Enovix


Fortsetter diskusjonen om Enovix.

Hovedsporet for REC er Group14 og to andre ikke navngitte kandidater.

Det er utallige selskap som benytter silangass som innsatsfaktor

AMprius, Enovik(Norge/Tyskland), LeydenJar, Cenate (Norge), Nexeon, Group14, Sila Nanotech (potensielt chlorosilane),OneD material

Enovix har et patent som beskriver bruk av silangass, det blir hevdet på nettstedet b-science.net at de benytter silangass.

Dette er ikke bekreftet med sikkerhet,Jeg tar derfor gjerne en diskusjon.

questi
23.05.2021 kl 21:51 4274

Det er hyggelig for Enovix om de som Intravenøsiu tenker har en relasjon til REC, men for vår del så er det jo ikke så nøye om akkurat hvem REC selger silanet sitt til da.. bare at de selger mer til noen :P

Fra kvartalspresentasjonen sier REC noe rart angående den forventede veksten av silansalg...
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/2359b183-4c60-45f8-b310-090b9f769156 (se side 14,15 og 16)
".Quarterly shipment increases are forecast
- Customer new facility start up may affect timing
- Global logistics bottlenecks will also affect timing.."


Her snakker REC om at en/noen av deres kunder starter opp med ny fabrikk og at disse/denne kunden ikke ligger i USA...
Jeg utelukker ikke andre men kan jo ikke utelukke Enovix heller. :D
Redigert 23.05.2021 kl 22:00 Du må logge inn for å svare

Hovedpoenget er at man trenger silangass for å lage thinfilm.


edit: godt poeng
Redigert 23.05.2021 kl 21:58 Du må logge inn for å svare
Sjakalen
23.05.2021 kl 21:59 4238

Tusen takk Nemis, med all din hyperakgivitet og informasjon velger jeg herved å selge unna hele posisjonen.. Lurer bare på en ting. Kan du please gi meg beskjed når tiden er inne for å kjøpe meg inn igjen.. 1kr som spb1 markets mener eller kan det være lukrativt å gå inn på 3kr..? Ørnen sier 5, men det er vel for drøyt.. Hva tenker du?? Og hva tar du får å forvalte pengene mine.. Vurderer å bare gi deg hele potten og logge av alt av plattformer.. Please Simen
grabein
23.05.2021 kl 22:07 4198

Et viktig poeng er at Tesla allerede lager bilbatterier, og deres neste generasjon må være klar ganske raskt. Aksjonærene trenger noe nytt snart. Da ønsker man ikke benytte for mye uprøvd teknologi, da det må kunne skalere opp så raskt som mulig. Metallurgisk silikon er mindre effektivt, men samtidig enklere å arbeide med. Lettere å gjøre storskala produksjon av til Model Y.

Nanowire osv vil ikke være klart tidsnok, fordi ingen har prøvd seg på storskala produksjon ennå. Det er fornuftig å starte med konsumentelektronikk, som et "proof of concept", deretter skalere opp til bilbatterier.

Både Enevate, Sila Nano og andre som jobber med silisium av langt høyere renhet sier konsumentelektronikk i 2021/22, og biler i 2024-25.

Tesla har verdens beste batterier nå, og deres nye battericeller er et viktig steg i riktig retning. Og de har storskala produksjon klart. Viktig poeng. Men heller ikke Musk vil være fornøyd med metallurgisk silisium, etter man har bevist at "the good stuff" kan skaleres opp.

Dessuten kommer ikke Tesla til å være eneste leverandør til batterimarkedet. Skal all verdens lettrafikk bli helelektrisk trengs 10.000 GWh batteriproduksjon. Det er 70 ganger verdens batterikapasitet i 2020. Skal tungtransporten også elektrifiseres må det ytterligere dobles.

