FRONTLINE! Mot Supertrend?
En av børsens sterkeste aksjer de siste par ukene er Frontline. Kjempen begynner å røre på seg og grunnene er mange:
Tankere hoper seg opp utenfor Venezuela, ny atomavtale med Iran er plausibelt, kjøresesongen i USA og Europa står på startstreken, flytrafikken kommer igang etter massevaksineringen og pmi tallene er sterke i EU.
Oljelagrene faller og ratene har begynt å tikke oppover.
Det vil også hjelpe på at det fremdeles er 4-5 milioner aksjer i shortposisjon. Andelen utlånte aksjer har falt de siste ukene så trenden er klar, men det er langt frem til at shorten er dekket.
Kepler har kursmål på 96,- kroner og min spådom er at dette kursmålet nås i løpet av juli.
Tankere hoper seg opp utenfor Venezuela, ny atomavtale med Iran er plausibelt, kjøresesongen i USA og Europa står på startstreken, flytrafikken kommer igang etter massevaksineringen og pmi tallene er sterke i EU.
Oljelagrene faller og ratene har begynt å tikke oppover.
Det vil også hjelpe på at det fremdeles er 4-5 milioner aksjer i shortposisjon. Andelen utlånte aksjer har falt de siste ukene så trenden er klar, men det er langt frem til at shorten er dekket.
Kepler har kursmål på 96,- kroner og min spådom er at dette kursmålet nås i løpet av juli.
-
«
- 1
- 2 »
fattigstakkar
25.05.2021 kl 14:52
10868
https://seekingalpha.com/news/3699786-time-to-go-long-oil-tankers-evercore-says-in-raising-frontline-dht-to-buy
"Chappell is known to move tanker names, crushing the sector with his May 2020 downgrade and then edging back up to In-Line in February."
Kanskje verdt å ta et lodd igjen.
"Chappell is known to move tanker names, crushing the sector with his May 2020 downgrade and then edging back up to In-Line in February."
Kanskje verdt å ta et lodd igjen.
Redigert 25.05.2021 kl 14:53
Du må logge inn for å svare
rotweiler1
26.05.2021 kl 09:26
10547
13 slutninger og flate rater tirsdag og FRO kursen har tatt en pust i bakken etter et noen dager med høyt volum.
På kort sikt vil resultatene, men kanskje viktigere, guidingen som Frontline legger frem i morgen drive kursen. Vi får håpe opp.
På mellomlang sikt skal Frontline markant opp på stigende rater.
Kursmål 96,- i løpet av juli.
På kort sikt vil resultatene, men kanskje viktigere, guidingen som Frontline legger frem i morgen drive kursen. Vi får håpe opp.
På mellomlang sikt skal Frontline markant opp på stigende rater.
Kursmål 96,- i løpet av juli.
rotweiler1
26.05.2021 kl 09:47
10479
Short redusert fra 5 til 4,7 milioner aksjer.
Det betyr at 18 milioner kroner av dagsomsetningen i går gikk til shortinndekning. Ganske mye.
I morgen forventer de fleste dårlige resultater for Q1, spørsmålet er om resultatene er enda dårligere enn forventet? Frontline har ikke alle båtene sine i spot markedet så det blir spennende å se om de klarer å overraske litt på oppsiden her.
Det viktigste blir uansett guidingen og hva management sier om rateutsiktene..
Det betyr at 18 milioner kroner av dagsomsetningen i går gikk til shortinndekning. Ganske mye.
I morgen forventer de fleste dårlige resultater for Q1, spørsmålet er om resultatene er enda dårligere enn forventet? Frontline har ikke alle båtene sine i spot markedet så det blir spennende å se om de klarer å overraske litt på oppsiden her.
Det viktigste blir uansett guidingen og hva management sier om rateutsiktene..
vulkan
26.05.2021 kl 12:30
10342
600 000 nye fat på markedet fra OPEC /Saudi fra 1 juni. Det skal fraktes på skip så får håpe det strammer til fraktratene fremover.
vulkan
26.05.2021 kl 15:21
10200
er jo nesten helt dødt på forumet her angående FRO.
enten gikk jeg inn for tidlig, ellers bør det ta seg opp hvert øyeblikk......
enten gikk jeg inn for tidlig, ellers bør det ta seg opp hvert øyeblikk......
Det blir jo en dupp i morgen på kvartalsrapport, men utover det skal Fro opp. Alle kilder jeg har lest har troa og ingen sier det er for tidlig. Tiden er nå
rotweiler1
26.05.2021 kl 22:05
9882
Her er forventningene fra 6 utvalgte analytikere:
Frontline ventes å legge frem et driftsresultat på -0 millioner dollar for første kvartal 2021, mot 209 millioner dollar i samme kvartal året før.
