Interim Financial Report Q1 2021 and Invitation to Webinar

FkL
PNOR 28.05.2021 kl 08:51 84686

Interim Financial Report Q1 2021 and Invitation to Webinar

28 May 2021

PetroNor E&P Limited
(“PetroNor” or the “Company”)

Interim Financial Report Q1 2021 and Invitation to Webinar

PetroNor E&P Limited (OSE ticker: “PNOR”) today releases its unaudited Interim Financial Report for the first quarter ended 31 March 2021.

Period and Post-Period Operational and Financial Highlights:
• Capital raise of NOK 340 million in March 2021, Tranche 2a and 2b Offer shares to be issued in June.
• Shareholder approval received to increase indirect ownership in PNGF Sud up to 16.83% through increasing its shareholding in Hemla E&P Congo and Hemla Africa Holding.
• Completion of transaction to acquire SPE Guinea Bissau AB from Svenska Petroleum Exploration AB and further enhance a highly attractive exploration portfolio through the entry into the Esperança and Sinapa licenses in Guinea-Bissau.
• New Competent Persons Report for PNGF Sud released in March 2021. The update represents an increase of approximately 28% and 49% for 2P and 2C respectively on a gross basis.

Commenting on the results, CEO Knut Søvold said:

“This has been another eventful period as we continue to position the Company for long-term growth. The financial and operational performance reflects the strength of our underlying core asset PNGF Sud and its ability to generate strong free-cash flow in this stable commodity price environment. This economically robust cornerstone asset provides PetroNor with optionality to consider other opportunities in line with its stated growth strategy.

Following a transitional period of corporate activity, we look forward to the coming year and the various value catalysts that we see on the near-term horizon. We thank our shareholders for their continued support and patience, and look forward to delivering on our long-term growth objectives for the benefit of all our stakeholders.”

The Company will host a Webinar on 1 June 2021 at 10:00 AM Oslo time. Investors that wishing to follow can follow one of the links: https://inqrate.com/xtravideos/petronor-ep-presentation-june-1st-2021/or https://www.facebook.com/events/1953258931488441/

*****

For further information, please contact:
Knut Søvold, Chief Executive Officer
Chris Butler, Group Financial Controller
info@petronorep.com

Media Contacts:
Buchanan
Ben Romney
Tel: +44 207 466 5000

About PetroNor E&P
PetroNor E&P Limited is a sub-Saharan focused independent oil and gas exploration and production company listed on Oslo Euronext Expand with the ticker PNOR. PetroNor holds exploration and production assets offshore West Africa, specifically the PNGF Sud licenses in Congo Brazzaville, the A4 license in The Gambia, the Sinapa (Block 2) and Esperança (Blocks 4A and 5A) licenses in Guinea-Bissau, the Rufisque Offshore Profond and Senegal Offshore Sud Profond in Senegal (in arbitration) and OML-113 in Nigeria (subject to completion).

https://newsweb.oslobors.no/message/534499

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=534499&attachmentId=218777&obsvc.item=1
Redigert 28.05.2021 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
21.06.2021 kl 20:18 2805

Vi er vel alle i tvil om årsaken til at kursen ikke har steget i takt med oljeprisen på linje med andre tilsvarende oljeselskaper. Det er egentlig uforklarig all den tid Petronor har en relativt høy produksjon og at pengene går rett på grunnlinja. Det er 10 000 kroners spørsmålet. Jeg har ikke svaret. Fordel ved sterkt synkende oljepris men veldig irriterende ved sterk økende slik vi har hatt nå, men kan ikke forstå at det er vedvarende. Det eneste jeg kanskje kan bruke som forklaring er vi får mindre pressedekning enn en del andre.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:24 2787

Noe er det i allefall, men jeg har ikke fasit. Jeg veit forøvrig av erfaring at varslet emisjoner ( uansett om det er innvannende og små) dessverre har en negativ effekt. Spesielt når det er over 3 mnd siden den ble varslet.
Redigert 21.06.2021 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
21.06.2021 kl 20:27 2778

