Fremtidens DOF

seasin
DOF 24.05.2021 kl 18:00 19161

Dofs redningsplan

Selskapet vil slå sammen alle banklån til et stort lån på 680 millioner dollar. Med sammenslåingen vil årlige avdrag bli redusert med 66 prosent i snitt de første tre årene.Selskapet vil også forlenge løpetiden på tre obligasjonslån. I de tre lånene blir renten redusert i deler av løpetiden, men til gjengjeld får långiverne en ekstra betaling ved forfall.Dof har engasjert AGB Sundal Collier og Pareto Securities som finansielle rådgivere i forbindelse med forslaget.Dof forventer å hente mellom 200 og 500 millioner kroner i en emisjon.

Dof vil etter dette skyte inn 200 millioner kroner i ny egenkapital i Dof Subsea.
Helge Møgster i Dof har allerede garantert for 200 millioner kroner i emisjonen, gitt en tilfredsstillende refinansieringsløsning for selskapet. Øvrige detaljer rundt emisjonen er ennå ikke avklart.

Dette er planen som er kommunisert ut det siste året

Redigert 16.09.2021 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
minsin
13.09.2021 kl 12:24 1439

https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2021/09/13/7735711/dof-minoritetsgruppe-har-na-25-prosent?internal_source=sistenytt

Gratulerer - det er milliarder som står på spill - långiverne , de største aksjonærene og ledelsen er nok rimelig bekymret dersom minoritetsgruppen stemmer nei og mener redningsplanen ikke holder mål. Ingen har lyst å slå selskapet konkurs...
Minoritetsaksjonærene er godt tjent med å få mere makt i selskapet , både i forhold til mulig emisjon og selskapets videre utvikling..
Ikke overrasket om aksjekursen kommer til å stige endel kortsiktig - lykke til :-)
hifidude
11.09.2021 kl 05:57 1804

Mye skrik og lite ull som vanlig Sunny.

Siden du ikke aner hva du driver med tar du mannen og ikke ballen.
Slettet bruker
11.09.2021 kl 00:04 1899

Hifidude !
Ta deg en ferie nå og slapp av nå… !.sunnyboy skal også ta ferie snart . Blir du ikke lei din egen stemme her inne ?.Du er like kjedelig som for 1 år siden og sier det samme om om igjen …Du vet du er den største på Trygves Tivoli og ingen slår deg …..

PS : skaff deg en kalkulator på solcelle … den går aldri tom for strøm ….

Kan jeg spørre om en ting her ???

Hvorfor holder du ennå på og fortelle alle sammen det samme oppatt og oppatt i snart 1 år …?
Skal du redde oss for å tape våres investering …
Eller er det ditt tap her som gjør dette …!?

Tror du at jeg fikk et annet Nick på deg grunnet dette ..,!!!
Svaret mitt er helt klart JA og da håper jeg du også forstår mitt svar til deg da . Husk : dette er grunnen til at du ikke er med på den andre tråden …. Med din selvinnsikt og gammel som du er så skjønner du ikke det…. Ennå….🤔

Tips til deg : Skaff deg en egen tråd angående Dof casen og ta med deg noen andre på Tivoli sammen med deg . Dere vil helt klart komme med utrolige mange gode innspill her på dof casen og fremtiden i oljeservice …. Bare et innspill til deg før jeg sovner her hifidude ! Har noen navn på blokka ,men jeg er sikker på at du vet hvem de er ,eller så kjenner de seg igjen her vil jeg tro ….?.
Redigert 11.09.2021 kl 01:46 Du må logge inn for å svare
hifidude
10.09.2021 kl 23:04 1943

AlanS har ikke helt fått med seg at DOF ikke makter å betale gjelden sin:

Du kommer med flere påstander som krever ordentlig begrunnelser.
a) "Gjelden må ned"
b) "Møgster har sikkert kjøpt så mye gjeld på billig salg"

pkt a) - ingen tvil at gjelden må betales tilbake, her er det mange faktorer som spiller inn, men mye kokker ned til balansens mellom avdragsprofil og betalingsevner.
pkt b) er egentlig en alvorlig beskyldning. Man bør være forsiktig med slike påstander, selv om her på forumet. Som obligasjonsutsteder er DOF forpliktet å ha en register over obligasjonseiere på samme måte som aksjonærboken. Ta kontakt med DOF og sjekk om det du hevder, stemmer.

