En forbauselse ved den nye NRK-tomten :

Slettet bruker
19.05.2021 kl 02:47 2509

https://www.aftenposten.no/kultur/i/6zLwo0/naa-er-det-klart-nrk-flytter-til-ensjoe

Det er ikke omtalt noe sted i mediedekningen av saken såvidt jeg har registrert, at det går en T-bane tunnel like under tomten på
langs og nesten midt på. Dette må selgerne ha fått kompensert for tidligere. Og denne tunnelen er veldig trafikert. Man taler om
sikkerhets beredskap. Dette er jo det stikk motsatte. Dette er sårbarhet. Det kan ikke være mange meterene med fjell over tunnelhimlingen.

Dette forholdet med T-banetunnelen legger etter mitt skjønn betydelige begrensninger og komplikasjoner mht. å kunne bygge
under bakken. Noe dirring kan kanskje også oppstå. Dette er et vesentlig forhold. Med dette faktum på bordet fremstår
kjøpsprisen som faktisk altfor høy. Bygningsmassen er også sliten. Disse eiendommene er rett og slett ikke
verd 800 millioner kroner.


https://www.norgeskart.no/#!?project=norgeskart&layers=1002&zoom=16&lat=6649503.27&lon=264336.01&sok=ensj%C3%B8veien%203&markerLat=6649603.407882095&markerLon=264339.3436282808&panel=searchOptionsPanel

Den stiplede streken er T-banen under bakken. Kan ikke være mye klaring fra tunnelhimlingen til terrengoverflaten på NRK-tomten.
Redigert 19.05.2021 kl 03:05 Du må logge inn for å svare
wire1
19.05.2021 kl 11:16 2386

De har nok hatt dialog med myndighetene ifm. sikkerhet ved tomtekjøp.

Skal vi isåfall flytte festningen og rådhuset også da, der det ligger rett over festningstunnelen, for ikke å nevne regjeringskvartalet der det ligger over ring 1. Jeg ser at NRK faktisk er samfunnskritisk infrastruktur, men kun gjennom "ledelse og krisehåndtering". Antagelig ikke av samme betydning som f.eks. Telenor og sambandet.

Det er allerede ca. 7 m fall fra tomtenes høyeste punkt til laveste punkt. Hvor mye mer under terreng mener du de trenger å bygge? Skulle de hatt feks. 2 etg. under terreng fra laveste nivå (noe de sannsynligvis ikke vil få bygget), hadde det blitt over 4. etg under terreng fra høyeste nivå.

Vibrasjoner tror jeg ikke det er så mye til. Det er jo allerede bygget mange boliger bokstavelig talt oppå stasjonen. Hadde vibrasjoner vært et reelt problem hadde de ikke blitt solgt. Er det snakk om sensitivt utstyr kan de sikkert bygge egne anti-vibrasjonsrom.

Det at bygningsmassen er sliten har ingen betydning på prisen. Det skal rives uansett. Det gjelder alt på Ensjø med unntak av tobakksfabrikken.
Hvorfor er den ikke verdt 800 millioner? Det er regulert til boligformål og du får mange boliger på de tomtene der. Det er prisen man må ut med for så sentrale tomter, ihvertfall ferdigregulerte boligtomter. Prisen blir uansett ubetydelig i den store sammenheng. Sentrumsdannelse på Ensjø, kultur og næringsetablering, flere arbeidsplasser som vil stimulere til flere restauranter og kafeer, og generelt økt kvalitet i bydelen som trenger det mest.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 17:55 2284