Det viser gjennomsnittet av estimater Infront har innhentet for TDN Direkt fra seks analytikere.
Nettoresultatet estimeres til -15 millioner dollar, mens ebitda estimeres til 36 millioner dollar.
Av analytikerne som har oppgitt anbefalinger på aksjen er det en kjøpsanbefaling, mens tre anbefaler hold og en anbefaler salg.'
Jeg tror nok disse forventningene ligger litt høyt og at det dermed kan bli en dupp på formiddagen i morgen, men ikke så stor siden aksjen har falt litt tilbake de siste to handledagene.
I løpet av få dager tror jeg allikevel på en pen videre kursoppgang da en liten dupp i morgen vil gi bedre inngang for de som ikke har posisjonert seg for den kommende rateoppgangen samt at shorterne vil få en fin anledning til å ta ned risikoen på midlertidig lavere kurs.
Frontline ventes å legge frem et driftsresultat på -0 millioner dollar for første kvartal 2021, mot 209 millioner dollar i samme kvartal året før.
Det viser gjennomsnittet av estimater Infront har innhentet for TDN Direkt fra seks analytikere.
Nettoresultatet estimeres til -15 millioner dollar, mens ebitda estimeres til 36 millioner dollar.
Av analytikerne som har oppgitt anbefalinger på aksjen er det en kjøpsanbefaling, mens tre anbefaler hold og en anbefaler salg.'
Jeg tror nok disse forventningene ligger litt høyt og at det dermed kan bli en dupp på formiddagen i morgen, men ikke så stor siden aksjen har falt litt tilbake de siste to handledagene.
I løpet av få dager tror jeg allikevel på en pen videre kursoppgang da en liten dupp i morgen vil gi bedre inngang for de som ikke har posisjonert seg for den kommende rateoppgangen samt at shorterne vil få en fin anledning til å ta ned risikoen på midlertidig lavere kurs.
Analytikere er en ting, men det finnes et shipping miljø av PHDfolk, meglere og dyktige hobbyanalytikere på Twitter. De er generelt bull oil tankers. Meget bull, uten å være "biased".
Selv har jeg tatt dekning på Okeanis og litt mindre på Fro. Elsker posisjonene mine med snitt 94 og 64. Kjør da Oppside!
Tut-tut
Selv har jeg tatt dekning på Okeanis og litt mindre på Fro. Elsker posisjonene mine med snitt 94 og 64. Kjør da Oppside!
Tut-tut
Redigert 26.05.2021 kl 23:20
Du må logge inn for å svare
rotweiler1
27.05.2021 kl 08:28
9527
Det blir ingen dupp med de resultatene Frontline la frem i dag.
28 milioner dollar i pluss mot ventet 15 milioner dollar i minus er langt over selv de beste forventningene.
Alle forstår nå at Frontline har stålkontroll på kostnader og kontrakter og man kan bare ane hva potensialet blir når markedet normaliserer seg snart.
Dette blir ikke bra, det blir ekstremt bra!
Lykke til alle som solgte seg ned i går og forgårs, samt shortere med å løpe etter toget i ukene fremover!
28 milioner dollar i pluss mot ventet 15 milioner dollar i minus er langt over selv de beste forventningene.
Alle forstår nå at Frontline har stålkontroll på kostnader og kontrakter og man kan bare ane hva potensialet blir når markedet normaliserer seg snart.
Dette blir ikke bra, det blir ekstremt bra!
Lykke til alle som solgte seg ned i går og forgårs, samt shortere med å løpe etter toget i ukene fremover!
fattigstakkar
27.05.2021 kl 17:40
9299
Overraskende at kursen faller såpass mye på et resultat som var langt over forventet. Jeg ser det som en kjøpsmulighet. Kurs 8.20 i USA nå.
Sonatrach
27.05.2021 kl 18:56
9181
9.1 VLCC laster i måneden. Ved 14 knop + 2 dager hver ende (basis Ras Tanura - Shanghai) bruker en VLCC ca 40 dager på en rundtur. Disse 600,000 fatene om dagen vil da engasjere 12 VLCC'er på full tid....
Shagwong
28.05.2021 kl 12:30
8652
Og nå kom det enda en ny reduksjon i Short Registeret.
