AXACTOR - KJØP med kursmål 17 kroner

citius
AXA 21.05.2021 kl 10:20 252374


Nordea analytiker har tatt de lange brillene på og sier KJØP Axactor

Kursmålet er 17 kroner


Nordea Markets: – Denne aksjen kan doble seg

Nordea Markets venter kraftig kursoppgang i Axactor fremover.

Nordea Markets har gått ut med en kjøpsanbefaling på Axactor hvor analytikerne Ulrik Zürcher og Rikard Strand har regnet seg frem til et kursmål på 17 kroner, skyhøyt over nivået aksjen omsettes for på Oslo Børs


Fra Finansavisen litt tidligere i år:

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2021/02/25/7633034/nordea-markets-axactor-aksjen-kan-doble-seg
tenketanken
13.07.2021 kl 07:54 13619

Axa avsluttet gårsdagens handel på kurs 9,97 som ved P/E 18
krever KUN 41 mill netto pr kvartal (Q3-20 Kr 65 mill!!!)
Reprising av Axa fra analytikere og banker til 17 kr, betegnet
som fair Value, er target i restruktureringen av Axa mot et
forventet bedre marked fremover. Dermed er det å konstatere
at oppsiden er 70% , fra en P/E på 10 som beviselig gjør selskapet
til et av børsens billigste selskaper. Motto : Kjøp billig, selg dyrt !

Til sammenligning !
DNB varsler nå en REPRISING på Airthings opp 144% til 21 kr
2019 minus Kr -9,193.000 / 2020 minus -36.357.000 og
Q1-21 minus -34,407.000,- For å forsvare kurs 21 kr kreves 50 Mill.
netto pr kvartal. Det gir P/E 18 Kurs 21 Eps 1,17 Mcap 3,6 milliard.

Dersom Airthing leverer : Q1-21 -34 mill + 20 mill pr Q2-3-4/
= 26 mill netto for 2021 Det gir kurs 3 kr på P/E 138 ved kurs 21 kr !!!
(aksjen fremstår selv da, sterkt overvurdert)

Dersom Axa vart overvurdert til P/E 138, vil kursen være 77 kr

Dette viser at man i stor grad prater opp kursen på vekstaksjer,
fremfor å la kursen bli drive av resultatet. Da oppstår det store
ubalanser i forhold til realverdien, med fare for fremtidig tap.
citius
13.07.2021 kl 08:41 13579

Bra fokus !!

Det går nok veien til slutt
kjipt når det lånes ut aksjer til shorting på dette tidspunkt,
det er nå det skal rulles og utvikles

Kan shorte på 25 :-))
carpe
13.07.2021 kl 09:20 13472

Nok en gang, tenketanken: Utrolig spennende og gode tilnærminger du gjør deg mht AXACTOR. Men: Hvorfor vil ikke markedet absorbere disse tingene? Er det markedet som tar feil eller er det du?
Funderer
13.07.2021 kl 09:55 13398

Du kan jo prøve å google Shortregistret :)
Arky
13.07.2021 kl 10:38 13312

Takker😀
Slettet bruker
13.07.2021 kl 10:40 13297

Axactor har blitt tatt inn i investornytt porteføljen
SL
13.07.2021 kl 11:26 13244

axactor bude være i alle sin portefølje ;)
Leoparden1
13.07.2021 kl 13:56 13125

Markedet tar som det blir påpekt helt feil av AXA, det er en gullgruve rett og slett. Neida.
Jeg er inne, men irriterer meg over manglende kursutvikling. Noe må jo være grunnen til at den ikke går «som den skal».
Clay Allison
13.07.2021 kl 16:09 13024

Hadde vært bra å være litt korrekt, den sluttet Kr. 9,93 i går. Nå Kr. 9,815
Tectic
13.07.2021 kl 16:09 13036

Mr. Marked altså. Du møter han hver dag uken igjennom. Men du behøver ikke å gjøre en deal.
Takwe
13.07.2021 kl 16:18 13116

Den går helt som den skal. Gevinstsikring, noen selger sikkert også med tap😊. Veldig tynt volum, perfekt!
Tectic
13.07.2021 kl 16:42 13115

Null stress.😊 tar seg opp til høsten. Må klare å levere resultat som harmonerer med pluss, så blir det nok bra.
spurswild
14.07.2021 kl 22:29 12744