Hverken bygningene oppe på Akershus festning eller rådhuset ligger over Festningstunnelen. Den går under der
vannbassengene på Rådhusplassen ligger, og 80 - 90 meter nord for broen over til Akershus Festning fra Festningsplassen.
Videre er det ca 40 meter ned til himlingen under Rådhusplassen. Rådhuset står på fjell langt til side for Festningstunnelen.
Overhodet hodet ikke sammenlignbare eksempler.
Har gjort noen beregninger ved Ensjø. Det er 900 meter fra origo på Tøyen T-bane stasjon til nordre del av Ensjø
stasjonsområde. Tøyen ligger på 22,2 m og Ensjø stasjonsområde nordre kant 52,7 m. Så stigningen på de 900 m
er 30,5 meter. NRK tomtens nordre kant over Tunnelbanen er 663 meter etter Tøyen. Dermed skulle skinnegangen
ligger på 44,7 meter her. Bruker vi tunnelhøyde 5 meter, ligger himlingen på 49,7 meter. Terrenget ligger her på 64,7
m. Dvs. 15 meter klaring til terreng. (Tunnelbanen har et vertikalt fall på 4,65 meter fra tomtegrense i syd til tomtegrense i nord).
Over Tunnelbanen i NRK-tomtens sydkant ligger skinnegang på 49,35 m. Himling : 54,35. Terreng 66,5 m. Klaring : 12,15 m.
Det er ikke sikkert det går fjell helt i dagen og over det hele av disse ca 137 meterene med Tunnelbane under tomten. Og man
bør ha et visst minimum med fjell fra tunnelhimling til nærmeste kjellergulv. Og gå noe særlig nærmere enn 10 meter med fjell
er vel kritisk. Vi må huske på sikkerheten til tunnelbane passasjerene. Det passerer nok flere TITUSENER passasjerer på
de 3 tunnelbanene som går gjennom denne tunnelen hver dag.

Eller har man tenkt å avdekke T-banen her, og bygge en hette over ? I såfall vil byggekostnadene skyte i været.
Et annet forhold er at dette området kan bli utgangspunkt for en ny tunnelbane som krysser igjennom T-baneringen.
Over til f.eks. Majorstuen. F.eks. via Bislett.
Oslo burde desidert se på kryssninger igjennom T-baneringen. Undertegnede er selv forslagsskaper her. Og sånn
sett kan Ensjø da bli en viktig T-banestasjon.
En institusjon som NRK trenger nok kjellerarealer. Både til lagre, arkiver, parkering, varelevering etc.
Undertegnede har foreslått flere nye T-banelinjer som krysser gjennom det store sentralområdet inne i T-baneringen.
Bl.a. en annen også lenger opp på T-baneringen i forlengelsen av Vestli-linjen.

(Den nye regjeringskvartaltunnelen er ikke særlig relevant her).
Til begge sider for tunnelbanen kan jo NRK bygge dypt om de vil.
Det er bare synd tunnelbanen reduserer byggefriheten. Den må
hensyntas.

For selgerne av de 3 eiendommene er bygningstilstanden relevant.
Det er alternativ anvendelsen å videreføre bruk av de. Det er neppe
veldig lett å finne kjøpere til disse 3 eiendommene til 800 millioner.
Og det burde vært prisavslag for tunnelbanens eksistens her.

Rart at man har klint opp så mye stygt og banalt på Ensjø. Sykdomstegn.
En kommune uten kritisk sans ?
Stygge banale nybygg drar ikke priser opp, det deprimerer priser i forhold
til prisutvikling generelt i tilsvarende type strøk.
Redigert 19.05.2021 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 18:23 2245

For gjennomkrysning av T-baneringen kan Ensjø bli siste stasjon nordøstfra for linje/-r gjennom
"innmaten" i T-baneringen.
Det går 3 linjer som passerer Ensjø.

For Vestli linjen kan Carl Berners plass stasjon bli siste stasjon nordøstfra.

Dette kan være veldig smart for Oslo. (Oppfunnet av meg). Den hardt
kapasitetsbelastede T-baneringen kan bli avlastet. Og folkerike områder
i "innmaten" i T-baneringen kan få T-bane tilknytning. Masse næringsliv
holder også til i denne "innmaten". Pluss masse institusjoner som folk besøker.

Kanskje NRK-tomten brukes som riggtomt for anbringelse av den nye T-banelinjen/-er
herfra ? Da kan de bl.a. ta ut utborret/utsprengt stein her. Så slipper andre steder i
byen å få anleggssår med dette. Eller i hvertfall reduserer det en del.

Sånn sett kan dette bli et konstruktivt samfunnstiltak med anskaffelse av ny NRK-tomt.
Man kan kanskje legge Tunnelbanen lavere også under NRK-tomten ? Eller i hvertfall
sørge for at NRK får fin kjeller.

Disse 4 "østlige" T-banene kan få kortere forbindelseslinjer til en rekke "vestlige" linjer.
Et enormt pluss for byen.
Men vi må slutte å bygge stygge og banale kassete boligblokker. Det burde gjøres forbudt.
Oslo må innføre strenge retningslinjer for nybygg.

Redigert 19.05.2021 kl 18:28 Du må logge inn for å svare
wire1
19.05.2021 kl 18:33 2222

ok, du får ringe NRK og fortelle dem dette da...
Slettet bruker
19.05.2021 kl 18:50 2192

Når jeg ser på dette, så oppdager jeg noe nytt.
Nemlig forhold med Gjøvikbanen.