Tror at vi finner svaret i neste topp 20 liste. Først solgte Telinet seg ut. Det var vel ca 20 mill aksjer som over uker holdt kursen nede. Nå tror jeg nedsalg av Gerhardsen og Knuts bror som holder kursen nede. Om jeg ikke tar feil vil det tilkomme en stor my andel til Gerhardsen ifm Symreco transaksjonen.
FkL
21.06.2021 kl 20:30 2764

Tror alle mulige årsaker har vært godt nok diskutert i trådene. Det å gjenta teoriene om og om igjen har nok mer negativ effekt enn de opprinnelige årsakene. Man får sette seg godt inn i selskapet og gjøre vurderingene selv. Absolutt ikke slenge seg på den ene trådteorien etter de andre. At noen selger på disse nivåer har mange årsaken, men ingen av dem er knyttet til vår verdi eller vår utsikter. I så tilfelle så har noen gjort en meget dårlig vurdering.
Ev88
21.06.2021 kl 20:32 2774

Jeg tror også at emisjonen er en viktig årsak til kursnedgangen. Tror mange undervurderer psykologien i det. Har spådd en større kursoppgang etter repemien er overstått så får vi se. Oljeprisen spiller på lag også.
Nybegynner2
21.06.2021 kl 20:32 2794

Jeg benyttet kursfallet fredag til å erverve nye 125’ aksjer og nye 100’ aksjer i dag. Kan ikke forstå at ikke de underliggende verdier skulle tilsi tilnærmet null nedside og stor oppside. Vi får se om det var lurt når høsten og mørke kommer.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:34 2790

Nei, det blir det ikke. Det handler om stabilitet i en aksje.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:35 2788

Ja, det irriterer meg at de absolutt skal selge over børs. Det bør de kunne klare å løse på en mer aksjonærvennlig måte.
Redigert 21.06.2021 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
FkL
21.06.2021 kl 20:37 2783

Jo, det blir det. Ser man litt frem så blir det større gevinst med flere aksjer.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:38 2781

Har allerede sett fremover i over 6 mnd nå og kursen er lik som i januar.
Redigert 21.06.2021 kl 20:41 Du må logge inn for å svare
Greenoil
21.06.2021 kl 20:42 2827

Da er du mere på selgern skjønner jeg og det er jo lov 😉 hvis du er litt tolmodig nå så får du 20 % flere til 1.6 nok 🤣
Slettet bruker
21.06.2021 kl 20:45 2952

Nei, det er jeg ikke. Men som sagt så handler det om stabil verdiøkning i en aksje for min del, og det har det ikke vært. Og jeg prøver å finne ut hvorfor.
Redigert 21.06.2021 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
FkL
21.06.2021 kl 21:07 2894

Sendte deg en melding på privaten.
Slettet bruker
21.06.2021 kl 21:17 2881

Takk for melding.
Opp+
21.06.2021 kl 22:04 2780

Det er ikke noe tvil at de burde promotere selskapet mer, oppdatert vist fram verdier, fått mer publisitet pg fått opp aksjekurs. De har vært ekstremt dårlige på dette og kan være en grunn til at kursen ligger der den ligger.

Vanskelig og investere inn et selskap man ikke vet om. Og de som påstår at dette kun er for de med kortsiktig tankegang og at det er viktigere å bygge selskap. Ja det er viktig og bygge selskap, men en av metodene for å gjøre det er kurspleie. Her skal petronor, kjøpe assets med cash, lån, aksjer, emisjoner. Det er jo selvfølgelig en mye mye større fordel for selskapet langsiktig at de kan gjøre emisjonene eller oppkjøpene i aksjer til mye høyere kurs. Eller hvertfall til en kurs som gjenspeiler verdien. Dette er alt for dårlig av selskapet, mener jeg.
tuja
21.06.2021 kl 22:56 2675

