Aker Offshore Wind - Trigger liste

Frodon
AOW 20.05.2021 kl 14:48 85630

Er det noen som har noe å legge til her, gi beskjed

Aker Offshore Wind (AOW) AKH har 51% eierskap - 1.5 GW portfolio of development projects

- Emisjon til drift, hvis de ikke får en kontrakt de kan kjøre emisjon på snart

- Lisensrunden i Skottland - Linsens ventet å bli tildelt H1 2022 - Scotwind (new submission deadline in Mid-July - søknadsfristen 16. juli) - aims to provide 10 GW in new installed capacity - aims to develop more than 500 MW in gross capacity. Lease award is expected H1 2021, FID in 2028 and commercial operation date in 2030.

https://www-energyvoice-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.energyvoice.com/renewables-energy-transition/wind/337342/ocean-winds-scotwind/amp/

«Røkke-selskapet er sammen med Mainstream Renewable Power valgt som foretrukket budgiver for å kjøpe en initiell 50 prosent andel av et flytende havvindprosjekt i Japan»

https://e24.no/boers-og-finans/i/5G3Wjb/aker-offshore-wind-favoritt-til-havvindprosjekt-i-japan

- Korea - Sites allocated. Electricity business license. H2 2021

- Ocean Winds and Aker Offshore Wind Announce Partnership for Floating Offshore Wind Energy in Scotland

- Lisensrunden i California juni 2022 (New bill would set state target to build hundreds of tall turbines in the Pacific Ocean by 2030). Lease auction Q2/Q3 2022.

- AOW owns a share of the project development company KF Wind, The project has a total potential capacity of 1,500 MW with electricity production from first phase of 500 MW from 2025-2026

- AOW announced establishment of a 50/50 JV with Swedish company Hexicon to explore floating wind opportunities in Sweden. Sweden has ambitious renewables ambitions and may become a large floating offshore wind market. Public consultation for 3 areas. Seabed survey permits submitted for 3 sites.
https://www.hexicon.eu/projects/

Vindkraftsparken Dyning

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Dyning.pdf

Vindkraftsparken Mareld

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mareld.pdf

Vindkraftsparken Kultje

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Kultje.pdf
--------------

- The Redwood Coast Offshore Wind Project (RedCOW) was established in 2018 as a consortium with Aker Solutions and EDP Renewables (now Ocean Winds)
Project has the potential to be a flagship project for the state, with an initial capacity of 150 MW by 2025. FID is scheduled for 2024, while the commercial operation date is expected in 2025

- AOW og Aker Horizons har signert en samarbeidsavtale med Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, fornybarprodusent, for å utforske muligheter for havvind på norsk kontinentalsokkel.

- The Norwegian government has opened two areas for offshore wind development with a potential capacity of about 4.5 GW: Sørlige Nordsjø II and Utsira Nord. Forventet at lisenser blir tildelt H1 2022.

- Børs meldt 14.6.2021: The partnership - in which bp, Statkraft and Aker Offshore Wind will each hold a 33.3% share - will pursue a bid to develop offshore wind power in the Sørlige Nordsjø II (SN2) licence area

«Under talen fortalte Tina Bru at det vil bli gitt konsesjoner til to eller tre aktører i Sørlige Nordsjø II, som skal velges ut etter en kvalifiseringsrunde og en auksjon.
Bru har som mål at auksjonene skal annonseres første kvartal i 2022»

«I Utsira Nord, der det skal bygges flytende havvind, vil det åpnes for tre utbygginger på opp til 500 megawatt hver»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/OQwbxE/vil-aapne-flere-omraader-for-havvind

- Project Sønnavindar is located in Sørlige Nordsjø II - opened for license applications starting January 2021 - Pending development of the government framework,
FID is expected in 2024 - phased development between 2026 and 2029. AOW target to develop 1,200 MW. AOW currently takes an architect role for the total development concepts, including electrification infrastructure, and may set up separate structures for scope outside of the wind farm itself

- Project Vestavindar is located in Utsira Nord - Pending development of the government framework, FID is expected in 2024 and commercial operation date is expected in 2026 - AOW targets to develop 500 MW of gross installed capacity. AOW currently takes an architect role for the total development concepts, including electrification infrastructure, and may set up separate structures for scope outside of the wind farm itself

