KIT - Sterk vekst på 33% og en ordrereserve vekst på 27%

Slettet bruker
KIT 19.10.2018 kl 07:05 3455

KITRON: Q3 2018 - STERK ORDREVEKST, INKLUDERT OLJE OG GASS

07:00
(2018-10-19) Kitron offentliggjør i dag kvartalstall som viser fortsatt vekst
og forbedret resultat per aksje tross utfordringer i komponentmarkedet.

Kitrons driftsinntekter i tredje kvartal var 563 millioner kroner, en økning
på 5 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Ordrereserven økte med 27
prosent på sammenlignbar basis.

Lønnsomheten uttrykt som EBIT-margin var 5,3 prosent i tredje kvartal.

Peter Nilsson, konsernsjef i Kitron, kommenterer:
- Vi fortsatte langs vår vekstbane i tredje kvartal og leverte de høyeste
driftsinntektene for tredje kvartal i selskapets historie. Jeg er spesielt
glad for at vi klarte dette i lys av industriens problemer med
komponenttilgang og enkelte utsatte kundeprogrammer. Den gode ordreinngangen
i kvartalet styrker vår tro på de kommende månedene og kvartalene. Vi
opprettholder våre 2018-utsikter og våre strategiske mål for 2020.

Fortsatt vekst i driftsinntekter
Kitrons driftsinntekter i tredje kvartal utgjorde 563 millioner kroner,
sammenlignet med 535 millioner i samme kvartal året før. Omsetningsveksten
fra samme kvartal i fjor var spesielt sterk i markedssektoren Industri.
Marine/Offshore vokser nå, om enn fra et svært lavt nivå. Forsvar/Luftfart
viste svekkelse. Som tidligere rapportert, vil Forsvar/Luftfart variere, og
det ventes ny vekst i 2019. Utenom markedssektoren Forsvar/Luftfart var
inntektsveksten i tredje kvartal 18 prosent sammenlignet med fjoråret.

Sterk ordreinngang og -reserve
Ordrereserven er merkbart påvirket av innføringen av den nye
regnskapsstandarden IFRS 15. Uten effekten av innføringen av IFRS 15, ville
ordrereserven ha vært 1 279 millioner kroner, noe som tilsvarer en vekst på
27 prosent. På grunn av implementeringen av IFRS 15 endte ordrereserven på 1
123 millioner kroner.

Tidlige tegn på økende aktivitet blant kunder i olje- og gassindustrien har
ført til betydelig vekst i ordrereserven for markedssektoren Marine/Offshore,
selv om de absolutte tallene fortsatt er lave.

Forbedret inntjening per aksje
Driftsresultatet i tredje kvartal (EBIT) var 30,0 millioner kroner, mot 29,2
millioner i fjor. Driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) var 42,7 millioner
kroner, mot 42,6 millioner i fjor.

Resultat etter skatt ble 21,8 millioner kroner, en økning på 33 prosent. Dette
tilsvarer et resultat per aksje på 12 øre, sammenlignet med 9 øre i fjor.

Lageroppbygging for å sikre leveranser og fremtidig vekst
Netto arbeidskapital økte med 35 prosent sammenlignet med samme kvartal i
fjor, til 605 millioner kroner. Kontantstrøm fra driften var minus 41,0
millioner kroner, mot pluss 22,4 millioner i tredje kvartal 2017.

Økningen i arbeidskapital er delvis knyttet til utsatte produksjonsprogrammer
og dels til en bevisst og midlertidig lageroppbygging for å forhindre
leveranseforstyrrelser på grunn av den tidligere rapporterte mangelen på
elektroniske komponenter. Mangel på elektroniske komponenter har siden i fjor
vært en løpende utfordring for selskaper innen kontraktsproduksjon av
elektronikk. Situasjonen har ikke bedret seg og ventes å være krevende
gjennom året og inn i 2019.

Utvidelse i Polen
I juli annonserte Kitron planer om å utvide sin østeuropeiske satsing med et
anlegg i Nord-Polen. Produksjonen ved anlegget på 8.000 kvadratmeter er nå
planlagt å starte i fjerde kvartal 2019.

Utsikter
For 2018 venter Kitron at driftsinntektene vil øke til mellom 2 500 og 2 700
millioner kroner. Driftsmarginen (EBIT) ventes å være mellom 6.1 og 6,5
prosent. Veksten drives primært av økt etterspørsel innen sektorene Industri
og Energi. Lønnsomheten drives av tiltak for reduserte kostnader og forbedret
effektivitet.

Vedlagt i PDF er kvartalsrapport og presentasjon (kun på engelsk).

