Kineserne ringer til RECSI - FJERN NU TOLDEN

Kvike11
RECSI 27.05.2021 kl 14:51 9100

Told aftalen er på plads, bare et spørgsmål om Kina vil åbne for handel inden jan - feb.2022
hvor tolden skal være væk
Da aftalen blev lavet fik Kineserne 2 år til at fjerne tolden, uelukket fordi de igen skulle beskytte deres egne kul værker, som er storleverandør til Sol produktionen.
Nu må Bitcoin Røkke se at få lavet aftaler med en række firmaer , hvis han overhovedet er blandet ind i det, han har travlt med hans bitcoin,
så produktionen kan starte op A.S.P.
Tror de starter fabrikken op i år, alt andet ville være tude tosset.
Stonks_
27.05.2021 kl 14:54 9049

Følger du med i det hele tatt kvike, det står i en artikkel på Fa at så lenge straffetollen er der så er ikke recsi interessert i å selge til Kina. Har ingenting med bitcoin Røkke å gjøre
Kvike11
27.05.2021 kl 15:11 8821

Prisen er så høj idag, at kineserne tror de kan handle incl told.
Det er helt op til de kinesiske firmaer at lægg pres på deres regering for at få tolden væk.
Det gir sig selv at når de ikke kan købe billigere i deres eget land , søger de leverandør andre steder.
Told aftalen er lavet sidste år, med max 2 års told = 2022
Den kan kineserne fjerne på et øjeblik hvis de vil.
RECSI vil gerne sælge til Kina, hvis de kan tjene på det, uanset told eller ej..
Marked er blevet så stort at der er brug for leverancer fra RECSI, derfor vil de åbne i år,
A.S.P, tror jeg.
Slettet bruker
27.05.2021 kl 16:48 8406

RECsi selger ikke med toll / toll beregnes ut i fra markedspris ikke reell salgspris.

Nå er det forhandlinger. Kina vil fjerne toll på poly fra USA mot at USA opphever toll på paneler… Det her kan bli interessant.

Skulle toll blitt fjernet og RECsi får kontrakt med dagens spotpris - 28 dollar/kg -så vil ML omsette for 560 millioner dollar, med en ebidta på over 400 millioner Dollar.

Det sier litt om hvor bananas RECsi vil når det er marked for reåpning av ML….
Slettet bruker
27.05.2021 kl 23:04 7595

Likevel har det vært mulig å handle denne på så lavt som 13kr og markedsverdien per dags dato er usle 6.5 milliarder NOK..... latterlig spør du meg. Er nok noen som har tjent gode penger på disse svingningene.

Hvis aksjonærer bare visste hvilket gull de egentlig investerer i.... blir så godt når børsmeldingen om ML kommer og reprisingen starter, for da kan vi slutte å behandle REC som selskapet er på vei til konkurs og heller fokusere på vekst med nye fabrikker, fordi fornybart er fremtiden; og polysil, silangass og halvledere er elementer som er helt essensielle.

Jaja Vilter. Vi får vel ordne en sammenkomst for oss REC aksjonærer som får livene våre total forandret når den tid kommer. I mellomtiden får vi bare diskutere med baissere som ikke klarer å visjonere fremtiden - selv med all verdens hints (går det an å få flere tegn på hva som skal skje?). Denne burde enhver person som tørr å se volatalitet ha i porteføljen sin mener nå jeg - og ikke for noen uker eller måneder eller til når melding om ML kommer, men de neste årene (gitt at fundamentet ikke endrer seg i negativ retning).