Principle Power (ikke børs notert) 47% eierskap - Aker, via subsidiary Vestavindar Offshore Wind, funded by Aker Offshore Wind's
- børsnotering av Principle Power
- konsesjoner i Norge (denne sommeren?),
- Samarbeid med Statskraft og svenskene.
- More than 100 MW installed capacity by 2022
- World’s first 8.4 MW floating turbine installed offshore in Portugal
https://www.principlepowerinc.com/

Info fra prospekt til Aker Horizons når selskapet flyttes til hovedindeksen 21.5.2021:
https://static1.squarespace.com/static/5f871df7bb429b52ac77d186/t/60a632df064ee75be0ce520d/1621504756046/Aker+Horizons+Prospectus.pdf

Aker Offshore Wind kan handles på USA børsen:

https://www.otcmarkets.com/stock/AKOWF/quote
Redigert 17.12.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 22:12 3480

Ja du kan ikke allt om alle selskaper Når det gjelder det regnskapsmessige og TA, så er det vel ingen som motsier deg det.
Nåt det gjelder det psykologiske om troen på nye kontrakter o.s.v.,så er den sterk blandt investorene,og da kan den økonomiske biten fort bli positiv.
Selskapet guider break even iq3.
Aksjemarkedet ligger som du vet et halvtår i forkant. Jeg har troa,men en stor risk. Positive Oljeutsikter de nærmeste månedene.
Redigert 13.07.2021 kl 22:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.07.2021 kl 22:24 3447

Hold deg til borr tråden
Slettet bruker
13.07.2021 kl 22:29 3445

Dette er bestilt short dritt pakke. Aow har 389 mil cash. Og hvis de trenger emi er dette event til et prosjekt/kontrakt De har fått. Av penger som er blåst er vel det også for kjøp av PP.
KalleIvars
13.07.2021 kl 23:30 3339

Korrekt retur, kunne ikke vært mer enig. Å ta meglerhusene sine råd med et klype salt har vi vel lært for å si det forsiktig. Sier de kjøp, må man selge. Sier de selg skal man kjøpe er lærdommen. Ser Clarksons Platou skylder på økt rente for kursfallet. Mulig frykten for økt rente VAR en medvirkende årsak, men d er ikke årsaken, da renten er tilnærmet uendret siden januar. Blir bare skuffet over analytikerne. De tar jobben sin som en jobb. Hvor er passion og fokus? https://finansavisen.no/nyheter/energi/2021/07/13/7704687/analytiker-frykter-emisjon-i-aker-offshore-wind

Det jeg som aksjonær vil vite er ikke om opplagte makroaspekter (som feilinfo om rente), men f.eks hvorfor aow har holdt på annonseringen av samarbeid med Ocean Winds for å utvikle et flytende havvindprosjekt i Skottland så lenge . Å når de så først annonserer partneren, så vet aow ikke hvilken % eierandel de skal ha i samarbeidet. Er ikke det rart å ikke ha dette avklart før man velger en partner? At meglerhusene ikke heller bruker tiden sin på å drille i denne typen detaljer er for meg ufattelig. Vis meg passion meglerhus. Tror passion først kommer når det er snakk om egne penger, That's life for you!
Redigert 13.07.2021 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
Hammers
13.07.2021 kl 23:52 3266

Jeg burde ikke stikke huet inn i et nytt vepsebol, men MITT grunnprinsipp er;
- Så langt har vel ikke et eneste Wind-selskapet gått med overskudd.
- Mulig det finnes unntak (uten at jeg kjenner til det), men generelt er dette normalt et godt utgangspunkt.
- En "god ide" som det likevel er umulig å tjene penger på.

Det verste er;
- Når det om vinteren er som kaldest, når folk fryser istapper i sjegget og strømmen er på sitt dyreste - da STÅR turbinene!
- Selvsagt gjør de det - for slike forhold får man når det er VINDSTILLE pga kraftige høytrykk utendørs.
- Folk kan fryse i hjel ved foten av en vindturbin hvis strømmen går i det øvrige faste nettet man UANSETT er avhengig av.
- En lur ide dette, men i grunnen bare tull. Om investorene er like lure som de som pusher ideen er jeg ikke så sikker på.
- HISTORIEN viser dette.

