Olav2

Slettet bruker
19.05.2021 kl 00:57 20333

2 års omsetningsendring fra 1. kvartal 2019 til 1. kvartal 2021 (i %):

1. Lagunen (OLT): 23,4
2. Amfi Roseby (OLT): 20,5
3. Amfi Madla (OLT): 12,9
4. Oasen Storsenter (OLT): 11,2
5. Vestkanten (OLT): 10,8

6. Vinterbro (Klepierre): 10,3
7. Amfi Steinkjer (OLT): 10,1
8. Sørlandssenteret (OLT): 9,6
9. Oasen kjøpesenter (Citycon): 7,6
10. Amfi Moa (OLT): 5,1

11. Åsane Storsenter (OLT): 4,1
12. City Syd (Citycon): 1,7
13. Liertoppen (Citycon): 1,3
14. Gulskogen (Klepierre): 0,8
15. Amfi Alta (OLT): -0,5

16. Buskerud Storsenter (Citycon): -0,7
17. Strandtorget (Citycon): -0,8
18. Sartor Storsenter (OLT): -3,0
19. Jessheim Storsenter (OLT): -7,0
20. Bergen Storsenter (OLT): -7,5

21. Trekanten (Citycon): -11,1
22. Metro senter (Klepierre): -12,5
23. Amanda (Klepierre): -16,1
24. Herkules (Citycon): -20,2
25. Sandvika Storsenter (OLT): -20,9

26. Farmandstredet (Klepierre): -22,8
27. Solsiden (Citycon): -26,2
28. Storo Storsenter (OLT): -42,7

..fra Kvaruds «NORGES 60 STØRSTE KJØPESENTRE»..

OLTs 15 sentre samlet: -0,4 %
Citycons 8 sentre samlet: -5,8 %
Klepierres 5 sentre samlet: -7,5 %

I tillegg har 4 OLT-sentre kommet inn på topp 60 listen i 2021 med følgende vekst fra 1. kvartal 2020 til 1. kvartal 2021 (2019-tall er ikke tilgjengelige da sentrene ikke var inne på listen i 2019):

Rygge Storsenter (OLT): +28,8 %
Molde Storsenter (OLT): +21,6 %
Amfi Borg (OLT): +20,9 %
Amfi Orkanger (OLT): +13,8 %
Redigert 07.12.2021 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.06.2021 kl 16:52 4854

Kjøpesenterkjøperne Petter Stordalen, Johan Johannson, Marius Varner og Christian Rignes, og netthandelsselger Stein Erik Hagen var alle voksne for 20 år siden. De som den siste tiden i størst grad har kjøpt pro tradisjonell butikk eller solgt contra tradisjonell netthandel var alle godt i gang med sine suksessrike karrierer da IT-boblen sprakk.

DnBs Ine Oftedahl og den etterfølgende i webinatet DnBs Magnus Havikbotn Jacobsen gikk begge i grunnskolen for 20 år siden. To av de som den siste tiden har talt investoradelens investeringshandlinger mest midt imot gjorde lekser da IT-boblen sprakk.
Slettet bruker
15.06.2021 kl 01:03 4771

Covid har ifølge DnBs kortbruksdata medført økt total varehandel i Norge på 8 % og at netthandelens andel av varehandelen har økt fra 10 til 17 %. Covid har dermed medført en økning i netthandelen på 1,08x1,7-1 = 84 %. Dvs 14 prosentpoeng mer enn Salesforce shopping index for Norden. Så lenge DnBs tall er for Norge trekkes man i retning at 84 % er mer riktig enn Salesforces 70 %. Nivået på netthandelsveksten er uansett hvem som har rett enormt stor.

Økt total varehandel er ifølge DnB kortbruksdata finansiert av et redusert tjenesteforbruk på 33 %. Beløpsmessig er reduksjonen i tjenesteforbruket så mye større enn økningen i varehandelen at sparingen har økt med 15 %.

Covid har vært en gave til netthandelen i form av ekstrem økningen i etterspørselen etter varer kjøpt på nett, via økt varehandel finansiert av redusert forbruk av tjenester og via vridning av kjøp fra butikk til nettet, som følge av myndighetenes tiltak:
- mot handel i utlandet
- mot reiser inkludert hotellopphold
- mot restaurantbesøk og uteliv
- mot kulturliv og idrettsarrangementer
- mot åpne butikker
- mot opphold utenfor hjemmet ved covidsmitte eller mistanke om covidsmitte

I tillegg har myndighetene gjennomført en effektiv skremsels-/motivasjonskampanje for å få befolkningen til å unngå å oppholde seg der andre er som f.eks. på butikken.

Den gode og pliktoppfyllende nordmann holdt seg hjemme og kjøpte på nett for hjemlevering. Den litt mindre gode og pliktoppfyllende nordmann kjøpte på nett og hentet på eller utenfor butikken. Veksten for disse to netthandelsløsningene har vært størst av alle typer handel. Den første typen netthandel tilhører både de tradisjonelle innen netthandel og de tradisjonelle innen butikkhandel. Den siste tilhører kun de som har butikk.

Når myndighetenes tiltak mot handel i utlandet oppheves begynner nordmenn å handle i utlandet igjen. Som nordmenn begynner å reise, oppholde seg på hotell, spise på restaurant, drikke seg fulle ute, gå på kino, konsert og fotballkamper, kjøpe i butikken og oppholde seg utenfor hjemmet igjen. Det nordmenn gjorde før covid vil med få unntak nordmenn gjøre igjen når det blir mulig. Noe vil man gjøre mindre av og noe vil man gjøre mer av enn før covid. Det man ikke har fått lov til å gjøre er det mer vanlig å gjøre mer av enn normalt enn mindre av når man igjen får lov. Som det er mer vanlig å gjøre mindre enn normalt av det man har blitt tvunget til å gjøre når man ikke lenger er nødt til å gjøre det. Butikken fremstår derfor trolig som mer attraktiv etter covid enn før og nettet trolig mindre attraktiv etter covid enn før.

Covids gave til netthandelen er en tidsbegrenset gave. Netthandelen har i et drøyt år blitt overstimulert av gaven inntil netthandelen snart ikke lenger blir stimulert i det hele tatt. Og da er ikke lenger gaven en gave så lenge nedturen fra overstimulert tilpasning til en normalsituasjon er langt mer smertefull enn oppturen har vært en glede. De nye aktørene oppturen har dratt med seg er nye konkurrenter som ikke blir borte med gaven og de investeringene oppturen har stimulert er unødvendige investeringer når gaven er borte.
Redigert 15.06.2021 kl 13:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2021 kl 17:19 4702

Dot.com-boblen:

"På 90-tallet startet oppbyggingen av IT-boblen i form av en stadig høyere prising av IT-selskaper i forhold til selskapenes økonomi samtidig som det kommende århundreskiftet i større og større grad foret IT-bransjen med oppdrag. Den tidens dataprogrammer hadde 2-sifret årstall som man måtte gjøre noe med før nytt århundre. Århundreskiftet ga IT-bransjen en tidsbegrenset gave i form av oppdrag for å rette opp de 2-sifrede årstallene i eksisterende programmer og i form av å installere helt nye datasystemer for de som valgte å løse årstallsproblemet på den måten. Kombinasjonen av stadig høyere prising i forhold til selskapenes økonomi og stadig større andel av selskapenes økonomi basert på inntekter fra den tidsbegrensede gaven århundreskiftet ga blåste opp hele IT-bransjen og blåste opp verdsettelsen av IT-selskapene til en prisboble som toppet seg drøyt 2 måneder ut i det nye århundre. Nedturen etterpå medførte at mange IT-selskaper gikk konkurs og medførte et stort verdifall for de IT-selskapene som overlevde."

Netthandelsboblen:

"På 10-tallet startet oppbyggingen av netthandelsboblen i form av en stadig høyere prising av netthandelsselskaper i forhold til selskapenes økonomi samtidig som nedstengning i hele verden i forbindelse med covid foret netthandelsselskapene i større og større grad med økt nettsalg. Covid ga netthandelsselskapene en tidsbegrenset gave i form av økt nettsalg som ville bli borte når verden åpnet igjen. Kombinasjonen av stadig høyere prising i forhold til selskapenes økonomi og stadig større andel av selskapenes økonomi basert på inntekter fra det covidinspirerte mersalget blåste opp hele netthandelsbransjen og blåste opp verdsettelsen av netthandelsselskapene til en prisboble som toppet seg da vaksinering utover i 2021 stagget covids spredning så mye at verden og butikkene kunne åpne igjen. Nedturen etterpå medførte at mange netthandelsselskaper gikk konkurs og medførte et stort verdifall for de netthandelsselskapene som overlevde."
Redigert 15.06.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2021 kl 10:19 4531

Andel netthandel av total varehandel i Norge (juni-tallet er for de første 13 dagene av måneden):

juni 2021: 13 %
mai 2021: 14 %
april 2021: 20 %
mars 2021: 18 %
februar 2021: 15 %
januar 2021: 16 %
https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/om-oss/Kortdata_uke_23.pdf

Netthandelens andel av total varehandel toppet seg i april med 20 % for i ettertid å falle med 7 prosentpoeng til 13 % i juni. Oppturen til april skyldes tiltakene mot covid. Nedturen etterpå skyldes reduserte tiltak mot covid.

Dataene er produsert av DnB Innsikt som ledes av Ine Oftedahl. Ine Oftedahl som med disse dataene kjent bl.a. har påstått følgende:

"noen ting kommer til å være permanent - netthandel tror jeg bare kommer til å fortsette å stige"

Ine Oftedahl har master fra Handelshøyskolen i Bergen og ble direktør i DnB før fylte 30 år. Hun kan ikke være dum, hun leder avdelingen som produserer dataene og tolke slike data er hennes ekspertise. Allikevel klarer hun å få den åpenbare kollapsen i netthandelen til å bli "fortsette å stige".

I bobler blir selv de mest intelligente blinde. Eller snudd på hodet så er det endelige beviset på at man er i en boble at selv de mest intelligente er blinde.
Redigert 24.06.2021 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.06.2021 kl 11:11 4532

"Storby har økt netthandelen aller mest, det er jo fordi de har vært nedstengt. Så nå er det spennende å se når vi begynner litt sånn form for normal, vil da resten av landet klatre opp på samme nivå." (fra 38:00 i webinaret)
https://www.dnbnaringsmegling.no/no/se-opptak-av-vart-webinar-her/

Nedstengt storby har medført at netthandelen har økt aller mest. Hvordan kan da åpning av storby medføre at resten av landet klatrer opp på storbys stengte nivå?

Om man var i tvil om den intelligentes blindhet før denne påstanden så bør all tvil bli feid til side av denne logiske bristen. Den etterfølgende i webinaret analytiker Magnus Havikbotn Jacobsen svarer at han er helt enig på spørsmålet om netthandelen tar av fremover. Magnus Havikbotn Jacobsen er også velutdannet, ung og suksessrik med tolkning av slike data som spesialitet. Og like blind som sin kvinnelige kollega.
Slettet bruker
25.06.2021 kl 16:39 4421

Kolonial.no, konsernresultat før skatt (i millioner kroner):
2019: -176
2018: -190
2017: -260
2016: -119
2015: -25
2014: -7
Sum 2014 til 2019: -777
Egenkapital 31.12.2019: -16 millioner kroner
https://www.proff.no/regnskap/kolonial.no/oslo/postordre-internetthandel/IF34Y9A10K9-1/
Regnskapet for 2020 er ikke tilgjengelig.

