RECSI & Group 14

Holymoses25
RECSI 19.05.2021 kl 17:44 60581

Da er vi klare for oppgang!!
Tweet fra Group14 akkurat nå.. Commercial Scale.

Lithium-Silicon batteries have arrived. 🙏 Group14 is enabling the reinvention of batteries. #lithiumbatteries #domesticsupplychain https://t.co/6lGP4ZEMnv

Redigert 19.05.2021 kl 20:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2021 kl 10:24 14257

Markedet ja.. hvis vi med "markedet" tenker på de store fondene, så forstår jeg jo at de sitter på gjerdet. De blir hver måned målt av sine kunder på hvor stor avkastning de klarer, og da ville en inngang i REC tidligere i år vært dårlig butikk på papiret, og kunder ville vært skeptisk til dem. Nå ville jo REC vært en dråpe i havet for dem, men allikevel, alle munner drar, sa brura og svelget:)

Fra spøk til alvor, så tror jeg at "markedet" vil kaste seg på toget så snart melding kommer. Om de går glipp av mange prosent oppgang, så vil de allikevel få meget god avkastnig på kort tid, og det vil vise seg positivt i månedsrapporten mot kundene.

For oss småsparere, så gjør det "ingenting" om vi må sitte noen måneder i heftig minus, vi vet jo hvor dette bærer til slutt:)

God helg, folkens!

Slettet bruker
24.09.2021 kl 10:34 14180

Har vært med på dette mange ganger før ikke bare i Rec
Når det fundamentale og potensiale stemmer som her skal man sitte stille selv om det går nedover det har sjelden slått feil i mine investeringer:)))
Redigert 24.09.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
24.09.2021 kl 10:37 14190

Riktig det du skriver om transport av silan, men det er jo derfor de forhandler med FLERE om COLOCATION, som Rec skriver nå senest i sin presentasjon til Paretokonferansen. Dette blir stort, på tide du hiver deg på og kjøper Rec aksjer hva remmer og tøy kan holde, ellers står du der og "just missed the train"!
Redigert 24.09.2021 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Militærmannen
24.09.2021 kl 20:09 13556

https://www.projectfinance.law/podcasts/2021/september/ep174-building-better-batteries/

Etter å ha lyttet til denne podcasten med Rick Luebbe (CEO av Group14), så ønsker jeg å dele noe av det Rick informerte om. Unnskyld på forhånd for litt rustete oversettelse. (edit: denne podcasten er fra idag, 24 sept)

Han sa at det var et strategisk valg for G14 å etablere et JV med SK Group i Korea for å få en egen produksjonslinje utenfor USA (second source supply) av samme materiale som blir produsert i USA, årsaken for dette er at bilindustrien kommer ikke til å adaptere til ny teknologi hvis de er avhengig av et single source supply (kun produksjon i USA). I tillegg gir dette dem en godt etablert partner med mye ekspertise (SK Group).

Rick sa også at visjonen til G14 var å etablere et "very large production facility" i USA, gjerne 100 ganger større enn deres nåværende commercial facility som han sa selv. Dette ønsker de å etablere i Washington, for å dra nytte av vannkraft, billig strøm, god infrastruktur, og samarbeid med supply chain partners. (muligens her kommer RECSI inn?)

Han ønsker at dette fasilitetet i Washington skal kunne produsere nok materiale for å kunne realisere litium-silicon batterier for et sted mellom 600.000 og 1.2mill kjøretøy, og dette er bare det første steget, for de ønsker å kontinuelig utvide dette fasilitetet for å dekke markedet sitt behov.

Prosessen for produksjon til consumer electronics er estimert til 12-24mnd fra nå mens prosessen for produksjon til EV batterier er en 2-4år prosess fra nå, i følge Rick.

Rick sa også at hovedproblemet med G14 nå i dag er å vokse raskt nok til å holde i takt med det ekstremt økende markedet, for behovet er der, men det krever mye innsats for å bli godt nok etablert til å faktisk dekke denne etterspørselen.