Oljeprisen stiger markant
40 minutter siden · Joachim Birger Nilsen
I forrige uke steg oljeprisen til sitt høyeste nivå på flere år. Ikke siden våren 2019 hadde ett fat nordsjøolje blitt handlet for mer enn 74,72 dollar, men mandag kveld klatret oljeprisen videre.
I skrivende stund er nordsjøoljen (brent spot) opp 2,27 prosent for dagen, og handles til 74,88 dollar fatet i spotmarkedet. Tidligere var prisen oppe i 74,92 dollar per fat.
Den amerikanske lettoljen (WTI) styrker seg også, med 2,95 prosent, og handles til 73,52 dollar per fat.
Oljeanalytiker Bjarne Schieldrop i SEB har tidligere uttalt at han er «positiv til oljeprisen», og mener at den skal stabiliseres på 75 dollar per fat i tredje kvartal.
– Den kan til og med være oppe i 80-85 dollar tidvis, uttalte oljeeksperten til E24.
Analytikeren pekte da på tre hovedårsaker til oljeoptimismen:

Global oljeetterspørsel er på vei tilbake
Oljekartellet Opec+ kutter i oljelagrene og holder markedet i underskudd
Skiferolje går under radaren

Oljeanalytiker Helge André Martinsen pekte på den haukete offentliggjøringen fra den amerikanske sentralbanken som en av flere årsaker til en svekkelse for oljeprisen forrige uke. Mandag skriver analytikeren at mangel på enighet i atomsamtalene mellom USA og Iran kan ha bidratt til å styrke nordsjøoljen (brent spot), og spår en avtale innen utgangen av juli.
Dollarbevegelser og Kina kan forklare oljeturbulens
Nordnet-analytiker Roger Berntsen skrev mandag morgen at deler av nedgangen i oljeprisen sist uke skyldes at dollaren styrket seg samtidig som Kina besluttet å åpne sine strategiske råvarelagre.
– Kina, som er svært avhengig av alle typer råvarer, har slitt den siste tiden grunnet heftig oppgang i råvareprisene i 2021, forklarer Berntsen, og legger til at disse lagrene kan brukes fremover for å stabilisere prisene noe.
Fluefiskeren
22.06.2021 kl 09:19 2429

Oljeprisen ja……

« From $35 per barrel to $130 per barrel—this is the range for oil prices in the next few years that we could see, according to a commodity trading group. And it will all depend on what peaks first: demand or investment in new production. "You could see spikes to even higher than $100 a barrel, even $130, and you could also see it go down to $35 a barrel for periods of time going forward," William Reed II, chief executive of Castleton Commodities International, said at the FT Global Commodities Summit this week, as quoted by Reuters. "The question is what happens first. Peak demand or peak investment?"

This is a fascinating question that will likely remain open for quite some time; it seems as if forecasts are even more unreliable than usual in the post-pandemic world. For instance, last year, energy authorities and the industry itself predicted oil demand growth was over thanks to the pandemic that encouraged a doubling down on an energy shift away from fossil fuels. Now, these same forecasters, including the International Energy Agency and BP (3.22%), are talking about growing oil demand.

One thing that can hardly be disputed is that lower spending on exploration would inevitably lead to lower production. This is what we have seen: the pandemic forced virtually everyone in the oil industry to slash their spending plans. This is what normally happens during the trough phase of an industry cycle.»

Den kan altså ifølge dette bli hvor som helst mellom 35 og 130 USD pr. fat. Jeg har bare slått meg til ro med at dette er det egentlig ikke noen som vet og da må man bare ta det en får. Like greit å ikke fokusere alt for mye på det. Skal jeg absolutt mene noe om det er det at det vi nå ser med mindre leting heller fører til høyere enn lavere pris om noen år. Vi har jo vært inne på det flere gangert.

