Olav2

Slettet bruker
19.05.2021 kl 00:57 20311

2 års omsetningsendring fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021 (i %):

1. Lagunen (OLT): 23,4
2. Amfi Roseby (OLT): 20,5
3. Amfi Madla (OLT): 12,9
4. Oasen Storsenter (OLT): 11,2
5. Vestkanten (OLT): 10,8

6. Vinterbro (Klepierre): 10,3
7. Amfi Steinkjer (OLT): 10,1
8. Sørlandssenteret (OLT): 9,6
9. Oasen kjøpesenter (Citycon): 7,6
10. Amfi Moa (OLT): 5,1

11. Åsane Storsenter (OLT): 4,1
12. City Syd (Citycon): 1,7
13. Liertoppen (Citycon): 1,3
14. Gulskogen (Klepierre): 0,8
15. Amfi Alta (OLT): -0,5

16. Buskerud Storsenter (Citycon): -0,7
17. Strandtorget (Citycon): -0,8
18. Sartor Storsenter (OLT): -3,0
19. Jessheim Storsenter (OLT): -7,0
20. Bergen Storsenter (OLT): -7,5

21. Trekanten (Citycon): -11,1
22. Metro senter (Klepierre): -12,5
23. Amanda (Klepierre): -16,1
24. Herkules (Citycon): -20,2
25. Sandvika Storsenter (OLT): -20,9

26. Farmandstredet (Klepierre): -22,8
27. Solsiden (Citycon): -26,2
28. Storo Storsenter (OLT): -42,7

..fra Kvaruds «NORGES 60 STØRSTE KJØPESENTRE»..

OLTs 15 sentre samlet: -0,4 %
Citycons 8 sentre samlet: -5,8 %
Klepierres 5 sentre samlet: -7,5 %

I tillegg har 4 OLT-sentre kommet inn på topp 60 listen i 2021 med følgende vekst fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 (2019-tall er ikke tilgjengelige da sentrene ikke var inne på listen i 2019):

Rygge Storsenter (OLT): +28,8 %
Molde Storsenter (OLT): +21,6 %
Amfi Borg (OLT): +20,9 %
Amfi Orkanger (OLT): +13,8 %
Redigert 07.12.2021 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.06.2021 kl 16:52 7598

Det danske eiendomsfondet Nordic Real Estate Partners (NREP) er også med på investorlaget til Løseth, Stordalen & co. NREP ble sist lagt merke til i Norge 01.12.20 da fondets kjøp av Coops hovedlager på Gardermoen ble offentliggjort. Dette er både den høyeste prisen og den laveste yielden noen logistikkeiendom har gått for i Norge. Prisen var 3 milliarder kroner med en leie på 3,9 % av kjøpesummen (3,9 % bruttoyield).

NREP har eiendom i Skandinavia for 70 milliarder kroner hvor de nesten uten unntak eier hele eiendommer alene. NREPs hovedsegmenter er Bolig, Omsorg, Logistikk, Kontorer og Real Estate Teck. Under andre eiendomssegmenter har NREP Revitalisere bykjerne, Hotell med grønn fremtid, lokalt nødvendig tjenestetilbud og nytt liv til en trøblete bygning. Det er ikke noe om kjøpesenter i NREP verken i hovedsegmentene eller i det øvrige.

NREPs leder for kontorsegmentet i Norge har i dag uttalt seg om deres engasjement i Aurora Eiendoms kjøpesentersatsing. Overskriften:

"Dette er en uvanlig investering for NREP"

under bildet av lederen for kontorsegmentet i Norge:

"For å opprettholde kjøpesentrene som møteplass, må vi re-kalibrere leietakermiksen"

https://www.estatenyheter.no/pluss/kjopesenter-dealen--dette-er-en-uvanlig-investering-for-nrep/298019

Hans "leietakermiks" indikerer et annen kjøpesenterfokus enn den mer brukte "butikkmiks" når man snakker om kjøpesentre. Han er som Løseth, Stordalen & co opptatt av at et kjøpesenter ikke bare er en samling av butikker. Og da blir hans re-kalibrering et uttrykk for at kjøpesentrene må endres i retning mer annet enn butikk slik Stordalen for 1,5 år siden var opptatt av da han snakket med Hegnar.

NREP har kastet over bord all tidligere motstand mot kjøpesentre og medeierskap for å være med på kjøpesenteropplegget til Løseth, Stordalen & co. Det sier mye om hvor attraktivt ledelsen i NREP mener det er å komme seg inn som investor i norske kjøpesentre. De har trolig hengt seg på for å lære av de som kan norske kjøpesentre. For etterpå å investere alene.
Redigert 04.06.2021 kl 18:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2021 kl 21:29 7726

Investoren som synes mest i denne kjøpesenterhandelen er Stordalen som startet karrieren i 1992 i Steen & Strøm. En karriere som varte i 4 år inntil han ble sparket fra jobben etter uenighet med styret. En uenighet man kan forstå ut fra følgene svar på Hegnar spørsmålet "nå har du ingenting igjen i kjøpesentre?" på julaften for 1,5 år siden:

" Nei, det betyr ikke at jeg ikke fortsatt tror på kjøpesentre, men jeg tror at kjøpesentres innhold i fremtiden vil være 50 prosent butikk sånn vi kjenner det, sånn City Syd var da vi åpnet det, så blir nok 50 prosent andre ting. Kjøpesentre må redefinere seg."

https://finansavisen.no/nyheter/naeringseiendom/2019/12/24/7484033/stordalen-solgte-sektor-til-citycon-etter-a-ha-lest-om-det-amerikanske-markedet

Med en slik holdning er det egentlig rart at Stordalen ble så lenge som 4 år i Steen & Strøm som helt frem til i dag har sverget til at kjøpesentre skal leies ut til klesbutikker selv når det medfører at lokaler blir stående tomme.

Om Auroras adm.direktør Løseth og hans familie sier Stordalen:

"deres kompetanse var avgjørende for at han satser på kjøpesentre nå og investorene gikk inn i prosjektet.
– Jeg bare elsket måten de tenkte på, måten de drev det på, forteller Stordalen."

https://e24.no/naeringsliv/i/0K5RoE/petter-stordalen-om-kjoepesenter-comeback-alle-gode-ting-er-tre

Adm.direktør gikk i lære hos Thon før han tok over styringen av Løsetfamiliens kjøpesentre som kommer fra årelangt samarbeid med Thon. Stordalen er nok minst like enig med Løseths måte, og dermed Thons måte, å eie kjøpesentre på som han har vært uenig med Steen & Strøm. De andre investorene har vært med Stordalen før i å eie kjøpesentre. Det er ikke bare en meget imponerende kjøpergruppe ut fra investorstyrke og -kompetanse i denne handelen. Det er nok også en imponerende enighet i kjøpegruppen om hvordan kjøpesentre skal eies.