Her er det med andre ord plass til mange produsenter og løsninger. Noen av dem vil ønske silan.
questi
23.05.2021 kl 22:09 4201

Enig med deg om at den vanligste, mest versatile og mest lovende produksjonen av thinfilm er CVD som nær sagt krever en gassform, som for silisium da blir silan. Hvis noen sier de driver med thinfilm med silisium, er det veldig sannsynlig at de bruker silan av noe slags :)

Jeg tror noen perifere/sære produksjonsmåter bruker væsker, eller partikler i løsninger også kan gi thinfilm produkter. (Forsatt så kan silan inngå tidligere i prosessen når man lager silisiumspartiklene i løsningen - men partiklene kan også være formet via anre ruter). Jeg googlet og kom over denne sære teknikken jeg aldri har hørt om før...
https://www.ossila.com/pages/spin-coating
Redigert 23.05.2021 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.05.2021 kl 22:10 4195

Jeg har prøvd å få deg til å forstå at Enevate ikke bruker silangass til noen ting som helst. Ja, Enevate har gjennom årene utviklet 350+ patenter for produksjon av Si-anoder, og flere av dem omtaler forsøk med silan også. MEN DET ER HELT UINTERESSANT!

Jobben min er å være kunnskapsrik. Jeg har for lengst fått all informasjon jeg trenger dirkete fra (også) Enevate. Men siden det er så vanskelig for deg å skjønne det du selv kaller alternativer til bruk av silangass, så refererer jeg heller et intervju med Enevate som en god kjenning av deg hadde her på HO tidligere:

----

"Jeg fikk et litt skuffende svar fra Mr. Bill Blanning fra Enevate på mitt spørsmål om silisiumet deres er i form av silan. Svaret var negativt:"

« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«

https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view

----

Jeg har selv fått en rekke svar i samme duren fra Enevate og andre Si-anode produsenter. Og jeg har advart dere i earbuds-verden.

Og som jeg har forklart deg... Enovix trenger ikke REC til noen ting som helst.
Spurs8
23.05.2021 kl 22:11 4194

Jeg er det. Men aldri vært borti en som er så opptatt av et selskap som for han er så elendig osv og ikke investert i det. Men står respekt av måten du jobber for å slenge dritt om det selskapet. Hadde personlig gjort andre ting evt jobbet mot mer spennende selskaper man da kunne tjent penger på.

Men stå på du.

Nemis , det vises at du har kunnskap om mye angående REC. Men det som også vises er at ditt engasjement angående REC handler mest om at REC skal ned . Og det er bemerkelsesverdig.
Spurs8
23.05.2021 kl 22:20 4203

Nemi’s har et mål. Det er å skape usikkerhet for de som investerer i Recsi. Det klarer han. Da er det sikkert feiring for han. Han har oppnådd sitt mål. Men han har jo sagt 1 kr var rett kurs. Sier egentlig sitt. Han sier aldri hva han mener er rett kurs nå. Tipper det da fremdeles må være 1 kr.
Falco1
23.05.2021 kl 22:23 4242

Du og fler her inne har over flere år kommet med spørsmål til Nemi . Han hopper galant over sånne spørsmål som dette. Mange nick gidder ikke bruke tid på dette mer og har blokkert brukeren som meg. Bortkastet tid da nicket kun fokuserer på baissing. Som feks skattesaken og sil priser han baisset med over lang tid:)).

"Du og fler her inne har over flere år kommet med spørsmål til Nemi . Han hopper galant over sånne spørsmål som dette. Mange nick gidder ikke bruke tid på dette mer og har blokkert brukeren som meg. Bortkastet tid da nicket kun fokuserer på baissing. Som feks skattesaken og sil priser han baisset med over lang tid:))."


Det at Nemi som bruker timesvis på nett hver uke for å finne skit om REC, ikke finner noe motsvar, det er for meg nyttig informasjon.
Redigert 23.05.2021 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
questi
23.05.2021 kl 22:43 4229

100% enig med deg om at Musk ikke er fornøyd med Teslas batteriløsning:

https://www.youtube.com/watch?v=l6T9xIeZTds , se 2:10:24

Avslutningen på batteridagen til Tesla, da stemning letter opp noe mellom Musk og han batteriansvarlige var da batterifyren halv innrømte at han forstår at Musk er misfornøyd, men samtidig legger litt av skylden tilbake på Musk ved å si at det er Musk sitt ansvar som leder å si hva som er galt med løsningene deres..