Har egentlig vært skeptisk til Ringerikstunnelen. Det prosjektet sniker i køen. Og det er veldig mange penger innvolvert.

Men, Gjøvikbanen kan jo koble seg til Hønefoss og Ringerikstunnelen, om Ringerikstunnelen bygges. Da kan
egentlig Roa - Vålerenga eller f.eks. Rotnes i Nittedal til Vålerenga kuttes ut.

Gjøvikbanen er en viss barriere gjennom sentrale strøk av Oslo. Det mellom Vålerenga og Rotnes eller Roa
skulle ha liten viktighet i dag vis a vis dette med eksisterende spor som ligger der. Dette ble bygget for en
helt annen tid. Og kanskje steder som Jevnaker heller trenger tog, enn en antikvarisk toglinje i Nittedal ?

Banenor kan jo få frigjort store verdier ved å selge trasédeler gjennom Oslo. Det er sikkert endel mål tomt
Banenor eier her.

En betingelse for å tillate T-banelinje konseptet realisert er at Oslo-området beholder Ullevål sykehus i sin helhet.
Det vil også kunne få en fantastisk god kollektivtransport dekning. Og med det spare bl.a. mye parkeringsbehov.
Det er viktig at det offentlige eier en del eiendom i det sentrale Oslo. Det kommer alltid godt med. Og befolkningen
vil ha det sånn.
Hytteværingen
19.05.2021 kl 18:59 2177

Ringeriksbanen har blitt utsatt i 60 år, skulle vært bygd på 1960-tallet. Så om det prosjektet sniker i køen, ja da må det ligge mye fra mellomkrigstiden å vente på realisering.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:08 2167

Det er noen korrigeringer her. Tøyen T-bane stasjon kan muligens være et bedre påkoblingspunkt enn Ensjø for nye linjer inne i
T-baneringen. (Har gammelt egetutviklet materiale om dette, men ikke for hånden).
Og toglinjen Alnabru - Sinsen kunne i forbindelse med Gjøviksbanen da muligens også tas bort.
Man kunne kanskje av og til sette opp veterantog eller skiturtog fra Kjelsås stasjon og nordover.

Utbygginger på Tøyen T-banestasjon kan også trenge riggtomt i nærheten. Og da kan vi lage en flott ny Tøyen stasjon.
Med f.eks. flere innganger. Tøyen T-bane st. ligger nære bl.a. Botanisk have, tidl. Munch museum og Tøyenparken m.m.


Det kunne både gå en undergrunnstunnel fra Ensjø til Carl Berner stasjon og videre ut i T-banering "innmaten" derfra,
og det samme fra Tøyen T-bane stasjon. Så alle 4 "østlige" linjer får muligheten til å fordele seg inn fra eller utfra disse
to stasjonene på T-baneringen.

Tøyen T-bane stasjon kunne få en adkomstrampe i retning NRK-bygget. Kanskje med rullefortau ?
Redigert 19.05.2021 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:11 2158

Gjøviksbanen burde trekkes inn i diskusjonen om Ringerikstunnelen.
Videre vil vi se totalplanen for Bergensbanen. Hvordan kommer man til påståtte 4,5 t reisetid.
Hytteværingen
19.05.2021 kl 19:25 2124

En ting er kortere reisetid til Bergen, men tenk på Hole- og Ringeriksregionen. Med 20-30 min inn til Oslo vil det gi store muligheter for bosetting i regionen. Det trengs virkelig for å avta presset for Osloregionen.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:44 2097

Jo, dette skjønner jeg i og for seg. Men dette er lite diskutert. Faren er at Stor-Oslo brutto får for mye av veksten
i forhold til resten av landet. Det er viktig at vi har bosetting i Nord-Norge for eksempel.
At Gjøviksbanen fra Hønefoss til Gjøvik kan bli noe helt annet, er f.eks. overhodet ikke diskutert.