Jeg reagerer på at han aldri nevner samarbeid med RECSI, men han nevner samarbeid med ATL, BASF, Showa Denko, CABOT og SK Group.
Men har Group14 noen andre alternativ for supply chain partners enn RECSI om de etablerer seg i Washington?
Redigert 24.09.2021 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.09.2021 kl 20:19 13513

Bra oppsummert det. Jeg tror grunnen til at han nevner disse partnerne spesielt, er at de har bidratt med investorpenger. Det har nok ikke Rec.
Luebbe har skrytt av samarbeidet med Rec flere ganger. Er bare Rec som har kapasitet i dag til å levere de mengdene de har snakket om, for nye fabrikken de ønsker å bygge i Washington.
Slettet bruker
24.09.2021 kl 20:30 13458

Har se lov å annonsere en evt avtale med Rec? Er det ikke Rec som må gjøre det?
Trollstuket
24.09.2021 kl 20:32 13459

Forbudt for G14 å spre sensitiv informasjon grunnet recsi sin plass på børsen :)
MorganKane
24.09.2021 kl 21:07 13356

Takk Armyman!

"Central Washington because of good supply chain partners".. . Ikke mange andre enn REC som kan stille opp med silan til å mate en 12000 tonn silisium anode fabrikk for å si det sånn. Og spesielt ikke i central Washington😂

De har sagt at de håper å være klare til å starte byggingen i løpet av 2021. Jeg tror jula kommer tidlig i år for oss rec aksjonærer. Wild guess, dette annonseres 23 oktober. Ett fett om det blir utsatt også egentlig. Hvis ikke Røkke klarer å dra den her i land så kan han legge inn årene.
Redigert 24.09.2021 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Loveshak
24.09.2021 kl 22:07 13220

Han nevner ikke Recsi fordi de ikke er investorer i G14, det er alle de han nevnte.

https://group14.technology/en/news/group14-hosts-governor-inslee-at-hq-to-discuss-commercial-manufacturing-scc55-for-the-global-electrification-movement

"Inslee met privately with Group14 earlier this year at the site of our pilot-scale facility and lab located in the REC Silicon factory in Moses Lake, WA and was enthused to hear about the BAM factory’s commercial production. With the BAM Factory’s 120 ton annual production capacity combined with plans to expand output by 12,000 tons per year with a BAM-2 factory east of the cascades, we know that it’s key to meet demand for more affordable and safer electric vehicles, better performing consumer electronics, and a renewable energy infrastructure today."

Det er bare en mulighet på hvor den 12 000 MT fabrikken er.
Redigert 24.09.2021 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.09.2021 kl 00:31 12998

Personlig håper jeg de drøyer til 27 oktober. Måtte sjekke i kalenderen at det faktisk er en børsdag. Det hadde vært kult om annonsering for de fremtidige pensjonspengene mine kom allerede på 31-årsdagen! ;)
Småplukker
27.09.2021 kl 08:46 11216

Det snakkes om Rec som en utbytteaksje - er dette bestemt, og hvor høy må aksjekursen isåfall være før de begynner med dette? #ihaveadream
omac
27.09.2021 kl 09:02 11028

Ett utbytte utbetales om selskapet generer penger og har ingenting med aksjekurs å gjøre
Slettet bruker
27.09.2021 kl 09:03 11017

Nei, det er ikke «bestemt».

Når inntektene øker og overskuddene kommer, er det naturlig at styret gjør et av to grep:
1) investerer for ytterligere vekst
2) betaler ut utbytte

Slettet bruker
27.09.2021 kl 09:07 10983

Foreløpig er det uhørt med utbytte. Det ligger godt frem i tid. Akkurat nå sliter selskapet med å gå i pluss og har ingen gode løsninger på å nedbetale gjeld.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 09:24 10816

Ja, alt i tur og orden. I dag er det spenning knyttet til behandlingen i Kongressen av Biden's store pakke. Den går nok ikke rett igjennom, men det blir interessant å se hvor stor avstanden er mellom de som er for og mot. Det blir nok et par uker med forhandlinger og drakamper kan man vel forvente.