Las oss fokusere på pkt a). Kunne du begrunne påstanden med et enkelt regnestykke.
Redigert i dag kl 22:57
Slettet bruker
10.09.2021 kl 09:36 2141

Det er vel en viss mulighet for at skipsverdiene og dermed EK er for konservativ vurdert. Selv om jeg ikke har aksjer men jeg mener det absolutt er berettiget å undersøke. Litt påfallende at samtlige salg av skip i det siste har gitt massiv gevinst.
Redigert 10.09.2021 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
hifidude
10.09.2021 kl 09:24 2168

Helt ufattelig at man aldri lærer, noen handler DOF til 0,55 fortsatt, enda den massive utvanningen er hugget i sten, selv av selskapet selv.
Med andre ord, man kaster penger på bålet med åpne øyne.
DOF-menigheten turer videre som intet har skjedd.
JanOrge
09.09.2021 kl 13:15 2408

Dersom 5 milliarder av gjelden konverteres, så vil selv konverteringskurs på 50 øre gi 10 milliarder nye aksjer...
Loveshak
09.09.2021 kl 13:11 2422

"Er verdiene i DOF kraftig undervurdert?" Hvis dette var tilfellet kunne bankene tatt kontroll over båtene, solgt til høystbydende, og vært ferdig med DOF-forhandlingene på et par måneder.
hifidude
09.09.2021 kl 12:35 2489

Sannheten er vel at jeg har påpekt det åpenbare og blitt trakkasert grovt for det. Unn meg å få rett.
JanOrge
09.09.2021 kl 12:05 2533

Tenkte på akkurat det samme. "Vi vil gjerne utsette konkursen siden vi mener det kommer til å ordne seg." Selskapet betaler ikke renter og avdrag. Antar at kreditorene har strukket seg så langt de kan. Hvorfor skal bankene la være å ta over selskapet? Alternativet er konkurs.
Loveshak
09.09.2021 kl 11:56 2552

Tror virkelig minoritetsgruppa at når et selskap ikke klarer å betale gjelden sin, og de er teknisk konkurs, så kan de gå til bankene og si at de vil utsette å finne en felles løsning?

"Vi er tvert imot av den entydige oppfatningen at det riktige er å utsette restruktureringen til det finnes bedre beslutningsgrunnlag, blant annet forståelse av markedssituasjonen i 2022 og fremover, og DOFs økonomi."

Selskapet har ikke betalt vanlige avdrag på over fem år, det står fortsatt dritt dårlig til. Så skal de gå til bankene og si at det kan være at markedet er bedre om tre år, og at de kan betale vanlige avdrag da. Uten at bankene skal få noe igjen for utsettelsen. Minoritetsgruppa skal prise seg lykkelige for at ledelsen er såpass kompetente, og at DOF har så mange båter, at bankene ser seg tjent med å fortsette og la de holde på. Se hva som skjedde PLCS.

"Banker har uttrykt i media at de vil inn på eiersiden ved å konvertere gjeld, og løsningsforslaget har tilsynelatende ingen fortrinnsrettet EK emisjon slik som kommunisert i DOF redningsplan der selskapet informerte at de la opp til å hente mellom 200 og 500 millioner i en emisjon i Januar 2020."

Hvis dere ikke la merke til dette, så skjedde ikke restruktureringen i Januar 2020, altså kom de ikke til enighet. Så dere vil tilbake til en enighet som ikke fantes. I tillegg har det, som noen har fått med seg, vært en pandemi siden, og to nye år med et elendig marked.

"Står vi sammen er vi bedre rustet for at refinansiering blir hensiktsmessig og at interessene til alle aksjonærer blir godt ivaretatt"

Problemet er som sagt at DOF allerede er teknisk konkurs, egenkapitalen er tapt, aksjonærene har mistet sine verdier, og bankene har kontroll. Så får vi håpe for de 3 797 ansatte at minoritetsgruppa ikke driver selskapet til konkurs med urimelige krav.
omac
09.09.2021 kl 10:23 2644

Stemmer, han tok ett sviende tap på DOF og etter det er det blitt hans Moby Dick på Trygves Tivoli
ctrlaltdel
09.09.2021 kl 10:12 2676