Netthandelens innhogg i butikkhandelen er til å leve med hvis kjøpesentereieren sørger for å leie ut lokaler til noe annet enn butikk når butikker blir borte. Med stopp i bygging av nytt kjøpesenterareal og stor konvertering av butikklokaler til noe annet enn eksisterende butikktyper blir fort det fremtidige problemet heller mangel på kjøpesenterareal enn det omvendte. Den nye grupperingen til Løseth, Stordalen & co kommer til å være like konverteringsorienterte som Thon og da er det enda flere norske kjøpesentre som fremover kommer til å bevise at dagens prising av norske kjøpesentre er alt for lav. Alt for lav fordi det er lagt inn i dagens prisnivå et så stort fremtidig leieprisfall at selv ikke Klepierre/Steen & Strøm vil oppleve det.
Redigert 03.06.2021 kl 21:32 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.06.2021 kl 13:56 7829

Ifølge Kvarud omsatte Vinterbro Senter 1.866 millioner kroner og Amanda Storsenter 1.071 millioner kroner i 2020. Dvs at 2 av de 4 kjøpesentrene Aurora Eiendom har kjøpt omsatte tilsammen 2.937 millioner kroner i 2020. Ifølge alle mediehus som har meldt om saken omsatte de 4 sentrene tilsammen for 3,2 milliarder kroner slik at det blir 263 millioner kroner igjen på de 2 andre sentrene Nerstranda og Nordbyen.

Nerstranda omsatte for 348 millioner kroner i 2019 og Nordbyen omsatte for 582 millioner kroner i 2014 som er de siste omsetningstallene som ligger ute på nett. De 930 millionene til sammen i 2014/2019 kan nesten ikke ha blitt 263 millioner i 2020. Selv for Klepierre blir et slikt omsetningsfall i største laget. Det er nok ikke alt som er helt riktig i det man har fått presentert om den største kjøpesenterhandelen i Norge på mange år.

At Løset skal styre butikken og være investor er nok riktig som at både Stordalen og Ringnes er med på investorsiden. I tillegg er det vel riktig at eiere av både Norgesgruppen og Varner er med. Det vil si at yngste blad i familien som bygde opp Amfi-kjeden skal styre butikken med en eiergruppering som består av den samme familien i tillegg til den norske hotellkongen Stordalen, Eiendomsspars guru Ringnes, eier av Norges største matkonsern og eier av Norges største motekonsern. At de alle allerede er eller har vært engasjerte i kjøpesentre bør vel også med før man konkluderer: Det er vanskelig å bli mer imponert av kjøpersiden i en kjøpesenterhandel i Norge enn man blir i denne handelen. Det måtte isåfall vært hvis kjøperen hadde vært Thon.

"Kjøpesentersektoren er feilpriset" sier Ringnes til Finansavisen som forklaring på hvorfor han er med. Så lenge han er kjøper er det underpriset han mener. En holdning som trolig er gjengs for hele investorgruppen. Den imponerende kjøpergruppen mener at det prisnivået norske kjøpesentre ligger på, som f.eks. OLT bruker i sin bokføring, er feil i form av at det er for lavt.

Børsen priser alle eiere av kjøpesentre lavere enn hva de bokførte verdiene skulle tilsi. Børsen mener også at kjøpesentersektoren er feilpriset. Dog i en helt annen retning enn den imponerende kjøpergruppen. Børsen mener at norske kjøpesentre er overpriset.

Det er et interessant fenomen når børsen til de grader er uenig med en slik dominerende gruppe av investorer. En uenighet som neppe varer til evig tid så lenge den dominerende investorgruppen også engasjerer seg på børs.


Redigert 03.06.2021 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
semu
02.06.2021 kl 22:15 7993

Les artikkelen om kjøpesentre i Norge og hva eiendomsfirmaer med kapital mener om bransjen. Nå starter de nytt kjøpesenterselskap ved å slå sammen flere av de små og bli litt konkurrent til Amfi senteren. Så bra for da får vi også prisingen opp på OLT slik at aksjene prises med en normal rabatt på 10 til 15 prosent
Slettet bruker
02.06.2021 kl 15:05 8082

Senterleder Aasgaard på Storo Storsenter 24.11.20:

"Når kafékonseptet Joe & The Juice flytter inn her, er alle Storo Storsenters lokaler leid ut."
https://nab.no/kaf-kjede-apner-nytt-utsalgssted-her/19.22440

Selv i covidtider fylles oslos største kjøpesenter opp de lokalene som blir ledige. Det siste ledige lokalet i form av et hjørne i 1. etasje i den bygningen som i tillegg til Joe & The Juice huser 5 andre spisesteder, et hotell, et kinosenter, en bilreparatør, et tannlegesenter, sportskjeden XXL, en møbelforretning og 149 utleieleiligheter. Alt utleid i denne bygningen, inkludert alle leilighetene. Som alt er utleid i nabobygningen som er det opprinnelige Storo Storsenter hvor de alle fleste butikkene ligger. Midt i covids dødelige angrep på norske kjøpesentre leies alt ut uansett hva bygningsmassen benyttes til.

Det er ingen genistrek som krever en rakettforskers presisjonsnivå å leie ut lokaler i Storo Storsenter. Det er bare å utnytte bygningsmassens fleksibilitet og prise lokalene til det potensielle leietakere er villige til å betale. Senterleder Aasgaard trenger ikke å være et geni. Hun trenger bare å gjøre jobben sin slik hun er lært opp til og som er forventet i Thonkonsernet.

Kjøpesenterkrisen i Norge som medfører latterlig lav prising av samtlige norske kjøpesentre, enten det er prising for bokføring eller salg, skyldes ikke at man ikke klarer å leie ut lokalene til en akseptabel leie. Kjøpesenterkrisen i Norge skyldes de aktørene som dominerer kjøpesentermarkedet i verden og som av en eller annen merkelig grunn ikke har klart å forstå at norske kjøpesentre er den letteste bygningsmassen å tjene seg rik på som eier. Dominerende kjøpesentereiere av typen Klepierre som børser og andre henter sin kjøpesenteroppfatning fra. Lettest å leie ut norske kjøpesentre fordi bygningsmassen er så fleksibel at den rommer nærmest alt. Man trenger bare å prise lokalene riktig og være fleksibel med hvem og hva man leier ut til. Slik Thon gjør i motsetning til de som skryter av at de er størst og later som at de er best.
Redigert 02.06.2021 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2021 kl 10:57 8144

Klepierre er ifølge seg selv Europas ledende kjøpesenteraktør og Klepierres hovedeier Simon Property Group er ifølge seg selv verdens ledende kjøpesenteraktør. Klepierres skandinaviske kjøpesentre er eid via sin 56,1 % eierandel i Steen & Strøm. Steen & Strøm er ifølge Klepierre "Scandinavia’s number one shopping center owner and manager."

