Zenith: Sort gull på billigsalg

citius
ZENA 29.05.2021 kl 11:10 45762

I lørdagsutgaven av Finansavisen, kan vi lese en artikkel med tittelen:
"Sort gull på billigsalg"

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/28/7680185/sort-gull-pa-billigsalg

"Sort gull på billigsalg"
Verdens største oljeselskaper angripes fra alle kanter for sine klimavalg.
Resultatet kan bli superprofitt for de som plukker opp restene.

Artikkelen peker på de samme faktorene som er Zenith Energy sin strategi.
Kjøpe ut midre felt og andeler i lisenser som produserer og kan gjøre dette i mange år

Superprofitt er ordet !

Og ja, til de som gikk inn i aksjen "for lenge siden" og føler/tenker at dette ikke går, eller blir noe av, er skuffet over tidligere resultater som uteblir, kjøpte mye høyere enn dagens kurser, forstår det godt at dette kan være vanskelig.
MEN, strategien er helt riktig og det først NÅ man har gjennomslag. Kjøp er gjort, lisenser er betalt for, det ruller og går en liten produksjon nå, den skal bli mye større, slik jeg leser dette caset.

Artikkelen peker på akkurat det som er Zenith sin justerte strategi

Fra artikkelen:

"Mange av de største oljeselskapene i verden har allerede planer om å redusere sin aktivitet innen tradisjonell olje og gass gjennom en kombinasjon av lavere leteaktivitet og salg av produserende felt."

OG

"For de som har risikoviljen, kapitalen og er basert i et land uten den samme juridiske risikoen,
kan det åpne for svært gunstige kjøp og høy lønnsomhet i lang tid."

Joda, man kan vri og vrenge på dette og fortelle historier fra andre land der man ikke hadde suksess.
Slik er det med alle oljeselskaper, alle forsøk gir ikke suksess

Et lite regnestykke basert på målene til selskapet, bruker snittpris 65 USD og 8,3 kr pr. USD

2 500 fat/dag er godt innenfor rekkevidde

2 500 x 65 USD = 162 500 USD/dag x 365 dager = 59 312 500 USD/år x 8,3kroner = 492,3 millioner kroner året er inntektene

Øker man 5 000 fat/dagen ila 2022 så bruker man kalkulatoren, blir produksjonen større, så øker det videre

Som selskapet har meldt, så jobbes det med flere oppkjøp av produserende lisenser, som kan gi direkte produksjon fra dag 1 etter kjøpet
Målet er å komme i en produksjonsrange på 10 kanskje 20 000 fat/dag etter nye kjøp og borring i dagens lisenser.

Alt dette er overkommelig innen rimelig tid 2022/2023 dersom strategien følges og det som artikkelen helt riktig beskriver

Utgiftene der er mye lavere enn f.eks i nordsjøen, som bruker helikopter T/R jobb, svært kostbare borerigger (300 000 USD/dagen) og skip til flere 100-tusen kr/døgnet som tar kostnadsnivået opp ift til at alt er på land i de områdene Zenith opererer eller er deleier i lisenser

Oppsummert, dersom man velger å se fremover på strategien og ikke gulper på det man opplevde for flere år siden, som ikke gav resultater,
så er mulighetene svært gode etter mitt syn.
Tar man paraleller til det som skjer i Norge, der Hitec Vision / Point Resources AS, kjøpte flere prorteføljer fra de større selskapene og dannet noe nytt ( idag har navnet Vår Energi) så er det en kjempesuksess med 10-talls milliarder i gevinst

https://varenergi.no/no/om-oss/var-historie/

Nei, det er riktig at man ikke kan sammenligne direkte, men strategien er den samme, mulighetene de samme, men i mindre målestokk

Artikkelen forteller om mulighetene

Zenith jobber med mulighetene i praksis, og, ja det trengs penger til videre utvikling
Nylig opptatt lån, tidligere opptatt lån, nye aksjer trykket, penger som andre selskap skylder, olje på tank til salg gir omtrentlig 75 millioner kroner til disposisjon. Tar man med dagsproduksjonen pr. idag ca 500 fat/dag (som snart blir til ca 1 000) så skal dette rulle og gå, det er min klare mening

Har ingen "gammel historie" i denne aksjen, gikk inn for få måneder siden, basert på strategien som ligger på bordet nå.
Har sett dette i praksis tidligere og har troa på at dette skal bli noe av

Det er i ferd med å matrialisere seg er min oppfatning og jeg er med videre :-))

Dette er skrevet ut fra mine erfaringer og kunnskaper og er ikke nødvendigvis en fullstendig analyse eller en full sannhet av alt som skjer, det har jeg ikke nok innsikt i. Det har vi vanlige ikke innsikt i andre selskaper heller. Vi bygger våre investeringer på det vi finner, leser, analyserer oss frem til.