Med 777 millioner kroner i samlet underskudd siden oppstart var selskapet, som selger dagligvarer på nett for hjemlevering, ute i april i år og hentet 1 milliard kroner i ny egenkapital samt konverterte 170 millioner kroner i gjeld til egenkapital. Kolonial.no var etter dette verdsatt til 7,5 milliarder kroner. I kapitalinnhentingen sørget samtidig eksisterende aksjonærer for å selge aksjer for 1 milliard kroner.
https://e24.no/naeringsliv/i/6zQJQe/oda-henter-en-milliard-fra-softbank-verdsettes-til-75-milliarder

De begrunner kapitalinnhentingen med at de skal ekspandere i Tyskland og Finland. Kolonial.no har tydeligvis klart å overbevise de nye aksjonærene Softbank Vision Fund og Prosus om at de har funnet opp en måte å selge dagligvarer på nett med hjemlevering som er så unik at det forsvarer å prise selskapet med negativ egenkapital og som alltid har gått med underskudd til over 6 milliarder kroner (verdi før ny egenkapital).

Det er en mulighet for at Kolonial.no har suksess i Finland og Tyskland så lenge de er på vei til å gjøre noe nytt. Derfor kan man vel ikke ennå karakterisere dette som det mest boblete man har opplevd i netthandelsboblen i Norge. Inntil videre er derfor Kompletts emisjon det mest boblete i Norge så lenge Komplett ikke gjør noe nytt og derfor garantert vil vise seg å være et nedsalg i en prisboble.

I april i år var en annen nettaktør ute med milliarden stimulert av det fantastiske nettsalget:

"PostNord tror at det nye nivået netthandelen har kommet på som følge av covid-19, vil være virkeligheten også etter at pandemien har dratt dit pepper’n gror. PostNord Norge investerer derfor én milliard kroner i nye terminaler for å møte veksten i netthandelen. Dette vil medføre at den totale sorteringskapasiteten vil ligge på cirka 550.000 pakker i døgnet i 2024, noe som er nesten en tredobling fra 2020."
https://www.mtlogistikk.no/hanekleiva-postnord-terminaler/postnord-tredobler-kapasiteten/565849

Det svenske postselskapet var i hvertfall i april like overbevist om at netthandelen bare fortsetter oppgangen som de som i DnB uttaler seg om netthandelen er. DnB som i dag har lagt ut uke 24 av sin DnB Innsikt som bl.a. viser:

Kortbruk netthandel, vekst fra tilsvarende måned i 2019:

Oslo:
april 2020: +180 %
juni 2020: +45 %

Sentrale Østland:
april 2020: +170 %
juni 2020: +45 %

Bergen, Stavanger og Trondheim:
april 2020: +70 %
juni 2020: +30 %

Resten av Norge:
april 2020: +75 %
juni 2020: +25 %

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/om-oss/Kortdata_uke_24.pdf

Tallene er hentet fra grafer på høyre siden ca midt i dokumentet. Tallene er derfor runde og bare tilnærmet riktige. Grafene viser et pågående voldsomt fall i netthandelen i kroner. En netthandel som inkluderer butikkenes "klikk og hent" som har økt i langt større grad enn annen netthandel og som derfor forventes fortsatt å være en større del av veksten fra 2 år tilbake enn annen netthandel. Dvs at annen netthandel, det f.eks. Kolonial.no og Komplett holder på med, har mindre vekst fra 2 år tilbake i juni i år enn hva grafene sier.

Spørsmålet fra sjefen for disse tallene om resten av landet vil ta igjen Oslo får et kraftig nei når junitallene dukker opp i uke 24. Resten av landet har ikke steget fra 75 % i retning Oslos 180 %. Tvert imot har resten av landet falt med 50 prosentpoeng til en tredjedel av veksten de kom fra. Samtidig som Oslo har falt med 135 prosentpoeng til en fjerdedel av den veksten Oslo kom fra.

De som har tilpasset seg, eller investert, motivert av netthandelens enorme suksess frem til april i år får noe å slite med fremover. De som har klart å selge seg delvis ut, enten det er fra dagligvarer eller elektronikk på nett, har noe å glede seg over i tillegg.
Redigert 26.06.2021 kl 07:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.06.2021 kl 11:05 4318

Amazone International, driftsresultat (i millioner usd):

q1-21: 1.252

q4-20: 362
q3-20: 407
q2-20: 345
q1-20: -398

q4-19: -617
q3-19: -386
q2-19: -601
q1-19: -90

q4-18: -642
q3-18: -385
q2-18: -494
q1-18: -622

q4-17: -919
q3-17: -936
q2-17: -724
q1-17: -481

https://ir.aboutamazon.com/quarterly-results/default.aspx

Amazon International er tradisjonell netthandel av varer i tillegg til strømmetjenester utenfor Nord-Amerika hvor Tyskland, Storbritannia og Japan står for drøyt 70 %. Amazons internasjonale satsing har frem til covid vært et underskuddsforetak som selskapet har tapt milliarder av dollar på. Et underskudd som de profitable delene av Amazon har dekket. Skyløsningen (AWS) har vært hovedkilden til profitten.

I de 13 kvartalene forut for covid var driftsunderskuddet på fra 90 til 936 millioner dollar, med et snitt per kvartal på 560 millioner dollar. I snitt har driftsunderskuddet før covid ligget på ca 3 % av driftsinntektene.

I de 4 kvartalene etter covid har driftsoverskuddet vært på fra 345 til 1.252 millioner dollar, med et snitt per kvartal på 590 millioner dollar. I snitt har driftsoverskuddet etter covid ligget på drøyt 2 % av driftsinntektene.

Driftsinntektene til Amazon International steg med 60 % fra q1-20 til q1-21. I Nord-Amerika steg driftsinntektene med 40 %. Større vekst Internasjonalt enn i Nord-Amerika kan forklares med mer covidstengning i de to største internationale landene Tyskland og Storbritannia enn i Nord-Amerika.




Redigert 27.06.2021 kl 22:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2021 kl 00:22 4247

Komplett, driftsresultat (i millioner kroner):

2020: 276
2019: 48
2018: -304
2017: -11
2016: 113
2015: 135
https://www.proff.no/regnskap/komplett-asa/sandefjord/datamaskiner-og-utstyr/IG7LDDU009N/
https://www.dnb.no//portalfront/nedlast/no/markets/emisjoner/2021/210608-komplett-prosp.pdf

Norges største netthandelsaktør Komplett har gjort det langt bedre resultatmessig i Europa før covid enn verdens største netthandelsaktør Amazon. Der Komplett har både over- og underskudd før covid har Amazon bare underskudd. Man kan da bli fristet til å tro at Komplett er bedre rustet for resultatnedgangen reduserte tiltak medfører. Det er dessverre for Komplett ikke tilfelle.

Amazon er vant til å måtte dekke de negative resultatene fra netthandelssatsingen med profitt fra andre virksomheter og vil neppe ha problemer med de fremtidige negative resultatene selv om de skulle bli langt større enn det selskapet er vandt til. Det positive resultatet fra AWS er og kommer trolig til å fortsette å være så stort at det mer enn dekker det negativt resultat fra International og et eventuelt negativt resultat fra Nord-Amerika. I tillegg har selskapet i bakhånd aksjemarkedet som dytter inn milliarder over natten selv etter en boblesprekk. Amazon vil verken bli selskapet som igangsetter netthandelsboblens sprekk eller et selskap som faller når boblen sprekker. Som sådan vil Amazon overleve netthandelsboblens sprekk på samme måte som de overlevde dot com-boblens sprekk.

Komplett har i motsetning til Amazon bare et bein å stå på i form av tradisjonell netthandel. Komplett står på et bein som kommer til å svikte og da hjelper det ikke at de har stått greit på beinet tidligere. Det sterke omsetningfallet selskapet har foran seg vil gi et så kraftig resultatfall at et års negativt resultat trolig vil være nok til å radere vekk egenkapitalen. Med et sterkt svekket eierskap etter at eneeier har solgt seg ned og de nye aksjonærene knapt har rukket å lese første resultatrapport så er ikke aksjemarkedet noen garantert redning.

Skal man sette opp en liste over netthandelsselskaper som kan igangsette en boblesprekk i Europa så må Komplett høyt opp på listen. Selskapet er stort og anerkjent nok, driver utelukkende med tradisjonell netthandel, er bransjemessig snevert og har eiere som neppe redder selskapet når selskapets situasjon blir kjent.
Redigert 28.06.2021 kl 07:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2021 kl 10:05 4188

DnB Innsikt har rapportert følgende angående andel netthandel av total varehandel i Norge:
Jan 21: 16 %
Feb 21: 15 %
Mars 21: 18 %
April 21: 20 %
Mai 21: 14 %
https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/om-oss/Kortdata_uke_24.pdf

SSB rapporterer i dag følgende i varehandelsindeksen (verdiindeks, ujustert, post 47.91/post 47):
Jan 21: 240,1/105,1=2,28
Feb 21: 277,7/112,1=2,15
Mars 21: 280,7/125,8=2,23
April 21: 277,7/112,1=2,48
Mai 21: 256,9/130,0=1,98
https://www.ssb.no/statbank/table/07129/tableViewLayout1/

Multipliseres SSBs post 47.91 tall med 7 får man:
Jan 21: 16
Feb 21: 15
Mars 21: 16
April 21: 17
Mai 21: 14
Månedstallene stemmer overens med unntak av mars og april hvor DnB rapporterer høyere netthandelsandel enn SSB. Dagens tall fra SSB bekrefter den påbegynte nedgangen i netthandelen som DnBs tall viser. I motsetning til DnB så gir SSB uttrykk for at netthandelen faller:

"På den andre siden var det nedgang i omsetningsvolumet for dagligvarebutikker og netthandelen i mai."
https://www.ssb.no/varehandel-og-tjenesteyting/varehandel/statistikk/varehandelsindeksen/artikler-om-varehandelsindeksen/sterk-vekst-i-detaljhandelen-i-mai

Slettet bruker
30.06.2021 kl 10:26 4111

Elkjøp Nordics netthandel i perioden mai 2020 til april 2021 økte med 74 % fra 1 år tilbake. Netthandelen utgjør nå 30 % av den totale omsetningen. "Klikk og hent" er blitt særlig godt brukt. Omsetningen totalt økte med 21 % fra 1 år tilbake.
https://www.dn.no/handel/elkjop-nordic/elkjop-norge/elkjop/gaming-og-hjemmekontor-ga-rekordsalg-for-elkjop-som-drysser-300-millioner-kroner-i-bonuser-til-ansatte/2-1-1032375

Med sine knapt 15 milliarder kroner i netthandel har butikkaktøren Elkjøp gått forbi netthandelsaktøren Komplett i netthandel så lenge Komplett ikke nådde 10 milliarder kroner i fjor. Elkjøps 74 % vekst i netthandelen mot Kompletts vekst rundt 30 % har skjøvet Komplett ned fra toppen av nordisk netthandel. Dog vil nok noen påstå at det ikke er helt netthandelsrettferdig så lenge Elkjøps netthandelsvekst i hovedsak skyldes "klikk og hent" hvor kunden betaler på nett for henting av varen i butikk. Har man den fysiske varens bevegelser i sentrum så er "klikk og hent" 100 % butikkhandel. Definerer man "klikk og hent" som butikkhandel er Komplett, som ikke har butikk, fortsatt den største i netthandel.

Den enorme netthandelsveksten skyldes i stor grad veksten i "klikk og hent". Klikk og hent som vareoppførselsmessig er butikkhandel. Det medfører at lagerbehovet netthandelsveksten drar med seg er mer i retning økt handelsareal enn økt logistikkbygg, som det medfører at brorparten av den økte netthandelen verken øker behovet for sortering eller levering av pakker. Mon tro om de ekspansjonsengasjerte postselskapene og de som kjøper overprisede logistikkbygg har fått med seg at brorparten av netthandelsveksten er butikksalg varemessig.