Thon er i hvertfall uenig i den siste påstanden:

Steen & Strøms brutto leieinntekter fra skandinaviske kjøpesentre i Q1-21: 41,5 millioner euro
OLTs netto leieinntekter fra skandinaviske kjøpesentre i Q1-21: 545 millioner kroner

OLT er bare en del av Thons kjøpesenterimperium. I tillegg til OLT eier Thon flere norske og svenske kjøpesentre, bl.a. Norges nest største omsetningsmessig Strømmen Storsenter og Skandinavias største omsetningsmessig Nordby Shoppingcenter. Regnet i omsetning er Thon mer enn dobbelt så stor som Steen & Strøm i Skandinavia.

Den skandinaviske kjøpesenterkongen Thon kan ikke være helt ukjent for Klepierre da deres Scandinavian Number One Steen & Strøm har solgt skandinaviske kjøpesentre for milliarder til Thon:

I 2014 solgte Steen og Strøm de 5 svenske kjøpesentrene Sollentuna i Stockholm, Mitt i City i Karlstad, Mirum i Norrköbing, Etage i Trollhättan og Familia i Hyllinge til Thon for 3,3 milliarder svenske kroner.
I 2016 solgte Steen og Strøm Åsane Storsenter i Bergen til Thon for 1,9 milliarder norske kroner.
I 2016 solgte Steen og Strøm Torp Køpcenter i Uddevalla til Thon for 1,3 milliarder svenske kroner.

Selv om man tror man er størst så husker man den man har solgt eiendom til for 700 millioner euro. Leieinntektsmessig representerer salget til Thon ca 25 % av det Steen & Strøm sitter igjen med etter salget. 20 % av det som var Klepierres Scandinavian Number One er nå 10 % av Skandinavias største Thon.

Det er nok større mulighet for at Klepierre tror de er ledende i Skandinavia enn at de lyver om sin posisjon. Det er nok heller arroganse som er årsaken til feiloppfatningen enn løgn. En arroganse som man ser igjen i Klepierres eierskap i norske kjøpesentre. Klepierre er så arrogant at kjøpesentrene ikke fylles opp med ny type leietakere når motebutikkene faller fra. Klepierres norske kjøpesentre skal både være moteorientert og være leietakermessig dominert av Hennes & Mauritz. Klepierre har tviholdt på sin moteorienterte HM dominering uansett hvor åpenbart lite økonomisk fornuftig det har vist seg å være. På hjemmesiden til Oslo City starter beskrivelsen av H&M med:

"På Oslo City ligger Norges 2. største Hennes & Mauritz butikk i hele fire etasjer!"

https://oslo-city.steenstrom.no/butikker-restauranter/h-m

Med utropstegn til slutt presiseres den økonomiske uforstanden. Selv ikke i dag har Klepierre klart å få nesa ned så mye at de negative konsekvensene av arroganse tas til følge. Oslo City er Klepierres desidert mest verdifulle kjøpesenter i Norge og er da selvfølgelig i fokus fra den franske eieren i retning det velstående nord. I tillegg til HM og andre motehus i alt for mange etasjer har Oslo City skremmende mange ledige lokaler i oversikten som ligger ute på deres nettsted. Norges best beliggende kjøpesenter har de letteste lokalene å leie ut. Står lokalene ledige er det noe alvorlig galt med den som leier ut.

https://oslo-city.steenstrom.no
Redigert 06.06.2021 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2021 kl 15:14 8402

De 3 sentrene med desidert dårligst omsetningsutvikling fra 2017 til 2020 er alle eid av Klepierre. Det dårligste senteret Oslo City med 23,9 % omsetningsfall skyldes beliggenheten midt i Oslo sentrum. Det nest dårligste senteret Gulskogen med 21,5 % omsetningsfall skyldes at deler av senteret ble stengt i 2018 pga setningsskader. Først i oktober 2020 gjenåpnet man senteret igjen.

Det er først når man kommer til det tredje dårligste senteret Amanda med 19,2 % omsetningsfall at man kommer til et senter hvor omsetningsfallet skyldes problemer som ikke er løst eller ser ut til at kommer til å bli løst.

Klepierres Amanda Storsenter ligger ca 5 km sør for Haugesund sentrum slik også OLTs Oasen Storsenter gjør. Amanda Storsenter og Oasen Storsenter er hverandres konkurrenter beliggende under 3 km fra hverandre. 2 kjøpesentre som viser hvor stor forskjell det er på Klepierre og Thon som eiere av norske kjøpesentre.

Omsetningsendring fra 2017 til 2020:

OLTs Oasen Storsenter: + 202 millioner kroner (+25,3 %) fra 797 til 999 millioner kroner
Klepierres Amanda Storsenter: - 254 millioner kroner (-19,2 %) fra 1.325 til 1.071 millioner kroner

På 3 år har Klepierres kjøpesenter gått fra å være 528 million kroner større til å være 72 millioner kroner større enn OLTs kjøpesenter bare 3 km unna. Årsaken skyldes leietakermixen eller mangel på sådan hos Klepierre.

Amanda Storsenter har ikke:
- Matbutikk
- Elektrokjede
- Clas Ohlson
- Helseforetak
- XXL
- Vinmonopol
- Normal

Amanda Storsenter har:
- 7 ledige lokaler i 1. etasje
- 7 ledige lokaler i 2. etasje

Oasen Storsenter har ikke:
- Ledige lokaler

Oasen Storsenter har:
- Meny og Rema 1000
- Elkjøp
- Clas Ohlson
- Tannlege, legesenter, fysikalsk institutt og massasjeterapi
- XXL
- Vinmonopol
- Normal

Klepierres Amanda Storsenter er moteorientert med HM som den dominerende leietakeren. Amanda Storsenter har ikke de viktigste omsetningsdriverene i dagens kjøpesentre matforretning og vinmonopol. Ei heller har Amanda Storsenter omsetningsdriverne Elkjøp, Clas Ohlson, XXL eller Normal. Oasen Storsenter har alt det Amanda Storsenter ikke har.