Hilsen Hammers
alan
14.07.2021 kl 00:01 3236

Tjaaa, siden den anerkjente super eksperten Hammers dukker opp her, er det i alle fall en interesse hos han.

Utrolig hva han kan. Nå også som ekspert på Wind selskaper......Og ikke minst værmessige ting.
Den reneste Dr. Cand,med,alt.

Hva blir neste ekspertområde fra denne karen? Vi venter i spenning.
Redigert 14.07.2021 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
Gammelpeng
14.07.2021 kl 00:12 3205

Hei hammers, vet ikke om du ferdes mye på havet om vinteren. Jeg har jobbet hele mitt yrkesliv på havet, sommer som vinter, og jeg kan fortelle deg att det er veldig my mere vind på havet om høsten og gjennom hele vinteren, så hvordan du kan påstå att havvindturbiner vil stå stille på denne tiden lurer jeg på. Du må gjerne opplyse meg.
Hammers
14.07.2021 kl 00:15 3222

Du snakker om lavtrykk.
Det gjør ikke jeg.

Hilsen Hammers
Yostock
14.07.2021 kl 00:35 3179

Du snakker mye Hammers det skal du ha. Men med mindre du har noe konkret å komme med her så velger jeg å stole på herren over her. Aker offshore wind er på vei. Dette prosjektet styres av en meget kompetent gjeng som holder til i Aker komplekset på Fornebu. Velger å tro at gutta krutt, med Røkke familien i spissen, har investert 100 millioner dette kvartalet på noe de har tro på kommer til å bli stort i fremtiden.

En annen ting som er litt positivt er at PP er helt fremst innen utviklingen av vindmøller til havs. Som Aow har tilgang til.

Når det er sagt så kommer jeg til å kjøpe aksjer på lavere kurser hele veien ned så langt den måtte gå. Også er det bare å ha litt tillit til Aker konsernet, som kommer til å dra dette i land på en glimrende måte. Måten dette gjøres på er det bare å ta notater til, de bygger seg opp på en måte som andre kan drømme om.

Mvh Yostock
Redigert 14.07.2021 kl 00:38 Du må logge inn for å svare
Gammelpeng
14.07.2021 kl 02:46 3077

Ok, hva mener du får generatorene til å spinne😂
kruser
14.07.2021 kl 03:30 3044

Akkurat her støtter jeg Hammers.
Vind kraft, for noe susene greier.
Hva koster vedlikehold utgifter på dette galskapen.,,,
Nei nei nei.
Her er vi ute og skjøffler.
Ikke bra.
Skal dette bli det nye krutte.
Ho ho ho .
kruser
14.07.2021 kl 03:37 3053

Beklager, glemte en ting her.
Dette er galskap satt i system.
Vindkraft.
Fy faaen , hvordan skal Norge leve videre.
Takker meg til Vannkraft.
Det er tingen.
Sjø/vann/fjell/Flo/Fjere .
Nå holder jeg fred.
God Sommer.
Denne kraften her er Søppel.
Takk.
Garcia
14.07.2021 kl 05:06 3065

Gass, olje og csrbonfangst så er mye gjort..
Men det er havvind det investeres i nå om dagen.
Hva Norge skal leve av er jo ett godt spørsmål.
Avkastning fra oljefondet går jo bra en stund ellers er det vel heller dårlig stelt...
Slettet bruker
14.07.2021 kl 07:07 3011

Her var det mye som ikke stemte?Jeg har nå lest at et dansk havind selskap tjener mye penger på det.Dansk energigigant hoppet av olje karusellen og tjener mer penger på vindkraft.Dong Energy som er navnet fikk et resultat på 9.3 milliarder danske kroner i 2007.bare 6 prosent kom fra fornybar energi.11 år senere i 2018så var resultatet økt til 13.6 milliarder kroner.selskapet som har skiftet navn til ørsted var helt ute av olje og gass. 94 prosent av innteksmiksen kom fra fornybar energi.
Det kan være farlig å stikke hode inn i vepsebolet her,noe jeg har erfart. Lykke til med AOW
Redigert 14.07.2021 kl 07:49 Du må logge inn for å svare
startloss
14.07.2021 kl 09:09 2840

