Zenith: Sort gull på billigsalg
I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Herman*
03.06.2021 kl 12:33
3314
Hva mener du med «privatinvestorer som får kjøpt langt under dagens verdi»? At det kommer massive rettede emisjoner under 11 øre når Tilapia er i boks, eller at de setter store emisjoner under børskurs i fremtiden?
Nano Rekyl
03.06.2021 kl 11:58
3394
Men her har du da gitt hver aksje en pålydende kurs til 1 kr som er noe helt annet en dagens kurs :)))
Hektor
03.06.2021 kl 10:45
3535
Svært få som selger, snart inne på topp 50 listen for min del og føler denne er meget stabil med liten omsetning, gleder meg til oppgang her 👍
Slapp av, det kommer langt langt mer en 700 millioner ekstra aksjer her. Dette er bare starten, vi aksjonærer får aldri noe reell oppgang. De som får oppgang er privatinvestorer som får kjøpt disse aksjen langt under dagens verdi.
Stockdance skrev Definerer du et mid-tier company ut fra antall aksjer?
Nei børsverdi. Om du har 1 milliard aksjer i et selskap og prisen per aksje er på 1kr. Hva er børsverdien da?
Om du har 2 milliarder aksjer og pris per aksje er 1kr, hva er børsverdien da?
Om du har 2 milliarder aksjer og pris per aksje er 1kr, hva er børsverdien da?
Though volume is not high but it is not giving negative impact as we seen previously. Tilapia will worth more than 2 Nok with current 2P reserve so we will wait for official document from company regarding 2P reserve from Tilapia II and all field from Tunisia.
They already having three field in the bag one is producing and remaining will start production after well intervention and one (SLK) with almost in the bag with production money from last 1 year. I will not talk about Tilapia II ( Which is not producing currently) but 99% with Zenith as per all signs we got in last 6 months.
citius
03.06.2021 kl 10:03
3665
Når man ser på oljeprisen og forventer at lisenskjøpene som er gjort går i boks,
så er jo Zenith det billigste oljeselskapet på børsen
Ingen tvil :-)
Herman*
03.06.2021 kl 09:51
3704
There has not been any significant volume for a very long time. I would say that as of today there is a lot of hope but not major expectations. If the market really believed in a large deal in Nigeria AND Tilapia II within the end of the month, the shareprice would have been much closer to 0.2 NOK. Having said that: Being hopeful is a lot better than feeling hopeless...:-)
Aldara
03.06.2021 kl 09:48
3715
Ja du kan så si Lato...
Der kommer alltid en liten jæ..... og dumper kursen ned på ask! Det slår ALDRI feil i denne aksjen!
Der kommer alltid en liten jæ..... og dumper kursen ned på ask! Det slår ALDRI feil i denne aksjen!
Oljepris på nær 72 dollar fatet!!
Nå må noen ta tak!!
😅🤷♂️
Nå må noen ta tak!!
😅🤷♂️
Expecting new field from Nigeria as per interview. As per indication from market expecting course multiplier news within some "days". Seller side almost dried and buying around end of the day increases from last 7 to 8 days.
Redigert 03.06.2021 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
EZ
03.06.2021 kl 08:57
3856
I intervjuet med Stig Myrseth sa AC at de jobber med oppkjøp av et produserende felt i størrelsesorden 4000 - 12000 bpd i Vest Afrika.
Noen som har gjort seg en formening om hvilket felt dette er?
Noen som har gjort seg en formening om hvilket felt dette er?
Stockdance
02.06.2021 kl 16:11
4081
Ja, kanskje det er logisk dersom det var ment slik ja, men ut fra definisjonen på et firma av denne størrelsen tror jeg da det må trykkes opp betraktelig mer enn 700 millioner aksjer for å holde igjen kursen.
«Typically, in the U.S., companies with annual revenues above $100 million and below $3 billion are regarded as middle-market firms. Defined by the number of employees, the companies with more than 100 and less than 2,000 employees can usually be considered to be middle-market firms.»
https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/valuation/middle-market-firm/
«Typically, in the U.S., companies with annual revenues above $100 million and below $3 billion are regarded as middle-market firms. Defined by the number of employees, the companies with more than 100 and less than 2,000 employees can usually be considered to be middle-market firms.»
https://corporatefinanceinstitute.com/resources/knowledge/valuation/middle-market-firm/
Herman*
02.06.2021 kl 15:59
2535
Det er faktisk logisk det som blir sagt. For å bli et mid tier selskap må produksjonen kraftig opp. Dette må finansieres via en mix av finansietingskilder-antagelig også en del EK.
Nano Rekyl
02.06.2021 kl 15:41
2552
Det siste avsnittet ditt tror jeg du skal lese en gang til!
Ha ellers en fin fin dag alle sammen! Tik tik - vi er en dag nærmere💰💰💰
Ha ellers en fin fin dag alle sammen! Tik tik - vi er en dag nærmere💰💰💰
Yess. Mye rart.
High risk high reward er en våt guttedrøm folk flest ender opp med en smell.
Alt jeg kan si er, ikke invister mer enn du har råd til å tape.
Magefølelsen min er råtten når det kommer til dette selskapet, og jeg har solgt meg febrilsk ut ved hver anledning volumet har vært der. Er fortsatt inne med tullepenger (ren avkastning).
Vi får se, jeg tror ved hver nyhet blir det trykt opp flere aksjer som bremser en potensiell oppgang.. 700 mill aksjer til og de har nådd målet å bli et midtier company på dagens kurs.
High risk high reward er en våt guttedrøm folk flest ender opp med en smell.
Alt jeg kan si er, ikke invister mer enn du har råd til å tape.
Magefølelsen min er råtten når det kommer til dette selskapet, og jeg har solgt meg febrilsk ut ved hver anledning volumet har vært der. Er fortsatt inne med tullepenger (ren avkastning).
Vi får se, jeg tror ved hver nyhet blir det trykt opp flere aksjer som bremser en potensiell oppgang.. 700 mill aksjer til og de har nådd målet å bli et midtier company på dagens kurs.
Fakevenues
02.06.2021 kl 14:12
2641
Herbius skrev Svaret er nej 👍 Jeg er i tvivl 😂
Ikke mere urter på deg i dag Herbius,- nå må du dra kortet - det ligger en festbrems på 0,1148
Herman*
02.06.2021 kl 13:25
2695
Mange av oss har langt mer aksjer enn det, men vi følger med og gir lyd fra oss hver gang selskapet går over streken i en eller annen sammenheng. Nå venter vi på PSA i Congo. I siste investor call ble det sagt at dette går veien, og de har nylig hentet seks millioner i EK på dette grunnlaget. Så nå er det bare å levere. Det hintes om at det også jobbes med en annen lisens i Congo, så det er mulig at disse annonseres samtidig. Ambisjonene er nok langt større, men vi får ta et par lisenser i slengen. Det er nå 6 uker siden dette skulle være i boks innen «noen uker», så en av dere kan jo kanskje lodde stemningen snart.
Såklart er angsten høy. Etter som jeg har fortsått det så har enkelte her inne aksjer for 500 000. Galskap spør du meg, med tanke på historien til selskapet. De jobber hardt, ja.. Men mest sannsynlig blir denne turen også bare en deja vu. Zena misslykker når det gjelder mest.
Å få vekk et stempel, har aldri vært lett i olje.
"Er noe for godt til å være sant, så er det som regel det"
Tror folk her inne att denne går opp til 1-2kr? 😂 til og med når de får opp boe's betraktelig går den ikke opp med all den utvatning de gjør. Peiser inn med flere og flere aksjer til privatinvestorer som kan selge med heftig avkastning fra dag 1 på bekostning av dere tullefanter. Jo flere aksjer han pøser inn, jo mindre verdi får per enkelt aksje.
Snakkes igjen når vi runder 2 milliarder aksjer og en kurs på 0.03?
Å få vekk et stempel, har aldri vært lett i olje.
"Er noe for godt til å være sant, så er det som regel det"
Tror folk her inne att denne går opp til 1-2kr? 😂 til og med når de får opp boe's betraktelig går den ikke opp med all den utvatning de gjør. Peiser inn med flere og flere aksjer til privatinvestorer som kan selge med heftig avkastning fra dag 1 på bekostning av dere tullefanter. Jo flere aksjer han pøser inn, jo mindre verdi får per enkelt aksje.
Snakkes igjen når vi runder 2 milliarder aksjer og en kurs på 0.03?
Herman*
02.06.2021 kl 12:15
2846
Nå er vel den listen med land litt unyansert. De er jo i Italia og Tunisia. I Norge skulle de gjøre oppkjøp på norsk sokkel, men slo det fra seg. Forskjellen nå er vel at de har lagt opp til en strategi som innebærer langt lavere risiko. De kjører multi land, multi lisenser i hvert land. Hovedsakelig produserende lisenser krydret med litt exploration potensial. Ellers er det riktig at selskapet ikke har lykkes tidligere, og det er legitimt å spørre seg selv om en tror de vil lykkes nå.
Herbius
02.06.2021 kl 11:59
2824
Jeps det er der helt klart med den omsætning 🙈🙈
Satme mange dumme spørgsmål Idag 🤮🤮
Satme mange dumme spørgsmål Idag 🤮🤮
Aldara
02.06.2021 kl 11:57
2811
Noen som har aksjonæroversikten? Noen av de største som har solgt seg ned?
Herbius
02.06.2021 kl 11:57
2806
Du spørger i dit første indlæg, hvorfor skulle de lykkes ??
Hvorfor har du købt aktier i Zen ??
Hvad er forskellen på dengang og nu ???
2 meget nemme spørgsmål hvis du bare ved lidt om Zen ?!
Hvorfor har du købt aktier i Zen ??
Hvad er forskellen på dengang og nu ???
2 meget nemme spørgsmål hvis du bare ved lidt om Zen ?!
ja, begynner å skjønne dynamikken her nå. ledelsen i zenith har gjort så mye dritt i løpet av historien at forumet jevnlig blir offer for den samme kritikken fra nye aksjonærer. derfor ble det nødvendig med låste tråder. herbius er uansett ikke villig til å akseptere situasjonen og kjører på med spy-emojier for å bidra.
Fakevenues
02.06.2021 kl 11:48
2832
Vil den også være åpen for de som har fylt på i løpet av de siste 14 dagene, Herbius?
Herbius
02.06.2021 kl 11:45
2818
I skulle måske starte en ny tråd der hedder.
Jeg ved ingenting om Zen, men har købt masser ar aktier 👍👍
Så kan alle nye der har ejet aktier i 14 dage skrive i den 🙏🙏👍
Jeg ved ingenting om Zen, men har købt masser ar aktier 👍👍
Så kan alle nye der har ejet aktier i 14 dage skrive i den 🙏🙏👍
Aldara
02.06.2021 kl 11:43
2825
Ikke uvitende men fanden så lei av å være fanget i zen når alt annet på børsen tar av!
n3wbie
02.06.2021 kl 11:41
2817
Ærlig talt, TSGarp stiller da et helt legitimt spørsmål. Er det virkelig ikke rom for å diskutere forskjellige synspunkter i et diskusjonsforum?
Begynner lure på om angsten er sterk hos mange her siden enhver kommentar med snev av kritikk blir sablet ned....
Begynner lure på om angsten er sterk hos mange her siden enhver kommentar med snev av kritikk blir sablet ned....
du er en veldig hyggelig person, herbius. skjønner at jeg ikke får noe ut av deg i dag. hvis noen andre gidder å svare...
noen som har vært med lenge og som har en formening om hvorfor det skal bli annerledes denne gangen?
noen som har vært med lenge og som har en formening om hvorfor det skal bli annerledes denne gangen?