Hvorfor så utålmodig? Markedet tar ofte feil av mange aksjer til en hver tid. Hvis du ikke har skjønt det til nå, så håper jeg du tenker over det. Det er jo veldig enkelt. Interessen for aksjen akkurat nå er ikke veldig stor. Det endrer jo ikke noe iht. selskapet. Alt er jo likt. Interessen vil ta seg veldig opp når kvartalsrapportene begynner å bli bra. Slik er det bare. Det er mange som ikke setter seg godt nok inn i selskapene de ønsker å investere i. Bruker trender eller blir oppmerksomme når et selskap begynner å gå veldig. Vær tålmodig, så vil du nok være veldig fornøyd om noen år! Dette case er det kun dårlig ledelse som kan ødelegge. Alt ligger til rette for at dette blir ekstremt bra. Da vil kursen stige kraftig på kort sikt. Selv tror jeg det vil ta litt tid før flere blir interessert i aksjen, men det kan jeg leve med. Poenget er jo hva kursen står i om noen år, når de viser at de tjener veldig bra i dette markedet. Hvis du tror Q2 blir veldig bra, tror jeg du kan bli skuffet...
Leoparden1
15.07.2021 kl 00:50 12611

Utålmodig? Jeg har vært AXA aksjonær over flere år. Det har man ikke blitt rik av, for å si det slik…

Heldigvis har jeg en diversifisert portefølje, slik at jeg har tjent penger på flere andre som har mer enn gjort opp for papirtapet. Sitter enda med et papirtap i AXA, og det etter å ha fått en grei tildeling i emisjonen til 8kr pr aksje… selv om det er et papirtap, er det fortsatt en negativ utvikling på investeringen. Og det hadde ikke vært vanskelig å få mer igjen for eierandelene, i nesten alle andre seriøse firmaer på Oslo Børs.

Men ser man AXA over tid, som da flere i denne tråden sier man må, har ingen aksjonærer som har vært long/vært investor i denne aksjen tjent penger over tid. Foruten sannsynligvis Gev. Så kan man da spør om kanskje problemet er det du skisserer, nemlig at det -er- dårlig ledelse i selskapet? Det er poenget mitt.
Redigert 15.07.2021 kl 00:55 Du må logge inn for å svare
spurswild
15.07.2021 kl 01:11 12591

Da har du gjort feil vurderinger tidligere.... Fulgte ikke selskapet da, men de var jo i en vekstfase og dette har ofte en negativ påvirkning på hvordan ledelsen vurderer risiko. Skal vokse fort og tar ikke alltid de rette vurderingene av risiko. Noe som har skjedd i dette selskapet. Kjøpte selv under 6 kr og antok at det ville komme en emisjon når jeg gjorde det. Deltok selvsagt i den. Noe jeg mente ville være bra for selskapet. Siden de da ville være bedre kapitalisert i et meget gunstig marked. Papirtap er kun papirtap. Antar du har solgt aksjene fra når du kjøpte dem, og kjøpt dem tilbake slik at du fikk realisert tapet. (Antar at ASK ikke var da) Slik at du kunne bruke pengene som du fikk tilbakebetalt på skatten til AXA eller andre aksjer. Ledelsen er jo skiftet ut siden du gikk inn i aksjen. Så vi får se, men er jo positivt at de ønsker å kutte REO investeringer i fremtiden... Fokusere på kjernevirksomheten. Nå er selskapet fullfinansiert og kan kjøpe mange gode porteføljer i nærmeste fremtid. Så vil jo tiden vise om de klarer dette, men liker det jeg hører fra presentasjonene. Ikke minst vil jo innkreving fra andre bedrifter vokse og der er det jo veldig lite risiko. Ettersom det har fått systemer og organisasjon på plass. Så velger du jo selv hvordan du vurderer selskapet. Har du ikke tro. Selg deg ut.
Redigert 15.07.2021 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
tenketanken
15.07.2021 kl 08:04 12476

Enkelt og greit sektoren er ikke for tiden markedes førstevalg, i konkurranse
med vekstaksjer og andre verdiaksjer, som holdes frem av analytikere/banker
Dette kan endre seg fort med tilstanden i markedet, som påkaller mer av
selskapets tjenester. Endrede sektorvalg det ser vi skjer hele tiden innenfor
alle andre aksjer, og kanskje mye oftere en før da markedet lar seg forføre.
I så henseende har banker/analytikere holt frem Axa på markedsutsikter,
med en kurstarget på 17 kr. Dette priser Axa til egenkapitalen.
Min personlige menig er at dit er vi på vei, og at interessen tar seg vider opp
gitt de utfordringene vi vil møte i gjenåpningen av samfunnet fremover.