Hm. Du har ikke vært mye offshore om du tror det er vindstille der om vinteren, Hammers. Har 15 års fartstid og ikke sett en eneste vindstille vinterdag offshore. Snarere tvert i mot, tilnærmet orkan på ukesbasis. Det er på østlandet det er fint vær om vinteren😊

Startloss
Redigert 14.07.2021 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
10PS
14.07.2021 kl 09:24 2828

Mye rart å lese her. Nye folk ( f.eks.Hammers &Co) viser interesse for aksjen som ser veldig billig ut for tiden og det er bra men dessverre for oss vil ATH tvinge alle aksjer ned globalt i en periode før grønn energi blir allemannseie. Her bør en laste på bunn, men hvor er bunnen ?
KalleIvars
14.07.2021 kl 09:38 2785

Å spå markedet i forhold til All time hige er vanskelig 10ps, markedet kan gå mye høyere for laaang tid for alt vi vet før en korreksjon kommer. Når d gjelder aow så råder jeg folk til ingen ting, men vit hva du eier er mitt råd. At konkurransen er stor i havvind bør gi et hint om hvor stort havvind vil bli om noen år. Personlig tror jeg AOW vil være nye Aker BP om 15 år og akkumulerer derfor flere aksjer.
Fjellbris
14.07.2021 kl 09:43 2833

Startloss 09.09 - tidenes dummeste utsagn av Hammers, ref. vindstille på havet om vinteren….🤣
Snakk om en som er desperat for billig inngang, tror ikke det blir så mye billigere enn ned mot 5 kroner!

Snakkes om 2-3 år Hammers, da vet du også at kurs her ligger er sted mellom 20-40.
Slettet bruker
14.07.2021 kl 09:58 2816

NORDEA. Yesterday, AOW released its Q2 report. Overall, there were limited incremental new data points beyond what was already pre-announced during the quarter; namely teaming up with BP on NCS offshore wind (SN2) and the Ocean Winds (EDPR and Engie) partnership preparing for the ScotWind bid due this week. Accordingly, we see the Q2 report as relatively neutral and maintain our positive view of the investment case ahead of the upcoming pivotal quarters, which could de-risk AOW's development portfolio. Hence, we reiterate our Buy recommendation and NOK 9/share target price.
Frodon
14.07.2021 kl 10:08 2822

Jeg er helt enig med deg ;) Jeg stilte samme spørsmål oppover her angående manglende eierandel i samarbeidet.

Hva tenker du om at både AOW og Mainstream (som AKH eier 75% i), skal kjempe om samme prosjekt, Scotwind i Skottland? Begge kan jo vinne forskjellige deler av prosjektet, eller?

"Mainstream (MPR) - Offshore Strong track record delivering at scale Primed for upcoming bids in Scotwind and US leasing rounds − Fully qualified to participate in the upcoming New York Bight lease auction − Scotwind submission imminent

Strong offshore legacy having developed 3.5 GW offshore wind, approximately 22% of the UK’s offshore capacity in operation or in construction: − 3 GW Hornsea, UK – the largest offshore wind farm in the world now in operation − 450 MW Neart na Gaoithe, Scotland – now in construction"
KalleIvars
14.07.2021 kl 10:57 4862

Mainstream er en strategisk investering for Aker. Bekrefter bare at vind vil bli særdeles viktig for Aker konsernet og at de har klokketro på bransjen, som er et sterkt voksende marked med tillhørende sterke finansielle konkurrenter. Ikke uten grunn Røkke senior kalte havind for gullkalven i d grønne skiftet. Ikke akkurat nå reflektert inn i kursen. Bedre med flere lodd i dette gull lotteriet for Røkke. Håper og tror uansett aow vil komme sterkt på banen.
Frodon
14.07.2021 kl 11:38 4873

Vet du om de er i konkurranse på samme del av feltet eller er det søknader på forskjellige deler av Scotwind? Hvorfor slår de ikke AOW og Mainstream sammen?
KalleIvars
14.07.2021 kl 12:04 4840

Har ikke fanget opp detalj info på dette Frodon, men gode spørsmål👍 Så denne artikkelen som beskriver litt nærmere hvem konkurrentene er:
https://www.windpowermonthly.com/article/1721867/ocean-winds-aker-offshore-team-scottish-tender

Om ikke aow vinner avtale på avtal, så vil de lykkes i å få noen avtaler, d er jeg sikker på. I Norge bør sannsynligheten være enda større for å vinne fram.
Frodon
14.07.2021 kl 13:29 4787

I Norge er det jo nesten ingen felt, kun 2 som er åpnet? Norge er som vanlig et uland når det kommer til ny utvikling og henger langt etter allerede. Norge henger langt etter egne mål og målene i Paris avtalen de har signert.....