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/Decade-Of-Chaos-Could-Send-Oil-To-130-Per-Barrel.html
Redigert 22.06.2021 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
FkL
22.06.2021 kl 09:40 2423

Toget har nok allerede gått her. Investeringene har allerede fått seg en smell med Korona og den grønne bølgen sørger for at det fortsetter. Tror den som har skrevet dette bommer betraktelig, da det ikke er snakk om hva som kommer først i det hele tatt. Selv de prosjekter som Big Oil nå etterlater vil få forsinkelser da både salg og finansiering vil ta tid eller kanskje være vanskelig å få til.

Jeg håper ikke vi får oljepriser på $130, men at de blir høye det er jeg helt sikker på. $35 ser jeg på som uaktuelt og det gjør nok OPEC+ også.

Nei, her blir det ikke å ta det vi får. Her får vi mer enn det vi trenger uansett. Det kan jeg siteres på :)
polion
22.06.2021 kl 09:55 2429

Med ørlite enighet innad, har det vist seg at OPEC+ kan kontrollere oljeprisen rimelig bra. Hvis det derimot skulle bli behov for å gruse skiferoljeproduksjonen i USA enda en gang, så vipper de glatt oljeprisen ned mot 25-30 dalar igjen (for en kortere periode). Ellers så er vi også kjent med at Saudi over tid ikke vil kunne godta/leve med en pris som er såpass lav som 30-40 dalar. Og ved alt over 40, tjener som kjent PNOR pææng, følgelig er jeg ikke overvettes bekymret for noe havari.
Greenoil
22.06.2021 kl 10:07 2395

Allt over 40$? Var ikke dette på 20 tallet for ett års tid siden? Har det skjedd noe jeg ikke har fått med meg?
thief
22.06.2021 kl 10:20 2366

Break even er under 20usd💰💰Men på 40usd,tjener de bra med penger,som vi så i 2020.Da med 11musd i net profit,som hadde blitt enda mer med dagens produksjon.Altså PNOR er en av de som tåler lavest oljepris av alle på ose. Så ikke akkurat bekymret. Men selskapet prises som om de var veldig "ute å kjøre"🙂Helt vanvittig at det går ann,etter alt som har skjedd siden fusjonen.
tuja
22.06.2021 kl 10:26 2351

10:22:39
TDN Direkt
Russland sies å vurdere forslag om økt oljeproduksjon

Russland vurderer ifølge rapporter å foreslå en økning i oljeproduksjonen fra Opec+ neste uke.

Det melder Forexlive og flere andre twitterkilder tirsdag.
oivindl
22.06.2021 kl 10:29 2417

Finner vi noe av forklaringen i denne artikkelen?
"De siste ukene har klimanyheter fra Norges største banker kommet på rullende bånd: Handelsbanken kaster ut alle olje- og gasselskaper fra sine porteføljer og Storebrand har gått ut og krevd at Equinor skjerper klimamålene sine."


https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/zgvjg1/bankene-trapper-opp-kampen-for-klima-pusher-store-selskaper-til-snuoperasjon
Greenoil
22.06.2021 kl 10:43 2415

Tror det har liten betydning for Pnor, men inntjeningen for de store kommer til å merke reduksjon 🙄 Er jo oljen som skal betale det grønne skiftet i følge politikerne
FkL
22.06.2021 kl 10:47 2446

Nja, men man vet aldri.

Hvis vi ser på ren finansiering fra norske banker så er nok ingen av de aktuelle for oss og således ikke relevante når det gjelder krav. Vi låner nok via Petromal og deres partnere.

Når det gjelder markedspsykologi så kanskje for noen, men da generelt og for andre selskaper. Vi er jo ikke berørt av dette direkte da vi ikke ligger i noens portefølje i dag. For min egen del så investerer jeg ikke på bakgrunn av hva som ligger i de forskjellige porteføljene.
oivindl
22.06.2021 kl 10:57 2422

At vi ikke ligger i noen porteføljer per i dag, er jo positivt i den forstand at vi eventuelt unngår et salgspress.
Men dersom dette er en holdning som brer seg blant større finansielle institusjoner, er det spørsmål om vi heller ikke får et ønsket kjøpspress.
FkL
22.06.2021 kl 11:13 2385

