Zenith: Sort gull på billigsalg

citius
ZENA 29.05.2021 kl 11:10 45678

I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg

"Sort gull på billigsalg"
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.

Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år

Superprofitt er ordet !

Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.

Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi

Fra artikkelen:

"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."

OG

"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."

Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess

Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD

2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde

2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene

Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre

Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.

Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver

Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser

Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst

https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/

Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk

Artikkelen forteller om mulighetene

Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening

Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av

Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))

Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.

Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.06.2021 kl 21:53 3077

antar du hinter til at noen handlet ulovlig på innsideinformasjon? håper du har rett :)
Aldara
06.06.2021 kl 21:50 2983

GarpMan..
Ikke hver fredag det spises millioner av aksjer like før stengetid...
Slettet bruker
06.06.2021 kl 20:53 3036

Håper jeg må bite i meg ordene, men begynner å gå litt inflasjon i neste-uke-kursen-går-til-himmels-på-en-søndag-meldingen
Mulla3
06.06.2021 kl 20:39 3067

Ingenting. Her er det troen som flytter fjell som må hjelpe oss.
Slettet bruker
06.06.2021 kl 19:52 3142

Det ble sagt forrige uke og. Og uken før der, og uken før der.... Har vært med i et halvt år nå, og i det hele tatt så har man sagt at det kommer store nyheter neste uke, i hele denne perioden. Men hvem vet, kanskje neste uke er uken det skjer noe positivt. Holder ikke pusten.
Redigert 06.06.2021 kl 19:56 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
06.06.2021 kl 19:37 3178

Slettet bruker skrev Signatur = 20 øre?
Tikk takk hva vil uken bringe😎😎😎
Stockdance
06.06.2021 kl 15:45 3334

Takk for en morsom historie. Du har nok helt rett i at mye sikkert ikke foregår slik vi innbiller oss i vår del av verden. :)
lutefish
06.06.2021 kl 12:35 3444

AC har sikkert også noen gode historier å fortelle-
Denne er fra en OFFSHORE ansatt : Hva er den mest absurde situasjonen du har vært i?
Jeg var under arrest hos havnepolitiet i Pointe Noire (Kongo) sammen med noen kollegaer fordi det var feil i listene de hadde fått med passnumre.
Da ringer mobiltelefonen min og en svensktalande selger begynner med en gang salgspitchen ved å spørre meg om jeg har mobiltelefon og om det er viktig for meg med dekning i utlandet. Jeg må dessverre gjøre samtalen kort og forteller ham at jeg er under arrest i Pointe Noire, så det passer dårlig å diskutere mobilabonnement akkurat nå. Det var kontrasten mellom væpnede vakter i Kongo og den overordentlig hyggelige selgeren som fikk meg til å sitte og le for meg selv.

Litt senere ble den lokale agenten vår enig med politisjefen om størrelsen på gebyret for å endre listene og vi blir geleidet ut av politistasjonen. Jeg har hatt såpass mange opplevelser i Afrika at jeg visste dette kom til å ordne seg og satte meg ned i et hjørne av lokalet med en bok mens dette sto på - for de som var i Afrika for første gang var det nok mer spennende.
Slettet bruker
06.06.2021 kl 12:30 3398

Signatur = 20 øre?
Herman*
06.06.2021 kl 11:57 3411

Folk må møtes med argumenter og ikke bare latterliggjøring...:-)
Herbius
06.06.2021 kl 11:51 3424

Ja at folk overhovet gider og svare ryster mig nogen gange 🙈🙈🙈🙈
Slettet bruker
06.06.2021 kl 11:06 3479

Ikke vits å bruke tid på disse som påstår 10 milliarder aksjer.
Innen uker/ måned er vi å tester 20 øre uten flere emisjoner.

Last opp!
Herman*
06.06.2021 kl 10:15 3524

10 milliarder aksjer? Så aksjekursen vil ikke stige etterhvert som de når viktige milepæler, de vil ikke klare å skaffe mer lånefinansiering, de vil ikke klare å bruke løpende cashflow, og de må bruke særdeles mye kapital på å bli et mid tier selskap?? Trodde jeg var pessimistisk med min påstand om at de nok vil ha utstedt mellom to og tre milliarder aksjer for å nå 20 000 f/d.
Gullit
06.06.2021 kl 08:53 3584

Vi håper på det da. Han er iallfall der😉
Slettet bruker
06.06.2021 kl 01:03 3641

Klar over det nano. Mid tier selskap ligger vel på mellom 2-10 milliarder.

Når zena er ferdig er det vell rundt ca en 10 milliarder aksjer, eller enda mer. Spørs hvor mye avkastning det er å hente for dagens aksjonærer da? 10 milliarder aksjer tilsvarer over 1 milliard børsverdi på dagens kurs.

Liten slange han der AC, men veldig smart. Burde utnytte alt som kan å utnyttes. Støtter han i den.
Redigert 06.06.2021 kl 01:05 Du må logge inn for å svare
Svartsyn
05.06.2021 kl 17:39 3909

Det brukes normalt en mye enklere rigtype enn den største riggen vi har til ein enkel W.O..jobb
Det vil så klart være avhengig av hva jobben består av.
Og til å estimere tidsestimater sier jeg som før.
Vi er ein oljemygg,som ikke har råd til de raske kostbare løsningene. Vi kommer til å bruke UTROLIG lang tid på å frakte/mobilisere utstyr og mannskaper. Og å rigge utstyret opp på plassen/brønnen.
Og når vi ikke engang vet hva som er problemet som skal løses er for noe,så blir spørsmålet liten vits i å estimere tenkt tidsforbruk.
Jeg sier som før ,det vil ta tid, veldig lang tid.
Så putt aksjene ned i skuffen og ikke sitt å følg med på "reel-time" aksjekursen. Ta de frem den dagen den "rette" RNS"en kommer.
Ser at noen klager på alle meldingene som kommer(der er vi garanter i verdenstoppen).
Da tror jeg de skulle prøvd å ha aksjer i andre oljemygger som du ikke hører noe fra på månedsvis.
Det er betraktelig verre.
Ellers så mener jeg fortsatt som før, at la nå kontrakter signeres og stemples først.
Så får vi ta det steg for steg.
Det tar kort og greit den tiden det tar.
Det er bedre å bruke lang tid å klare å utføre jobben riktig med suksess som resultat.
Enn å sette himmel og helvetet i bevegelse og kaste seg inn i jobben for å holde tidsestimatet.
Da er det som regel gitt hva resultatet av jobben blir.
Og det blir INGEN suksess, for å si det slik.
Dette ble litt raskt svar, men jeg har det veldig travelt idag og på kvelden.
Ha en flott dag/kveld Alle Zenithere.

Redigert 05.06.2021 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.06.2021 kl 17:12 3940

Liker at man tar den informasjonen man har blitt gitt, også slenger man på "for å signere" 🤪
Herman*
05.06.2021 kl 17:06 2773

Her var det mye vas. AC er i Tunisia der selskapet har er par datterselskaper. Det er vel alt vi vet med sikkerhet...
Slettet bruker
05.06.2021 kl 16:50 2783

Oh my god!!!! 😳😳😳🤯 Var vel ikke det han skrev da, men hvem vet
Redigert 05.06.2021 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
05.06.2021 kl 16:41 2801

At onkel AC er I Tunis for å signere?????
Redigert 05.06.2021 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Gullit
05.06.2021 kl 16:07 2830

Det er han, fikk svar på en Mail jeg sendte.
Cat349e
05.06.2021 kl 15:15 2873

@Onkel svartsyn.
Hva slags utstyr brukes til div WO? Vanlig rigg eller annen type rig designet for slikt?
Og hva slags rigg/utstyr brukes til og bytte tubing som vi fremtidig burde ha et tilfelle av?
Grunnen til jeg spør er for at du kan dele av din erfaring med tanke på tidsestimater opprigg og div?
På forhånd takk😉☺
lutefish
05.06.2021 kl 14:16 2925