Dette er noe av aktiviteten til Mainstream det neste året

H2 2021

Submission of Scotwind bid

REIPP Round 5 bid date

Launch of 255 MW Humboldt Platform

200 MW Soc Trang Provincial Investment Decision

Ireland offshore:Foreshore submissions to proceed to public consultation

252 MW West Bakr project to reach commercial operation

New York Bight auction

200 MW Soc Trang PPA and Grid connection agreements

574 MW Condor on track for COD

H1 2022

200 MW Soc Trang to reach FC

630 MW Huemul on track for COD

405 MW Dak Nong to reach FC
KalleIvars
14.07.2021 kl 14:27 4717

I q2 rapporten til Aker Horizons sa Kristian Røkke at Ocean winds og AOW skulle ha en 50/50 deling i Scotland anbudet 👍
Redigert 14.07.2021 kl 14:27 Du må logge inn for å svare
KalleIvars
14.07.2021 kl 21:19 4793

Ja Mainstream imponerer Frodon. Under q2 presentasjonen til Aker Horizons vil jeg si irske Mainstream stod fram til beste karakter og fikk fortjent mye taletid👍 Mulig Mainstream svelger skadeskutte aow til frokost slik det utvikler seg.
Synes som om ansatte i AOW allerede har innsett dette og gleder seg til å jobbe med nye kolleger i Mainstream : https://twitter.com/JohanSSandberg/status/1392142492984827908?s=19

Når det gjelder vind satsningen i Norge så får vi håpe at ved regjeringsskifte til de rød grønne at vi kan hente igjen noe av den tapte tid og ekspertise som resten av EU klart har lagt opp til: https://e24.no/naeringsliv/i/RyjA78/eu-lanserer-ny-klimapakke-dette-betyr-den-for-norsk-naeringsliv
Redigert 14.07.2021 kl 23:07 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2021 kl 10:56 4412

Nå er det rett ned mot 4 kr og får håpe den holder. Brytes den, ja det vil jeg ikke tenke på.... Svak som faen... Synd for det skjer mye på havvind for tiden og det gjenspeiler ikke AOW kursen. Opp som en bjørn og ned som en skinnfell gjennespeiler aksjekursen.
KalleIvars
15.07.2021 kl 11:02 4396

Teknisk ser aow ut til å følge trendlinjen til punkt og prikke.
Fortsetter den fallende trenden siden januar vil aow stå i kr 3,869 den 29 juli. Noen som har tilsvarende betraktning eller annet syn på saken? Forventer ikke svar, da jeg forøvrig så på aow forumet her inne i januar, så var d over 3000 lesere pr innlegg. Nå er det rundt 300 ca. Så at flere har rømt aksjen er innlysende. Takket være våkne blikk som Frodons rundt Mainstream, tror jeg siste rest vil ut av aow mens d fremdeles er noen papirverdi å hente fra pengesluket aow. Turbulens/utskifting av ledelse er jo et klart symtom på at noe er galt. Ikke rart kaptein Astrid hoppet over bord fra synkende skute sammen med norsk regjering slik de gjorde i april 1940. De allierte/EU må redde oss fjellaper nok en gang. Ingen kan dog ta oppfinnelsene bindersen og ostehøvelen fra Norge. Vi lever lenge på denne typen inovasjon vi hilsen Ludvig i Flåklypa.
Redigert 15.07.2021 kl 11:08 Du må logge inn for å svare
Hirulen
15.07.2021 kl 11:09 4375

Tragikomisk hele greia. Jeg forstår ikke at den skal falle såpass, det er en lisens eller to så er kursen fult mulig å forsvare. See ikke helt for meg at de ikke skal klare å lande en eneste kontrakt...