Elkjøp deler ut 300 millioner kroner i bonus til sine ansatte. 300 millioner er 70 millioner mer enn rekordresultatet til Komplett i 2020. Forskjellen mellom Elkjøp og Komplett er fortsatt størst resultatmessig med butikkaktøren som den klare vinneren.
Redigert 30.06.2021 kl 10:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.07.2021 kl 12:01 4038

Europris, omsetning i 1. kvartal 2021 (i millioner kroner):

Butikksalg: 1.684 (99,1 %)
Klikk og hent: 10 (0,6 %)
Levert med posten: 6 (0,3 %)
Totalt salg q1-21: 1.700 (100,0 %)
https://newsweb.oslobors.no/message/531534

I kvartalet med mest stengte butikker og historiens største netthandel selger Europris 0,3 % på tradisjonell netthandelsmåte og 0,6 % betalt på nett med henting i butikk. Økningen er formidabel fra i fjor for begge typer netthandel med 220 % økning i tradisjonell netthandel og 404 % økning i "klikk og hent". Formidabel økning i netthandelen fra tilnærmet ingenting til tilnærmet ingenting.

Første 2 punkter i " First quarter highlights":
"Best first-quarter performance ever, driven by strong operations and top-line growth"
"Sales of NOK 1,718 million, growth of 24.3 per cent"

Butikkselger Europris slo alle tidligere rekorder både omsetnings- og resultatmessig i det mest butikkstengte kvartalet siden 2. verdenskrig. Europris forklarer fenomenet med stengte grenser og påskens plassering. Europris sier i realiteten at de tjente mer på at nordmenn ikke handlet i Sverige og at hele den høye førpåskehandelen havnet i 1. kvartal i år enn det de tapte på stengte butikker som følge av covid. Det er nok riktig hvis de i tillegg har med at varehandelen har gått i taket i covid.

Den generelle økningen i varehandelen i Norge, tilnærmet ingen grensehandel og førpåskehandel i 1. kvartal har gitt salgs- og resultatrekord for butikkaktøren Europris i det mest butikkstengte kvartalet.

Hvorfor kjøper butikkselger Europris nettaktøren Lekekassen.no etter å ha vist for både seg selv og alle andre at butikksalg slår netthandel selv når butikkene er stengte?

https://e24.no/boers-og-finans/i/kR4BAB/europris-gaar-tungt-inn-i-leker-paa-nett

Svaret er ikke vanskeligere enn at Europris ønsker mer leker inn i butikkene og kjøper da opp lekeekspertisen over alle i Norge i form av familien Skalleberg sitt selskap Lekekassen.no. Familien Skalleberg har siden 2. verdenskrig vist at de kan leker og da kjøper Europris den ekspertisen billig når de ikke betaler mer enn 10 ganger siste års resultat og 30 ganger resultatet i året før. Europris betaler i realiteten ikke mer enn normal pris for det Lekekassen.no isolert sett er verdt og får ekspertisen gratis på kjøpet.

Sett fra Skalleberg sin side som engasjert i å selge mest mulig leker må Europris fremstå som drømmen av en samarbeidspartner. Fra nå av får man nesten 300 butikker å selge leker fra i tillegg til netthandelen. Omsetningen kommer til å gå bananas som i tillegg til salgsglede også får en avgjørende betydning for fremtidige kostnader. Større innkjøp presser innkjøpsprisene i lekebransjen også.
Redigert 01.07.2021 kl 23:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.07.2021 kl 11:42 3949

Europris på OLT-sentre per 31.03.2021. Nummerering etter sentrenes omsetning i 2020:

9. Vestkanten Storsenter
19. Molde Storsenter
24. Amfi Os
25. Amfi Pyramiden
35. Amfi Nærbø
44. Amfi Verdal
46. Amfi Eurosenteret
48. Amfi OTI
49. Amfi Geilo
54. Gunerius Shoppingsenter

Europris har over covid hatt butikk på 10 av OLTs 57 kjøpesentre. Det største OLT-senteret med Europris har vært OLTs 9. største senter Vestkanten Storsenter. Over covid hadde Europris bare butikk på en av de 18 største OLT-sentrene mot hele 5 butikker på de 14 minste OLT-sentrene.

Med typisk 200 butikker på de største og 20 butikker på de minste OLT-sentrene skulle det vært 10 ganger så mange Europrisbutikker på de største OLT- sentrene som på de minste. Når de 8 største OLT-sentrene ikke har hatt Europrisbutikk og hver 3. av de minste har hatt sier det at Europris har vært veldig skjevt plassert hos Norges dominerende kjøpesenteraktør. Potensialet for økt omsetning er stor for Europris bare selskapet kommer seg inn på de største kjøpesentrene i landet.

Europris er på vei: 10. juni flyttet Europris inn på OLTs 6. største senter Sartor Storsenter. Europrisbutikken som tidligere lå utenfor senteret ble byttet ut med en 3 ganger så stor butikk inne på senteret. 1400 kvm butikk, 70 kvm showroom og 600 kvm øvrig areal gjør Europris til en betydelig leietaker på OLTs 6. største kjøpesenter.
https://s22.q4cdn.com/579442476/files/doc_news/2021/06/210610-Sartor-relokalisering.pdf

Europris sin minste butikk ligger på OLTs nummer 54 Gunerius Shoppingsenter. Butikken ble etablert for 2 år siden og er Europris sin første Europris City butikk.
https://www.dn.no/marked/gunerius/rune-valbekk/europris/fulle-varehus-dempet-resultatet-for-europris-tross-kjempeomsetning/2-1-637366

Europris er nærmest utelukkende en butikkaktør, er butikkomsetningsvinner i Norge og leverer gode resultater. Det Europris gjør fungerer og da blir det Europris gjør interessant for mer enn Europris isolert. Europris har kjøpt opp en nettaktør for å bedre egen butikkomsetning, har startet etablering av citybutikker på sentralt plasserte kjøpesentre og startet etablering av butikker på de største kjøpesentrene i landet.

Suksesshistorien Europris fremstår som de går to veier for videre suksess: Oppkjøp av nettsuksess for å bedre eget butikksalg og vokse butikkmessig via å flytte inn på både sentrale og på store kjøpesentre. Europris er godt nytt for kjøpesenteraktøren OLT.
Redigert 03.07.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.07.2021 kl 15:52 3832

Om 3 dager åpner Bygger´n butikk på OLTs 8. største kjøpesenter Åsane Storsenter. Det er byggevarekjedens første butikk på et kjøpesenter.
https://www.byggern.no/arkiv/nyheter/bygger-n-for-forste-gang-pa-et-kjopesenter/

En annen type konsept i form av Postens hentepunkt med prøverom åpnet i forrige uke på OLTs 4. største kjøpesenter Storo Storsenter. Det er OLTs 2. slikt hentepunkt etter at OLTs 2. største kjøpesenter Sandvika Storsenter etablerte et slikt hentepunkt for 2,5 år siden.
https://nab.no/nyheter/fra-torsdag-kan-du-hente-pakker-her/19.24477

Til høsten åpner nattklubb på OLTs 21. største kjøpesenter Amfi Vågen. Det er første gang en nattklubb etableres på et kjøpesenter.
https://www.byas.no/aktuelt/i/kR4epa/stavanger-duo-aapner-ny-nattklubb-paa-kjoepesenter

OLT fornyer kjøpesentrene med stadig nye konsepter.
Redigert 05.07.2021 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.07.2021 kl 10:07 3773

Amfi Vågen ligger i sentrum av Sandnes og har derfor vært hardere rammet av smitteverntiltakene enn kjøpesentre som ikke ligger i sentrum. Amfi Vågen opplevde i tillegg at Hennes & Mauritz og Vinmonopolet la ned butikkene midt i covid som dro med seg både konkurser og nedleggelser hos en rekke andre leietakere. I mars i år toppet ledigheten seg i form av hele 18 tomme lokaler.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/VqjOgJ/18-tomme-lokaler-i-amfi-vaagen-vi-holder-paa-med-en-kabal

Amfi Vågen er trolig det hardest rammede kjøpesenteret i Norge det siste året og er det OLT-senteret som i størst grad har vært med på å øke ledigheten hos OLT under covid. Amfi Vågen var på samme vei som OLTs nedlagte svenske senter Familia Köpcentrum. Med stadig flere nedlagte virksomheter inntil det er så få igjen at senteret nedlegges. OLT klarte ikke å redde Familia og det liker trolig Thon så dårlig at det aldri skal skje igjen. I hvertfall ikke med et norsk senter der man ikke har svensker å skylde på.

I går kunne man på Facebook lese at det er treningssenteret MUDO Gym som overtar Vinmonopolets lokaler. For 4 dager siden kunne man lese a Elkjøp Phonehouse har flyttet opp i 2. etasje fordi lokalene i 1. etasje blir en del av Mathallen på Vågen. For 8 dager siden kunne man lese at det lille røde bygget ble revet for å gjøre plass til det nye 3 etasjers glassbygget som blir en ny inngang til senteret. Oppgraderingen av Amfi Vågen som man kunne lese om i oktober i fjor, 2 uker før HMs nedleggelse ble offentliggjort, har tydeligvis blitt så godkjent av kommunen at arbeidet allerede er godt gang.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/yR3XOa/amfi-vaagen-faar-egen-mathall-og-restaurantgate

Uten Thon som eier ville trolig Amfi Vågen vært på vei mot nedleggelse. Med Thon som eier blir Amfi Vågen Sandnes svar på Aker Brygge.
Redigert 06.07.2021 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
tor_berg
06.07.2021 kl 12:52 3755

Konkurenten kjøpes Farmansstredet i Tønsberg for 1,8 mrd.
https://www.dn.no/eiendom/petter-stordalen/kjopesenter/eurora-eiendom/stordalen-selskap-kjoper-kjopesenter-for-18-milliarder/2-1-1035720
Hvor på listen over kjøpesenteromsetninger er Farmansstredet?
Hvordan er prisingen i forhold til OLT?
Slettet bruker
06.07.2021 kl 15:35 3743

For 4 år siden oppga Steen & Strøm følgende om Farmandstredet:
- Verdi: 2.026 millioner kroner
- Årlig bruttoleie: 108,9 millioner kroner
- Årlig nettoleie: 100,1 millioner kroner
https://www.steenstrom.com/content/uploads/2017/09/SST-bond-market-presentation_September-2017.pdf

Opplysninger om Farmandstredet i dag:
- Kjøpesum: 1.800 millioner kroner
- Årlig bruttoleie: 100 millioner kroner (Finansavisens tall)
- Årlig nettoleie: 91 millioner kroner (9 millioner i beregnede kostnader mot 8,8 millioner for 3 år siden)

Dette gir nettoyield for Farmandstredet:
- 2017: 100,1 / 2.026 = 4,94
- 2021: 91 / 1.800 = 5,06

OLTs gjennomsnittlige kjøpesenteryield:
- Q1-17: 5,32
- Q1-21: 5,52
- intervall per 31.12.20: 5,10 - 9,05

I den grad finansavisens leietall er bruttoleie er Farmandstredet kjøpt med en lavere yield enn den laveste yielden OLT har brukt i bokføringen per siste årsskifte. Dvs at Farmandstredet er kjøpt til en høyere pris i forhold til leie enn hva samtlige av OLTs sentre var bokførte til ved siste årsskifte. Stordalen & Co har isåfall betalt en god slump ekstra for det merpotensialet de mener de kan få ut av Farmandstredet.