Klepierres Amanda Storsenter har i lang tid ikke tiltrukket seg nye leietakere etter at leietakere har flytte ut. Amanda Storsenter er skrekkeksempelet på hvordan man ikke skal drive et kjøpesenter i de endringene man opplever i dagens marked. Slik Klepierre som kjøpesentereier i Norge i stor grad også er et skrekkeksempel på eierskap. Klepierre tilpasser sentrene sine alt for passivt og sendrektig til de endringene som skjer og blir derfor så til de grader utkonkurrert av ikke bare kjøpesenterkongen Thon, men også av den finske konkurrenten Citycon.
Redigert 31.05.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2021 kl 11:55 8464

Dårligst omsetningsutvikling fra 2017 til 2020:

OLT: Bergen Storsenter: - 2,2 %
Citycon: Solsiden: - 9,5 %
Klepierre: Oslo City: - 23,9 %

OLTs dårligste ligger i Bergen sentrum, Citycons dårligste ligger i Trondheim sentrum og Klepierres dårligste ligger i Oslo sentrum. For alle 3 har tiltakene mot covid vært avgjørende for at de har kommet dårligst ut. Sentrum av storbyene har blitt langt mer skadelidende av tiltakene mot covid enn resten av Norge. De 3 sentrumssentrene har ikke problemer med å komme tilbake når tiltakene oppheves.

OLTs nest dårligste omsetningsmessig er Sandvika Storsenter med en omsetningsvekst på 1,0 % fra 2017 til 2020. Alle ledige lokaler som covid fremprovoserte er nå leid ut igjen slik at norges mestinnbringende kjøpesenter kommer omsetningsmessig tilbake når tiltakene er opphevet.

Justert for utbygging kommer Amfi Moa dårligst ut omsetningsmessig av OLTs 15 største sentre. Amfi Moa har vært igjennom en gigantisk utbygging av samme omfang som OLTs Lagunen og da blir Amfi Moas 6,9 % omsetningsvekst dårlig i forhold til Lagunens 24,4 % vekst. Det har tatt lang tid å få på plass mange av de nye leietakerne på Amfi Moa som medfører at Amfi Moa i dag har norges mest omfattende liste over nye leietakere på et kjøpesenter. Følgende leietakere er på vei inn på Amfi Moa som i fremtiden vil kjempe om tittelen norges største kjøpesenter i omsetning:

PetXL og VetXL: Ekstra stor dyrebutikk med ekstra stor veterinærklinikk.
KVIKKbar, Tasty Corner og Racoon Coffee: 3 spisesteder
b.young: klesbutikk
Liv og Røre: Opplevelsessenter med møterom, 2 barer, 2 streetfoodkjøkken, karaokerom, shuffleboard, biljard, bordtennis, bowling, dart, flipper etc
Lampehuset, Intersport og Kicks utvider eller flytter til større lokaler.
https://amfi.no/amfi-moa/nyhet/nytt-pa-amfi-moa/

Alle OLTs 15 største sentre har klart seg godt over corona frem til nå.
Redigert 31.05.2021 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2021 kl 22:22 8604

Omsetningsendring fra 2017 til 2020 (i millioner kroner):

1. Oasen Storsenter (OLT): + 25,3 %, fra 797 til 999
2. Lagunen (OLT): + 24,4 %, fra 2.825 til 3.513
3. Vinterbro (Klepierre): + 22,9 %, fra 1.518 til 1.866
4. Down Town (Citycon): + 21,8 %, fra 772 til 940
5. Amfi Madla (OLT): + 20,5 %, fra 1.329 til 1.602

6. Metro Senter (Klepierre): + 17,3 %, fra 1.207 til 1.416
7. Storo Storsenter (OLT): + 16,4 %, fra 2.331 til 2.713
8. Buskerud Storsenter (Citycon): + 12,8 %, fra 1.347 til 1.520
9. Åsane Storsenter (OLT): + 12,1 %, fra 1.660 til 1.861
10. Liertoppen (Citycon): + 12,0 %, fra 1.034 til 1.158

11. Amfi Roseby (OLT): + 11,0 %, fra 995 til 1.104
12. Trekanten (Citycon): + 10,6 %, fra 899 til 994
13. Amfi Steinkjer (OLT): + 9,0 %, fra 1.438 til 1.567
14. Jessheim Storsenter (OLT): + 8,0 %, fra 1.813 til 1.958
15. Sørlandssenteret (OLT): + 7,5 %, fra 2.504 til 2.692

16. Oasen kjøpesenter (Citycon): + 7,0 %, fra 1.078 til 1.153
17. Amfi Moa (OLT): + 6,9 %, fra 2.840 til 3.035
18. Vestkanten (OLT): + 6,5 %, fra 1.583 til1.686
19. Amfi Alta (OLT): + 5,0 %, fra 873 til 917
20. Sartor (OLT): + 3,1 %, fra 2.160 til 2.226

21. Sandvika Storsenter (OLT): + 1,0 %, fra 3.271 til 3.305
22. Torvbyen (Citycon): + 0,9 %, fra 1.020 til 1.029
23. Strandtorget (Citycon): 0,0 %, uendret 1.280
24. Stovner Senter (Citycon): - 1,2 %, fra 997 til 985
25. Bergen Storsenter (OLT): - 2,2 %, fra 1.102 til 1.078

26. City Syd (Citycon): - 3,1 %, fra 1.897 til 1.838
27. Farmandstredet (Klepierre): - 4,2 %, fra 1.387 til 1.329
28. Herkules (Citycon): - 6,8 %, fra 1.431 til 1.333
29. Solsiden (Citycon): - 9,5 %, fra 1.070 til 968
30. Amanda (Klepierre): - 19,2 %, fra 1.325 til 1.071

31. Gulskogen (Klepierre): - 21,5 %, fra 1.582 til 1.242
32. Oslo City (Klepierre): - 23,9 %, fra 1.939 til 1.475
Redigert 31.05.2021 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.05.2021 kl 18:49 8670

Ledighet i kjøpesentre per 31.12 (i %): OLT - Citycon (norske sentre) - Klepierre (norske sentre):
2020: 4,3 - 7,3 - 7,5
2019: 2,9 - 3,9 - 3,6
2018: 2,6 - 2,0 - 3,3
2017: 2,5 - 1,6 - 2,2
2016: 3,6 - 1,3 - 2,6
2015: 3,0 - 1,4 - 2,8

For 5 år og 5 mnd siden hadde OLT en ledighet i kjøpesenterporteføljen på 3,0 % som da var den høyeste ledigheten av de tre største børsnoterte kjøpesentereierne i Norge med 0,2 prosentpoeng høyere ledighet enn Klepierre og 1,6 prosentpoeng høyere ledighet enn Citycon. 5 år senere har OLT den laveste ledigheten av de 3 etter følgende endring av ledigheten på 5 år:

OLTs ledighet har steget med 1,3 prosentpoeng
Citycons ledighet har steget med 5,9 prosentpoeng
Klepierres ledighet har steget med 4,7 prosentpoeng

OLTs ledighetsvekst siste 5 år skyldes utelukkende effekten av covid i 2020 da ledigheten i de 4 foregående årene falt med 0,1 %. Ledighetsveksten til Citycon og Klepierre startet derimot allerede i 2018 hvor ledighetsveksten var godt igang da covid dukket opp i 2020. En ulik ledighetsvekst for de 3 selskapene som man bl.a. også ser igjen i omsetningstallene.

