LAKS: KRAFTIG PRISFALL, LAKSEPRISENE TROLIG NEDE PÅ 50-TALLET

The Godfather
LSG 28.05.2021 kl 15:11 1561

Oslo (TDN Direkt): Mye fisk gjør at prisene presses nedover denne fredag.

Det skriver IntraFish etter sin ukentlige spørrerunde.

Ifølge Nasdaqs salmon indeks var snittprisen for laks i forrige uke på 69,83 kroner. Denne uken faller derimot prisene kraftig og industriaktører melder om priser nede på 50-tallet.

– Det er mye mer volum som er kommet nå og det er god tilvekst på fisken i sjø. Det er en kraftig nedgang i priser på grunn av volumøkningen, sier en eksportør og legger til:

– Vi antar vi vil se priser på midten av 50-tallet og oppover. Gjerne mellom 55 og 60 kroner på industristørrelsene.

Mange helligdager og korte arbeidsuker i mai, har vært med på å presse prisene opp tidligere i måneden. Dette har nå snudd.

– Jeg har hørt priser nede på 50 tallet – det er mye fisk rundt omkring. Jeg hørte 50 kroner tidligere i dag. Men jeg vet ikke hva det ender på, sier en eksportør.

IntraFish får oppgitt følgende priser og prisforventninger for neste uke:

3–4 kg: 50 – 55 kr/kg
4–5 kg: 52 – 55 kr/kg
5–6 kg: 54 – 60 kr/kg
6–7 kg: Noen kroner høyere enn de andre størrelsene.

Redigert 28.05.2021 kl 15:12 Du må logge inn for å svare
milk
04.06.2021 kl 16:15 1320

Avtalen med Storbritannia er gull verdt for LSG! :-)
Slettet bruker
04.06.2021 kl 17:05 1267

Blir egentlig LSG vesentlig påvirket av at lakseprisene og andre fiskeråvarepriser synker/stiger??

LSG leverer vel i hovedsak bearbeidede/ferdige sjømatprodukter...
Prisene på slike produkter følger selvfølgelig ikke svigningene i råvareprisene??
milk
04.06.2021 kl 18:03 1222

Vi kunne selvfølgelig ønsket oss en toll reduksjon. Men tollen kunne i utgangspunktet blitt høyere med krav om en viss grense for eksport til Great Britain.. Nå er det rom for økning av eksporten. Spesielt for hvitfisk. Både bearbeidet og rund fisk... Hvem er størst på eksport av hvitfisk? Er det GSF, MOWI, SALM, Norcod, SALME :-) ... NOT. Nå må Dere kjenne besøkelsestiden !!!! Ps. Råvareprisene påvirker selvfølgelig sluttproduktet.
Slettet bruker
04.06.2021 kl 19:25 1177

LSG har vel egen tilgang på (egenproduserte) råvarer, og må neppe kjøpe det meste fra eksterne leverandører, isåfall er lave råvarepriser kun et pluss.. Sluttproduktet ute i butikkene følger selvfølgelig ikke svingningene i råvareprisene. De er nok mer drevet av konkurranse og innkjøpsavtaler.. Fiskepinner går ikke plutselig ned i pris fra onsdag til fredag.

Salget til storkjøkken segmentet (hoteller, restauranter mm).. vil nok øke nå som Norge og resten av Europa åpner opp for turisme og restaurantbesøk.. Råvareprisene er nok lave nå grunnet store (fryse)lagre.. Ingen foredler råvarer til sluttprodukter unødvendig mye.. Da begynner utløpsdatoer å balle på seg.. og det har mer eller mindre vært stengt ned...
Redigert 04.06.2021 kl 19:32 Du må logge inn for å svare
milk
04.06.2021 kl 22:45 1064

At fiske pinnene ikke følger prisene på torsk levert på kai, skal jeg være enig i... ;-)