"Any existing specification is wroooong, any existing factoring method is wrooooong, process equipment is wrooong, it is only a question of how wrong. Quote Elon Musk *holder avvergende håndgest for å si at dette er Musk sin oppfatning og ikke hans egen* "

Musk bekrefter:
""*haha* Yes, right exactly, ... we are wrong.. try to be less wrong'

Batteriansvarlige:
"Yes, try to tell us how we are wrong and how we can do it better..."
Redigert 23.05.2021 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
nemi's
23.05.2021 kl 22:44 4236

questi skrev Innlegget er slettet
Ingen får produsert bedre EV-batterier en Tesla i dag. Alle modeller fra Tesla på topp ligger på topp 3.

Published: 04 January 2021
https://www.carmagazine.co.uk/electric/longest-range-electric-cars-ev/

Tenk når de nye Si-anodene fra Tesla kommer til neste år. Og boost'er batteriene ytterligere. Oj, oj!

Ikke noe silangass der nei, for som Enevate sier: silangass er giftig, dyrt og uegnet. Og som Musk sier: composite particles lar seg ikke skalere til EV'er, og har for dårlig ytelse.

Ser på Nemi som et verktøy for å dobbeltsjekke investeringen, er klar over digresjoner, gjentagelse av ting som er motbevist osv.

Falco1
23.05.2021 kl 22:49 4077

Det at han alltid har hyllet seg selv og vet mere enn alle analytikere/husa pluss alle nick her inne som er dumme muppet gjenger osv taler vel sitt:)) for en tid tilbake hausset dette nicket Nemi Rec opp i skyene her inne så og si hver dag før han brå snudde. Ja det er trist at sånne som han har store tap og hatet dessverre er sykelig stort .
nemi's
23.05.2021 kl 22:52 4100

Du virkler stressa. Det er vel du som sliter med svaret her, etter de hardnakkede påstandene dine om silangass som innsatsfaktor til det du hardnakket hevder er "thin film" anoder. Av mangel på bedre kunnskap. I stedet for å fantasere, kunne du ganske enkelt spurt produsenten.

Fantasiveren din falt i grus. Silan gass er giftig og dyrt. Sier dem som har kjøpt produktet. Og det må jo være fra REC, i følge deg selv,

« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«

Jeg bryr meg null om folk har agenda, komer med fornærmelser, har tapt penger eller tjent penger, kommer godt overens på forumet eller ikke.

Jeg er her for informasjon.

questi
23.05.2021 kl 22:59 4084

Det sies at når et selskap når en bestemt størrelse og markedsandel, handler det ikke lenger om å vokse, innovere og bli best, men å spare mest og bli mest lønnsom :)

Jeg frykter den dag de kreative kreftene i Tesla blir dominert av de økonomiske kreftene :) Kanskje finner man ikke lenger Tesla på topp i den lista..

----

Å produsere og arbeide med silan (giftig & eksplosiv) før det ender opp som silisium (ugiftig) i batteriet er krevende pga farene. På den positive siden blir disse farene en terskel for oppstartere og konkurrenter. Og viktigst: grunnen til at så mange driver med silan til tross for at det er farlig, er den kontrollen man får over silisium når stoffet er i gassform. Har du kontroll over atomene får du plassert dem der du ønsker og ha de egenskapene du ønsker - sluttresultatet i dette tilfellet: et superbatteri.
Redigert 23.05.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Falco1
23.05.2021 kl 23:14 4001

Nemi henter ut kopier overalt men tar aldri med seg alt da det verste skal frem og frykt skal skapes.
Blant annet denne bruker han og hente uten noen av sine innlegg. Om han diskuterer Enevate eller lignende med dere har han sikkert klippet og limt herfra vil jeg tro:))

https://finansavisen.no/forum/thread/73198/view

Redigert 23.05.2021 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
Sjakalen
23.05.2021 kl 23:19 3980

Han er jo bare en nobody. Unngår å svare på det meste, kun spyr ut halvesannheter, og ikke minst, han har tapt og rotet bort så mye kapital at mentalt er han låst til caset, sier litt om personen. Som prøver å få oss til å hoppe av før toget går.. Mangel på selvinnsikt vil alltid fremstå slik... Nevrotisme
Falco1
23.05.2021 kl 23:23 3956