Ta dine egne valg. Kjøp gjerne aksjer i Exxon eller Equinor dersom du ikke vil være med å bygge noe, men være i olje/gass/energi sektoren
Redigert 01.07.2021 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Aldara
29.05.2021 kl 11:21 13072

Thumbs Up!!
Herman*
29.05.2021 kl 11:22 13079

Meget bra innlegg, og jeg deler dine tanker full ut. Her er den teoretiske oppsiden enorm. Selskapet er i dag priset latterlig lavt, og innen kort tid kan det foreligge avtaler som kan beskrives som «game changers» Det eneste jeg vil tilføye, er at Zenith trenger oppegående aksjonærer som kan fungere som mentorer og vaktbikkjer for ledelsen som Ikke har verdens beste track record på alle områder.
Redigert 29.05.2021 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Nano Rekyl
29.05.2021 kl 11:30 13057

Veldig bra skrevet! Henger meg hjertens på det du skriver her!

Ha ellers en fin fin helg alle sammen!!
Aqualight
29.05.2021 kl 12:05 12991

Spot on citius - That simple.

Tak for dit indlæg -

Aqualight 🇩🇰🇳🇴

Aldara
29.05.2021 kl 12:34 12952

Kom igjen.
Vi må få inn noen som overhodet ikke er enige! Hvor er dere..?
Vi må få debatt! Pros et contras...
Joffe3
29.05.2021 kl 12:52 12916

Alle Sammen !

Dett'a her blir fres. :-)

Det gledes. :-)

Joffe3.
Herman*
29.05.2021 kl 13:36 12849

Alle er vel enige i at dette er en glimrende strategi som kan føre til en hyggelig reise for aksjonærer i de selskaper som lykkes. Spørsmålet er vel bare om Zenith har det som trengs for å lykkes. Så langt har de gjort det bra i Tunisia, men det gjenstår en del teknisk arbeid på lisensene samt en godkjenning av den ene lisensen (slk) før markedet kan prise disse oppkjøpene fullt ut. Det er i Congo at vi kan få det første jordskjelvet av en avtale. Selskapet antyder at forhandlingene går bra, og en formell avtale kan i prinsipp komme når som helst. Hvis vi ser litt på prisingen av forgjengeren: Da AAOG ble tilbudt Tilapia, men ikke hadde skrevet under på en formell avtale (det skar seg som kjent), var market cap ca 270 mill kroner (10 pence) Finncap hadde samtidig et kursmål på 50 pence (1.3 milliarder nok) på grunn av Tilapias potensial. Selskapet hadde meg bekjent ikke andre assets av verdi på dette tidspunktet. I dag har Zenith kommet mye lenger enn AAOG i prosessen, men en PSA er ikke undertegnet. Markedet burde derfor prise Tilapia til ca det samme-270 mill på grunnlag av sannsynligheten for at det går i boks. I stedet reflekterer dagens market cap knapt nok det selskapet har fått til i Tunisia. I lys av prisingen til AAOG, burde kursen i dag vært 11 øre (Tunisia) + ca 19 øre (Tilapia)= 30 øre. Så er det jo sannsynlig at de får Tilapia i boks, og da blir det bare gjetting hva aksjen burde prises til. Finncap mente at Tilapia var verdt 1.3 milliarder NOK. La oss si halvparten å være svært nøktern. Da havner vi totalt på ca 800 mill nok eller noe over 50 øre aksjen. Så er det en del warrants i omløp, så la oss si 35-40 øre. For å understreke potensialet ytterligere, kan det nevnes at AAOG inngikk en avtale om prefinansiering av 25 mill dollar for olje fra lisensen. Altså ca 200 mill nok i forskuddsbetaling. De rotet det til som kjent, men Zenith vil kunne få til det samme hvis de får oljen på 103c til å flyte. Så har vi det faktum at Zenith hevder at de forhandler om en lisens i Vest Afrika med et potensial på 4-12000 f/d. Om dette går i boks er usikkert, men en god avtale burde kunne legge minst 20 øre på kursen. Så har vi boring av side track på 103c i høst som blir en massiv trigger om den lykkes. Kursen i Zenith er i dag 11 øre, hovedsakelig på grunn av selskapets tidligere utfordringer. Lykkes selskapet med de prosessene de allerede er i gang med ( Tilapia, Vest Afriia og Tunisia), noe som er langt fra garantert, vil en kurs på 50-70 øre innen jan/feb 22 (etter resultat av 103c foreligger-har lagt inn god sikkerhetsmargin ang tidsbruk) være realistisk. High risk, high reward.
Mulla3
29.05.2021 kl 14:29 12779

Har ikke lest hele innlegget ditt, men det er ikke vanskelig å være enig. Spesielt når en sitter i aksjen så sånn sett skriver du det vi ønsker å høre. hvor reelt det er tar jeg ikke stilling til.
Aldara
29.05.2021 kl 14:39 12798

Er vel ikke så mye high risk nå lenger eller hva..? Vil vel heller si high reward!
Slettet bruker
29.05.2021 kl 14:49 12778

Meget bra! Blir kjekt fremover å være aksjonær i ZENA!
Herman*
29.05.2021 kl 14:49 12774

Vil vel påstå at jeg er den mest negative/skeptiske av Zena aksjonærene som skriver her på forumet, og hvis du leser hele innlegget vil du se at jeg har tatt mange forbehold og forsøkt å være så nøktern som mulig med utgangspunkt i historiske verdsettelser. Disse er reele nok, men hvorvidt Zena vil klare å gjennomføre sine planer har jeg ikke tatt stilling til.
Redigert 29.05.2021 kl 14:59 Du må logge inn for å svare
Stockdance
29.05.2021 kl 15:38 12703

Takk for en morsom tråd citius. Selv pleier jeg som kjent å forholde meg til Zeniths egen målsetting om

«Zenith Energy’s aim is to become a mid-tier, Africa focussed E&P company»

For å få en viss indikasjon på hvordan man ligger an i henhold til å nå målsettingen ser jeg på innfrielse av strategiene.

Her ser jeg for eksempel på oppkjøpene som gjøres, bruk av lokal arbeidskraft og bruk av eget utstyr.

https://www.zenithenergy.ca/about/strategy/

Spørsmålet jeg stiller er hva som er verdien på et «mid-tier company». Her har vi jo tidligere estimater av blant annet Align Research å støtte oss på:

http://www.alignresearch.co.uk/anglo-african-oil-gas/anglo-african-oil-gas-revision-to-price-target-post-recent-newsflow/

Ellers ser jeg at Svartsyn ser ut til å ha rett i at ting vil ta veldig lang tid, så her gjelder det vel bare å smøre seg rikelig med solkrem og nyte det flotte sommerværet. :)
Herbius
29.05.2021 kl 19:11 12532

Godt indlæg, og ja mulighederne er enorme her 😃
Sjældent man har muligheden for at lave 2500/10.000 % 💰
Godt man ikke hørte på nogle folk i kurs 3,5/ 4 øre 🙈

Held og lykke til alle trofaste 👍
Billyjojimbob
29.05.2021 kl 20:18 12429

Kanskje det blir økende omsetning av aksjen fremover i påvente av gode nyheter tikker inn,ttt,men det alltid lurt å være i fet pos før de kommer.Spenningen stiger og gode vibber og pos strokes er aldri feil.👍
Liverbirds
29.05.2021 kl 20:23 12419

Dere også merker den stadige økende positiviteten...
kim2002
29.05.2021 kl 20:32 12404

Reflektert innlegg og når jeg leser meg nedover skulle man tro det bare var seriøse aksjonærer her :)
Skal jeg komme med noen kritiske refleksjoner så måtte det være antallet aksjer som jeg tror vil øke en del fremover. Håper vi stopper på 1,5 og at det kommer inn større aktører med økonomiske muskler som kan bidra videre i utviklingsprosessen.
Ser også at det er et overtall av norske aksjonærer på topp 100 listen, inkludert meg selv som er inne både som privatperson og igjennom bedrift. Dermed ser det ut til at det kommer til å bli mange millionærer innen kort tid ( noen dansker også)
Lykke til, dette blir gull og det er ikke tull.
Herman*
29.05.2021 kl 20:47 12377

Tror 1.5 milliarder aksjer er for optimistisk hvis de skal utvikle f eks et stort felt i Vest Afrika. Det var jo snakk om et felt med potensial på 4000-12000 f/d, og da spekulerer jeg i at differansen mellom min og maks er et stort antall nye brønner og work over av eksisterende brønner.
Stockdance
29.05.2021 kl 21:14 12328

Svarte du meg på spørsmålet jeg stilte deg angående hvilke kurser du ser for deg fremtidige emisjoner vil settes på? Dette er nok gjerne ikke så enkelt å svare på, men det må da vel snart være mulig å sette de på høyere kurser enn rundt ti øre? Jeg håper at når snøballen for alvor begynner å rulle skal være mulig å sette de på langt høyere kurser, og da vil vel utvanningen avta litt også; vel og merke dersom det ikke hentes inn større mengder kapital enn det vi har sett i senere tid.
Herman*
29.05.2021 kl 22:09 12333

Nei, kan ikke huske å ha fått det spørsmålet. Men... vil vel si at jeg blir utrolig skuffet om de henter penger på under 20 øre etter Tilapia. Hvis det er realistisk at de drar i land slk og vest Afrika i sommer, håper jeg de venter og setter neste emisjon på 30 tallet. Men dette er jo bare håp og spekulasjon. Vi er på 11 øre, hvem hadde trodd det for et halvt år siden. Håper uansett at mesteparten av finansieringen fremover kommer via lån. Som nevnt ovenfor kan det være mulig å få ut 200 mill nok i forskudd fra Tilapia hvis 103c blir en suksess. Hvis de samtid henter 100 mill i lån og 100 mill i EK, vil de ha 400 mill på å utvikle sine felt og finansiere kjøp av nye lisenser.
Herbius
29.05.2021 kl 22:18 12317

Dejligt at i begynder og se det store billed når snebolden først ruller 👍👍💰💰
Stockdance
30.05.2021 kl 18:47 11678

Det er i tråden Zena - mot 0,5 kr jeg spurte deg om dette 12.05. og 15.05. etter at du snakket om tre milliarder aksjer. AC sier det vil bli lettere å få obligasjonslån når Zenith igjen oppnår en kredittrating på B+. Det sies også at det vil bli mindre finansiering ved hjelp av emisjoner. Derfor var det jeg ikke helt forstod hvorfor du mente det skulle trykkes opp nesten 2,5 ganger antallet aksjer i midten av mai. Jeg også ser at antallet vokser hurtig, men det er likevel et stort sprang opp dit.

Jeg håper Zenith nå beviser at de kan lykkes med å utvikle feltene i Tunisia. Basert kun på dette bør da neste emisjon settes på vesentlig høyere kurs. Så håper jeg Tilapia i mellomtiden går gjennom, noe som vil dra kursen vesentlig høyere opp basert på forventninger. Det store spenningsmomentet her blir om Zenith faktisk lykkes der AAOG feilet. Hvordan fungerer dette egentlig? Er det stor sannsynlighet for at en vil kunne bruke samme fremgangsmåte på alle brønnene? Da vil det vel i så fall være nærliggende å tenke at en kan kjøre emisjoner på enda høyere kurser. Dette er det jeg sammenligner med snøballen som ruller. Jeg har absolutt ingen relevant erfaring eller kompetanse på området, så dette er mer basert på ønsketenking. Noen kursmål for emisjoner skal ikke jeg med min kompetanse si så mye om, så her er det jeg synes det er veldig greit å få litt innspill fra deg og andre med mer greie på hva dere snakker om. I så måte setter jeg stor pris på dine estimater, som jeg selvfølgelig forstår er baserte på kvalifisert gjetning.

Vest-Afrika klarer jeg ikke å forholde meg helt til enda da jeg føler det ikke er gitt så mye annen informasjon enn et estimat på mulig produksjonsrate.
Herman*
30.05.2021 kl 22:11 11462

Jeg følger tankegangen din. Ønsker selvsagt ikke noen nye emisjoner, men selskapet har skuffet på dette området i lang tid. Klarer de å betale tilbake lånet på 20 mill uten å konvertere, er jo det et solid steg i riktig retning. Jeg tror jeg nevnte 3 milliarder aksjer i forbindelse med målsettingen om en produksjon på 20 000 f/d netto. Det er selvsagt for mange aksjer i forhold til det vi ønsker, men pga høy market cap vil jo kursen da allikevel kunne bli veldig hyggelig. (Kanskje 2 kroner?) Når det gjelder brønnene på Tilapia, er det viktig å huske at 103c-første brønn, skal ikke bores i tradisjonell forstand. De skal bare side tracke en kort liten bit før de er i mål. For å lykkes må de gjøre mye riktig-noe de hevder de har kontroll på. De neste brønnene blir jo ordinære brønner som jeg antar koster litt mer å bore , men hvor de kan begynne med blanke ark. Som nevnt i tidligere innlegg, ble AAOG tilbudt forskuddsbetaling opp til 25 mill dollar om de lyktes på 103C. Det samme kan Zenith oppnå, og da vil de antagelig ikke trenge å hente EK på de neste brønnene. Men de ser nok for seg flere lisenser i Congo, og på sikt-som du er ikke på, så blir det nok en miks av ulike finansieringskilder inklusive obligasjonslån.
citius
31.05.2021 kl 07:30 11198

Mandag er dagen for Dovreporteføljen i FA
Stig Myrseth forteller om markedene og saker og ting de ser på

Denne mandagen tar de for seg oljemarkedet og synspunktet er ikke ulikt det første innlegget her tar for seg og i samme gate som artikkelen som jeg henviser til

https://finansavisen.no/nyheter/kommentar/2021/05/30/7680848/utfordret-sosial-driftslisens

Aldara
31.05.2021 kl 08:32 11055

Zenith er blant de som står løpet ut!:-D
Aldara
31.05.2021 kl 08:37 11037

Oi, der ble det lagt inn sperre på 0,118 gitt! Over 2 mill aksjer! Let's get rid of the Sheit! BUY!
Stockdance
31.05.2021 kl 08:40 11029

Ikke bare står Zenith løpet ut, men situasjonen ser også ut til å utnyttes fullt ut. Litt paradoksalt at det er mulig å skaffe seg billige lisenser når oljeprisen i et historisk perspektiv faktisk er ganske så bra.
Aldara
31.05.2021 kl 08:51 10981

Færre aktører - bedre for gjenværende!
Nano Rekyl
31.05.2021 kl 08:52 10967

Heisan!

Det blir noen spennende uker fremover nå :)

Ha ellers en fin fin børsdag alle sammen!
Aldara
31.05.2021 kl 08:52 10995

Bryter vi opp idag eller siver vi tilbake til 0,10xx igjen..?
Slettet bruker
31.05.2021 kl 09:04 10938

Lavvolum aksje. En enkelt person kan sørge for dramatiske utslag i kursen. Men har det noe å si? Du kan ikke trade den noe særlig uansett, grunnet det lave volumet. Alle venter vi på det store hoppet. Om den siger litt ned og deretter litt opp, så spiller det ingen trille for min del. Virker som den har etablert en støtte på 0,1 hvertfall, og det er jo positivt.
Redigert 31.05.2021 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2021 kl 09:07 10927

Zenith dundrer ned 10% på 521 aksjekjøp!

Bare jeg som skrattler av denne aksjen? Ja jeg har tørr humor
Aldara
31.05.2021 kl 09:13 10893

Jeg minner om AC som selv kjøpte 3,2 mill over 12 øre og tenk på alle warrants--- 0,15 og 0,20 og 0,25 og tom 0,30..
Tror du ikke de folkene er gitt litt mer info enn vi klarer å dra ut av hverandre på forumet..? Altså klar text!
Tigerberget
31.05.2021 kl 09:13 10886

Dette er jo ikke definisjon på tørr humor.

Det kan vel egentlig knapt kalles humor.
Slettet bruker
31.05.2021 kl 09:33 10815

Vel, det som er HUMOR er zena trådene. 😂
Aldara
31.05.2021 kl 09:43 10772

Spørs om ikke tradere tiltrekkes denne aksjen snart og drar den gjennom 0,12? Fortsatt laaaaavt priset!!
Stockdance
31.05.2021 kl 09:45 10760

Alt har en begynnelse, og jeg tror nok mange her vil få mye å le av etterhvert. Så kan det diskuteres hva som er å foretrekke av en sadistisk humor der en godter seg over andres «ulykke» eller en «gladhumor» hvor en i fellesskap med likesinnede opplever suksess.
Aldara
31.05.2021 kl 09:49 10752

Rent psykologisk... Hva er grunnen til at det hele tiden legges ut bolker med aksjer til salgs like under sist omsatte..? Er det folk som på død og liv bare MÅ ut..?
Tenk litt....
Aldara
31.05.2021 kl 10:22 10682

Nå må noen røske litt til ellers så ender vi på stusselige 0,10xx igjen:-((
Slettet bruker
31.05.2021 kl 10:26 10661

Nå begynner det å bli litt vel mye barnehage igjen. Skal vi ta å heve nivået litt?