Personlig så tenker jeg at inntjeningen og utviklingen vår vil være så stor at presset vil ta seg opp uansett. Penger er penger. Men ja, like greit at vi ikke ligger i en portefølje for å så å bli kastet ut.
Redigert 22.06.2021 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Vikusen
22.06.2021 kl 11:25 2375

Den nye dno denne her. 2 skritt frem 3 tilbake gang på gang. Men sitter nå til kvartalene kjem, må jo bli heftige tall fremover.
Fluefiskeren
22.06.2021 kl 12:20 2308

8 dager igjen til avtalen mellom Petronor og Panoro ang. Aje går ut. Det ble et halvt års forlengelse 31.12.20. Jeg vil tro det blir ny forlengelse, men denne gangen ikke med enda bedre betingelser for Petronor. I oktober er det to år siden denne avtalen ble publisert og det var bare å vente på myndighetsgodkjennelse….. Jada!
polion
22.06.2021 kl 13:09 2221

Begynner nesten å bli litt lei hele PNOR. Ser man på hva som skrives her på PNOR-trådene og sammenligner dette med dagens kurs på kr. 1,23, kursnedgang over tid og dagens oljepris, er vel PNOR en av de mer latterligere OSE-aksjene. Og hvorfor er det slik? Å forklare/bortforklare med den nært forestående lille rep-emien (inkl. psykologien oppi dette), samt at Telinet/Ludvigsen/Gerhardsen har solgt seg noe ut, holder på langt nær når aksjen skal forklares. De nevnte salg burde forresten blitt absorbert av markedet så lett som bare det. Og ellers så er det ingen generelt oppegående investor som ikke allerede har fått med seg produksjonsøkningen fra begynnelsen av mai, samt at produksjonen også skal øke etter hvert.

Nei, vi må bare erkjenne at markedet bare er ræva interessert i hele PNOR, sørgelig lite mer å si om den saken.
Redigert 22.06.2021 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
thief
22.06.2021 kl 13:24 2180

Tallene vil dra denne langt opp,garantert.Det kan ikke markedet se bort i fra.Jeg har en annen aksje,WEN,som ligger i samme kategori som PNOR.De presterer bedre og bedre, kjempeøkonomi og fremtiden ser meget bra ut.Den har ligget i dvale,gått nedover i lang tid,før den nå har våknet til liv.Etter at markedet ikke lenger kan se bort i fra inntjeningen osv.Ikke lenge siden en stor eier solgte på 15gbx(londonbørsen),nå står kursen i 26-27gbx og den er enda underpriset!Markedet har nå skjønt hvor underpriset selskapet har vært, og aksjen stiger.Dette kommer i PNOR også,dagens pris er latterlig mtp inntjening og vekst fremover!
Bsingh
22.06.2021 kl 13:31 2167

Hadde ikke markedet vært ræva interessert i PNOR, så tipper jeg folk hadde kjøpt denne på både 2,3 og 4 kroner. Tenker det bare er jackpot at ingen tenker på PNOR og olje, for det finnes ikke bedre omstendigheter å posisjonere seg i. Jeg ser ikke inn i fremtiden, men skal jeg først velge en hest som jeg tror kan nå langt, og som jeg kan kjøpe billigst mulig, finner jeg ingen andre aktuelle kandidater enn PNOR. Den gode nyheten er at det ser veldig bra ut, men når kursen følger etter, er jo ikke helt godt å si. Men kan forsovet si meg enig med deg i at man blir litt lei. Har uansett ikke ventet frem til nå for ingenting, og det er PNOR jeg tror på hvertfall, så investeringen vil forbli deretter. Husker når vi tok turen opp mot 1,6 (Og 1,8 også i en veldig kort periode), da følte jeg for første gang at dette var veldig verdt det. 1,6 tror jeg også bare er småtteri ift. hva den skal opp til. Tiden vil vise.
thief
22.06.2021 kl 14:15 2098