Massehysteri og shortere som lukter blod i vannet?

Slettet bruker
15.07.2021 kl 11:22 4333

Tja. Mye hvis og om att osv. Forstår godt at folk selger. Behøver ikke å være hysteri eller panikk. Sjekk ut aows egne presentasjoner fra oppstarten i 2020. Deilig rus var det. Skottland, Norge, Korea. Smack Smack Smack. Kurser på 25 kr ble nevnt medio 2021, noen sågar høyere. Kursmål over 100kr nevnt, dog noe lenger frem. Blir overrasket hvis alle disse nye til Røkke klarer å karre seg oppi i kurser over 50 kr. Kan hende de blir slått sammen noen av de. Kokker og søl sa de på bygda.
omans
15.07.2021 kl 12:01 4372

Grønn luft er ikke så populært om dagen, det blåser bort...
Var bedre i fjor høst og utvover da kurs steg fra 3 til 12 og alt blåste medvind, nå er det motvind fra alle kanter, og det grønne skiftet lukter vondt.
Slettet bruker
15.07.2021 kl 12:02 4387

Har du solgt. Synes du er så negativ. Rom var ikke bygd på en dag. Et gammelt vis ordtak
bvadet
15.07.2021 kl 12:53 4301

Nå er det vel ikke så mange som har tillit til Hammers sine refleksjoner rundt vindkraft…
Slettet bruker
15.07.2021 kl 13:03 4286

Nå var du vel ganske negativ i ditt syn. AOW er vel 3 milliarder i verdi pr nå og med åpne lommebok så renner pengene fort ut. Hva går pengene til? Er det overbetalte konsulenter og Aker Solution som tar pengene?. Tidligere sa Astri at de skulle ha lav grunnbemanning og bruke støtte i i Aker systemet. Der er det ingen gratis lunche så her har det betalt for 10 rettes middag. Tekniske løsninger er vel Aker Solution som hjelper til med. Kjøp av Mainstream Renewable Power var vel Aker Horizons som tok? Så er spørsmål hva går alle pengene til? Alt er vel ikke til lønninger, kontorlokaler og fine middager.......
Jarnar
15.07.2021 kl 13:03 4318

Tydelig at den uvitende Hammers ikke er oppdatert på vindkraft, hverken på Ørsteds mange mrd i overskudd, eller Equinors store avkastning på sine prosjekt.
KalleIvars
15.07.2021 kl 13:08 4288

Fritt land, Hammers må få dele sine tanker å betraktninger som oss alle andre. Betyr ikke at jeg deler hans synspunkter. All utvikling krever prøving og feiling. At noen vindmøller kan få tekniske problemer grunnet vær og vind vet vi alt, men det stopper ikke utviklingen :-)
Har sett litt nærmere på det tekniske bildet på aow. Synes som vi på kort sikt er i bunnen før vi kan få en lavere høyde på ca 5,8 kr, før vi så beveger oss ned mot kr 3,8. Dog ikke sikkert vi når kr 5,8 før vi bærer nedover igjen mot 3,8. https://tenor.com/view/the-simpsons-emotional-roller-coaster-poor-house-gif-16879800
Redigert 15.07.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Fjulyweather
15.07.2021 kl 13:17 4294

Det er synd å se at folk begynner å miste håpet. Det er vanskelig å ikke la kursfall som dette påvirke psyken, men det er nødvendig. Personlig så er jeg like bullish nå som når kursen gikk opp til 12,99kr. Selv var jeg usikker på om AOW kom til å holde trend, eller bryte som den har gjort nå. Jeg brukte tiden på 5kr - 5,10kr til å laste opp med alt jeg hadde tilgjengelig. Jeg er overbevist om at jeg kommer til å takke meg selv for dette om 5-10 år. For min del så kan kursen ligge i 3 kroner de neste 5 årene. Det er urelevant, å det burde mange av dere med langsiktig plan huske.