Denne gangen ned til 2.26 %
Denne gangen ned til 2.26 %
Hegu
28.05.2021 kl 12:54
8600
Revenue og Profit: Frontline, Flex LNG og Avance Gas after Q1.
https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=93864
https://www.proinvestor.com/index.php?p=debat_1&postid=93864
rotweiler1
28.05.2021 kl 23:02
8395
Det kom 3 oppgraderinger av kursmål for Frontline i dag. Pareto økte til 68, DNB til 76 og Kepler til 106.
Branden
29.05.2021 kl 19:14
7936
Hvorfor det, verden går jo mot mindre oljeavhengighet, solkraft og batterier?
Både og. Det konsumeres like mye olje som noengang før. Spoler du til 2005 var det 80 millioner fat om dagen. Når vi gjenåpner ligger vi på 100 millioner fat om dagen...
Kina og India skal bli Middelklasse og elbiler er p.t. for dyrt. Men *veksten* i etterspørsel er i ferd med å flate ut. Mindre konsum av olje blir det dog ikke før 2030 ("peak oil")
Tror denne glade amatøren.
Kina og India skal bli Middelklasse og elbiler er p.t. for dyrt. Men *veksten* i etterspørsel er i ferd med å flate ut. Mindre konsum av olje blir det dog ikke før 2030 ("peak oil")
Tror denne glade amatøren.
Redigert 29.05.2021 kl 19:49
Du må logge inn for å svare
Da kan Vesten mate resten av verden med vaksiner snart...
https://direkte.dn.no/koronaviruset#84810 (ingen tredje dose påkrevd)
Husk også at Pfizer varer 1 måned i normal kjøleskapstemp
#Rekyl
https://direkte.dn.no/koronaviruset#84810 (ingen tredje dose påkrevd)
Husk også at Pfizer varer 1 måned i normal kjøleskapstemp
#Rekyl
Redigert 31.05.2021 kl 02:36
Du må logge inn for å svare
rotweiler1
01.06.2021 kl 13:28
6909
Er det noen som har noen formening om Fronline kursen på kort sikt dersom Opec overrasker senere i dag med å åpne kranene i raskere tempo gjennom sommeren..?
vulkan
01.06.2021 kl 14:05
6853
Ryktene sier vel at dagens OPEC møte er et "non-event", økningen blir som annonsert tidligere.
Vi får håpe den annonserte økningen i det minste gir litt fart i ratene, men det var visst en viss treghet til det gav effekt på fraktrater sa FRO på kvartalsfremleggelsen. Om de åpner i raskere tempo må det være enda mere positivt for ratene (men det skjer neppe)
Vi får håpe den annonserte økningen i det minste gir litt fart i ratene, men det var visst en viss treghet til det gav effekt på fraktrater sa FRO på kvartalsfremleggelsen. Om de åpner i raskere tempo må det være enda mere positivt for ratene (men det skjer neppe)
Ulogisk
01.06.2021 kl 16:32
6735
Olje og gass avhengigheten kommer til å vare i mange år fremover-Det grønne skifte kommer til å ta veldig lang tid mht bærekraftighet.
Utrolig mange land som er fullstendig avhengig av olje og gass og det er utrolig mange som arbeider innen industrien både til havs og til lands på mange ulike måter.Utfasing blir langsom og vanskelig.
I mellomtiden før det grønne skifte får fotfeste,blir lønnsomt(billig nok) og blir bærekraftig så vil det være mange muligheter for å tjene penger på Tank markedet.BULL FRONTLINE
Utrolig mange land som er fullstendig avhengig av olje og gass og det er utrolig mange som arbeider innen industrien både til havs og til lands på mange ulike måter.Utfasing blir langsom og vanskelig.
I mellomtiden før det grønne skifte får fotfeste,blir lønnsomt(billig nok) og blir bærekraftig så vil det være mange muligheter for å tjene penger på Tank markedet.BULL FRONTLINE
Blue sea
06.06.2021 kl 09:26
6169
Det er ikke nok råstoff til at alt kan bli elektrisk i verden. Olje vil være viktig i overskuelig fremtid. Frontline er godt posisjonert , og vil stige betydelig i børsverdi kommende måneder. Over hundrelappen før nyttår.
fattigstakkar
07.06.2021 kl 10:11
5704
FRO har blitt gruset av OET og Hunt de siste månedene. Har tatt en ny post i FRO nå, men begynner å bli litt utålmodig på å se tegn til at ratene vender opp.
cheezy
07.06.2021 kl 11:33
5618
Det grønne skiftet gjør at terskelen for å bestille nye tankbåter øker. Samtidig er stålprisene høye og stigende, og verftskapasiteten er opptatt med kontainerskip. Summen av dette kan føre til høyere rater i en lengre periode enn vanlig. Særlig når det kommer strengere utslippskrav i tillegg.