Kvartalsrapporten presenteres i dag kl. 8.30. Presentasjonen blir holdt på
engelsk av konsernsjef Peter Nilsson og finansdirektør Cathrin Nylander, og
blir distribuert via webcast på følgende
link:http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97451313

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Peter Nilsson, konsernsjef, tlf.: +47 948 40 850
Cathrin Nylander, finansdirektør, tlf.: +47 900 43 284
E-post:investorrelations@kitron.com

Kitroner et av Skandinavias ledende foretak innen produksjon av elektronikk
og relaterte tjenester for sektorene Forsvar/Luftfart, Energi/Telekom,
Industri, Medisinsk utstyr og Offshore/Marine. Konsernet har virksomhet i
Norge, Sverige, Litauen, Tyskland, Kina og USA. Kitron omsatte for om lag 2.4
milliarder kroner i 2017 og har om lag 1.450 ansatte.www.kitron.com

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven §5-12.

Kitron Presentation Q3 2018
http://hugin.info/197/R/2221205/869396.pdf
Kitron Report Q3 2018
http://hugin.info/197/R/2221205/869395.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
NilsAB
19.10.2018 kl 07:37 3400

Akkurat! Flott! Hipphipp!
KRØSUS1
19.10.2018 kl 07:55 3365

Bra levert! Kitron viser som vanlig styrke. Noen har prøvd å kjøre aksjen i grøfta - håper de ikke fikk lurt til seg for mange aksjer. Dette blir en fin dag
NilsAB
19.10.2018 kl 08:11 3336

Har vært nesten ett tungsinn over aksjen de siste ukene... Akkurat nå er jeg fornøyd med ikke å ha solgt med tap...
Slettet bruker
19.10.2018 kl 08:22 3300

Med denne tragi komiske bingobørsen kan alt skje, og vi ser den lunkne holdningen til rekord resultatet som Hegnar har lagt ut på sin web side, er det lite som tyder på at det er de riktige Hegnar vennene som er posisjonert i KIT, og like lite som tyder at KIT vil få drahjelp og trigge kursen noe særlig, snarere tvert imot. OSE fungere ikke som den skal og priser selskaper etter inntjening og fremtidsutsikter, på OSE blir selskaper priset etter hvem som er posisjonert, og hvilket meglerhus som skriker høyest den ene og den andre veien. Her holder megklerspirene mer eller mindre kjeft, og lar robotene gjøre jobben, som også kan være lurest, når man forsøker å kjøpe på selger kurs, flytter kursen seg automatisk opp, så man ikke får kjøpt likevel på selgerkurs, så kan ikke si OSE er noe særlig seriøs, som godtar både skjult selger og kjøper, i tillegg tillater robot handel.
Redigert 19.10.2018 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
SHARE-IT
19.10.2018 kl 08:26 3281

Godkjent Q3, og omtrent som forventet/håpet, men heller ikke noe å hoppe i taket av. Det viktigste; guidingen fra Q2 opprettholdes til oms. og EBIT. Jeg kunne gjerne håpet på noe høyere EPS, men det kan jo komme. KIT virker etter hvert som en nokså traust trygg havn å sitte stabilt i. CF var negativ for kvartalet., kanskje ikke helt uventet?, men det kan nok få betydning for utbyttets størrelse. Avskrivningene er jo ikke største i KIT.Alt i alt et OK Q3 etter min mening som gjør at jeg sitter videre i KIT, ikke minst i håp om at veksten kan bli noe større når Litauen og Polen er i gang for fullt..
7invest
19.10.2018 kl 09:14 3193

Dette var desverre en svak rapport av Kitron igjen. Lite EBIT vekst (kun 2%) av fallende margin på EBIT (5.3%). Forventer at 2018 kommer inn i den nedre delen av guidingen og får en EPS på 0.6NOK (+6% fra i fjor). Dette er for liten vekst i forhold til dagens ruglete marget. En PE på 15 gir en pris på KIT=8.8 , men med så lav vekst er jeg ikke villig til å kjøpe KIT på PE=15. Gudingen for 2020 er fin nok den, men jeg stoler ikke helt på at de klarer å levere, med dagens Q-rapport. Har derfor solgt meg ut.

Dette er ingen salgsanbefaling, jeg liker KIT. Men jeg ser "baiserne" her på HO og vil derfor forsøke å gi noe motvekt til disse.
transamen
19.10.2018 kl 09:33 3146

Innsiden kjøpte på 9.09 i mai , burde lagt høyere enn dette !!!
Slettet bruker
19.10.2018 kl 09:33 3144

Ingen her på Hegnar forumet skal forsøke å fortelle at resultatet som ble fremlagt er dårlig, dette er trossalt Q3 som preges av ferieuker, man må heller endre på sine skyhøye forventningene som man kan vrenge på vri på etter hvordan det passer inn etter hvordan man er posisjonert. Kursutviklingen etter bra Q3 er igjen et bevis hvordan denne lekebørsen OSE blir operert, den er rett og slett tragikomisk.
Redigert 19.10.2018 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
OsloInvest
19.10.2018 kl 09:40 3116

Jeg er nok enig i det 7invest skriver at EBIT-marginen var i den lave enden og økningen i NOWC var større enn forventet. På den annen side så skyldes begge disse forholdene i mine øyne at selskapet har sikret seg ekstra tilgang til komponenter og uten dette så ville nok Q4 2018 og fremover skuffet stort. Viser godt management.