Ellers har jeg notert meg at India planlegger å bygge opp egen polysiliconkapasitet (https://www.bernreuter.com/newsroom/polysilicon-news/article/will-india-s-plans-for-polysilicon-production-get-real-this-time/). Hvorvidt dette er en mulighet for REC å bidra med kunnskap og teknoligi gjenstår å se.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 10:01 10552

Hehe/ ingen gode løsninger - det må du nesten begrunne, Amatørkongen…

Det jeg leser er at selskapet er svært optimistiske med tanke på oppstart av ML i 2023 (avgjørelsen regner de med å ta inneværende år). Forsiktig estimert så anslår TT at 75% drift vil gi et ebidta-bidrag på 100 millioner dollar (og kostnadene med vedlikehold opphører).

I tillegg kommer 50 millioner dollar + fra butte.

Cash per nå er ca det samme som gjelden. En del cash går med til oppstart, men det betyr at gjelden ikke vil være noe problem. I tillegg kommer taksonomien inn som vil gi RECsi og tilsvarende selskapet mye bedre lånebetingelser.

Endelig, så har styret en fullmakt på å utstede 20% ekstra aksjer gjennom en emisjon.

Så: dersom du tror dette kuliminerer med at styret ikke har «noen plan» for betjening av gjeld, så må du nesten forklare hva som skjer på styrerommet. Handlingsalternativer har de i alle fall.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:06 10264

Jeg skal prøve, jeg snakker jo som en aksjonær og hva som skaper verdi for meg, noe alle andre aksjonærer også burde gjøre.

"Det jeg leser er at selskapet er svært optimistiske med tanke på oppstart av ML i 2023 (avgjørelsen regner de med å ta inneværende år). Forsiktig estimert så anslår TT at 75% drift vil gi et ebidta-bidrag på 100 millioner dollar (og kostnadene med vedlikehold opphører)."

- Dette er vel og bra, men obligasjonsgjeld på $110 mill forfaller våren 2023, Oppstart av ML en gang i 2023 hjelper ikke her. Det kan om mulig bidra til å vise at selskapet vil tjene gode penger og slik sett refinansiere gjelden på bedre vilkår. Ikke gitt med andre ord.

"Cash per nå er ca det samme som gjelden. En del cash går med til oppstart, men det betyr at gjelden ikke vil være noe problem. I tillegg kommer taksonomien inn som vil gi RECsi og tilsvarende selskapet mye bedre lånebetingelser."

- Min kalkulator ser at det de har i cash vil brukes på å dekke løpende underskudd, kostnader ved oppstart av ML, oppgradering på Butte, mulig reaktoroppgradering av ML. Da er det tomt for cash.

"Endelig, så har styret en fullmakt på å utstede 20% ekstra aksjer gjennom en emisjon."

- Ja, dette er bra, men å ta emisjonsfullmakt for å betale gjeld er jo ikke et godt alternativ, det beste ville vært å betale det ned over driften, men det er umulig innen 2023.

Det kan godt være styret har en plan, men de har ingen god plan som er meldt i markedet som vi aksjonærer er klar over. Det var jo da mitt utgangspunkt. Samt ideen om utbytte, som er ganske utopisk gitt realitetene.
Redigert 27.09.2021 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:27 10107

Mange løsninger de kan gjøre med lånet da om du er redd for dette:)) Nytt lån, bonds eller lignende selv holder jeg knapp på at Røkke kjøper seg opp å tar kontroll, dette har de nok fullstendig kontroll på skal du se:))