Stordalen & co har kjøpt alle de 5 sentrene Steen & Strøm har solgt og da har prisen vært for høy for OLT som ikke har kjøpt. OLT er forsiktig i bokføringen og bokfører derfor ikke kjøpesentrene høyere enn hva de er villige til å betale for slike sentre. At prisen på Farmandstredet fremstår som betydelig høyere enn hva OLT bokfører sine kjøpesentre til er forventet ut fra at OLT ikke har kjøpt og at OLT bokfører forsiktig.

Prisen på Farmandstredet er i tillegg et tegn på at kjøpesenteryielden i markedet er på vei nedover, og dermed at kjøpesenterverdiene i markedet er på vei oppover.
Slettet bruker
07.07.2021 kl 15:21 3667

Verdens ledende matkasseleverandør HelloFresh etablerer seg i Norge. De som i størst grad vil merke konkurransen fra det tyske matkasseselskapet er norges ledende matkasseleverandør Godtlevert og norges ledende matbutikk på nett Oda/Kolonial.no.
https://e24.no/naeringsliv/i/0KeOmA/duket-for-matkassekrig-tyske-hellofresh-etablerer-seg-i-norge

HelloFresh omsetning og resultat før skatter (i millioner euro):
2020: 3.750 og + 397
2019: 1.809 og - 5
2018: 1.279 og - 79
2017: 905 og - 95
2016: 340 og - 94
https://ir.hellofreshgroup.com/websites/hellofresh/English/2000/publications.html

Godtlevert omsetning og resultat før skatter (i millioner kroner)
2020: 590 og + 53
2019: 498 og + 32
2018: 581 og - 6
2017: 401 og 0
2016: 334 og -5
https://www.proff.no/regnskap/godtlevert/oslo/postordre-internetthandel-annet/IEVF9DU10KA-1/

Oda/Kolonial.no omsetning og resultat før skatt (i millioner kroner)
2020: 1.978 og - 130
2019: 1.091 og - 176
2018: 915 og - 190
2017: 798 og - 261
2016: 424 og - 255
https://www.proff.no/regnskap/kolonial.no/oslo/postordre-internetthandel/IF34Y9A10K9-1/

HelloFresh har mer enn doblet omsetningen fra 2019 til 2020 fra under 50 % omsetningsvekst fra 2017 til 2018 og fra 2018 til 2019. Uten covid antas omsetningen å ha steget med under 50 % fra 2019 til 2020 også slik at omsetningen hadde havnet under 2,7 millioner euro eller 1,1 million euro mindre enn den covidprovoserte omsetningen. Resultatmessig har HelloFresh gått fra underskudd i alle tidligere år til et overskudd på over 10 % av omsetningen i 2020. Underskuddet har gradvis blitt mindre frem til underskuddet i 2019 tilnærmet var null slik at 2020 lå i løypa for overskudd i størrelsen 50 millioner euro uten covid. Uten covid ville overskuddet anslagsvis vært 350 millioner euro mindre.

Godtlevert økte omsetningen med knapt 20 % fra 2019 til 2020 fra et omsetningsfall på knapt 15 % fra 2018 til 2019. Covid har trolig reddet Godtlevert fra et nytt knapt 15 % omsetningstall slik at omsetningen i 2020 uten covid ville havnet 73 millioner kroner lavere enn året før på 425 millioner kroner. Dvs at omsetningen uten covid ville havnet 165 millioner lavere enn den covidprovoserte omsetningen. Uten covid ville trolig overskuddet blitt prosentvis redusert litt mer enn omsetningen av typen 30 % reduksjon. Dvs at overskuddet ville havnet på 37 millioner kroner uten covid.

Oda/Kolonial.no nesten doblet omsetningen fra 2019 til 2020 fra 15 % omsetningsvekst fra 2017 til 2018 og knapt 20 % omsetningsvekst fra 2018 til 2019. Uten covid antas omsetningen å ha steget med knapt 20 % fra 2019 til 2020 også slik at omsetningen hadde havnet på 1.300 millioner kroner uten covid eller 678 millioner kroner mindre enn den covidprovoserte omsetningen. Underskuddet har gått fra drøyt 30 % av omsetningen i 2017 til drøyt 20 % av omsetningen i 2018 til drøyt 15 % av omsetningen i 2019. Uten covid antas underskuddet å ha vært drøyt 13 % av omsetningen i form av 170 millioner kroner, dvs 40 millioner kroner større underskudd enn det covidprovoserte underskuddet.

Det interessante er at HelloFresh dukker opp i Norge når både tyske og norske hjemleveringsaktører ikke lenger blir stimulerte av covid. HelloFresh er på jakt i Norge etter den omsetningen de mister der de allerede er etablerte som medfører at Godtlevert og Oda/Kolonial.no får en mer enn brysom konkurrent å slite med når omsetning og resultat uansett faller som følge av bortfall av den hjelpen covid har gitt. Godtlevert klarer trolig både omsetnings- og resultatfallet HelloFresh drar med seg. Oda/Kolonial.no må enda raskere få tilført mer midler for å overleve enda lenger på investorenes tro på at selskapet en eller annen gang skal generere overskudd. Oda/Kolonial.no skyves av HelloFreshs inntreden i Norge lenger opp på listen over selskaper som kan sprekke netthandelsboblen.
Slettet bruker
09.07.2021 kl 00:21 3579

OLTs heleide kjøpesentre per 1. januar 2021 (i millioner kroner):

Leienivå (markedsleie): 2.555
Anslåtte eierkostnader: 395
Netto leienivå: 2.160
Markedsverdi: 39.005

Bruttoyield: 2.555 / 39.005 = 6,55 %
Nettoyield: 2.160 / 39.005 = 5,54 %

OLT har anslått at de heleide kjøpesentrene har en samlet årlig markedsleie per 1. januar i år på 2.555 millioner kroner og at OLT som eier har 395 millioner kroner i årlige eierkostnader (15,5 % av markedsleien). Det gir en anslått årlig nettoleie per 1. januar i år på 2.160 millioner kroner som er 5,54 % av kjøpesentrenes anslåtte markedsverdi på 39.005 millioner kroner. Dvs at nettoyielden til kjøpesentrene er 5,54.

I 2020 hadde OLT en netto leieinntekt på 2.138 millioner kroner som er 22 millioner kroner (1,0 %) mindre enn det anslåtte netto leienivået OLT brukte per 1. januar 2021 for beregning av nettoyielden på 5,54. Leiene oppjusteres med inflasjonen over nyttår og kjøpesentrene hadde en ledighet på ca 4 % i 2020. Det skulle medført at netto leienivå per 1. januar i år skulle vært ca 4+2=6 % høyere enn faktisk nettoleie i 2020 og ikke OLTs 1,0 %. OLT bruker et meget lavt netto leienivå som gir en lav nettoyield. Hadde OLT brukt 5 % høyere netto leienivå i yieldberegningen hadde yielden økt med 0,28 prosentpoeng til 5,82.

Note 14 i årsrapporten for 2020 angående kjøpesentre:
- markedsleie per kvm (snitt): kr 1.992,-
- faktisk leie per kvm (snitt): kr 1.893,-

Markedsleien er i note 14 oppgitt å være drøyt 5 % høyere enn faktisk leie som skulle medført enda 5 % høyere netto leienivå enn det OLT bruker. Dvs at netto leienivå skulle vært 10,1 % høyere enn oppgitt og nettoyielden 0,56 prosentpoeng høyere enn oppgitt som gir en nettoyield på 6,10 %.

OLT bokfører de heleide kjøpesentrene ved siste årsskifte til en nettoyield på 6,10 % beregnet ut fra faktisk nettoleie i 2020 og OLTs oppgitte markedsleienivå i note 14.

Den laveste nettoyielden oppgitt i note 14 var 5,10 % som justert opp med 10 % gir 5,61 % beregnet ut fra faktisk nettoleie i 2020 og OLTs oppgitte markedsleienivå i note 14. Dvs at OLT bokførte Sandvika Storsenter og Storo Storsenter med en nettoyield på minst 5,61 % per siste årsskifte beregnet ut fra faktisk nettoleie i 2020 og OLTs oppgitte markedsleienivå i note 14.

OLT bokfører de heleide kjøpesentrene forsiktig og med langt høyere yield enn andre kjøpesentreeiere og langt høyere yield enn yielden i transaksjonsmarkedet. Det ligger en skjult merverdi i de heleide kjøpesentrene til OLT på anslagsvis 20 % (snittyield på 5,08) som er 7,8 milliarder kroner eller 75 kroner per aksje. Er det tilsvarende merverdier i resten av porteføljen er det ca 2 milliarder kroner eller 20 kroner per aksje i tillegg.

https://www.olt.no/globalassets/arsrapport-2020/pdf-noen/godkjent-arsrapport-2020-ipdf.pdf
Redigert 09.07.2021 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.07.2021 kl 09:03 3534

OLT Heleide kjøpesentre i 2020 (i millioner kroner)
Forvaltningsresultat: 1.952
Markedsverdi eiendommer 31.12: 39.005
Faktisk yield med alle kostnader: 1.952 / 39.005 = 5,00 %
https://www.olt.no/globalassets/arsrapport-2020/pdf-noen/godkjent-arsrapport-2020-ipdf.pdf

Citycon i 2020 (i millioner euro)
Forvaltningsresultat: 180,4
Markedsverdi eiendommer 31.12: 4.152,2
Faktisk yield etter alle kostnader: 180,4 / 4.152,2 = 4,34 %
https://www.citycon.com/sites/default/files/citycon_financial_review_2020.pdf

OLT må øke markedsverdien av eiendommene med 5,00 / 4,34 - 1 = 15,2 % for at faktisk yield skal komme ned på Citycons nivå.

Per siste årsskifte var Citycons kjøpesentre priset 15,2 % høyere enn OLTs heleide i forhold til forvaltningsresultatet i 2020 (leieinntekter minus alle løpende driftskostnader).
Slettet bruker
09.07.2021 kl 10:19 3514

OLTs heleide kjøpesentre:
Rapportert yield 31.12.20: 5,54
Faktisk yield 2020: 5,00
Rapportert - faktisk: 0,54

Citycon:
Rapportert yield 31.12.20: 5,4
Faktisk yield 2020: 4,34
Rapportert - faktisk: 1,06

I forhold til faktisk yield skulle OLTs rapporterte yield vært 0,52 prosentpoeng høyere for å ligge på Citycons nivå. Dvs at OLTs rapporterte yield skulle vært 6,06 ut fra hvordan Citycon rapporterer som er nesten identisk med yielden på 6,10 som man får ut fra OLTs faktisk nettoleie i 2020 og oppgitt markedsleienivå i note 14.




Morten McDuck
12.07.2021 kl 00:02 3406

Akkurat som debattanten Olav2 for noen år siden argumenterte overbevisende for OLTs fortreffelighet og verdi, gjør også Less1 det – på en påfallende lik måte.

Det store spørsmålet mitt er imidlertid hva som er nytt denne gangen? Hva er det som skal drive kursen oppover? Det er liten tvil om at det er et veldrevet selskap med store substansielle verdier som overgår markedsverdien av selskapet, men det hjelper ikke oss aksjonærer når kursen står dønn stille. Den har ligget stort sett i ro i mer enn seks år, og det har vært dyrt å sitte i OLT fremfor nærmest alt mulig annet (feks et globalt indeksfond, eller for eksempel Odin Eiendom C som har økt med 170 prosent siste 5 år. Alle de gode argumentene for hvorfor kursen skulle vært høyere var gyldige den gangen som de er nå, men det ser ikke ut til å hjelpe på kursutviklingen.