Jeg er heller ikke så redd for det grønne skiftet på lenger sikt. Det vil fortsatt være bruk for tankskip i et par generasjoner ennå. Et skip er i drift 20-25 år, avhengig av ratenivå når 20-års klassing står for tur. Så en nedgang i etterspørselen etter olje vil ikke nødvendigvis føre til katastrofe for tankmarkedet da det kan rebalansere opptil 5% av totalkapasiteten hvert år ved skraping.
Jeg er heller ikke så redd for det grønne skiftet på lenger sikt. Det vil fortsatt være bruk for tankskip i et par generasjoner ennå. Et skip er i drift 20-25 år, avhengig av ratenivå når 20-års klassing står for tur. Så en nedgang i etterspørselen etter olje vil ikke nødvendigvis føre til katastrofe for tankmarkedet da det kan rebalansere opptil 5% av totalkapasiteten hvert år ved skraping.
Gunnis O Brian
07.06.2021 kl 16:26
5362
https://www.hellenicshippingnews.com/caspian-pipeline-consortium-to-reduce-oil-shipments-in-2021-amid-opec-deal/
jeg mistet de andre linke som ikke spår økende rater før i 22. Jeg venter på at den økte shorten kan få kursen sakte ned. Klar til å kjøpe igjen.
jeg mistet de andre linke som ikke spår økende rater før i 22. Jeg venter på at den økte shorten kan få kursen sakte ned. Klar til å kjøpe igjen.
vulkan
11.06.2021 kl 13:49
4420
Noen som har en (gratis) link til daglige rate oppdateringer?
Om det finnes da.
Om det finnes da.
Sonatrach
14.06.2021 kl 15:44
4019
Fra TW:
IEA brings ‘good news’ to tanker owners with strong oil demand forecast!
Paris-based watchdog says demand recovery stays on course for this year and next
The International Energy Agency (IEA) has shared its forecast of oil demand next year for the first time, and some analysts are seeing bright spots for tanker owners.
In its latest monthly report, the OECD energy watchdog said oil consumption will rise by 5.4m barrels per day (bpd) this year before a further increase of 3.1m bpd in 2022.
Total demand is expected to reach almost 101m bpd in the fourth quarter of next year, exceeding the pre-pandemic level of 99.7m bpd in 2019.
“Global oil consumption is now on a more stable footing after the number of Covid-19 cases in the world’s third-largest oil consumer India began to ebb, and with further evidence that consumers in the OECD are using cars and planes in greater numbers,” the IEA said in its latest monthly report.
Clarksons Platou Securities analysts Frode Morkedal and Omar Nokta described the outlook as “good news for tanker owners”, with increased oil consumption likely to translate into more shipping demand.
Moreover, the IEA expects global oil output to grow 3m bpd in 2022 as producers seek to meet rising demand.
The Opec+ alliance is forecast to hike production by 1.4m bpd, while the US crude output is expected to increase by 900,000 bpd.
Morkedal and Nokta stressed that 55 VLCCs would be required annually for every 1m bpd of crude shipments from the US to China, the world’s largest seaborne crude importer. Just 23 VLCCs would be needed for the same amount of oil from the Middle East Gulf.
“Most investors have probably written off the US as a source of tanker demand but it’s time to dust off the tonne-mile multipliers,” the analysts wrote in a note.
Clarksons Platou has forecast average VLCC earnings will rise to $40,000 per day in 2022 from $25,625 in 2021. Suezmaxes should rise to $30,000 per day from $20,000, and aframaxes are expected to see a jump to $23,000 per day from $17,500.
Separately, the IEA predicts the world’s total refining throughput to reach 76.6m bpd in the second quarter and 79.9m bpd in the third, compared with 75.2m bpd between January and March.
Clarksons Platou suggests rising refinery runs would be “a significant boost that should clearly support product tankers going forward”.
The Norwegian investment bank expects average LR2 earnings to increase to $22,000 per day in the third quarter, from $14,000 in the second.
LR1 earnings are predicted to rise to $19,000 per day from $12,000. Clarkons Platou expects MR tankers to bring in $18,000 per day, up from $10,000.
IEA brings ‘good news’ to tanker owners with strong oil demand forecast!
Paris-based watchdog says demand recovery stays on course for this year and next
The International Energy Agency (IEA) has shared its forecast of oil demand next year for the first time, and some analysts are seeing bright spots for tanker owners.