Mange har vært nervøs på gjelden til Rec gjennom tidene til og med noen som har sagt konkurs:)). Dette har løst seg hver eneste gang:))
Men det viktigste her nå er ikke å bli gjeldsfrie det vil de bli temmelig raskt uansett etter oppgradering av Butte og åpning av Ml da vil kronene rulle inn med stort tempo . Vi har i tillegg jokeren Yulin:))
Rec nærmer seg også pluss i regnskapene kun med Butte selv om de har kostnader Ml.
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:37 10033

Deler ditt syn her. Pluss at mange ser bort fra at Røkkes og Akers interesser må vaere sammenfallende med andre som sitter med aksjer. Vi kan ha sammenfallende interesser, men det er ikke sikkert.

Det er riktig som du skriver at REC for tiden brenner cash for å dekke underskudd. Når det gjelder obligasjonslånet som forfaller i 2023 tror jeg at det beste er å ta opp et nytt obligasjonslån for å betale dette, og denne gangen burde renten bli betydelig lavere. Det kan jo tenkes at Aker gir et slikt lån eller garanterer for det - i mot at det kan konverteres til aksjer - og vips så begynner Aker å få full kontroll.

Men lenge innen den tid vet vi om ML skal startes - og i hvis det er tilfellet vet vi også hvilke kontrakter man har og hvordan framtiden ser ut - vil jeg anta. Det er grunn til optimisme for caset er utrolig spennende med kjempepotensial men også med risiko. Men, å dyrke Røkke som en helgen vil jeg advare mot. Som akjseeier har man bare en man kan stole på, seg selv. Dersom man ikke kommer med mer konkret informasjon til neste kvartalspresentasjon blir jeg skuffet. Vi ble vel heller ikke oppdatert i august om hva man skulle beslutte om Yulin. De kunne i allefall ha informert om at beslutningen var utsatt og hint om hvorfor.
Redigert 27.09.2021 kl 11:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.09.2021 kl 11:48 9977

Enig med deg, og Falco1. Om ML gis grønt lys er jeg ikke redd for obligasjonslånet. Det kan også fikses med konvertibeltlån som du sier, håper da bare ikke at den kursene settes for lavt. Det vil legge en klam hånd på aksjekursen inntil lånet blir konvertert, det kan ta tid.

Jeg blir også skuffet om det ikke kommer noe snart, tiden er inne for det nå. Det beste ville vært, som jeg har vært inne på tidligere, at det meldes noe konkrete nyheter rundt ML. Og kanskje Yulin som du nevner, før Q3. For da kan de benytte Q3 presentasjonen til å presentere mer rundt dette. Det er hvertfall noe jeg ønsker meg :)

Tvi tvi.
Skuta79
09.10.2021 kl 19:08 8642

Recsi blir nevnt i aksesladder positivt!! Rund ca 35 min ut🚀🚀
jokke
09.10.2021 kl 19:54 8483

Joda, voksent av EH å legge seg flat. Han hadde ett innlegg på forumet som var hinsides fakta og ble tatt godt i ørene av kanalsjefen til Rec-tråden som tilbakeviste og kom med riktig Rec fakta. Honnør til kanalsjef AB.
xray292
09.10.2021 kl 20:08 8425

Aksesladder bommer litt når det presiseres at SK er et kinesisk selskap. Så vidt meg bekjent er SK koreansk. Og det er ikke Q4-21 som kommer nå. Det er vel heller q3.
Slettet bruker
09.10.2021 kl 21:30 8141

Tror han snakket om dette:
https://group14.technology/en/news/farasis-energy-reports-25-energy-boost-for-ev-batteries-with-scc55-a-silicon-carbon-anode-manufactured-by-group14-technologies
Farasis er kinesisk og har kontakt med Mercedes/Daimler. Det har blitt gjennomført en vellykket test av litium ion batteri med Group 14 sitt anode materiale.
solfylt
09.10.2021 kl 22:03 8001

37:20 begynner de å snakke om REC. Erlend Henriksen tror likevel Moses Lake vil åpne (nå som han har fått med seg hva som faktisk skjer med si-anoder og blant andre Group14).
https://www.radio-norge.org/podcasts/aksjesladder
Slettet bruker
09.10.2021 kl 22:16 7967

Ja, han nevner ikke SK, men kinesiske selskapet som har testet anoden i EV/ bilbatteri.