Kan trøste deg med at vi litt mer ordentlige investorer har gjennomskuet dette for lengst å blokkert bruker:)))
questi
23.05.2021 kl 23:35 3909

2023 høres lenge ut men det går raskt altså :)) vi har sittet koronastengt i mer enn 1 år og det føles som i forrige måned :D
Snickers
23.05.2021 kl 23:38 3890

Er greit å diskutere. Men du Nemis skriver som en barnslig 14-åring

Tusen Takk for veldig saklige, objektive og informative innlegg 🙏🏽🙏🏽

Nemi's: Kun 11 innlegg fra deg idag, der du som vanlig rekker ned på Rec. Et spørsmål: hvorfor var du så positiv til Rec i 2018/2019,
mens du nå, når det mer eller mindre er klart at ML gjenåpner, er blitt så negativ?
Nsxnsx
24.05.2021 kl 09:03 3463

Når man leser alle linker som flinke debattanter finner rundt om på nett om fremtidsutsikter for fornybart i USA så er det IKKE lenger vanskelig å forstå hvorfor det hastet så for KIR å bli styreformann.

Han ser at Recsi kommer til å bli det dominerende selskapet av alle de han eier. Han ser at dette ene selskapet kommer til å overgå alle de andere med tanke på inntjening og verdi. Altså bli mer verdt enn alle de andre...tilsammen.

Da er det ikke rart han ville inn og dominere selv og sette inn sine folk. Recsi har alle de beste kortene og den desidert beste spilleren. Hvordan kan dette gå galt ??

Jeg har flyttet rubbel og bit over i Recsi og spiller nå kun på en hest. Vet det er riski, men føler ikke det denne gangen.

Spennende tider.
Redigert 24.05.2021 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
Solerbra
24.05.2021 kl 09:26 3362

Det er fint at informasjon deles, men hvilken bakgrunn og kompetanse har forum-debattantene som analyserer, tolker og konkluderer på kompliserte tekniske løsninger, og som mener mye om hva det betyr for Rec Silicon? Er det folk med relevant teknisk utdanning og erfaring innen fagfeltet, eller er det en rørlegger? Det hadde vært fint å vite. Det er tross alt en god praksis å lytte til fagfolk.
omac
24.05.2021 kl 09:50 3273

Her tror jeg du har ett godt poeng, jeg anser det som at Dunning Kruger effekten er sterk hos de som er mest overbevist og selvsikker. Jeg har sagt det før at ingenting er garantert i verden og ikke RECSI heller.
KAWAS
24.05.2021 kl 11:42 2972

Enig i at det er viktig med informasjon fra fagfolk. Men det er også mulig for lekfolk å skaffe seg informasjon. Noen er kanskje vel selvsikre, men jeg finner det prisverdig at noen bruker mye tid til å grave frem informasjon og deler denne. Jeg tenker at alskens analytikere heller ikke er teknologisk utdannet og ikke nødvendigvis gir bedre råd enn rørleggere eller andre. Med all informasjonen som er gravd frem og delt på dette forumet er det vel hevet over enhver tvil at silikonanoder er et hett tema innen batteriutviklingen. Hva dette vil ha å si for REC vet vi ikke sikkert enda, men sannsynligheten for at det kan bli svært viktig synes sannsynlig. Men, det blir litt for ofte tegnet et bilde av at REC blir verdens viktigste aktør oppi dette. Det som er klart er at man står overfor en batterirevolusjon og det kommer til å bli mange store og viktige aktører i dette framover. Jeg håper og tror at REC får sin del av dette.
solfylt
24.05.2021 kl 12:30 2812

Jeg syntes det står respekt av at du alltid svarer saklig og ikke lar deg provosere. Kudos.
Vilter
24.05.2021 kl 12:37 2891

Min mening er at man ikke trenger kompetanse på detaljenivå.

Spørsmålene er:
- tror man på grønt skifte (ja/nei)

Hvis ja:
- tror man at sol og/eller batteri vil være en del av løsningen (ja/nei)

Hvis ja:
- Er RECsi sine produkter det markedet vil trenge?