Omsetning i 2017 og 2020. Kjøpesentre på topp 60-listen til Kvarud i begge årene:

OLTs 15 sentre:
2020: 30.256 millioner kroner
2017: 27.521 millioner kroner
Endring: + 2.735 millioner kroner (+ 9,9 %)

CItycons 11 sentre:
2020: 13.198 millioner kroner
2017: 12.825 millioner kroner
Endring: + 373 millioner kroner (+ 2,9 %)

Klepierres 6 sentre:
2020: 8.399 millioner kroner
2017: 8.958 millioner kroner
Endring: - 559 millioner kroner (- 6,2 %)
Slettet bruker
29.05.2021 kl 13:32 8847

Per 31.03.21 hadde OLT en ubeskattet egenkapital på 35,7 milliarder kroner bestående av aksjonærenes egenkapital på 28,5 milliarder kroner og utsatt skatt på 7,2 milliarder kroner. Per 31.03.21 hadde OLT en kjøpesenteryield på 5,5 % og en beregnet normal kjøpesenteryield på 3,8 % som gir en normal kjøpesenterverdi 5,5/3,8-1=44,7 % høyere enn bokført kjøpesenterverdi. Dvs 43,3x0,447=19,4 milliarder kroner høyere normal kjøpesenterverdi enn bokført kjøpesenterverdi. Børsverdien til OLT sluttet i går på 18,5 milliarder kroner. Dette gir:

Børsverdi: 18,5 milliarder kroner - 178 kroner per aksje
Ubeskattet egenkapital: 35,7 milliarder kroner - 344 kroner per aksje
Ubeskattet egenkapital med normal kjøpesenteryield: 35,7+19,4=55,1 milliarder kroner - 531 kroner per aksje

Prises OLT til ubeskattet egenkapital, slik Entra prises, øker børskursen med 166 kroner til 344 kroner per aksje.
Prises OLT til ubeskattet egenkapital med normal kjøpesenteryield øker børskursen med 353 kroner til 531 kroner per aksje.

Den unormalt høye yielden trekker verdien per OLT-aksje ned med 187 kroner fra 531 til 344 kroner. Børsens ytterligere negativitet til kjøpesentre ut over det som bokføres trekker verdien per OLT-aksje ned med ytterligere 166 kroner fra 344 til 178 kroner.

Bokføringseffekten i form av den unormalt høye yielden er 187 kroner som er en 21 kroner større effekt enn børsens underprising på 166 kroner.
Redigert 29.05.2021 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 10:28 8938

OLT har brukt anslått markedsyield i verdsettelsen av eiendommene slik andre børsnoterte eiendomsselskaper, som f.eks. Entra, NPRO, Citycon og Klepierre, også gjør. Det yieldnivået OLT ligger på er tilsvarende yieldnivået de andre børsnoterte eiendomsselskapene bruker. Kjøpesenteryielden som OLT verdsetter til er på samme nivå som kjøpesenteryieldene til Citycon og Klepierre. Det fremtidige leiefallet som OLT priser inn i verdsettelsen av kjøpesentrene er dermed på samme nivå i Citycon og Klepierre. Dvs at per 31.12.20 har både Citycon og Klepierre priset inn et fremtidig leiefall i kjøpesentrene på ca 30 %.

Børsen er enda mer negativ til kjøpesentre enn det eiendomsselskapenes bokføring er. Både Citycon og Klepierre børsprises betydelig lavere enn underliggende (bokførte) verdier slik OLT opplever. Dog er ikke underprisingen like ekstrem i Citycon og Klepierre som i OLT. Citycons norske kjøpesentre har en yield på drøyt 7 % via børsverdien som indikerer at et fremtidig leiefall på ca 45 % er priset inn.



Slettet bruker
27.05.2021 kl 21:34 9053

Leiefall 31.12 for å oppnå normalyield:

2020: 3,88/5,54-1 = -30,0 %
2019: 3,99/5,36-1 = -25,6 %
2018: 4,08/5,28-1 = -22,8 %
2017: 4,43/5,23-1 = -15,3 %
2016: 4,71/5,34-1 = -11,9 %

2015: 5,11/5,45-1 = -6,2 %
2014: 5,54/5,85-1 = -5,4 %
2013: 5,76/6,01-1 = -4,2 %
2012: 6,12/6,10-1 = +0,3 %
2011: 6,30/6,20-1 = +1,6 %

2010: 6,39/6,40-1 = -0,2 %

Faller leien 31.12.20 med 30 % samtidig som verdien forblir uforandret, medfører det at yielden faller fra 5,54 til 5,54x0,7=3,88. Ved 30 % leiefall vil yielden falle ned fra det unormalt høye nivået på 5,54 til det beregnede normalnivået på 3,88.

Yielden per 31.12.20 på 5,54 % kan oppfattes som at man har priset inn et leiefall på 30 % så lenge et slik leiefall ville fått yielden ned på normalnivået 3,88 %. For hele perioden får man da:

2020: 30,0 % leiefall var priset inn
2019: 25,6 % leiefall var priset inn
2018: 22,8 % leiefall var priset inn
...
2010: 0,2 % leiefall var priset inn

Fra 2013 forteller yielden at man har priset inn i de bokførte verdiene et stadig høyere fremtidig leiefall som startet på 4,2 % i 2013 og som nådde sin foreløpige topp i 2020 på 30,0 %.

Er kjøpesentrene årsaken til OLTs lave børsverdi i forhold til underliggende verdier så var kjøpesenteryielden via børskursen per 31.12.20 9,1 %. 9,1 % kjøpesenteryield priset inn et leiefall på 3,88/9,10-1 = -57,4 %.