La meg presisere. Jeg bare viser de faktiske forhold, ut ifra det tallmaterialet
som foreligger. Tall kan man leke seg med, og ved ulike metoder vise hva
situasjonsbetinga endringer vil medføre. Hva som da fremkommer gitt
forutsetningene som er tatt inn, er udiskutabelt. Likevel kan markedet i
periode overse økonomien, til fordel for mange andre faktorer.

Markedet har alltid rett heter det, og begrunnelsen er ikke alltid like lett å forstå.
Markedet lar seg hele tiden manipulere og forføre, og kanskje derfor er det viktig
å ha noen styringsregler og prinsipper man ikke tråkker over. Økonomiske analyser
viser bare nåsituasjonen, mens markedet kan velge å handle i et fremtidsperspektiv.
I mange situasjoner handler det også om og innta posisjoner som i dag kan virke tvilsomme,
men som i et noe lenger perspektiv vurderes som gullkantet.
Markedet er ikke en homogen gruppe, men et fragment av mange oppfatninger
derfor vil ulike valg styre markedet til glede for noen og stor frustrasjon for andre.
carpe
15.07.2021 kl 10:07 12370

Hei! Takker for et reflektert og meget godt underbygget svar! Du har tydeligvis god forståelse for markedskreftene som regjerer i et aksjemarked.
Takwe
15.07.2021 kl 13:37 12218

Jeg har nå kjøpt mer enn det jeg strengt tatt hadde tenkt, men når det er «hodeløse høns» som selger, da kan jeg ikke la være.
Redigert 15.07.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
tenketanken
16.07.2021 kl 10:52 11922

Til alle konspirasjons idealister!

Det er å konstatere at Norwegain Property er i prinsippet kjøpt av børs via
Geveran, da de nå har erobret 95,2 % av aksjene. I 2019 ville fondet NIAM
selge seg ut og Fredriksen overtok 67,437 mill aksjer til ATH kr 13 som gav
han 72,475 % Folketrygdfondet som nest største aksjonær 13,41 % takket
nei på et pliktig bud, og har siden blitt i selskapet sammen med mindretallet
Nå har Fredriksen kommet overens og kjøpt posten til Folketrygdfondet
for ATH Kr 18,25 som da gir han 95,2 % og øvrige har fått samme pristilbud.

Det er VERT Å MERKE SEG at prisen for selskapet, er lik egenkapitalen
pr aksje som er Kr 18,61. (Axa Kr 17) Kjøp og salg baserer seg på avtalt
frivillighet, der nøyelen er aksept fra de største eierne.
Dette hadde ingen relevans i Aktiv Kappital. Her kom tvangssalg fra Nordea
til Fredriksen, av et stort selskap som også gjekk konkurs. Det tok med seg
enda et selskap ut, mens resten solgte frivillig. Det ble under tiden betalt
forholdsvis mye utbytte.

Dette viser først og fremst at det er ALLTID viktig å vite, at man har med
seg seriøse og solide majoritets investorer. Risk for kjøp og salg finnes i alle
selskap, og spesielt nå med de mange nye vekstselskapa. Egenkapital er nøkkelen,
der Corona har kostet og mange vil trenger påfyll fremover.
Det er ingen grunn til å tro at noen av våre store medinvestorer kommer til å
selge under 17 kr. da flere også ligger videre oppover. Dette er også en viktig
grunn for en kommende reprising av Mcap, tilsvarende egenkapitalen 17 kr.
Funderer
16.07.2021 kl 11:37 11877

Jeg har ikke ork til å sjekke det du skriver . Er heller ikke så viktig for meg . Kursen er egentlig kun det jeg bryr meg om . Vis alt det du skriver på forumet er riktig , så er jeg imponert over hvor flink du er til dette . Alle er jo flinke til noe , vi har jo alle våre felt . Dette er kun ment som skryt til deg 👍
Leoparden1
16.07.2021 kl 12:12 11846

Nå skal det sies at det visstnok var ganske mange "småsparere" som solgte AXA til Geveran på det nydelige budet pålydende 8kr ved sist emisjon, da % andelen påkrevde budplikt. Jeg vet ikke hvorfor småsparere gjorde dette, de som gjorde dette salger er jo åpenbart ikke spesielt drevne aksjetradere, men de må jo føle seg dumme kanskje til og med lurt, da det var under gjeldende aksjekurs på tidspunktet. Og således sikret jo Geveran seg ekstra aksjer.