På siste spørsmål kan man ha bruk for teknisk innsikt, men det sier seg selv at selv ikke det hjelper. For noen år tilbake gikk diskusjonen om verdens bilparker skulle bli batteri/elektrisk eller om hydrogen var løsningen. Verdens ledende ingeniører har var delt, det samme var bilprodusentene. Nå ser det ut som det blir elektrisk de fleste satser på.

Det samme er det nok når det gjelder batteri. Per nå ser det ut som det skal satses på en endring i anoden/ det vil alltid være spekulasjoner om noe annet. Ingeniørene mener og tror, mens markedet er i gang med satsingen. Følg hva Biden sier/ følg hva selskapene sier - de har fått informasjonen fra dyktige folk som kjenner ingeniørenes framgang, utviklingen og markedet, fordeler og ulemper.

Redigert 24.05.2021 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
Solerbra
24.05.2021 kl 13:01 2912

Dette støttes 100%. At hvem som helst deler og kommenterer gir nyttige informasjon og gode innspill, og fremstår ofte langt mer grundige og kompetente enn både pressen og mange analyser. Når jeg etterlyste (eller kunne ønske meg) å vite litt om kompetanse, så tenkte nok mer på de som går langt inn i det rent teknisk faglige om ulike løsninger. Det er kanskje ikke for lekfolk. Har ellers all respekt for rørleggere, men har jeg forstoppelse går jeg til legen.
nemi's
24.05.2021 kl 13:04 2902

Intraven kl 11:25 i går på denne tråden:
"Hva er alternativet til silangass?"

Jeg svarte:
« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«

Så et hjelpeløst innlegg fra Intraven kl 22:40 på denne tråden, som replikk til ovenstående:
"Det at Nemi som bruker timesvis på nett hver uke for å finne skit om REC, ikke finner noe motsvar, det er for meg nyttig informasjon."

---

Til stor jubel fra REC-aksjonærene her inne. Den ser aldri ut til å ende, for alle er enige at jeg skriver skit når jeg forklarer menigheten at dere må stille kritiske spørsmål ved fantasien til fanatikere som prediker at fra nå av går vi snart på vannet, alle mann.

Enevate har 350+ patenter skriver de, og mange av dem forklarer også forsøk med silangass. 80 meter roll-to-roll Si-anodemateriale i minuttet trengs for å produsere til EV-batterier. Da har silangass vist seg å være uegnet, sier Enevate. Det sier Elon Musk også.

Det er så klart tungt å fordøye for dem som har investert millioner i REC, slik Intraveniøs hevder å ha gjort.
Solerbra
24.05.2021 kl 13:05 2908

Tvert imot. Jeg tror det er mye kompetanse på forumet.

Jeg skrev Enevate istedet for Enovix, sjekk posten den ble rettet igår fra “Enevate” til “Enovix”

Sitatet mitt "Hva er alternativet til silangass?” gjelder Enovix.

Vi snakket om thin film, det er en rød tråd her, skal finne tilbake til den?



Redigert 24.05.2021 kl 14:09 Du må logge inn for å svare
KAWAS
24.05.2021 kl 14:22 2681

Jeg kan nevne at G14 er ute med et innlegg på LinkedIn angående Daimler's Truck....er G14 i et samarbeid med Daimler? Det antydes i denne posting. Jeg har forstått at SilaN samarbeider med Daimler vedrørende batterier til personbiler...
Her er hva som skrives

Group14 Technologies shared a post: To create a zero-emission future, investment in high-performance technologies, like #hydrogen and lithium-silicon #batteries, for all forms of electric mobility is absolutely critical to make them cost-competitive with gas-powered vehicles and promote mass adoption of EVs. David McHugh dives into Daimler Truck AG’s ambitious roadmap through 2025 for zero-emission vehicles and infrastructure, underscoring an emphasis on hydrogen- and battery-powered transportation. The company anticipates up to 60% of sales as battery or hydrogen vehicles by 2030. “Both technologies [hydrogen and batteries] will be needed and we intend to lead the industry in both,” said Daimler Truck AG CEO Martin Daum. At Group14, we are prepared to do our part to enable the electrification of everything, starting by delivering commercial quantities of our lithium-silicon technology for EVs of all sizes, including heavy-duty trucking.