I de senere år har Oslo og Akershus hatt skremmende stor andel av den nasjonale folketallsveksten. Det er en
nasjonal oppgave å gjøre noe med dette.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 19:53 2063

https://www.ao.no/oslo-folk-fortsetter-a-flytte-ut-og-hit-flytter-de-til/s/5-128-102221?fbclid=IwAR07vx3d2UOp876gXwPTV903fXia5jU2Y2vUm4_UsxGCPjDptqqI7uWBlFQ

Folk har nå begynt å flytte ut av Oslo.
Ikke rart, når man ser så mange stygge, firkantede boligblokker omgitt av støy, asfalt og betong til skyhøye priser.
Folk trives ikke i dette. De vil andre steder hvor de kan være nær trær, skog, innsjø, elv, fjord eller hav. Få luft, grønt.
blått og fredfullhet rundt seg. Se blomster, gress, eng, busker og bekker. Det er dette nordmenn er bygd for.

Redigert 19.05.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Hytteværingen
19.05.2021 kl 19:56 2058

Nå flytter man bare fra Oslo kommune til nabokommunene. De bor fortsatt i Oslo by. Bærum og Lørenskog skulle vært en del av Oslo kommune, men det er annen diskusjon
Redigert 19.05.2021 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2021 kl 20:00 2049

En del flytter nok ut av Stor-Oslo området også.
Men det er konstruktivt for landet. Og ny samferdselsinfrastruktur
burde underbygge for en slik utvikling.

Og drive med industri for eksempel (både prosessindustri og tilvirkningsindustri),
er ikke særlig egnet hverken i Oslo kommune, Bærum kommune eller Lørenskog kommune.
Redigert 19.05.2021 kl 20:03 Du må logge inn for å svare
Hytteværingen
19.05.2021 kl 20:00 2043

Folk vil bo urbant og det synes jeg man skal respektere. Politikere som skal prakke på folk distriksbostader har jeg liten sans for.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 20:06 2022

Vi skal satse på verdiskapning rundt om i landet. Selvfølgelig ikke plassere folk ut i distriktene bare for distrikts utplasserings skyld.
Det må knyttes til nye verdiskapningssatsninger. Hvor det er behov for arbeidende folk.
Slettet bruker
19.05.2021 kl 20:27 1992

Hei renten/folkens:))

Og...Oslo har vel stort sett papirflyttere i departementene med hjemmekontor og innvandrere på sosial/Nav trygd, renten - verdiskapningen foregår langs kysten med fiske, oppdrett, olje, skipsbygging, gassanlegg++++ - ZnageZz....

-TaKK-

Lykke til

Hilzen
Tille Lulla
Slettet bruker
22.05.2021 kl 11:10 1749

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/raser-etter-nrk-storkjop/73781798
https://tjenester.oslo.kommune.no/ekstern/veiledere/eiendomsinfo/

Her fremkommer ting. En tidligere eier av bygningene føler seg forsmådd.

Så dette med T-banen under tomten. Skriv inn Ensjøveien 7 i søkefeltet, så får man opp reguleringskartet hos Oslo kommune.
Den viser at T-banen går midt under Ensjøveien 3 og 5. Og endog har sikkerhetssoner til begge sider. Så kjellermulighetene
på nr. 3 og 5 er klart begrenset. Maks 2 U-etasjer. Også på nr. 7 er det maks 2 u-etasjer, men med mulighet for å bygge
dypere godt på østsiden av traseen.

Ferd burde være vel kjent med problematikken, fordi de fikk tilkjent erstatning i forbindelse med Festningstunnelen nede
i Dokkveien ved Filipstad park hvor de hadde/har en eiendom. I navnet Tiedemann eiendom el. lign. muligens.

Det er mulig tunnelhøyden er 4 meter og ikke 5 meter. Og at sporet i nordenden av tomten ligger noen desimeter
lavere pga. Tøyen T-banestasjons utstrekning. At bakken opp til Ensjø tar til noe senere enn hittil beregnet. Det bør
vel være noe sånt som minimum 9 meter (kanskje 10 meter ?) med fjell over en slik trasé. Og at man ved bygging i
grunnen, må være forsiktig. Dvs. at det kan bli dyrere kjellerbygging pga. dette hensynet. Fordi det må ikke bygges
slik at fjellgrunnen over T-banetunnelen svekkes. Det går 3 T-banelinjer her, og det passerer titusenvis av mennesker
like under bakken her hver eneste dag. Skadepotensiale er enormt om noe galt skulle inntre.

Jeg mener at dette med Tunnelbanens forefinnelse så grunt under tomten er et klart verdireduserende forhold. Hvor
mye det bør slås av for dette er uvisst, men det kan fort dreie seg om 100 millioner kroner. Kanskje enda mer ? Dette
er et forhold som vil følge eiendommen på ubestemt tid, og er verdikritisk hele tiden.