OLJESELSKAP: SB1M er ute med oppdaterte kursmål. I Panoro økes kursmålet til NOK 33 (32), kjøp gjentas. I Equinor økes kursmålet til NOK 190 (185), nøytral gjentas. DNO nedgraderes fra kjøp til nøytral med uendret kursmål NOK 12. Aker BP nedgraderes fra kjøp til nøytral med økt kursmål NOK 280 (275). I BW Energy økes kursmålet til NOK 30 (29), nøytral gjentas. Noreco oppgraderes fra nøytral til kjøp med kursmål NOK 165 (160). I Okea økes kursmålet til NOK 22 (19), kjøp gjentas. I Petronor opprettholdes kjøp med kursmål NOK 2. Questerre oppgraderes fra nøytral til kjøp med uendret kursmål NOK 2.
polion
22.06.2021 kl 14:29 2071

Jo, jo, ser hva som skrives, samtidig som det er bra at troa er formidabelt god.
Men mitt poenget var dog at markedet hele tiden er på jakt etter the best buy, samtidig som vi vet at markedet på langt nær bare består av idioter (dog en god del), samtidig som vi vet at PNOR ei heller er noen "skjult perle av en unotert-aksje", samtidig som enhver oppegående etter hvert burde være kjent med det formidable overskuddet som PNOR i meget nær fremtid vil generere. Og på tross av alt dette, er markedet bare ræva interessert, noe som klart bevises i kurs og omsetningsvolum.
Redigert 22.06.2021 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
FkL
22.06.2021 kl 14:33 2094

Deler ditt syn på den fremtidige kursutviklingen. Dagens kurs kommer vi til å kjøre godt ifra. Ekstra gøy er det å se de store eierne putte inn både produksjon og store penger i selskapet. Tenker at det sier sitt om hvor vi skal.

Når det gjelder fremtidig kurs så tror jeg ikke engang alle har fått med seg at vi ikke økte med bare 1500bpd og 60% i emisjonen og Symeroavtalen, men at vi faktisk økte produksjonen med 3000bpd og 120%. Siste del er allerede finansiert og kommer uten at vi legger ut et eneste øre til. Bare sitte å vente på at produksjonen øker «gratis». Verdiene, inntjening og aksjekursen vil øke betraktelig.
FkL
22.06.2021 kl 14:42 2083

Det er for mange som er for opptatt av kortsiktighet og hva den lille omsetningen som vi kaller markedet gjør. Markedet vil garantert komme etter, for verdiene vil bare øke. Således også de konservative tallene til analytikerne. Tallene taler for seg selv, så enkelt. Sover veldig godt basert på egne vurderinger og skal ta med meg alt jeg kan i rep emi.

EDIT
Og ikke solgt en eneste aksje på flere år, kun kjøpt. Kortsiktig rullering er en del av problemet, men børs er børs.
Redigert 22.06.2021 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
thief
22.06.2021 kl 14:49 2074

Jepp,økningen i congo begynner nå i andre halvår og vil ta ca 12mnd,før vi får rundt 1500fat ekstra.Da er vi på rundt 5500fat💰💰Vil generere sykt med cash!Må være mange som ikke har skjønt dette, da de gir bort aksjene på dagens nivå. Når produksjonen økes såpass, skyter verdiene i været også.Tenker jeg kursmålene snart ser 3tallet. Og dette bare på produksjonen.Tenk alle de andre triggerene i har!!Løsning i Senegal,med sosp,er jo alene rundt 0.7kr,så har vi action på letelisensene og nye kjøp. Er nesten umulig å ikke se at denne aksjen skal mye opp.

Men markedet kan være helt på trynet noen ganger, det er det utallige eksempler på.Men for de som leverer vil oppgangen komme.Akkurat som nedturen kommer for mange grønne aksjer,når man ser at det ikke blir levert🙂
Redigert 22.06.2021 kl 14:53 Du må logge inn for å svare