Tror og mener at hifi var aksjonær for en god stund siden og gikk ut på 70-80 øre med stort tap. Kan selvfølgelig være mer eller mindre sant.
Sima1
09.09.2021 kl 09:56 2711

Forstår det slik at du er ute av denne aksjen. Liker du og se at folk taper pengene sine? Eller har du et stort behov for og vise at du hadde " rett" ?
hifidude
09.09.2021 kl 09:48 2746

Stille i det lukkede fjøset, endel som er ute å kjøper større postkasse til skjegget mon tro?
Brixer
08.09.2021 kl 23:12 2883

Er det noe handling i gjelda til DOF?
Var det ikke Fredriksen som kjøpte gjeld for å beholde litt av kontrollen i SDRL. Regner med slike grep kan gjøres i DOF også hvis kreditorene ønsker at dagens eiere skal fortsette å styre skuta etter refinans.

Uansett så har kreditorene bukta og begge endene i om med at de kan nulle verdiene for alle aksjonærene hvis de ikke får avtaler de kan akseptere. Det er her logikken til minoritetsgruppa svikter. Det er mulig de kan blokkere forslag det må stemmes over, men det kan i så fall bli den siste avstemningen i det selskapet før en bobestyrer blir oppnevnt.
Slettet bruker
08.09.2021 kl 20:35 3007

20% av DOF sine aksjonærer kan mer eller mindre betegnes som kunnskapsløse.
https://e24.no/boers-og-finans/i/Po5Vy6/likebehandling-i-dof-innebaerer-null-til-alle-aksjonaerer

Enhver aksjonær i DOF bør stille seg spørsmålet om de er villig til å bruke innskutt kapital til å kjøpe seg 1 stk dorull.
Er svaret ja, bør du aldri være på børs, er svaret nei, selg og kom deg videre.
Folk lærer ikke ser det ut til.
ctrlaltdel
08.09.2021 kl 18:19 3113

Generelt bør der stilles spørsmål om nytten til at et forum lar deltagerne bestemme hvem som skal ha tilgang. Menigheter av forskjellige valører vil dukke opp og sile deltagerne. Hva er vitsen med et forum da. Slik som disse låste DOF trådene, bare tull og tøys. Blir bare enten rødt, sort, blått... Kun en FELLES mening. UNYTTIG.
Redigert 08.09.2021 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
JanOrge
08.09.2021 kl 16:33 2583

Ikke hørt om et selskap som såpass tydelig forteller aksjonærene sine at det ser mørkt ut. Dette har jo vært forsøkt kommunisert her inne av noen av oss, hvorpå vi har fått rimelig hard medfart. Nå har selskapet selv uttalt så klart det lar seg gjøre at det går mot massiv omdannelse av gjeld til ek. Utvanningen vil bli stor. Dette har ligget i kortene i mange måneder. Enkelte her inne har virket vrangforestilt, uten vilje eller evne til å ta til seg at egenkapitalen er negativ. Trond Mohn dumpet 50 mill aksjer for symbolsk sum, Møgster selv lot være å kjøpe den aktuelle posten av Mohn (man kan jo lure på hvorfor). Listen er endeløs.
Loveshak
08.09.2021 kl 16:10 2614

Når gjeld blir gjort om til egenkapital så vil jo egenkapitalen øke. Dette burde jo skjedd ved forrige restrukturering, med de kontrollerende eierne ville ikke gi opp sin posisjon. Det ser det ut til som de er nå.
mastermind
08.09.2021 kl 16:07 2619

La merke til det samme kvirrevi. Ble nokså forundret. Det var jo negativ aksjekapital ved siste kvartalsrapport. Mener det var -3 kr pr aksje.

Ellers enig med deg i dine refleksjoner. Men tror dagens aksjonærer bare ender opp med 0.2 - 0.5% etter restruktureringen. Blir uansett en enorm utvanning. For de av oss som fulgte med på siste restruktureringsprosess i selskapet, ble det da skutt inn over 1 milliard i emisjonen. Da til kurs ca. 1 kr. Kursen ble nesten halvert i tiden etterpå, mens finansselskap solgte seg ut. Så kom det en aksjespleis, 10 til 1. Enorme fremtidsutsikter presset kursen opp til 10 (1kr), tilsvarende emisjonsnivå. Før den raste ned til dagens nivå.