Børsen priset 31.12.20 via børskursen inn et fremtidig leiefall for OLTs kjøpesentre på 57,4 %.
Redigert 28.05.2021 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2021 kl 15:09 9138

Yield (leie/verdi i %) per 31.12: OLTs kjøpesentre - OLTs øvrige eiendommer - Citycons norske kjøpesentre - Entra i Oslo

2020: 5,54 - 4,31 - 5,6 - 4,1
2019: 5,36 - 4,33 - 5,5 - 4,5
2018: 5,28 - 4,53 - 5,4 - 4,8

2017: 5,23 - 4,92 - 5,4 - 4,9
2016: 5,34 - 5,23 - 5,3 - 5,5
2015: 5,45 - 5,68 - 5,2 - 5,6

OLTs kjøpesenteryield falt fra 2015 til 2017 med 0,22 prosentpoeng for å stige de neste 3 årene med 0,31 prosentpoeng slik at yielden per 31.12.2020 er 0,09 prosentpoeng høyere enn 5 år tidligere.

OLTs yield for øvrige eiendommer falt med 1,37 prosentpoeng på de 5 årene fra 2015 til 2020

Citycons kjøpesenteryield i Norge steg med 0,4 prosentpoeng på de 5 årene fra 2015 til 2020.

Entras osloyield falt med 1,5 prosentpoeng på de 5 årene fra 2015 til 2020.

Verdimessig har yieldutviklingen medført følgende endringer på de 5 årene fra 2015 til 2020:

OLT kjøpesenter: 5,45 / 5,54 - 1 = -1,6 %
OLT øvrige: 5,68 / 4,31 - 1 = +31,8 %
Citycon: 5,2 / 5,6 - 1 = -7,1 %
Entra: 5,6 / 4,1 = +36,6 %

Kjøpesenterverdiene har falt i verdi siste 5 år som følge av yieldøkning. OLT har falt med 1,6 % mot Citycons fall på 7,1 %. Det større fallet for Citycon enn OLT kan forklares med en betydelig dårligere utvikling i ledigheten for Citycon enn for OLT siste 5 år. I tillegg var nok yielden i laveste laget da Citycon kjøpte sine norske kjøpesentre av Stordalen & co i 2015:

Ledighet i kjøpesentre per 31.12 (i %): OLT - Citycon
2020: 4,3 - 7,3
2019: 2,9 - 3,9
2018: 2,6 - 2,0
2017: 2,5 - 1,6
2016: 3,6 - 1,3
2015: 3,0 - 1,4

Øvrige eiendommer enn kjøpesentre har økt i verdi siste 5 år som følge av yieldfall. OLT har økt med 31,8 % mot Entras økning på 36,6 %. Den større økningen for Entra enn for OLT kan forklares med at Entra kommer fra statlig eierskap hvor de bokførte verdiene var lave i forhold til markedsverdier (dvs høyere yield enn markedsyield) i overgangen fra statlig eier til børsnotert selskap. Lave bokførte verdier som i løpet av de siste 5 årene har blitt mindre lave.

Kjøpesenterverdiene har ikke fulgt den positive verdiutviklingen rentefallet har medført. Tvert imot har kjøpesenterverdiene falt som følge av høyere yield i en periode med rentefall. Avstanden mellom verdsettelsen av kjøpesentre og øvrige eiendommer har blitt større og større de siste årene. Tar man utgangspunkt i at OLTs kjøpesentre har en yield på 0,9 ganger yielden for øvrige eiendommer i en normalsituasjon har man opplevd følgende utvikling siste 10 år:

OLT: Kjøpesenteryield - yield øvrige eiendommer - normalyield kjøpesentre : kjøpesentres økte verdi hvis normalsituasjon (per 31.12):

2020: 5,54 - 4,31 - 3,88 : +42,8 %
2019: 5,36 - 4,43 - 3,99 : +34,4 %
2018: 5,28 - 4,53 - 4,08 : +29,5 %
2017: 5,23 - 4,92 - 4,43 : +18,1 %
2016: 5,34 - 5,23 - 4,71 : +13,5 %

2015: 5,45 - 5,68 - 5,11 : +6,6 %
2014: 5,85 - 6,15 - 5,54 : +5,7 %
2013: 6,01 - 6,40 - 5,76 : +4,3 %
2012: 6,10 - 6,80 - 6,12 : -0,3 %
2011: 6,20 - 7,00 - 6,30 : -1,6 %

2010: 6,40 - 7,10 - 6,39 : +0,2 %

Fra en normalsituasjon med kjøpesenteryielden lik 0,9 ganger øvrige eiendommer i årene 2010 til 2012 har yieldutviklingen frem til i dag vært i retning større og større avvik mellom hva kjøpesentrene normalt har som yieldprovosert verdi og hva eiendommene har hatt som bokførte verdier. Verdiøkningspotensialet ved en tilbakekomst til en normalsituasjon har de siste 8 år økt til den i 2020 har kommet opp i 42,8 % verdiøkning.
Redigert 30.05.2021 kl 18:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2021 kl 14:08 9285

Sandvika Storsenter var stengt nest lengst og opplevde nest størst prosentvis omsetningsfall i 1. kvartal av alle OLTs sentre. Kun Storo Storsenter opplevde lengre stenging og større prosentvis omsetningsfall i 1. kvartal enn Sandvika Storsenter. Sandvika Storsenter var Norges største kjøpesenter målt i omsetning før covid og har i mange år vært kjøpesenteret i Norge med høyest årlig leieinntekt.

Det siste året har flere av leietakerne på Sandvika Storsenter måtte gi seg som følge av tiltakene mot covid. Som ellers i samfunnet har man også på Sandvika Storsenter spådd alvorlig butikkdød med etterfølgende stor ledighet og leiefall for eieren OLT. For dette senteret enda mer enn de aller fleste andre sentre så lenge man kun i Oslo måtte stenge mer enn i Bærum.