EDIT: Kina står for 96% av markedet. TT sa dette senest i dag. Folkens - klarer dere ikke å innse hvor mye rom det er for REC til å vokse nå som vesten skal investere tungt i fornybart og åpne egne verdikjeder? Lager ikke de samme trådene for å minne på folk om det samme igjen, les heller tidligere tråder hvis du ikke kjenner til meg - men jeg mener at selv blinde mennesker burde klare å innse potensialet som ligger her. Nå har vi Røkke som styrer skruta og business kan han. Jeg har full tillit og smiler jeg gjennom 5% opp og ned i mellomtiden samtidig som jeg kaster inn alt av lønninger inn her (minus en liten tradeposisjon jeg nylig tok i NAS - hvor all profit også går til REC). Dette er bare mine meninger - ikke hør på meg. Sett deg inn i caset selv er min anbefaling til uvitende aksjonærer som ikke kjenner til nye RECSI.
Redigert 27.05.2021 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 00:28 7009

Jeg er med på et møte om et års tid👍

Jeg er ikke overrasket over at kursen svinger litt/ vi vet jo ikke enda hvordan RECsi sine avtaler for reåpningen avML vil se ut. Det som overrasker er at RECsi er priset så lavt. I aller værste fall så forsvarer Butte en kurs høyere enn dagens kurs.

Det er ikke tvil om at aksjen skal eksplodere/ åpner Kina = pang! Eller når RECsi signererspesifikke silanavtaler Sila, D eller Group 14 eller en i den gjengen = pang.

RECsi skal reprises.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 07:24 6308

Dette ser lovende ut .

https://www.tradingview.com/symbols/OSL-RECSI/

Bybonden....
Slettet bruker
28.05.2021 kl 07:48 6033

Er det mangel på gode nyheter, når kursen går opp fordi Rec sier at de har fått noen telefoner fra China ? Litt mer innhold ellers blir det for luftig.
Tradinator
28.05.2021 kl 07:56 5935

29 kroner innen August, gjerne for meg....Ser jo teknisk og fundamentalt bra ut.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 08:05 5790

Om du ikke selv greier å se at det nå er store sjanser for at Kina tollen kan bli borte osv er det lite håp for seg.
Her kan det komme nyheter om batteri delen og verdikjeder når som helst osv osv som jeg mener er bedre enn at tollen blir borte.
Ml vil åpne uansett som Rec selv sier at de er sikre på og butte vil helt sikkert bli utvidet .
Kursen er i dag priset til Butte alene og du greier å prestere å si er det mangel på nyheter at kursen går opp:)) Er det mulig , bruk hue er stikkordet her.
Redigert 28.05.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 08:13 5651

For min del som sitter langsiktig, så har dippen fra februar vært gull. Fått lastet mye mer hver måned. Selv om det gjør litt vondt å se røde dager, så hjelper dette til en større inntjening på sikt.

Kom inn tidlig i denne aksjen og har snittet meg oppover hele tiden ettersom alt ligger til rette for en historisk kursoppgang. Har brukt tiden fra februar til å snitte meg ned igjen. #All-In.
Redigert 28.05.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 08:16 5592

Tror det vil lønne seg stort for deg fremover, dagens kurs henger uansett overhodet ikke på greip.
questi
28.05.2021 kl 15:43 4830

Jeg er positivt overrasket over følgende:

1. Polysilet som REC leverte må ha hatt en viss kvalitet - siden gamle kunder ønsker produktet tilbake.
2. At markedet kun etterspør superrent Siemens chunks synes å ikke være tilfelle.
3. Ikke bare mengden polysil som tørker ut - antallet produsenter minsker også. De kontakter REC og ikke nedstengte kinesiske produsenter.
4. Det finnes en uforklarlig utålmodighet - angivelig skal det dukke opp ny polysil produksjonskapasitet i Kina mot slutten av året.

Betyr dette at kjøperne aner et u-uttalt konkurranse-fortrinn hos REC i forhold til andre produsenter?
Er det virkelig bare mangelen/prisøkningen i polysil som står bak kommunikasjonen mellom REC og kjøpere?
Redigert 28.05.2021 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 16:10 4639

Det kan jo hende kineserne har fått nyss om at REC vil oppgradere ML til monokvalitet - som nevnt under kvartalspresentasjonen?
Intravenøsiu
28.05.2021 kl 16:12 4594

ikke usannsynlig.
questi
28.05.2021 kl 16:23 4505

Er veldig nysgjerrig på hva REC gjør nå de investerer i produksjonsmaskineriet... :)
Hva, når og hvor... Er det bare Butte de oppgraderer eller skjer det i MosesLake også?