Etter å ha vært aksjonær i OLT siden 2010 solgte jeg meg ut i år, etter at jeg innså relevansen i det gamle ordtaket «The market can remain irrational longer than you can remain solvent». Jeg kjøpte meg inn igjen for et par måneder siden (med et mye mindre beløp enn før), da jeg aner at den endelig skal bryte opp til ny all time high og stige videre, men jeg kommer ikke til å sitte og se kursen ligge stille i seks år til.
semu
12.07.2021 kl 09:18 3266

Ja kanskje Olav 2 og Less 1 er samme person som står bak har vært min tanke.
Selv er jeg aksjonær ene og alene at jeg tror Olav Thon gruppen kjøper opp selskapet og tar det av børs.
Da vil vi få premien ut som vi har ventet på. DNB megler antyder jo også at det er en mulighet i OLT som det er i NPRO
Skjer det ikke i 2021 er det kanskje på tide å selge seg ned.
Slettet bruker
12.07.2021 kl 15:49 3228

Aksjekurs 2016 - 2021, internasjonale kjøpesenterselskaper:
Olav Thon Eiendomsselskap: + 15 %
Citycon: - 41 %
Klepierre: - 51 %
Wereldhave: - 53 %
Unibail Rodamco Westfield: - 71 %
Eurocommercial Properties: - 72 %
https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20210520_3
(side 11 i OLTs Q1-21 presentasjon)

OLTs aksjekurs har steget 15 % siste 5 år mot et betydelig kursfall for samtlige andre kjøpesenterselskaper. Nest best er Citycon som kjøpte kjøpesentrene til Stordalen & co i 2015 med et fall på 41 %. Tredje best er Klepierre som solgte kjøpesentrene til Stordalen & co i år med et fall på 51 %.

OLTs dårlige kursutvikling de siste årene skyldes de samme forholdene som alle kjøpesenterselskapene har lidd under. Forhold av typen:
1. Økt netthandel har vært negativt for leienivået til kjøpesentrene.
2. Transaksjonsmarkedet har priset inn et større og større fremtidig fall i kjøpesenterleier.
3. Aksjemarkedet har priset inn en større og større rabatt i aksjekursene.

Sett i forhold til kjøpesenterverdiene:
1. Leien har falt og dratt verdiene nedover.
2. Transaksjonsmarkedet har priset inn ytterligere verdifall som følge av frykt for enda lavere leie i fremtiden enn dagens leie.
3. Aksjemarkedet har priset inn ytterligere verdifall som følge av frykt for enda lavere leie i fremtiden enn transaktsjonsmarkedet har priset inn.

Det har vært en tretrinnsrakett som har krakket kjøpesenteraksjene de siste årene. Et aksjekrakk som kun et selskapet har klart å styre klar av i form Olav Thons OLT. OLT har klart seg imponerende godt de siste årene målt mot alle andre kjøpesenterselskaper.

For OLT holder det med at negativiteten til kjøpesentre ikke øker videre. Holdes kjøpesenternegativiteten på dagens nivå vil OLT fosse frem som følge av sin kraftige verdiskapning. Hemmes ikke aksjekursen av økt negativitet går OLT i normalt stigningsmodus. Et stigningsmodus som har fått kursen på 2 kroner i 1983 som var uten rabatt i forhold til underliggende verdier til å bli dagens drøyt 180 kroner med dagens 50 % rabatt i forhold til underliggende verdier.

Stordalen & co kjøper sentre og de som engasjerer seg i kjøpesentertransaksjoner melder om mindre negativitet til kjøpesentrene enn tidligere. Man får inntrykk av at negativiteten ikke bare har stoppet opp, men er iferd med å falle. Da går isåfall OLT over i normalt stigningsmodus med tillegg for fallet i negativiteten. Dvs at da blir OLT en av kursvinnerne på børs fremover.

Åpningen av hele verden og butikkenes vekst i netthandelsløsningen "klikk og hent" vil svekke tradisjonell netthandelen så mye at netthandelsselskaper garantert vil gå på ryggen og dra med seg investorene til en mer normal holdning til netthandelsselskaper. Det vil ikke være mulig i fremtiden å hente milliarder når man kun har gått med underskudd. De netthandelsselskapene som i dag lever på investorenes overdrevne tro på netthandel vil dø ut. Veksten i tradisjonell netthandel stopper garantert opp og snur til kraftig nedtur som følge av butikkenes inntreden i netthandelen (klikk og hent) og åpningen av samfunnet. Den investornegativiteten til kjøpesentre som netthandelens vekst har forårsaket blir kraftig svekket fremover. En kraftig svekkelse som egentlig allerede er igang. Stordalen & co og Hagen er investoreksempler på det.

Man bør la seg inspirere av OLTs utrolige kursoppgang de siste årene og ikke la seg demotivere av at kursen ikke har steget mer. Når verden nå etterhvert normaliseres også i forhold til netthandel og kjøpesentre, normaliseres også kursutviklingen til OLT. Da blir den meget kraftige bremsen som har hemmet kursutviklingen frem til nå et så kraftig trykk på gassen at de som sitter for lite i OLT eller ikke sitter i det hele tatt vil angre på det.

Redigert 12.07.2021 kl 16:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 14:09 3141

Q1-21, Q1-15, endring
- Aksjekurs: 163,50, 159,50, + 2,5 %
- Antall aksjer (i millioner): 103,62, 106,45, - 2,7 %
- Børsverdi (i millioner kroner): 16.942, 16.978, - 0,2 %
- Egenkapital aksjonærer (i millioner kroner): 28.512, 14.398, + 98,0 %
- Resultat før skatter, verdiendringer og valuta (i millioner kroner): 500, 342, + 46,2 %
- Yield kjøpesentre: 5,52, 5,83, - 0,31
- Yield andre eiendommer: 4,32, 6,05, - 1,73

31.03.21 hadde OLT en egenkapital på 28.512 millioner kroner som var en oppgang på 14.104 millioner kroner (+ 98,0 %) fra egenkapitalen 6 år tidligere. I Q1-21 hadde OLT et resultat før skatter, verdiendringer og valuta på 500 millioner kroner som var en oppgang på 158 millioner kroner (+ 46,2 %) fra 6 år tidligere. Til tross for en tilnærmet dobling av egenkapitalen og tilnærmet 50 % økning i løpende resultat på 6 år falt OLTs børsverdi med 36 millioner kroner (0,2 %) fra 16.978 millioner i 2015 til 16.942 millioner kroner i 2021.

Fra å ha en kjøpesenteryield 0,22 prosentpoeng lavere enn yielden for andre eiendommer for 6 år siden, er i år kjøpesenteryielden 1,20 prosentpoeng høyere enn yielden til andre eiendommer. Kjøpesenteryielden har de siste 6 år falt 1,42 prosentpoeng mindre enn yielden for andre eiendommer.

Transaksjonsmarkedets økte negativitet til kjøpesenteret siste 6 år kan avleses i de 1,42 prosentpoeng lavere yieldfall for kjøpesentre kontra øvrige eiendommer. Hadde kjøpesenteryielden falt like mye som yielden for øvrige eiendommer ville kjøpesentrene i dag hatt en markedsverdi 33 % høyere enn den faktiske. For OLT representerer dette ca 140 kroner per aksje i økt verdi.

Aksjemarkedets økte negativitet til kjøpesenterselskaper siste 6 år kan avleses av 98 % økt egenkapital samtidig som børsverdien faller med 0,2 %. Hadde børsverdien fulgt økningen av egenkapitalen ville børsverdien i dag vært 33,6 milliarder kroner med en 161 kroner høyere børskurs på 324,50 kroner.

Hadde både transaktsjonsmarkedet og aksjemarkedet vært uforandret siste 6 år i sin oppfatning av kjøpesentre hadde børskursen vært 301 kroner høyere per 31. mars i år enn 161,50 kroner. Dvs at børskursen hadde vært 462,50 kroner som er 186 % høyere børskurs enn den faktiske per 31.03.21.

Den negative holdningen netthandelsveksten har påført OLT har vært en brems for kursutviklingen i tillegg til den bremsen netthandelen har medført av redusert leie i kjøpesentrene. Får man fremover uforandret negativitet til kjøpesentre og normal leieutvikling vil OLTs aksjekurs ligge an til en større prosentvis vekst neste 6 år enn 186 % så lenge leieutviklingen er bedre enn i de foregående 6 år. Reduseres negativiteten slik investorenes økte interesse for kjøpesentre indikerer blir kursutviklingen enda bedre. Går man helt tilbake til nøytral holdning til kjøpesentre både i transaksjonsmarkedet og aksjemarkedet de neste 6 år havner OLTs børskurs over 1.000 kroner før 6 år har gått.
Redigert 13.07.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.07.2021 kl 01:08 3025

Netto investeringer i året (i millioner kroner) : Belåningsgrad 31.12

Q1-21: 246 : 37 %

2020: 915 : 38 %
2019: 548 : 39 %
2018: 1.305 : 40 %
2017: 1.818 : 42 %
2016: 4.259 : 44 %

2015: 2.699 : 44 %
2014: 3.866 : 47 %
2013: 1.000 : 46 %
2012: 1.279 : 47 %
2011: 853 : 50 %

På 9 år har belåningsgraden (=rentebærende gjeld/bokført verdi eiendomsportefølje) falt fra 50 % per 31.12.11 til 38 % per 31.12.20. Fallet har fortsatt i år ned til 37 % per 31.03.21. Belåningsgraden steg med 1 prosentpoeng i 2014 og var uforandret i 2016. I de andre årene har belåningsgraden falt med 1 til 3 prosentpoeng.

Fallet i belåningsgraden skyldes alt for lav investeringsaktivitet i alle år unntatt i 2014 og 2016. Det tidligere investeringsorienterte selskapet OLT som glødet økonomisk av vekst har blitt mer og mer investeringsfientlig. Per Q1-21 var rentebærende gjeld 20,5 milliarder kroner og eiendomsverdiene 54,7 milliarder kroner som medfører at OLT må investere 13,7 milliarder kroner for at belåningsgraden igjen skal komme opp på 50 % slik som i 2011.

For 13,7 milliarder investeringskroner kan OLT:
- kjøpe alle deleide kjøpesentre (kostnad ca 5 milliarder kroner) og øke topplinjen med ca 600 millioner kroner per år
- bygge ut Guneriuskvartalet (kostnad ca 2,5 milliarder kroner) og øke topplinjen med ca 150 millioner kroner per år
- bygge ut AMFI Alta, AMFI Moss og AMFI Vågen slik som planlagt (kostnad ca 1,1 milliarder kroner) og øke topplinjen med ca 70 millioner kroner per år (hvis OLT ikke selger de ca 200 boligene som skal bygges i Moss)
- kjøpe kjøpesentre som Aurora har kjøpt (kostnad 4,8 milliarder kroner) og øke topplinjen med ca 280 millioner kroner per år
- strø de siste 300 millioner kronene over de andre kjøpesentrene og øke topplinjen med ca 20 millioner kroner per år

Med 13,7 milliarder kroner investert ville topplinjen økt med ca 1.120 millioner kroner per år som sammen med økte årlige rentekostnader på ca 300 millioner kroner, redusert årlig nettoleie fra deleide kjøpesentre på ca 275 millioner kroner og økte årlige eierkostnader på ca 85 millioner kroner ville gitt et økt resultat før skatt og verdiendringer på ca 460 millioner kroner, som er 4,45 kroner per aksje.