Jeg sier ikke at Geveran har gjort noe galt her, det er ikke en konspirasjonsteori, men det er langt i fra Norwegian Property eksempelet over. La meg si det slik, kommer de et ATH bud på AXA skulle jeg tatt det med et stort smil om munnen. Men det tror jeg ikke...

Det skinner nok i gjennom at jeg er skuffet og lei, og det stemmer. Det har vært luftige spådommer om dette papiret siden det sto i 30kr, uten at det det har materialisert seg. Men jeg sitter i papiret jeg så beregner jeg investeringen som Sunk Cost.
Redigert 16.07.2021 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
Tectic
16.07.2021 kl 12:18 11839

Funderer.

Det lyser igjennom at du er oppgitt. Men å skrive om følelsene dine, samt å svare andre deltagere personlig framfor å diskutere sak (Axactor ) er heller ikke å delta.

Så til sak.

Axactor må bevise at de kan gjøre inntjening om til netto overskudd. De har gjort mange fornuftige grep for å nå målet om økt lønnsomhet.

Det tenketanken legger fram er bare basert på tallene som priser selskapet til egenkapitalen på kurs 17. Hva markedet gjør med det nå er det ingen som kan kontrollere fra dag til dag.

Men Tsolis kunne med hånda på hjertet bekrefte at de ikke hadde gjort noen bomkjøp de siste årene. Det her kjøpt portoføljer med ca 15 års inndrivelse til 6 millarder de to siste årene. Så har vi et kommende bullmarket i tillegg som burde gjøre det interessant å sitte med aksjer I selskapet.

Redigert 16.07.2021 kl 12:19 Du må logge inn for å svare
Funderer
16.07.2021 kl 12:31 11788

Ikke oppgitt , det er ros til tt , det regner jeg med han vet for har roset han flere ganger tidligre også .
citius
16.07.2021 kl 13:34 11733


Axactor har en pris/Bok på 0,6

Referanser = over 2 er dyrt. Under 1 er billig

0,6 = RÅbillig aksje

Godt å ta med i sine vurderinger når man skal kjøpe aksjer :-)))
trani
18.07.2021 kl 18:03 11415

Kan det ha seg at AXA ikke tjener godt nok med penger?
Derfor den lave prisboken?
spurswild
18.07.2021 kl 18:51 11410

Nå synes jeg du er veldig kategorisk i hvordan du bruker P/B. Hvis du skal bruke pris/bok må du jo vurdere balansen. Kan nevne at seadrill, solstad Offshore, Dof etc har hatt veldig lav P/B. Det andre er at pris/bok ikke alltid er den mest fornuftige nøkkelindikatoren for å vurdere et selskap. Ta f.eks et tech selskap som kun selger tjenester eller software. Mener du da at P/B = 2 er rådyrt? Det jeg skal frem til er at P/B er en god referanse som du må bruke med annen info og nøkkeltall. Hva som er dyrt eller billig vil variere fra bransje til bransje. I de fleste tilfeller vil ikke P/B 2 være dyrt. Når det gjelder bank brukes ofte 0,8 - 1,4. Hvor 0,8 er veldig billig, mens 1.4 er veldig dyrt. Selvsagt må du ta hensyn til vekst etc. og andre forhold. Om ACR/AXA skal vurderes iht kan diskuteres. Siden inntektene er rettet på spread i renter, men mange banker har jo også andre inntekter hvor de har selv eller får en andel av salget. (meglere, forsikring, fond etc). Så ofte sammenligner du like selskaper (bransjer) og ser hva som er snittet for slike nøkkeltall etc. Likevel er p/b under eller rundt 1 være billig i selskaper som i dette tilfelle. Ettersom du da ikke priser inn forventet fremtidig inntjening og tror at balansen ikke er reel verdi.
tenketanken
18.07.2021 kl 21:51 11266

P/B er en verdibasert prefix som forteller hvor mye du betaler
gjennom aksjekursen, av egenkapitalen i selskapet.
Den blir kun påvirket av, antall aksjer, kurs og egenkapitalen.
Det gjelder i alle selskaper, uten unntak.