Var det noen her på forum om fant ut om frakt av polysil utstyr til USA eller var det MosesLake?
Hvis REC oppgraderer til mono-kvalitet ved MosesLake, ville vi ha hørt om det i forkant, eller ville slik oppgradering skje i etterkant av melding om oppstart?
Slettet bruker
28.05.2021 kl 16:29 4437

Det utstyret var til MosesL
Slettet bruker
28.05.2021 kl 16:44 4310

Gikk opp igår og da måtte den selvfølgelig ned i dag 😆
Slettet bruker
28.05.2021 kl 16:49 4267

Hehe. Går fint. Ikke tenk dag til dag. Når det først smeller (når og ikke hvis) så kommer det til å eksplodere og ventingen blir verdt det.

Tror at vi er ute av den negative trenden og at vi gradvis vil komme tilbake til 20-tallet ila. De neste ukene uten noen fundamentale nyheter; men da må alle tradere tømme seg før vi tar hakket opp :)
Redigert 28.05.2021 kl 16:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 16:52 4235

Uansett det er ikke akkurat 20kr vi venter på, tenker da på oss litt mere seriøse aksjonærer.
questi
28.05.2021 kl 17:05 4125

Da er det jo til REC, med mindre det er til VioletPower. Hvis det er VioletPower så spekulerer jeg jo på at leverandørene ikke vil få penga for utstyret :P Hvor ligger dette utstyret nå som penga mangler, tomt ukjøpt og VioletPower er helt stille?

Men hvis det er REC, så er det jo på den annen side utrolig at de har holdt info om oppgradering til mono så tett :) Er på en måte MosesLake klart som et egg for produksjon og man holder på å sette opp liste over hvem man skal kontakte av gamle ansatte?

Det er så mange indikasjoner.. men alt er så tilsynelatende stille.. er dette bevisst? :D
Redigert 28.05.2021 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
questi
28.05.2021 kl 17:13 4065

Sa de i presentasjonen (denne siste?) at de har begynt med oppgraderingen til mono, eller var det 'skal' eller 'planlegger'?
Redigert 28.05.2021 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 17:18 4018

"REC Silicon FBR-B polysilicon meets the quality requirements needed for higher efficiency products. This has been demonstrated with our material from the Yulin JV plant being used in monocrystalline production. In reviewing the process for Moses Lake, we see limited investment being required to upgrade with the FBR-A manufacturing process to meet these standards. With regards to N-type materials specifically, there are some quality and control adjustments needed for the polysilicon ingots, but the main investment when switching to the N-type process is in the cell technology area. Reviewing the graph on the right, you can see that the shift to N-type wafers will continue with a projection around 50% of the market being N-type products by 2030."

https://seekingalpha.com/article/4427510-rec-silicon-asa-rnwef-ceo-tore-torvund-on-q1-2021-results-earnings-call-transcript
Slettet bruker
28.05.2021 kl 17:21 3982

"And we are now looking into and to make these opportunities to invest in new business opportunities, mainly in Butte on the semiconductor side is market, let's say, particularly within silicon gas, we are not able to deliver what is the demand out there. So -- and we didn't have the money to do these investments. Now we can do these investments, which then will improve further the opportunities in the semiconductor market, but we also will have to do some investments in Moses Lake if we decide to go into the solar PV market, with mono capable polysilicon. Besides that, we are working a lot to develop this non-Chinese PV value chain."

https://finance.yahoo.com/news/edited-transcript-rec-ol-earnings-070000974.html
Slettet bruker
28.05.2021 kl 17:23 3961

"Okay. Related to that question, will the Moses Lake facility be able to produce mono-grade polysilicon? -------------------------------------------------------------------------------- Tore Torvund, REC Silicon ASA - CEO & President [6] -------------------------------------------------------------------------------- Yes. As we know that, that will be possible because that's what we do now in China with our technology. There will be a need for some modifications as we have already informed about. But it is highly capable to produce mono quality and there's substantially less carbon footprint and a lower cost than all our competitors outside of China."