I en tid hvor investorene verdsetter vekst høyere enn noen gang har OLT vært så investeringsfientlig at veksten har vært ca halvparten av hva OLTs normale investeringsnivå med uforandret belåningsgrad hadde medført. Netthandelen må nok ta skylden for dette også. Også Thon har latt seg skremme så kraftig av netthandelens vekst at han har vært 50 % investeringshemmet i snart 10 år.

Det virker som AMFI Vågen er igangsatt og at AMFI Alta og AMFI Moss er bestemt igangsatt om ikke alt for lenge. Kjører de igang Gunerius også og kjøper et par større kjøpesentre så er investeringsaktiviteten igjen der den bør være. Og da er alt på plass for den kursoppgangen noen har ventet på i årevis etter at Børsens største ikke bare har solgt alt i NPRO, men også har begynt å kjøpe OLT.

Folketrygdfondet har økt beholdningen av OLT-aksjer med 0,1 prosentpoeng fra 31. mars til 30. juni i år. For første gang siden Hagen solgte Steen & Strøm til Klepierre i 2008 har Folketrygdfondet økt beholdningen av OLT-aksjer med 0,1 % eller mer i et kvartal. Folketrygdfondet følger igjen Stordalen og Hagen, og gir da et kjøpssignal så sterkt at man må tilbake til rentekrakket i finanskrisen for å finne noe tilsvarende.

https://www.olt.no/investor/aksjonarer/
https://www.olt.no/globalassets/rapporter/2021/q1/kvartalsrapport-ote-2021-q1---rapporten0.pdf
Redigert 16.07.2021 kl 01:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.07.2021 kl 16:16 2844

Klepierre, yield:
2020: 5,3
2019: 5,0
2018: 4,9

Klepierre, belåningsgrad:
2020: 41 %
2019: 37 %
2018: 36 %
https://www.klepierre.com/en/finance/2020-universal-registration-document

26.03.21: S&P nedgraderer Klepierre.
https://www.tradingview.com/news/mtnewswires.com:20210326:G1998024:0-s-p-downgrades-klepierre-to-bbb-with-stable-outlook-amid-operating-pressures/

04.06.21: Klepierre selger kjøpesentre for 4,8 milliarder kroner til Stordalen & co
https://e24.no/naeringsliv/i/R9kMLO/stordalen-og-eiendomsinvestorer-satser-milliardbeloep-paa-ny-kjoepesentergigant

Transaksjonsmarkedet for kjøpesentre i Europa har vært dominert av de store kjøpesenteraktørene i Europa. Alle de store europeiske kjøpesenteraktørene, med unntaket av OLT, har blitt skviset av at de har måttet selge kjøpesentre for å holde belåningsgraden lav nok for fortsatt god kredittvurdering. Deres salg har presset yielden og belåningsgraden ytterligere opp som har medført ytterligere salg med ytterligere økt press på yield og belåningsgrad. Det har vært en selvforsterkende negativ spiral i transaktsjonsmarkedet for kjøpesentre i snart 10 år. En negativ spiral som netthandelens vekst igangsatte og har foret frem til i dag.

Den andre store europeiske aktøren med kjøpesenter i Norge er Citycon som ble negradert både i 2018 og 2019. Alle de store europeiske kjøpesenteraktørene, med unntak av OLT, har opplevd det samme presset på å selge kjøpesentre for å holde belåningsgraden nede og dermed kredittvurderingen oppe. Noe de fleste ikke har lykkes med til tross for salg av kjøpesentre. De fleste har ikke klart å selge nok.

OLT derimot har opplevd nærmest kontinuerlig fall i belåningsgraden til tross for det stadig økende salgpresset fra de andre store kjøpesenteraktørene. OLT har ikke vært tvunget til å selge kjøpesentre og har heller ikke gjort det. OLT har tvert imot kjøpt kjøpesentre og allikevel opplevd fall i belåningsgraden. Fall i belåningsgraden fordi OLT ikke har kjøpt mange nok kjøpesentre. Thon har vært selvpålagt investeringsnegativ.

Stordalen & co sine kjøpesenterkjøp hemmer den negative spiralen i transaksjonsmarkedet som Folketrygdfondets kjøp av OLT-aksjer indirekte gjør det samme. OLT kommer helt sikkert på banen som mer aktiv kjøper fremover, og man skal ikke se bort fra at Hagen kommer tilbake som kjøpesentereier han også etter å ha vært borte i 13 år. Når yielden nå snur fra oppgang til nedgang av det som allerede har skjedd, faller belåningsgraden til de store kjøpesenteraktørene. Og da blir de kjøpere av kjøpesentere de også mot at de frem til nå har måttet selge. Da blir det trangt i døra for å komme inn, i motsetning til den trangheten det i årevis har vært for å komme ut. Tranghet både i transaksjonsmarkedet og på børs. Kjøpesenterverdiene i transaksjonsmarkedet vil øke, og rabatten i kjøpesenteraksjer vil krakke.


Redigert 18.07.2021 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.07.2021 kl 12:24 2637

Komplett omsetning (i millioner kroner) : endring fra forrige kvartal : endring fra samme kvartal året før:
Q2-21: 2.409 : - 8,3 % : + 16,9 %
Q1-21: 2.627 : - 23,5 % : + 31,0 %

Q4-20: 3.435 : + 45,2 %
Q3-20: 2.365 : + 14,8 %
Q2-20: 2.061 : + 2,8 %
Q1-20: 2.005
https://newsweb.oslobors.no/message/538463

47.91 Postordrehandel og handel via internett (ujustert verdiindeks) : endring fra forrige kvartal : endring fra samme kvartal året før:
Q2-21: 534,6 : + 15,4 % : + 37,3 % ... (april og mai mot januar og februar)
Q1-21: 744,0 : - 8,7 % : + 59,6 %

Q4-20: 815,2 : + 39,2 %
Q3-20: 585,5 : - 1,1 %
Q2-20: 591,9 : + 27,0 %
Q1-20: 466,2
https://www.ssb.no/statbank/table/07129/

Nettavisen: "Kjemperesultat for Komplett i andre kvartal. Salget går så det suser for Komplett."
https://www.nettavisen.no/okonomi/kjemperesultat-for-komplett-i-andre-kvartal/s/12-95-3424158291

E24: "Milliardhopp i inntektene for Komplett"
https://e24.no/naeringsliv/i/k3XmLA/milliardhopp-i-inntektene-for-komplett

DN: "Stein Erik Hagens Komplett økte inntektene med én milliard i første halvår. Netthandelskjempen Komplett melder om solid fremgang."
https://www.dn.no/marked/stein-erik-hagen/komplett/canica/stein-erik-hagens-komplett-okte-inntektene-med-en-milliard-i-forste-halvar/2-1-1042902

Finansavisen: "Sterk topplinjevekst for Komplett. Komplett leverer sterk topplinjevekst på 17 prosent i andre kvartal."
https://finansavisen.no/nyheter/handel/2021/07/22/7708410/sterkt-topplinjevekst-for-komplett

Slettet bruker
22.07.2021 kl 15:12 2621

Kompletts omsetning steg 16,9 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år. Netthandelen totalt i Norge steg med 37,3 % fra april og mai i fjor til april og mai i år (junitallene kommer ikke før i neste uke). Total nettohandel i Norge må nærmest krakke i juni for at veksten i 2. kvartal skal halveres fra den doble veksten i kvartalets 2 første måneder. Kompletts vekst i 2. kvartal fra året før imponerer ikke.

Kompletts omsetning i 3. kvartal i fjor var 14,8 % høyere enn i 2. kvartal og 2. kvartal var 2,8 % høyere enn 1. kvartal. Total netthandel i Norge var i 3. kvartal i fjor 1,1 % lavere enn 2. kvartal og 2. kvartal var 27,0 % høyere enn 1. kvartal. Kompletts 2. kvartal i fjor var elendig omsetningsmessig sett i forhold til kvartalet både før og etter. Kompletts 2. kvartal sammenlignes med fjorårets elendige 2. kvartal og vokser bare 16,9 % mot total netthandels 37,3 %.

Kompletts 2. kvartalstall økte bare halvparten så mye som total netthandel i Norge til tross for at det kvartalet Kompletts tall ble sammenlignet med var elendig. Årets 2. kvartal var med andre ord dobbelt elendig for Komplett.

Kompletts omsetning i 2. kvartal i år var 29,9 % lavere enn 4. kvartal i fjor. Total netthandel i Norge i april og mai var 34,4 % lavere enn i 4. kvartal i fjor. Havner total netthandel i Norge på en indeks i juni i år på 37 medfører det et fall fra 4. kvartal i fjor til 2. kvartal i år på Kompletts 29,9 %. Dvs at total netthandel i Norge må falle med 85,6 % fra mai til juni i år for at netthandelen fra 4. kvartal i fjor til 2. kvartal i år skal falle like mye som Kompletts 29,9 %. Sett i forhold til total netthandel og 4. kvartal i fjor er Kompletts 2. kvartal i år katastrofalt dårlig.

Det hadde ikke gjort noe om pressen sjekket tallene til Komplett litt bedre før de apet selskapets konklusjoner. Komplett er foreløpig opp knapt 3 % i dag så da kan man vel konkludere med at børsen lar seg i større grad påvirke av pressens aping enn av hva en tallsjekk gir av katastrofalt dårlig resultat.
Redigert 22.07.2021 kl 15:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.07.2021 kl 07:44 2558

Omsetning (i millioner kroner) : endring fra forrige kvartal : endring fra samme kvartal året før

Komplett nettsalg til private kunder (B2C):
Q2-21: 1.371 : - 12,8 % : + 3,5 %
Q1-21: 1.573 : - 29,3 % : + 27,9 %

Q4-20: 2.224 : + 63,3 %
Q3-20: 1.362 : + 2,8 %
Q2-20: 1.325 : + 7,7 %
Q1-20: 1.230

Totalt nettsalg i Norge:
Q2-21: 534,6 : + 15,4 % : + 37,3 % ....(kun april og mai)
Q1-21: 744,0 : - 8,7 % : + 59,6 %

Q4-20: 815,2 : + 39,2 %
Q3-20: 585,5 : - 1,1 %
Q2-20: 591,9 : + 27,0 %
Q1-20: 466,2

Kompletts hovedvirksomhet er nettsalg til private kunder (B2C) som har utviklet seg enda dårligere i år enn Kompletts totale virksomhet. Omsetningen i Q2-21 var kun 3,5 % høyere enn året før og falt 12,8 % fra første kvartal. Omsetningsfallet fra 4. kvartal i fjor er på 38,4 %.

Totalt nettsalg i Norge i april og mai i år samlet er 34,4 % lavere enn totalt nettsalg i hele 4. kvartal i fjor. Dvs at uten salgsinntektene fra juni i år har totalt nettsalg i Norge falt 4 prosentpoeng mindre enn Kompletts nettsalg til private kunder fra 4. kvartal i fjor til 2. kvartal i år. For at totalt nettsalg i Norge skal utvikle seg like dårlig som Kompletts nettsalg til private kunder fra 4. kvartal i fjor til 2. kvartal i år må indeksen for junisalget i Norge være på -32,5. Dvs at totalt nettsalg i Norge i juni må være negativt med 15 % av salget i mai.

Kompletts nettsalg til private kunder har krakket i år fra forrige års voldsomme covidinspirerte vekst. Med 3,5 % vekst fra samme kvartal i fjor har hele den mellomliggende covidinspirerte veksten blitt reversert. Med åpningen av samfunnet og krakk i bruken av hjemmekontor står Kompletts nettsalg til private kunder midt i krakket. Omsetningen vil fortsette krakket i de kommende kvartaler.