Ved P/B 1 betaler man en aksje pris der Kursen = egenkapitalen,
Axa er det Kr 16,63 og for B2H Kr 11,51 Stiger kursen utover dette,
løftes P/B seg tilsvarende over 1 og P/B vil da bli dyrere
Tilsvarende går kursen under dette, vil også P/B komme under 1.
og P/B fremstår da billigere.

Dette må suppleres med eks P/E, som er en økonomisk prefix,
som styres blant annet av netto overskudd etter skatt.
spurswild
18.07.2021 kl 22:04 11235

Kjekt å vite.... men har vel ikke mye å si i henhold til denne diskusjonen... For diskusjonen blir dette feil. Ettersom du tar stilling og mener noe for å "redde" en venn i havsnød. Som du vet er jeg veldig positiv til selskapet, men ikke all info som kommer i dette forumet. Du referer jo kun til nøkkeltall og eventuelle vurderer disse opp mot hverandre, men tar jo ikke hvordan de ulike selskapene er finansiert og muligheter. Må si jeg ikke forstår ditt innlegg. Ikke minst på bakgrunn for innspillet som jeg kommenterte. Burde ikke dette vært i fokus? Hva ønsker du å oppnå? redde citius eller dine tekniske analyser? Fakta er jo fakta og teknisk vil jo alltid være et spill på kortsiktige endringer. Disse endringene har ikke nødvendigvis noe med det fundamentet. Ikke minst, hva mener du er prefix? og hvordan skal dette vurderes?
Redigert 18.07.2021 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
carpe
19.07.2021 kl 08:18 11025

Da synes jeg du bør lese bedre innleggene til tenketanken. En mer reflektert deltaker på dette forum skal du lete lenge etter. Han diskuterer både de kortsiktige tekniske signaler men ikke minst legger størst vekt på det fundamentale som han mener vinner til sist. CEO har lovet oss aksjonærer et bedre 2021 enn 2020. Det er noe vi bør forholde oss til. Alle vet hva Fredriksen gjør dersom ikke løfter holdes. Aksjemarkedet er uansett mye risikopreget. Psykologi og fundamentale og tekniske komponenter styrer det hele. Akkurat nå er ikke Axactor førstevalg. Det kan fort snu seg.
Redigert 19.07.2021 kl 08:20 Du må logge inn for å svare
Tectic
19.07.2021 kl 09:04 10920

Enkelt forklart, så er det frykten for covid-19 som tynger markedet (og Axactor) med ferie og reising så går smittetallene opp. Vaksineringen går noe tregere en antatt i tilegg.

Men det som kan ødelegge for Axactor er totale nedstengelser. Noe jeg tviler på, det skal mye til for at domstolene stenger ned slik vi så i mars 2020
Leoparden1
19.07.2021 kl 09:47 10892

Hvorfor er AXA spesielt utsatt for nedstengelse? De har vel fint lite "fysisk" aktivitet?
Takwe
19.07.2021 kl 10:03 10862

Korona er en ting, en annen ting er at hele Norge har kjøpt aksjer. «Hodeløse høns» er vanskelige å ha kontroll på. Nå springer de rundt å kakler. Panisk ville tilstander med andre ord. Naturlig nedgang rundt 1-1,5% er ok, ikke 3-4%.
carpe
19.07.2021 kl 10:09 10844

Nå får de svi alle de som har belånt bla Axactor og må selge seg ut. I tillegg de som kun legger analyseselskapet Investtech sine vurderinger til grunn. De får regelrett "juling" nå.
Arky
19.07.2021 kl 10:36 10822

Nå kan fort 8 tallet dukke opp for Acr.

Nå ser det og ut til at den langsiktige stigende trendkanal brytes...
Arky
19.07.2021 kl 10:36 10837

Nå kan fort 8 tallet dukke opp for Acr.

Nå ser det og ut til at den langsiktige stigende trendkanal brytes...
Arky
19.07.2021 kl 10:36 10848

Nå kan fort 8 tallet dukke opp for Acr.

Nå ser det og ut til at den langsiktige stigende trendkanal brytes...
trani
19.07.2021 kl 11:05 10845

Gode kjøpsmuligheter nå. Tror ikke denne vil stenge under trendlinjen.
Fare for nye bud er ikke utenkelig.