Tror man skal være såpass edruelig og ta et steg tilbake og se på hvor man var ved starten av året. Kursen per 1.1.2018 var rundt 7 NOK. Når selskapet sin guiding i 2020 om 3 milliarder i omsetning og EBIT-margin på 7% så skal vi være fornøyd.
7invest
19.10.2018 kl 10:01 3051

Dersom KIT treffer på gudingen sin for 2020 forventes en vekst på ca 8% de neste 2 årene. Dette er en god men ikke veldig sterk vekst globalt sett.
For egen del synes jeg da en PE=13 er OK, for et slikt selskap på Oslo børs i dagens marked (husk OBX faller mye dersom USA faller og 40% av investorene er utenlandske aktører). Med PE=13, får jeg en pris i dag=7,7 , for 2019 en pris=9,4 og i 2020 en pris=11,8.
Som KIT selv sier, kommer dette til å svinge og jeg VELGER å tro at det er mulig å kjøpe de billigere underveis.

Utbytte : "DIVIDEND POLICY
Kitron’s dividend policy is to pay out an annual dividend between 30 and 60 per cent of the company’s ordinary net profit after tax. When deciding on the annual pay-out ratio, the company will take into consideration the cash requirements and financial flexibility required on the company."
I og med investeringer i Polen, tror jeg denne også blir lav i 2019

Rent teknisk sett sett er jeg også skeptisk til aksjen. KIT falt under 200MA den 15.okt og testet denne de neste dagene. I dag faller den igjen under 200MA , noe som viser svakhet. Jeg tror det blir test av noen tidligere topper og bunner under 8.5.

Jeg kan meget godt ta feil, men den riske'en er jeg villig til å ta, med gevinstsikring. Ønsker ellers KIT og alle aksjonærer (som jeg håper å bli igjen) lykke til.
Redigert 19.10.2018 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
espetalen84
19.10.2018 kl 15:10 2832

Hvordan får du at pris i dag med PE=13 tilsvarer 7,7? Tar man siste 4 kvartal så har de en EPS på 0,64, og en aksjekurs på 7,7 vil da tilsvare P/E = 12. Skal P/E være 13 må vi opp på 8,35. Med det sagt kvittet jeg meg med halvparten av min beholdning i åpningsminuttene i dag, da jeg tror det kan bli en litt tung tid fremover i denne aksjen, og min beholdning i aksjen var litt ubalansert i forhold til resten av porteføljen. Med all investering i automasjon så hadde jeg et håp om at bunnlinjen ikke vil være så påvirket av ferieavvikling i år.
Slettet bruker
23.10.2018 kl 08:49 2590

Er ikke noe minus for KIT dette, som inngikk 20 års ramme kontrakt med SAAB i 2015.

Selskapet viser til en rekordstor ordrebok
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/10/Saab-henter-milliarder
transamen
23.10.2018 kl 15:23 2516

Er jo bra kurs å gå inn på med tanke på alle store kjøp over 9,- ,ingenting taler for dette kursraset siden rundt 20 september.
7invest
26.10.2018 kl 18:42 2327

@espetalen84
Du har helt rett i at forventet EPS blir ~0.64 NOK
Jeg regnet forventet EPS basert på EBIT*EBIT margin og får da en EPS~0.6
Jeg ser at til tross for at EBIT margin har sunket de siste 2 Q-rapportene , så har KIT økt EPS .....?
Jeg har ikke nok innsikt i KIT sitt regnskap til sjekke hvorfor dette er tilfellet. MEN dersom dette skyldes enganseffekter (eks skattelette eller annet) , så er jo ikke dette "representativt" for utviklingen. Jeg valgte å selge da jeg så at EBIT margin igjen sank i Q3 (som i Q2), da dette for meg er et svakhetssignal.

Uansett, KIT kommer nok inn i den svake enden av guiding, men med en EPS som denne gangen gir en PE~13 for KIT=8,3.
For at de skal klare sine 2020 mål om 3000 MNOK i omsetning (og 7% EBIT margin) trenger de "10 stk" av typen dagens kontrakt i året (og vise at EBIT margin stiger og ikke synker, slik det er gjort de 2 siste Q-rapportene).

Jeg avventer dagens marked, og plukker bare aksjer dersom de blir "grisebillig".
Det er dessuten nyttig å sjekke hvordan tilsvarende selskaper i Europa/Norden trender for man hopper på noe tog om dagen.
En bør aldri ha dårlig tid når man skal kjøpe aksjer , som regel får man optill flere sjanser.
Redigert 27.10.2018 kl 12:43 Du må logge inn for å svare