Og så referer han til at RECsi skal melde om åpning av ML i løpet av Q4 (altså dette kvartalet). Han viser ikke til Q3-rapporten. Så han har sitt på det tørre.

Litt moro at han legger seg flat for skepsisen og anbefalte kjøp fredag👍
xray292
09.10.2021 kl 22:33 7886

Da trekker jeg kritikken tilbake. Takk for oppklarende info 😀
Slettet bruker
10.10.2021 kl 00:07 7594

Dette et faktisk megabull spør du meg. Håper mange får med seg dette, en som var kritisk til rec har snudd og nå anbefaler rec som kjøp. Ikke akkuratt veldig vanskelig å forstå at rec sitter fint i det, men allikevel deilig å få enda en bekreftelse. Åpning av moses lake kommer og da ser vi aldri kurs under 20 igjen
Bullfight
10.10.2021 kl 09:22 7172

Det blir nok en heftig uke for REC kommende uke. Ser det begynte en forsiktig shortinndekking og den vil nok tilta til uka

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010112675
Redigert 10.10.2021 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.10.2021 kl 09:49 6605

Farasis Energy Finds Performance in Lithium-Silicon
Farasis Energy, one of the world’s leading manufacturers of lithium-ion pouch batteries, announced a significant performance milestone for EV batteries featuring lithium-silicon technology developed by Group14 Technologies, a global manufacturer of advanced silicon-carbon anodes.

A leading developer of automotive EV batteries globally, Farasis already delivers the highest-performing lithium-ion batteries on the market and has notable partnerships with automotive OEMs Daimler and Geely.

In cells built and tested by Farasis utilizing Group14’s flagship silicon-carbon anode material SCC55™, the company has achieved an increase in energy density that would enable them to reach 330 Wh/kg in typical automotive cells with more than 1000 charge-discharge cycles. The battery EV cell will have a volumetric energy density of 750 Wh/l.

“Traditional BEV lithium-ion batteries using graphite for anode materials typically can approach 260 Wh/kg energy density, so this performance boost over traditional lithium-ion batteries represents a real breakthrough for EV applications,” said Dr. Keith Kepler, CTO of Farasis Energy.

Compared to typical automotive EV batteries on the market today with energy density in the range of 260 Wh/kg, a Farasis Energy automotive battery powered with SCC55™ could increase EV range significantly without compromising cycle life standards set by high-quality graphites and synthetic graphites.

“These significant third-party results with Farasis demonstrate that SCC55™ has the potential to meaningfully impact the performance of batteries for automotive applications,” said Dr. Rick Costantino, CTO of Group14 Technologies. “This is a significant milestone in our goal to enable EVs to achieve true cost-parity with internal combustion engines, and Group14 is ready to deliver our lithium-silicon battery technology manufactured in our commercial-scale Battery Active Materials (BAM) factory in Washington state.”
Slettet bruker
28.10.2021 kl 09:29 5274

🎉 Honored to be named a finalist for Commercial Technology of the Year in the 2021 @SPGlobalPlatts Energy Awards, particularly among such great company. We’re developing the battery for all batteries, and working hard daily at our U.S. and global factories.⚡


https://twitter.com/Group14Tech/status/1453506509388664837?t=IzOXjRISDwJoTpC64dDQFg&s=19
solfylt
08.11.2021 kl 23:27 4122

Mon tro om ikke infrastrukturpakka er godt nytt for elektrifiseringen av USA, i alle fall i følge Group14 🐒
https://www.cnet.com/roadshow/news/biden-bipartisan-infrastructure-bill-ev-charging-us-house/
https://twitter.com/Group14Tech