur er utrolig kjedelig, noe Ensjø lider veldig av. Derfor veldig viktig å få NRK dit, som forhåpentligvis har krefter, ønske og kapital til å føre opp noe annet enn generisk kontor- eller boligarkitektur, og har som offentlig institusjon, også et større ansvar der.
Jeg tror ikke Ensjø burde få en togstasjon. Er egentlig Tøyen i det hele tatt i bruk? Jeg synes det ligger for nære Oslo S til å være et fornuftig stopp, og med så god forbindelse med t-banen gir det ikke så veldig mye mening heller.
Jeg tror ikke Ensjø burde få en togstasjon. Er egentlig Tøyen i det hele tatt i bruk? Jeg synes det ligger for nære Oslo S til å være et fornuftig stopp, og med så god forbindelse med t-banen gir det ikke så veldig mye mening heller.
Det fins allerede jernbanestasjon i området : Tøyen stasjon.
https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8yen_stasjon_(jernbane)
Denne tomten kunne egne seg til virkelig flott arkitektur. Den ligger oppå en haug. Og kan bli synlig.
Jeg håper man er veldig forsiktig med byggehøyden.
Området er preget av mye firkantede byggekloss leilighetsbygg. Nå kunne noe fancy med buede
former innføres. Arkitektur i verdensklasse. Og kanskje spennende farge eller spennende materialer i kledningen.
Et bygg eller bygningskompleks som skiller seg ut ved at det er enestående i sitt slag. Sånn at det blir et
landemerke.
Syns det passer bedre med Golanhøydene enn Gaza.
https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%B8yen_stasjon_(jernbane)
Denne tomten kunne egne seg til virkelig flott arkitektur. Den ligger oppå en haug. Og kan bli synlig.
Jeg håper man er veldig forsiktig med byggehøyden.
Området er preget av mye firkantede byggekloss leilighetsbygg. Nå kunne noe fancy med buede
former innføres. Arkitektur i verdensklasse. Og kanskje spennende farge eller spennende materialer i kledningen.
Et bygg eller bygningskompleks som skiller seg ut ved at det er enestående i sitt slag. Sånn at det blir et
landemerke.
Syns det passer bedre med Golanhøydene enn Gaza.
Redigert 18.05.2021 kl 20:02
Du må logge inn for å svare
Traktor94
18.05.2021 kl 19:39
6270
aklm skrev Jeg trodde de ville flytte til Gazastripen.
Mener å ha hørt det skal være ledig tomt der fra tidligere medievirksomhet.
-
«
- 1
- 2 »