Fremtidens DOF


Dofs redningsplan

Selskapet vil slå sammen alle banklån til et stort lån på 680 millioner dollar. Med sammenslåingen vil årlige avdrag bli redusert med 66 prosent i snitt de første tre årene.Selskapet vil også forlenge løpetiden på tre obligasjonslån. I de tre lånene blir renten redusert i deler av løpetiden, men til gjengjeld får långiverne en ekstra betaling ved forfall.Dof har engasjert AGB Sundal Collier og Pareto Securities som finansielle rådgivere i forbindelse med forslaget.Dof forventer å hente mellom 200 og 500 millioner kroner i en emisjon.

Dof vil etter dette skyte inn 200 millioner kroner i ny egenkapital i Dof Subsea.
Helge Møgster i Dof har allerede garantert for 200 millioner kroner i emisjonen, gitt en tilfredsstillende refinansieringsløsning for selskapet. Øvrige detaljer rundt emisjonen er ennå ikke avklart.

Dette er planen som er kommunisert ut det siste året

Redigert 27.05.2021 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
seasin
27.05.2021 kl 18:40 4427

Inntekter 1.kvartal 1.5 milliarder
Ordrereserve andre kvartal foreløpig rundt 2 milliarder

Inntekter 2.kvartal blir mellom 2 og 2.5 milliarder

Og dette kommer bare til å øke på utover året med omsetning de 2 siste kvartal på mellom 2.5 og 3 milliarder

TOTALOMSETNING 2021 DOF kommer til å lande på 10 milliarder og med 30 prosent margin blir EBITA 3 MILLIARDER

Da kan begynne å betale ned på lånet til alle bankene

For 1 år siden lå det mellom 20 og 25 psv..aths...subsea båter i Bergen i følge marin trafic nå er det det INGEN BÅTER TILGJENGELIGE hverken i Norge eller Storbritannia ledig

Ratene på vei oppover og et tidsspørsmål før vi ser rater vi ikke har sett på 10 år
seasin
27.05.2021 kl 19:03 4395

Så det beste for DOF nå er at forhandlingene med kreditorene trekker ut i langdrag så kommer et betydelig bedre marked til å løse alle problemer

Heldigvis kom man ikke til enighet om en dårlig avtale i fjor
hifidude
27.05.2021 kl 19:08 4385

Se på snittratene så vil du se at dette er drømmerier.
Dessuten er det fortsatt tonnasje som raskt kan komme ut skulle det være behov for det.
Neppe noen dramatisk utvikling i år.
seasin
27.05.2021 kl 19:21 4366

De båtene som du snakker om har lagt i opplag i over 1 år kommer aldri ut i markedet mer...det er snakk om 40 - 50 båter de er utdatert og det er ingen oljeselskap som vil ha de..... oljeselskapene vil ha nye båter og med bransjens nyeste flåte er DOF i en særstilling
seasin
27.05.2021 kl 19:22 4370

Ser at DOF blir sammenlignet med siem offshore men det er jo å sammenligne en pølse bod med et kjøpesenter

Siem offshore har jo for det meste gamle båter som er over 10 år gamle

Bare de 6 NYE båtene til DOF i Brasil er jo verdt nesten 20 milliarder som går på lange 8 års kontrakter med gigantiske dagrater for PETROBRAS som nylig la frem et overskudd på over 86 milliarder for 1kvartal 2021 og kommer nå til å gi full gass fremover i de enorme feltene utenfor brasil

Brasil er jo allerede idag verdens største OFFSHORE MARKED og dette kommer jo bare å øke i de kommende årene

Bare gigantiske ny i 2019 SKANDI OLINDA til over 3 milliarder kommer til å gi rekord inntekter hver dag i minst 20 år fremover


Redigert 27.05.2021 kl 19:35 Du må logge inn for å svare
Viro
27.05.2021 kl 19:55 4316

Enig i at de 6 nyeste fartøyene er flotte og dyre båter, men nytter ikke hoppe bukk over de resterende, der er det meste 10 år og eldre.
Forøvrig enig i at Sioff har en flåte fylt med eldre fartøy.

Snittalderen på de 27 CSV'ene er 12 år.

Til sammenligning er Solstad sin CSV flåte på 29 fartøy i snitt 13 år.
Redigert 27.05.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
seasin
30.05.2021 kl 16:22 4038

Ordrereserven var på 14,2 milliarder kroner altså 14200 millioner ved utgangen av kvartal.