Til de som skylder på shorting, sjekk Short Sale Register. Aksjen har ikke vært shortet på 1.5 år. Men mulig interessen for shorting tar seg opp etter dagens børsmelding.
Loveshak
08.09.2021 kl 15:04 2695

AlanS tror nå de kan få samme løsning som var på bordet i 2019, men som det ikke ble enighet rundt, og skriver: "Hvis det står mellom 200 millioner i emisjon og totall utvanning, er svaret rimelig klart. Aksjonærer kommer best ut med emisjonen." Dessverre kan jeg informere om at siden den gang har det vært en pandemi, og at den løsningen åpenbart ikke er til stedet lenger.
hifidude
08.09.2021 kl 13:49 2803

Eksempel på hvor lite de faktisk forstår av situasjonen, Hypotetic her:

Noen har trolig benyttet utspill til å selge seg ut med strategi å kjøpe tilbake senere. Andre har blitt skremt og selger. Jeg er for egen del sikker på at støttegruppene i DOF er så massive at for egen del har jeg kjøpt litt mer hele tiden hver gang kursen faller 0,2kr. Jeg tror ikke at jeg evner å treffe bunnen så har derfor denne kjøpsstrategien. Jeg håper at de andre som nå tar i mot vil være med å kjempe mot omgåelse av likebehandlingsreglene. Jeg frykter mest av styret misbruker tilliten fra oss ved at de ikke forhandler på alles vegne men forhandler bak vår rygg om konvertible lån kun fra storeier og kjøp av gjeld billig fra banker. Vi kommer til å stanse denne type misbruk av tillit. Den som fortsetter å fremme en slik type omgåelse av reglene vil bli straffeforfulgt. Er det noen som kan få avkreftet eller få sendt en personlig epost til Helge Møgster, styret og ledelsen om Helge Møgster har stilt aksjene sine til disposisjon for shorting?
Slettet bruker
08.09.2021 kl 13:25 2872

Det er vel Nordnet som støttekjøper på vegne av egne kunder. De sitter jo med noen mill aksjer fra tidligere.
Bullfight
08.09.2021 kl 13:21 2903

Det er trangt ut døra nå, her må man kansje bare berge stumpene, men slik er det i dette gamet
Slettet bruker
08.09.2021 kl 13:00 2966

Du har helt rett. Dette vil nok si at Møgster må plukke opp aksjer fra bankene, enten gjennom direktekjøp etter løsning eller via bookbuilding som siste konvertering i NAS i forrige uke
hifidude
08.09.2021 kl 12:59 2975

Aner ikke, men det er det samme de hyler hele tiden ;-) Aldri shortet en aksje i mitt liv, aner ikke hvordan det gjøres.
Loveshak
08.09.2021 kl 12:58 2979

Tipper Møgster er ganske lei av å se båtene i opplag utenfor Storebø, samtidig føler han nok et visst ansvar for de ansatte og at de fortsatt skal ha en jobb å gå til.
Loveshak
08.09.2021 kl 12:53 2997

De som fortsatt eier aksjen har enten bedratt seg selv, eller så er de forberedt på å tape alt i rekonstruksjonen. Selv solgte jeg i 2019, da ledelsen først sa at bankene ikke ville flytte ballonglånene. Har vært åpenbart siden at en rekonstruksjon kommer.
kvirrevi
08.09.2021 kl 12:51 3018

Jeg følger bare DOF med et skråblikk for tiden, men var aksjonær lenge.

Jeg stusset litt over det som sto i dagens børsmelding, det er vesens forskjellig fra det jeg trodde skulle bli en del av løsningen.

The restructuring solutions being discussed with the secured creditors of the
Group do not involve any element of new equity in the form of cash and no
inequal treatment of the shareholders of the Company is currently contemplated.

Det er jo åpenbart at det er positivt at det ikke vurderes noen løsninger som forskjellsbehandler største akjsonær og øvrige aksjonærer.

Mer overrskende er "The restructuring solutions being discussed with the secured creditors of the
Group do not involve any element of new equity in the form of cash". Kombinert med det åpenbare, at vesentlige deler av selskapets lån må omgjøres til egenkapital, betyr det at Møgster ikke ser for seg å gå videre med en betydelig eierandel i DOF. Det er vanskelig å lese dette på andre måter. Dersom han ville vært med videre måtte han ha stått hardt på kravet om å få opprettholde en viss eierandel, f.eks. 20 prosent, gjennom å bidra med ny EK til lav kurs, ref. slik det ble gjort i SOFF og mange andre selskaper.

