Enovix
Fortsetter diskusjonen om Enovix.
Hovedsporet for REC er Group14 og to andre ikke navngitte kandidater.
Det er utallige selskap som benytter silangass som innsatsfaktor
AMprius, Enovik(Norge/Tyskland), LeydenJar, Cenate (Norge), Nexeon, Group14, Sila Nanotech (potensielt chlorosilane),OneD material
Enovix har et patent som beskriver bruk av silangass, det blir hevdet på nettstedet b-science.net at de benytter silangass.
Dette er ikke bekreftet med sikkerhet,Jeg tar derfor gjerne en diskusjon.
Hovedsporet for REC er Group14 og to andre ikke navngitte kandidater.
Det er utallige selskap som benytter silangass som innsatsfaktor
AMprius, Enovik(Norge/Tyskland), LeydenJar, Cenate (Norge), Nexeon, Group14, Sila Nanotech (potensielt chlorosilane),OneD material
Enovix har et patent som beskriver bruk av silangass, det blir hevdet på nettstedet b-science.net at de benytter silangass.
Dette er ikke bekreftet med sikkerhet,Jeg tar derfor gjerne en diskusjon.
CO2 effekten bryr meg lite. Finnes ikke noe bevis på at dette skjer. Tvert imot trengs CO2 for at vi skal leve. De som bor langs storveier plages selvsagt, men det er lokale greier, som ikke påvirker moder jord. MEN teknologi og lagring av allerede skapt energi, fra alle kilder vil være fokuset. Selv innen bil, så er det ikke lenge før vi suser rundt 120 meter oppi luften, og der tror jeg selv jeg vil foretrekke fossilt eller hydrogen. Med de idiotene av politikkere som selger ut vår blåe energi fra vann, så tvinges vi til å bruke strømmen hjemme på smartere måter, og der kommer "bilbatteriene" inn i husene.. henger vel allerede endel Nissan Leaf batterier i huset til folk, med malerier ect. fremfor. Noen her som har tro på malingen som produserer energi fra solen? Hørt lite om dette i siste år..
Slettet brukerskrev https://tv.nrk.no/se?v=KMTE51001218
...har sett dette.. teori/praksis er sjelden det samme. Men det er informativt fra mannen, smart fyr. Men når tog, fly, lastebil, alle maskiner og båter samt store intelligente eiendommer skal ha mat, så blir strømforbruket skyhøyt, og vi løser dette i dag med å smelle opp stygge øller her og der. Som nevnt over, persontrafikk blir luftfart, fortere enn folk aner.. uansett, vi, Norge, er og burde fortsatt vært i en meget god situasjon hva gjelder strøm og ren strøm. Dessverre skal globalist tankegangen, sette oss i denne situasjonen hvor vi deler strøm på kryss og tvers, kjøper kvoter og synger om at vindmøllene på land ikke er så verst. Men vi i RECSI, har gode tider fremfor oss, dagens produkter i RECSI har alle gode utsikter, styrmann av beste sort og inngangsnivåer man kommer til å le seg spent ihjæl av om kort tid 1-6mnd (min magefølelse). Horizons vil pusle sammen ting i forrykende hastighet, noteres vi på nasdaq så blir en av juvelene til Røkke junior nettopp RECSI. Hva tenker vi han kan blande RECSI inn i? AOW?ACH?
questi
24.05.2021 kl 23:02
6230
Stemmer.. tror bilbatteri blir mindre viktig på lang sikt. Jeg har tro på lagring av energi fra sol og vind på industriell skala..
Jeg vet ikke helt, men har litt noia mot utstrakt bruk av H2. Hva skjer hvis vi over titusener av år forbruker for mye av vannet til å produsere hydrogen? :) Kan en liten andel hydrogen lekke ut i verdensrommet pga økt omsetning, og vi til slutt ende opp med ubalanse av O2 i atmosfæren? :D
https://phys.org/news/2016-07-curious-case-earth-leaking-atmosphere.html
Jeg vet ikke helt, men har litt noia mot utstrakt bruk av H2. Hva skjer hvis vi over titusener av år forbruker for mye av vannet til å produsere hydrogen? :) Kan en liten andel hydrogen lekke ut i verdensrommet pga økt omsetning, og vi til slutt ende opp med ubalanse av O2 i atmosfæren? :D
https://phys.org/news/2016-07-curious-case-earth-leaking-atmosphere.html
Redigert 24.05.2021 kl 23:11
Du må logge inn for å svare
Ja, strømmen må bli ren. Og REC har foten i rett leir der.
Skal bli spennende når verden trenger 140 ganger batterikapasiteten allerede i 2035, dersom også tungtransport skal elektrifiseres. "Bare" 70-gangeren hvis all lettrafikk skal gå på batteri. Og dette inkluderer ikke industrielle batterier for lagring av grønn strøm.
Vi er midt i et nytt Klondike gullrace, men denne gangen er det batterier som er gullet. Jeg kan ikke skjønne at batterirevolusjonen ikke skal inkludere REC.
Til ettertanke: Da trenger verden å mine jordmetaller også utenfor Kina. Skal man konkurrere på pris mot barnearbeid og generelt elendige arbeidsvilkår, må det i høy grad automatiseres. Jeg håper The Boring Company kjenner sin besøkelsestid.