Det ser ut som man kan bygge ned til ca kote 62,35. Om overkant 1 etasje såle legges på 69,20, er det 6,85 meter
til rådighet for 2 fulle kjelleretasjer. 3,425 m bto pr. etasje i et sånt bygg er ikke all verden. Et hovedkvarter til NRK
trenger lagerrom til rekvisitter, arkiver, parkering, varelevering etc. For at resten av bygget skal kunne fungere bra.

Reguleringsplanen tegner en minst 30 meter bred sone for T-banen. I tillegg inneholder alle de 3 eiendommene
en faresone for kraftledning. (Det var kanskje et luftspenn her som er tatt vekk ? Men som da kanskje er lagt i
bakken her ?) Og byggesonen begynner først drøyt 30 meter inn fra midten av Ensjøveien. Dvs. dette med T-banen
får større betydning på det komprimerte gjenværende byggeområde, fordi det er her T-banen ligger.

Det virker som NRK har stupt på her. Hva slags rådgivere har de hatt ? Det er ikke så lett å selge disse eiendommene.
Og ihvertfall ikke til spesielt høy pris. Historikken viser også at man ikke har betalt så mye tidligere. Og T-banen
ble bygget rundt kanskje 1966 ? Da fikk vel tomteeier minimalt i erstatning ? (En eiendom herjet av T-bane i grunnen
og kraftledning er ikke bare bare å selge. I tillegg er det jernbane langs tomtegrensen, og stor byggeforbudssone mot
Ensjøveien. 4 heavy'e prisreduserende forhold). Man kan nesten lure på om NRK har kjøpt katta i sekken ? Som Ferd
sa i retten : - Dette var ikke verd noe. Men "katta" ble solgt for 800 mill. Til noen offentlig ansatte "grønnskollinger".

Videre er vi opptatt av hvorledes NRK-eiendommen på Marienlyst vil bli utnyttet. Vi kan ikke godta spesielt høy
utnyttelse der. Det vi hittil har sett av planer der, har hatt altfor høy utnyttelsesgrad. Ferd skrøt i forkant, men
kom med noe som ikke samsvarte med skrytet.

Når alt dette er sagt er NRKs nye lokalisering interessant. Men her er ikke ting bare bare. Og skal det virkelig
arbeide over 2000 mennesker her ?

NRK eies av oss alle sammen. Vi er opptatt av hvorledes våre felles midler forvaltes. Herunder avhendelsen av
Marienlyst, og hva som vil skje med den eiendommen. Og anskaffelse av ny eiendom, og hva som vil skje med den.
Om byutviklingsresultatet og økonomien i dette blir bra, sett fra det norske folks side.

Tipper at da Ferd kjøpte Marienlyst, så lå det i kortene at Ferd ville cashe inn 500 mill på Ensjø. Og at Ferd dermed
ville komme ut av den problemeiendommen der. Og som det var knyttet så mye tidligere turbulens til.
Redigert 22.05.2021 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2021 kl 17:58 1624

https://www.nettavisen.no/nyheter/johan-h-andresen-effektivitet-er-nesten-blitt-et-skjellsord-i-det-offentlige/s/12-95-3424130734
Litt rettferdighet er på sin plass.
Denne tråden var ikke myntet på Ferd. Men på noe mediedekningen hadde oversett ; Nemlig hele 3 T-banelinjer som går ganske
få metere under tomtens overflate. Det er imidlertid et faktum at Ferd dukker opp her som selger av deler av eiendommen NRK
kjøpte (500 av de 800 mill. kr.), samtidig som Ferd tidligere har kjøpt den nåværende NRK-eiendommen.
Det er også flere andre litt spesielle forhold rundt Ensjøveien 3 - 7, ved at Gjøvikbanen går kloss inntil tomtegrensen,
reguleringsplanen inneholder en faresone for en kraftgate, og relativt stor byggeforbudssone mot Ensjøveien. Disse 4
forhold blir noe litt vesentlig tilsammen. Den økonomiske konsekvensen av dette er ikke lik null. Det kan fort bli litt
penger her. Media og politikere har bare pratet lokalisering, ikke tekniske forhold. Egentlig kritikkverdig av media og
politikerne. Snakker vi om i velkjent uansvarlig stil ? Fordi det er other peoples money. Here the peoples money.
Redigert 22.05.2021 kl 18:00 Du må logge inn for å svare