Av de 14,2 milliarder skal 2 milliarder gjennomføres nå i 2 kvartal 2021

Det er INGEN offshore rederier i EUROPA som har en så gigantisk stor ordrereserve som DOF pr idag

Så har de jo også fått mange kontrakter i april - mai som kommer i tilegg

seasin
30.05.2021 kl 16:43 4007

De 6 NYE båtene til DOF i Brasil med lange 8 års kontrakter med PETROBRAS med gigantiske dagrater gir de neste 15 årene inntekter på i overkant av 60 MILLIARDER


Altså 60 milliarder eller 60000 millioner der det meste kommer fra petrobras som nettopp har lagt frem et kjemperesultat for 1kvartal på over 80 milliarder


Allerede idag kommer det meste av DOF total inntekter fra petrobras og de enorme feltene utenfor brasil

De er disse inntektene som skal betale ned lånene til DOF de neste årene

Når det tikker inn 60 MILLIARDER er det ingen problem å betale ned 18milliarder


De enorme feltene utenfor brasil med gigant feltet Roncador i spissen kommer til å gi rekord inntekter både for PETROBRAS og DOF

Gigantfeltet Roncador er 3 ganger så stort som Norges pengebinge nemlig Johan Sverdrup feltet og så er det mange andre felt

Det er BRASIL som GJELDER i de neste 10 - 15 år


seasin
30.05.2021 kl 17:22 3953

Skal man få 60 milliarder eller 60000 millioner i INNTEKTER så regner jeg med at de fleste forstår at man ikke kan ha NULL i gjeld selv om fokuset her inne er nesten hele tiden på gjelden
Redigert i dag kl 17:21
seasin
30.05.2021 kl 19:01 3857

er jo bare tull for DOF å holde på å kjempe om mini kontrakter i nordsjøen når det koker i brasil og dagratene både på kort og lang sikt går til himmels....nordsjøen har vært kaos for offshorerederiene i altfor mange år med altfor mange båter og rederier som under byr hverandre

Selv om det i det siste månedene har sett mye bedre ut er det bedre å sette kursen mot brasil og de enorme feltene

MEN NÅ ER DET KANSKJE PÅ TIDE Å TENKE LITT NYTT

LØSNING ER DERFOR

Overføre 10 av de nyeste aths,psv til brasil, i tillegg overføre 30 ROV OG 2 AUV til Brasil

Så har man allerede de 6 gigantiske SUPER BÅTENE SOM ALLEREDE ER DER OG GÅR PÅ LANGE 8 ÅRS KONTRAKTER

SÅ SELGE 45 PSV OG ATHS og i tilegg selge 42 ROV


Salgssum mellom 5 og 8 MILLIARDER som dekker dagens bankgjeld på

Resten av lånene ligger i Dof subsea brasil og de 6 nye super båtene



NYE DOF SUBSEA Brasil

1....6 nye gigantbåter med Skandi olinda på langtidskontrakter

2.....10 nyere aths og psv også de i brasil

3.....30 ROV

4......2 AOV

SÅ KAN DOF SUBSEA Brasil selvfølgelig være notert på Oslo børs

Altså NYE DOF har kun mellom 15 og 20 supermoderne båter i tillegg til 30 ROV og 2 AOV



Redigert 01.06.2021 kl 19:55 Du må logge inn for å svare
seasin
30.05.2021 kl 19:10 3851

For eksempel Johan Sverdrup-utbyggingen i Norge. Gigantprosjektet som har «reddet» norsk oljeindustri de siste årene og som vil bidra til økt produksjon de neste årene.

Men ETTER Sverdrup er det ikke så mange giganter som venter i Norge.



DET ER DET I BRASIL.... de neste 10 - 15 år er det i brasil de store utbyggingene venter og det skal investeres enorme beløp de neste 10 årene



DET ER ALTSÅ BRASIL SOM GJELDER BÅDE FOR OLJESELSKAPENE OG OFFSHORE LEVERANDØRENE DE NESTE 10 - 15 ÅRENE



EQUINOR BLIR STØRRE OG STØRRE I BRASIL DE NESTE ÅRENE OG DOF BLIR STØRRE OG STØRRE I REGIONEN



De har kjøpt seg opp 25 prosent i feltet Roncador. Det inneholder tre milliarder fat utvinnbar olje. Det er omtrent det samme som på Johan Sverdrup-feltet i Norge. Gigantfeltet som har blitt kalt redningen for norsk oljeindustri. Men på Roncador er det egentlig mye mer. Nærmere ti milliarder fat. Men det er ikke alt man får opp. Equinor har fått sin del for å bidra til å få opp mer enn det Petrobras klarer selv.