Redigert 15.07.2021 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Jarnar
15.07.2021 kl 13:25 4302

AOW har en viktig svakhet - at de ikke er med i noe konkret prosjekt eller produserende vindkraftanlegg. Dette er et subjektivt valg - de kan ganske enkelt kjøpe seg inn i en eksisterende virksomhet, men det virker som AOW velger å gå fra scratch når de først satser. Det kan ha sammenheng med teknologi-utvikling; at de vil satse på mer avanserte løsninger enn det som foreligger så langt. På den annen side vil inntekter fra vind framstå positivt i regnskapet. Dog kan ting kjøpes for dyrt, så her det mange hensyn.

AOW har fokus på flytende havvind i sine generelle presentasjoner, men det vil være lønnsomt å ta veien om bunnfast som ledd i utviklingen av selskapet. Det er de trolig inne på selv når de vil satse på Sørlige Nordsjø II.

AOW har vært meget gode på å bygge et svært kontaktnett og samarbeid med gode aktører. Det er en styrke. Når vil vi se konkrete 'bids' - det vil kunne gi oppsving for aksjen, men tar noe tid. Jeg tror de vil få noe av den kommende rødgrønne regjeringen, jfr kompaniskapet med Statkraft i Nordsjøen. Det er en flott allianse, med BP i tillegg.

Selskapet er nesten gjeldfritt og har en lånekapasitet på x antall mrd når de skal satse i prosjekter. EK-andel ligger vel gjerne rundt 20-30% i utviklingselskap. Bokført EK er ca 700 mill og bokført verdi selskap er 800 mill. Her er lånemuligheter for konkrete investeringer når de kommer. Men klart at selskapet vil trenge en emisjon når de forbruker penger i 1-2 år til uten å få inntekter. Emisjonen vi gi midler avhengig av hvor godt de er posisjonert. Kontrakt i Nordsjøen vil være en stor boost.

Jeg er langsiktig positiv til AOW og jeg tenker litt i W. Beattys baner - det du har en velbegrunnet tro på av nærings, bransje, selskap - det skal du holde fast på.
Redigert 15.07.2021 kl 13:27 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2021 kl 13:32 4313

Gjelder det meg også?😅

Forøvrig så er ikke bindersen norsk, det er en myte, eller var det en spøk?
KalleIvars
15.07.2021 kl 13:43 4307

Ja det gjelder deg også Granatmannen ;-) Vet du liker å røre opp stemningen i leiren. Dog du skal ha for å fange opp ironien min med at bindersen faktisk ikke er norsk. Vi nordmenn liker bare å sole oss i glansen i all etterpåklokskaps ånd og gjerne ta æren for det hele om deg går bra. Selveste symbolet på det er Bindersen. https://www.nrk.no/kultur/trur-du-bindersen-er-norsk_-1.6791319

Dog Røkke skal ha at han holder ut med oss!

PS! Bra skrevet innlegg over Jarnar.
Redigert 15.07.2021 kl 13:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2021 kl 13:52 4288

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor AOW ikke kjørte en emisjon på høyere kurser. Regner de fortsatt med at en kontrakt er sikret før kassen er tom? Sjansespill spørr du meg, hvis de ikke er veldig sikre på kontrakt. For meg som er AKH aksjonær, virker det som et sløseri at både AOW og Mainstream skal prøve å få samme felt, HVIS det ikke er 2 forskjellige områder de sikter seg inn på. Mulig de også satser 2 forskjellige hester for å øke sannsynligheten for suksess. Men hvis jeg var besluttningstager for Scotwind, hadde jeg valgt Mainstream istedenfor AOW. Mainstream har bevist i veldig mange år at de kan dette og de har tilgang til samme teknologi/finansiering osv som AOW
Skalleknarp
15.07.2021 kl 13:53 4311

Støtter din holdning. For oss som er looong har vi lært oss å leve med papirtap i troen på at det er lys i enden av tunellen. Når en ser hvor mye det skal satses på vind world wide så er jeg temmelig sikker på at AOW vil få napp på en del prosjekter etterhvert og da er vi på gang for alvor. Det skal sies at det er mange som prøver seg innenfor vind industrien nå men det er ikke alle som har samme ryggrad som det Aker systemet har. Ligger i skuffen i påvente av bedre tiden.
KalleIvars
15.07.2021 kl 14:21 4272

Deler dine tanker til det fulle Frodon. Kommer ikke på annet argument for hvorfor aow og mainstream skal konkurrere enn at de faktisk gir Røkke to lodd istedenfor et i anbudet. Det har ikke kommet en presisering som jeg har fanget opp som tilsier at de skal gi tilbud på forskjellige elementer i Scotwind, noen som vet noe mer rundt dette? Jobber selv med en del større anbud. Skulle det komme opp for en dag at aow og mainstream begår prissamarbeid på Scotwind eller andre arenaer som tilsynelatende konkurrenter vil det være særdeles skadelig for begge selskapene og AKH. Som konkurransetilsyn ville jeg vært bevist på den tette dialogen aow og mainstream legger opp til https://twitter.com/JohanSSandberg/status/1392142492984827908?s=19

Jeg tror også Mainstream har en større sjanse enn aow i Scotwind anbudet. Når det er sagt, det er så stor konkurranse her at ingen av dem vil vinne er mitt tips. Den som vinner Scotwind er villig til å levere med tap for å vinne. Dette har med å pynte på miljøregnskapsbøkene med skitne oljepenger, subsidiert fra rike stater. Tipper derfor et av de stort oljeselskapene vinner her med andre ord. De ulike aktørene som jeg har fanget opp utover Mainstream (som sa de ville delta på AKH sin q2 fremlegging) er:
Aker Offshore Wind
BayWa r.e.
BlueFloat Energy
BP
Copenhagen Infrastructure Partners (CIP)
Elicio
EnBW
Eni
Equinor
Falck Renewables
Fred. Olson Renewables
Green Investment Group
Ideol
Magnora Floating Wind
Marubeni Corporation
Ocean Winds
offshore wind
Ørsted
Red Rock Power
Renewable Infrastructure Development Group (Ridg)
Scotwind
SSE renewables
TechnipFMC
TotalEnergies
Vattenfall

Hjemmemarkedet til Norge er AOW sin sjangse sammen med BP og Statkraft. Det lukter gull. Uansett er Scotwind en bra prøve og feile arena på anbudsarbeid. Dog selgeren i meg skjemmes over aow! Burde ikke salgsapparatet vært ute å solgt vindmøller til oppdrettsanlegg osv. Kan ikke satse alt på offentlige anbud. Lite tips der til slutt.
Redigert 15.07.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.07.2021 kl 14:49 4394

Er vel ikke uten grunn at Astri må ta sin hatt og gå
KalleIvars
15.07.2021 kl 14:54 4452

Nettopp retur! Blir bra med ny sjef for AOW som vet hvor skapet skal stå.
Slettet bruker
15.07.2021 kl 15:01 4561

Nå kom det mye bra informasjon fram. Takk til dere alle :-)
Frodon
15.07.2021 kl 15:23 4540

Enig i det ;) Jeg tror også sjansen for suksess er liten her. Eneste grunn til at jeg tror Mainstream har en sjanse, er at de allerede holder på eller har bygget ut 22% av UK sin offshore kapasitet. Da vet Scotwind hva de får og trenger ikke satse på et nystartet firma. Får håpe beslutningstagerne satser på kontrakter som ikke ruinerer utbygger. Det er en pris før og en pris etter en kontrakt er signert ;)

"Mainstream (MPR) - Offshore Strong track record delivering at scale Primed for upcoming bids in Scotwind and US leasing rounds − Fully qualified to participate in the upcoming New York Bight lease auction − Scotwind submission imminent

Strong offshore legacy having developed 3.5 GW offshore wind, approximately 22% of the UK’s offshore capacity in operation or in construction: − 3 GW Hornsea, UK – the largest offshore wind farm in the world now in operation − 450 MW Neart na Gaoithe, Scotland – now in construction"
Yostock
15.07.2021 kl 16:04 4525

Hva med Ocean Winds? Kan ikke disse dra inn anbudet i Scotland?
Yostock
15.07.2021 kl 16:10 4506

Ser ut som at Ocean Winds har store prosjekter i Scotland allerede. Det at disse er i anbud med Aow må da være positivt og er med på å øke sjansene til Aow?

https://www.oceanwinds.com/projects/moray-east/
Redigert 15.07.2021 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
Yostock
15.07.2021 kl 16:12 4510

Virker til at folk er veldig negative ved nedgående kurser. Slik jeg ser det stiller Aow sterkere enn i høst med alle samarbeidene de har inngått.