Skal bli spennende når verden trenger 140 ganger batterikapasiteten allerede i 2035, dersom også tungtransport skal elektrifiseres. "Bare" 70-gangeren hvis all lettrafikk skal gå på batteri. Og dette inkluderer ikke industrielle batterier for lagring av grønn strøm.
Vi er midt i et nytt Klondike gullrace, men denne gangen er det batterier som er gullet. Jeg kan ikke skjønne at batterirevolusjonen ikke skal inkludere REC.
Til ettertanke: Da trenger verden å mine jordmetaller også utenfor Kina. Skal man konkurrere på pris mot barnearbeid og generelt elendige arbeidsvilkår, må det i høy grad automatiseres. Jeg håper The Boring Company kjenner sin besøkelsestid.
Elon "the tiger" Musk har sikkert svar og forklaringer :-)
Man må se problemer/muligheter ut ifra at vi er og kommer til og bli ALT for mange individer, som spiser strøm.. på denne jord. Eventyrene om Mars osv, gidder jeg ikke ha i hodet, selv om jeg liker Starwars greien.. Sol, vind og vann vil batteriene virkelig ha sin plass, og infrastrukturen og fordelingen innen forbruk osv. Men jeg har så lite positivt om el biler, bortsett fra at idag er dette innovativt, på en litt annen måte en hr. Tesla presenterte way back.
Man må også litt for morro, legge tl at det er meget populært med EL koner etter hvert :-))) Folk kjøper seg robot knulledukker som jeg vil tro trenger litt strøm mellom slagene...
Uansett, nok pissprat fra meg, RECSI er og blir en stor del av min totale investering. Jeg gir det 6 mnd korte bildet, men ser meg selv som eier om 3-5 år også.. størrelsen er grei, men kunne tenkt meg 100k flere aksjer i denne perioden før oppvåkning av ML og presentasjon av XFAKTOR fra Røkke og junior. 5 år frem ser jeg ingen grunn til at aksjen har gått veldig høyt. 150kr ich. Om ikke Røkke kaster kortene
Man må se problemer/muligheter ut ifra at vi er og kommer til og bli ALT for mange individer, som spiser strøm.. på denne jord. Eventyrene om Mars osv, gidder jeg ikke ha i hodet, selv om jeg liker Starwars greien.. Sol, vind og vann vil batteriene virkelig ha sin plass, og infrastrukturen og fordelingen innen forbruk osv. Men jeg har så lite positivt om el biler, bortsett fra at idag er dette innovativt, på en litt annen måte en hr. Tesla presenterte way back.
Man må også litt for morro, legge tl at det er meget populært med EL koner etter hvert :-))) Folk kjøper seg robot knulledukker som jeg vil tro trenger litt strøm mellom slagene...
Uansett, nok pissprat fra meg, RECSI er og blir en stor del av min totale investering. Jeg gir det 6 mnd korte bildet, men ser meg selv som eier om 3-5 år også.. størrelsen er grei, men kunne tenkt meg 100k flere aksjer i denne perioden før oppvåkning av ML og presentasjon av XFAKTOR fra Røkke og junior. 5 år frem ser jeg ingen grunn til at aksjen har gått veldig høyt. 150kr ich. Om ikke Røkke kaster kortene
questi
24.05.2021 kl 23:27
6020
Jeg tror sexrobotene er et mellomstadie. Det virkelig store energiforbruket går til virtualisering... man simulerer hele virkeligheter som er bedre og minst like realistisk som virkeligheten :D Folk kobler seg til maskiner som simulerer både eksisterende og mulige universer - sansbart med alle sanser via direkte hjernestimulering. Alt man kan tenke seg og ønske seg finnes tilgjengelig - for alle, samtidig.
Hvorfor sløse energi og tid på å besøke Alpha Centauri med vanlig romskip når man kan besøke virtuelt en 'mer korrekt og mer detaljert/interessant/frem-bakover-spolbart' versjon av Alpha Centauri og alle andre planeter man måtte ønske seg? :) Hvorfor ikke klone sin egen bevissthet/personlighet virtuelt opp for å rekke å oppleve flere liv og flere verdener?
Verden vil bli en enorm virtualiseringspark med maks antall klonede personligheter som hver skal oppleve mest mulig :)
Så mye som energitilgangen tillater...
Hvorfor sløse energi og tid på å besøke Alpha Centauri med vanlig romskip når man kan besøke virtuelt en 'mer korrekt og mer detaljert/interessant/frem-bakover-spolbart' versjon av Alpha Centauri og alle andre planeter man måtte ønske seg? :) Hvorfor ikke klone sin egen bevissthet/personlighet virtuelt opp for å rekke å oppleve flere liv og flere verdener?
Verden vil bli en enorm virtualiseringspark med maks antall klonede personligheter som hver skal oppleve mest mulig :)
Så mye som energitilgangen tillater...
Redigert 24.05.2021 kl 23:46
Du må logge inn for å svare
Helt klart. Spennende tider for innovasjon, og som vi med investert kapital (ikke trading med pennys) sier, så er det en aldri så liten revolusjon. Redd tiden med innkjøp av kvanta i RECSI under 20 er i ferd med å forsvinne.
Stonks_
25.05.2021 kl 07:46
5332
En simuasjon inni en allerede eksisterende simulator, ifølge Elon så er det vell 66 prosent sjanse for at vi lever i simulasjon
Å gi en sannsynlighet på et metafysisk spørsmål viser at Elon ikke er intelligent nok til å kommentere på slike ting.
questi
25.05.2021 kl 08:06
5160
Hvis verden er en simulering, så vil enten Nemi få rett, eller noen av REC-entusiastene få rett angående kursutviklingen..
i alle fall den simuleringen som du nå befinner deg i :) Altså, i den virkelige verdenen (hvis REC finnes der) så ville man også få et utfall, men i en simulering så vil utfallet tilpasses ønsket til 'hovedpersonen'.. Kanskje hovedpersonen er Nemi.. eller hovedpersonen er deg :P
Simuleringen vil sannsynligvis bygge opp dramaturgien slik at det er mye opp og ned før man kommer i mål.. Er jo ikke noe spennende å bare vinne med en gang.. må få masse motgang først :P
i alle fall den simuleringen som du nå befinner deg i :) Altså, i den virkelige verdenen (hvis REC finnes der) så ville man også få et utfall, men i en simulering så vil utfallet tilpasses ønsket til 'hovedpersonen'.. Kanskje hovedpersonen er Nemi.. eller hovedpersonen er deg :P
Simuleringen vil sannsynligvis bygge opp dramaturgien slik at det er mye opp og ned før man kommer i mål.. Er jo ikke noe spennende å bare vinne med en gang.. må få masse motgang først :P
Redigert 25.05.2021 kl 08:10
Du må logge inn for å svare
fjellape
25.05.2021 kl 20:41
4647
Ja, nå begynner brikkene å falle på plass: Teorien om at verden er en simulering, kan forklare ubesvarte spørsmål om livet. F.eks hvorfor market cap i RECSI har utvikla seg så irrasjonelt som den har gjort de siste 20 åra.
Men hvis verden er en simulering,og ingen ting er virkelig, behøver vi da å bruke så mye energi på å krangle med hverandre, og henge ut den som kommer med fakta som vi ikke liker, eller krige mot den som misforstår, eller trakkasere den som forstår noe som vi andre misforstår?
Men hvis verden er en simulering,og ingen ting er virkelig, behøver vi da å bruke så mye energi på å krangle med hverandre, og henge ut den som kommer med fakta som vi ikke liker, eller krige mot den som misforstår, eller trakkasere den som forstår noe som vi andre misforstår?
Redigert 25.05.2021 kl 20:47
Du må logge inn for å svare
fjellape
25.05.2021 kl 21:08
4499
Evonix tilbyr batterier til småelektronikk som Garmin Fenix 6X armbåndsur, Snap solbriller, Motorola Radio håndsett, Motorola Razr phone, Dell XPS 13 laptop.
Det er snakk om batterier som skal tåle 500 sykluser, og hvor andre egenskaper er viktigere enn batterilevetid.
Fabrikk 1 i Freemont skal få første inntekter i 2.kvartal 22
Farbrikk 2 skal kjøpes, oppgraderes og gi inntekter i 2. kvartal 23.
Og man drømmer om JV/lisensiering til bilindustrien i 2025.
Man mener man er 5 år foran konkurentene på energitetthet: https://assets.website-files.com/6023ee57b22bf2f0c312206d/6032ef75ed96901390739734_Enovix%20RSVAC%20Investor%20Presentation.pdf
Det er snakk om batterier som skal tåle 500 sykluser, og hvor andre egenskaper er viktigere enn batterilevetid.
Fabrikk 1 i Freemont skal få første inntekter i 2.kvartal 22
Farbrikk 2 skal kjøpes, oppgraderes og gi inntekter i 2. kvartal 23.
Og man drømmer om JV/lisensiering til bilindustrien i 2025.
Man mener man er 5 år foran konkurentene på energitetthet: https://assets.website-files.com/6023ee57b22bf2f0c312206d/6032ef75ed96901390739734_Enovix%20RSVAC%20Investor%20Presentation.pdf
Redigert 25.05.2021 kl 21:13
Du må logge inn for å svare
nemi's
25.05.2021 kl 23:35
4056
Enovix har for lengst publisert offentlig at de har forkastet bruk av silangass for å produsere Si-anoder.
But not all silicon anode production techniques are cost effective. The Enovix 3D cell architecture has been designed for the use of low-cost commodity silicon anode materials. Other approaches involve nanowires, nanoparticles or other structurally engineered materials, which involve additional silicon processing cost.
https://assets.website-files.com/6023ee57b22bf2f0c312206d/6054c2269ce0f5761d572a1b_Strategy%20for%20U.S.%20Leadership_White%20Paper_210319.pdf
Samme som Tesla og Enevate sier: å storskala designe for produsere composite particles med silangass er ubrukelig av hensyn til ytelse, kost og skalering.
Og silangass er dyr, giftig og eksplosiv.
But not all silicon anode production techniques are cost effective. The Enovix 3D cell architecture has been designed for the use of low-cost commodity silicon anode materials. Other approaches involve nanowires, nanoparticles or other structurally engineered materials, which involve additional silicon processing cost.
https://assets.website-files.com/6023ee57b22bf2f0c312206d/6054c2269ce0f5761d572a1b_Strategy%20for%20U.S.%20Leadership_White%20Paper_210319.pdf
Samme som Tesla og Enevate sier: å storskala designe for produsere composite particles med silangass er ubrukelig av hensyn til ytelse, kost og skalering.
Og silangass er dyr, giftig og eksplosiv.
Redigert 25.05.2021 kl 23:37
Du må logge inn for å svare
MorganKane
26.05.2021 kl 00:20
3858
Frk Nemis du frk Nemis,
Hehe, du står på ser jeg. Vel, prøver i hvertfall. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg forholdt meg til det group14 sier. De sier at de er konkurransedyktige og vel så det. De ekspanderer og skalerer opp as we speak (dobler produksjonen for å vise at oppsettet kan skaleres videre opp i det "uendelige"). Produseres anoder med opp mot 70% mer kapasitet enn dagens industristandard (50% hvis de skal recharges 1000 ganger). Til konkurransedyktige priser. Finansiering for 12000 MT anlegget ved ML er rett rundt hjørnet. Vær litt tålmodig nå.
At en konkurrent ikke har klart det samme betyr (hvis det er tilfelle) mildt sagt, ikke så mye. Dog er det av interesse å se at selv enovix er enige i at de selv ikke har de beste batteriene i klassen (de har neppe engang de billigste per wt heller). Ha en fortsatt fin uke.
Hehe, du står på ser jeg. Vel, prøver i hvertfall. Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg forholdt meg til det group14 sier. De sier at de er konkurransedyktige og vel så det. De ekspanderer og skalerer opp as we speak (dobler produksjonen for å vise at oppsettet kan skaleres videre opp i det "uendelige"). Produseres anoder med opp mot 70% mer kapasitet enn dagens industristandard (50% hvis de skal recharges 1000 ganger). Til konkurransedyktige priser. Finansiering for 12000 MT anlegget ved ML er rett rundt hjørnet. Vær litt tålmodig nå.
At en konkurrent ikke har klart det samme betyr (hvis det er tilfelle) mildt sagt, ikke så mye. Dog er det av interesse å se at selv enovix er enige i at de selv ikke har de beste batteriene i klassen (de har neppe engang de billigste per wt heller). Ha en fortsatt fin uke.
Redigert 26.05.2021 kl 00:24
Du må logge inn for å svare
190 sider du bør lese Nemis. Ordbok er det også med.
https://www.b-science.net/Core/BinaryFileStorage/GetPDF?type=preview&ID=Li-Ion-Battery-High-Energy-Anode-Innovation-Patent-Review-b-science.net-Preview
https://www.b-science.net/Core/BinaryFileStorage/GetPDF?type=preview&ID=Li-Ion-Battery-High-Energy-Anode-Innovation-Patent-Review-b-science.net-Preview
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 08:14
3313
Det du skriver peker i retning av at ENOVIX bruker thin film, med bruk av silangass som innsats faktor.
Du underbygger argumentet mitt med det du skriver.
Thin film er et amorft silisium belegg festet til en fleksibel polymer, der det er brukt silangass som innsatsfaktor og metoden er Plasma Enhanced Chemical Vapour Deposition (PECVD).
LeydenJAR bruker og PECVD
"The intention was to develop new thin film solar technology, but the invention proved to be more suitable for use in batteries. Thus, a 'failed' project became a promising start-up in a relatively short period of time”
https://www.tno.nl/en/focus-areas/techtransfer/spin-offs/leydenjar-revolutionary-type-of-anode-battery/
Du underbygger argumentet mitt med det du skriver.
Thin film er et amorft silisium belegg festet til en fleksibel polymer, der det er brukt silangass som innsatsfaktor og metoden er Plasma Enhanced Chemical Vapour Deposition (PECVD).
LeydenJAR bruker og PECVD
"The intention was to develop new thin film solar technology, but the invention proved to be more suitable for use in batteries. Thus, a 'failed' project became a promising start-up in a relatively short period of time”
https://www.tno.nl/en/focus-areas/techtransfer/spin-offs/leydenjar-revolutionary-type-of-anode-battery/
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 08:24
3243
"Og silangass er dyr, giftig og eksplosiv.” tullete og feil.
jeg går og utifra at du formulerte spørsmålet til Enevate som om de bruker silangass i sluttproduktet.
Ingen bruker silangass i sluttproduktet for batteri anoder, dette er en innsatsfaktor, det blir brukt i produksjonsprosessen. SIH4 blir til Si
Er det mye vann i havsaltet du har på kjøkkenbordet?
jeg går og utifra at du formulerte spørsmålet til Enevate som om de bruker silangass i sluttproduktet.
Ingen bruker silangass i sluttproduktet for batteri anoder, dette er en innsatsfaktor, det blir brukt i produksjonsprosessen. SIH4 blir til Si
Er det mye vann i havsaltet du har på kjøkkenbordet?
Redigert 26.05.2021 kl 08:26
Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 08:35
3148
REC Silicon: " Silane is the principal material used in the production of polysilicon and is an essential material for thin film PV"
nemi's
26.05.2021 kl 09:01
2985
Sunderland, sier Enovix, er fordi Nissan har gigafactory der. Ikke fordi REC har rør med silangass der.
Nå forstår selv jeg, med IQ på 86, at dette er sykt og barnslig.
nemi's
26.05.2021 kl 09:45
4674
Det er ingenting "som peker på" silangass, slik du fantaserer om. TT sa allerede på Q3-presentasjonen 2018 at produsentene av battery materials var helt ville etter nano FBR-partikler.
Likevel har ML stengt ned FBR-produksjonen. Og Enevate produserer 80 meter Si-anoder i minuttet. Uten silangass, fordi også Enevate sier det er ubrukelig til Ev-batterier.
« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«
Likevel har ML stengt ned FBR-produksjonen. Og Enevate produserer 80 meter Si-anoder i minuttet. Uten silangass, fordi også Enevate sier det er ubrukelig til Ev-batterier.
« Enevate does not use silane in its 4th generation anode or cells. Silane is a poisonous toxic flammable gas that is a controlled gaseous substance. It is sometimes used in expensive chemical vapor deposition processes, such as those used in semiconductor processing. Again, Enevate does NOT use silane in its anode, rather Enevate uses pure elemental and inexpensive silicon particles that make up much greater than 70% of the anode, the remainder being 100% active materials and with no binders. As you know, Enevate's focus is on providing advanced pure silicon-dominant lithium-ion battery technology for electric vehicles (EVs).«
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 09:53
4608
Kan jeg få et sitat på spørsmålet?
jeg vil tippe over 95% av all silisium produksjon, også det som blir til “silicon particles” er basert på enten Trichlorosilane, eller monosilane.
Jeg mistenker spørsmålet gjelder om silangass er i sluttproduktet, isåfall er hele argumentasjonen din basert på mangelfull materialeforståelse.
jeg vil tippe over 95% av all silisium produksjon, også det som blir til “silicon particles” er basert på enten Trichlorosilane, eller monosilane.
Jeg mistenker spørsmålet gjelder om silangass er i sluttproduktet, isåfall er hele argumentasjonen din basert på mangelfull materialeforståelse.
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 09:55
4591
Tore Torvund har hatt fokus på silangass, dette er trolle modus Nemi.
"Det er ingenting "som peker på" silangass, slik du fantaserer om”
B-science.net skriver at Enovix bruker silangass, skal man høre på disse: https://www.b-science.net/Core/Home/AboutUs
eller Nemi?
"Det er ingenting "som peker på" silangass, slik du fantaserer om”
B-science.net skriver at Enovix bruker silangass, skal man høre på disse: https://www.b-science.net/Core/Home/AboutUs
eller Nemi?
fjellape
26.05.2021 kl 14:15
4208
Her snakker vi om ulike teknologiselskaper som har hver sine løsninger."Alle" gryndere er vel optimister og tror de har funnet på noe lurt, og de fleste mangler nok noe for å få det til, og det kan være vanskelig å forutse hvem som utvikler seg videre til noe som fungerer. Jeg trur vi vil se mange batteriløsninger som kommer og går framover, til ulik bruk og ulike ønsker, og kansje kommer utvinklinga fortere enn før.
Nemsis nevner vesentlige poeng fra Evonix sin presentasjon om at selskapet bruker billig Silisium, og jeg tolker det til å være en helt annen klasse enn det Recsi leverer.
Svakheten til Evonix sine batterier, er at de lever 500 sykluser, og jeg anser det til å være til et snevert bruksområdet. For mobiltelefoner kan det fungere, hvis du kan gå på butikken å kjøpe nytt batteri til 100kr etter halvannet år, og det er lett å bytte batteriet.
Før tok det 8 år å teste lithium-ion-celler. Etterhvert er det kommet testmetoder som tester batterier på færre år, og som forutser resten av levetida. Dog får man ikke testa mot egenskaper som plutselig uventa tap, som kan komme etter få år, uten at man kjører løpet ut.
Dessuten er det ikke så enkelt som å bare lage en anode. Man trenger også en elektrolytt som passer til anoden. Man trenger å teste ulike typer tilsettinger til elektorylytten, og det er kombonasjonen av ulike tilsettinger som avgjør levetida på batteriet under ulike typer bruk, under forskjellige temperaturer og spenninger. Her blir det uttalige ulike kombinasjoner å teste.
Det er dyrt å få tilbakekallinger eller garantisaker på batterier.
Enkelte kjørebatterier har hatt 2 år med innkjøringsproblemer. De 2 første årgangene av 24kwt-batteriet til Leaf tålte ikke høye temperaturer, og i varme klima blei batteriene bytta på garantien etter massesøksmål, og det var først i 2013 og 2014 at Nissan kom med kjemier som tålte høye temperaturer litt bedre. 30kwt var antakelige enda værre, og etter 2 årslutta man å selge det, og i usa blir 30kwt på gamle biler nå bytta ut med annen type batteri.
Etter de første produksjonsmånedene av Chevrolet Bolt, viste det seg at enkelte biler hadde plutselig tap av framdrift, og batteriet blei bytta. Både Chevrolet og Hyundai produserte få biler de første åra med LG-batterier, og det kan være risikofyllt å skalere opp. Nå har Hyundai tilbakekalling på 80 000 batterier som er opptil flere år gamle. Chevrolet er tydeligvis rådvill om hva man skal gjøre med batteriproblemer på Bolt som man opplever etter noen år, og Chevrolet anbefaler å ikke fullade bilene.
Det er ikke bare å produsere batterier, om man trur man har funnet en bra anode.
Nemsis nevner vesentlige poeng fra Evonix sin presentasjon om at selskapet bruker billig Silisium, og jeg tolker det til å være en helt annen klasse enn det Recsi leverer.
Svakheten til Evonix sine batterier, er at de lever 500 sykluser, og jeg anser det til å være til et snevert bruksområdet. For mobiltelefoner kan det fungere, hvis du kan gå på butikken å kjøpe nytt batteri til 100kr etter halvannet år, og det er lett å bytte batteriet.
Før tok det 8 år å teste lithium-ion-celler. Etterhvert er det kommet testmetoder som tester batterier på færre år, og som forutser resten av levetida. Dog får man ikke testa mot egenskaper som plutselig uventa tap, som kan komme etter få år, uten at man kjører løpet ut.
Dessuten er det ikke så enkelt som å bare lage en anode. Man trenger også en elektrolytt som passer til anoden. Man trenger å teste ulike typer tilsettinger til elektorylytten, og det er kombonasjonen av ulike tilsettinger som avgjør levetida på batteriet under ulike typer bruk, under forskjellige temperaturer og spenninger. Her blir det uttalige ulike kombinasjoner å teste.
Det er dyrt å få tilbakekallinger eller garantisaker på batterier.
Enkelte kjørebatterier har hatt 2 år med innkjøringsproblemer. De 2 første årgangene av 24kwt-batteriet til Leaf tålte ikke høye temperaturer, og i varme klima blei batteriene bytta på garantien etter massesøksmål, og det var først i 2013 og 2014 at Nissan kom med kjemier som tålte høye temperaturer litt bedre. 30kwt var antakelige enda værre, og etter 2 årslutta man å selge det, og i usa blir 30kwt på gamle biler nå bytta ut med annen type batteri.
Etter de første produksjonsmånedene av Chevrolet Bolt, viste det seg at enkelte biler hadde plutselig tap av framdrift, og batteriet blei bytta. Både Chevrolet og Hyundai produserte få biler de første åra med LG-batterier, og det kan være risikofyllt å skalere opp. Nå har Hyundai tilbakekalling på 80 000 batterier som er opptil flere år gamle. Chevrolet er tydeligvis rådvill om hva man skal gjøre med batteriproblemer på Bolt som man opplever etter noen år, og Chevrolet anbefaler å ikke fullade bilene.
Det er ikke bare å produsere batterier, om man trur man har funnet en bra anode.
polion
26.05.2021 kl 14:45
4068
Er dette da slik å forstå at de skråsikre batteri-hausserne her på forumet er altfor optimistiske? Det er som kjent nokså stor distanse mellom gode REC-signaler/stort potensiale og til en håndfast konkret avtale.
Hva ellers gjelder batterier med silisiumanoder, så har vi p.t. ei heller noen garantier for at dette blir den snarlige fremtidige løsningen? Utfordringen med hensyn til det tekniske, kombinert med god/effektiv kommersiell produksjon, må overvinnes fullt og helt før det her kan bli et omfang som i en grad kan gagne REC.
Konklusjonen må vel da bli: REC er tydeligvis fortsatt en høyrisikosak, noe som for øvrig opptil flere analytikere allerede har vært inne på.
Hva ellers gjelder batterier med silisiumanoder, så har vi p.t. ei heller noen garantier for at dette blir den snarlige fremtidige løsningen? Utfordringen med hensyn til det tekniske, kombinert med god/effektiv kommersiell produksjon, må overvinnes fullt og helt før det her kan bli et omfang som i en grad kan gagne REC.
Konklusjonen må vel da bli: REC er tydeligvis fortsatt en høyrisikosak, noe som for øvrig opptil flere analytikere allerede har vært inne på.
Jeg er veldig glad for at folk tviler på silisiumanoder som en snarlig løsning. Det forklarer nemlig hvorfor kursen er her nede.
Men det ER løsningen på kort sikt. Spør Xiaomi og Huawei.
Dette er allerede på vei inn på hjemmeelektronikk-markedet. Fordi utfordringene med ekspansjon er løst.
Men nå skal dette først testes ut på mobiler, laptoper, smartdingser osv. Å skalere opp produksjonen til bilbatterier krever en større innsats på grunn av volumet som trengs. Når en bilmodell rulles ut, holder det nemlig ikke at noen av bilene får de fete batteriene. Det må alle få, samtidig.
For å sette det litt i perspektiv: Teslas gigafabrikk i Berlin vil produsere mer batterikapasitet enn hele verdensbehovet for hjemmeelektronikk.
Derfor er det litt mer tricky med silisiumanoder til bil, fordi man ikke kan starte i det små. Man må kjøre stort med én gang.
Men det er altså silisiumanoder som blir det neste. I motsetning til faststoffbatterier, hvor problemene ennå ikke er løst, er silisiumanodene klare for masseproduksjon. I dag. Noen må bare gjøre det. Og de er i gang.