In its latest monthly report, the OECD energy watchdog said oil consumption will rise by 5.4m barrels per day (bpd) this year before a further increase of 3.1m bpd in 2022.
Total demand is expected to reach almost 101m bpd in the fourth quarter of next year, exceeding the pre-pandemic level of 99.7m bpd in 2019.
“Global oil consumption is now on a more stable footing after the number of Covid-19 cases in the world’s third-largest oil consumer India began to ebb, and with further evidence that consumers in the OECD are using cars and planes in greater numbers,” the IEA said in its latest monthly report.
Clarksons Platou Securities analysts Frode Morkedal and Omar Nokta described the outlook as “good news for tanker owners”, with increased oil consumption likely to translate into more shipping demand.
Moreover, the IEA expects global oil output to grow 3m bpd in 2022 as producers seek to meet rising demand.
The Opec+ alliance is forecast to hike production by 1.4m bpd, while the US crude output is expected to increase by 900,000 bpd.
Morkedal and Nokta stressed that 55 VLCCs would be required annually for every 1m bpd of crude shipments from the US to China, the world’s largest seaborne crude importer. Just 23 VLCCs would be needed for the same amount of oil from the Middle East Gulf.
“Most investors have probably written off the US as a source of tanker demand but it’s time to dust off the tonne-mile multipliers,” the analysts wrote in a note.
Clarksons Platou has forecast average VLCC earnings will rise to $40,000 per day in 2022 from $25,625 in 2021. Suezmaxes should rise to $30,000 per day from $20,000, and aframaxes are expected to see a jump to $23,000 per day from $17,500.
Separately, the IEA predicts the world’s total refining throughput to reach 76.6m bpd in the second quarter and 79.9m bpd in the third, compared with 75.2m bpd between January and March.
Clarksons Platou suggests rising refinery runs would be “a significant boost that should clearly support product tankers going forward”.
The Norwegian investment bank expects average LR2 earnings to increase to $22,000 per day in the third quarter, from $14,000 in the second.
LR1 earnings are predicted to rise to $19,000 per day from $12,000. Clarkons Platou expects MR tankers to bring in $18,000 per day, up from $10,000.
Arky
23.06.2021 kl 09:26
3109
Fro i ferd med å bryte opp motstand ved 73,50....
Fro har og en Cup and handle form, som har en target på 90 kr, gitt brudd 73,50-74,00...
Fro har og en Cup and handle form, som har en target på 90 kr, gitt brudd 73,50-74,00...
Redigert 23.06.2021 kl 11:05
Du må logge inn for å svare
rotweiler1
23.06.2021 kl 12:04
2955
Ratene tikker oppover igjen, teknisk ser FRO meget bra ut og Russland ønsker å øke olje produksjonen i et raskere tempo.
1. juli er det Opec+ møte.
Kursmålet mitt er 90 kroner i løpet av juli.
Snart ett no-brainer case dette!
1. juli er det Opec+ møte.
Kursmålet mitt er 90 kroner i løpet av juli.
Snart ett no-brainer case dette!
fattigstakkar
23.06.2021 kl 16:49
2765
Tror tank kan bli spennende framover, men synes FRO har steget vel mye sammenlignet med andre tankaksjer i 2021 i tillegg til at den allerede var høyst priset bortsett fra NAT. Ikke mange prosent oppside igjen til Cleaves kursmål på 9,60. Har derfor satt en short som hedge på 74,9 samtidig som jeg har lastet opp med Hunt, TNK og EURN, som har oppside på henholdsvis 60%, 80% og 40%, sammenlignet med stusselige 10% for FRO.
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_ac4f0515c4aa4e9bbc34680744a25097.pdf
https://fda195ed-9571-42ec-b092-d42af79f832c.usrfiles.com/ugd/fda195_ac4f0515c4aa4e9bbc34680744a25097.pdf
fattigstakkar
24.06.2021 kl 17:22
2459
TNK er opp over 8 % siste to dager, mens FRO kun har steget 2% og er ned siden jeg shortet for 24 timer siden. Så lot meg friste til å ta gevinsten på tilleggsposisjonen i TNK og løse ut shorten. Håper det blir mulighet til flere gode tradingmuligheter i tank framover, samtidig som hovedtrenden er opp over hele linja.
Arky
25.06.2021 kl 12:03
2052
Der røyk den, da det kan det bli mer oppgang her...
I tillegg er det høyt volum på oppgangen
I tillegg er det høyt volum på oppgangen
Redigert 25.06.2021 kl 12:05
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »