Zenith: Sort gull på billigsalg
I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.
Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år
Superprofitt er ordet !
Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.
Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi
Fra artikkelen:
"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."
OG
"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."
Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess
Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD
2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde
2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene
Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre
Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.
Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver
Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser
Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst
https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/
Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk
Artikkelen forteller om mulighetene
Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening
Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av
Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))
Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.
Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39
Du må logge inn for å svare
Mulla3
29.05.2021 kl 14:29
12794
Har ikke lest hele innlegget ditt, men det er ikke vanskelig å være enig. Spesielt når en sitter i aksjen så sånn sett skriver du det vi ønsker å høre. hvor reelt det er tar jeg ikke stilling til.
Herman*
29.05.2021 kl 13:36
12864
Alle er vel enige i at dette er en glimrende strategi som kan føre til en hyggelig reise for aksjonærer i de selskaper som lykkes. Spørsmålet er vel bare om Zenith har det som trengs for å lykkes. Så langt har de gjort det bra i Tunisia, men det gjenstår en del teknisk arbeid på lisensene samt en godkjenning av den ene lisensen (slk) før markedet kan prise disse oppkjøpene fullt ut. Det er i Congo at vi kan få det første jordskjelvet av en avtale. Selskapet antyder at forhandlingene går bra, og en formell avtale kan i prinsipp komme når som helst. Hvis vi ser litt på prisingen av forgjengeren: Da AAOG ble tilbudt Tilapia, men ikke hadde skrevet under på en formell avtale (det skar seg som kjent), var market cap ca 270 mill kroner (10 pence) Finncap hadde samtidig et kursmål på 50 pence (1.3 milliarder nok) på grunn av Tilapias potensial. Selskapet hadde meg bekjent ikke andre assets av verdi på dette tidspunktet. I dag har Zenith kommet mye lenger enn AAOG i prosessen, men en PSA er ikke undertegnet. Markedet burde derfor prise Tilapia til ca det samme-270 mill på grunnlag av sannsynligheten for at det går i boks. I stedet reflekterer dagens market cap knapt nok det selskapet har fått til i Tunisia. I lys av prisingen til AAOG, burde kursen i dag vært 11 øre (Tunisia) + ca 19 øre (Tilapia)= 30 øre. Så er det jo sannsynlig at de får Tilapia i boks, og da blir det bare gjetting hva aksjen burde prises til. Finncap mente at Tilapia var verdt 1.3 milliarder NOK. La oss si halvparten å være svært nøktern. Da havner vi totalt på ca 800 mill nok eller noe over 50 øre aksjen. Så er det en del warrants i omløp, så la oss si 35-40 øre. For å understreke potensialet ytterligere, kan det nevnes at AAOG inngikk en avtale om prefinansiering av 25 mill dollar for olje fra lisensen. Altså ca 200 mill nok i forskuddsbetaling. De rotet det til som kjent, men Zenith vil kunne få til det samme hvis de får oljen på 103c til å flyte. Så har vi det faktum at Zenith hevder at de forhandler om en lisens i Vest Afrika med et potensial på 4-12000 f/d. Om dette går i boks er usikkert, men en god avtale burde kunne legge minst 20 øre på kursen. Så har vi boring av side track på 103c i høst som blir en massiv trigger om den lykkes. Kursen i Zenith er i dag 11 øre, hovedsakelig på grunn av selskapets tidligere utfordringer. Lykkes selskapet med de prosessene de allerede er i gang med ( Tilapia, Vest Afriia og Tunisia), noe som er langt fra garantert, vil en kurs på 50-70 øre innen jan/feb 22 (etter resultat av 103c foreligger-har lagt inn god sikkerhetsmargin ang tidsbruk) være realistisk. High risk, high reward.
Aldara
29.05.2021 kl 12:34
12967
Kom igjen.
Vi må få inn noen som overhodet ikke er enige! Hvor er dere..?
Vi må få debatt! Pros et contras...
Vi må få inn noen som overhodet ikke er enige! Hvor er dere..?
Vi må få debatt! Pros et contras...
Aqualight
29.05.2021 kl 12:05
13006
Spot on citius - That simple.
Tak for dit indlæg -
Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Tak for dit indlæg -
Aqualight 🇩🇰🇳🇴
Nano Rekyl
29.05.2021 kl 11:30
13072
Veldig bra skrevet! Henger meg hjertens på det du skriver her!
Ha ellers en fin fin helg alle sammen!!
Ha ellers en fin fin helg alle sammen!!
Herman*
29.05.2021 kl 11:22
13094
Meget bra innlegg, og jeg deler dine tanker full ut. Her er den teoretiske oppsiden enorm. Selskapet er i dag priset latterlig lavt, og innen kort tid kan det foreligge avtaler som kan beskrives som «game changers» Det eneste jeg vil tilføye, er at Zenith trenger oppegående aksjonærer som kan fungere som mentorer og vaktbikkjer for ledelsen som Ikke har verdens beste track record på alle områder.
Redigert 29.05.2021 kl 11:44
Du må logge inn for å svare