Men det ER løsningen på kort sikt. Spør Xiaomi og Huawei.
Dette er allerede på vei inn på hjemmeelektronikk-markedet. Fordi utfordringene med ekspansjon er løst.
Men nå skal dette først testes ut på mobiler, laptoper, smartdingser osv. Å skalere opp produksjonen til bilbatterier krever en større innsats på grunn av volumet som trengs. Når en bilmodell rulles ut, holder det nemlig ikke at noen av bilene får de fete batteriene. Det må alle få, samtidig.
For å sette det litt i perspektiv: Teslas gigafabrikk i Berlin vil produsere mer batterikapasitet enn hele verdensbehovet for hjemmeelektronikk.
Derfor er det litt mer tricky med silisiumanoder til bil, fordi man ikke kan starte i det små. Man må kjøre stort med én gang.
Men det er altså silisiumanoder som blir det neste. I motsetning til faststoffbatterier, hvor problemene ennå ikke er løst, er silisiumanodene klare for masseproduksjon. I dag. Noen må bare gjøre det. Og de er i gang.
Opptil flere analytikere mener det er høy risiko kan du linke til dine uttaleser?? det siste vi har fra analytikere og husa er mye høyere kursmål.
Utenom kepler som var sistemann ut og måtte bite i det sure eplet og høyne sitt fra 10 til 15 og så vidt jeg vet er dette de mest negative.
Etter det har jeg ikke hørt fra de du sier er opptil flere analytikere siste tiden, kjekt å vite hvem dette er i såfall som presterer og si dette når kursen i dag prises til knapt butte alene.
Utenom kepler som var sistemann ut og måtte bite i det sure eplet og høyne sitt fra 10 til 15 og så vidt jeg vet er dette de mest negative.
Etter det har jeg ikke hørt fra de du sier er opptil flere analytikere siste tiden, kjekt å vite hvem dette er i såfall som presterer og si dette når kursen i dag prises til knapt butte alene.
Redigert 26.05.2021 kl 19:01
Du må logge inn for å svare
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 19:13
3626
"Utfordringen med hensyn til det tekniske, kombinert med god/effektiv kommersiell produksjon, må overvinnes fullt og helt”
Den kommersielle produksjonsmetoden i dette tilfellet (Enovix) eksisterer, de har selv videreutviklet metode for mekanisk bearbing av thinfilm for batteri, det kommer tydelig frem fra videos til Enovix hvordan hele produksjonslinjen er klar.
dette viser thin film teknologi i en annen setting:
https://youtu.be/VeC2hejo-IU?t=26
Den kommersielle produksjonsmetoden i dette tilfellet (Enovix) eksisterer, de har selv videreutviklet metode for mekanisk bearbing av thinfilm for batteri, det kommer tydelig frem fra videos til Enovix hvordan hele produksjonslinjen er klar.
dette viser thin film teknologi i en annen setting:
https://youtu.be/VeC2hejo-IU?t=26
Jeg må innrømme at jeg har sans for polions resonnement. Det er en grunn til at Rec kursen er såpass lav som den er. Om årsaken til dette skyldes at fåtallet av investorene har en slik innsikt som vi haussere innbiller at vi har eller om dette skyldes risiko som vi ikke evner å forstå, kan jeg ikke svare på. Men at noen ønsket kursen opp i dag er vel ikke til diskusjon. Jeg tenker på de 200 stk ordrene som ble lagt inn over kurs. Uansett, jeg har trua på at Rec sitter midt i smørøyet mtp behov innen halvledere, sol og batterisatsningen.
Intravenøsiu
26.05.2021 kl 19:55
3406
Tiden vil vise.
Etter mitt syn så er ikke denne tråden “batteri hausing” først og fremst, jeg mener det er lagt frem en påstand som fint kan etterprøves av noen med dybdekunnskap i faget, jeg skriver gjerne en ynkelig post med halen mellom bena dersom noen kan fremvise en alternativ metode til thin film for å lage produktet Enovix presenterer her:
https://youtu.be/rOPpbCsX1dk?t=2120
thin film produksjon: https://youtu.be/VeC2hejo-IU?t=26
Etter mitt syn så er ikke denne tråden “batteri hausing” først og fremst, jeg mener det er lagt frem en påstand som fint kan etterprøves av noen med dybdekunnskap i faget, jeg skriver gjerne en ynkelig post med halen mellom bena dersom noen kan fremvise en alternativ metode til thin film for å lage produktet Enovix presenterer her:
https://youtu.be/rOPpbCsX1dk?t=2120
thin film produksjon: https://youtu.be/VeC2hejo-IU?t=26
Redigert 26.05.2021 kl 19:56
Du må logge inn for å svare
polion
26.05.2021 kl 22:44
3089
Flyers, vil si at du er litt inne på kjernen.
Og videre: Det beste beviset på REC-skepsisen er selvfølgelig dagens kurs. Og ikke fortell meg at intelligentsiaen sitter her på forumet og vet med stor sikkerhet hvor det hele bærer hen. De mange meget kapitalsterke investorer sitter på ressurser som er de færreste forunt, og tomme i hodet er de definitivt heller ikke. REC hadde vært overkjøpt an mass hvis det hele var så problemfritt som mange her på forumet prediker. Og så hører man gjerne vissvasset om shorting, kursmanipulering, at dagens kurs forsvarer Butte alene, ikke evne til langsiktig tenking, frelseren Røkke som ny styreleder, manglende tålmodighet, at Biden nærmest er ansatt i REC, osv. Stikk heller fingeren i jorda og se hvor vi er? Det eneste som har skjedd på avtalesiden siste halve året, har skjedd mot VP. Selv om det på forumet var knyttet meget store forhåpninger til VP-samarbeidet, var det visstnok kjempepositivt da nevnte havarerte. "REC går utelukkende etter de store, ikke de useriøse småfiskene".
Konklusjon: I et selskap der fremtidsutsiktene er helt formidable og nærmest problem-/risikofri, vil man nærmest være idiot hvis man ikke kjøper seg inn. Videre vil jeg påstå at de kapitalsterke storinvestorene er tilnærmelsesvis idioterklærte her på REC-trådene. Storinvestor-amatørene er tydeligvis ikke i stand til å innhente relevant og korrekt informasjon om REC, eller de vet ei heller sitt eget beste (i motsetning til deltagerne på REC-trådene), eller?
PS. Har videre bitt meg litt merke i alle de som øyensynlig har gått ("risikofritt") all in i REC. Tror dette i stor grad skyldes mange av de helt sinnsykt posistive og unyanserte innleggene som har vært her på forumet. Fullt mulig at en del av de såkalt "skråsikre", i større grad bør være sitt ansvar bevisst.
Og videre: Det beste beviset på REC-skepsisen er selvfølgelig dagens kurs. Og ikke fortell meg at intelligentsiaen sitter her på forumet og vet med stor sikkerhet hvor det hele bærer hen. De mange meget kapitalsterke investorer sitter på ressurser som er de færreste forunt, og tomme i hodet er de definitivt heller ikke. REC hadde vært overkjøpt an mass hvis det hele var så problemfritt som mange her på forumet prediker. Og så hører man gjerne vissvasset om shorting, kursmanipulering, at dagens kurs forsvarer Butte alene, ikke evne til langsiktig tenking, frelseren Røkke som ny styreleder, manglende tålmodighet, at Biden nærmest er ansatt i REC, osv. Stikk heller fingeren i jorda og se hvor vi er? Det eneste som har skjedd på avtalesiden siste halve året, har skjedd mot VP. Selv om det på forumet var knyttet meget store forhåpninger til VP-samarbeidet, var det visstnok kjempepositivt da nevnte havarerte. "REC går utelukkende etter de store, ikke de useriøse småfiskene".
Konklusjon: I et selskap der fremtidsutsiktene er helt formidable og nærmest problem-/risikofri, vil man nærmest være idiot hvis man ikke kjøper seg inn. Videre vil jeg påstå at de kapitalsterke storinvestorene er tilnærmelsesvis idioterklærte her på REC-trådene. Storinvestor-amatørene er tydeligvis ikke i stand til å innhente relevant og korrekt informasjon om REC, eller de vet ei heller sitt eget beste (i motsetning til deltagerne på REC-trådene), eller?
PS. Har videre bitt meg litt merke i alle de som øyensynlig har gått ("risikofritt") all in i REC. Tror dette i stor grad skyldes mange av de helt sinnsykt posistive og unyanserte innleggene som har vært her på forumet. Fullt mulig at en del av de såkalt "skråsikre", i større grad bør være sitt ansvar bevisst.
Redigert 26.05.2021 kl 23:01
Du må logge inn for å svare
at dere gidder å mase om rec som står i gjørme opp til knea.kjøp heller bcs som snart fyker avgårde
Helt enig, har selv sagt dette lenge. Sitter selv med et langsiktig perspektiv i REC, og jeg tror det kommer til å bli veldig bra. Men, hadde det vært så rett frem som Uchi-bla-bla-bla skal ha det til hadde kursen allerede stått i 100.
Det er finnes mye smarte penger der ute, de har så langt ikke kjøpt noe særlig REC.
Det er finnes mye smarte penger der ute, de har så langt ikke kjøpt noe særlig REC.
Marketwatch
26.05.2021 kl 23:13
2877
Jeg sier meg fornøyd med 500% avkastning i Rec på ett år.
Risikofri er selvsagt investeringen ikke, høy avkastning innebærer
ofte også høy risiko. Opstår det et generelt aksjekrasj, vil selvsagt
det også ramme Rec.
Når det er sagt, synes jeg Rec har langt mer substansenn mange
andre grønne aksjer, som gjerne er priset på forventet inntjening
om 10 år. Vil jeg fortsatt sitte investert i Rec, svaret er ja, da jeg tror
reisen såvidt har begynt!
Risikofri er selvsagt investeringen ikke, høy avkastning innebærer
ofte også høy risiko. Opstår det et generelt aksjekrasj, vil selvsagt
det også ramme Rec.
Når det er sagt, synes jeg Rec har langt mer substansenn mange
andre grønne aksjer, som gjerne er priset på forventet inntjening
om 10 år. Vil jeg fortsatt sitte investert i Rec, svaret er ja, da jeg tror
reisen såvidt har begynt!