De har kjøpt seg inn i flere leteblokker, og funnene Pao de Acucar og Carcara. Spesielt sistnevnte er lovende.

Viro
30.05.2021 kl 19:37 3826

Utfra hva du skriver så er dagratene på hvert av de 6 fartøyene snaut 2mill.
Redigert 30.05.2021 kl 19:37 Du må logge inn for å svare
seasin
30.05.2021 kl 20:46 3801

morgen blir standstill-avtalene utvidet med 1 måned det skjønner alle så er det bare å håpe at den blir utvidet ut året og da vil markedet her i Europa være mye bedre

Og så andre melding om dof i morgen er selvfølgelig den som har kommer hver mandag fra Oslo børs og som kommer hver uke til DOF sier fra

Enda har ikke folk oppdaget dette gull egget av en aksje som plutselig kan gå rett opp før man får reagert

Men når det gjelder aksjer er det helt frivillig om du vil våre med eller ikke
Viro
30.05.2021 kl 20:54 3812

Kunne du tenke deg å svare på det med de 60 milliardene?

Det du skriver betyr at de 6 fartøyene dine bidro i q1 med i underkant av 1 mrd!
Kuskerud
30.05.2021 kl 21:20 3758

Beløpene i kontraktene er oppført i BRL, som er verdt rundt USD 0,19.
Fremtiden er med andre ord ikke fullt så rosenrød.
Redigert 30.05.2021 kl 21:20 Du må logge inn for å svare
seasin
30.05.2021 kl 21:25 3732

Nå er det norske kroner jeg har tenkt på

1 Brasiliansk real er lik
1,59 Norsk krone
Rakafant
31.05.2021 kl 09:46 3496

La oss håpe denne tråden din, og tilhørende poster, reflekterer noe i nærheten av det som blir fremtidens realiteter.
seasin
02.06.2021 kl 09:26 3028

Hadde man gjort som jeg har skrevet lenger oppe i denne tråden så kunne DOF konkurrert med SUBSEA 7 om gårsdagens kjempe kontrakt i Brasil



Subsea 7 venter en kontrakt tilknyttet Equinors historiske oljefunn Carcará, nå kjent som Bacalhau.

Kontrakten er en såkalt «major»-kontrakt, som innebærer at Subsea 7 vil få en omsetning på over 750 millioner dollar

Etter omregning tilsvarer det over 6,2 milliarder kroner.

Darxia
02.06.2021 kl 09:39 3000

Denne kontrakten til Subsea 7 er et samarbeid med Onesubsea. Jeg kjenner ikke til at DOF har et samarbeid med en tilsvarende aktør. Så DOF kunne aldri vært med å konkurert om denne kontrakten.
seasin
02.06.2021 kl 10:03 2969

Høres ikke ut at du kjenner så mye til DOF

Har du hørt om TechnipFMC et av verdens største med nesten 40000 ansatte som DOF samarbeider med på feltene utenfor brasil

Alle internasjonale selskaper har selvfølgelig en eller flere samarbeidspartnere
suspekt
23.06.2021 kl 09:58 2237

Omsetningen er tørket helt inn i dof, Det tyder på liten interesse for selskapet. Snart utløper standstill for ørtende gang.
Vil det da komme på plass en god løsning for dof, en god løsning både for aksjonærene og kreditorene??
Kan godt være at annet halvår kan bli dofs oppstandelse. Det er vel ikke helt usansynlig. Enn så lenge er det ikke så mange som tørr å røre dof.
hifidude
23.06.2021 kl 13:13 2110

Det er vel rimelig klart at ingen tar i DOF med ildtang nå for tiden.
tobben
23.06.2021 kl 13:31 2088

Det ble sagt litt om forventet omsetning i 2q ved presentasjonen av q1 og i mellomtiden har de fleste faktorer fortsatt i positiv retning . BRL er f.eks opp nær 20% siden utgangen av q1 og oljeprisen nærmer seg 80$ :-) Tipper en løsning kan komme like etter q2-tallene.
Sunnyboy
23.06.2021 kl 14:16 2044

Trenger ikke ildtang for Dof . Det funker med fiskestang og mulig for godbit på stanga etterhvert 👌
seasin
09.07.2021 kl 11:29 1728

Subsea 7

40 milliarder omsetning

Markedsverdi 25370 mill altså 25.3 milliarder



DOF med alle datterselskap inklusiv en enorm subsea del i BRASIL

10 milliarder omsetning

Markedsverdi 150 mill


Enten er subsea 7 alt for høyt priset eller så er DOF altfor lavt

Man kan altså få nesten 200 KOMPLETTE DOF med alle datterselskap og 60 båter i hvert av de 200 for prisen av 1 subsea 7




Redigert 09.07.2021 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
hifidude
09.07.2021 kl 11:40 1719

Forskjellen er vel åpenbar, DOF er teknisk konkurs, Sunsea 7 er på alle måter ett going consern.

I DOF gjenstår bare nulling av eksisterende aksjonærer og gjeldsreduksjon så vil de og kunne levere varene.
seasin
09.07.2021 kl 11:58 1693

Tror ikke helt du vet hva du snakker om
De 5 super båtene til DOF med en innkjøp verdi på nesten 20 milliarder har en omsetning på over 10 millioner HVER dag

Skandi olinda på 8 års kontrakt med petrobras kommer HVER DAG til 2027 til å ha en dagrate på over 2 millioner pr dag

DOF har allerede en total ordrereserven på nesten 5 milliarder for neste år altså 2022 og har allerede gode ordrereserve for 2023 og 2024

Selvfølgelig kjøper du 5 nye båter til nesten 20 milliarder så har du også gjeld
Mesteparten av gjelden ligger i disse 5 båtene og det er statlige giek nå eksportkreditt Norge som har gitt og de er langsiktig og fleksibel
Redigert 09.07.2021 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
hifidude
09.07.2021 kl 12:54 1654

Næmen, da må du jo bare kjøpe.
desirata
09.07.2021 kl 14:23 1609

Seasin,
Du sammenligner markert cap på Dof versus Subc, en null for mye i Subc, men:
Subc market cap er 25 Mia og Dof tilnærmet null. Dette er pga Subc har ingen gjeld, tvertimot penger på bok. Dof er bankerott og lever på nåde.

Så sammenligningen din med antall båter er bare tull.
Jeg synes ratene dine i Brazil er vel høye. Jeg jobber på Brazil sokkel, riktignok er ratene høye der, men ikke så mye. Merk også at det er ikke noe spotmarked i Brazil, kun T/C.
Edison Quest er også mye større enn Dof der nede, de har ca. 45 båter. Mange andre om benet også, slik at det er ikke bare å sende båter dit.
seasin
09.07.2021 kl 15:04 1578

Selvfølgelig har ikke subsea 7 så mye gjeld de har jo bare gamle båter mens DOF har 5 splitter nye super moderne SUBSEA båter som har gjort at de har gjeld

Og til bankerott som du sier

Hvis du kaller et selskap med over 1 milliard i KONTANTER bankerott så er de fleste selskap bankerott

Dof har et minimum krav om 1 milliard i kontanter for dof og dof subsea tilsammen
Redigert 09.07.2021 kl 15:30 Du må logge inn for å svare

Det eneste vi kan slå fast med sikkerhet med de tallene er at Subsea 7 aksjonærene taper 25 milliarder mens DOF aksjonærene taper 0,15milliarder hvis ny oljeboring og offshoreaktivitet stanser opp.
desirata
09.07.2021 kl 15:50 1519

Seasin,
Igjen du nevner aldri gjelda. Dof har 20 Mia i gjeld og dersom markedspris for flåten er eks. 18 Mia, hjelper det lite med 1 Mia icash. Kontraktene er verdt mye som du sier, men i en gjelds re-forhandling blir de verdsatt lite.
Også hugs markedspris, ikke nybyggingspris. Kjøper du en bil til 1 million og vil bytte den inn etter 5 år, nytter det lite å si hva den kostet som ny.

Du kommenterte heller ikke siste del av mitt innlegg vedr Brazil, jeg vil gjerne vite ratene der.