Samme link som over
Redigert 28.05.2021 kl 17:23 Du må logge inn for å svare
questi
28.05.2021 kl 17:35 3873

Minst CO2 forurensende av alle -
og billigere enn alt som er å finne utenfor Kina er jo veldig lovende :))
Slettet bruker
28.05.2021 kl 17:38 3840

Ganske lovende ja ;)
Noobie147
28.05.2021 kl 17:56 3717

Hvorfor er kursmålene så forsiktige fra analytikerne? Ser det skrives om kurser på langt over 100 på forumet her..?
Slettet bruker
28.05.2021 kl 18:04 3653

Mange her inne er veldig urealistiske i sitt syn på hva en kurs skal være. Her inne mener mange at kursen skal reflektere at ML går for full maskin og at 3 nye fabrikker straks står klare til å starte opp.
Det er vel noen seriøse analytikeranalyser ute som mener dagens situasjon kan forsvare en kurs rundt 25kr. Gitt at sannsynligheten for kommersialisering av batterimulighet har økt. Og at en oppstart i 2023 ser sannsynlig ut.
Om Rec utnytter dette potensialet vil kursen fort kunne gå mot 60-100kr. Litt avhengig av sentimentet i markedet og utnyttelsen av ML. Men dette nærmer vi oss ikke før i 2025, for det tar tid å rampe opp ML og de potensielle kundene ser ikke ut til å bli klare før i 2023 slik det ser ut nå, i beste fall.

Om Kina åpner opp kan ting gå fortere.
questi
28.05.2021 kl 18:10 3601

Transkripsjonslenken din er så mye lettere å studere enn videosnutter :)

Diklorsilan synes å være noe hott og hører til de mest lønnsomme gassene. Dobling av den kapasiteten er bra :) De er snart ferdig med å kvalifisere seg for å kunne levere noe nytt også...
"...And we have now decided to invest in DCS (DiChloroSilane) expansion. And the completion will be approximately 18 months from today. And we estimate that the payback time will be 2.5 years on this expansion. On the Moses Lake facility, as you know, there is no activity, no production in Moses Lake. But we see that in the marketplace, it is a very strong demand growth coming on, and Chuck will talk more about that.
...
Also want to note that we are on track for three key qualifications of our material, which will result in our volumes gradually getting phased into production volumes at the customer in the second half...We were able to get approval for one of those business opportunities, and that’s for dichlorosilane. This is part of our portfolio. Specifically, demand for this material is driven by leading-edge semiconductor fabrication and the new investments and new processes going in. This has a compounded annual growth rate that is above underlying normal semiconductor materials rate. And most importantly, we have advantages in terms of our offer to the customers in this particular product as well as advantages due to our scale and process that enable a world-class cost position. We are currently at full capacity in our existing operation.
...
So this new investment is going to allow us to increase our production capacity by more than two times and nearly double the current packaging capability. In addition, the design basis is going to allow for a more rapid incremental expansions in the future as the market continues to grow. "



Her er noe som kan forklare hvorfor ikke kinesiske produsenter som har stengt ned bare gjenåpner når prisene har steget...
"... Project installers are starting to push back on module price increases, delaying projects if they’re able to in hopes that prices will decline again. This is causing module manufacturers to lower factory utilizations. If this continues, we could see some forecast adjustments for 2021 global installations and the potential for factory utilization slowdown move up the supply chain. To maintain PV installation growth and stabilize pricing, new polysilicon capacity is needed, and today’s pricing supports that. But there is always the risk of overinvestment in the polysilicon capacity that we have seen in the past..."
De som kan starte opp billigst, produsere billigst vil ha større marginer å gå på når prisene faller. Vanskelig å spå hva prisene vil være over tid når alle produsenter og konsumenter påvirker hverandre på den måten :)
Redigert 28.05.2021 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2021 kl 18:55 3372

Ja, det eneste som mangler er hvem som får dollar fra Biden.
De som får dollars er dem som Recsi da selvsagt signerer leveringskontrakt med.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 19:14 3269

Godt observert, Questi! 2021-22 blir svært spennende!