Redigert 23.07.2021 kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2021 kl 12:07 2329

Omsetning (i millioner kroner) : endring fra forrige kvartal : endring fra samme kvartal året før

Komplett nettsalg til private kunder (B2C):
Q2-21: 1.371 : - 12,8 % : + 3,5 %
Q1-21: 1.573 : - 29,3 % : + 27,9 %

Q4-20: 2.224 : + 63,3 %
Q3-20: 1.362 : + 2,8 %
Q2-20: 1.325 : + 7,7 %
Q1-20: 1.230

Totalt nettsalg i Norge:
Q2-21: 805,3 : + 8,2 % : + 36,1 %
Q1-21: 744,0 : - 8,7 % : + 59,6 %

Q4-20: 815,2 : + 39,2 %
Q3-20: 585,5 : - 1,1 %
Q2-20: 591,9 : + 27,0 %
Q1-20: 466,2

Med junitallene inne har totalt nettsalg i Norge opplevd en vekst på 8,2 % fra 1. til 2. kvartal i år, og en vekst på 36,1 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.

Kompletts nettsalg til private kunder (B2C) har opplevd en nedgang på 12,8 % fra 1. til 2. kvartal i år som er 21,0 prosentpoeng dårligere enn totalt nettsalg i Norge, og en vekst på 3,5 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år som er 32,6 prosentpoeng dårligere enn totalt nettsalg i Norge.

Totalt nettsalg i Norge inkluderer butikkenes nettsalg hvor "klikk og hent" er dominerende, mens Kompletts B2C kun er tradisjonell netthandel hvor pakkesending er dominerende. Den enorme forskjellen mellom utviklingen til totalt nettsalg i Norge og utviklingen til den største tradisjonelle netthandelsaktøren Komplett skyldes i stor grad at butikkenes "klikk og hent" har opplevd langt større vekst under covid enn tradisjonell netthandel.

Totalt nettsalg i Norge, vekst fra samme måned i 2019:
06.21: + 88,4 %
05.21: + 87,4 %
04.21: + 115,6 %
03.21: + 111,1 %
02.21: + 94,8 %
01.21: + 65,2 %

Totalt nettsalg i Norge opplevde høyest vekst i april i år i forhold til samme måned i 2019. Veksten kvartalsmessig var 96,6 % fra 2. kvartal i 2019 til 2. kvartal i år og 89,4 % fra 1. kvartal i 2019 til 1. kvartal i år. Netthandelsveksten covid har fremprovosert har toppen bak seg, men var fortsatt meget stor i juni i år. En covidinspirert netthandelsvekst som også stimulerer Kompletts nettsalg til private kunder.

Netthandelen har et dramatisk omsetningsfall foran seg etterhvert som samfunnet åpner opp og går tilbake til noe som likner mer på det samfunnet vi hadde før covid enn det samfunnet vi har hatt under covid. Et dramatisk omsetningsfall som også Kompletts nettsalg til private kunder vil oppleve. Det vil medføre at Komplett B2C-omsetning ikke bare faller ned til nivået før covid så lenge dit har omsetningen nesten allerede falt. Kompletts B2C-omsetning vil falle langt under nivået før covid slik all tradisjonell netthandel i Norge vil oppleve.

Omsetningsgleden tradisjonell netthandel fikk av covid blir en dødelig omsetningsnedtur etterpå. Omsetningsnedturen butikkhandel fikk av covid blir en omsetningsglede etterpå stimulert av overgangen fra tradisjonell netthandel til butikkenes "klikk og hent".
Redigert 28.07.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.07.2021 kl 11:16 2265

Kompletts største utfordrer etter covid er butikkene med sin nettsatsing hvor "Klikk og hent" er den viktigste, men hvor også "ring og hent", "vipps og hent" og hjemleveringsalternativer tar markedsandeler fra den tradisjonelle netthandelen. Samtidig har den økte netthandelen under covid fremprovosert etablering av nye virksomheter som driver med tradisjonell netthandel i Kompletts bransjer.

Fra før til etter covid vil Komplett tape markedsandeler til nye konkurrenter i tradisjonell netthandel og til butikkenes nye eller forbedrede løsninger. Butikkenes satsing over covid vil medføre at tradisjonell netthandel får en mindre kake å dele på etter covid enn før, samtidig som det har blitt flere tradisjonelle netthandelsaktører. Når flere gjester må dele på en mindre kake blir det lite til hver gjest. For tradisjonell netthandel kommer kakestykkene etter covid til å bli alt for små for alt for mange. Hvor den største gjesten Komplett garantert vil gå sulten hjem.

Med omsetningskrakk hos de tradisjonelle netthandelsaktørene blir investorene raskt borte. Da må de virksomhetene som før har levd på investorenes tro på fremtidig vekst klare seg på egen hånd uten at investorene dekker underskuddene og/eller investeringene. Da kommer konkursene i tradisjonell netthandel og da får tradisjonell netthandel bl.a. et betalingsproblem. Betalingsproblem i form av kunder som ikke lenger vil betale før varen er mottatt og godkjent til en bransje hvor aktører går på ryggen i rask rekkefølge. Tradisjonell netthandels betalingsløsning er avhengig av kundenes tillit tll virksomhetenes evne til å oppfylle sin del av avtalen. Når netthandelsvirksomheter går på ryggen svekkes tilliten til de virksomhetene som fortsatt lever som medfører at kunder ikke vil betale før virksomheten har oppfylt sin del av avtalen.

Tradisjonell netthandel med sin dårlige betalingsløsning og sin sendrektige pakkelevering vil fremstå som steinaldrisk i forhold til alt hva butikkene kan tilby av løsninger. Når butikkene har nettløsningene og leveringsalternativene på plass og kontroll på hva de har i butikkene både overfor seg selv og sine kunder vil tradisjonell netthandel kun være for de som ble forelsket i tradisjonell netthandel og ikke vil endre seg. Tradisjonell netthandel blir handelsens svar på musikkens "vinyl".
Redigert 29.07.2021 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
semu
29.07.2021 kl 14:27 2249

Hadde det ikke vært en ide å legge dette ut på Komplett sitt forum og heller skrive litt om OLT. Komplett er ikke OLT.
Slettet bruker
30.07.2021 kl 10:30 2186

De siste 8 årenes økte tradisjonelle netthandel har for OLT medført:

1. Dårligere leieprisutvikling som har gitt dårligere verdiutvikling for handelseiendommene.
2. Investornegativitet til handelseiedom i transaksjonsmarkedet med høyere yield som har gitt ytterligere dårligere verdiutvikling for handelseiendommene enn det den svekkede leieprisutviklingen skulle ha medført.
3. Negativitet i aksjemarkedet til handelseiendomsselskaper i tillegg til investornegativiteten i transaksjonsmarkedet som har gitt ytterligere dårligere verdiutvikling for handelseiendomsselskapene enn det den svekkede leieprisutviklingen og investornegativiteten i transaksjonsmarkedet skulle ha medført.

semu: Økt netthandelen har medført dårligere kursutvikling for OLT via dårligere leieprisutvikling, høyere kjøpesenteryield og større rabatt i OLT-aksjen. Komplett er Skandinavias største tradisjonelle netthandelsaktør og da blir selskapets utvikling interessent som tegn på hvordan tradisjonell netthandel fremover vil utvikle seg og dermed hvordan tradisjonell netthandel vil påvirke OLT. Klarer man å forutsi netthandelens fall så har man også forutsett en ekstrem kursstigning for OLT så lenge da blir netthandelens negative påvirkning på OLTs kursutvikling reversert.

Netthandelen har i tillegg påvirket Thon negativt i form av mindre eiendomsutvikling og færre eiendomskjøp. Thons negativitet slipper med netthandelens fall som medfører økt verdiskapning i OLT via økt eiendomsutvikling og flere gode eiendomskjøp.
Redigert 31.07.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2021 kl 16:13 2107

Omsetning Q2-21: Endring fra Q1-21 : Endring fra Q2-20:

Amazons nettbutikksalg: + 0,5 % : + 15,8 %
Kompletts nettsalg til private kunder: - 12,8 % : +3,5 %

Amazons totale virksomhet: + 4,2 % : + 27,2 %
Kompletts totale virksomhet: - 8,3 % : + 16,9 %

(Totalt nettsalg i Norge: + 8,2 % : + 36,1 %)

Amazons nettbutikksalg steg med 0,5 % fra 1. til 2. kvartal i år og steg med 15,8 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.
Kompletts nettsalg til private kunder falt med 12,8 % fra 1. til 2. kvartal i år og steg med 3,5 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.

Amazons totale virksomhet steg med 4,2 % fra 1. til 2. kvartal i år og steg med 27,2 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.
Kompletts totale virksomhet falt med 8,3 % fra 1. til 2. kvartal i år og steg med 16,9 % fra 2. kvartal i fjor til 2. kvartal i år.

Både i forhold til 1. kvartal i år og 2. kvartal i fjor gjør Amazon det langt bedre enn Komplett. Amazon gjør det 10 til 15 prosentpoeng bedre enn Komplett både i forhold til 1. kvartal i år og 2. kvartal i fjor. (Både Amazon og Komplett gjør det dårligere enn totalt nettsalg i Norge både i forhold til 1. kvartal i år og 2. kvartal i fjor).

Amazonaksjen falt 7,6 % dagen Q2-21 tallene ble presentert. Komplettaksjen steg 2,9 % dagen Q2-21 tallene ble presentert.

Amazonaksjen rates av 50 meglerhus. Komplettaksjen rates av 0 meglerhus. Amazons regnskaper blir analysert av profesjonelle analytikere som formidler analysene til aksjemarkedet bl.a. via pressen. Kompletts regnskaper blir analysert av Kompletts adm.direktør og regnskapsansvarlig som formidler analysen til aksjemarkedet via pressen.

En profesjonell gjennomgang av Komplett etter samme mal som gjennomgangen av Amazon formidlet til aksjemarkedet vil krakke Komplettaksjen. Det er nok hovedårsaken til at ingen meglerhus tar tak i Komplett for analyse selv etter at hele 4 meglerhus var engasjerte i Hagens nedsalg i år som sendte Komplett tilbake på børs. Hagen kan prise seg lykkelig over at hans virksomhet er plassert i Norge og ikke i et annet land. Lykkelig over at han får god tid på seg til å selge seg helt ut før aksjemarkedet får formidlet den berettigede frykten for at Komplett går på ryggen av nedturen etter covid.
Redigert 31.07.2021 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.07.2021 kl 18:56 2092

Komplett har en aksjekapital på 72.255.155 aksjer. Nedsalget var på 30 millioner aksjer slik at Hagen etter nedsalget hadde 42.255.155 aksjer per 18. juni 2021. I Kompletts rapport for Q2-21 er Hagen (Canica Invest as) oppført med 39.705.209 aksjer per 13. juli 2021. Dvs at Hagen har solgt ytterligere 2.549.946 aksjer i de første 25 dagene etter nedsalget.