Sist torsdag dukket butikkdødfasiten opp i en overskrift i Asker og Bærums Budstikke:

"Nå er det ingen ledige lokaler igjen på Storsenteret"

https://www.budstikka.no/nyheter/kjoepesenter/

Og da er Sandvika Storsenter tilbake til der senteret kom fra før covid dukket opp med null ledighet og en fortsatt stigende leie slik Norges mestinnbringende kjøpesenter alltid har opplevd. 8,4 % avkastningskrav i verdsettelsen finner heller ingen fornuft i ledighetstallene.
Redigert 25.05.2021 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2021 kl 08:01 9357

Markedsleieutvikling siste 4 år for OLTs 16 største kjøpesentre målt i leie. 01.01.21 - 01.01.17 (i millioner kroner per år)

Sandvika Storsenter: 283 - 264 = +19 (+7,2 %)
Amfi Moa: 193 - 146 = +47 (+32,2 %)
Storo Storsenter: 186 - 154 = +32 (+20,8 %)
Åsane Storsenter: 138 - 115 = +23 (+20,0 %)

Sartor Storsenter: 135 - 146 = -11 (-7,5 %)
Vestkanten Storsenter: 114 - 112 = +2 (+1,8 %)
Lagunen Storsenter: 105 - 70 = +35 (+50,0 %)
Amfi Roseby: 86 - 67 = +19 (+28,4 %)

Bergen Storsenter: 83 - 68 = +15 (+22,1 %)
Jessheim Storsenter: 78 - 64 = +14 (+21,9 %)
Sørlandssenteret: 74 - 76 = -2 (-2,6 %)
Amfi Madla: 72 - 60 = +12 (+20,0 %)

Amfi Steinkjer: 61 - 56 = + 5 (+8,9 %)
Amfi Alta: 54 - 48 = +6 (+12,5 %)
Sandens: 51 - 51 = 0 (0,0 %)
Oasen Storsenter: 50 - 39 = +11 (+28,2 %)

Sum OLTs 16 største: 1.763 - 1.536 = +227 (+14,8 %)

OLTs 16 største kjøpesentre målt i årlig markedsleie (OLTs andel av leien der OLT er deleier) har økt med 227 millioner kroner (14,8 %) fra 1.536 millioner kroner per 1. januar 2017 til 1.763 millioner kroner per 1. januar 2021. 13 sentre har økt leie, 1 senter har uendret leie og 2 sentre har opplevd fall i leien. Disse 16 sentrene gir ca halvparten av OLTs totale leieinntekter.

Til tross for de 4 siste årenes vekst i netthandel og covid har markedsleien i OLTs sentre utviklet seg positivt. Leieutviklingen siste 4 år gir ikke noe godt argument for 9,1 % avkastningskrav i kjøpesenterporteføljen. Ei heller noe godt argument for 8,4 % avkastningskrav for Storo og Sandvika Storsenter.
Slettet bruker
23.05.2021 kl 15:39 9635

OLTs børsverdi var på fredag 18,7 milliarder kroner som er 17,0 milliarder kroner mindre enn 35,7 milliarder kroner som er summen av aksjonærenes egenkapital (28,5 milliarder kroner) og utsatt skatt (7,2 milliarder kroner). OLTs bokførte eiendomsverdi (inkludert deleide kjøpesentre): 59,0 milliarder kroner.

ENTRAs børsverdi var på fredag 35,7 milliarder kroner som er 0,4 milliarder kroner mer enn 35,3 milliarder kroner som er summen av aksjonærenes egenkapital (28,1 milliarder kroner) og utsatt skatt (7,2 milliarder kroner). ENTRAs bokførte eiendomsverdi: 58,1 milliarder kroner.

Det er her 2 store forskjeller mellom de 2 største norske børsnoterte eiendomsselskapene.

1. OLT er i hovedsak et kjøpesenterselskap (43,3 av 59,0 milliarder er kjøpesenter), mot at ENTRA ikke har et eneste kjøpesenter i porteføljen.

2. ENTRA prises til 100 % av ubeskattet egenkapital (ek + utsatt skatt), mot at OLT prises til bare drøyt 50 % av ubeskattet egenkapital.

Forutsetter man at kjøpesentrene til OLT er årsaken til de 17 milliarder kronene i lavere børsverdi enn ubeskattet egenkapital så kan man redusere kjøpesenterverdiene med 17 milliarder kroner fra 43,3 til 26,3 milliarder kroner. 26,3 milliarder kroner i kjøpesenterverdi gir

5,5 x 43,3 / 26,3 = 9,1 i yield for OLTs kjøpesentre
5,1 x 43,3 / 26,3 = 8,4 i yield for Storo og Sandvika Storsenter

Kjøpesentrene til OLT gir en nettoavkastning på 9,1 % hvis kjøpesentrene verdsettes via OLTs børsverdi.
Storo og Sandvika Storsenter gir en nettoavkastning på 8,4 % hvis kjøpesentrene verdsettes via OLTs børsverdi.
Slettet bruker
22.05.2021 kl 10:50 9802

I siste årsrapports note 14 (side 50 i rapporten) opplyser OLT om kjøpesenteryielden som er brukt som input til verdsettelsene. Per 31.12.20 var yieldinputen:

Avkastningskrav (intervall): 5,10 % - 9,05 %.

https://www.olt.no/globalassets/arsrapport-2020/pdf-noen/godkjent-arsrapport-2020-ipdf.pdf

Dvs at ingen av OLTs 61 kjøpesentre hadde en lavere yield enn 5,1 %. OLT har de mestomsettende sentrene i Norge, inkludert oslos største Storo Storsenter og Bærums største Sandvika Storsenter. Yielden faller normalt med økt størrelse. Aker Brygge, Oslo City og Byporten er beliggenhetsmessig så attraktive at de kan forsvare noe lavere yield enn OLTs beste. For øvrig er det ingen andre norske sentre som forsvarer lavere yield enn Storo og Sandvika Storsenter.

Aker Brygges eier NPRO (Fredriksen) har per 1. kvartal 2021 bokført CBD-porteføljen med en yield på 3,3 %. I denne porteføljen er 28 tusen kvm kjøpesenter (butikker og restauranter) på Brygga og 82 tusen kvm kontorer på Brygga. I tillegg er 30 tusen kvm lager/parkering på Brygga og 2 eiendommer i Drammensveien og Grensen. Med 3,25 % prime CBD-kontoryield kan ikke kjøpesenteret på Brygga ha en yield over 3,5 %. Det er ikke alle kjøpesentereierne i Norge som er så bokføringsnegative i yieldsettingen som Thon.