Må si dette er litt pussig og uventet, i alle fall for meg.

Hvis dette blir løsningen er likebehandling i en emisjon ikke lenger relevant, og det "eneste" som er av betydning er hvor stor del av gjelden som blir konvertert til aksjer og hva konverteringskursen blir. Lav konverteringskurs og dersom en stor del av gjelden blir konvertert vil bety veldig stor utvanning, men i kr/øre vil ikke det nødvendigvis være så stor forskjell på 95 prosent eller 98 prosent utvanning. Det eneste betydelige håpet ville være om bankene aksepterer en konverteringskurs noe over børskurs, og særlig dersom den blir betydelig over dagens børskurs, f.eks. 2 kr (eller går den an å håpe på enda høyere?), da vil mye gjeld konverteres uten at antall aksjer i selskapet blir totalt ødeleggende for aksjekursen. Jeg opplever DOF som et spesielt case i form av at det er så mange interessenter blant långiverne og der deler av virksomheten er ganske solid, men dagens børsmelding fremstår som ganske tydelig på at det ikke blir emisjon rettet mot dagens aksjonærer.
Redigert 08.09.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
unikum
08.09.2021 kl 12:49 3025

Spar deg! Du har ingen agenda for å forhindre at andre taper penger. Du er kun en shorter! Er det ikke bedre å bare si det. Du har trekt ett lodd og det har vi andre også. Så for det være opp til styre og stell å finne løsninger ene eller andre veien.
hifidude
08.09.2021 kl 12:45 3052

Egentlig forundret over at den ikke faller mye mer, men de smarte er ute alt.
Nå telles det på knappene blant menigheten, redde stumpene, eller bli med ned.
Er glad jeg valgte å redde stumpene.
Tenker på hvordan jeg ble skjelt ut når jeg sa selg på 0,90 for litt tid siden....
drekkapilsen
08.09.2021 kl 12:24 3105

DOF er jo helt uinvesterbar nå, og selv etter refinansiering er også SIOFF og SOFF det samme. En haug med lånehaier sitter som eiere og de lemper jo bare ut. Markedet er litt bedre fordi det er flere båter i drift men ratene er fortsatt elendige, det sier jo selskapene selv. Og nå står vinteren for tur igjen. Hvis DOF gjør det smart, så får de slettet minst 5 mrd i gjeld sånn at de kan bli en vinner frem i tid. Men dagens aksjonærer vil nok sitte igjen med <5% dessverre.
JanOrge
08.09.2021 kl 12:20 3119

Selvsagt vil man beholde dagens aksjer, forutsatt at selskapet ikke konker. Men utvanningen gjør jo at selv om man likebehandles med andre aksjonærer, så vil det ikke ha noe større å si. I sdrl så sitter dagens aksjonærer igjen med 0,25 % av selskapet etter restrukturering. Alle aksjonærer behandles helt likt. Men det redder jo ikke verdien av aksjene til de som blir utvannet.

Selskapet kommer med en advarsel til minoritetsgruppen i dag. Jeg leser det slik at dersom minoritetsgruppen blokkerer restruktureringen så vil kreditorene kunne slå selskapet konkurs.
Slettet bruker
08.09.2021 kl 11:35 3201

Etter alle solemerker vil nok eiere få beholde sine aksjer, inkl. Møgster.
Det en må ta hensyn til er at om det konverteres til feks. dagens kurs og at la oss si at EK skal være 30% etter konvertering. Da kommer det over 15 milliarder nye aksjer. Når en da i neste omgang kutter noen nuller så vil dagens aksjonærer sitte igjen med smuler. Bankene skal sikkert selge seg ned etter hvert. Da er nok Møgster der og kjøper i bøtter og spann for å gjenvinne kontrollen.
Etter mitt syn kan en i dag like gjerne sitte uten aksjer og heller plukke i bankenes nedsalg.
hifidude
08.09.2021 kl 11:31 3207

Enig, og det er jo litt humor å lese hva de skriver på den lukkede tråden, tror det begynner å synke litt inn nå.
Gjennom det desperate tiltaket de kjører risikerer de å harpunere en løsning som kan redde selskapet, og dermed bidra til at de ikke bare taper mye, men alt.