I tillegg til nedsalget av 30 millioner aksjer og etterfølgende salg av 2,5 millioner aksjer tok Hagen ut 400 millioner kroner i ekstraordinært utbytte fra Komplett før nedsalget. Det er vanskelig å oppfatte Hagen som noe annet enn at han stikker fra skuta med så mye gull som mulig før skuta synker.
Redigert 31.07.2021 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.08.2021 kl 11:50 1910

Amazon fra Q1-21 til Q2-21:
- Nettbutikksalg: + 0,5 %
- Fysisk butikksalg: + 7,1 %
- Totalt salg i forhold til forventning: + 0,1 %

Amazon fra Q1-20 til Q2-20:
- Nettbutikksalg: + 25,2 %
- Fysisk butikksalg: - 18,7 %
- Totalt salg i forhold til forventning: + 14,0 %

Amazon fra Q1-19 til Q2-19:
- Nettbutikksalg: + 5,3 %
- Fysisk butikksalg: + 0,5 %
- Totalt salg i forhold til forventning: + 3,1 %

Før covid fra 1. til 2. kvartal 2019 steg omsetningen i nettbutikk som normalt med 5,3 %. Omsetningen i fysisk butikk steg som normalt med 0,5 %. Total omsetning i 2. kvartal 2019 havnet som normalt 3,1 % høyere enn hva Amazon hadde "forventet". (Omsetningen har alltid havnet høyere enn Amazons forventning)

I covids start fra 1. til 2. kvartal 2020 steg omsetningen i nettbutikk med 25,2 % som var 20 prosentpoeng høyere enn normal vekst. Omsetningen i fysisk butikk falt med 18,7 % som var 20 prosentpoeng lavere enn normalt. Totalt salg havnet 14,0 % over forventningen som var 10 prosentpoeng mer enn normalt.

I covids begynnende slutt fra 1. til 2. kvartal 2021 steg omsetningen i nettbutikk med 0,5 % som var 5 prosentpoeng lavere enn normalt. Omsetningen i fysisk butikk steg med 7,1 % som var 5 prosentpoeng høyere enn normalt. Totalt salg havnet 0,1 % over forventningen som var 2,5 prosentpoeng lavere enn normalt.

Netthandelens begynnende nedtur fra 1. til 2. kvartal i år kom like overraskende på Amazons forventning og aksjonærer som netthandelens opptur 1 år tidligere. Dog var nedturen i år bare 25 % av oppturen 1 år tidligere så lenge april 2021 også for Amazon var toppen av den covidinspirerte omsetningen. Hele 2. kvartal i fjor var oppgang, mens årets 2. kvartal var oppgang i april avløst av nedgang i mai og juni.

For Q3-21 forventer Amazon en total omsetning på 109 milliarder dollar som er en nedgang i omsetningen fra Q2-21 på 3,1 milliarder dollar (- 3,6 %). I normalåret 2019 forventet Amazon en total omsetning i Q3 7,2 % høyere enn total omsetning i Q2. Årets Q3-forventning beregnet i slutten av juli ligger ut fra totalomsetningen i Q2 10 prosentpoeng lavere enn normalt. Amazon har ut fra den kjente omsetningen i nesten hele juli 2021 forstått at netthandelsnedturen i Q2-21 bare var begynnelsen på den netthandelsnedturen som kommer. Amazons netthandel i juli i år må ha vært meget dårlig for et så kraftig fall i forventningen for hele Q3-21.

Netthandelens omsetningsfall etter covid er ikke bare et fenomen for Komplett eller for Skandinavia. Verdens største netthandelsaktør Amazon og verden opplever nøyaktig det samme. Fysisk butikkers omsetningsoppgang etter covid er tilsvarende ikke bare et fenomen for OLTs butikker eller butikker i Skandinavia. Butikker i hele verden opplever nøyaktig det samme. Netthandelens fall og butikkhandelens vekst etter covid er et internasjonalt fenomen. Netthandelsboblen kan sprekke hvor som helst i verden og vil dra med seg hele verdens netthandel. Butikkenes suksess etter covid vil gjelde hele verden og vil bl.a. stimulere butikkleie i hele verden med tilhørende oppgang for alle verdens kjøpesenteraktører.

Redigert 03.08.2021 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.08.2021 kl 11:15 1718

Kompletts aksjekurs sluttet sist fredag på kr 53,80 som er ned drøyt 10 % fra nedsalget på kr 60,-. Etter knapt 2 timers handel i dag har Komplett steget med hele 7,6 % til kr 57,89. For de som føler for å takke for kursoppgangen bør takken sendes til ole.martin.westgaard@dnb.no. Westgaard har i dag tatt Komplett inn i anbefalingsvarmen med et kursmål på kr 90,-.

Westgaard forutsetter i sine beregninger at omsetningen stiger med 33 % og driftsresultatet stiger med 88 % fra 2020 til 2023. Westgaard forutsetter at den enorme omsetnings- og resultatveksten covid fremprovoserte i 2020 fortsetter etter at samfunnet åpner opp igjen. Westgaard aper Kompletts fremtidsvisjon som input i analysen og da blir resultatet deretter. Uansett hvor godt analyseverktøyet er så blir ikke konklusjonen bedre enn hva man putter inn i analysen. Tull inn i analysen blir tull ut.

Nederst på side 1 i Westgaards analyse over 94 sider presenteres omsetnings- og resultattallene for årene 2018 til 2023 hvor de 3 første årene er det som har skjedd og de 3 siste årene er fremtidsvisjonen.

Komplett 2018 hos Westgaard:
- Omsetning: 6.697 millioner kroner
- Driftsresultat: -71 millioner kroner

Går man til årsregnskapet til Komplett for 2018 dukker følgende tall opp:

Komplett 2018 i Kompletts årsrapport for 2018:
- Omsetning: 8.557 millioner kroner
- Driftsresultat: -304 millioner kroner

Westgaards omsetning i 2018 gir omsetningsvekst fra 2018 til 2019 på 846 millioner kroner mot årsrapportens omsetning i 2018 gir omsetningsfall fra 2018 til 2019 på 1.014 millioner kroner. Westgaards nesten 1 milliard kroner i omsetningsvekst fra 2018 til 2019 ser langt bedre ut i slike analyser enn årsrapportens mer enn 1 milliard kroner i omsetningsfall.

DnBs Westgaard aper ikke bare Kompletts mildt sagt optimistiske fremtidsvisjon. Han justerer også historiske data slik at historien ser bedre ut.




Redigert 09.08.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
semu
09.08.2021 kl 17:23 1677

Komplett igjen. utrolig hvor lite folk forstår og skriver på andre sine linker. Men vi får vel ha de unnskyldt for de vet ikke mer
Slettet bruker
09.08.2021 kl 20:22 1656

semu: Det er en viss sannsynlighet for at Thon kjøper ut minoritetsaksjonærene for den rapporterte substansverdien på drøyt 300 kroner. Sannsynligheten er ikke stor når man tar i betraktning hva Thon har vært opptatt av i hele sin karriere. Thon har aldri kjøpt noe til overpris. Tvert imot er en av pilarene i Thons suksess hans opptatthet av å ikke betale for mye. Thon er kjent for å kjøpe så billig så mulig og da blir sannsynligheten for at han betaler nesten dobbelt pris i forhold til hva aksjene koster over børs så lav at man kanskje bør engasjere seg i noe annet.

OLTs aksjekurs har i 8 år blitt holdt i sjakk av troen på at netthandelens vekst rammer butikksalg og dermed kjøpesentre så hardt at kjøpesenterleier krakker fra dagens nivå. En tro på netthandelens vekst med tilhørende elendighet for kjøpesentre som ikke bare har rammet OLT, men samtlige børsnoterte kjøpesenterselskaper i verden. Kjøpesenterverdiene i transaksjonsmarkedet har falt og børsrabatten i forhold til transaksjonsmarkedets verdier har økt for alle børsnoterte kjøpesenterselskaper verden over.

Faller troen på netthandelens vekst så øker kjøpesenterverdiene i transaksjonsmarkedet samtidig som børsrabatten faller. Dvs at både OLT og alle andre kjøpesenterselskaper får en dobbelt positiv kurseffekt ved fall i troen på netthandelens vekst, som tilsvarende den dobbelte negative kurseffekten samtlige kjøpesenterselskaper har opplevd de siste 8 årene som følge av veksten i troen på netthandelens vekst.

Komplett er Norges og Skandinavias største netthandelsaktør og dermed det mest interessante selskapet å studere for å få et innblikk i både netthandelens utvikling og investorenes holdning til dette i vår del av verden. Å studere Komplett gir input til hva som skjer med netthandelen og dermed hva som også skjer med både verdiutviklingen til kjøpesentre i transaktsjonsmarkedet og kursrabatten i de børsnoterte kjøpesenterselskapene. Analyse av Komplett er i dag viktigere for å prediktere OLTs fremtidige kursutvikling enn analyse av OLT.

Analyse av OLT gir alltid konklusjonen at selskapet går godt økonomisk og at aksjekursen er alt for lav. Analyse av Komplett gir svaret på når kjøpsenterverdiene vil stige og når rabatten i OLTs aksjekurs vil reduseres, og dermed svaret på OLTs fremtidige kursutvikling.
Redigert 09.08.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.08.2021 kl 16:27 1591

Andel netthandel av total varehandel i Norge

07.21: 12 %

06.21: 14 %
05.21: 14 %
04.21: 20 %
Q2-21: 16,0 %

03.21: 18 %
02.21: 15 %
01.21: 16 %
Q1-21: 16,3 %

12.20: 12 %
11.20: 17 %
10.20: 12 %
Q4-20: 13,7 %

09.20: 12 %
08.20: 12 %
07.20: 10 %
Q3-20: 11,3 %

06.20: 11 %
05.20: 11 %
04.20: 13 %
Q2-20: 11,7 %

03.20: 12 %
02.20: 9 %
01.20: 11 %
Q1-20: 10,7 %

https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/om-oss/Kortdata_uke_30.pdf

DnB Innsikt for uke 30-21 viser (nederst til venstre på side 16) en andel netthandel i juli 21 av total varehandel på 12 %. Andelen er opp 2 prosentpoeng fra juli 20, ned 2 prosentpoeng fra juni 21 og ned 8 prosentpoeng fra netthandelstoppen på 20 % i april 21.

Nederst til høyre på side 16 vises netthandelen i millioner kroner per uke i den lyse grafen. Netthandelen i uke 30-21 havnet på ca 340 millioner kroner som var opp ca 30 millioner (10 %) fra uke 30-20. Med tilnærmet uforandret fysisk varehandel fra uke 30-20 til uke 30-21 økte netthandelsandelen med 10 % fra uke 30-20 til uke 30-21, mot 20 % økt netthandel fra juli 20 til juli 21. Dette sier at netthandelen faller kraftig gjennom juli 21 så lenge uke 30 er siste uke i juli. En kraftig netthandelsfall i juli som man også ser av netthandelsgrafen som faller langt kraftigere i juli 21 enn i juli i de to foregående årene.

Netthandelsandelen økte fra 11,7 % i Q2-20 til 16,0 % i Q2-21 (+ 37 %) som medførte at Kompletts nettsalg til private kunder (B2C) økte med 3,5 % fra Q2-20 til Q2-21. Med 20 % økt netthandelsandel i juli 21 fra året før (17 prosentpoeng dårligere vekst enn i Q2-21) hvor siste uke økte kun med 10 % ligger det an til 2-sifret prosentpoeng fall i Kompletts B2C fra Q3-20 til Q3-21.

Hele omsetningsoppgangen covid dro med seg var trolig tapt for Komplett i løpet av juli i år. Fremover vil omsetningen falle videre og havne langt under nivået før covid dukket opp. Til ekstrem forskjell fra Kompletts optimistiske fremtidsvisjon, apet inn i DnBs kursanbefaling på 90 kroner, hvor omsetningen stiger eksponensielt fremover med 33 % vekst etter 3 år. Spørsmålet er ikke om Kompletts aksjekurs kollapser. Spørsmålet er når Kompletts aksjekurs kollapser, og om noen vil redde Komplett fra en fremtidig konkurs.
Redigert 11.08.2021 kl 09:02 Du må logge inn for å svare