5,1 % nettoavkastning ved kjøp av Storo og Sandvika Storsenter fremstår selv i dagens kjøpesenternegativitet som så billig at OLT- aksjens 45 % rabatt i forhold til de bokførte verdiene av Storo og Sandvika Storsenter fremstår som et eller annet like økonomisk ufornuftig som å kjøpe utvunnet kryptoluft for 36 tusen dollar per stk.
Slettet bruker
22.05.2021 kl 09:45 9818

Yield kjøpesenter/ yield øvrig næringseiendom i 1. kvartal, gjennomsnittlig 10 års statsrente i året før:

2021: 5,5/4,3 (=1,28), 0,82

2020: 5,6/4,6 (=1,22), 1,49
2019: 5,3/4,5 (=1,18), 1,88
2018: 5,3/4,8 (=1,10), 1,64
2017: 5,3/5,2 (=1,02), 1,33
2016: 5,5/5,6 (=0,98), 1,57

2015: 5,8/6,1 (=0,95), 2,52
2014: 6,0/6,4 (=0,94), 2,58
2013: 6,0/6,7 (=0,90), 2,10
2012: 6,2/7,0 (=0,89), 3,12
2011: 6,3/7,1 (=0,89), 3,52

Yielden (=leie/verdi) for kjøpesententrene har økt med 0,2 prosentpoeng fra året før covid dukket opp til 1. kvartal i år. Yielden for øvrig næringseiendom har falt med 0,2 prosentpoeng fra året før covid dukket opp til 1. kvartal i år. Yielden er eiendomsavkastning i % som normalt følger andre renter som f.eks. 10 års statsrente.

Verdimessig har yieldendringen fra 2019 til 2021 medført:
Kjøpesenter: 5,3/5,5-1= -3,6 %
Øvrig næring: 4,5/4,3-1= +4,7 %

Hadde kjøpesenteryielden falt tilsvarende øvrig næringseiendom hadde kjøpesenterverdiene vært:

1,047/0,964= +8,6 % høyere enn de bokførte per 1. kvartal 2021.

Hadde yielden fulgt hverandre over covid hadde kjøpesenterverdiene vært 8,6 % høyere enn de bokførte verdiene per 1. kvartal 2021. I kroner representerer det 0,086x43,3 milliarder kroner = 3.724 millioner kroner. 3.724 millioner kroner i økt eiendomsverdi er 36 kroner per aksje.

Rentenivået har falt fra 2019 til 2021 som skulle ha medført fall i kjøpesenteryielden. Det er kjøpesenteryielden som ikke følger renteutviklingen slik det har vært fra kjøpesenternegativiteten startet i 2013.

Hadde kjøpesenteryielden falt tilsvarende øvrig næringseiendom de siste 10 år hadde kjøpesenteryielden i 1. kvartal 2021 vært:

4,3x0,89=3,8

3,8 i kjøpsenteryield hadde økt kjøpesenterverdiene i 1. kvartal 2021 med:

5,5/3,8= +44,7 %

44,7 % økte kjøpesenterverdier er 43,3 milliarder kroner x 0,447 = 19.355 millioner kroner.

19.355 millioner kroner er 187 kroner per aksje.

Hadde kjøpesenteryielden oppført seg tilsvarende øvrig næringseiendom de siste 10 årene så hadde OLTs substansverdi i dag vært ca 500 kroner per aksje. Det er mye aksjerabatt i den negative kjøpesenterholdningen som man har hatt både før og etter covid.
Redigert 24.05.2021 kl 09:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 09:40 9972

Sandvika Storsenter måtte stenge parkeringshuset for å begrense kundepågangen etter at senteret åpnet igjen i slutten av april.
https://www.nettavisen.no/okonomi/sandvika-storsenter-gjenapnet-mandag-fredag-var-kundetrykket-sa-stort-at-senteret-matte-ta-drastisk-grep/s/12-95-3424123242

Storo Storsenter opplevde polkø ut av senteret og inn i parkeringshuset da senteret åpnet igjen i begynnelsen av mai.
https://nab.no/her-gar-koen-til-polet-ut-i-p-huset/19.24091

De 2 mest covidrammede OLT-sentrene overlever trolig covid enda bedre enn de overlevde netthandelens vekst. Eieren OLT har i tillegg til førjuls kundetilgang på våren fått hjelp av historiens laveste lånerente etter styringsrenten ble satt til 0 % og leietakernes coronastøtte for betaling av bl.a. husleien fra verdens rikeste regjering.

Eieren OLT nedskrev kjøpesenterporteføljen med 2 milliarder kroner (5 %) i fjor og stoppet utbyttet både i fjor og i år. Gruppemessig er det bare OLTs aksjonærer (med unntak av Thon) som økonomisk har blitt rammet av covid. Selskapet selv klarer seg bedre økonomisk enn noen gang og flertallet av leietakerne kan glede seg over en omsetning i dag de aldri tidligere har opplevd maken til.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 08:49 9998

OLTs 15 sentre omsatte samlet for 6.099 millioner kroner i 1. kvartal 2021 mot 6.124 millioner kroner i 1. kvartal 2019. Dvs en nedgang på 25 millioner kroner (0,4 %) fra kvartalet året før covid stengte butikkene til årets 1. kvartal med mange covidstengte butikker.

OLTs Storo Storsenter er oslos største kjøpesenter målt i omsetning og var i 1. kvartal 2019 norges 5. største. I 1. kvartal 2021 var Storo Storsenter covidstengt 9,5 uker av kvartalets 13 uker som medførte et omsetningsfall på 242 millioner kroner (42,7 %) fra 1. kvartal 2019 (567 millioner kroner) til 1. kvartal 2021 (325 millioner kroner).

OLTs Sandvika Storsenter var i 1. kvartal 2019 norges største kjøpesenter målt i omsetning. I 1. kvartal 2021 var Sandvika Storsenter covidstengt 7 av kvartalets 13 uker som medførte et omsetningsfall på 142 millioner kroner (20,9 %) fra 1. kvartal 2019 (680 millioner kroner) til 1. kvartal 2021 (538 millioner kroner).

Samlet omsetning for OLTs 14 største sentre når Storo Storsenter ikke er med:

1. kvartal 2021: 6.099 - 325 = 5.774 millioner kroner
1. kvartal 2019: 6.124 - 567 = 5.557 millioner kroner
Endring fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021: +217 millioner kroner (+3,9 %)

Samlet omsetning for OLTs 13 største sentre når Storo Storsenter og Sandvika Storsenter ikke er med:

1. kvartal 2021: 6.099 - 863 = 5.236 millioner kroner
1. kvartal 2019: 6.124 - 1.247 = 4.877 millioner kroner
Endring fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021: + 359 millioner kroner (+7,4 %)

Thons børsnoterte selskap OLT opplevde en omsetningsvekst fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021 på 3,9 % hvis Storo Storsenter holdes utenfor og en omsetningsvekst på 7,4 % hvis Storo og Sandvika Storsenter holdes utenfor. Av de 13 øvrige sentrene var 7 stengte i fra 1,5 til 5 uker.
Redigert 19.05.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare