Aker Offshore Wind - Trigger liste

Frodon
AOW 20.05.2021 kl 14:48 83690

Er det noen som har noe å legge til her, gi beskjed

Aker Offshore Wind (AOW) AKH har 51% eierskap - 1.5 GW portfolio of development projects

- Emisjon til drift, hvis de ikke får en kontrakt de kan kjøre emisjon på snart

- Lisensrunden i Skottland - Linsens ventet å bli tildelt H1 2022 - Scotwind (new submission deadline in Mid-July - søknadsfristen 16. juli) - aims to provide 10 GW in new installed capacity - aims to develop more than 500 MW in gross capacity. Lease award is expected H1 2021, FID in 2028 and commercial operation date in 2030.

https://www-energyvoice-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.energyvoice.com/renewables-energy-transition/wind/337342/ocean-winds-scotwind/amp/

«Røkke-selskapet er sammen med Mainstream Renewable Power valgt som foretrukket budgiver for å kjøpe en initiell 50 prosent andel av et flytende havvindprosjekt i Japan»

https://e24.no/boers-og-finans/i/5G3Wjb/aker-offshore-wind-favoritt-til-havvindprosjekt-i-japan

- Korea - Sites allocated. Electricity business license. H2 2021

- Ocean Winds and Aker Offshore Wind Announce Partnership for Floating Offshore Wind Energy in Scotland

- Lisensrunden i California juni 2022 (New bill would set state target to build hundreds of tall turbines in the Pacific Ocean by 2030). Lease auction Q2/Q3 2022.

- AOW owns a share of the project development company KF Wind, The project has a total potential capacity of 1,500 MW with electricity production from first phase of 500 MW from 2025-2026

- AOW announced establishment of a 50/50 JV with Swedish company Hexicon to explore floating wind opportunities in Sweden. Sweden has ambitious renewables ambitions and may become a large floating offshore wind market. Public consultation for 3 areas. Seabed survey permits submitted for 3 sites.
https://www.hexicon.eu/projects/

Vindkraftsparken Dyning

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Dyning.pdf

Vindkraftsparken Mareld

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Mareld.pdf

Vindkraftsparken Kultje

https://www.hexicon.eu/wp-content/uploads/2021/06/Kultje.pdf
--------------

- The Redwood Coast Offshore Wind Project (RedCOW) was established in 2018 as a consortium with Aker Solutions and EDP Renewables (now Ocean Winds)
Project has the potential to be a flagship project for the state, with an initial capacity of 150 MW by 2025. FID is scheduled for 2024, while the commercial operation date is expected in 2025

- AOW og Aker Horizons har signert en samarbeidsavtale med Statkraft, Europas største produsent av fornybar energi, fornybarprodusent, for å utforske muligheter for havvind på norsk kontinentalsokkel.

- The Norwegian government has opened two areas for offshore wind development with a potential capacity of about 4.5 GW: Sørlige Nordsjø II and Utsira Nord. Forventet at lisenser blir tildelt H1 2022.

- Børs meldt 14.6.2021: The partnership - in which bp, Statkraft and Aker Offshore Wind will each hold a 33.3% share - will pursue a bid to develop offshore wind power in the Sørlige Nordsjø II (SN2) licence area

«Under talen fortalte Tina Bru at det vil bli gitt konsesjoner til to eller tre aktører i Sørlige Nordsjø II, som skal velges ut etter en kvalifiseringsrunde og en auksjon.
Bru har som mål at auksjonene skal annonseres første kvartal i 2022»

«I Utsira Nord, der det skal bygges flytende havvind, vil det åpnes for tre utbygginger på opp til 500 megawatt hver»

https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/OQwbxE/vil-aapne-flere-omraader-for-havvind

- Project Sønnavindar is located in Sørlige Nordsjø II - opened for license applications starting January 2021 - Pending development of the government framework,
FID is expected in 2024 - phased development between 2026 and 2029. AOW target to develop 1,200 MW. AOW currently takes an architect role for the total development concepts, including electrification infrastructure, and may set up separate structures for scope outside of the wind farm itself

- Project Vestavindar is located in Utsira Nord - Pending development of the government framework, FID is expected in 2024 and commercial operation date is expected in 2026 - AOW targets to develop 500 MW of gross installed capacity. AOW currently takes an architect role for the total development concepts, including electrification infrastructure, and may set up separate structures for scope outside of the wind farm itself

Principle Power (ikke børs notert) 47% eierskap - Aker, via subsidiary Vestavindar Offshore Wind, funded by Aker Offshore Wind's
- børsnotering av Principle Power
- konsesjoner i Norge (denne sommeren?),
- Samarbeid med Statskraft og svenskene.
- More than 100 MW installed capacity by 2022
- World’s first 8.4 MW floating turbine installed offshore in Portugal
https://www.principlepowerinc.com/

Info fra prospekt til Aker Horizons når selskapet flyttes til hovedindeksen 21.5.2021:
https://static1.squarespace.com/static/5f871df7bb429b52ac77d186/t/60a632df064ee75be0ce520d/1621504756046/Aker+Horizons+Prospectus.pdf

Aker Offshore Wind kan handles på USA børsen:

https://www.otcmarkets.com/stock/AKOWF/quote
Redigert 17.12.2021 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
10PS
12.08.2021 kl 11:59 4799

De fleste forstår nå at Røkke begynner snart å få fart på vindmøllene sine og at store investorer lurer i sivet (fond). Her er det bare å henge seg på uansett siden kursen er ekstrem lav i utgangspunktet og ikke glem, det er noe som heter "førstemann til møllen" .
retur
12.08.2021 kl 11:59 4806

Hold deg til borr aksjene dine. Det grønne skifte kommer uansett.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 12:18 5027

Røkke og Hegnar er vel gode venner? Sistnevnte skrøt i alle fall av noteringene et år tilbake. Mulig han har kommet på andre tanker nå, vet ikke?

Tenker det er viktig å ta med kostnadsnivå og at dette "eventyret" ikke er noen quick fix. det er vel nok av korte superbull innlegg uten at det bygges noe fakta eller info rundt. " Dette er høstens vakreste eventyr", "denne står i 12,50 før året er over" , " denne skal opp i 30 kr snart". Det er ingen som kan vite dette eller spå det. Det er velkjent at kostnadsnivået er høyt og at offshore vindkraft er svært dyrt allerede og ikke lønnsomt. Om kostnadsnivået skal videre kraftig opp, er det viktig å tenke over det. Men det er klart at på lang sikt så kan det endre seg. Men sannsynligvis blir det en kronglete vei, der noen må betale regningen på veien
Bullfight
12.08.2021 kl 12:28 4887

Politikken styrer dette, koste hva det koste vil
Frodon
12.08.2021 kl 12:44 4912

Stål prisene er jo et poeng. Mainstream bygger opp prosjekter nå, men usikker på om de eks bestiller materialene når kontraktene undertegnes og da låser mye av de større kostnadene i prosjektet? Jeg har ikke sett noen overskridelser av prosjektene til Mainstream enda, men de kan jo komme. Da er jo spørsmålet om det er en "større" engangskostnad, som er verdt inntektene prosjektene vil generere i 25-35 år? Normalt når kostnads prisene går opp, ender de den kostnaden hos sluttbruker. Litt morsomt, for det hadde Granatmannen som argument i på en annen tråd i selskap han har aksjer. Men her mener han motsatt? Moral har han, bare synd den er dobbel ;)
Frodon
12.08.2021 kl 12:47 4929

Jeg har søkt "en del", men ikke funnet noe enda. Vet ikke om nettsiden til Progression Energy oppdateres nå eller no, men det skjer ingenting når jeg trykker på Japan prosjektet. Si ifra hvis du finner noe. Mulig det står noe på Japanske myndigheters sider, hvis noen er gode i japansk ;) Eventuelt vil vi sannsynligvis få mer info på denne Q presentasjon. Mainstream er i hvert fall dyktig med guiding og info om sine prosjekter. Avtalen må sannsynligvis bli materialisert før AKH går ut med mer info.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 12:48 4940

Ja men de høye stålprisene varer ikke evig.Men klimahysteri,og fokus på en bedre fremtid på vår jordklode,er alle normale mennesker opptatt på denne jord,om de vil det eller ikke, så vil alle merke det.Da må det satses på noe som kan gi igjen merverdier for de som er opptatt av miljø og klima.
Redigert 12.08.2021 kl 12:52 Du må logge inn for å svare
Tradinator
12.08.2021 kl 12:50 5046

Stålprisene er på vei ned og det skal i bygges i morgen... Fin måte å bremse litt i optimismen så de kan få kjøpt seg opp før take off.
LPGfan
12.08.2021 kl 13:03 5046

For ett vekst selskap som sannsynligvis får sin første store kontrakt er 6 % oppgang ekstremt svakt... Burde går minimum 50 % på dagens nyheter. Og fasinerende at vi passerer 5 millioner solgte aksjer med aksjonærer som tydeligvis likte bedre at selskapet var uten en eneste kontrakt.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:10 5158

Dobbeltmoral :) Her snakker vi stein i glasshus/glass hus. For det første har jeg ikke skrevet det, men nok en gang tillegger du meg ting jeg ikke har skrevet. Mulig en annen i MPCC tråden har skrevet det, det høres logisk ut. Er nå hyggelig du følger med der, kanskje du vurderer en inngang?

Den store forskjellen her er at det ene selskapet er etablert og drar inn store inntekter og kontrakter, mens det andre er i en oppstartsfase med liten portefølje og det blir mer et politisk spørsmål om det er sluttbrukerne som skal betale for det. Dette spørsmålet vil bli sentralt i valgkampen og det er mange partier som er bekymret for akkurat den problemstillingen. Jeg er i hvert fall ikke interessert i å betale for ineffektive, dyreplagende og dyre vindturbiner over min strømregning.

Så er det godeste Frodon som den ene uken skryter av Røkke og Aker og alt de har fått til i oljen, og hvor flott det er å være posisjonert i Aker aksjen og være del av de fantastiske utbyttene til Aker BP.
Den neste uken derimot da kommer det lengre moraliserende innlegg om disse forferdelige fossile industriene og nå må EU, USA, Norge jal alle verdens regjeringer komme på banen og bytte til grønne næringer. Vet ikke hva som er dobbeltmoral/dobbel moral jeg :)

Nei, det er vel lommeboka som styrer meningene tenker jeg, selv om det har blitt lite lønnsomhet her i det siste.
Redigert 12.08.2021 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
Jarnar
12.08.2021 kl 13:20 5191

Det samme sto i Finansavisen 14. mai og har blitt gjentatt i E24. Det er heller ikke noe spesielt for Røkkes satsing - det er bare tull å skrive noe slikt. Kostnadsvekst er ganske likt fordelt på aktørene innen vindkraft. Og høyere råvarepriser er syklisk - i seinere tid har covid-forstyrrelsen skapt noen forsinkelser og flaskehalser.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:29 5191

Ja, men da er nok kostnadsøkningen vedvarende, er jo ikke feil å gjenta noe som er det, om det har betydning for dem det gjelder. Ser ikke ut som vi blir kvitt viruset med det første heller, i hvert fall ikke globalt, så da blir det nok enda dyrere også.
Jarnar
12.08.2021 kl 13:32 5189

Innlegget har 0 relevans for AOW. Et shippings-selskap har ingenting med vindkraftsatsinger å gjøre, ei heller hva en enkeltperson vil betale over sin strømregning.

Enhver oppegående person vet at vindkraft og sol er de enormt store satsingene i lys av Paris-avtalen og arbeidet med store CO2.reduksjoner. EU alene har planer for 300 GW havvind - som kan produsere omtrent 6 ganger Norges vannkraft.

Mot havvind i Norge er Rødt, Demokratene og PDK - ekstrempartier med lav oppslutning.
Redigert 12.08.2021 kl 13:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:40 5279

Jeg svarte på innlegget til trådstarter som nevner meg, men skal la være, er enig det er irriterende. Vil dog si det er relevant med strømregningen siden det blir spekulert her inne om det er forbrukerne som blir sittende igjen med regningen.

Du kan også ta med FrP og delvis Senterpartiet, ialle fall når det gjelder å bruke den til å elektrifisere sokkelen som virkelig må sies å være galskap. Det vil heller ikke MDG. Disse partiene har hakket mer oppslutning.
Redigert 12.08.2021 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Jarnar
12.08.2021 kl 13:44 5365

Dine noe barnslige ønsker blir ikke reflektert i den reelle business-syklusen. Og bra er det.
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:48 5416

Jo mere noen ønsker at kursen faller,desto mere stiger den,for nå skal Alle ha miljø aksjer.Ja nesten alle.
Yostock
12.08.2021 kl 13:48 5538

Men vi lever ikke på 1970 tallet dessverre. Har du fått
lest FN sin klimarapport?
Jarnar
12.08.2021 kl 13:52 5641

FRP , MDG og SP er alle for havvind i store kvanta. MDG har holdt på med dette lenge og vil bygge 100 TWH havvind til 2030
.
SP vil elekrtifisere sokkelen iflg Nettavisen. Men det er lite viktig her. Det interessant er at man går for store kvante med havvind - ikke om de skal bruke havvind på en døende fossil-næring. Men Norge klarer ikke Paris-avtalens forpliktelser uten elektrifisering, jfr våre innmeldte CO2-mål til EU.
Redigert 12.08.2021 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 13:55 5774

TUSEN TAKK TIL FRODON.
Jeg tror ikke folk aner hvor mye tid Du har lagt bak deg all den flotte jobben du har gjort for oss i aow.
Jeg har gått all inn i aow takket være den fantastiske informasjonen du har gitt oss.
Igjen Tusen Takk Frodon.
Hilsen Diamant Fuglen.
Det ligger nå en oppdatert liste over kursmål på aow på min tråd .
Redigert 12.08.2021 kl 14:03 Du må logge inn for å svare
Fjulyweather
12.08.2021 kl 15:49 5801

Så hvorfor bor du inne i AOW tråder? Nykjerrig på hva intensjonene dine er fordi de virker råtne. Kommet mye rart fra deg over en stund nå og jeg håper at nye investorer her tar dine ord med en klype salt og dobbelsjekker alle utsagnene dine

Såklart har du lov til å ha din egen mening. Men å bry seg så mye om et selskap du har null interresse i gir bare null mening for meg. Ikke er du ut etter en sunn diskusjon heller. Det beviser du med kommentarer som dette.
Frodon
12.08.2021 kl 17:12 5685

Granatmannen har lest rapporten og han er den på forumet som har mest lyst på Røkke aksjer, som ikke har kjøpt enda ;) 90% av innleggene hans er totalt useriøse og handler om aksjer han aldri vil kjøpe 😅 Etter jeg sperret han fra en tråd, har innleggene hans blitt hakket mer seriøse…i frykt for å bli sperret ute igjen? Det hadde virkningen som jeg trodde 😂😂
Jarnar
12.08.2021 kl 17:27 5719

Ja, dette er 'the real thing' - når Japan kan materialiseres til en konkret utbygging. Vil samarbeidet med Progression Energy kunne framskynde mulig produksjonsstart for AOW? Jeg ser ellers at AOW har knyttet svært mange viktige kontakter og gjort mange interessante framstøt med Sør-Korea, Sverige, Norge, USA, Skottland og nå Japan. Det går fort unna, og blir det vunnet kontrakter er selskapet fullt sysselsatt for årevis framover.
Redigert 12.08.2021 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2021 kl 17:31 5813

Fint du endelig liker innleggene mine 👍. Tror egentlig du har savnet meg siden du ofte siterer meg.

Men tilbake til det faglige. Nå begynner emisjoner i Aker systemet. På fuglen nevner i en søstertråd at først går kursen opp så kommer emisjonen. Er denne neste? Blir det utvanning? Mye som skal betales...
Frodon
12.08.2021 kl 18:00 5744

Hvis jeg skal gidde å bruke tid, må det være seriøse innlegg og ikke all den useriøse møkka du sprer. Alle seriøse innlegg er velkommen, uansett om de er negative eller positive.

Du tok jo 100% feil...allerede nå, ikke sant? ;) Aker skulle jo utvanne alle sine aksjonærer uten å betale en krone selv? ;)
Frodon
12.08.2021 kl 18:05 5732

Hyggelig med en slik super tilbake melding, takk for det ;);)
Redigert 12.08.2021 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2021 kl 18:21 5716

Japan har i hvert fall nok hav rundt seg ;) Jeg er mektig imponert over hva Aker Horizons og selskapene under har fått til på ekstremt kort tid

12.8.2021 Aker Carbon Capture ASA: Contemplated Private Placement

12.8.2021 Aker Offshore Wind and Mainstream Renewable Power Selected as Preferred Bidder to Partner Together in Floating Offshore Wind Project in Japan

02.08.2021 Aker Carbone Capture, EU approves funding for Twence's carbon capture project

02.08.2021 Mainstream and Siemens Revive Supply Chain-Led Partnership for ScotWind

20.07.2021 Mainstream Renewable Power announces Nazca Renovables - a new, hybrid 1 GW renewable energy platform in Chile

12.07.2021 Aker Carbon Capture launches Carbon Capture as a Service

12.7.2021 Aker Horizons starter et nytt selskap de eier 100% av "Green Yield". «Green Yield» og er selskapet som skal stå for finansieringen av Aker Carbon Captures nye abonnementsløsning for karbonfangst

12.07.2021 Aker Clean Hydrogen, Shell Joins Aukra Hydrogen Hub Project

09.07.2021 Aker Carbon Capture and Carbfix to Explore CCS at Elkem Iceland's Grundartangi Plant

09.07.2021 Aker Carbon Capture and Carbfix to Offer Full Value Chain CCS

08.07.2021 Ocean Winds and Aker Offshore Wind Announce Partnership for Floating Offshore Wind Energy in Scotland

07.07.2021 Aker Carbon Capture to Explore Opportunities for CO\2\ Capture at BIR in Bergen

02.07.2021 Mainstream Renewable Power Successfully Completes the Final Phase of US$1.8 billion Wind and Solar Financing Deal in Chile

30.06.2021 Aker Clean Hydrogen and CapeOmega Join Forces to Develop Aukra Hydrogen Hub

28.06.2021 Mainstream Renewable Power Grows Footprint in Vietnam with Acquisition of 80% of portfolio of Solar Projects

24.06.2021 Aker Clean Hydrogen Invests to Accelerate Hydrogen Production in Mid-Norway

22.06.2021 Aker Clean Hydrogen and Varanger Kraft’s project to build a green hydrogen and ammonia plant in Berlevåg

14.06.2021 Aker Offshore Wind, BP and Statkraft join forces for offshore wind in the Norwegian North Sea
Frodon
12.08.2021 kl 18:22 5785

Her er potensielle muligheter for AOW ;)

Offshore wind capacity expected to surpass 200 GW by 2030, up more than 7x from today.

Europe
• UK policy target of increasing installed offshore wind capacity from 10 GW in 2020 to 40GW by 2030

• France plan to tender 1 GW of capacity per year

• Sweden has a goal of 100 percent renewable electricity generation by 2040 and more than € 7.4 billion have been invested in wind power

• Norway has a vision of producing 3 GW of floating offshore power by 2030

USA
• The US offshore wind pipeline estimated potential generating capacity of ~29 GW

• President Biden and senior US officials have set a target to develop 30 GW of offshore wind capacity by 2030, as part of a broader drive to advance the
country’s clean energy ambitions and create thousands of new jobs in the process

Asia
• Taiwan has 3.6 GW in operation plus under development capacity, and a welldefined early-stage pipeline of ~6 GW

• South Korea unveiled a $43.2 billion plan to build the world’s largest farm by 2030

• China plans to be carbon neutral by 2060 which given landmass restrictions will be to a large extent delivered by offshore wind

• China’s huge offshore wind potential and market size is expected to support an average growth of 4.77 GW annual capacity added from 2022 to 2030

• Japan plans to install 30-45 GW of offshore wind power by 2040 as part of plans to achieve carbon neutrality by 2050
Jarnar
12.08.2021 kl 20:02 5701

God oversiktt og her er det god plass til mange seriøse aktører med dypt vanns erfaringer./kompetanse. For AOW og tilsvarende gjelder tidsperspektiv, Dette er en aksje man kan bygge på også når det gjelder pensjon eller arvinger. Noe som kommer for å bli. Lykkes selskapet, kan det bli god avkstning for de som er tidlig inne.
Frodon
12.08.2021 kl 21:32 5639

Kanskje en avgjørelse kommer etter noe annet nytt dukker opp etter disse dagene?

Japan wind energy 12 og 13 oktober 2021

"Japan has enormous potential to build large scale offshore wind farms of 128 GW for fixed bottom and 424 GW for flooting wind"

https://www.japanwindenergy.com/
Frodon
12.08.2021 kl 21:42 5626

"Japan aims to increase its clean energy use to nearly 40% by 2030, according to a new Basic Energy Plan draft released by the Japanese government 21.7.2021. The country also plans to reduce its use of fossil fuels.

The Japanese government updates its energy plan every couple years. It will finalize the policy in October"

https://electrek.co/2021/07/21/japan-sets-a-new-clean-energy-target-to-nearly-40-by-2030/
Frodon
17.08.2021 kl 09:43 5101

"Tror på norsk havvindomsetning på 80–100 mrd.: – Satser ganske betydelige ressurser"

https://e24.no/olje-og-energi/i/oWMxVj/tror-paa-norsk-havvindomsetning-paa-80100-mrd-satser-ganske-betydelige-ressurser
Jarnar
24.08.2021 kl 16:21 4860

Det virker som de rødgrønne er mindre ivrige på et rent auksjonsregime - at det blir mer helhetsbetraktninger om kring lønnsomhet pluss positive ringvirkninger for Kongeriket, på loinje med oljekonsesjoner. AOW og kompaniskapet med Statkraft i denne søknadsrunden er gull verdt, tror jeg. Her er det nasjonal kontroll, synergier, stat og privat sammen - mange fine honnørord for AP og SP sin tilnærming. Jeg er ikke for noe Statvind som MDG ønsker - det får holde med Statkraft etter min oppfatning.
Jopaul
26.08.2021 kl 15:33 4530

Hva tror folk politisk, hvilken regjering blir best for AOW og generell havvind?
Jarnar
26.08.2021 kl 19:23 4501

Jeg tror (dessverre) at en Støre-ledet regjering vil få mer fart på denne næringen, men klart at de ekstreme i Rødt er en bremsekloss.
Men AP;SV; SP og faktisk MDG er veldig for denne næringen.
tod-l
26.08.2021 kl 23:41 4318

jøss dette kommer internationalt og i norge.... no stress la shorter holde på
Bullfight
27.08.2021 kl 09:35 4185

Hva skjer her da ? Lekkasje om avtale ?
Skalleknarp
27.08.2021 kl 09:53 4257

Sikkert bare noen som trykket feil... :)
Slettet bruker
27.08.2021 kl 11:27 4152

Når blir Japan kontrakten tildelt ?