At Nigeria er Nigeria vet vi jo alle, men jeg tror at det fremdeles kan være noen sorte gullkorn å finne også der. Kjøpte i går denne , Decklaran Resources ( DKL på Toronto børsen ) til CAD 1,12. https://stockhouse.com/news/press-releases/2021/05/27/decklar-resources-inc-announces-update-to-oza-1-well-re-entry

P.s, Har sittet med Zen siden februar 2017 ( også kjøpt på TSX ) . Ned ca.70 % selv etter å ha kjøpt en hel del til 4 øre !
Herman*
05.06.2021 kl 11:33 3050

Vi kan håpe på det, men mest nærliggende er å forhandle og signere avtaler med underleverandører som skal fikse den ødelagte brønnen, samt de som skal utføre workover på div brønner.
gravemaskinen
05.06.2021 kl 08:35 3133

Viss ac er i Tunisia er det vel kanskje håp om snarlig slk signering...
Slettet bruker
05.06.2021 kl 00:58 3232

Fire utropstegn ville nok korrekturleseren også ha rynket på nesen av.

Hør her, Svartsyn. Både du og jeg, og Aqualight, og Herman, og Nano, og alle andre aksjonærer som måtte overvære denne posten, har valgt å investere i et selskap hvis eneste mål er å profittere på et råstoff, som er i ferd med å kvele kloden vår, utelukkende for egen vinnings skyld. AC har dessuten demonstrert for alle og enhver ved tidligere lederskap, at han er villig til å utnytte både arbeidere og aksjonærer på bekostning av seg selv.

Nå har jeg riktignok fått et glass for mye å drikke i kveld, men du må akseptere, at i lys av alt dette, at det nødvendigvis vil dukke opp en og annen vittigper. Det er derfor vi har den låste tråden.
Redigert 05.06.2021 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
05.06.2021 kl 00:42 3239

Slettet bruker skrev I det minste kan jeg stave
Husk punktum når du avslutter en setning!!!!
Svartsyn
05.06.2021 kl 00:08 3274

Godt at du synest du er vittig.Fortsett med å skrive Hehehe foran. Du har skrevet det mest vittige idag.
Håper du skjønner ironi også da.?
Redigert 05.06.2021 kl 01:01 Du må logge inn for å svare
Herman*
04.06.2021 kl 23:58 3271

Mannen garderer seg på alle bauer og kanter. Det er faktisk like greit, mye bedre enn å avvise fremtidige emisjoner for så å skuffe gang på gang. Det vi kan håpe er at EK som andel av totalfinansiering faller ganske kraftig i tiden fremover.
Slettet bruker
04.06.2021 kl 23:38 3291

Hehe, tror jeg holder meg på den useriøse tråden foreløpig. Har for mange vittigheter på lager!
Redigert 04.06.2021 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
Svartsyn
04.06.2021 kl 22:05 3361

Det var interessant å vite. Kan ikke du be om å komme inn på tickeren for seriøse Zenithere.
Så nivået blir litt løftet?
Slettet bruker
04.06.2021 kl 21:15 3391

"We shall always seek to keep dilution to a minimum. However, we need to balance this desire with our development ambitions which require funding. "

"[...] we shall hopefully be able to minimise dilution going forward."

Hehehe. Jeg stoler på den mannen som jeg stoler på Egon Olsen
Nano Rekyl
04.06.2021 kl 18:26 3518

AC skal få en egen plass på veggen om ikke lenge!💰💰💰
Herman*
04.06.2021 kl 18:17 3543

Jepp, men jeg er ikke en av groupiene eller nevøene til AC....:-)
Herbius
04.06.2021 kl 18:12 3550

Tror næste er sidste udkald hvis du skal have mere aktier til disse kurser 😃😃

Er det 2000-3000 % stigning i bitcoins 😂😂
Herbius
04.06.2021 kl 18:04 3550

YES 💰💰

And 3 weeks ago next week 👍

ZENA: Appointment of Country Manager in the Congo & Update on UK Prospectus